اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

تعمیرمادربرد

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    تعمیرمادربرد

    سلام یک مادربردگیگاp41 دارم فت های دورcpu دوتاش عوض کردم مادربرد درست شدواردویندوزمیشه ولی سیستم خاموش میشه پاوروفن cpu خاموش نمیشه

    #2
    پاسخ : تعمیرمادربرد

    اگه از سلامت پاور و کارت گرافیک و مچ بودن رم مطمئنی ولتاژ های cpu رم و گرافیک را بگیر ببین درسته؟خازنهای مادربرد مخصوصا اطراف cpu باد نکرده؟
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : تعمیرمادربرد

      سلام
      سی پی یوت رو از اول در بیار و جا بزار :job:
      وقتی آنچه داريم مي بخشيم ،آنچه را نيازمند آنيم
      ،دريافت خواهيم کرد

      « داگلاس لاوسن »

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : تعمیرمادربرد

        احتمال زیاد پاور خرابه که به مادربورد آسیب وارد شده

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : تعمیرمادربرد

          سلام
          دوستان مادربرد دو تا اسلات رم مشکل داره، همینجوری ی بررسی کردم متوجه شدم این خازن اتصال کوتاه هست، و ماسفت کنارش مشکوکه، با هویه میشه عوض کرد یا حتما باید هیتر داشته باشم؟

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : تعمیرمادربرد

            به ی جاهایی رسیدم ، ولتاژ رم کمه ، ۱.۸ تا ی جایی میاد ولی ولتاژ اسلات رم 0.98 ولت هست، مثل ی نابینایی هستم که با عصا داره راه رو پیدا میکنه

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : تعمیرمادربرد

              نوشته اصلی توسط Celine نمایش پست ها
              سلام
              دوستان مادربرد دو تا اسلات رم مشکل داره، همینجوری ی بررسی کردم متوجه شدم این خازن اتصال کوتاه هست، و ماسفت کنارش مشکوکه، با هویه میشه عوض کرد یا حتما باید هیتر داشته باشم؟

              https://s2.uupload.ir/files/img_2023...33811_nt19.jpg
              اون یکی اسلات سالمه ؟
              این ماسفتها ، ماسفتهای ولتاژ پایین جریان بالای لاجیک هستن که معمولا کنارش حداقل یک سلف و دیود و خازن سالید و مقسمهای خروجی برای آی سی کنترلر اصلی بعنوان رگولاتور باک راندمان متوسط استفاده میشدن ( در طرحهای قدیمی ، جدیدتر ها تبدیل به PMIC مجتمع به شکل سنکرون رکتیفایر و راندمانهای بالای ۹۵ درصد شدن ).

              اگر اطرافش ( با ردگیری ترکهای pcb میشه قطعات مذکور رو پیدا کرد ) قطعات فوق قرار نداره مستقیم خروجی سورس یا درین به اسلات یا حالا هر مصرف کننده دیگه وصل شده ماسفت سوییچ معمولیه که برای تست میشه درین سورس رو اتصال کوتاه کرد ( این ماسفتها وقتی میسوزن معمولا همین شکلی میشن یعنی از حالت سوییچ قابل کنترل الکتریکی به سوییچ دائم بسته تبدیل میشن و تغذیه دیگه قطع نمیشه )

              احتمال آسیب دیدن این خازنها اونم به شکل اتصال کوتاه یک احتمال بسیار بعیده ( ردگیری کنید قطعات دیگر متصل به دو سر این خازن اتصال کوتاه شده ، اینا معمولا خازنهای بای پاس یا بعضا فیلتر هستن که بود و نبود چند تاش در مدار تاثیر خاصی از نظر کارکرد کلی نمیگذاره ... معمولا مشکل جای دیگریه )

              در مورد تعویض با هویه معمولی هر چند کار غیر استاندارده ولی در صورت نبودن هیتر میشه با هویه معمولی قطعات اس ام دی این شکلی رو خارج کرد ، منوط به اینکه ؛

              اولا تجربه قبلی داشته باشید ( چه از نظر مدت حرارت دهی و هویه و قلع اضافی و فلاکس رو باید کجا قرار داد که قطعه همزمان اتصالاتش ذوب بشه و دربیاد، چه از نظر زاویه و کیفیت نوک هویه ، چه از نظر حدود فشار مکانیکی )

              ثانیا هویه توان بالا ( بالای ۶۰ وات ) با دمای قابل تنظیم دقیق ایزوله لازمه که میشه هویه سرامیکی استیشن ... برای اینکه به پی سی بی و خود قطعه و سایر قطعات آسیب نزنید ( هویه های معمولی که اکثرا استفاده میکنن بدرد اینکارا نمیخوره ، دماشون خیلی زیاد و زیر بار متغیره ، توان گرمایی که به سر هویه انتقال میدن پایینه در بردهای اس ام دی چند لایه مثل بردهای pc و موبایل و مشابهاتش با گرندهای خیلی بزرگ این عدم تمرکز توان گرمایی باعث میشه خروجی هویه نتونه گرمای لازم برای ذوب لحیم پایه های قطعه در تایم زیر ۱۰ ثانیه رو تامین کنه ... این هویه ها ایزوله هم نیستن یه مقدار نشتی الکتریکی دارن که اگر بدنه هویه رو ارت نکنید به سادگی ممکنه آی سی های اس ام دی ولتاژ پایین کامپیوترها رو خراب کنن )

              ثالثا سایر ابزار آلات کار اس ام دی رو باید داشته باشید ( چند تا پنس ، قلع کش سیمی ، فلاکس کیفیت بالای غیر اسیدی با عایق بندی خوب و امکان تمیز کردن ساده ، حداقل یک ذره بین چراغ دار ... لوپ و آندوسکوپ و غیره رو جاییکه هیتر استیشن نیست انتظار نمیره موجود باشن )

              بعد در درآوردن صحیح قطعات برد باید کاملا قلع زدایی و از بقایای لحیم و فلاکس و غیره حین خارج کردن قطعه تمیز و مثل روز اولش بشه ... در صورت آسیب به پدها و ترکها و سولدر ماسک این بخشها قبل مونتاژ مجدد باید ترمیم بشن ...

              مونتاژ کردن قطعات اس ام دی با یک هویه به نسبت خیلی ساده تر از در آوردنشونه ...

              اگر پیش نیازهای فوق رو دارید ( قطعاتی هم که باید عوض بشه قبل از کار باید تامین کرده باشید ) که هیچی ...
              اگر ندارید معمولا کار کردن این فرمی بدون داشتن ابزار و تجربه نتایج مشابه و نه چندان معقولی به بار میاره که با در نظر گرفتن اینکه طی چند وقت اخیر یکی دو مورد برخورد عملی داشتید نیازی به ذکر مجدد مصادیقش نیست .

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : تعمیرمادربرد

                نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
                اون یکی اسلات سالمه ؟
                این ماسفتها ، ماسفتهای ولتاژ پایین جریان بالای لاجیک هستن که معمولا کنارش حداقل یک سلف و دیود و خازن سالید و مقسمهای خروجی برای آی سی کنترلر اصلی بعنوان رگولاتور باک راندمان متوسط استفاده میشدن ( در طرحهای قدیمی ، جدیدتر ها تبدیل به PMIC مجتمع به شکل سنکرون رکتیفایر و راندمانهای بالای ۹۵ درصد شدن ).

                اگر اطرافش ( با ردگیری ترکهای pcb میشه قطعات مذکور رو پیدا کرد ) قطعات فوق قرار نداره مستقیم خروجی سورس یا درین به اسلات یا حالا هر مصرف کننده دیگه وصل شده ماسفت سوییچ معمولیه که برای تست میشه درین سورس رو اتصال کوتاه کرد ( این ماسفتها وقتی میسوزن معمولا همین شکلی میشن یعنی از حالت سوییچ قابل کنترل الکتریکی به سوییچ دائم بسته تبدیل میشن و تغذیه دیگه قطع نمیشه )

                احتمال آسیب دیدن این خازنها اونم به شکل اتصال کوتاه یک احتمال بسیار بعیده ( ردگیری کنید قطعات دیگر متصل به دو سر این خازن اتصال کوتاه شده ، اینا معمولا خازنهای بای پاس یا بعضا فیلتر هستن که بود و نبود چند تاش در مدار تاثیر خاصی از نظر کارکرد کلی نمیگذاره ... معمولا مشکل جای دیگریه )

                در مورد تعویض با هویه معمولی هر چند کار غیر استاندارده ولی در صورت نبودن هیتر میشه با هویه معمولی قطعات اس ام دی این شکلی رو خارج کرد ، منوط به اینکه ؛

                اولا تجربه قبلی داشته باشید ( چه از نظر مدت حرارت دهی و هویه و قلع اضافی و فلاکس رو باید کجا قرار داد که قطعه همزمان اتصالاتش ذوب بشه و دربیاد، چه از نظر زاویه و کیفیت نوک هویه ، چه از نظر حدود فشار مکانیکی )

                ثانیا هویه توان بالا ( بالای ۶۰ وات ) با دمای قابل تنظیم دقیق ایزوله لازمه که میشه هویه سرامیکی استیشن ... برای اینکه به پی سی بی و خود قطعه و سایر قطعات آسیب نزنید ( هویه های معمولی که اکثرا استفاده میکنن بدرد اینکارا نمیخوره ، دماشون خیلی زیاد و زیر بار متغیره ، توان گرمایی که به سر هویه انتقال میدن پایینه در بردهای اس ام دی چند لایه مثل بردهای pc و موبایل و مشابهاتش با گرندهای خیلی بزرگ این عدم تمرکز توان گرمایی باعث میشه خروجی هویه نتونه گرمای لازم برای ذوب لحیم پایه های قطعه در تایم زیر ۱۰ ثانیه رو تامین کنه ... این هویه ها ایزوله هم نیستن یه مقدار نشتی الکتریکی دارن که اگر بدنه هویه رو ارت نکنید به سادگی ممکنه آی سی های اس ام دی ولتاژ پایین کامپیوترها رو خراب کنن )

                ثالثا سایر ابزار آلات کار اس ام دی رو باید داشته باشید ( چند تا پنس ، قلع کش سیمی ، فلاکس کیفیت بالای غیر اسیدی با عایق بندی خوب و امکان تمیز کردن ساده ، حداقل یک ذره بین چراغ دار ... لوپ و آندوسکوپ و غیره رو جاییکه هیتر استیشن نیست انتظار نمیره موجود باشن )

                بعد در درآوردن صحیح قطعات برد باید کاملا قلع زدایی و از بقایای لحیم و فلاکس و غیره حین خارج کردن قطعه تمیز و مثل روز اولش بشه ... در صورت آسیب به پدها و ترکها و سولدر ماسک این بخشها قبل مونتاژ مجدد باید ترمیم بشن ...

                مونتاژ کردن قطعات اس ام دی با یک هویه به نسبت خیلی ساده تر از در آوردنشونه ...

                اگر پیش نیازهای فوق رو دارید ( قطعاتی هم که باید عوض بشه قبل از کار باید تامین کرده باشید ) که هیچی ...
                اگر ندارید معمولا کار کردن این فرمی بدون داشتن ابزار و تجربه نتایج مشابه و نه چندان معقولی به بار میاره که با در نظر گرفتن اینکه طی چند وقت اخیر یکی دو مورد برخورد عملی داشتید نیازی به ذکر مجدد مصادیقش نیست .
                سلام
                خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید ، همونطور که فرمودید مشکل جای دیگه بود و خازن اهمیت چندانی نداشت، خازن ولتاژ رم تعویض شد و کمی لحیم سردی، البته خودم فکر میکنم خمیدگی برد باشه که کاریش نمیشه کرد ، در هر حال اموزشی بود و نتیجه گرفتم، بازم ممنون از لطف شما

                دیدگاه

                لطفا صبر کنید...
                X