ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ورود برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.






جهت تبلیغ در وب سایت ECA کلیک کنید.

کاربران برچسب زده شده

نمایش نتایج: از 1 به 8 از 8
  1. #1
    2009/08/14
    29
    0

    سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

    سلام
    فرض کنید من یک موتور 33کیلووات سه فاز دارم حالا می خوام ببینم چه بی متال و کنتاکتور و فیوزی استفاده کنم و فرمولش چی هست فرمول مشخص کردن جریان موتور رو بلدم و حالا فرض کنیم 60آمپر موتور جریان کشیده می خوام ببینم معیار انتخاب بقیه قطعات چیه و می دونم که جدولی وجود داره و همه این مقدار ها رو زده که مثلا بی متال 30آمپر بزاریم برای ستاره مثلث
    من فقط دنبال محاسبه هستم
  2. #2
    2009/08/14
    29
    0

    پاسخ : سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

    کسی نیست جواب بده
    :angry: :angry:
  3. #3
    2012/02/06
    288
    2

    پاسخ : سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

    سلام.
    شما باید جریان نامی موتور رو داشته باشی(به دست بیاری با استفاده از توان و ضریب توان و ولتاژ خط) و بعد اون رو 6 برابر کنی(جریان راه اندازی) و بعد با استفاده از جدول فیوز های تأخیری ( به عنوان مثال زیمنس) این جریان رو با زمان 5 ثانیه تداخل یا قطع بدی. و بعد هر منحنی ای که از اون نقطه ی قطع عبور میکرد میشه فیوز اصلی حفاظت موتور.اگر بین دو منحنی بود نقطه ی قطع ، باید اولین منحنی سمت راست رو در نظر بگیری. ( برای استاندارد VDE)
    در مورد استاندارد IEC باید جریان نامی رو 1.75 برابر کنی و کار های بالا رو تکرار کنی.
    (نکته : اینها در حالت راه اندازی مستقیم هستش. یعنی موتور مستقیم به شینه ی اصلی وصل شده بدون اتصال ستاره - مثلث و بدون SOFT STARTER)

    برای انتخاب کنتاکتور و بی متال باید جریان نامی موتور رو در نظر بگیری.
    معمولاً یه کلید گردان با همون آمپر نامی موتور باید بالاتر از کنتاکتور قرار بگیره.
    و برای فیوز پشتیبان هم باید یک فیوز تأخیری به اندازه ی یک پله یا واحد بالاتر از فیوز اصلی قرار داده بشه.
    بعضاً کلید گردان دیگری هم بالای فیوز پشتیبان قرار میدن.



  4. #4
    2010/11/07
    فریمان
    1,663
    51

    پاسخ : سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

    نقل قول نوشته اصلی توسط bacheLLL
    سلام.
    شما باید جریان نامی موتور رو داشته باشی(به دست بیاری با استفاده از توان و ضریب توان و ولتاژ خط) و بعد اون رو 6 برابر کنی(جریان راه اندازی) و بعد با استفاده از جدول فیوز های تأخیری ( به عنوان مثال زیمنس) این جریان رو با زمان 5 ثانیه تداخل یا قطع بدی. و بعد هر منحنی ای که از اون نقطه ی قطع عبور میکرد میشه فیوز اصلی حفاظت موتور.اگر بین دو منحنی بود نقطه ی قطع ، باید اولین منحنی سمت راست رو در نظر بگیری. ( برای استاندارد VDE)
    در مورد استاندارد IEC باید جریان نامی رو 1.75 برابر کنی و کار های بالا رو تکرار کنی.
    (نکته : اینها در حالت راه اندازی مستقیم هستش. یعنی موتور مستقیم به شینه ی اصلی وصل شده بدون اتصال ستاره - مثلث و بدون SOFT STARTER)

    برای انتخاب کنتاکتور و بی متال باید جریان نامی موتور رو در نظر بگیری.
    معمولاً یه کلید گردان با همون آمپر نامی موتور باید بالاتر از کنتاکتور قرار بگیره.
    و برای فیوز پشتیبان هم باید یک فیوز تأخیری به اندازه ی یک پله یا واحد بالاتر از فیوز اصلی قرار داده بشه.
    بعضاً کلید گردان دیگری هم بالای فیوز پشتیبان قرار میدن.
    سلام
    ممنون میشم با یه مثال عملی بیشتر توضیح بدین
    برو شیر درنده باش ای دغل میانداز خود را چو روباه شل
    راهنمایی در مورد ساخت فلزی اب
  5. #5
    2012/02/06
    288
    2

    پاسخ : سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

    نقل قول نوشته اصلی توسط Detector68
    سلام
    ممنون میشم با یه مثال عملی بیشتر توضیح بدین
    سلام. ببخشید بابت تأخیر.
    بله. خواهش میکنم.

    فرض کنید که از خط 20 کیلو ولت توزیع یک ترانس کاهنده در پست توزیع وجود داره و ازش ولتاژ مثلاً 220 ولت تکفاز و یا 380 ولت سه فاز گرفته شده.
    در مرحله ی بعد از خروجی ترانس کاهنده به تابلوی مصرف کننده وصل شده.
    و از شینه ی اصلی تابلو به 1 عدد موتور مثلاً سه فاز با مشخصات خاصی وصل شده. ( توان و راندمان و ضریب توان مشخص )
    حالا با توجه به مطالبی که عرض کردم میشه عناصر حفاظتی تابلو رو طراحی کرد. ( تابلوی LV یا کم فشار برای بار های موتوری )

    برای اینکه عدد هم وجود داشته باشه در این مثال ، فرض کنید موتور 50 کیلو وات هستش و ضریب توان اون 0.9 و راندمان هم 0.9 باشه.


    حل :
    جریان نامی برای موتور سه فاز از طریق فرمول I=P/(3^1/2)VCos(phi)n به دست میاد.
    P توان مکانیکال موتور و بر حسب وات میباشد. 50 کیلو وات.
    n راندمان موتور می باشد. برای به دست آوردن توان الکتریکی باید توان مکانیکی رو بر n یا راندمان تقسیم کنیم.
    V ولتاژ خط ( سه فاز ) برابر با 380 ولت میباشد.
    Cos(phi) ضریب توان موتور میباشد که ما 0.9 فرض کردیم.
    اندازه ی جریان نامی موتور برابر با 93.8 آمپر میشه.

    حالا جریان راه اندازی که به مدت 5 ثانیه باید از مدار عبور کنه برابر خواهد بود با :
    Istart=6In
    In جریان نامی و Istart جریان راه اندازی موتور میباشد. ( موتور در لحظه ی شروع به کار 6 برابر جریان حالت ماندگار یا نامی جریان از شبکه ی برق خواهد کشید )
    حالا با توجه به منحنی فیوز های تأخیری یا کند کار ( مشخصه ی زمان موثر - آمپر برای فیوز های تأخیری ) این جریان 562 آمپر که 6 برابر جریان نامی موتور هستش رو با زمان 5 ثانیه قطع میکنیم. هر منحنی که نقطه ی مربوطه عبور کرد اون میشه فیوز اصلی. ( آمپرش میشه آمپر فیوز اصلی )
    برای انتخاب بی متال هم حدود جریان نامی موتور یعنی 98 آمپر رو در نظر میگیریم. برای کنتاکتور هم همینطور. ( کنتاکتور ac سه فاز 380 ولت )



  6. #6
    2014/03/20
    22
    0

    پاسخ : سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

    سلام.
    در محاسبات قطعات برای راحتی و سریع بدست آوردن قطعه مناسب معمولا اینگونه عمل میکنند:
    برای بدست اوردن جریان کیلووات موتور را ضربدر 2 میکنند. رنج بی متال را نیز برابر جریان نامی در نظر میگیرند.
    دوبرابر جریان نامی فیوز میگذارند و 1.25 برابر آن کلید قابل قطع و وصل زیر بار که معمولا پیچازی است و 1/5 برابر جریان نامی کنتاکتور.
    دو نفر در دنيا ضرر مي کنند:
    اول آن کس که مال دارد و خرج نمي کند و دوم کسي که علم دارد و عمل نمي کند.
  7. #7
    2010/11/07
    فریمان
    1,663
    51

    پاسخ : سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

    نقل قول نوشته اصلی توسط hermitboy
    سلام.
    در محاسبات قطعات برای راحتی و سریع بدست آوردن قطعه مناسب معمولا اینگونه عمل میکنند:
    برای بدست اوردن جریان کیلووات موتور را ضربدر 2 میکنند. رنج بی متال را نیز برابر جریان نامی در نظر میگیرند.
    دوبرابر جریان نامی فیوز میگذارند و 1.25 برابر آن کلید قابل قطع و وصل زیر بار که معمولا پیچازی است و 1/5 برابر جریان نامی کنتاکتور.
    ممنون
    در مورد نوع کلید ها و فیوز ها هم میگین
    برو شیر درنده باش ای دغل میانداز خود را چو روباه شل
    راهنمایی در مورد ساخت فلزی اب
  8. #8
    2014/03/20
    22
    0

    پاسخ : سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

    نقل قول نوشته اصلی توسط Detector68
    ممنون
    در مورد نوع کلید ها و فیوز ها هم میگین
    کلید قطع زیر بار در بازار به پیچازی معروفند. که درون آنها فیوز کاردی قرار میگیرد.
    در جاهایی که از کنتاکتور استفاده نمیشود معمولا از کلید اتوماتیک استفاده می کنند البته قیمت انها بالا هستند. این کلیدها هم فیوزند و هم کلید.
    با جستجو در گوگل عکسهای آنها را میتوانید پیدا کنید.
    دو نفر در دنيا ضرر مي کنند:
    اول آن کس که مال دارد و خرج نمي کند و دوم کسي که علم دارد و عمل نمي کند.
نمایش نتایج: از 1 به 8 از 8

موضوعات مشابه

  1. انتخاب فیوز برای بوبین کنتاکتور
    توسط fayaz در انجمن تاسيسات الكتريكي
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 2013/04/09, 01:07
  2. سوال در رابطه با موتور گیربکس دار
    توسط em@d در انجمن رباتيك و مكاترونيك
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: 2010/09/21, 13:50
  3. سوال در رابطه با تعداد سیم های موتور
    توسط em@d در انجمن رباتيك و مكاترونيك
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 2010/05/13, 20:19
  4. سوال در رابطه با موتور
    توسط em@d در انجمن رباتيك و مكاترونيك
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2010/01/17, 20:44
  5. انتخاب نوع کنتاکتور و فیوز و بی متال
    توسط MILISHIA در انجمن سيستم هاي قدرت
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 2008/01/24, 17:30

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •