اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

چه نوع آسانسوری انتخاب نماییم؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    چه نوع آسانسوری انتخاب نماییم؟

    چه نوع آسانسوری انتخاب نماییم؟

    امروزه، انتخاب آسانسور از مهمترین مسائلی است که سازندگان ساختمان و املاک با آن روبرو هستند. با توجه به اینکه این وسیله نقش تعیین کننده ای در آسایش و رفاه ساکنین یک ساختمان دارد، می بایست در انتخاب آن دقت زیادی انجام دهیم. همچنین بحث میزان هزینه یا بودجه و توانایی مالی سازندگان در انتخاب آسانسور تاثیر گذار است. همانگونه که میدانیم با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تولید آسانسورهای مدرن، دسته بندی جدیدی از آسانسورها بنام آسانسورهای با سرعت نرم به بازار عرضه شده اند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

    نوع تقاضای مشتریان

    معمولا تمام متقاضیان خرید آسانسور از شرکت های نصاب و یا فروشنده درخواست دارند یک آسانسور با حرکت نرم، بدون ضربه و ایمن دراختیار آنها بگذارند. بنابراین ارائه اطلاعات و شیوه ای ساده و فنی جهت راهنمائی متقاضیان می تواند راهگشا و موثر باشد. در این مقاله به بخشی از این اطلاعات فنی اشاره می شود.

    امروزه با پیشرفت صنایع کنترل و الکترونیک می توان سرعت موتورهای متناوب سنکرون و آسنکرون را به راحتی با وسیله ای به نام درایو VVVF 3VF) ) کنترل کرد. منظور از کنترل سرعت توسط درایو VVVF یا همان اینورتور، دریافت توان الکتریکی از شبکه و تنظیم ولتاژ و فرکانس خروجی و در نتیجه کنترل و تنظیم سرعت و گشتاور موتور است. به طور خلاصه درایو VVVF که توسط شرکت های معتبر و نامی تولید می گردد، وسیله ای است که در تابلوی کنترل آسانسور نصب می شود و می تواند با تغییر در ولتاژ، حرکتی بسیار نرم به همراه گشتاور مناسب برای آسانسور ایجاد کند. برخی از سازندگان ساختمان بنا به دلایلی اقدام به خرید آسانسورهای دو سرعته نموده اند؛ در حالی که سالهاست این نوع آسانسورها در کشورهای توسعه یافته و حتی رو به توسعه منسوخ گردیده و هیچ گونه توجیه اقتصادی و علمی برای کاربرد آنها موجود نیست.

    مقایسه آسانسورها

    منظور از آسانسورهای دوسرعته و تک سرعته در واقع نوع طراحی در الکتروموتور و سیستم کنترل سرعت الکتریکی است. به بیانی ساده تابلوی فرمان و الکتروموتور تنها عناصر تعیین کننده در انتخاب یک سیستم دوسرعته و تک سرعته 3VF هستند.

    با انتخاب درایو مناسب والکتروموتور تک سرعته مناسب

    می توان یک سیستم 3VF با حرکت نرم و گشتاور مناسب داشت و بعضا در شرایطی از موتورهای دوسرعته نیز می توان استفاده کرد.

    آسانسورهای دوسرعته

    نیروی محرکه یک آسانسور یا همان الکتروموتور و گیربکس، دارای فلایویل فولادی سنگین بوده و موتور نیز از انواع موتورهای متناوب آسنکرون دوسرعته می باشد. تابلوی فرمان، یک سیستم ساده چپ گرد-راست گرد با دور تند و کند بوده که برای راه اندازی این نوع سیستم کفایت می کند.

    مزایا و ویژگیهای آسانسورهای دوسرعته

    قیمت ارزان در سیستم تابلوی کنترل

    سادگی در طراحی مدار الکتریکی و راه اندازی موتور

    تعمیرات با هزینه کم،آسان و قابل دسترس

    معایب و محدودیت ها

    مصرف زیاد برق و جریان راه اندازی بالا

    سرعت محدود

    شوک هنگام استارت در سرعت دور تند و دور کند و توقف

    تغییرات سرعت به صورت پله ای

    وزن و حجم بالای موتور نسبت به موتورهای تک سرعته 3VF

    شوک های حاصله از استارت به کابین و متعلقات کابین که باعث خرابی در زمان کوتاه می شود

    شوک های حاصله از سرعت پله ای به گیربکس و متعلقات آن

    فشارهای دینامیکی حاصل از ضربه به سازه ساختمان

    فشارهای حاصله از سرعت پله ای به سرنشین آسانسور در استارت، دوراندازی و زمان توقف

    گرانی الکتروموتور به دلیل داشتن سیم پیچ دور کند و فلایویل فولادی

    عمر کوتاه کنتاکتورهای تابلوی فرمان - کاهش عمر مفید کنتاکتورهای قدرت تابلوی فرمان

    لازم به ذکراست هیچ یک از معایب و محدودیت های سیستم دوسرعته که بر اثر سرعت پله ای ایجاد می شود، در آسانسورهای 3VF یافت نمی شود.

    مزایای استفاده از سیستم 3VF

    حرکت و توقف نرم و بدون ضربه

    یکی از مهمترین مزایای درایو کنترل سرعت که استفاده از آن را می توان یک لزوم دانست، حرکت بسیار نرم در استارت، کاهش سرعت نرم و توقف الکتریکی بدون ضربه است.

    ترمز الکترو مغناطیسی در سیستم آسانسورهای 3VF فقط نقش نگهدارنده کابین پس از توقف کامل کابین که به صورت الکتریکی توسط درایو 3VF صورت می گیرد را دارد؛ در نتیجه استهلاک و صدای ناشی از ترمز در این سیستم وجود ندارد.این صدا معمولا مورد شکایت و نارضایتی ساکنین، مخصوصا در طبقات نزدیک به موتورخانه است.

    افزایش عمر مفید الکتروموتور و گیربکس

    با استفاده از درایو 3VF به دلیل جریان مصرفی مناسب،

    سیم پیچ های موتور دیرتر گرم شده و عمر دستگاه افزایش می یابد.

    کاهش صدا در موتورخانه

    موتورهای 3VF نیاز به فن خنک کننده نداشته و این امر باعث حذف صدای آزار دهنده فن در موتورخانه می شود.

    صدای حاصل از استارت و دور کند در آسانسورهای دوسرعته که بر اثر نیروی الکترو مغناطیس حاصل می شود در آسانسورهای 3VF وجود ندارد.

    صدای حاصل از کنتاکتورهای قدرت در تابلو به دلیل کاهش جریان و استارت موتور و استفاده از کنتاکتورهای با توان کمتر به حداقل رسیده است.

    صدای حاصل از ترمز الکترو مغناطیسی که عملکرد آن در 3VF متفاوت است، بسیار ناچیز است.

    صدای حاصل از ضربه وارده به استراکچر در هنگام استارت و توقف در 3VF بسیار کاهش یافته است.

    افزایش عمر قطعات مکانیکی آسانسور

    با حذف شوک های حاصل از استارت، دورکند و توقف در 3VF، فشار بر روی کابل های فولادی (بکسل اصلی، گیربکس، کابین، درب کابین و ترمز الکترومغناطیسی موتور بسیار کاهش یافته و عمر مفید آنها افزایش می یابد.

    صرفه جوئی در مصرف انرژی

    با توجه به افزایش قیمت انرژی الکتریکی، صرفه جویی در مصرف انرژی یکی دیگر از مهمترین مزایای درایوهای کنترل سرعت 3VF است. به زبانی ساده تر هزینه خرید یک درایو 3VF مناسب پس از گذشت زمان کوتاهی با کاهش در پرداخت هزینه انرژی جبران خواهد شد.

    اصلاح ضریب قدرت

    اختلاف فاز بین شکل موج ولتاژ و جریان که همیشه جریان عقبتر از ولتاژ است، باعث ایجاد توان راکتیو و بازگشت این توان غیرمفید به شبکه می گردد.این امر باعث پائین آمدن توان الکتریکی موتور می شود. در سیستم 3VF به دلیل یکسوشدن ولتاژهای AC به DC و هم فاز شدن ولتاژ و جریان مصرف توان راکتیو به حداقل می رسد. با توجه به اینکه مقدار توان محاسبه ای نسبت مستقیم با ضریب و اصلاح قدرت دارد، هر چه ضریب به عدد یک نزدیکتر باشد، مقدار توان اکتیو بیشتر خواهد شد. p=1.73Ui ضریب اصلاح قدرت را می توان از روی پلاک موتور خواند. موتورهای که ضریب اصلاح قدرت بیشتر از 8/0 دارند دارای توان اکتیو خوبی هستند.

    امکان راه اندازی موتورهای سنکرون متناوب بدون کیربکس به وسیله درایو VVVF

    امروزه موتورهای گیرلس(GEARLESS) که مصرف بسیار کم و راندمان بسیار بالایی دارند، مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند.

    امکان راه اندازی موتورهای با سرعت بیشتر ازیک متر بر ثانیه

    به وسیله درایو vvvf می توان آسانسورهای با سرعت بیشتر از یک متر بر ثانیه داشت که در ساختمان های بلند از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

    امکان کنترل جریان برگشتی که بر اثر به وجود آمدن حالت ژنراتوری موتور حاصل شده و باعث ایجاد مشکل در شبکه تولید برق می شود.

    با توجه به توضیحات داده شده،استفاده از درایو vvvf می تواند جزء ملزومات طراحی یک آسانسور خوب باشد.البته این امر فقط با درخواست مشتری است که میسر می گردد.

    درایوهای شناخته شده موجود در بازار ایران

    علی رغم اینکه محدودیت های ورود کالا، تولیدکنندگان تابلوهای آسانسور را در انتخاب درایو محدود نموده است، می توان گفت درایوهای موجود در بازار جزء بهترین سیستم های vvvf هستند.

    درایو یاسکاوا ساخت ژاپن close,open loop

    درایو دانفوس ساخت کشور دانمارک

    درایو کب ساخت کشور آلمان open loop

    درایو زیلابگ ساخت کشور آلمان close loop

    درایوهای ال جی- توشیبا اچ پی و دلتا به صورت open loop

    توصیه می شود جهت داشتن سرعت، نرمی و کنترل گشتاور از درایوهایی با قابلیت نصب سیستم اینکودر و کارت Close loop استفاده گردد.این امر باعث می شود آسانسور علاوه بر حرکت بسیار عالی و توقف دقیق و بدون ضربه، گشتاور مناسب جهت حمل بار را داشته و عمر مفید درایو و موتور نیز افزایش یابد. به اختصار به این سیستم close loop می گویند.
    لینک مطلب : http://www.niazsakhteman.com/Post.aspx?pid=101
    لینک سایت : http://www.niazsakhteman.com
لطفا صبر کنید...
X