اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

پردازنده ی ECU

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    پردازنده ی ECU

    سلام خدمت دوستان گرامی
    از کسانی که در مورد ECU خودرو ها اطلاعات دارن چند تا سوال دارم؟؟؟؟؟؟

    1-معمولا از چه پردازنده هایی توی ECU استفاده میشه؟؟ از میکرو استفاده میشه یا از FPGA یا هر چیز دیگر؟؟
    2-برنامه نویسیشون با چه زبانی هست؟؟و با چه کامپیلری؟؟
    3-من میخوام یه قسمت هایی از پروگرام ECU پراید رو تغییر بدم. میدونم که اگه یه تغییر کوچیک بخوام بدم باید از اول برنامه واسش بنویسم مگر اینکه کد هاش رو بشه از جایی گیر آورد. حالا چه جوری باید واسش کد نوشت؟؟

    #2
    پاسخ : پردازنده ی ECU

    نوشته اصلی توسط cjmj نمایش پست ها
    1-معمولا از چه پردازنده هایی توی ECU استفاده میشه؟؟ از میکرو استفاده میشه یا از FPGA یا هر چیز دیگر؟؟
    معمولا سری اتوموتیو(Automotive). من میکرو زیاد دیدم. شاید این تاپیک براتون جالب باشه:



    نوشته اصلی توسط cjmj نمایش پست ها
    2-برنامه نویسیشون با چه زبانی هست؟؟و با چه کامپیلری؟؟
    بستگی به شرکت سازنده داره. معمولا C یا اسمبلی
    نوشته اصلی توسط cjmj نمایش پست ها
    3-من میخوام یه قسمت هایی از پروگرام ECU پراید رو تغییر بدم. میدونم که اگه یه تغییر کوچیک بخوام بدم باید از اول برنامه واسش بنویسم مگر اینکه کد هاش رو بشه از جایی گیر آورد. حالا چه جوری باید واسش کد نوشت؟؟

    اول باید پردازنده ECU رو بدونید چی هست بعد اطلاعات لازم رو از شرکت سازنده و روی نت گیر بیارید و دست به کار بشید.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : پردازنده ی ECU

      کمپانی های مختلفی ای سی یو تولید میکنن
      ای سی یو مارک بوش که کمپانی بوش تولید میکنه درونش از میکرو های spc5 شرکت st هست که میتونی کامپایلر و میکروش رو توی سایت st ببینی
      زبون برنامه نویسیش c هست
      روی گیر اوردن برنامش حساب نکن

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : پردازنده ی ECU

        ممنونم از راهنماییتون دوستان
        یه سوال دیگه:
        چرا توی این ای سی یو ها از میکرو های عجیب قریب استفاده میکنن؟؟ مثلا ای سی یو یه کامیون 18 چرخ رو دیده بودم که یه میکروی ناشناخته توش بود !!!
        مثلا همین میکرو های AVR یا PIC یا ARM مگه جواب گو نیستن؟؟

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : پردازنده ی ECU

          نوشته اصلی توسط cjmj نمایش پست ها
          ...
          چرا توی این ای سی یو ها از میکرو های عجیب قریب استفاده میکنن؟؟ مثلا ای سی یو یه کامیون 18 چرخ رو دیده بودم که یه میکروی ناشناخته توش بود !!!
          مثلا همین میکرو های AVR یا PIC یا ARM مگه جواب گو نیستن؟؟
          یکیش بحث های تجاری هستش. یکی دیگه اینکه این میکروهایی که بالا گفتین یا باید اتوموتیو باشن یا سری اتوموتیو داشته باشن.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : پردازنده ی ECU

            درود.
            ساختن سخت افزار ecu کار خاصی نداره.به هر میکرویی میتونی بسازی.
            مهم map یا نقشه های داخل ecu هست.این مپ ها بر اساس ساختار موتور برنامه نویسی میشن.
            باید درک عمیقی در مورد مکانیک خودرو داشته باشی تا بتونی مپ بنویسی.
            همه چیز ماشین به همین مپ بستگی داره.
            ecu خودروهای ایرانی حدودا بین 200 تا 600 مپ دارن.
            ecu های خودروهای خارجی بین 2000 تا 8000 مپ دارن.
            ابتدا و شروع هرکاری سخت ترین مرحله آن کار است. برای مثال به عقابها نگاه کن ، حتی اونها هم در ابتدای پرواز ، زیاد بال و پر می زنند، اما هنگامی که اوج می گیرند ، دیگر حتی نیازی به پر زدن هم ندارند ...

            کافیست اولین قدمها را بدون ترس و با پشتکارِ بالا برداری مطمئن باش بزودی به اوج خواهی رسید و روزهای سخت همیشه نخواهند ماند ...

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : پردازنده ی ECU

              میکرو های اتوموتیو چجوری هستن؟
              مپ کردن در ecu یعنی چی؟
              حسرت PCB

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : پردازنده ی ECU

                نوشته اصلی توسط Ehsantech نمایش پست ها
                میکرو های اتوموتیو چجوری هستن؟
                از چه لحاظ؟

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : پردازنده ی ECU

                  نوشته اصلی توسط majidmalvandi نمایش پست ها
                  درود.
                  ساختن سخت افزار ecu کار خاصی نداره.به هر میکرویی میتونی بسازی.
                  مهم map یا نقشه های داخل ecu هست.این مپ ها بر اساس ساختار موتور برنامه نویسی میشن.
                  باید درک عمیقی در مورد مکانیک خودرو داشته باشی تا بتونی مپ بنویسی.
                  همه چیز ماشین به همین مپ بستگی داره.
                  ecu خودروهای ایرانی حدودا بین 200 تا 600 مپ دارن.
                  ecu های خودروهای خارجی بین 2000 تا 8000 مپ دارن.
                  با سلام و درود
                  مفهوم map در ECU خودرو چیست؟

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : پردازنده ی ECU

                    سلام
                    می خوام بدونم به چه میکروهایی اتوموتیو می گن؟
                    مفهوم map هم نفهمیدم یعنی چی؟
                    حسرت PCB

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : پردازنده ی ECU

                      نوشته اصلی توسط Ehsantech نمایش پست ها
                      ...
                      می خوام بدونم به چه میکروهایی اتوموتیو می گن؟...
                      اصطلاح "automotive" که یه صفت توی انگلیسی هستش یعنی خودرویی و هر چیزی که مربوط به خودرو میشه. میکرو های اتوموتیو ویژگی های خاصی دارن. مثلا

                      1- اکثرا ولتاژ کاریشون 5 ولت هستش
                      2- دارای اینترفیس و واحدها/ماکروسل خاص به تعداد زیاد هستن(مثلا CAN)
                      3- رنج تحمل دمایی بالایی دارند
                      و...

                      اکثرا خود شرکت سازنده میکرو های اتوموتیو رو خودشون معرفی میکنن. اصلا بیشتر مواقع خودشون یه دسته بندی خاصی توی سایت شرکت سازنده دارند. بعنوان مثال این صفحه مربوط به میکروکنترلرهای اتوموتیو ساخت شرکت ST هستش که خودش توی طراحی و ساخت ECU و قطعات اتوموتیو مشهور و با سابقه هستش:




                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : پردازنده ی ECU

                        نوشته اصلی توسط rozeh نمایش پست ها

                        اصطلاح "automotive" که یه صفت توی انگلیسی هستش یعنی خودرویی و هر چیزی که مربوط به خودرو میشه. میکرو های اتوموتیو ویژگی های خاصی دارن. مثلا

                        1- اکثرا ولتاژ کاریشون 5 ولت هستش
                        2- دارای اینترفیس و واحدها/ماکروسل خاص به تعداد زیاد هستن(مثلا CAN)
                        3- رنج تحمل دمایی بالایی دارند
                        و...

                        اکثرا خود شرکت سازنده میکرو های اتوموتیو رو خودشون معرفی میکنن. اصلا بیشتر مواقع خودشون یه دسته بندی خاصی توی سایت شرکت سازنده دارند. بعنوان مثال این صفحه مربوط به میکروکنترلرهای اتوموتیو ساخت شرکت ST هستش که خودش توی طراحی و ساخت ECU و قطعات اتوموتیو مشهور و با سابقه هستش:




                        ممنون از راهنمایی تون.
                        حالا اون وقت مفهوم مپ یعنی چی؟؟
                        دوستمون گفت که یه ECU تا 600 تا مپ میتونه داشته باشه؟؟؟
                        آیا مفهوم مپ یعنی برنامه؟؟ یعنی به هر برنامه ی ECU میگن مپ؟؟
                        یه سنسور هم هست تو ماشین به نام سنسور مپ.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : پردازنده ی ECU

                          متاسفانه آشنایی با این مفهوم ندارم.

                          دیدگاه


                            #15
                            پاسخ : پردازنده ی ECU

                            درود.

                            ایسیو بر اساس سنسورهایی که بهش متصل هست شرایط کار موتور را درک کرده و فرامین خروجی را طبق جدول مپ محاسبه کرده و صادر میکند.
                            از آنجا که دینامیک خودرو بسیار بسیار بسیار پیچیده و غیر خطی میباشد، طراحان ECU برای سهولت کار، جداولی را به نام map داخل حافظه ECU میریزند.
                            مقادیر این جدولها وابستگی مستقیمی به شرایط جغرافیایی موتور، نظیر فشار ، رطوبت ، دمای هوا و .................................................. دارد.
                            هر چه دقت این جداول بیشتر باشد، دقت عملکرد ایسیو بیشتر خواهد بود.

                            طراحی ایسیو از نظر الکترونیک کار خیلی پیچیده ای نیست. یک میکروکنترلر (البته باید کاربرد خودرویی داشته باشه) با یک سری ورودی از سنسورهای مختلف و خروجی به عملگرها شامل رله، انژکتورها و ...
                            مشکل اصلی در طراحی ایسیو دونستن تمام شرایط کارکرد موتور و پس از اون استراتژی مناسب برای عملکرد اون برای کم کردن آلایندگی، افزایش توان، با بالاترین راندمان است در هر کدوم از اون شرایطه که پیدا کردن این استراتژی به همراه کالیبراسیون موتور تو همون شرایط بیشترین هزینه و زمان رو داره.
                            البته منظور من از شرایط کارکرد موتور شامل دمای هوا، فشار هوا (در ارتفاع مختلف)، نوع رانندگی و ........... همه اینها در دورهای مختلف موتور است. این همون MAP که پس از مقدار دهی اولیه (در حالت استاندارد کارکرد موتور) برای کشور های مختلف، منطقه های مختلف و خودروهای مختلف بایستی مقدار دهی شود (این هم همون کالیبراسیون خودرو)

                            توی ایسیو ها بین 2000 تا 10000 یا بیشتر مپ وجود داره که حاصل سالها تحقیق و توسعه شرکت هایی بزرگی مثل بوش ، کنتیننتال ،دلفی ، والئو، دنسو و مگنتی مارلی ... هست. شما اگر به مارکت ای سی یو نگاه کنید میبینید هنوز که هنوزه بازار ایسیو دست همین چند تا شرکت بزرگ هست. البته شرکت های بزرگ دیگه ای هم خواستند به این حوزه وارد بشن که یه علت کمبود دانش، هزینه های بالای توسعه و همچنین قیمت تمام شده نتونستن با این غولها مبارزه کنن.
                            برای مثال به تازگی شرکت کفیکو هیوندایی که قبلا با بوش کره کار میکرد از شرکت بوش جدا شده و خودش میخواد ساخت و توسعه ایسیو های هیوندایی رو بر عهده بگیره، قابل ذکره حدود 20 سال کفیکو با بوش همکاری میکرده و تازه به این باور رسیدن که میتونن خودشون ایسیو سطح بالایی طراحی کنن که تو ماشین های روز بشه ازشون استفاده کرد.
                            پس ساخت ای سی یویی که بشه اونو به oem داد کار یه روز و دو روز و 1 سال و 2 سال نیست.

                            ای سی یو های افتر مارکتی هم که تو بازار هستن از نظر استراتژی های کنترلی بسیار ساده تر از ای سی یو های شرکتی هستن و طبیعتا نمیتونن حرفی برای گفتن جلو اون ای سی یو داشته باشن. البته لازمه برای مقایسه همه مباحث کنترلی مثل آلایندگی، عیب یابی، مصرف سوخت و ... رو در نظر بگیرید. 99 درصد دانش این ای سی یو ها هم به خاطر نشت اطلاعات از شرکت های بزرگ و یا جابجا شدن افراد تو کارخونه ها بوده و در واقع کپی و یا تلفیقی از نسل خاصی ای سی یو هستن که فرضا بوش اون رو استفاده میکرده. قیمت بالای این ای سی یو ها هم بیشتر نه به خاطر اوپن سورس بودنشون بلکه به خاطر تیراژ پایینشون هست. تعداد شرکت هایی هم که این نوع ای سی یو ها رو ارایه میکنن این روزا خیلی زیاده و از کره و چین تا ایالات متحده میتونید بسیاری از شرکت ها رو پیدا کنید که ای سی یو اوپن سورس میفروشن.



                            قصد من پشیمون کردنتون نیست ولی بهتره یکم با دید بازتر به این مسئله نگاه کنید و ابعاد و مشکلات کار رو بدونید، وگرنه ساخت ای سی یویی که بتونه موتوری رو روشن کنه و بچرخونه زیاد هم کار سختی نیست.

                            موفق و سربلند باشید.
                            جدیدترین ویرایش توسط majidmalvandi; ۱۸:۴۹ ۱۳۹۵/۰۵/۰۷.
                            ابتدا و شروع هرکاری سخت ترین مرحله آن کار است. برای مثال به عقابها نگاه کن ، حتی اونها هم در ابتدای پرواز ، زیاد بال و پر می زنند، اما هنگامی که اوج می گیرند ، دیگر حتی نیازی به پر زدن هم ندارند ...

                            کافیست اولین قدمها را بدون ترس و با پشتکارِ بالا برداری مطمئن باش بزودی به اوج خواهی رسید و روزهای سخت همیشه نخواهند ماند ...

                            دیدگاه

                            لطفا صبر کنید...
                            X