اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

چندتا سوال ابتدایی در مورد مدارات کنتاکتوری دارم

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    چندتا سوال ابتدایی در مورد مدارات کنتاکتوری دارم

    سلام به متخصصین گرامی

    ممنون میشم که به سوالاتم جواب بدید یه راست میرم سر اصل موضوع که وقت تلف نشه

    چرا در مدار فرمان راه اندازی یک الکتروموتور سیم فاز باید بعد از فیوز بره سر شستی استپ بعدش بره شستی استارت ؟ چرا برعکسش نمیشه ؟ فرقش چیه ؟

    و اینکه وقتی در مدار راه اندازی دائم یک الکتروموتور (دست رو از روی شستی استارت برمیدارریم و موتور همچنان کار میکنه) دقیقا چه عاملی باعث میشه مدار قطع نشه ؟ مگه تیغه 13 و 14 نیستن ؟ چطور اونها هم با برداشتن دست از روی شاستی قطع نمیشن ؟

    #2
    پاسخ : چندتا سوال ابتدایی در مورد مدارات کنتاکتوری دارم

    نوشته اصلی توسط Ermiaa
    سلام به متخصصین گرامی

    ممنون میشم که به سوالاتم جواب بدید یه راست میرم سر اصل موضوع که وقت تلف نشه

    چرا در مدار فرمان راه اندازی یک الکتروموتور سیم فاز باید بعد از فیوز بره سر شستی استپ بعدش بره شستی استارت ؟ چرا برعکسش نمیشه ؟ فرقش چیه ؟

    و اینکه وقتی در مدار راه اندازی دائم یک الکتروموتور (دست رو از روی شستی استارت برمیدارریم و موتور همچنان کار میکنه) دقیقا چه عاملی باعث میشه مدار قطع نشه ؟ مگه تیغه 13 و 14 نیستن ؟ چطور اونها هم با برداشتن دست از روی شاستی قطع نمیشن ؟
    باسلام
    با دقت به این عکس متوجه میشد که

    http://s7.picofile.com/file/8236370218/photo_2016_01_31_23_12_29.jpg

    کلید استاپ یک کلید nc هست یعنی در حالت عادی جریان رو از خودش عبور میدهد و زمانی که شما انرا فشار دهید جریان قطع میشود
    پس با این حساب اگر باید قبل از همه قسمت ها قرار داده بشه چون قراره کل مدار رو قطع بکند
    و جواب سوال بعدیتون :nice:
    اگر دقت کنید متوجه میشید که قبل از کلید استارت و بعد از کلید استاپ یک برق به کنتاکت شماره 13 کنتاکتور رفته است و از شماره 14 به a1 (بوبین ) کنتاکتور رفته است
    پس ما اگر کلید استارت را فشار دهیم برق به بوبین کنتاکتور میرسد و کنتاکتور میچسبد و جریان را عبور میدهد پس با این حساب کنتاکت های 13 و 14 هم چسبیده شده اند
    حال اگر دست را از کلید استارت برداریم چون کنتاکت های 13 و 14 وصل هستند برق بوبین کنتاکتور از طریق این دو کنتاکت ( 13 و 14 ) تامین میشود که به این دو کنتاکت " خود نگهدار " گفته میشود
    و حال بیاییم کلید استاپ را بزنیم چون اول از همه قرار گرفته شده است جریان در کل مدار قطع شده و کنتاکتور خاموش میشود .

    موفق باشید :job:

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : چندتا سوال ابتدایی در مورد مدارات کنتاکتوری دارم

      ممنون دوست گرامی جواب روشن و واضحی دادید کاملا متوجه شدم

      سوال بعدیم اینه که آیا تمام شستی های استپ استارت لحظه ای هستن ؟ یعنی بعد از رها شدن برمیگردن به حالت اول ؟ مثل کلیدهای روشنایی (یک پل دو پل) نیستن ؟

      سوال بعدی : شستی دوبل دقیقا کارش چیه ؟

      آیا همزمان عمل میکنه ؟ پس چرا توی عکسها دکمه هاش جدا جدا هستن ؟ درحالی که باید یه دکمه واحد باشه

      اگه استارت رو فشار بدیم استپ هم عمل میکنه ؟ یا استپ رو فشار بدیم استارت هم عمل میکنه ؟

      اگه تک به تک و مثل جواب قبلی استادانه توضیح بدید ممنون میشم چون دوباره ممکنه همه رو باهم قاطی کنم

      ضمنا چیزی شبیه تلگرام که بشه راحتتر و سریعتر باهتون ارتباط داشت وجود داره ؟ آخه من سوال از این قبیل زیاد دارم و اینجا سر زدن برام خیلی مشکله. البته اگه حوصله پاسخ به سوالاتم رو داشته باشی

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : چندتا سوال ابتدایی در مورد مدارات کنتاکتوری دارم

        من این نقشه ها رو دارم ولی زیاد نمیتونم باهشون ارتباط بگیرم اگه زحمت نیست با خودکار و کاغذ بتونی مدارهایی که اینجا بحث میشه رو واضحتر و روشنتر بکشی و ازش عکس بگیری بزاری واقعا ممنونت میشم

        گاهی اوقات نقشه های دستی تاثیر بسیار بهتری داره تا نقشه های رسمی و آموزشی قبول دارید ؟

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : چندتا سوال ابتدایی در مورد مدارات کنتاکتوری دارم

          ضمنا عکس مداری که شما گذاشتید بعد از فیوز مینیاتوری فیوز بی متاله ؟ اگه بی متاله مگه نباید بین کنتاکتور و موتور قرار بگیره ؟

          میتونی لطف کنی با نقشه دستی مدار کنترل موتور از 2 نقطه رو با کنتاکتور بکشید ؟

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : چندتا سوال ابتدایی در مورد مدارات کنتاکتوری دارم

            سلام
            آیا تمام شستی های استپ استارت لحظه ای هستن ؟ یعنی بعد از رها شدن برمیگردن به حالت اول ؟ مثل کلیدهای روشنایی (یک پل دو پل) نیستن ؟
            ببینید کلا شاسی یعنی بعد از فشار دادن برمیگرده به حالت اول ( یعنی زمانی که فشار میدید ، وصل و زمانی که فشار نمیدید ، قطع و یا برعکس )

            شستی دوبل دقیقا کارش چیه ؟
            پس چرا توی عکسها دکمه هاش جدا جدا هستن ؟ درحالی که باید یه دکمه واحد باشه
            اگه استارت رو فشار بدیم استپ هم عمل میکنه ؟ یا استپ رو فشار بدیم استارت هم عمل میکنه ؟
            شستی دوبل دارای شستی استارت و استپ میباشد ( nc , no ) و یک محل برای فشار دادن
            زمانی شما شستی رو فشار بدید کنتاکت ها تغیر حالت میدن
            یعنی کنتاکت بسته ، باز میشه و کنتاکت باز ، بسته میشه و زمانی که دستتون رو برداشتید برمیگرده به حالت اول
            اون عکس هایی که دکمه هاش جدا هستش استاپ استارت هست نه شستی دوبل
            این شستی ها که دو دکمه دار چهار کنتاکت داره که دو به دو جدا هستن
            و شستی هایی که یک کلید دارن و چهار کنتاکت اونها شستی دوبل هستن
            و برای تشخیصشون میتونید به راحتی با یه مولتی متر امتحان کنید

            من این نقشه ها رو دارم ولی زیاد نمیتونم باهشون ارتباط بگیرم
            ببینید باید شما در مورد نقشه خوانی مطالعه کنید تا بتونید به راحتی نقشه رو تحلیل کنید و صد البته قبل از این ، یادگیری مفاهیم و کاربرد های قطعات

            ضمنا عکس مداری که شما گذاشتید بعد از فیوز مینیاتوری فیوز بی متاله ؟ اگه بی متاله مگه نباید بین کنتاکتور و موتور قرار بگیره ؟
            درسته ! فیوز بی متال هست
            بی متال هم دارای کنتاکت باز و بسته می باشد که با استفاده از انها در مدار فرمان میشه مدار رو کنترل کرد
            این کنتاکت های فرمان جدا از کنتاکت های قدرت هستند که در مدار قدرت استفاده میشن
            این کنتاکت که قبل از همه قرار گرفته شده برای این منظور هست که اگر جریان اضافه ای کشیده بشه کل مدار فرمان رو قطع کنه که در نتیجه مدار قدرت هم قطع میشه و در اصل موتور قطع میشه و این یعنی جلوگیری از سوختن موتور

            میتونی لطف کنی با نقشه دستی مدار کنترل موتور از 2 نقطه رو با کنتاکتور بکشید ؟
            این که دقیقا مثل نقشه ای که براتون گذاشتم فقط با این تغیر که یک شستی استارت با شستی استارت اصلی موازی میکنید
            مثل تصویر زیر
            http://s6.picofile.com/file/8236559342/photo_2016_01_31_23_12_29.jpg

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : چندتا سوال ابتدایی در مورد مدارات کنتاکتوری دارم

              ببینید باید شما در مورد نقشه خوانی مطالعه کنید تا بتونید به راحتی نقشه رو تحلیل کنید و صد البته قبل از این ، یادگیری مفاهیم و کاربرد های قطعات
              بسیار ممنون بابت توضیحات. چقدر شفاف تشریح میکنید آخه من قبلا 6 ماه برق صنعتی و ساختمان در سازمان فنی حرفه ای رفتم اما خیلی سال پیش و الان همه چی یادم رفته...
              با توضیحات شما و سوالهای خودم کم کم داره همه چی یادم میاد :redface:

              درسته ! فیوز بی متال هست
              بی متال هم دارای کنتاکت باز و بسته می باشد که با استفاده از انها در مدار فرمان میشه مدار رو کنترل کرد
              این کنتاکت های فرمان جدا از کنتاکت های قدرت هستند که در مدار قدرت استفاده میشن
              این کنتاکت که قبل از همه قرار گرفته شده برای این منظور هست که اگر جریان اضافه ای کشیده بشه کل مدار فرمان رو قطع کنه که در نتیجه مدار قدرت هم قطع میشه و در اصل موتور قطع میشه و این یعنی جلوگیری از سوختن موتور
              با این حساب میشه هم در مدار فرمان بیمتال داشت هم در مدار قدرت ؟ یا اینکه یکی از اونها کافیه ؟ کدوم ارجحتره ؟


              این که دقیقا مثل نقشه ای که براتون گذاشتم فقط با این تغیر که یک شستی استارت با شستی استارت اصلی موازی میکنید
              مثل تصویر زیر ...
              استاد من یادمه که کنترل مدار از 2 نقطه دارای 2 تا کنتاکتور بود..!

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : چندتا سوال ابتدایی در مورد مدارات کنتاکتوری دارم

                با این حساب میشه هم در مدار فرمان بیمتال داشت هم در مدار قدرت ؟ یا اینکه یکی از اونها کافیه ؟ کدوم ارجحتره ؟
                سلام
                بی متال بعد از کنتاکتور بین کنتاکتور و موتور قرار میگیره تا بتونه جریان رو اندازه بگیره
                حالا این بی متال دارای دو کنتاکت جدا هست که زمانی که جریان بیشتر از حد مجاز رد بشه این کنتاکت ها یا بسته میشن یا باز
                ما در مدار فرمان از این دو کنتاکت استفاده میکنیم
                من یادمه که کنترل مدار از 2 نقطه دارای 2 تا کنتاکتور بود..!
                خوب راه اندازی یک موتور از دو نقطه همون نقشه ای هست که براتون گذاشتم
                مگه قرار نیست یک موتور راه بیفته ،؟
                پس چه نیازی به دو کنتاکتور وجود داره ؟
                I شستی استارت برای یک محل و شستی I2 برای استارت از نقطه ای دیگر است
                و شما اگر از 100 نقطه هم بخوای استفاده کنی ، این صد شستی رو با هم موازی میکنی

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : چندتا سوال ابتدایی در مورد مدارات کنتاکتوری دارم

                  بی متال بعد از کنتاکتور بین کنتاکتور و موتور قرار میگیره تا بتونه جریان رو اندازه بگیره
                  حالا این بی متال دارای دو کنتاکت جدا هست که زمانی که جریان بیشتر از حد مجاز رد بشه این کنتاکت ها یا بسته میشن یا باز
                  ما در مدار فرمان از این دو کنتاکت استفاده میکنیم
                  یعنی یک عدد بیمتال توی مدار وجود داره و اونم بین کنتاکتور و موتوره درسته ؟ بعد از کنتاکت جدا میره برای مدار فرمان ؟ چه لزومی داره ؟ میشه بیشتر توضیح بدید ؟

                  خوب راه اندازی یک موتور از دو نقطه همون نقشه ای هست که براتون گذاشتم
                  مگه قرار نیست یک موتور راه بیفته ،؟
                  پس چه نیازی به دو کنتاکتور وجود داره ؟
                  I شستی استارت برای یک محل و شستی I2 برای استارت از نقطه ای دیگر است
                  و شما اگر از 100 نقطه هم بخوای استفاده کنی ، این صد شستی رو با هم موازی میکنی
                  یعنی از دو محل هم روشن بشه هم خاموش بشه موتور

                  دیدگاه

                  لطفا صبر کنید...
                  X