اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

[گفتگو و تبادل نظر] چالشها برای ساخت ربات پرنده ای که انسان را حمل کند؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    [گفتگو و تبادل نظر] چالشها برای ساخت ربات پرنده ای که انسان را حمل کند؟

    دوستان اگه بخواییم برای ساخت یه کوادکوپتری اقدام کنیم که بتونه انسان رو حمل کنه چه چالشهایی پیش رو داریم ؟

    مثلا یکی از سوالهایی که برای خودم پیش اومده اینه موتوری که این چنین وزنی رو بتونه بلند کنه چه موتوری با چه خصوصیاتی هست ؟
    آیا از این موتوری که دوستمون آقای منتظری استفاده کرده میشه استفاده کرد (http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=88145.0)
    از چه باتری هایی باید استفاده بشه ؟ و الا آخر . . .
    خیلی مشتاقم از نظر شما دوستان بهره ببرم
    با تشکر


    اضافه شده در تاریخ :
    از دوستانی که تجربه دارن ، کسی نظری نداره ؟
    خداوند بی نهایت است اما به قدر نیاز تو فرود می آید ، به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو کارگشاست.
    [hr]

    #2
    پاسخ : چالشها برای ساخت کوادکوپتری که انسان را حمل کند ؟

    به نظرم همه چیز بر می گردد به «نسبت کشش به وزن» پیشرانه ها، توان جریان دهی باتریها و همچنین این واقعیت که هر چه ابعاد وسیله پروازی بزرگتر می شود، اجزاء آن به طور طبیعی، تحت اثر نیروی وزن خود خم می شوند و حتی گاهی کل بدنه پرنده بر اثر پدیده رزونانس، پس از مدتی، دچار لرزش و اشکال در حفظ تعادل سمتی و ارتفاعی می شود.
    ضمنا از فیزیک به یاد دارید که هر چه حجم بیشتر شود، وزن با نسبت نمائی افزایش می یابد و البته از نقطه نظر کنترل پروژه، مهار پدیده افزایش هزینه ها نیز مشکلتر می شود.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : چالشها برای ساخت کوادکوپتری که انسان را حمل کند ؟

      نوشته اصلی توسط مهندس نوآور
      به نظرم همه چیز بر می گردد به «نسبت کشش به وزن» پیشرانه ها، توان جریان دهی باتریها و همچنین این واقعیت که هر چه ابعاد وسیله پروازی بزرگتر می شود، اجزاء آن به طور طبیعی، تحت اثر نیروی وزن خود خم می شوند و حتی گاهی کل بدنه پرنده بر اثر پدیده رزونانس، پس از مدتی، دچار لرزش و اشکال در حفظ تعادل سمتی و ارتفاعی می شود.
      ضمنا از فیزیک به یاد دارید که هر چه حجم بیشتر شود، وزن با نسبت نمائی افزایش می یابد و البته از نقطه نظر کنترل پروژه، مهار پدیده افزایش هزینه ها نیز مشکلتر می شود.
      برای خرید وسایل این چنین پروژه هایی جایی رو سراغ دارین ؟ باتری و موتور پیشنهادی شما چیه ؟
      برای بدنه از آلمینیوم میشه استفاده کرد ؟
      آیا ماژول های زیروسکوپ های معمولی برای این کار جواب گو هستند ؟ از میکرو های معمولی مثل avr میشه استفاده کرد ؟
      با تشکر


      اضافه شده در تاریخ :
      از اساتید کسی نظزی نداره؟
      خداوند بی نهایت است اما به قدر نیاز تو فرود می آید ، به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو کارگشاست.
      [hr]

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : چالشها برای ساخت کوادکوپتری که انسان را حمل کند ؟

        دوستان کسی نیست یه راهنمایی بکنه یا نظری بده ؟
        خداوند بی نهایت است اما به قدر نیاز تو فرود می آید ، به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو کارگشاست.
        [hr]

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : چالشها برای ساخت کوادکوپتری که انسان را حمل کند ؟

          خب شما اول باید کواد کوپتر را بسازید ، راه اندازی کنید ، نقاط ضعف و قوت را شناسایی و سپس روی بلند کردن و تحمل وزن کار کنید ...
          شایدم ساختید !

          برای فهم بیشتر پیشنهاد می کنم تاپیک زیر رو بخونید. دو صفحه هست که (فقط برای افزایش زمان پرواز کواد کوپتر بحث شده ). ربطی به موضوع نداره ولی جالب هست

          سلام؛ یه سوال دارم: مختصر و مفید می پرسم: می خوام زمان پرواز در کوادکوپتر رو افزایش بدم. تا اونجا که من متوجه شدم، بیشترین زمان برای پرواز کوادکوپتر حدود 4ساعته. مشکل اصلی در مصرف باتری هستش. چه باید کرد؟ از هر طرح و ایده ای که مطرح بشه استقبال می کنم. ممنون
          جدیدترین ویرایش توسط فکر; ۱۸:۳۹ ۱۳۹۵/۰۳/۱۵. دلیل: تصحیح Link
          ما زنده به آنیم که آرام نگیـریم
          موجـیم که آسودگی ما عدم ماست...

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : چالشها برای ساخت کوادکوپتری که انسان را حمل کند ؟

            با سلام و درود

            من فیلم این ربات پرنده رو دیدم نکته ای که قابل توجه این است که این ربات بیشتر از دو، سه متر بلند نشد.
            با عمود پرواز،پرواز کنید ! | رباتیکال

            1. موتورهای براشلس که در ربات های پرنده استفاده می شود ویژگی دارند به نام نیروی پیشرانه که با نام Thrust هم شناخته می شود. به این معنی که اگر 4 تا موتور داشته باشیم و هر موتور پیشرانه ای برابر با 1 کیلوگرم داشته باشند این ربات حداکثر می تواند 4 کیلوگرم وزن حمل کند(وزن اجزای ربات مثل موتور رو هم جزء همین 4 کیلوگرم حساب کنید). البته در صورتی که از تمام توان موتور استفاده بشه، موتور داغ میشه و ممکنه آسیب ببینه پس بهتره مجموع توان پیشرانه موتور ها از وزن ربات مقداری اختلاف داشته باشه.

            همون طور که از تصویر معلومه برای هر بازوی ربات از 3 تا موتور استفاده شده یعنی در مجموع 12 تا موتور. با فرض اینکه وزن ربات همراه با سرنشین اون 100 کیلوگرم بشه پس باید هر موتور حداقل 8.5 کیلوگرم نیروی پیشرانه تولید کند که این مقدار واقعا زیاد است پس باید تا جای امکان ربات و شخص سبک وزن باشند. البته افت ولتاژ در سیم ها باعث کاهش نیروی پیشرانه موتور می شود.

            2. برای کنترل موتور براشلس نیاز به وسیله ای به نام Speed Controller هست و موتوری که بخواهد نیروی زیادی تولید کند نیازمند اسپیدکنترلر با تحمل جریان های بالاست که همین مورد باعث افزایش هزینه می شود. مگر اینکه خودتون Speed Controller را بسازید(برای ساخت اسپیدکنترلر پروژه های متن باز هم وجود دارد).
            (از دیگر تصاویر این ربات میشه فهمید که اسپید کنترلر با فاصله کم از موتور قرار دارد تا از افت ولتاژ جلوگیری شود)
            این رو هم ببینید:
            راه اندازی موتور براشلس (BLDC):
            سلام, راستش قصد دارم از دوستان کمک بگیرم تا بتونیم با هم این موتور رو راه اندازی کنیم. قبل از هر چیز برای دوستانی که این نوع موتور اشنایی ندارد طرز کار موتور رو توضیح میدم. این نوع موتور در واقع نوعی موتور بدون جاروبک هست که در اون سیم پیچ ثابت و اهنربا متحرک هست. این نوع موتور در دو نوع سنسور دار (Sensor Based) و بدون سنسور


            3. موضوع بعدی تامین انرژی موتورها هست که معمولا از باتری لیتیوم پلیمر استفاده می شود. باتری لیتیوم پلیمر یک مشخصه به نام ضریب تخلیه دارد به این معنی که مثلا یک باتری لیتیوم پلیمر 1000 میلی آمپر با ضریب تخلیه 25C در شرایطی که نیاز به جریان زیادی باشد(شرایط بحرانی از نظر مصرف جریان مثل موقع بلند شدن ربات پرنده از روی زمین) می تواند حداکثر 25000 میلی آمپر به ما جریان بدهید همچنین میزان ولتاژ باتری باید نسبت به نوع موتور انتخاب گردد.
            (از دیگر تصاویر این ربات میشه فهمید که کنار زیر هر موتور 2 عدد باتری وجود دارد که ممکن است به صورت سری یا موازی بسته شده باشد)

            4. برای کنترل پایداری و ارسال دستور به اسپید کنترلر شما می توانید از کنترلگر های پرواز مثل آردوپایلوت یا NAZA استفاده کنید یا اینکه خودتون اون رو بسازید که کار آسانی هست و شما می توانید از کدهای متن باز MultiWii استفاده کنید. موقع خرید کنترل گر پرواز به حداکثر موتور قابل پشتیبانی توسط اون توجه داشته باشید.

            کار کنترلگر پرواز ترکیب دستورات رسیده از کنترل از راه دور و دستورات حسگرهایی مثل شتاب سنج و قطب نما و زاویه سنج و... هست تا از سقوط ربات جلوگیری بشه. مثلا اگر موقع پرواز از سمت راست باد بیاید کنترلگر پرواز سرعت موتورهای سمت چپ را افزایش می دهد تا تعادل ربات به هم نخورد.
            جدیدترین ویرایش توسط فکر; ۲۱:۱۴ ۱۳۹۵/۰۸/۱۲.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : چالشها برای ساخت کوادکوپتری که انسان را حمل کند ؟

              با سلام و درود

              البته شما می توانید از موتورهای سوختی هم استفاده کنید. قبلا یک تصویر دیدم که با استفاده از 4 موتور سوختی و ملخ های بزرگ یک عمودپرواز با سرنشین ساخته بودند.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : چالشها برای ساخت کوادکوپتری که انسان را حمل کند ؟

                عزیز پروژه ات رو به کجا رسوندی؟؟
                :job: :job:
                Yes You Can...!!!
                re20za22@
                re20za@yahoo.com

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : چالشها برای ساخت کوادکوپتری که انسان را حمل کند ؟

                  نوشته اصلی توسط re20za
                  عزیز پروژه ات رو به کجا رسوندی؟؟
                  :job: :job:
                  با توجه به هزینه های بالا و نبود تجهیزات مناسب پروژه کلاً کنسل شد :mrgreen:
                  خداوند بی نهایت است اما به قدر نیاز تو فرود می آید ، به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو کارگشاست.
                  [hr]

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : چالشها برای ساخت کوادکوپتری که انسان را حمل کند ؟

                    نوشته اصلی توسط ™AG
                    با توجه به هزینه های بالا و نبود تجهیزات مناسب پروژه کلاً کنسل شد :mrgreen:
                    با سلام و درود برای این کار تجهیزات مناسب وجود دارد ولی بحث سفارش آن ها از تولید کنندگان و هزینه های جانبی آن مطرح است. همان طور که اشاره کردید هزینه ی به نسبت زیادی را می طلبد.
                    جدیدترین ویرایش توسط فکر; ۱۶:۱۷ ۱۳۹۶/۰۶/۲۵.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : [گفتگو و تبادل نظر] چالشها برای ساخت ربات پرنده ای که انسان را حمل کند؟

                      با سلام و درود
                      ربات پرنده ای که تصویر آن توسط آغازگر بحث در ابتدای مطلب قرار گرفته است جزء مراحل تحقیقاتی شرکت Volocopter بوده است. این شرکت در حال حاضر عمودی پروازی ساخته است که یک اتاقک با دو صندلی دارد و با نام VC200 هم شناخته می شود.
                      روند پیشرفت این گروه که در صفحه ای با عنوان Timeline نوشته شده است حاوی نکاتی در مورد تلاش و پشتکار است.

                      (تصویر1: نسخه آزمایشی ربات پرنده ی تولید شده توسط گروه e-volo)



                      (تصویر2: تصویری از نمای بیرونی پرنده ی عمودپرواز VC200 Volocopter ساخته شده توسط شرکت e-volo)




                      (تصویر3: تصویری از اتاقک پرنده ی عمودپرواز VC200 Volocopter ساخته شده توسط شرکت e-volo)
                      جدیدترین ویرایش توسط فکر; ۰۳:۵۶ ۱۳۹۶/۰۲/۲۶.

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : [گفتگو و تبادل نظر] چالشها برای ساخت ربات پرنده ای که انسان را حمل کند؟

                        با سلام و درود
                        تصاویر زیر یک نمونه ربات پرنده را نشان می دهد که با استفاده از ده ها موتور نیروی پیشرانه ی مورد نیاز خود را تأمین می نماید و توانسته است شخصی را به پرواز در آورد.


                        (تصویر1: ربات پرنده ای با ده ها موتور که توانسته است شخصی را به پرواز در آورد)


                        (تصویر2: ربات پرنده ای با ده ها موتور که توانسته است شخصی را به پرواز در آورد)
                        فیلم پرواز این ربات پرنده:
                        دانلود کنید.
                        جدیدترین ویرایش توسط فکر; ۰۳:۳۲ ۱۳۹۵/۱۱/۲۹.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : [گفتگو و تبادل نظر] چالشها برای ساخت ربات پرنده ای که انسان را حمل کند؟

                          نوشته اصلی توسط فکر نمایش پست ها
                          با سلام و درود
                          تصاویر زیر یک نمونه ربات پرنده را نشان می دهد که با استفاده از ده ها موتور نیروی پیشرانه ی مورد نیاز خود را تأمین می نماید و توانسته است شخصی را به پرواز در آورد.


                          (تصویر1: ربات پرنده ای با ده ها موتور که توانسته است شخصی را به پرواز در آورد)


                          (تصویر2: ربات پرنده ای با ده ها موتور که توانسته است شخصی را به پرواز در آورد)
                          فیلم پرواز این ربات پرنده:
                          دانلود کنید.
                          شگفت است اینها چطور به ساخت چنین طرح هایی اقدام میکنند.
                          چنین پرنده ای با حدود ۵۴ موتور تا چه زمانی می تواند پرواز کند؟ ( و چه جریانی نیاز دارد؟)
                          If the wind will not serve, take to the oars

                          دیدگاه


                            #14
                            دوبی آماده رونمایی از پهپاد تاکسی خود می شود

                            دوبی قصد دارد از پرنده ی هدایت پذیر از راه دور (پهپاد) تاکسی خود در ماه جولای رونمایی کند. این پهپاد که قابلیت سفارش از طریق یک اپلیکیشن مخصوص دارد، میتواند مسافران را بدون نیاز به خلبان به مقصد برساند.



                            دوبی پس از استفاده از جت پک برای کمک به آتش نشانان و نرم افزار تشخیص جرم برای کمک به نیروی پلیس، حالا قصد دارد از یک فناوری جدید و پیشرفته ی دیگر رونمایی کند. چندی پیش مقامات حمل ونقل شهری دبی اعلام کرده بودند که در حال آزمایش یک پهپاد تاکسی هستند. این پهپاد قرار است از ماه جولای (تیر ۱۳۹۶) به کار گرفته شود.



                            این پهپاد که Ehang 184 نام دارد، سال گذشته در نمایشگاه CES معرفی شده بود. تا آنجایی که از پهپادها می دانیم، این وسیله کمتر شبیه به پهپاد و بیشتر یک بالگرد خودکار است که با استفاده از سامانه ی ناوبری خود می تواند مسافران را بدون نیاز به خلبان به مقصد نهایی برساند. نوبت گیری (رزرو) این تاکسی پرنده از طریق یک برنامه ی روی گوشی امکان پذیر است. Ehang 184 می تواند برای مدت ۳۰ دقیقه پرواز و مسافران را تا مسافت ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر جابجا کند. حداکثر ظرفیت حمل این پهپاد ۱۰۰ کیلوگرم است.



                            شاید تصور شود کاربرد این پهپاد تنها ویژه ی حمل مسافر است، اما این شرکت چینی اخیراً قراردادی با ایالت نوادا در آمریکا برای پرواز آزمایشی امضا کرده و همچنین با یک شرکت زیست فناوری برای استفاده از این پرنده ی بدون خلبان برای تحویل اندام های مصنوعی، به توافق رسیده است.

                            مقامات حمل ونقل و راه شهر دوبی اعلام کرده اند که قصد دارند از این پهپاد در اجلاس سران کشورهای جهان استفاده کنند. فاش شده است که این پهپاد از مدتی قبل یک پرواز آزمایشی انجام داده و آماده ی خدمت رسانی کامل از ماه جولای امسال است.

                            لینک دانلود با کیفیت 720P | 360P


                            http://www.zoomit.ir/2017/2/16/152468/dubai-prepares-for-launch-of-taxi-drone/

                            جدیدترین ویرایش توسط Skylake; ۰۵:۳۳ ۱۳۹۵/۱۱/۳۰.

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : [گفتگو و تبادل نظر] چالشها برای ساخت ربات پرنده ای که انسان را حمل کند؟

                              سلام
                              کسی تونسته بسازش؟
                              راستش هزینه ای که روی دست آدم میذاره از توان همه ساخته نیست.
                              خیلی خوشحال کننده است یکی از دوستان بتونه بسازه.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X