اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

    سلام
    فرض کنید من یک موتور 33کیلووات سه فاز دارم حالا می خوام ببینم چه بی متال و کنتاکتور و فیوزی استفاده کنم و فرمولش چی هست فرمول مشخص کردن جریان موتور رو بلدم و حالا فرض کنیم 60آمپر موتور جریان کشیده می خوام ببینم معیار انتخاب بقیه قطعات چیه و می دونم که جدولی وجود داره و همه این مقدار ها رو زده که مثلا بی متال 30آمپر بزاریم برای ستاره مثلث
    من فقط دنبال محاسبه هستم

    #2
    پاسخ : سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

    کسی نیست جواب بده
    :angry: :angry:

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

      سلام.
      شما باید جریان نامی موتور رو داشته باشی(به دست بیاری با استفاده از توان و ضریب توان و ولتاژ خط) و بعد اون رو 6 برابر کنی(جریان راه اندازی) و بعد با استفاده از جدول فیوز های تأخیری ( به عنوان مثال زیمنس) این جریان رو با زمان 5 ثانیه تداخل یا قطع بدی. و بعد هر منحنی ای که از اون نقطه ی قطع عبور میکرد میشه فیوز اصلی حفاظت موتور.اگر بین دو منحنی بود نقطه ی قطع ، باید اولین منحنی سمت راست رو در نظر بگیری. ( برای استاندارد VDE)
      در مورد استاندارد IEC باید جریان نامی رو 1.75 برابر کنی و کار های بالا رو تکرار کنی.
      (نکته : اینها در حالت راه اندازی مستقیم هستش. یعنی موتور مستقیم به شینه ی اصلی وصل شده بدون اتصال ستاره - مثلث و بدون SOFT STARTER)

      برای انتخاب کنتاکتور و بی متال باید جریان نامی موتور رو در نظر بگیری.
      معمولاً یه کلید گردان با همون آمپر نامی موتور باید بالاتر از کنتاکتور قرار بگیره.
      و برای فیوز پشتیبان هم باید یک فیوز تأخیری به اندازه ی یک پله یا واحد بالاتر از فیوز اصلی قرار داده بشه.
      بعضاً کلید گردان دیگری هم بالای فیوز پشتیبان قرار میدن.



      دیدگاه


        #4
        پاسخ : سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

        نوشته اصلی توسط bacheLLL
        سلام.
        شما باید جریان نامی موتور رو داشته باشی(به دست بیاری با استفاده از توان و ضریب توان و ولتاژ خط) و بعد اون رو 6 برابر کنی(جریان راه اندازی) و بعد با استفاده از جدول فیوز های تأخیری ( به عنوان مثال زیمنس) این جریان رو با زمان 5 ثانیه تداخل یا قطع بدی. و بعد هر منحنی ای که از اون نقطه ی قطع عبور میکرد میشه فیوز اصلی حفاظت موتور.اگر بین دو منحنی بود نقطه ی قطع ، باید اولین منحنی سمت راست رو در نظر بگیری. ( برای استاندارد VDE)
        در مورد استاندارد IEC باید جریان نامی رو 1.75 برابر کنی و کار های بالا رو تکرار کنی.
        (نکته : اینها در حالت راه اندازی مستقیم هستش. یعنی موتور مستقیم به شینه ی اصلی وصل شده بدون اتصال ستاره - مثلث و بدون SOFT STARTER)

        برای انتخاب کنتاکتور و بی متال باید جریان نامی موتور رو در نظر بگیری.
        معمولاً یه کلید گردان با همون آمپر نامی موتور باید بالاتر از کنتاکتور قرار بگیره.
        و برای فیوز پشتیبان هم باید یک فیوز تأخیری به اندازه ی یک پله یا واحد بالاتر از فیوز اصلی قرار داده بشه.
        بعضاً کلید گردان دیگری هم بالای فیوز پشتیبان قرار میدن.
        سلام
        ممنون میشم با یه مثال عملی بیشتر توضیح بدین
        برو شیر درنده باش ای دغل میانداز خود را چو روباه شل
        راهنمایی در مورد ساخت فلزی اب

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

          نوشته اصلی توسط Detector68
          سلام
          ممنون میشم با یه مثال عملی بیشتر توضیح بدین
          سلام. ببخشید بابت تأخیر.
          بله. خواهش میکنم.

          فرض کنید که از خط 20 کیلو ولت توزیع یک ترانس کاهنده در پست توزیع وجود داره و ازش ولتاژ مثلاً 220 ولت تکفاز و یا 380 ولت سه فاز گرفته شده.
          در مرحله ی بعد از خروجی ترانس کاهنده به تابلوی مصرف کننده وصل شده.
          و از شینه ی اصلی تابلو به 1 عدد موتور مثلاً سه فاز با مشخصات خاصی وصل شده. ( توان و راندمان و ضریب توان مشخص )
          حالا با توجه به مطالبی که عرض کردم میشه عناصر حفاظتی تابلو رو طراحی کرد. ( تابلوی LV یا کم فشار برای بار های موتوری )

          برای اینکه عدد هم وجود داشته باشه در این مثال ، فرض کنید موتور 50 کیلو وات هستش و ضریب توان اون 0.9 و راندمان هم 0.9 باشه.


          حل :
          جریان نامی برای موتور سه فاز از طریق فرمول I=P/(3^1/2)VCos(phi)n به دست میاد.
          P توان مکانیکال موتور و بر حسب وات میباشد. 50 کیلو وات.
          n راندمان موتور می باشد. برای به دست آوردن توان الکتریکی باید توان مکانیکی رو بر n یا راندمان تقسیم کنیم.
          V ولتاژ خط ( سه فاز ) برابر با 380 ولت میباشد.
          Cos(phi) ضریب توان موتور میباشد که ما 0.9 فرض کردیم.
          اندازه ی جریان نامی موتور برابر با 93.8 آمپر میشه.

          حالا جریان راه اندازی که به مدت 5 ثانیه باید از مدار عبور کنه برابر خواهد بود با :
          Istart=6In
          In جریان نامی و Istart جریان راه اندازی موتور میباشد. ( موتور در لحظه ی شروع به کار 6 برابر جریان حالت ماندگار یا نامی جریان از شبکه ی برق خواهد کشید )
          حالا با توجه به منحنی فیوز های تأخیری یا کند کار ( مشخصه ی زمان موثر - آمپر برای فیوز های تأخیری ) این جریان 562 آمپر که 6 برابر جریان نامی موتور هستش رو با زمان 5 ثانیه قطع میکنیم. هر منحنی که نقطه ی مربوطه عبور کرد اون میشه فیوز اصلی. ( آمپرش میشه آمپر فیوز اصلی )
          برای انتخاب بی متال هم حدود جریان نامی موتور یعنی 98 آمپر رو در نظر میگیریم. برای کنتاکتور هم همینطور. ( کنتاکتور ac سه فاز 380 ولت )



          دیدگاه


            #6
            پاسخ : سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

            سلام.
            در محاسبات قطعات برای راحتی و سریع بدست آوردن قطعه مناسب معمولا اینگونه عمل میکنند:
            برای بدست اوردن جریان کیلووات موتور را ضربدر 2 میکنند. رنج بی متال را نیز برابر جریان نامی در نظر میگیرند.
            دوبرابر جریان نامی فیوز میگذارند و 1.25 برابر آن کلید قابل قطع و وصل زیر بار که معمولا پیچازی است و 1/5 برابر جریان نامی کنتاکتور.
            دو نفر در دنيا ضرر مي کنند:
            اول آن کس که مال دارد و خرج نمي کند و دوم کسي که علم دارد و عمل نمي کند.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

              نوشته اصلی توسط hermitboy
              سلام.
              در محاسبات قطعات برای راحتی و سریع بدست آوردن قطعه مناسب معمولا اینگونه عمل میکنند:
              برای بدست اوردن جریان کیلووات موتور را ضربدر 2 میکنند. رنج بی متال را نیز برابر جریان نامی در نظر میگیرند.
              دوبرابر جریان نامی فیوز میگذارند و 1.25 برابر آن کلید قابل قطع و وصل زیر بار که معمولا پیچازی است و 1/5 برابر جریان نامی کنتاکتور.
              ممنون
              در مورد نوع کلید ها و فیوز ها هم میگین
              برو شیر درنده باش ای دغل میانداز خود را چو روباه شل
              راهنمایی در مورد ساخت فلزی اب

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : سوال در رابطه با انتخاب بی متال و کنتاکتور برای موتور

                نوشته اصلی توسط Detector68
                ممنون
                در مورد نوع کلید ها و فیوز ها هم میگین
                کلید قطع زیر بار در بازار به پیچازی معروفند. که درون آنها فیوز کاردی قرار میگیرد.
                در جاهایی که از کنتاکتور استفاده نمیشود معمولا از کلید اتوماتیک استفاده می کنند البته قیمت انها بالا هستند. این کلیدها هم فیوزند و هم کلید.
                با جستجو در گوگل عکسهای آنها را میتوانید پیدا کنید.
                دو نفر در دنيا ضرر مي کنند:
                اول آن کس که مال دارد و خرج نمي کند و دوم کسي که علم دارد و عمل نمي کند.

                دیدگاه

                لطفا صبر کنید...
                X