ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ورود برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.






جهت تبلیغ در وب سایت ECA کلیک کنید.

کاربران برچسب زده شده

نمایش نتایج: از 1 به 6 از 6
  1. #1
    2009/09/23
    47
    20

    سيستم هاي برقي خودرو

    سلام توي اين انجمن خيلي گشتم چيزي در مورد برق خودرو پيدا نکردم تصميم دارم که اطلاعاتي در مورد برق خودرو بگذارم تا اگه براي ماشين شما مشکلي پيش آمد بفهميد چيه البته به کمک شما نيز نياز هست پس بياد وسط :wow: :wow: :wow: :wow: :wow: :wow: :applause: :applause: :applause: :applause:
  2. #2
    2009/09/23
    47
    20

    پاسخ : سيستم هاي برقي خودرو

    به نظر من اول در مورد شبکه CAN خوروهاي امروزي صحبت کنيم
    اين شبکه در آلمان متولد شده :eek: سال 1980
    باس CAN که مخفف Controller Area Network است به معناي شبکه حوزه کنترلر مي باشد.

    با گسترش و توسعه صنعت خودرو از کامپيوتر ها براي کنترل و حفاظت سيستم هاي موتوري و ايمني استفاده شد و به مرور کامپيوتر ها يا ECU هاي بيشتري در خودرو ها مورد استفاده قرار گرفت ECU که مخفف Electronic Control Unit است و به معناي واحد کنترل الکترونيکي مي باشد. همانطور که گفته شد تعداد ECU هايي که در خودرو ها استفاده شد روز به روز بيشتر شد و لازم بود که بين اين واحد هاي کنترلي يا کامپيوتر ها ارتباطي برقرار شود. و براي اين منظور بهترين کار استفاده از يک شبکه کامپيوتري بود و يکي از شبکه ها يا معماري هاي شبکه اي که براي اين منظور مناسب بود شبکه کامپيوتري CAN بوده است. شکل زير يک نماي ساده از اين معماري شبکه را که در بيشتر خودرو هاي امروزي استفاده مي شود را به نمايش مي گذارد.
    باس CAN يک سيستم ارتباطي است که در آن هر ECU قبل از ارسال اطلاعات بايد مطمئن شود که باس اشغال نيست. اين فرايند به
    CSMA/CD (Carrier Sense Multiple Access, Collision Detect)
    معروف است. به سادگي يک سيم به ECU ها متصل مي شود و همه ECU ها با يکديگر در رقابت هستند تا از طريق اين سيم به تبادل اطلاعات بپردازند و از آن به صورت مشترک استفاده مي کنند. و زمانيکه ECU اي مي خواهد اطلاعاتي را روي باس ارسال کند و باس اشغال باشد منتظر مي ماند تا باس خالي شود آنگاه اطلاعات خود را ارسال مي کند.
    در سيستم باس CAN اگر چند ECU بخواهند همزمان به تبادل اطلاعات بپردازند تلاقي اين اطلاعات سبب از بين رفتن ديتا مي شود بنابراين يک سيستم تعيين الويت مشخص مي کند که اطلاعاتي که مهمتر هستند و در الويت هستند اول ارسال شوند آنگاه اجازه مي دهد بقيه اطلاعات به نوبت ارسال شوند به عنوان مثال سرعت چرخ ها در درجه الويت بالايي است چون به ايمني خودرو مربوط مي شود و در مقايسه با آن دماي موتور از الويت پايين تري برخوردار است. اين فناوري شباهت زيادي به شبکه هاي کامپيوتري خانگي و اترنت دارد.
    به اين ترتيب برخي از اطلاعات که پايين ترين الويت را دارند ممکن است با تاخير بالايي ارسال شوند. براي جلوگيري از چنين معضلي که به هم ريختگي اطلاعات منجر مي شود اطلاعاتي که الويت پاييني دارند از طريق يک باس CAN جداگانه ارسال مي شوند و اين باس به کمک يک گذرگاه يا Gateway به باس با الويت بالاتر متصل مي شود. گذرگاه مانند يک فيلتر عمل مي کند تا اطلاعاتي را که بين باس الويت پايين يا Body Control Can Bus و باس الويت بالا يا Powertrain Control Can Bus را فيلتر کند. در شکل بالا اين معماري و نحوه اتصال دو باس به يکديگر را مي توانيد به خوبي مشاهده نماييد.
  3. #3
    2009/09/23
    47
    20

    پاسخ : سيستم هاي برقي خودرو

    مقدمه :
    با توجه به رشد سريع جمعيت در دنيا و گسترش روز افزون شهرها و افزايش بي رويه خودرو هزينه هاي بالاي سوخت و به دنبال آن آلودگيهاي مختلف ناشي از گازهاي خروجي خودروها و صنعت خودروسازي سبب شده تا شرکت هاي خودروسازي نخستين ايده کاربرد الکترونيک در خودرو طراحي و اجرا نمايد .
    آلودگي هوا : ناشي از احتراق ناقص خودروها و همچنين آلودگيهاي زيست محيطي باعث ترديد تا شرکت هاي خودروساز به سيستمهاي الکترونيکي مديريت موتور (و در حالت کلي مديريت الکترونيکي خودرو ) روي آوردند که در راه کاهش آلودگيهاي گوناگون را به طور قابل توجهي مثمر ثمر بوده است و به همين جهت شهرهاي بزرگ ، نيز از جمله تهران و غيره .... نيازمند تکنولوژي کنترل الکترونيکي در خودروها مي باشند .
    سيستمهاي الکترونيکي علاوه بر کاهش قابل توجه آلودگيها مزاياي ديگري نيز دارا مي باشند که عبارتند از :
    1- عدم نياز به کنترل و مراقبتهاي معمول توسط راننده
    2- کاهش مصرف سوخت
    3- عيب يابي سريع و راحت
    4- کاهش حوادث رانندگي
    5- کاهش زمان تعميرات
    6- کاهش هزينه هاي تعميراتي
    مباني مالتي پلکس :
    با افزايش ظرفيت سيستم هاي الکترونيکي از جمله سيستمهاي آسايشي و ايمني سرنشينان در مدلهاي جديدتر پژو از جمله مدل پژو 206 که در تيپ 2 تا 6 آن اساساً با مدلهاي ديگر محصولات ايران خودرو متفاوت مي باشد يک شبکه اي به نام مالتي پلکس Ecu ها را به هم مرتبط مي سازد .
    در اين سيستم BSI اطلاعات را از چهار شبکه کامپيوتر مي گيرد .
    شبکه CAN که ارتباط Ecu موتور و گيربکس اتوماتيک را با BSI برقرار مي کند يکي از اين شبکه ها مي باشد .
    سه شبکه ديگر از نوع VAN مي باشند . BSI پس از پردازش اطلاعات دريافتي از چهارشبکه مذکور ( در بحثهاي بعدي توضيح داده مي شود ) استفاده شده است . که ارتباط BSI با سنسور ، عملگر و Ecu هاي مرتبط در يک سيستم الکتريکي را نشان مي دهد .
    توجه :
    لازم به ذکر است از آنجايي که در سيستم مولتي پلکس اطلاعات به صورت پالسهاي صفر و يک بر روي گذرگاه يا باس قرار گرفته و Ecu هاي مرتبط ديتاي مورد نياز خود را از روي اين ديتا باس بر مي دارند. لذا ارتباط ها در اين دياگرام خيلي خلوت تر نشان داده شده است.
    استفاده از BSI درخودروي پژو 206 قدم بزرگي در تکنولوژي برداشته شده است زيرا با استفاده از BSI تعداد زيادي از واحدهاي الکترونيکي در اين جعبه جمع آوري شده اند علاوه بر اين در خودروي پژو 206 ( نمانيگ چند منظوره ، راديو، پخش CD و همچنين رايانه ناوبري در صورت وجود از سيستم مولتي پلکس استفاده شده است .
    سيستم مولتي پلکس از يک خط مشترک که هر کدام به آن يکي ارتباط دارند که براي اطلاعات همه سيستمها استفاده مي شود وجود دارد .
    شکل
    اين خط مشترک که از دو رشته سيم مسي تشکيل شده است Bus ناميده مي شود .
    علائم به صورت ديجيتال ارسال مي شود .
    به منظور ارتباط با Bus هر يک از سيستمها به يک واسطه مولتي پلکس مجهز شده است که شامل يک پروتکل و يک واسط خط مي باشد .
    ارتباطات ديجيتال :
    در اين ارتباطات از اعداد باينري فقط از اعداد ( 0 1 0) استفاده مي شود . ولي هر عدد يا ديجيت که شامل (1 0) است و بيت خوانده مي شود مي تواند نشان دهنده يک سيستم باشد . مثلاً ( زدن کليد AC) کولر فعال يا غير فعال ، يا مانند چراغ روشن يا خاموش .
    عددي که از Bit 8 ساخته شده باشد را (10011011) يک بايت مي گويند .
    اين بايت را مي توان به يک پيام ديجيتال ترجمه نمود .

    استانداردهاي روش مولتي پلکس :
    خودروي پژو از ميان استانداردها متعدد موجود مولتي پلکس دو اصل را برگزيده است :
    1- شبکه محدوده خودرو يا VAN (Vehicle Area Network)
    2- شبکه محدود کننده سيستم موتور يا CAN (controller Area Network)
    شبکه VAN که به وسيله شرکت PSA توليد شده است بيشتر در سيستمهاي رفاهي و بدنه خودرو مورد استفاده قرار مي گيرد . ( راديو ، نمايشگرها و سيستم هدايت خودکار ( در صورت نصب ) علاوه بر اين براي کنترل صندلي ( در صورت برقي بودن) ، آينه هاي جانبي ، شيشه هاي برقي و قفل مرکزي از اين شبکه استفاده مي شود .
    سيستمهاي مکانيکي از قبيل Ecu موتور ، گيربکس اتوماتيک از شبکه CAN استفاده مي کنند که توسط شرکت Bosch توليد شده است .
    روش مولتي پلکس : سيستم رايانه اي اطلاعاتي يا ديتا را از سنورها يا کليدها دريافت مي کنند و سپس اين پيام ها را پردازش مي کند و دستورات لازم را بر قسمت هاي تحت فرمان خود صادر مي کند ( مانند صفحه نمايشگر چند منظوره ).
    همچنين هر يک از پيامها مي تواند مورد استفاده قسمتهاي ديگر قرار گيرد . با استفاده از واسط مولتي پلکس هر يک از سيستمها مي تواند اطلاعات مورد نياز رايانه هاي ديگر را ارسال نمايد و همچنين اطلاعات مورد نياز خود را دريافت کند . اين واسط شامل يک کنترل کننده پروتگل است که پيامها را به صورت فريم ارسال مي کند و پيامهاي دريافتي را رمز گشايي مي کند . اين قسمت شامل يک واسط خط نيز مي باشد که ارتباط با Bus را از طريق تبديل پيام به پيامهاي الکتريکي ميسر مي کند .


    ساختمان يک فريم VAN:
    با استفاده از اطلاعات ارسال شده از رايانه کنترل کننده پروتکل فريم با يک پيام (S.O.F) يا آغاز فريم شروع مي شود و براي تمام فريم ها يکسان است و سپس به کد شناسايي مي رسد که محتواي ديتا را به 12 بيت نشان مي دهد پس از کد شناسايي کد فرمان قرار دارد که از 4 بيت کد مورد نياز را مشخص مي کند . قسمت بعدي حوضه اطلاعاتي قرار دارد که از 8 بيت تشکيل مي شود . پس از آن يک کد 15 بيت براي صحت اطلاعات به کار مي رود حال نوبت به حوضه اعلام دريافت مي رسد که شامل 2 بيت است . پيام نهايي که در تمام فريم ها يکي است (E.O.F) يا پايان فريم مي باشد .
    راهبرد فريم ها بر روي باس :
    ساختمان پيچيده يک فريم VAN سازماندهي بين سيستمها و کاهش بار شبکه را امکان پذير مي سازد . يک کنترل کننده پروتکل نقش اساسي ايفا مي کند . کنترل کننده پروتکل با يک فريم ارسالي از باس تشخيص مي دهد که اين فريم به خودش مربوط مي شود يا خير. به طور مثال، وقتي يکي از کليدهاي راديو را فشار مي دهيم ، راديو بر روي پالس يک فريم ارسال مي کند . اين فريم که حاکي از يک واقعه است فريم واقعه ناميده مي شود . پروتکل در نمايشگر کد شناسايي فريم را مي خواند و تشخيص مي دهد که پيام به سيستم خودش مربوط مي شود .
    اگر دو يا چند سيستم به طور همزمان فريم را ارسال کنند . آنها در حين ارسال بيت به بيت با هم مقايسه مي شوند . صفر عدد قالب است بر عدد 1 اوليت دارد ، تا زماني که فريم مها ارسال مي شوند همانند باشند . سيستم ها به ارسال آنها ادامه مي دهند . حال اگر يک فريم حاوي يک مقلوب باشد فريم ديگر حاوي قالب 0 است ارسال را متوقف مي کند و پيام خود را در حالت تعليق نگه مي دارد تا بعداً ارسال شود بدين ترتيب اولويت پيامها لحاظ مي شود بدون اينکه پيام که با تاخير ارسال مي شوند صدمه ببينند . در پيامهاي طولاني کد فرمان مورد استفاده قرار مي گيرد تا سيستم ارسال کننده از سيستم مقصد در ؟؟؟؟؟ کند يک تائيديه دريافت کند تا يک فريم کمتر مصرف شود .
    وقتي يک فرمانده يک فرمانبر را مورد پرسش قرار مي دهد ، اطلاعات دريافتي را در همان کد فريم قرار مي دهد . اين عمل را با ارتباط درون فريم مي نامند .
    شبکه CAN:
    شبکه CAN براي سيستمهاي موتور خودرو در نظر گرفته شده است . اصول کار اين شبکه با شبکه VAN يکسان است .

    باتري در پژو 206 (مولتي پلکس ):
    ولتاژ باتري در پژو 206 در حالت عادي مقدار بين 14-12 ولت را دارا مي باشد . اين ولتاژ در دو حالت مختلف زير به وسيله BSI تاييد مي گردد :
    الف) دماي هواي بيشتر از 15 درجه سانتيگراد باشد . در اين صورت ولتاژ باتري بعد از 15 ثانيه از روشن شدن موتور توسط BSI تاييد مي گردد.
    ب) دماي هواي کمتر از 15 درجه سانتيگراد باشد . در اين صورت ولتاژ باتري بعد از 1 دقيقه از روشن شدن موتور توسط BSI تاييد مي گردد.
    لامپ اخطار ولتاژ باتري :
    BSI در شرايط زيرفرمان روشن شدن لامپ باتري را به قسمت جلو آمپر ارسال مي کند :
    1) ولتاژ باتري حداقل به مدت 3 دقيقه کمتر از 7/11 ولت باشد .
    2) ولتاژ باتري حداقل به مدت 3 دقيقه بيشتر از 5/15 ولت باشد .
    BSI در حالت موتور روشن نيز ولتاژ باتري و آلترناتور را کنترل مي کند و در شرايط متفاوت مصرف کننده ها را فعال و يا غير فعال مي نمايد . در اين سيستم قطعات زير دخالت دارند .
    1) BSI 2) باتري BBOO 3) آلترناتور (1020) 4) کنترل يونيت موتور Ecu(1320)


    بيشتر بدانيم :
    اگر ولتاژ باتري به زير مقدار 1208 ولت برسد . BSI درجه قطع مصرف کننده ها را تعيين مي کند و هر 10 ثانيه تغذيه مصرف کننده مربوطه را به ترتيب قطع مي نمايد .
    در صورتي که ولتاژ باتري به مقدار بيش از 1208 ولت برسد BSI براي کاهش ولتاژ مصرف کننده هاي مربوطه را به ترتيب هر 30 ثانيه فعال مي نمايد .
    نکات مهم :
    1- براي سيستم شيشه گرمکن عقب حداقل زمان راه اندازي 6 دقيقه مي باشد و چراغ اخطار آن به مدت 7 دقيقه روشن مي ماند و هنگام يک دقيقه اضافي و در صورتي که ولتاژ باتري به مقدار طبيعي برسد دوباره براي 6 دقيقه ديگر راه اندازي مي گردد .
    2- درخواست قطع کمپرسور کولر وقتي داده مي شود که ولتاژ باتري به زير 12 ولت برسد .
    حالت بيدار شدن (wake up mode) :
    در اين حالت شبکه VAN به صورت عادي به مدت 65 ثانيه براي حالت سوئيچ بسته و براي 30 دقيقه براي حالت سوئيچ باز عمل مي نمايد . زمانهاي فوق در حالت اقتصادي (Economic mode) به مقادير 7 ثانيه و 1 دقيقه کاهش مي يابد .
    سنسورهاي بيداري در پژو 206 مالتي پلکس :
    فعال شدن ورودي مستقيم BSI شامل :
    - باز و بستن سوئيچ
    - باز کردن و بستن درهاي جلو و عقب و يا صندوق عقب
    بدنه کردن خط DATA/ به وسيله :
    - فشردن يکي از دکمه هاي کنترل از راه دور قفل مرکزي
    - روشن کردن چراغهاي جانبي
    - بوق
    - چراغهاي جلو
    - فعال کردن کليد فلاشر
    - باز کردن در موتور در خودروهاي داراي سيستم دزدگير
    - روشن و خاموش کردن راديو و ضبط
    در شکل زير شبکه مالتي پلکس VAN و سنسورهايي که توانايي بيدار کردن سيستم را دارند مشاهده مي نماييم البته سيستم بسته به حالت کاري که در آن قرار دارد پس از بيداري در صورت عدم روشن شدن موتور بعد از مدت زمان هاي ذکر شده در قسمت ( wake up mode) دوباره به حالت آماده به کار (STANDBY) مي رود .

    حالت آماه به کار (STANBY MODE) :
    اگر هيچ سيگنال بيداري ارسال نشود شبکه VAN بعد از 65 ثانيه ( در حالت Economic بعد از 7 ثانيه) به حالت آماده به کار سوئيچ مي گردد.
    BSI نيز 65 ثانيه بعد از سوئيچ شدن شبکه VAN به حالت آماده مي رود .
    حالت اقتصادي (ECONOMIC MODE) :
    شبکه VAN مي تواند به مدت 30 دقيقه بعد از خاموش شدن موتور به کار خود ادامه دهد . بعد از اين مدت شبکه VAN در حالت اقتصادي (Economic mode) کار خواهد کرد .
    1) زمان بيدار کاهش مي يابد .
    2) همه Ecu ها اجازه کار ندارند .
    اين کار به محض روشن شدن موتور از کار مي افتد .
    حالت ساکن نمايش يا نمايشگاه (SHOW ROOM MODE):
    اين حالت از سوئيچ شدن شبکه به حالت اقتصادي جلوگيري مي کند شبکه VAN کار خود را به صورت عادي انجام مي دهد . اين حالت در BSI قابل برنامه ريزي مي باشد .
    بخشهاي يک سيستم الکترونيکي خودرو کدامند ؟
    1) انواع حسگرها (sensor)
    2) بخشهاي تجزيه و تحليل کننده (E.c.u)
    3) صفحه نمايشگر (Display)
    4) ارتباط قسمتهاي مختلف که خود شامل دو نوع ارتباط مي باشند :
    الف) ارتباط بين بخشهاي الکترونيکي (wire)
    ب) ارتباط بين بخشهاي الکترونيکي (CANBUS)
    ج) دستگاههاي عيب يابي (مواد صنعت) (Diaynosis)
    حسگرها (sensors)
    اولين وظيفه هر سيستم اندازه گيري تبديل مقدار فيزيکي يکي مورد اندازه گيري به تغيير فيزيکي ديگري است . که بتوان آن را براي به کار انداختن نمايشگار و يا کنترل کننده ها به کار برد . در خودرو بخش عمده کميتهاي موارد اندازه گيري به سيگنالهاي الکتريکي تبديل مي شود .
    باتري :
    جنس صفحات مثبت باتري خودرو پراکسيد سرب (pbo2) و صفحات منفي آن از جنس سرب (pb) مي باشد که به صورت ناشنه اي صفحات مثبت و منفي با قرار داشتن عايق مابينشان در يکديگر فرو رفته اند . الکتروليت باتري اسيد سولفوريک (H2so4) است .
    مقاومت وابسته به حرارت :
    مقدار اين مقاومت ها به دماي محيط پيرامون آن بستگي دارد . بر حسب مثبت يا منفي بودن ضريب حرارتي پس اين مقاومت ها وابسته به حرارت به دو دسته تقسيم مي شوند : (PTC , NTC)
    ترميستور (NTC sensors) :
    ترميستور يکي از متداولترين وسيله هاي اندازه گيري دما در خودرو مي باشد . در واقع در يک ترميستور تغيير دما باعث تغيير مقاومت مي شود و به اين ترتيب مي توان يک سيگنال الکتريکي متناسب با کيفيت اندازه گيري شده را به دست آورد که به آن NTC اتلاق مي شود . ( مانند پشت آمپر)
    PTC : ترمستوري است که با افزايش دما مقاومتش افزايش و با کاهش دما مقاومتش کاهش مي يابد . ( مانند : گرمکن شيشه هاي عقب اتومبيل )

    سوئيچ ها :
    در مدارهاي الکتريکي و الکترونيکي براي قطع و وصل نمودن ارتباط يک قسمت از مدار بکار مي روند و به دو صورت N.O و N.C مي باشد.
    N.O (NORMALLY OPEN) : در حالت نرمال مي باشند .
    N.C (NORMALLY CLOSE) : در حالت بسته مي باشند .

    حسگر القايي :
    از حسگر القايي بيشتر براي اندازه گيري سرعت چرخش و در برخي موارد براي تعيين وضعيت عضو چرخان (همچون تعيين وضعيت ميل لنگ و پيستونها و ..... ) استفاده مي شود. اين نوع حسگرها بر اساس القاء مغناطيسي کار مي کنند . در اتومبيل هاي نسل انژکتوري از اين حسگرها استفاده هاي زيادي مي شود و اين نوع حسگرها از جاي منبع تغذيه ندارند و خود توليد کننده ولتاژ هستند .
    مثال:
    حسگر نور:
    اين مدار را مي توان چنان طراحي نمود که در پاسخ و يا افزايش نور قطع و يا وصل شود . از اين نوع حسگرها براي تنظيم خودکار آينه هاي داخل اتومبيل و يا باز دست چراغهاي جلو و همچنين روشن نمودن چراغهاي پارک و هنگام تاريک شدن هوا و ... استفاده مي شود .
    به عنوان نمونه اي از اين حسگرها مي توان به موارد ذيل اشاره نمود :
    1- حسگر جريان هوا با سيم داغ
    2- حسگر جريان هوا با فيلم نازک
    3- حسگر جريان گردابي
    4- حسگر جريان سيال توربين
    5- حسگر لوله پيتو
    6- حسگر متانول
    7- حسگر رئوستايي
    امروزه کار بر حسگرهاي گوناگون در خوردو بسيار افزايش يافته است . به طوري که تقريباً تمامي بخشهاي مختلف خودرو توسط حسگرها تحت کنترل مي باشند .
    ديود:
    اگر نيمه هادي نوع N و نيمه هادي نوع P را بهم پيوند دهيم اتصال PN يا ديو به وجود مي آيد در محل اتصال الکترونها نوع N حفره هاي نيمه هادي نوع P را پر کرده و در نتيجه يک سد پتانسيل در محل اتصال به وجود مي آورند .
    ترانزيستور :
    ساختمان داخلي ترانزيستور از دو اتصال P-N به وجود آمده که به دو صورت به هم متصل شده اند . يک اتصال بين بيس و اميتر و اتصال ديگر بين بيس و کلکتور مي باشد . ترانزيستور را مي توان متشکل از دود ديود در نظر گرفت و آن را مدل ديودي ترانزيستور ناميد .
    رله :
    رله ها از دو جزء فرمان و قدرت تشکيل شده اند و براي قطع و وصل کردن جريانهاي زياد در مدار بکار مي روند و نيز در خودروي پژو 206 در دو مدل معمولي و مالتي پلکس استفاده شده است .
    ديود سري شده با رله : ديود محافظ در مقابل اتصال معکوس ولتاژ مي باشد .
    ديود موازي شده با رله : ديود هرزگرد براي شارژ کردن جريان بوبين رله پس از قطع کردن ولتاژ بوبين آن .


  4. #4
    2009/09/23
    47
    20

    پاسخ : سيستم هاي برقي خودرو

    معرفي BSI ( پـژو 206)
    Peugeot 206 BSI
    (Built-in system Interface)






    پژو 206 معرفي سيستم BSI (Built-in system Interface)
    اين سيستم که در قسمت زير داشبورد در قسمت تلسکوپي چپ فرمان در پژو 206 مي باشد را به عنون يک واسطه داخلي بين Ecu و قطعات الکترونيکي اتومبيل نام برد . اين سيستم يک واحد باهوش و به صورت خدماتي در پژو 206 فعال مي باشد .
    سيستم BSI يا آن را به نام (intelligent service unit) هم ناميد که از نظر طراحي يک کنترل کننده در سيستم خودروي پژو 206 مي باشد و با توانايي هاي بسيار بالا از نظر نرم افزاري و سخت افزاري که در آن کار گذاشته شده است و مي تواند سيستمهاي الکتريکال و الکترونيک خودروي پژو 206 را تحت کنترل داشته باشد .
    به طور کلي بخشهايي که تحت کنترل اين قطعه در خودروي پژو 206 مي باشد را مي توان در چند گزينه به طور خلاصه بيان نمود که عبارت از :
    - علت وجود BSI در سيستم که خود بعنوان يک واحد کامپيوتري محسوب مي شود پس کنترل سيستمهاي مي تواند بدون اشتباه و با سرعت بيشتر و همچنين دقت بالاتر و نظم خاص در خودرو 206 را مشاهده نمود .
    - با وجود اين سيستم در خودرو 206 موارد امنيتي ، ايمني و مواد خاص بحراني توسط اين قطعه کنترل و در موارد مورد نياز به کار گرفته مي شود .
    - يکي ديگر از خصوصيات بارز يک قطعه در سيستم کاستن دسته سيم و کاهش سيم کشي در خودروي 206 شده پس با اين کاهش دسته سيم به مراتب عيب يابي يا آسان تر و حالت پيچيدگي در تعميرات ساده تر مي شود .
    بيشتر بدانيم :
    لازم به توضيح که در کليدهاي تيپ هاي پژو 206 (معمولي و مالتي پلکس) از BSI استفاده شده است .
    در سيستمهاي فاقد BSI سيستم از نظر الکتريکي ، پيچيدگيهاي خاص خود را دارد و اگر يک قسمت الکتريکي خودرو نياز به اطلاعات از يک قسمت ديگر داشته باشد . بايد يک سيم کسي بين اين دو قسمت در نظر گرفته شود که باعث افزايش طول سيم کشي خودرو و در نتيجه افزايش وزن و هزينه هاي کلي ساخت خودرو و افزايش هزينه هاي تغييرات خواهد شد .
    سيستم هاي که مبتني بر BSI مي باشند مي توانند قابليت هاي زيادي براي خودرو ايجاد کنند که عبارتند از کنترل قسمتهاي مختلف مانند : 1) رله ها 2) فيوزها 3) قفل کن ها 4) لامپهاي سقفي 5) آلارم ها توسط يک مجموعه .
    ساده تر شدن سيم کشي خودرو که باعث بهبود ارتباط سيستم هاي الکترونيکي و الکتريکي مي شود و با توجه به اين که از تمام قسمتهاي مختلف خودرو ، اطلاعاتي به BSI منتقل مي شود . اين سيستم هشدارهاي (آلارم ها ) مناسبي مانند بوق و يا لامپ اخطار را براي راننده فراهم مي سازد .
    - ساده تر شدن تجهيزات و عيب يابي سيستم ( به دليل کم شدن سيم ها و کانکتورها )
    - استاندارد شدن سيم کشي خودرو شرکتهاي مختلف ( در آينده نزديک )
    - کاهش چشم گير طول سيم کشي در خودروها .
    لازم به ذکر است BSI مورد استفاده در خودروي پژو 206 ساخت شرکت زيمنس مي باشد

    اجزاء BSI:
    معمولاً BSI از دو قسمت A و B در کنار هم تشکيل شده است . قسمت A براي مدارهاي الکتريکي ( ميکروپروسسوري ) يا به معني يک کنترل کننده الکترونيکي مي باشد . با جريانهاي بسيار پايين و قسمت B براي مدارهاي الکتريکي با جريانهاي بالا در نظر گرفته شده است .
    دليل تقسيم اين دو آن است که مدارهاي الکتريکي با جريانهاي بالا روي مدار ميکروپرسسوري نويز ايجاد نکند ( اختلال در کار به وجود نيايد ) و همچنين دليل خاص تکنيکي وجود دارد که توضيح آن از حوصله اين بحث خارج مي باشد .
    با توجه به اينکه BSI از نظر سخت افزار بسيار پيچيده مي باشد از باز نمودن آن و يا سعي براي تعمير آن بايد جداً خودداري شود . در صورت تشخيص خرابي در BSI فقط بايد آن را تعويض نمود .
    قسمت A شامل موارد زير مي باشد :
    - کنترل الکترونيکي
    - فيبر مدار الکترونيکي
    - ميکروپروسور
    قسمت B شامل موارد زير مي باشد :
    - رله هاي قدرت
    فيوزهاي محافظ براي بعضي از مدارهاي الکتريکي ( که در قسمت جلوي BSI قرار دارد )
    نکته : فقط فيوزهاي (c) در BSI قابل دسترسي مي باشند .
    قسمت A: در اين بخش پايه هاي وردي بر روي BSI وصل شده است . اين قسمت را مي توان دو قسمت تقسيم کرد و به عنوان يک کامپيوتر کوچک مد نظر داشت که بخش هوشمند در BSI محسوب مي شود .
    اين قسمت از حافظه شامل Rom و Ram مي باشد . اين بخش از BSI به صورت نرم افزاري است که شما مي توانيد در قسمت دست ببريد ولي لازم به توضيح مي باشد در همين قسمت در کارخانه سازنده اين قسمت برنامه ريزي کرده که با اين ايجاد برنامه BSI بتواند فرمانها را به صورت دستي يا اتوماتيک ارسالي از طرف سنسورهاي وابسته به آن رسيده تا در مورد آن تصميم گيرند و پس از بررسي آن را بر روي سيستمهاي الکترونيکي اعمال نمايد . لازم به توضيح که در همين بخش قسمت دوم نرم افزار را مي توانيم به طور اختياري و تحت يک سري شرايط خاص عمل Download را بر روي BSI اعمال نماييم که در بخشهاي بعد توضيح داده مي شود .
    قسمت B: همان طور که گفته شد اين بخش شامل مدار قدرت بوده و در اين قسمت جلوگيري شده از پراکندگي رله ها و آنها را در يک مجموعه جمع آوري کرده تا با اين کار از حجم دسته سيم جلوگيري شود تا با اين عمل از ازديام سيم کشي در اتومبيل کاسته شود .
    قسمت C: ما در اين قسمت شامل فيوزها بوده که در مدل پژو 206 معمولي و مالتي پلکس متفاوت مي باشد و از جمله فيوزهاي حفاظتي در BSI محسوب مي شوند .

    معرفي سوکت هاي BSI در گروه مالتي پلکس و معمولي (غير مالتي پلکس ):
    سوکت هاي BSI از گروه غير فعال مالتي پلکس :
     سوکت 2 پايه ، خاکستري رنگ
     سوکت 12 پايه ، قهوه اي رنگ
     سوکت 12 پايه ، آبي رنگ
     سوکت 16 پايه ، سبز رنگ
     سوکت 16 پايه ، مشکي رنگ
     سوکت 26 پايه ، زرد رنگ
     سوکت 26 پايه ، آبي رنگ

    سوکت هاي BSI از گروه مالتي پلکس :
     سوکت 2 پايه ، خاکستري رنگ
     سوکت 2 پايه ، مشکي رنگ
     سوکت 6 پايه ، مشکي رنگ
     سوکت 10 پايه ، مشکي رنگ
     سوکت 16 پايه ، سبز رنگ
     سوکت 16 پايه ، مشکي رنگ
     سوکت 6 پايه ، خاکستري رنگ
     سوکت 40 پايه ، خاکستري رنگ
     سوکت 40 پايه ، سفيد رنگ
     سوکت 40 پايه ، مشکي رنگ

    تقسيم و گروه بندي در BSI :
    BSI را مي توان به 3 دسته تقسيم کرد که عبارتند از : ( B4, B2, B1)
    شما در اين 3 مدل از گروه بندي در BSI هيچ شباهت ظاهري مشاهده نمي کنيد ولي در برنامه ريزي قسمت نرم افزار آن با گرايش به روند توليد در پژو 206 و افزايش عملکرد در اضافه شدن پشن در آن با تغييراتي نيز مواجه شده است .
    مدي کاري در BSI:
    شرکت پژو با در نظر داشتن به اهداف مختلف در ادامه کنترل در سيستم و در شرايط گوناگون سيستماتيک کاري و کاربري در خودرو و با اصولي به نام مدکاري در BSI مواجه شدن که آن را در چند بخش تعريف مي کند . اين مدها جهت تست مي باشد که در کارخانه سازنده انجام مي گيرد که عبارتند از :
    1) مدکاري ECD : (اين مد بر روي صفحه چند منظوره صورت مي گيرد )
    2) مد کاري Automode : ( اين مد بر روي سيستمهاي برقي خودرو مي باشد )
    3) مد کاري customer: ( اين مد استاندارد کردن قسمتهاي الکتريکال که از خود عکس العمل نشان مي دهد )
    BSM :
    جعبه فيوز و کنترل سيستم برق فرمان برها در خودروي 206:
    همان طور که در سيم کشي خانه از يک اصول کنترل يا فيوز ( جعبه تقسيم ) در قسمتهاي مختلف در سيم کشي استفاده مي کنيم و در داخل اتومبيل هم همين امر مي باشد که در پژو 206 ما آن را با نام BSM مي شناسيم .
    BSM در دو گروه از پژو 206 (معمولي و مولتي پلکس ) متفاوت بوده که در پژو 206 غير مولتي پلکس اين جعبه فيوز (BSM) فقط حکم يک فرمان بر را دارد ولي در سيستم مالتي پلکس و با اضافه شدن به قطعات جانبي اين مدل ارتفاع يافته و حتي آن به عنوان يک سيستم هوشمند مانند Ecu مي نامند و واجد سيستم VAN controller مجهز مي باشد.
    مشخصات سوکت ها در BSM ( گروه مالتي پلکس ):
     سوکت 2 پايه ، مشکي رنگ
     سوکت 10 پايه ، مشکي رنگ
     سوکت 16 پايه ، سبز رنگ
     سوکت 16 پايه ، مشکي رنگ
     سوکت 16 پايه ، خاکستري رنگ
    قابليت هاي سطح B2اين است که تجهيزات تکميلي خودرو را به دو بخش تقسيم مي کند.


    BSI سطح B2:
    شامل عمليات سطح بالا مي شود و تمام عمليات اوليه روي خودرو را نيز پوشش مي هد . منظور از عمليات سطح بالا عمليات مربوط به تجهيزات رفاهي – آسايشي است .
    BSI و سطح B2شامل کنترل در موارد زير مي باشند :
    1) راهنما – فلاشر
    2) برف پاک کن جلو / عقب
    3) شيشه گرم کن عقب و آينه هاي جانبي
    4) سيستم بازدارنده استارت خودرو (ايموبيلايدز)
    5) آلارم روشن ماندن لامپها بعد از خروج از خودرو
    6) آلارم جاماندن سوئيچ در جاسوئيچي
    7) ريموت کنترل فرکانس بالا و قفل مرکزي
    8) چراغ سقفي تايمردار
    9) آلارم هشدار دهنده با بودن در ( به وسيله چشمک زدن لامپ سقفي )
    10) آلارم هشدار دهنده مربوط به گيربکس اتوماتيک .



    شناسايي کانکتورهاي BSI : ( سطح B2)
    در خودروي پژو 206 ( غير مولتي پلکس ) از BSI سطح B2استفاده مي شود . اما در پژو 206 مالتي پلکس تا حد زيادي از مکانيزم شباهت زيادي دارد که در گروه مالتي پلکس از گروه سطح B4 هم استفاده شده است که داراي امکانات زير مانند :
    1) آلارم سرعت غير مجاز 2) دزدگيرهاي استاندارد 3) سيم قفل دوبل


    1- کانکتور قهوه اي 12 پين (کانکتور خالي )
    2- کانکتور زرد 26 پين
    3- کانکتور خاکستري 2 پين
    4- کانکتور سبز 16 پين
    5- کانکتور مشکي 16 پين
    6- کانکتور آبي 26 پين
    F,E,D,C,B,A فيوزهاي قابل دسترسي


    شناسايي پايه هاي کانکتورهاي BSI ( سطح B2)
    کانکتور خاکستري – 2 پين
    پايه
    1) ولتاژ مثبت باتري بعد از سوئيچ
    2) ولتاژ دينام (آلترناتور )
    کانتکتور سبز – 16 پين
    پايه
    1) دور آرام – برف پاک کن جلو : خروجي
    2) لامپ تکرار کننده سمت چپ : خروجي
    3) لامپ تکرار کننده سمت راست : خروجي
    4) لامپ نشانگر راهنما سمت راست نصب شده در صفحه نشان دهنده ها : خروجي
    9) دور تند برف پاکن کن جلو : خروجي
    10) لامپ نشانگر راهنما سمت چپ نصب شده در صفحه نشان دهنده ها : خروجي
    11) لامپ راهنمايي سمت چپ جلو : خروجي
    12) لامپ راهنماي سمت راست جلو : خروجي
    کانکتور مشکي – 16 پين
    پايه
    1) گرمکن شيشه عقب : خروجي
    2) گرمکن آيينه هاي جانبي : خروجي
    3) برف پاک کن عقب : خروجي
    4) بدنه (منفي ) شماره 1
    5) محرک قفل بازکن در : خروجي
    8) تغذيه شيشه بالابرهاي برقي جلو : خروجي
    10) لامپ راهنماي سمت چپ عقب : خروجي
    11) لامپ راهنماي سمت راست : خروجي
    12) بدنه (منفي) شماره 2
    16) محرک قفل کن در : خروجي
    کانکتور زرد – 26 پين
    پايه
    1) دور آرام ، برف پاک کن جلو ، دسته برف پاک کن : ورودي
    2) برف پاک کن عقب ، دسته برف پاک کن : ورودي
    3) خط انتقال اطلاعات سريال ايموبيلايز ( سيستم بازدارنده از استارت خودرو )
    4) خط خواندن اطلاعات از Ecu موتور ( سيستم سوخت رساني و چرخه )
    6) خط عيب يابي
    7) خط انتقال همزمان اطلاعات سريال ايمو بيلايز ( سيستم بازدارنده استارت خودرو )
    8) تحريک ديتام : ورودي
    9) لامپ هشدار دهنده گرمکن شيشه عقب و آينه هاي جانبي : ورودي
    10) راهنماي سمت راست : ورودي
    11) حرکت متناوب ، دسته برف پاکن کن : ورودي
    12) کنتاک توقف ثابت برف پاک کن جلو : ورودي
    16) دور تند ، برف پاک کن جلو ، دسته برف پاکن کن : ورودي
    17) پمپ شيشه نور جلو ، دسته برف پاک کن : ورودي
    18) پمپ براي لامپهاي کناري : ورودي
    19) پمپ شيشه شور عقب ، دسته برف پاکن کن : ورودي
    20) کليد گرم کن شيشه عقب و آينه هاي جانبي : ورودي
    21) فرمان رله دوبل Ecu موتور ( سيستم سوخت رساني و جرقه ) : خروجي
    22) خط سريال ورودي اطلاعات از Ecu موتور ( سيستم سوخت رساني و جرقه )
    23) راهنماي سمت چپ : ورودي
    24) اطلاعات سوخت خودرود
    کانکتور آبي – 26 پين
    پايه
    2) کليد فلاشر : ورودي
    3) کنتاک توقف ثابت برف پاکن کن عقب : ورودي
    4) ولتاژ سوئيچ باز
    5) لامپهاي فلاشر : خروجي
    6) ميکروسوئيچ نشانگر باز بودن درب سمت راننده : ورودي
    7) ميکروسوئيچ نشانگر باز بودن درب سمت کمک راننده : ورودي
    8) لامپ سقفي جلو : خرويج
    10) کليد قفل درب ( سمت کمک راننده ) : ورودي
    11) کليد قفل درب ( سمت راننده ): ورودي
    12) سوئيچ درب سمت چپ عقب
    18) اهرم تعيين موقعيت دنده اتوماتيک : ورودي
    20) سوئيچ درب سمت چپ – راست
    21) خط نشانگر وجود ولتاژ باري ملحفات خودرو ( راديو و ...)
    23) خط نشانگر وجود ولتاژ براي حافظه سيتم هاي الکترونيکي
    25) بدنه (منفي) مدارهاي منطقي الکترونيکي شماره 1
    26) بدنه (منفي ) مدارهاي منطقه الکترونيکي شماره 2


    جلو آمپر ( سيستم مالتي پلکس )
    اين واحد مقادير زير را نمايش مي دهد :
    مقدار بنزين داخل باک ، دود موتور ، سرعت خودرو و چراغهاي مختلف اخطار فشار روغن و بسته به نوع سيستم سطح يا دماي روغن نمايش داده مي شود.
    سطح و دماي مايع خنک کننده موتور روي آن ديده مي شود .
    نمايشگر سرويس ، زمان سرويس بعدي را به راننده خودرو گوشزد مي کند و کيلومتر شمار مسافت طي شده را فعال مي کند

    عيب يابي:
    در صورت عدم برقراري ارتباط بين BSI و جلو آمپر :
     4 يا 6 خط تيره بر روي کيلومتر شمار نمايش داده مي شود.
     چراغ STOP و اخطار روغن و بنزين روشن مي شود .
     عقربه ها بر روي 0 قرار مي گيرند .
     بقيه چراغهاي اخطار خاموش مي ماند .
    در صورت عدم برقراري ارتباط بين Ecu و BSI :
     نبودن سيگنال دور موتور براي 5 ثانيه ، عقربه سرعت روي 0 قرار دارد .
     نبودن سيگنال دماي آب براي 5 ثانيه ، عقربه دماي آب روي 0 قرار دارد .
    رفع مشکل : براي بررسي هاي لازم و رفع عيوب شما در اين موارد فقط بايد توسط دستگاه عيب ياب (خودرو آزما سنجش ) عيوب را بررسي و رفع نمايد .

    تشريح عملکرد سيستم
    يکي از قسمتهاي مهم در سيستم پژو 206 در گروه مالتي پلکس استفاده بسيار خوب از سيستم ايموبلايزر يا همان سيستم ضر سرقت مي باشد . در قسمت کليد ريموت دار در خودروي پژو 206 ها در قسمت کليد داراي دو قسمت بوه که يک بود الکترونيکي ( مربوط به ريموت کنترل) و قطعه ديگر يک چيپ حافظه مي باشد . در خودروي پژو 206 در قسمت زير فرمان ما شامل يک آنتن تراسونر و همچنين يک بورد الکترونيکي و يک سيم پيچ مي باشيم . زماني که کليد را وارد سوئيچ قرار مي دهيم چيپ داخل آنتن يک ميدان مغناطيسي ايجاد شده تحت تراپسونر قرار گرفته و در نتيجه فعال خواهد شد .
    پس در نتيجه آنتن در حالت برقرراري ارتباط دو جانبه با جيپ حافظه شروع به رد و بدل اطلاعات مي کنند و يک سري را که تحت عنوان (Access code) شناسايي و بر روي کليد مثبت و سپس از روي کليد مي خوانند . اطلاعات کد سوئيچ در قطعه com 2000 تجزيه و تحليل مي شود و کد بر روي اين قطعه به صورت يک پيام بر روي شبکه مالتي پلکس VANBODY به سمت BSI انتقال يافته و سپس BSI اين اطلاعات را گرفته و تجزيه مي کند و درصورت محيا بودن سيستم را به Ecu موتور انتقال داده و Ecu پس از دريافت اطلاعات آن را رمزگشايي کرده و کد کليد را شناسايي مي کند و سپس قفل Ecu ( نرم افزاري ) آزاد شده و سپس سيستم اتومبيل را جهت روشن شدن آماده مي کند .
    توجه : هر خودرو مي تواند تا پنج کليد تعريف شده را براي BSI داشته باشد و اين کليدها فقط براي همان خودرو عمل خواهند کرد .
    نکته : اگر از فاصله دور از خودرو و از ريموت کنترل استفاده نمايد کد آن تغيير مي کند ( يکي از راههاي جلوگيري از سرقت ) ودرهاي خودرو ديگر باز و بسته نخواهد شد .
    عکس
    در دياگرام بالا شما مشاهده مي کنيد که BSI کليد را شناسايي کرده و کد باز شدن (unlock) را به Ecu موتور ارسال مي کند .
    درون کليد يک تراشه (Transponder) وجود دارد .
    8209: آنتن (Transponder) مي باشد که جهت دريافت سيگنال تراشه درون کليد است .
    CV00: مدول سوئيچ تلسکوپي فرمان برقراري ارتباط با تراشه ( Transponder) را کنترل مي نمايد .
    1320: Ecu موتور مي باشد که قفل شدن و باز شدن را انجام مي دهد .
    در سيستم مالتي پلکس وقتي که سوئيچ را باز مي کنيم Ecu موتور يک عدد تصادفي را از طريق شبکه CAN به BSI ارسال مي کنند . BSI وجود کليد را در سوئيچ تشخيص داده و کد (Transponder) را مي خوراند . اگر کليد شناسايي گردد BSI بر روي شبکه VAN پاسخ Ecu را ارسال مي نمايد . ( پاسخ نتيجه نرم افزاري است که يک عدد تصادفي را با کد ماشين محاسبه مي کند ) Ecu موتور اين کد را با کد محاسبه شده درون خود مقايسه کرده و اگر يکي باشند از حالت قفل خارج مي شوند و اين مرحله 150ms زمان مي برد .
    در حالت قفل شدن نيز ماکزيمم بعد از 10 ثانيه از بسته شدن سوئيچ Ecu به طور اتوماتيک قفل مي شود .
    نحوه وضعيت سيستم در شبکه (مالتي پلکس )
    در سيستم ايموبيلايزر در شبکه مالتي پلکس ما شاهد حضور دو شبکه (CAN, VAN BODY) هستيم و دليل آن به علت حضور ارتباط در سه عنصر اصلي در سيستم مالتي پلکس يعني BSI و Ecu و com2000 مي باشيم.
     ارتباط در بين پايه هاي (40 و 38) از سوکت 40 پايه سفيد رنگ نصب شده روي BSI در شبکه van Body و همچنين سوکت 6 پايه خاکستري com2000 روي پايه هاي (1 و 3) برقرار مي باشد .
     ارتباط در قسمت پايه هاي (4 و 2) سوکت 40 پايه مشکي نصب بر روي BSI از ارتباط در شبکه CAN و همچنين سوکت 48 پايه قهوه اي Ecu موتور بر روي پايه ها (H6 و H3 ) اين ارتباط برقرار مي باشد .


    رعايت نکات ايمني
    تذکر : قطع شدن تغذيه BSI باعث پاک شدن کدهاي خط در داخل حافظه مي گردد .
    • هنگام روشن بودن موتور سيمهاي باتري را جدا ننمايد .
    • هنگام باز بودن سوئيچ اتصالات BSI را جدا ننمايد .
    • هنگام باز بودن سوئيچ اتصالات BSI را به آن وصل ننمايد .
    • از باتري کاملاً شارژ استفاده شود .



    Com2000
    سيستم واسطه يا com2000 :
    محل نصب اين قطعه را در اتاق در قسمت غربيلک فرمان مي باشد . اين قطعه که به عنوان يک واسطه بين دسته ها و ارتباط قطعات محسوب مي شود و فقط در خودروي مالتي پلکس مي باشد و استفاده از اين قطعه جهت بهينه سازي در مدار و همچنين کاهش در طول مسير دسته سيم و کاسته شدن آن در قسمت زير داشبورد مي باشد .
    اين قطعه به عنوان يک واسطه بين دسته راهنما ، راديو ، برف پاک کن را با تمام تجهيزات و کنتاک هاي آنها را فقط در يک سوکت 6 پايه خاکستري رنگ قرار داده و اطلاعات مربوط به اين سرگروه قطعه را به BSI جهت اعمال دستور انتقال مي دهد .

    پشتيباني com2000 از قسمتهاي مختلف در مالتي پلکس
     عملکرد سيستم برف پاک کن و پشتيباني کليد عملکرد آن و انتقال اطلاعات به BSI
     عملکرد سيستم دسته و راديوپخش عملکرد آن و انتقال اطلاعات به BSI
     عملکرد سيستم دسته راهنما و کليد عملکرد آن و انتقال اطلاعات به BSI
     سيستم ايموبلايزر و اطلاعات دوجانبه براي صدور فعاليت Ecu و کد خاني ثبت کليد روي آن
     دستور و فرمان بوق نصب شده روي فرمان به BSI
     دستور فعال و انفجار در کيسه هوا (ايربگ)

    نحوه وضعيت ارتباط در شبکه ( شبکه مالتي پلکس )
    ارتباط کنترل يونيوت در اين سيستم بين BSI و com2000 و همچنين آمپر در سيستم مولتي پلکس در دو شبکه مي باشد که اين دو شبکه در مولتي پلکس جهت ارتباط عبارتند از :
     شبکه VAN comfort
     شبکه VAN Body
    ارتباط پايه ها در شبکه (مولتي پلکس )
    همان طور که گفته شده ما در اين بخش از دو شبکه جهت ارتباط استفاده مي کنيم حال به ارتباط پايه ها در اين شبکه ها مي پردازيم :
    1) ارتباط پايه هاي (10 ، 8) از سوکت 10 پايه مشکي رنگ در BSI و همچنين پايه هاي (2 ، 4) سوکت 18 پايه سفيد رنگ از آمپر با هم در ارتباط و وصل مي باشند و اين ارتباط توسط شبکه VAN comfort صورت مي گيرد .
    2) ارتباط پايه هاي (38 ، 40) از سوکت 40 پايه رنگ در BSI و همچنين پايه هاي (1 ، 3) سوکت 6 پايه خاکستري رنگ com2000 با هم وصل و ارتباط برقرار مي باشد و اين ارتباط توسط شبکه VAN Body صورت مي گيرد .
    بيشتر بدانيم : در خودروي پژو 206 هر يک از لامپهاي راهنما به طور مجزا از BSI بوده پس در نتيجه در صورت خرابي يک از لامپها موجب از کار افتادن بقيه نخواهد شد .


  5. #5
    2009/09/23
    47
    20

    پاسخ : سيستم هاي برقي خودرو

    سيستم ترمز ضد قفل
    Anti – Lock Brake system
    (ABS)
    (در خودروي پژو 206 مالتي پلکس)
    چگونگي عملکرد ترمز در خودرو
    - در خودروي پژو 206 نوعي ABS با نام تجاري TEVES از نوع MK20 E با کنترل کننده الکترونيکي ترمز که بعنوان سيستمي فابريک بر روي اين خودرو نصب شده است وجود دارد .
    - سيستم ترمز ضد قفل عمليات زير را بمنظور بالا بردن ضريب ايمني بر روي خودرو انجام مي دهد :
    o از قفل شدن چرخها در زمان ترمز هاي شديد جلوگيري مي کند
    o ضمن کنترل حرکت خودرو در مسير مستقيم پايداري خودرو را نيز افزايش مي دهد.
     اطلاعات اضافي : از سال 2003 ترمز ضد قفل (ABS) با نام TEVES از نوع MK20E به نوع MK70 تبديل شده است .
    سيستم ترمز ضد قفل نصب شده بر روي خودروي پژو 206 مالتي پلکس شامل قطعات زير مي باشد:
    - کنترل يونيت سيستم ترمز ضد قفل (ECU)
    - بخش تثبيت کننده مکمل (ARU)
    - 4 سنسور القايي براي چهار چرخ بعلاوه حلقه اصلي برروي غربيلک فرمان
     توجه :
    - بخش تثبيت کننده مکمل در سيستم ترمز ضد قفل ام . کا 20 در داخل خود کنترل يونيت اين سيستم قرار گرفته است.
    - اين کنترل يونيت اين قابليت را دارد که از قسمت هيدروليکي مربوطه جدا شود.


    چگونگي عملکرد ترمز در خودرو
    - هنگامي که خودرو در حال حرکت است کنترليونيت سيستم ترمز ضد قفل بطور مداوم اطلاعات رسيده از سنسورهاي القايي چرخها را بررسي و کنترل مي کند و اين اطلاعات رسيده را با اطلاعات سرعت مرجع (VREF) مقايسه مي کند.
    - براساس سرعت مبنا – ضريب پايداري چرخ ) ( را توسط طراحي برنامه اي خارجي مي توان بدست آورد.
    - درشرايط ترمز گيري چنانچه سرعت چرخها کمتراز سرعت مبنا باشد کنترل يونيت سيستم ترمز ضد قفل بصورت اتوماتيک فشار ترمز را در سيستم با استفاده از ساختار تثبيت کننده مکمل هيدروليکي کنترل مي نمايد.

    قطعات موجود در اين سيستم :
    رابط اصلي شبکه BSI1
    صفحه پشت آمپر 0004
    ميکروسوئيچ ترمز 2100
    ميکروسوئيچ سطح روغن ترمز 4410
    صفحه نمايش چند منظوره 7215
    سنسور چرخ جلو سمت راست 7000
    سنسور چرخ جلو سمت چپ 7005
    سنسور چرخ عقب سمت راست 7010
    سنسور چرخ عقب سمت چپ 7015
    کنترل يونيت سيستم ترمز ضد قفل 7020

    تشريح عملکرد سيستم در شبکه مولتي پلکس (ABS)
    در سيستم مولتي پلکس به دليل ارتباطات کنترل يونيت هاي Ecu , ABS , BSI انژکتور ، آمپر و کانکتور عيب يابي ما در مجموعه شاهد حضور شبکه هاي زير مي باشيم :
    1) KWP2000
    2) CAN , VAN comfort

    - ارتباط در شبکه مالتي پلکس توسط VAN comfort با پايه هاي 8.10 سوکت مشکي رنگ ، BSI همچنين با پايه هاي 4.2 سوکت 18 پايه سفيد رنگ آمپر صورت مي پذيرد.
    - ارتباط ABS در شبکه مالتي پلکس توسط شبکه CAN با پايه هاي 4.2 سوکت 40 پايه مشکي رنگ BSI و همچنين با پايه هاي 25.19 سوکت 26 پايه آبي رنگ Ecu ABS برقرار است.
    - ارتباط ديگر که مي توان در شبکه سيستم مولتي پلکس به آن اشاره نمود ارتباط توسط شبکه CAN بين پايه هاي 23.31 سوکت 26 پايه آبي رنگ ABS . Ecu و پايه هاي ديگر A4 , A3 از سوکت 32 پايه خاکستري رنگ Ecu مي باشد.
    - ارتباط توسط KWP2000 بين پايه 18 سوکت 26 پايه آبي رنگ يونيت ABS و پايه 12 سوکت 16 پايه مشکي رنگ کانکتور عيب برقرار است.
    در سيستم ترمز ABS سنسور اين ترمز توسط دو سيم به صورت جداگانه به پايه هاي تک سوکت يونيت ABS متصل شده اند. اطلاعات ارسالي اين سنسور به صورت يک پيام توسط ABS Ecu بررسي و تحليل مي گردد و سپس کد شده و از طريق 2 پايه آن (19.25) طبق پروتکل CAN به پايه هاي 4.2 سوکت 40 مشکي رنگ BSI و نيز به صورت زنده از طريق دو پايه ديگر (21.23) باز هم طبق پروتکل CAN به پايه (A3 , A4) سوکت 32 پايه خاکستري رنگ Ecu ارسال مي شود.
    BSI با دريافت اين اطلاعات آن را کد گشايي مي نمايد و مجدداً از طريق شبکه VAN comfort توسط پايه هاي (10.8) سوکت 10 پايه مشکي رنگ خود آن را به پايه هاي (4.2) سوکت 18 پايه سفيد رنگ آمپر ارسال مي نمايد. با ارسال اين پيام به آمپر مسئوليت اجرايي دستور را آمپر بر عهده گرفته و اگر در سيستم ABS اشکالي نيز وجود داشته باشد به عنوان هشدار لامپ اخطار مربوط را فعال و روشن مي نمايد.

     توجه :
    سيستم ترمز ضد قفل ام . کا .20 در شبکه مالتي پلکس نمي باشد و قابليت نصب در شبکه را ندارد. بنابراين اين نوع سيستم ترمز ضد قفل جزء معماري الکتريکي شبکه مالتي پلکس در خودرو نمي باشد.

    حالت عملکرد ترمز در خودرو :
    واحد BSI اطلاعات را از قسمت هاي زير توسط سيم مستقيم دريافت مي کند :
    - اطلاعات مريوط به سطح روغن ترمز توسط ميکرو سوئيچ سطح روغن ترمز
    - اطلاعات مربوط به موقعيت پدال ترمز توسط ميکروسوئيچ پدال ترمز
    - اطلاعات مربوط به خطاي موجود در سيستم ترمز ضد قفل
    صفحه پشت آمپر و صفحه نمايش چند منظوره براي اطلاع رساني به راننده در مورد شرايط رانندگي مورد استفاده قرار مي گيرد.
    کنترل يونيت سيستم ترمز ضد قفل شامل قطعات زير مي باشد :
    - بخش الکترونيکي يا همان کنترل يونيت
    - بخش تثبيت کننده مکمل که وظيفه آن کنترل قسمت هيدروليکي توسط 8 شير برقي است.
    سنسور القايي سيستم ( هر يک از چرخها) اطلاعات سرعت چرخها را به کنترل يونيت سيستم مي فرستد.

    چگونگي عملکرد سيستم ترمز ضدقفل در شرايط اضطراري :
    - سيستم ترمز ضد قفل MK20 قابليت بارگذاري (دانلودينگ) را ندارد.
    - در هنگام تعويض کنترل يونيت سيستم ترمز ضد قفل ضروري است که عمل پيکره بندي انجام شود. (MK70)
    - مشخص نمودن موارد زير در هنگام پيکره بندي ضروري است :
    o مشخص نمودن مکان انجام تعميرات
    o مشخص نمودن نوع خودرو ( 206 يا 106)

    در هنگام بوجود آمدن خطا در سيستم ترمز ضد قفل :
    کنترل يونيت سيستم ترمز ضد قفل نسبت به روشن شدن چراغ اخطار در صفحه پشت آمپر و نمايش پيام اخطار بر روي صفحه پشت آمپر اقدام خواهد نمود.

  6. #6
    2009/09/23
    47
    20

    پاسخ : سيستم هاي برقي خودرو

    سيستمهاي ضد سرقت کلا در 3 دسته تقسيم بندي ميشن :

    1 - سيستم قفل مرکزي درها
    2 - سيستمهاي آلارم دهنده ( دزدگير )
    3 - سيستمهاي Immoblizer الکتريکي و الکترونيکي کد دار .



    1 . قفل مرکزي :

    اين سيستم طرز کار ساده اي داره . با قفل شدن يکي از دربها بقيه رو قفل مي کنه و بالعکس .
    نيروي اين کار معمولا از طريق يه موتور الکتريکي تامين ميشه که سيگنالهاي مورد نياز براي فعال يا غير فعال سازي سيستم از طريق کنترل از راه دور يا کنتاکتهاي داخل قفل درب فرستاده ميشه ( براي مواقعي که برق خودرو قطع شده ) .
    اين سيستم ديگه بتنهايي کاربرد آنچناني نداره و معمولا بصورت ترکيب با سيستم دزدگير يا ايموبلايزر بکار ميره .


    2 . دزدگير :

    عارضم به حضورتون که اين سيستم درصورت عبور گربه از روي خودرو آژير ميکشه و همسايه ها رو زاورا کرده ، انواع فحشها رو براي صاحبش به ارمغان مياره !! ( بخدا استفاده ديگه اي نداره ! http://qsmile.com/qsimages/311.gif ) .
    به اين شکل کار ميکنه که واحد کنترل مرکزي ( که در بعضي موارد با ecu يکپارچه هست ) سيگنالهاي ارسالي از يکسري سنسور را کنترل مي کنه و در صورت تحريک اين سنسورها ، يکسري واکنش از پيش تعيين شده نشون ميده مثل فعال کردن آژير و فلاشر و در مدلهلي پيشرفته تر ارسال سيگنال هشدار به ريموت کنترل .
    سنسورهايي که در اين سيستم بکار ميره معمولا شامل سنسورهاس التراسونيک ( حساس به حرکت ) ، سنسورهاي ضربه ، سويچ لاي درب و در مدلهاي پيشرفته تر سنسورهاي فشار هوا ( حساس به تغييرات ناگهاني فشار هواي داخل خودرو در اثر باز کردن دربها ) و سنسورهاي محافظت از سرقت چرخها ميشه .
    در اين سيستم با فشار کليد قفل بر روي ريموت کنترل ، واحد مرکزي سنسورها رو تحت نظر مي گيره و همزمان برق سويچ استارت رو قطع مي کنه و در صورت تحريک شدن هر کدام از سنسورها ، دستگاه براي مدت زمان از پيش تعيين شده اي آلارم ميده و بعد خفه ميشه .
    حساسيت هرکدام از سنسورها هم قابل تنظيمه .
    ترکيب اين سيستم با قفل مرکزي امنيت خوبي رو بوجود مياره اما کامل نيست .


    3 . ايموبلايزر الکتريکي و الکترونيکي :

    خوب همونطور که از اسمش پيداست عملکرد هر قسمتي از اتومبيل که باعث حرکت خودرو ميشه رو از کار ميندازه ! و برخلاف قبلي خبري از سنسور و آلارم نيست .
    نواحي حفاظت شده عبارتند از :
    - موتور استارت
    - سيستم سوخت رساني
    - سيستم جرقه

    وقتي که خودرو بوسيله ريموت قفل ميشه ، يکسري رله مدارهاي الکترونيکي که به منظور عملکرد خودرو بکار ميرن رو از مدار خارج مي کنن .با اين کار عملا موتور ديگه روشن نميشه و کارهايي مثل هل دادن و اتصال کوتاه پايه هاي سويچ و غيره کاملا بي تاثيره !
    در سيستم ايموبلايزر الکترونيکي يک سيگنال کد دار براي بلوکه کردن يا آزاد کردن مدارات راه انداز سيستم از ريموت به واحد مرکزي فرستاده ميشه و اين سيگنالها توسط الگوريتمهاي سيستم ديکد ميشه .
    براي غير فعال کردن سيستم ايموبلايزر 2 چيز مورد نيازه :
    1 - سويچ از لحاظ فيزيکي با سويچ اصلي خودرو مطابقت داشته باشه
    2 - کدي که ريموت مي فرسته با کد ذخيره شده در واحد مرکزي يکسان باشه .

    غير فعال شدن سيستم ايموبلايزر زماني اتفاق مي افته که يک اتصال القايي بين سويچ و سيستم برقرار بشه و در صورتي که هرکدام از موارد فوق محقق نشه خودرو بکار نمي افته .
    در بعضي سيستمهاي پيشرفته تر ، اين کد امنيتي بعد از هربار فقل و باز شدن سيستم عوض شده و با ريموت سينک ميشه .
    لازم به ذکره که از همين سيگنال کد دار براي سيستم قفل مرکزي استفاده ميشه و در واقع قفل مرکزي تحت کنترل ايموبلايزر در مياد .

    از دوستان ماشين باز و الکترونيک کار درخواست مي کنم اگه مشکلي در نوشته هاي من بود حتما تصحيح کنن . ممنونم.....
نمایش نتایج: از 1 به 6 از 6

موضوعات مشابه

  1. استفاده از لوازم برقي 220 ولت در خودرو و يک سوال المنتي
    توسط 7703160 در انجمن تعمیر و نگهداری
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 2014/09/20, 02:16
  2. ساخت سيستم کلي پرده برقي
    توسط hesan در انجمن مباحث علمی عمومی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2014/06/29, 23:38
  3. موتور آينه برقي خودرو، چه نوع موتوريه؟
    توسط sobhan537 در انجمن سيستم هاي كنترلي
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 2014/03/13, 21:16
  4. در خواست اطلاعات در مورد سيستم كنترلي خودرو هاي انزكتوري
    توسط hiflier80 در انجمن سایر مطالب مرتبط با ميکرو ها و پروسسورها
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 2007/11/21, 14:17
  5. سيستم انژكتور خودرو
    توسط faramarz در انجمن مدارهای آنالوگ و مدارهای مجتمع
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2007/01/16, 15:40

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •