اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

سیستم های برقی خودرو

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    سیستم های برقی خودرو

    سلام توی این انجمن خیلی گشتم چیزی در مورد برق خودرو پیدا نکردم تصمیم دارم که اطلاعاتی در مورد برق خودرو بگذارم تا اگه برای ماشین شما مشکلی پیش آمد بفهمید چیه البته به کمک شما نیز نیاز هست پس بیاد وسط :wow: :wow: :wow: :wow: :wow: :wow: :applause: :applause: :applause: :applause:

    #2
    پاسخ : سیستم های برقی خودرو

    به نظر من اول در مورد شبکه CAN خوروهای امروزی صحبت کنیم
    این شبکه در آلمان متولد شده :eek: سال 1980
    باس CAN که مخفف Controller Area Network است به معنای شبکه حوزه کنترلر می باشد.

    با گسترش و توسعه صنعت خودرو از کامپیوتر ها برای کنترل و حفاظت سیستم های موتوری و ایمنی استفاده شد و به مرور کامپیوتر ها یا ECU های بیشتری در خودرو ها مورد استفاده قرار گرفت ECU که مخفف Electronic Control Unit است و به معنای واحد کنترل الکترونیکی می باشد. همانطور که گفته شد تعداد ECU هایی که در خودرو ها استفاده شد روز به روز بیشتر شد و لازم بود که بین این واحد های کنترلی یا کامپیوتر ها ارتباطی برقرار شود. و برای این منظور بهترین کار استفاده از یک شبکه کامپیوتری بود و یکی از شبکه ها یا معماری های شبکه ای که برای این منظور مناسب بود شبکه کامپیوتری CAN بوده است. شکل زیر یک نمای ساده از این معماری شبکه را که در بیشتر خودرو های امروزی استفاده می شود را به نمایش می گذارد.
    باس CAN یک سیستم ارتباطی است که در آن هر ECU قبل از ارسال اطلاعات باید مطمئن شود که باس اشغال نیست. این فرایند به
    CSMA/CD (Carrier Sense Multiple Access, Collision Detect)
    معروف است. به سادگی یک سیم به ECU ها متصل می شود و همه ECU ها با یکدیگر در رقابت هستند تا از طریق این سیم به تبادل اطلاعات بپردازند و از آن به صورت مشترک استفاده می کنند. و زمانیکه ECU ای می خواهد اطلاعاتی را روی باس ارسال کند و باس اشغال باشد منتظر می ماند تا باس خالی شود آنگاه اطلاعات خود را ارسال می کند.
    در سیستم باس CAN اگر چند ECU بخواهند همزمان به تبادل اطلاعات بپردازند تلاقی این اطلاعات سبب از بین رفتن دیتا می شود بنابراین یک سیستم تعیین الویت مشخص می کند که اطلاعاتی که مهمتر هستند و در الویت هستند اول ارسال شوند آنگاه اجازه می دهد بقیه اطلاعات به نوبت ارسال شوند به عنوان مثال سرعت چرخ ها در درجه الویت بالایی است چون به ایمنی خودرو مربوط می شود و در مقایسه با آن دمای موتور از الویت پایین تری برخوردار است. این فناوری شباهت زیادی به شبکه های کامپیوتری خانگی و اترنت دارد.
    به این ترتیب برخی از اطلاعات که پایین ترین الویت را دارند ممکن است با تاخیر بالایی ارسال شوند. برای جلوگیری از چنین معضلی که به هم ریختگی اطلاعات منجر می شود اطلاعاتی که الویت پایینی دارند از طریق یک باس CAN جداگانه ارسال می شوند و این باس به کمک یک گذرگاه یا Gateway به باس با الویت بالاتر متصل می شود. گذرگاه مانند یک فیلتر عمل می کند تا اطلاعاتی را که بین باس الویت پایین یا Body Control Can Bus و باس الویت بالا یا Powertrain Control Can Bus را فیلتر کند. در شکل بالا این معماری و نحوه اتصال دو باس به یکدیگر را می توانید به خوبی مشاهده نمایید.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : سیستم های برقی خودرو

      مقدمه :
      با توجه به رشد سریع جمعیت در دنیا و گسترش روز افزون شهرها و افزایش بی رویه خودرو هزینه های بالای سوخت و به دنبال آن آلودگیهای مختلف ناشی از گازهای خروجی خودروها و صنعت خودروسازی سبب شده تا شرکت های خودروسازی نخستین ایده کاربرد الکترونیک در خودرو طراحی و اجرا نماید .
      آلودگی هوا : ناشی از احتراق ناقص خودروها و همچنین آلودگیهای زیست محیطی باعث تردید تا شرکت های خودروساز به سیستمهای الکترونیکی مدیریت موتور (و در حالت کلی مدیریت الکترونیکی خودرو ) روی آوردند که در راه کاهش آلودگیهای گوناگون را به طور قابل توجهی مثمر ثمر بوده است و به همین جهت شهرهای بزرگ ، نیز از جمله تهران و غیره .... نیازمند تکنولوژی کنترل الکترونیکی در خودروها می باشند .
      سیستمهای الکترونیکی علاوه بر کاهش قابل توجه آلودگیها مزایای دیگری نیز دارا می باشند که عبارتند از :
      1- عدم نیاز به کنترل و مراقبتهای معمول توسط راننده
      2- کاهش مصرف سوخت
      3- عیب یابی سریع و راحت
      4- کاهش حوادث رانندگی
      5- کاهش زمان تعمیرات
      6- کاهش هزینه های تعمیراتی
      مبانی مالتی پلکس :
      با افزایش ظرفیت سیستم های الکترونیکی از جمله سیستمهای آسایشی و ایمنی سرنشینان در مدلهای جدیدتر پژو از جمله مدل پژو 206 که در تیپ 2 تا 6 آن اساساً با مدلهای دیگر محصولات ایران خودرو متفاوت می باشد یک شبکه ای به نام مالتی پلکس Ecu ها را به هم مرتبط می سازد .
      در این سیستم BSI اطلاعات را از چهار شبکه کامپیوتر می گیرد .
      شبکه CAN که ارتباط Ecu موتور و گیربکس اتوماتیک را با BSI برقرار می کند یکی از این شبکه ها می باشد .
      سه شبکه دیگر از نوع VAN می باشند . BSI پس از پردازش اطلاعات دریافتی از چهارشبکه مذکور ( در بحثهای بعدی توضیح داده می شود ) استفاده شده است . که ارتباط BSI با سنسور ، عملگر و Ecu های مرتبط در یک سیستم الکتریکی را نشان می دهد .
      توجه :
      لازم به ذکر است از آنجایی که در سیستم مولتی پلکس اطلاعات به صورت پالسهای صفر و یک بر روی گذرگاه یا باس قرار گرفته و Ecu های مرتبط دیتای مورد نیاز خود را از روی این دیتا باس بر می دارند. لذا ارتباط ها در این دیاگرام خیلی خلوت تر نشان داده شده است.
      استفاده از BSI درخودروی پژو 206 قدم بزرگی در تکنولوژی برداشته شده است زیرا با استفاده از BSI تعداد زیادی از واحدهای الکترونیکی در این جعبه جمع آوری شده اند علاوه بر این در خودروی پژو 206 ( نمانیگ چند منظوره ، رادیو، پخش CD و همچنین رایانه ناوبری در صورت وجود از سیستم مولتی پلکس استفاده شده است .
      سیستم مولتی پلکس از یک خط مشترک که هر کدام به آن یکی ارتباط دارند که برای اطلاعات همه سیستمها استفاده می شود وجود دارد .
      شکل
      این خط مشترک که از دو رشته سیم مسی تشکیل شده است Bus نامیده می شود .
      علائم به صورت دیجیتال ارسال می شود .
      به منظور ارتباط با Bus هر یک از سیستمها به یک واسطه مولتی پلکس مجهز شده است که شامل یک پروتکل و یک واسط خط می باشد .
      ارتباطات دیجیتال :
      در این ارتباطات از اعداد باینری فقط از اعداد ( 0 1 0) استفاده می شود . ولی هر عدد یا دیجیت که شامل (1 0) است و بیت خوانده می شود می تواند نشان دهنده یک سیستم باشد . مثلاً ( زدن کلید AC) کولر فعال یا غیر فعال ، یا مانند چراغ روشن یا خاموش .
      عددی که از Bit 8 ساخته شده باشد را (10011011) یک بایت می گویند .
      این بایت را می توان به یک پیام دیجیتال ترجمه نمود .

      استانداردهای روش مولتی پلکس :
      خودروی پژو از میان استانداردها متعدد موجود مولتی پلکس دو اصل را برگزیده است :
      1- شبکه محدوده خودرو یا VAN (Vehicle Area Network)
      2- شبکه محدود کننده سیستم موتور یا CAN (controller Area Network)
      شبکه VAN که به وسیله شرکت PSA تولید شده است بیشتر در سیستمهای رفاهی و بدنه خودرو مورد استفاده قرار می گیرد . ( رادیو ، نمایشگرها و سیستم هدایت خودکار ( در صورت نصب ) علاوه بر این برای کنترل صندلی ( در صورت برقی بودن) ، آینه های جانبی ، شیشه های برقی و قفل مرکزی از این شبکه استفاده می شود .
      سیستمهای مکانیکی از قبیل Ecu موتور ، گیربکس اتوماتیک از شبکه CAN استفاده می کنند که توسط شرکت Bosch تولید شده است .
      روش مولتی پلکس : سیستم رایانه ای اطلاعاتی یا دیتا را از سنورها یا کلیدها دریافت می کنند و سپس این پیام ها را پردازش می کند و دستورات لازم را بر قسمت های تحت فرمان خود صادر می کند ( مانند صفحه نمایشگر چند منظوره ).
      همچنین هر یک از پیامها می تواند مورد استفاده قسمتهای دیگر قرار گیرد . با استفاده از واسط مولتی پلکس هر یک از سیستمها می تواند اطلاعات مورد نیاز رایانه های دیگر را ارسال نماید و همچنین اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کند . این واسط شامل یک کنترل کننده پروتگل است که پیامها را به صورت فریم ارسال می کند و پیامهای دریافتی را رمز گشایی می کند . این قسمت شامل یک واسط خط نیز می باشد که ارتباط با Bus را از طریق تبدیل پیام به پیامهای الکتریکی میسر می کند .


      ساختمان یک فریم VAN:
      با استفاده از اطلاعات ارسال شده از رایانه کنترل کننده پروتکل فریم با یک پیام (S.O.F) یا آغاز فریم شروع می شود و برای تمام فریم ها یکسان است و سپس به کد شناسایی می رسد که محتوای دیتا را به 12 بیت نشان می دهد پس از کد شناسایی کد فرمان قرار دارد که از 4 بیت کد مورد نیاز را مشخص می کند . قسمت بعدی حوضه اطلاعاتی قرار دارد که از 8 بیت تشکیل می شود . پس از آن یک کد 15 بیت برای صحت اطلاعات به کار می رود حال نوبت به حوضه اعلام دریافت می رسد که شامل 2 بیت است . پیام نهایی که در تمام فریم ها یکی است (E.O.F) یا پایان فریم می باشد .
      راهبرد فریم ها بر روی باس :
      ساختمان پیچیده یک فریم VAN سازماندهی بین سیستمها و کاهش بار شبکه را امکان پذیر می سازد . یک کنترل کننده پروتکل نقش اساسی ایفا می کند . کنترل کننده پروتکل با یک فریم ارسالی از باس تشخیص می دهد که این فریم به خودش مربوط می شود یا خیر. به طور مثال، وقتی یکی از کلیدهای رادیو را فشار می دهیم ، رادیو بر روی پالس یک فریم ارسال می کند . این فریم که حاکی از یک واقعه است فریم واقعه نامیده می شود . پروتکل در نمایشگر کد شناسایی فریم را می خواند و تشخیص می دهد که پیام به سیستم خودش مربوط می شود .
      اگر دو یا چند سیستم به طور همزمان فریم را ارسال کنند . آنها در حین ارسال بیت به بیت با هم مقایسه می شوند . صفر عدد قالب است بر عدد 1 اولیت دارد ، تا زمانی که فریم مها ارسال می شوند همانند باشند . سیستم ها به ارسال آنها ادامه می دهند . حال اگر یک فریم حاوی یک مقلوب باشد فریم دیگر حاوی قالب 0 است ارسال را متوقف می کند و پیام خود را در حالت تعلیق نگه می دارد تا بعداً ارسال شود بدین ترتیب اولویت پیامها لحاظ می شود بدون اینکه پیام که با تاخیر ارسال می شوند صدمه ببینند . در پیامهای طولانی کد فرمان مورد استفاده قرار می گیرد تا سیستم ارسال کننده از سیستم مقصد در ؟؟؟؟؟ کند یک تائیدیه دریافت کند تا یک فریم کمتر مصرف شود .
      وقتی یک فرمانده یک فرمانبر را مورد پرسش قرار می دهد ، اطلاعات دریافتی را در همان کد فریم قرار می دهد . این عمل را با ارتباط درون فریم می نامند .
      شبکه CAN:
      شبکه CAN برای سیستمهای موتور خودرو در نظر گرفته شده است . اصول کار این شبکه با شبکه VAN یکسان است .

      باتری در پژو 206 (مولتی پلکس ):
      ولتاژ باتری در پژو 206 در حالت عادی مقدار بین 14-12 ولت را دارا می باشد . این ولتاژ در دو حالت مختلف زیر به وسیله BSI تایید می گردد :
      الف) دمای هوای بیشتر از 15 درجه سانتیگراد باشد . در این صورت ولتاژ باتری بعد از 15 ثانیه از روشن شدن موتور توسط BSI تایید می گردد.
      ب) دمای هوای کمتر از 15 درجه سانتیگراد باشد . در این صورت ولتاژ باتری بعد از 1 دقیقه از روشن شدن موتور توسط BSI تایید می گردد.
      لامپ اخطار ولتاژ باتری :
      BSI در شرایط زیرفرمان روشن شدن لامپ باتری را به قسمت جلو آمپر ارسال می کند :
      1) ولتاژ باتری حداقل به مدت 3 دقیقه کمتر از 7/11 ولت باشد .
      2) ولتاژ باتری حداقل به مدت 3 دقیقه بیشتر از 5/15 ولت باشد .
      BSI در حالت موتور روشن نیز ولتاژ باتری و آلترناتور را کنترل می کند و در شرایط متفاوت مصرف کننده ها را فعال و یا غیر فعال می نماید . در این سیستم قطعات زیر دخالت دارند .
      1) BSI 2) باتری BBOO 3) آلترناتور (1020) 4) کنترل یونیت موتور Ecu(1320)


      بیشتر بدانیم :
      اگر ولتاژ باتری به زیر مقدار 1208 ولت برسد . BSI درجه قطع مصرف کننده ها را تعیین می کند و هر 10 ثانیه تغذیه مصرف کننده مربوطه را به ترتیب قطع می نماید .
      در صورتی که ولتاژ باتری به مقدار بیش از 1208 ولت برسد BSI برای کاهش ولتاژ مصرف کننده های مربوطه را به ترتیب هر 30 ثانیه فعال می نماید .
      نکات مهم :
      1- برای سیستم شیشه گرمکن عقب حداقل زمان راه اندازی 6 دقیقه می باشد و چراغ اخطار آن به مدت 7 دقیقه روشن می ماند و هنگام یک دقیقه اضافی و در صورتی که ولتاژ باتری به مقدار طبیعی برسد دوباره برای 6 دقیقه دیگر راه اندازی می گردد .
      2- درخواست قطع کمپرسور کولر وقتی داده می شود که ولتاژ باتری به زیر 12 ولت برسد .
      حالت بیدار شدن (wake up mode) :
      در این حالت شبکه VAN به صورت عادی به مدت 65 ثانیه برای حالت سوئیچ بسته و برای 30 دقیقه برای حالت سوئیچ باز عمل می نماید . زمانهای فوق در حالت اقتصادی (Economic mode) به مقادیر 7 ثانیه و 1 دقیقه کاهش می یابد .
      سنسورهای بیداری در پژو 206 مالتی پلکس :
      فعال شدن ورودی مستقیم BSI شامل :
      - باز و بستن سوئیچ
      - باز کردن و بستن درهای جلو و عقب و یا صندوق عقب
      بدنه کردن خط DATA/ به وسیله :
      - فشردن یکی از دکمه های کنترل از راه دور قفل مرکزی
      - روشن کردن چراغهای جانبی
      - بوق
      - چراغهای جلو
      - فعال کردن کلید فلاشر
      - باز کردن در موتور در خودروهای دارای سیستم دزدگیر
      - روشن و خاموش کردن رادیو و ضبط
      در شکل زیر شبکه مالتی پلکس VAN و سنسورهایی که توانایی بیدار کردن سیستم را دارند مشاهده می نماییم البته سیستم بسته به حالت کاری که در آن قرار دارد پس از بیداری در صورت عدم روشن شدن موتور بعد از مدت زمان های ذکر شده در قسمت ( wake up mode) دوباره به حالت آماده به کار (STANDBY) می رود .

      حالت آماه به کار (STANBY MODE) :
      اگر هیچ سیگنال بیداری ارسال نشود شبکه VAN بعد از 65 ثانیه ( در حالت Economic بعد از 7 ثانیه) به حالت آماده به کار سوئیچ می گردد.
      BSI نیز 65 ثانیه بعد از سوئیچ شدن شبکه VAN به حالت آماده می رود .
      حالت اقتصادی (ECONOMIC MODE) :
      شبکه VAN می تواند به مدت 30 دقیقه بعد از خاموش شدن موتور به کار خود ادامه دهد . بعد از این مدت شبکه VAN در حالت اقتصادی (Economic mode) کار خواهد کرد .
      1) زمان بیدار کاهش می یابد .
      2) همه Ecu ها اجازه کار ندارند .
      این کار به محض روشن شدن موتور از کار می افتد .
      حالت ساکن نمایش یا نمایشگاه (SHOW ROOM MODE):
      این حالت از سوئیچ شدن شبکه به حالت اقتصادی جلوگیری می کند شبکه VAN کار خود را به صورت عادی انجام می دهد . این حالت در BSI قابل برنامه ریزی می باشد .
      بخشهای یک سیستم الکترونیکی خودرو کدامند ؟
      1) انواع حسگرها (sensor)
      2) بخشهای تجزیه و تحلیل کننده (E.c.u)
      3) صفحه نمایشگر (Display)
      4) ارتباط قسمتهای مختلف که خود شامل دو نوع ارتباط می باشند :
      الف) ارتباط بین بخشهای الکترونیکی (wire)
      ب) ارتباط بین بخشهای الکترونیکی (CANBUS)
      ج) دستگاههای عیب یابی (مواد صنعت) (Diaynosis)
      حسگرها (sensors)
      اولین وظیفه هر سیستم اندازه گیری تبدیل مقدار فیزیکی یکی مورد اندازه گیری به تغییر فیزیکی دیگری است . که بتوان آن را برای به کار انداختن نمایشگار و یا کنترل کننده ها به کار برد . در خودرو بخش عمده کمیتهای موارد اندازه گیری به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می شود .
      باتری :
      جنس صفحات مثبت باتری خودرو پراکسید سرب (pbo2) و صفحات منفی آن از جنس سرب (pb) می باشد که به صورت ناشنه ای صفحات مثبت و منفی با قرار داشتن عایق مابینشان در یکدیگر فرو رفته اند . الکترولیت باتری اسید سولفوریک (H2so4) است .
      مقاومت وابسته به حرارت :
      مقدار این مقاومت ها به دمای محیط پیرامون آن بستگی دارد . بر حسب مثبت یا منفی بودن ضریب حرارتی پس این مقاومت ها وابسته به حرارت به دو دسته تقسیم می شوند : (PTC , NTC)
      ترمیستور (NTC sensors) :
      ترمیستور یکی از متداولترین وسیله های اندازه گیری دما در خودرو می باشد . در واقع در یک ترمیستور تغییر دما باعث تغییر مقاومت می شود و به این ترتیب می توان یک سیگنال الکتریکی متناسب با کیفیت اندازه گیری شده را به دست آورد که به آن NTC اتلاق می شود . ( مانند پشت آمپر)
      PTC : ترمستوری است که با افزایش دما مقاومتش افزایش و با کاهش دما مقاومتش کاهش می یابد . ( مانند : گرمکن شیشه های عقب اتومبیل )

      سوئیچ ها :
      در مدارهای الکتریکی و الکترونیکی برای قطع و وصل نمودن ارتباط یک قسمت از مدار بکار می روند و به دو صورت N.O و N.C می باشد.
      N.O (NORMALLY OPEN) : در حالت نرمال می باشند .
      N.C (NORMALLY CLOSE) : در حالت بسته می باشند .

      حسگر القایی :
      از حسگر القایی بیشتر برای اندازه گیری سرعت چرخش و در برخی موارد برای تعیین وضعیت عضو چرخان (همچون تعیین وضعیت میل لنگ و پیستونها و ..... ) استفاده می شود. این نوع حسگرها بر اساس القاء مغناطیسی کار می کنند . در اتومبیل های نسل انژکتوری از این حسگرها استفاده های زیادی می شود و این نوع حسگرها از جای منبع تغذیه ندارند و خود تولید کننده ولتاژ هستند .
      مثال:
      حسگر نور:
      این مدار را می توان چنان طراحی نمود که در پاسخ و یا افزایش نور قطع و یا وصل شود . از این نوع حسگرها برای تنظیم خودکار آینه های داخل اتومبیل و یا باز دست چراغهای جلو و همچنین روشن نمودن چراغهای پارک و هنگام تاریک شدن هوا و ... استفاده می شود .
      به عنوان نمونه ای از این حسگرها می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
      1- حسگر جریان هوا با سیم داغ
      2- حسگر جریان هوا با فیلم نازک
      3- حسگر جریان گردابی
      4- حسگر جریان سیال توربین
      5- حسگر لوله پیتو
      6- حسگر متانول
      7- حسگر رئوستایی
      امروزه کار بر حسگرهای گوناگون در خوردو بسیار افزایش یافته است . به طوری که تقریباً تمامی بخشهای مختلف خودرو توسط حسگرها تحت کنترل می باشند .
      دیود:
      اگر نیمه هادی نوع N و نیمه هادی نوع P را بهم پیوند دهیم اتصال PN یا دیو به وجود می آید در محل اتصال الکترونها نوع N حفره های نیمه هادی نوع P را پر کرده و در نتیجه یک سد پتانسیل در محل اتصال به وجود می آورند .
      ترانزیستور :
      ساختمان داخلی ترانزیستور از دو اتصال P-N به وجود آمده که به دو صورت به هم متصل شده اند . یک اتصال بین بیس و امیتر و اتصال دیگر بین بیس و کلکتور می باشد . ترانزیستور را می توان متشکل از دود دیود در نظر گرفت و آن را مدل دیودی ترانزیستور نامید .
      رله :
      رله ها از دو جزء فرمان و قدرت تشکیل شده اند و برای قطع و وصل کردن جریانهای زیاد در مدار بکار می روند و نیز در خودروی پژو 206 در دو مدل معمولی و مالتی پلکس استفاده شده است .
      دیود سری شده با رله : دیود محافظ در مقابل اتصال معکوس ولتاژ می باشد .
      دیود موازی شده با رله : دیود هرزگرد برای شارژ کردن جریان بوبین رله پس از قطع کردن ولتاژ بوبین آن .


      دیدگاه


        #4
        پاسخ : سیستم های برقی خودرو

        معرفی BSI ( پـژو 206)
        Peugeot 206 BSI
        (Built-in system Interface)






        پژو 206 معرفی سیستم BSI (Built-in system Interface)
        این سیستم که در قسمت زیر داشبورد در قسمت تلسکوپی چپ فرمان در پژو 206 می باشد را به عنون یک واسطه داخلی بین Ecu و قطعات الکترونیکی اتومبیل نام برد . این سیستم یک واحد باهوش و به صورت خدماتی در پژو 206 فعال می باشد .
        سیستم BSI یا آن را به نام (intelligent service unit) هم نامید که از نظر طراحی یک کنترل کننده در سیستم خودروی پژو 206 می باشد و با توانایی های بسیار بالا از نظر نرم افزاری و سخت افزاری که در آن کار گذاشته شده است و می تواند سیستمهای الکتریکال و الکترونیک خودروی پژو 206 را تحت کنترل داشته باشد .
        به طور کلی بخشهایی که تحت کنترل این قطعه در خودروی پژو 206 می باشد را می توان در چند گزینه به طور خلاصه بیان نمود که عبارت از :
        - علت وجود BSI در سیستم که خود بعنوان یک واحد کامپیوتری محسوب می شود پس کنترل سیستمهای می تواند بدون اشتباه و با سرعت بیشتر و همچنین دقت بالاتر و نظم خاص در خودرو 206 را مشاهده نمود .
        - با وجود این سیستم در خودرو 206 موارد امنیتی ، ایمنی و مواد خاص بحرانی توسط این قطعه کنترل و در موارد مورد نیاز به کار گرفته می شود .
        - یکی دیگر از خصوصیات بارز یک قطعه در سیستم کاستن دسته سیم و کاهش سیم کشی در خودروی 206 شده پس با این کاهش دسته سیم به مراتب عیب یابی یا آسان تر و حالت پیچیدگی در تعمیرات ساده تر می شود .
        بیشتر بدانیم :
        لازم به توضیح که در کلیدهای تیپ های پژو 206 (معمولی و مالتی پلکس) از BSI استفاده شده است .
        در سیستمهای فاقد BSI سیستم از نظر الکتریکی ، پیچیدگیهای خاص خود را دارد و اگر یک قسمت الکتریکی خودرو نیاز به اطلاعات از یک قسمت دیگر داشته باشد . باید یک سیم کسی بین این دو قسمت در نظر گرفته شود که باعث افزایش طول سیم کشی خودرو و در نتیجه افزایش وزن و هزینه های کلی ساخت خودرو و افزایش هزینه های تغییرات خواهد شد .
        سیستم های که مبتنی بر BSI می باشند می توانند قابلیت های زیادی برای خودرو ایجاد کنند که عبارتند از کنترل قسمتهای مختلف مانند : 1) رله ها 2) فیوزها 3) قفل کن ها 4) لامپهای سقفی 5) آلارم ها توسط یک مجموعه .
        ساده تر شدن سیم کشی خودرو که باعث بهبود ارتباط سیستم های الکترونیکی و الکتریکی می شود و با توجه به این که از تمام قسمتهای مختلف خودرو ، اطلاعاتی به BSI منتقل می شود . این سیستم هشدارهای (آلارم ها ) مناسبی مانند بوق و یا لامپ اخطار را برای راننده فراهم می سازد .
        - ساده تر شدن تجهیزات و عیب یابی سیستم ( به دلیل کم شدن سیم ها و کانکتورها )
        - استاندارد شدن سیم کشی خودرو شرکتهای مختلف ( در آینده نزدیک )
        - کاهش چشم گیر طول سیم کشی در خودروها .
        لازم به ذکر است BSI مورد استفاده در خودروی پژو 206 ساخت شرکت زیمنس می باشد

        اجزاء BSI:
        معمولاً BSI از دو قسمت A و B در کنار هم تشکیل شده است . قسمت A برای مدارهای الکتریکی ( میکروپروسسوری ) یا به معنی یک کنترل کننده الکترونیکی می باشد . با جریانهای بسیار پایین و قسمت B برای مدارهای الکتریکی با جریانهای بالا در نظر گرفته شده است .
        دلیل تقسیم این دو آن است که مدارهای الکتریکی با جریانهای بالا روی مدار میکروپرسسوری نویز ایجاد نکند ( اختلال در کار به وجود نیاید ) و همچنین دلیل خاص تکنیکی وجود دارد که توضیح آن از حوصله این بحث خارج می باشد .
        با توجه به اینکه BSI از نظر سخت افزار بسیار پیچیده می باشد از باز نمودن آن و یا سعی برای تعمیر آن باید جداً خودداری شود . در صورت تشخیص خرابی در BSI فقط باید آن را تعویض نمود .
        قسمت A شامل موارد زیر می باشد :
        - کنترل الکترونیکی
        - فیبر مدار الکترونیکی
        - میکروپروسور
        قسمت B شامل موارد زیر می باشد :
        - رله های قدرت
        فیوزهای محافظ برای بعضی از مدارهای الکتریکی ( که در قسمت جلوی BSI قرار دارد )
        نکته : فقط فیوزهای (c) در BSI قابل دسترسی می باشند .
        قسمت A: در این بخش پایه های وردی بر روی BSI وصل شده است . این قسمت را می توان دو قسمت تقسیم کرد و به عنوان یک کامپیوتر کوچک مد نظر داشت که بخش هوشمند در BSI محسوب می شود .
        این قسمت از حافظه شامل Rom و Ram می باشد . این بخش از BSI به صورت نرم افزاری است که شما می توانید در قسمت دست ببرید ولی لازم به توضیح می باشد در همین قسمت در کارخانه سازنده این قسمت برنامه ریزی کرده که با این ایجاد برنامه BSI بتواند فرمانها را به صورت دستی یا اتوماتیک ارسالی از طرف سنسورهای وابسته به آن رسیده تا در مورد آن تصمیم گیرند و پس از بررسی آن را بر روی سیستمهای الکترونیکی اعمال نماید . لازم به توضیح که در همین بخش قسمت دوم نرم افزار را می توانیم به طور اختیاری و تحت یک سری شرایط خاص عمل Download را بر روی BSI اعمال نماییم که در بخشهای بعد توضیح داده می شود .
        قسمت B: همان طور که گفته شد این بخش شامل مدار قدرت بوده و در این قسمت جلوگیری شده از پراکندگی رله ها و آنها را در یک مجموعه جمع آوری کرده تا با این کار از حجم دسته سیم جلوگیری شود تا با این عمل از ازدیام سیم کشی در اتومبیل کاسته شود .
        قسمت C: ما در این قسمت شامل فیوزها بوده که در مدل پژو 206 معمولی و مالتی پلکس متفاوت می باشد و از جمله فیوزهای حفاظتی در BSI محسوب می شوند .

        معرفی سوکت های BSI در گروه مالتی پلکس و معمولی (غیر مالتی پلکس ):
        سوکت های BSI از گروه غیر فعال مالتی پلکس :
         سوکت 2 پایه ، خاکستری رنگ
         سوکت 12 پایه ، قهوه ای رنگ
         سوکت 12 پایه ، آبی رنگ
         سوکت 16 پایه ، سبز رنگ
         سوکت 16 پایه ، مشکی رنگ
         سوکت 26 پایه ، زرد رنگ
         سوکت 26 پایه ، آبی رنگ

        سوکت های BSI از گروه مالتی پلکس :
         سوکت 2 پایه ، خاکستری رنگ
         سوکت 2 پایه ، مشکی رنگ
         سوکت 6 پایه ، مشکی رنگ
         سوکت 10 پایه ، مشکی رنگ
         سوکت 16 پایه ، سبز رنگ
         سوکت 16 پایه ، مشکی رنگ
         سوکت 6 پایه ، خاکستری رنگ
         سوکت 40 پایه ، خاکستری رنگ
         سوکت 40 پایه ، سفید رنگ
         سوکت 40 پایه ، مشکی رنگ

        تقسیم و گروه بندی در BSI :
        BSI را می توان به 3 دسته تقسیم کرد که عبارتند از : ( B4, B2, B1)
        شما در این 3 مدل از گروه بندی در BSI هیچ شباهت ظاهری مشاهده نمی کنید ولی در برنامه ریزی قسمت نرم افزار آن با گرایش به روند تولید در پژو 206 و افزایش عملکرد در اضافه شدن پشن در آن با تغییراتی نیز مواجه شده است .
        مدی کاری در BSI:
        شرکت پژو با در نظر داشتن به اهداف مختلف در ادامه کنترل در سیستم و در شرایط گوناگون سیستماتیک کاری و کاربری در خودرو و با اصولی به نام مدکاری در BSI مواجه شدن که آن را در چند بخش تعریف می کند . این مدها جهت تست می باشد که در کارخانه سازنده انجام می گیرد که عبارتند از :
        1) مدکاری ECD : (این مد بر روی صفحه چند منظوره صورت می گیرد )
        2) مد کاری Automode : ( این مد بر روی سیستمهای برقی خودرو می باشد )
        3) مد کاری customer: ( این مد استاندارد کردن قسمتهای الکتریکال که از خود عکس العمل نشان می دهد )
        BSM :
        جعبه فیوز و کنترل سیستم برق فرمان برها در خودروی 206:
        همان طور که در سیم کشی خانه از یک اصول کنترل یا فیوز ( جعبه تقسیم ) در قسمتهای مختلف در سیم کشی استفاده می کنیم و در داخل اتومبیل هم همین امر می باشد که در پژو 206 ما آن را با نام BSM می شناسیم .
        BSM در دو گروه از پژو 206 (معمولی و مولتی پلکس ) متفاوت بوده که در پژو 206 غیر مولتی پلکس این جعبه فیوز (BSM) فقط حکم یک فرمان بر را دارد ولی در سیستم مالتی پلکس و با اضافه شدن به قطعات جانبی این مدل ارتفاع یافته و حتی آن به عنوان یک سیستم هوشمند مانند Ecu می نامند و واجد سیستم VAN controller مجهز می باشد.
        مشخصات سوکت ها در BSM ( گروه مالتی پلکس ):
         سوکت 2 پایه ، مشکی رنگ
         سوکت 10 پایه ، مشکی رنگ
         سوکت 16 پایه ، سبز رنگ
         سوکت 16 پایه ، مشکی رنگ
         سوکت 16 پایه ، خاکستری رنگ
        قابلیت های سطح B2این است که تجهیزات تکمیلی خودرو را به دو بخش تقسیم می کند.


        BSI سطح B2:
        شامل عملیات سطح بالا می شود و تمام عملیات اولیه روی خودرو را نیز پوشش می هد . منظور از عملیات سطح بالا عملیات مربوط به تجهیزات رفاهی – آسایشی است .
        BSI و سطح B2شامل کنترل در موارد زیر می باشند :
        1) راهنما – فلاشر
        2) برف پاک کن جلو / عقب
        3) شیشه گرم کن عقب و آینه های جانبی
        4) سیستم بازدارنده استارت خودرو (ایموبیلایدز)
        5) آلارم روشن ماندن لامپها بعد از خروج از خودرو
        6) آلارم جاماندن سوئیچ در جاسوئیچی
        7) ریموت کنترل فرکانس بالا و قفل مرکزی
        8) چراغ سقفی تایمردار
        9) آلارم هشدار دهنده با بودن در ( به وسیله چشمک زدن لامپ سقفی )
        10) آلارم هشدار دهنده مربوط به گیربکس اتوماتیک .



        شناسایی کانکتورهای BSI : ( سطح B2)
        در خودروی پژو 206 ( غیر مولتی پلکس ) از BSI سطح B2استفاده می شود . اما در پژو 206 مالتی پلکس تا حد زیادی از مکانیزم شباهت زیادی دارد که در گروه مالتی پلکس از گروه سطح B4 هم استفاده شده است که دارای امکانات زیر مانند :
        1) آلارم سرعت غیر مجاز 2) دزدگیرهای استاندارد 3) سیم قفل دوبل


        1- کانکتور قهوه ای 12 پین (کانکتور خالی )
        2- کانکتور زرد 26 پین
        3- کانکتور خاکستری 2 پین
        4- کانکتور سبز 16 پین
        5- کانکتور مشکی 16 پین
        6- کانکتور آبی 26 پین
        F,E,D,C,B,A فیوزهای قابل دسترسی


        شناسایی پایه های کانکتورهای BSI ( سطح B2)
        کانکتور خاکستری – 2 پین
        پایه
        1) ولتاژ مثبت باتری بعد از سوئیچ
        2) ولتاژ دینام (آلترناتور )
        کانتکتور سبز – 16 پین
        پایه
        1) دور آرام – برف پاک کن جلو : خروجی
        2) لامپ تکرار کننده سمت چپ : خروجی
        3) لامپ تکرار کننده سمت راست : خروجی
        4) لامپ نشانگر راهنما سمت راست نصب شده در صفحه نشان دهنده ها : خروجی
        9) دور تند برف پاکن کن جلو : خروجی
        10) لامپ نشانگر راهنما سمت چپ نصب شده در صفحه نشان دهنده ها : خروجی
        11) لامپ راهنمایی سمت چپ جلو : خروجی
        12) لامپ راهنمای سمت راست جلو : خروجی
        کانکتور مشکی – 16 پین
        پایه
        1) گرمکن شیشه عقب : خروجی
        2) گرمکن آیینه های جانبی : خروجی
        3) برف پاک کن عقب : خروجی
        4) بدنه (منفی ) شماره 1
        5) محرک قفل بازکن در : خروجی
        8) تغذیه شیشه بالابرهای برقی جلو : خروجی
        10) لامپ راهنمای سمت چپ عقب : خروجی
        11) لامپ راهنمای سمت راست : خروجی
        12) بدنه (منفی) شماره 2
        16) محرک قفل کن در : خروجی
        کانکتور زرد – 26 پین
        پایه
        1) دور آرام ، برف پاک کن جلو ، دسته برف پاک کن : ورودی
        2) برف پاک کن عقب ، دسته برف پاک کن : ورودی
        3) خط انتقال اطلاعات سریال ایموبیلایز ( سیستم بازدارنده از استارت خودرو )
        4) خط خواندن اطلاعات از Ecu موتور ( سیستم سوخت رسانی و چرخه )
        6) خط عیب یابی
        7) خط انتقال همزمان اطلاعات سریال ایمو بیلایز ( سیستم بازدارنده استارت خودرو )
        8) تحریک دیتام : ورودی
        9) لامپ هشدار دهنده گرمکن شیشه عقب و آینه های جانبی : ورودی
        10) راهنمای سمت راست : ورودی
        11) حرکت متناوب ، دسته برف پاکن کن : ورودی
        12) کنتاک توقف ثابت برف پاک کن جلو : ورودی
        16) دور تند ، برف پاک کن جلو ، دسته برف پاکن کن : ورودی
        17) پمپ شیشه نور جلو ، دسته برف پاک کن : ورودی
        18) پمپ برای لامپهای کناری : ورودی
        19) پمپ شیشه شور عقب ، دسته برف پاکن کن : ورودی
        20) کلید گرم کن شیشه عقب و آینه های جانبی : ورودی
        21) فرمان رله دوبل Ecu موتور ( سیستم سوخت رسانی و جرقه ) : خروجی
        22) خط سریال ورودی اطلاعات از Ecu موتور ( سیستم سوخت رسانی و جرقه )
        23) راهنمای سمت چپ : ورودی
        24) اطلاعات سوخت خودرود
        کانکتور آبی – 26 پین
        پایه
        2) کلید فلاشر : ورودی
        3) کنتاک توقف ثابت برف پاکن کن عقب : ورودی
        4) ولتاژ سوئیچ باز
        5) لامپهای فلاشر : خروجی
        6) میکروسوئیچ نشانگر باز بودن درب سمت راننده : ورودی
        7) میکروسوئیچ نشانگر باز بودن درب سمت کمک راننده : ورودی
        8) لامپ سقفی جلو : خرویج
        10) کلید قفل درب ( سمت کمک راننده ) : ورودی
        11) کلید قفل درب ( سمت راننده ): ورودی
        12) سوئیچ درب سمت چپ عقب
        18) اهرم تعیین موقعیت دنده اتوماتیک : ورودی
        20) سوئیچ درب سمت چپ – راست
        21) خط نشانگر وجود ولتاژ باری ملحفات خودرو ( رادیو و ...)
        23) خط نشانگر وجود ولتاژ برای حافظه سیتم های الکترونیکی
        25) بدنه (منفی) مدارهای منطقی الکترونیکی شماره 1
        26) بدنه (منفی ) مدارهای منطقه الکترونیکی شماره 2


        جلو آمپر ( سیستم مالتی پلکس )
        این واحد مقادیر زیر را نمایش می دهد :
        مقدار بنزین داخل باک ، دود موتور ، سرعت خودرو و چراغهای مختلف اخطار فشار روغن و بسته به نوع سیستم سطح یا دمای روغن نمایش داده می شود.
        سطح و دمای مایع خنک کننده موتور روی آن دیده می شود .
        نمایشگر سرویس ، زمان سرویس بعدی را به راننده خودرو گوشزد می کند و کیلومتر شمار مسافت طی شده را فعال می کند

        عیب یابی:
        در صورت عدم برقراری ارتباط بین BSI و جلو آمپر :
         4 یا 6 خط تیره بر روی کیلومتر شمار نمایش داده می شود.
         چراغ STOP و اخطار روغن و بنزین روشن می شود .
         عقربه ها بر روی 0 قرار می گیرند .
         بقیه چراغهای اخطار خاموش می ماند .
        در صورت عدم برقراری ارتباط بین Ecu و BSI :
         نبودن سیگنال دور موتور برای 5 ثانیه ، عقربه سرعت روی 0 قرار دارد .
         نبودن سیگنال دمای آب برای 5 ثانیه ، عقربه دمای آب روی 0 قرار دارد .
        رفع مشکل : برای بررسی های لازم و رفع عیوب شما در این موارد فقط باید توسط دستگاه عیب یاب (خودرو آزما سنجش ) عیوب را بررسی و رفع نماید .

        تشریح عملکرد سیستم
        یکی از قسمتهای مهم در سیستم پژو 206 در گروه مالتی پلکس استفاده بسیار خوب از سیستم ایموبلایزر یا همان سیستم ضر سرقت می باشد . در قسمت کلید ریموت دار در خودروی پژو 206 ها در قسمت کلید دارای دو قسمت بوه که یک بود الکترونیکی ( مربوط به ریموت کنترل) و قطعه دیگر یک چیپ حافظه می باشد . در خودروی پژو 206 در قسمت زیر فرمان ما شامل یک آنتن تراسونر و همچنین یک بورد الکترونیکی و یک سیم پیچ می باشیم . زمانی که کلید را وارد سوئیچ قرار می دهیم چیپ داخل آنتن یک میدان مغناطیسی ایجاد شده تحت تراپسونر قرار گرفته و در نتیجه فعال خواهد شد .
        پس در نتیجه آنتن در حالت برقرراری ارتباط دو جانبه با جیپ حافظه شروع به رد و بدل اطلاعات می کنند و یک سری را که تحت عنوان (Access code) شناسایی و بر روی کلید مثبت و سپس از روی کلید می خوانند . اطلاعات کد سوئیچ در قطعه com 2000 تجزیه و تحلیل می شود و کد بر روی این قطعه به صورت یک پیام بر روی شبکه مالتی پلکس VANBODY به سمت BSI انتقال یافته و سپس BSI این اطلاعات را گرفته و تجزیه می کند و درصورت محیا بودن سیستم را به Ecu موتور انتقال داده و Ecu پس از دریافت اطلاعات آن را رمزگشایی کرده و کد کلید را شناسایی می کند و سپس قفل Ecu ( نرم افزاری ) آزاد شده و سپس سیستم اتومبیل را جهت روشن شدن آماده می کند .
        توجه : هر خودرو می تواند تا پنج کلید تعریف شده را برای BSI داشته باشد و این کلیدها فقط برای همان خودرو عمل خواهند کرد .
        نکته : اگر از فاصله دور از خودرو و از ریموت کنترل استفاده نماید کد آن تغییر می کند ( یکی از راههای جلوگیری از سرقت ) ودرهای خودرو دیگر باز و بسته نخواهد شد .
        عکس
        در دیاگرام بالا شما مشاهده می کنید که BSI کلید را شناسایی کرده و کد باز شدن (unlock) را به Ecu موتور ارسال می کند .
        درون کلید یک تراشه (Transponder) وجود دارد .
        8209: آنتن (Transponder) می باشد که جهت دریافت سیگنال تراشه درون کلید است .
        CV00: مدول سوئیچ تلسکوپی فرمان برقراری ارتباط با تراشه ( Transponder) را کنترل می نماید .
        1320: Ecu موتور می باشد که قفل شدن و باز شدن را انجام می دهد .
        در سیستم مالتی پلکس وقتی که سوئیچ را باز می کنیم Ecu موتور یک عدد تصادفی را از طریق شبکه CAN به BSI ارسال می کنند . BSI وجود کلید را در سوئیچ تشخیص داده و کد (Transponder) را می خوراند . اگر کلید شناسایی گردد BSI بر روی شبکه VAN پاسخ Ecu را ارسال می نماید . ( پاسخ نتیجه نرم افزاری است که یک عدد تصادفی را با کد ماشین محاسبه می کند ) Ecu موتور این کد را با کد محاسبه شده درون خود مقایسه کرده و اگر یکی باشند از حالت قفل خارج می شوند و این مرحله 150ms زمان می برد .
        در حالت قفل شدن نیز ماکزیمم بعد از 10 ثانیه از بسته شدن سوئیچ Ecu به طور اتوماتیک قفل می شود .
        نحوه وضعیت سیستم در شبکه (مالتی پلکس )
        در سیستم ایموبیلایزر در شبکه مالتی پلکس ما شاهد حضور دو شبکه (CAN, VAN BODY) هستیم و دلیل آن به علت حضور ارتباط در سه عنصر اصلی در سیستم مالتی پلکس یعنی BSI و Ecu و com2000 می باشیم.
         ارتباط در بین پایه های (40 و 38) از سوکت 40 پایه سفید رنگ نصب شده روی BSI در شبکه van Body و همچنین سوکت 6 پایه خاکستری com2000 روی پایه های (1 و 3) برقرار می باشد .
         ارتباط در قسمت پایه های (4 و 2) سوکت 40 پایه مشکی نصب بر روی BSI از ارتباط در شبکه CAN و همچنین سوکت 48 پایه قهوه ای Ecu موتور بر روی پایه ها (H6 و H3 ) این ارتباط برقرار می باشد .


        رعایت نکات ایمنی
        تذکر : قطع شدن تغذیه BSI باعث پاک شدن کدهای خط در داخل حافظه می گردد .
        • هنگام روشن بودن موتور سیمهای باتری را جدا ننماید .
        • هنگام باز بودن سوئیچ اتصالات BSI را جدا ننماید .
        • هنگام باز بودن سوئیچ اتصالات BSI را به آن وصل ننماید .
        • از باتری کاملاً شارژ استفاده شود .



        Com2000
        سیستم واسطه یا com2000 :
        محل نصب این قطعه را در اتاق در قسمت غربیلک فرمان می باشد . این قطعه که به عنوان یک واسطه بین دسته ها و ارتباط قطعات محسوب می شود و فقط در خودروی مالتی پلکس می باشد و استفاده از این قطعه جهت بهینه سازی در مدار و همچنین کاهش در طول مسیر دسته سیم و کاسته شدن آن در قسمت زیر داشبورد می باشد .
        این قطعه به عنوان یک واسطه بین دسته راهنما ، رادیو ، برف پاک کن را با تمام تجهیزات و کنتاک های آنها را فقط در یک سوکت 6 پایه خاکستری رنگ قرار داده و اطلاعات مربوط به این سرگروه قطعه را به BSI جهت اعمال دستور انتقال می دهد .

        پشتیبانی com2000 از قسمتهای مختلف در مالتی پلکس
         عملکرد سیستم برف پاک کن و پشتیبانی کلید عملکرد آن و انتقال اطلاعات به BSI
         عملکرد سیستم دسته و رادیوپخش عملکرد آن و انتقال اطلاعات به BSI
         عملکرد سیستم دسته راهنما و کلید عملکرد آن و انتقال اطلاعات به BSI
         سیستم ایموبلایزر و اطلاعات دوجانبه برای صدور فعالیت Ecu و کد خانی ثبت کلید روی آن
         دستور و فرمان بوق نصب شده روی فرمان به BSI
         دستور فعال و انفجار در کیسه هوا (ایربگ)

        نحوه وضعیت ارتباط در شبکه ( شبکه مالتی پلکس )
        ارتباط کنترل یونیوت در این سیستم بین BSI و com2000 و همچنین آمپر در سیستم مولتی پلکس در دو شبکه می باشد که این دو شبکه در مولتی پلکس جهت ارتباط عبارتند از :
         شبکه VAN comfort
         شبکه VAN Body
        ارتباط پایه ها در شبکه (مولتی پلکس )
        همان طور که گفته شده ما در این بخش از دو شبکه جهت ارتباط استفاده می کنیم حال به ارتباط پایه ها در این شبکه ها می پردازیم :
        1) ارتباط پایه های (10 ، 8) از سوکت 10 پایه مشکی رنگ در BSI و همچنین پایه های (2 ، 4) سوکت 18 پایه سفید رنگ از آمپر با هم در ارتباط و وصل می باشند و این ارتباط توسط شبکه VAN comfort صورت می گیرد .
        2) ارتباط پایه های (38 ، 40) از سوکت 40 پایه رنگ در BSI و همچنین پایه های (1 ، 3) سوکت 6 پایه خاکستری رنگ com2000 با هم وصل و ارتباط برقرار می باشد و این ارتباط توسط شبکه VAN Body صورت می گیرد .
        بیشتر بدانیم : در خودروی پژو 206 هر یک از لامپهای راهنما به طور مجزا از BSI بوده پس در نتیجه در صورت خرابی یک از لامپها موجب از کار افتادن بقیه نخواهد شد .


        دیدگاه


          #5
          پاسخ : سیستم های برقی خودرو

          سیستم ترمز ضد قفل
          Anti – Lock Brake system
          (ABS)
          (در خودروی پژو 206 مالتی پلکس)
          چگونگی عملکرد ترمز در خودرو
          - در خودروی پژو 206 نوعی ABS با نام تجاری TEVES از نوع MK20 E با کنترل کننده الکترونیکی ترمز که بعنوان سیستمی فابریک بر روی این خودرو نصب شده است وجود دارد .
          - سیستم ترمز ضد قفل عملیات زیر را بمنظور بالا بردن ضریب ایمنی بر روی خودرو انجام می دهد :
          o از قفل شدن چرخها در زمان ترمز های شدید جلوگیری می کند
          o ضمن کنترل حرکت خودرو در مسیر مستقیم پایداری خودرو را نیز افزایش می دهد.
           اطلاعات اضافی : از سال 2003 ترمز ضد قفل (ABS) با نام TEVES از نوع MK20E به نوع MK70 تبدیل شده است .
          سیستم ترمز ضد قفل نصب شده بر روی خودروی پژو 206 مالتی پلکس شامل قطعات زیر می باشد:
          - کنترل یونیت سیستم ترمز ضد قفل (ECU)
          - بخش تثبیت کننده مکمل (ARU)
          - 4 سنسور القایی برای چهار چرخ بعلاوه حلقه اصلی برروی غربیلک فرمان
           توجه :
          - بخش تثبیت کننده مکمل در سیستم ترمز ضد قفل ام . کا 20 در داخل خود کنترل یونیت این سیستم قرار گرفته است.
          - این کنترل یونیت این قابلیت را دارد که از قسمت هیدرولیکی مربوطه جدا شود.


          چگونگی عملکرد ترمز در خودرو
          - هنگامی که خودرو در حال حرکت است کنترلیونیت سیستم ترمز ضد قفل بطور مداوم اطلاعات رسیده از سنسورهای القایی چرخها را بررسی و کنترل می کند و این اطلاعات رسیده را با اطلاعات سرعت مرجع (VREF) مقایسه می کند.
          - براساس سرعت مبنا – ضریب پایداری چرخ ) ( را توسط طراحی برنامه ای خارجی می توان بدست آورد.
          - درشرایط ترمز گیری چنانچه سرعت چرخها کمتراز سرعت مبنا باشد کنترل یونیت سیستم ترمز ضد قفل بصورت اتوماتیک فشار ترمز را در سیستم با استفاده از ساختار تثبیت کننده مکمل هیدرولیکی کنترل می نماید.

          قطعات موجود در این سیستم :
          رابط اصلی شبکه BSI1
          صفحه پشت آمپر 0004
          میکروسوئیچ ترمز 2100
          میکروسوئیچ سطح روغن ترمز 4410
          صفحه نمایش چند منظوره 7215
          سنسور چرخ جلو سمت راست 7000
          سنسور چرخ جلو سمت چپ 7005
          سنسور چرخ عقب سمت راست 7010
          سنسور چرخ عقب سمت چپ 7015
          کنترل یونیت سیستم ترمز ضد قفل 7020

          تشریح عملکرد سیستم در شبکه مولتی پلکس (ABS)
          در سیستم مولتی پلکس به دلیل ارتباطات کنترل یونیت های Ecu , ABS , BSI انژکتور ، آمپر و کانکتور عیب یابی ما در مجموعه شاهد حضور شبکه های زیر می باشیم :
          1) KWP2000
          2) CAN , VAN comfort

          - ارتباط در شبکه مالتی پلکس توسط VAN comfort با پایه های 8.10 سوکت مشکی رنگ ، BSI همچنین با پایه های 4.2 سوکت 18 پایه سفید رنگ آمپر صورت می پذیرد.
          - ارتباط ABS در شبکه مالتی پلکس توسط شبکه CAN با پایه های 4.2 سوکت 40 پایه مشکی رنگ BSI و همچنین با پایه های 25.19 سوکت 26 پایه آبی رنگ Ecu ABS برقرار است.
          - ارتباط دیگر که می توان در شبکه سیستم مولتی پلکس به آن اشاره نمود ارتباط توسط شبکه CAN بین پایه های 23.31 سوکت 26 پایه آبی رنگ ABS . Ecu و پایه های دیگر A4 , A3 از سوکت 32 پایه خاکستری رنگ Ecu می باشد.
          - ارتباط توسط KWP2000 بین پایه 18 سوکت 26 پایه آبی رنگ یونیت ABS و پایه 12 سوکت 16 پایه مشکی رنگ کانکتور عیب برقرار است.
          در سیستم ترمز ABS سنسور این ترمز توسط دو سیم به صورت جداگانه به پایه های تک سوکت یونیت ABS متصل شده اند. اطلاعات ارسالی این سنسور به صورت یک پیام توسط ABS Ecu بررسی و تحلیل می گردد و سپس کد شده و از طریق 2 پایه آن (19.25) طبق پروتکل CAN به پایه های 4.2 سوکت 40 مشکی رنگ BSI و نیز به صورت زنده از طریق دو پایه دیگر (21.23) باز هم طبق پروتکل CAN به پایه (A3 , A4) سوکت 32 پایه خاکستری رنگ Ecu ارسال می شود.
          BSI با دریافت این اطلاعات آن را کد گشایی می نماید و مجدداً از طریق شبکه VAN comfort توسط پایه های (10.8) سوکت 10 پایه مشکی رنگ خود آن را به پایه های (4.2) سوکت 18 پایه سفید رنگ آمپر ارسال می نماید. با ارسال این پیام به آمپر مسئولیت اجرایی دستور را آمپر بر عهده گرفته و اگر در سیستم ABS اشکالی نیز وجود داشته باشد به عنوان هشدار لامپ اخطار مربوط را فعال و روشن می نماید.

           توجه :
          سیستم ترمز ضد قفل ام . کا .20 در شبکه مالتی پلکس نمی باشد و قابلیت نصب در شبکه را ندارد. بنابراین این نوع سیستم ترمز ضد قفل جزء معماری الکتریکی شبکه مالتی پلکس در خودرو نمی باشد.

          حالت عملکرد ترمز در خودرو :
          واحد BSI اطلاعات را از قسمت های زیر توسط سیم مستقیم دریافت می کند :
          - اطلاعات مریوط به سطح روغن ترمز توسط میکرو سوئیچ سطح روغن ترمز
          - اطلاعات مربوط به موقعیت پدال ترمز توسط میکروسوئیچ پدال ترمز
          - اطلاعات مربوط به خطای موجود در سیستم ترمز ضد قفل
          صفحه پشت آمپر و صفحه نمایش چند منظوره برای اطلاع رسانی به راننده در مورد شرایط رانندگی مورد استفاده قرار می گیرد.
          کنترل یونیت سیستم ترمز ضد قفل شامل قطعات زیر می باشد :
          - بخش الکترونیکی یا همان کنترل یونیت
          - بخش تثبیت کننده مکمل که وظیفه آن کنترل قسمت هیدرولیکی توسط 8 شیر برقی است.
          سنسور القایی سیستم ( هر یک از چرخها) اطلاعات سرعت چرخها را به کنترل یونیت سیستم می فرستد.

          چگونگی عملکرد سیستم ترمز ضدقفل در شرایط اضطراری :
          - سیستم ترمز ضد قفل MK20 قابلیت بارگذاری (دانلودینگ) را ندارد.
          - در هنگام تعویض کنترل یونیت سیستم ترمز ضد قفل ضروری است که عمل پیکره بندی انجام شود. (MK70)
          - مشخص نمودن موارد زیر در هنگام پیکره بندی ضروری است :
          o مشخص نمودن مکان انجام تعمیرات
          o مشخص نمودن نوع خودرو ( 206 یا 106)

          در هنگام بوجود آمدن خطا در سیستم ترمز ضد قفل :
          کنترل یونیت سیستم ترمز ضد قفل نسبت به روشن شدن چراغ اخطار در صفحه پشت آمپر و نمایش پیام اخطار بر روی صفحه پشت آمپر اقدام خواهد نمود.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : سیستم های برقی خودرو

            سیستمهای ضد سرقت کلا در 3 دسته تقسیم بندی میشن :

            1 - سیستم قفل مرکزی درها
            2 - سیستمهای آلارم دهنده ( دزدگیر )
            3 - سیستمهای Immoblizer الکتریکی و الکترونیکی کد دار .



            1 . قفل مرکزی :

            این سیستم طرز کار ساده ای داره . با قفل شدن یکی از دربها بقیه رو قفل می کنه و بالعکس .
            نیروی این کار معمولا از طریق یه موتور الکتریکی تامین میشه که سیگنالهای مورد نیاز برای فعال یا غیر فعال سازی سیستم از طریق کنترل از راه دور یا کنتاکتهای داخل قفل درب فرستاده میشه ( برای مواقعی که برق خودرو قطع شده ) .
            این سیستم دیگه بتنهایی کاربرد آنچنانی نداره و معمولا بصورت ترکیب با سیستم دزدگیر یا ایموبلایزر بکار میره .


            2 . دزدگیر :

            عارضم به حضورتون که این سیستم درصورت عبور گربه از روی خودرو آژیر میکشه و همسایه ها رو زاورا کرده ، انواع فحشها رو برای صاحبش به ارمغان میاره !! ( بخدا استفاده دیگه ای نداره ! http://qsmile.com/qsimages/311.gif ) .
            به این شکل کار میکنه که واحد کنترل مرکزی ( که در بعضی موارد با ecu یکپارچه هست ) سیگنالهای ارسالی از یکسری سنسور را کنترل می کنه و در صورت تحریک این سنسورها ، یکسری واکنش از پیش تعیین شده نشون میده مثل فعال کردن آژیر و فلاشر و در مدلهلی پیشرفته تر ارسال سیگنال هشدار به ریموت کنترل .
            سنسورهایی که در این سیستم بکار میره معمولا شامل سنسورهاس التراسونیک ( حساس به حرکت ) ، سنسورهای ضربه ، سویچ لای درب و در مدلهای پیشرفته تر سنسورهای فشار هوا ( حساس به تغییرات ناگهانی فشار هوای داخل خودرو در اثر باز کردن دربها ) و سنسورهای محافظت از سرقت چرخها میشه .
            در این سیستم با فشار کلید قفل بر روی ریموت کنترل ، واحد مرکزی سنسورها رو تحت نظر می گیره و همزمان برق سویچ استارت رو قطع می کنه و در صورت تحریک شدن هر کدام از سنسورها ، دستگاه برای مدت زمان از پیش تعیین شده ای آلارم میده و بعد خفه میشه .
            حساسیت هرکدام از سنسورها هم قابل تنظیمه .
            ترکیب این سیستم با قفل مرکزی امنیت خوبی رو بوجود میاره اما کامل نیست .


            3 . ایموبلایزر الکتریکی و الکترونیکی :

            خوب همونطور که از اسمش پیداست عملکرد هر قسمتی از اتومبیل که باعث حرکت خودرو میشه رو از کار میندازه ! و برخلاف قبلی خبری از سنسور و آلارم نیست .
            نواحی حفاظت شده عبارتند از :
            - موتور استارت
            - سیستم سوخت رسانی
            - سیستم جرقه

            وقتی که خودرو بوسیله ریموت قفل میشه ، یکسری رله مدارهای الکترونیکی که به منظور عملکرد خودرو بکار میرن رو از مدار خارج می کنن .با این کار عملا موتور دیگه روشن نمیشه و کارهایی مثل هل دادن و اتصال کوتاه پایه های سویچ و غیره کاملا بی تاثیره !
            در سیستم ایموبلایزر الکترونیکی یک سیگنال کد دار برای بلوکه کردن یا آزاد کردن مدارات راه انداز سیستم از ریموت به واحد مرکزی فرستاده میشه و این سیگنالها توسط الگوریتمهای سیستم دیکد میشه .
            برای غیر فعال کردن سیستم ایموبلایزر 2 چیز مورد نیازه :
            1 - سویچ از لحاظ فیزیکی با سویچ اصلی خودرو مطابقت داشته باشه
            2 - کدی که ریموت می فرسته با کد ذخیره شده در واحد مرکزی یکسان باشه .

            غیر فعال شدن سیستم ایموبلایزر زمانی اتفاق می افته که یک اتصال القایی بین سویچ و سیستم برقرار بشه و در صورتی که هرکدام از موارد فوق محقق نشه خودرو بکار نمی افته .
            در بعضی سیستمهای پیشرفته تر ، این کد امنیتی بعد از هربار فقل و باز شدن سیستم عوض شده و با ریموت سینک میشه .
            لازم به ذکره که از همین سیگنال کد دار برای سیستم قفل مرکزی استفاده میشه و در واقع قفل مرکزی تحت کنترل ایموبلایزر در میاد .

            از دوستان ماشین باز و الکترونیک کار درخواست می کنم اگه مشکلی در نوشته های من بود حتما تصحیح کنن . ممنونم.....

            دیدگاه

            لطفا صبر کنید...
            X