اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

سوال در رابطه با " استفاده از دیمر برای فن تهویه "

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    سوال در رابطه با " استفاده از دیمر برای فن تهویه "

    سلام . میخوام از دیمر به عنوان کنترل کننده ی سرعت یک فن تهویه استفاده کنم که به برق شهر وصله.آیا استفاده از دیمر به فن آسیب میرسونه ؟

    یکی از دوستان میگفت که آسیب میزنه.صحت داره ؟!

    #2
    پاسخ : سوال در رابطه با " استفاده از دیمر برای فن تهویه "

    دلیلی برای آسیب دیدن نمیبینم
    خودم هم توی مغازه برای فن دیمر گذاشتم

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : سوال در رابطه با " استفاده از دیمر برای فن تهویه "

      نوشته اصلی توسط عسل حامی
      سلام . میخوام از دیمر به عنوان کنترل کننده ی سرعت یک فن تهویه استفاده کنم که به برق شهر وصله.آیا استفاده از دیمر به فن آسیب میرسونه ؟

      یکی از دوستان میگفت که آسیب میزنه.صحت داره ؟!
      با سلام:
      با خیال راحت استفاده کنید مطمئن باشید مشکلی پیش نمی آید.
      علم را در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
      نابغه بودن 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : سوال در رابطه با " استفاده از دیمر برای فن تهویه "

        سلام
        اگه فن با موتور القایی کار میکنه معمولا به صلاح نیست تو توانهای پایین کار میکنه ولی سرو صداش زیاد میشه

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : سوال در رابطه با " استفاده از دیمر برای فن تهویه "

          سلام
          راه درستی نیست و اصولا این کار رو باید با درایوهای vf کنترلر انجام داد ، در حقیقت دیمرها کارشون کنترل توان تحویل شده به بار هست و معمولا این بار رو از نوع اهمی در نظر میگیرند یعنی برای این منظور طراحی شده مثل لاپ التهابی و یا المنتها .
          اما اگر تحمیل پالسهای نویز فرکانس بالا که بر اثر سوئیچ در قطعه قدرت به شبکه تحمیل میشه و کمی افزایش دما در موتور اشکال به حساب نمیاد ، باید گفت خیر مشکلی نیست .

          البته باید بگم که در فن با موتور های توان پایین این اشکالات محسوس نیستند و باید اضافه کنم که تولید پالسهای نویز آسیبی به موتور فن نمیزنه و بیشتر سایر دستگاههایی که به همون شبکه وصل هستند در معرض خرابی قرار زوذرس میگیرند البته فقط اگر سوییچینگ باشن و حفاظتی هم در برابر این پالسها نداشته باشند دقیقا میشه به لامپهای کم مصرف ، بالاستهای الکترونیکی مهتابی ، بعضی از مدلهای تغذیه dvr و دوربین اشاره کرد .که با اضافه کردن یک فیلتر ساده اونم حل میشه .
          و مورد گرم شدن هم اگر لازمه علتش رو بگم .
          موفقیت یک فرایند است نه یک اتفاق...

          ******** استفاده از گزينه تشكر نشانه اهميت و احترام شما به پيگيري شخص نظر دهنده است ********

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : سوال در رابطه با " استفاده از دیمر برای فن تهویه "

            نوشته اصلی توسط mohsen++
            سلام
            اگه فن با موتور القایی کار میکنه معمولا به صلاح نیست تو توانهای پایین کار میکنه ولی سرو صداش زیاد میشه
            منظورتون موتور قطب شکسته هست؟(موتور القایی که سیم پیچ کمکی یا خازن راه انداز نداره).
            الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : سوال در رابطه با " استفاده از دیمر برای فن تهویه "

              بله هم قطب شکسته و یا به نقل دیگه قطب چاکدار و هم خازن دائم کار و ...

              به طور کلی چون سرعت میدان دوار در موتورهای جریان متناوب بستگی به فرکانس شبکه داره ، زمانی که بخوایم با کاهش تغذیه و یا کاهش سطح زیر منحنی ( کنترل توان با برش جریان متناوب ) چون فرکانس تغییری پیدا نکرده موتور به دلیل تحریکات میدان دوار در هسته هنوز تمایل داره که با سرعت میدان دوار گردش کنه ولی کاهش توان و بهم ریختگی زمانی پالسهای برش خورده ، هسته موتور طبق قوانین لنز جریانهایی در خود ایجاد میکند تا با کاهش سرعت موتور نسبت به میدان دوار مخالفت کند . این مخالفت نیاز به صرف انرژی دارد و موجب تلف شدن توان اضافی در موتور میشود . کنترل دور موتور با این روش به نحوی موجب ایجاد یک نوع لغزش مجازی میشه ، مساله لغزش به معنی انحراف سرعت واقعی موتور از سرعت میدان دوار هست .

              تمامی این مسایل مربوط به موتورهای سنکرون هستند و در توانهای متوسط و بالا به وضوح قابل مشاهده هستند . به طور کلی در موتورهای سنکرون موتور به هر علتی دچار انحراف از سرعت میدان دوار ( لغزش ) بشه چه به علت بار مکانیکی اضافی یا به دلیل شتاب دهنده خارجی (که مثالش پایین آمدن آسانسور هست که سرعت موتور از سرعتمیدان دوار بالاتر میره و لغزش منفی ایجاد میکنه )و یا هر علت دیگه موجب تلفات توان اضافی میشه که اون هم به سهم خودش باعث افزایش دمای موتور میشه .

              در مورد کار شما احتمالا به دلیل پایین بودن توان نامی موتور، مقدار این لغزش و تلفات توان که درصدی از توان نامی هست هم مقدارش کوچک باشه و تغیرات محسوسی در موتور قابل مشاهده نباشه .

              مدار دیمر و یا کنترلرهای توان مشابه اون که با روش برش جریان یا کنترل سطح زیر منحنی کار میکنن بجز بارهای اهمی خالص در جریان متناوب ( لامپهای التهابی ، المنتها و ... )، برای اکثر بارهای جریان مستقیم اعم از اهمی و ... قابل استفاده هستند ، در حوزه موتورهای الکتریکی ، سرعت موتورهای DC و موتورهای یونیورسال با هر توانی حتی توانهای بالا رو میتوان توسط دیمر بدون هیچ مشکلی کنترل کرد . چون سرعت این موتورها وابسته به فرکانس شبکه نیست و در این موتورها توان صرف شده در موتور هست که سرعت گردش موتور رو تعیین میکنه .

              موفقیت یک فرایند است نه یک اتفاق...

              ******** استفاده از گزينه تشكر نشانه اهميت و احترام شما به پيگيري شخص نظر دهنده است ********

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : سوال در رابطه با " استفاده از دیمر برای فن تهویه "

                عرض سلام و خسته نباشید در مورد مبحث دیمر سوالی داشتم ؟ میتونم اینجا عنوان کنم یا تاپیک جدید لازم هستش ؟

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : سوال در رابطه با " استفاده از دیمر برای فن تهویه "

                  سلام،در واقع باید گفت که برای موتور های یونیورسال( ذغالی)
                  و قطب چاکدار( بدون خازن) استفاده از دیمر مشکلی ایجاد نمیکند
                  مخصوصا اگر از مدار اسنابر استفاده کنین.
                  اما برای موتور های آسنکرون( خازن دار) گذاشتن دیمر قطعا دیر
                  یا زود مشکل ایجاد خواهد کرد و به این دلیل استفاده از دیمر برای
                  موتور های خازن دار اصلا پیشنهاد نمیشود.

                  دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                  نوشته اصلی توسط arashrasa نمایش پست ها
                  عرض سلام و خسته نباشید در مورد مبحث دیمر سوالی داشتم ؟ میتونم اینجا عنوان کنم یا تاپیک جدید لازم هستش ؟
                  سلام و درود، اگر سوال شما در ارتباط با ترکیبی از موضوع های دیمر و
                  فن، یا دیمر و موتور در ارتباط هست،بله آزاد هستین اینجا سوالتون رو
                  بپرسین.
                  اما اگر موضوع مورد نظر شما با موضوع این تاپیک اختلاف دارد،
                  بهتر هست تاپیک جدیدی ایجاد کنین،و یا البته اگه وجود داشته باشه
                  میتونین سوالتون رو توی یه تاپیک مرتبط بپرسین.
                  موفق و پیروز باشید
                  مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                  https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                  دیدگاه

                  لطفا صبر کنید...
                  X