اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

خروجی ژنراتور

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    خروجی ژنراتور

    سلام دوستان خسته نباشید.دوتا سوال درمورد ژنراتور های درون نیروگاه ها دارم.

    1.دلیل سینوسی بودن خروجی چیه؟(منظورم این نیست که چرا DC نیست.چرا شکل موج آن به شکل سینوسی است ؟)

    2.چرا فرکانس خروجی ژنراتور ها فقط 60Hz یا 50Hz است؟

    باتشکر :rolleyes:

    #2
    پاسخ : خروجی ژنراتور

    سلام، تا اونجایی که میدونم
    1. چون ژنراتورهای مکانیکی موج سینوسی تولید میکنن، اصولا حرکت چرخشی تولید موج سینوسی میکنه
    2- چون شرکتهای تولید کننده محصولات برقی از ابتدا از این فرکانس ها برای تولید محصولاتشون استفاده کردن. فقط یه استاندارد و دلیل علمی نداره که مثلا 70 یا 100 هرتز رو انتخاب نکردن

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : خروجی ژنراتور

      دوست عزیز
      فرکانس 50 یا 60 دلیل علمی هم داره.چون هرچی فرکانس زیادتر بشه ژنراتور سریعتر باید بچرخه یا تعداد جفت قطبهای آن باید بیشتر باشه=هزینه بیشتر.
      به علاوه با افزایش فرکانس در ترانسها و خطوط انتقال نیز تلفات بیشتر میشه بخصوص در ترانسها و موتورها.
      الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : خروجی ژنراتور

        نوشته اصلی توسط shahpoori
        دوست عزیز
        فرکانس 50 یا 60 دلیل علمی هم داره.چون هرچی فرکانس زیادتر بشه ژنراتور سریعتر باید بچرخه یا تعداد جفت قطبهای آن باید بیشتر باشه=هزینه بیشتر.
        به علاوه با افزایش فرکانس در ترانسها و خطوط انتقال نیز تلفات بیشتر میشه بخصوص در ترانسها و موتورها.
        با سلام :
        فرکانس خروجی ژنراتور ها 50، 60 و 400 سیکل می باشند.
        هرچه فرکانس بالاتر رود، از حجم و وزن ترانس و موتور کاسته می شود.
        مثلا یک ترانسفورمر 220 ولت به 12 ولت 2 آمپر 50 سیکل وزن خیلی زیاد تری نسبت به 220 ولت به 12 ولت 2 آمپر 400 سیکل دارد. چون در ترانس 400 سیکل فرکانس نسبت به 50 سیکل 8 برابر بیش تر می شود، در نتیجه طول سیم های موتور و ترانس تقریبا 8 برابر کم تر می شود، پس وزن آن نیز کاهش می یابد. و به همین خاطر در هواپیما ها از برق 400 سیکل برای کاهش وزن ترانس ها موتور ها و ... مورد استفاده قرار می گیرد. ( برق هواپیما 3 فاز 400 سیکل 115 ولت)
        طبق فرمول : xl = 2p.f.l
        xl = مقاومت ظاهری سیم پیچ
        2p = 3.14 x 2
        l = اینداکتنس برجسب هنری
        f = فرکانس برق

        علم را در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
        نابغه بودن 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : خروجی ژنراتور

          نوشته اصلی توسط علی تحیری
          با سلام :
          فرکانس خروجی ژنراتور ها 50، 60 و 400 سیکل می باشند.
          هرچه فرکانس بالاتر رود، از حجم و وزن ترانس و موتور کاسته می شود.
          مثلا یک ترانسفورمر 220 ولت به 12 ولت 2 آمپر 50 سیکل وزن خیلی زیاد تری نسبت به 220 ولت به 12 ولت 2 آمپر 400 سیکل دارد. چون در ترانس 400 سیکل فرکانس نسبت به 50 سیکل 8 برابر بیش تر می شود، در نتیجه طول سیم های موتور و ترانس تقریبا 8 برابر کم تر می شود، پس وزن آن نیز کاهش می یابد. و به همین خاطر در هواپیما ها از برق 400 سیکل برای کاهش وزن ترانس ها موتور ها و ... مورد استفاده قرار می گیرد. ( برق هواپیما 3 فاز 400 سیکل 115 ولت)
          طبق فرمول : xl = 2p.f.l
          xl = مقاومت ظاهری سیم پیچ
          2p = 3.14 x 2
          l = اینداکتنس برجسب هنری
          f = فرکانس برق
          در عوض تلفات ترانس 400 هرتز با هسته آهنی64برابر ترانس 50 هرتزی هست.(مجذور فرکانس با تلفات رابطه مستقیم دارد)اگر هم از هسته فریت استفاده بشه قیمت بالاتر میره.خب این سیستم در مکانهای خاص مثل هواپیما که کم کردن وزن عامل مهمی هست استفاده شده.
          سیستم فرکانس بالا واسه شبکه انتقال قدرت به صرفه نیست.
          مباحث مربوط به سیستم قدرت با افزایش فرکانس چندین برابر میشند مثلا قدرت اتصال کوتاه و قدرت قطع کلیدها و....
          الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : خروجی ژنراتور

            نوشته اصلی توسط shahpoori
            در عوض تلفات ترانس 400 هرتز با هسته آهنی64برابر ترانس 50 هرتزی هست.(مجذور فرکانس با تلفات رابطه مستقیم دارد)اگر هم از هسته فریت استفاده بشه قیمت بالاتر میره.خب این سیستم در مکانهای خاص مثل هواپیما که کم کردن وزن عامل مهمی هست استفاده شده.
            سیستم فرکانس بالا واسه شبکه انتقال قدرت به صرفه نیست.
            مباحث مربوط به سیستم قدرت با افزایش فرکانس چندین برابر میشند مثلا قدرت اتصال کوتاه و قدرت قطع کلیدها و....
            با سلام مجدد :
            در ترانس های 400 سیکل از هسته فریت استفاده نمی کنند، ( هسته فریت برای فرکانس کاری بین 20 کیلو الی 2 مگا سیکل طراحی می گردد.) جنس هسته دقیقا از آهن سیلیس دار بصورت تیروئیدی استفاده می کنند. استفاده از هسته تیروئیدی باعث به حد اقل رسیدن هیستریس و تلفات در ترانس می گردد.
            علم را در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
            نابغه بودن 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : خروجی ژنراتور

              سلام.
              نحوه تست و خرابی avrزنراتور چه جوریه؟؟؟
              یه دونه مینی ژنراتور داریم بنزین
              350 ولت میده
              ایا avrان خرابه؟؟؟
              پنتاسیومتر ان را پیچوندم ولی فرقی نکرد...
              چه کار کنم بیاد رو 220

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : خروجی ژنراتور

                منم همین مشکل رو دارم.
                اگر بخوام استابلایزر ژنراتور رو عوض کنم چقدر هزینه باد بکنم؟
                ولی ژنراتور من بعضی وقتا تا 400و یا بالاتر هم میره !

                دیدگاه

                لطفا صبر کنید...
                X