اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

[مقاله] قوانین و باید و نباید مدل های پروازی در ایران

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    [مقاله] قوانین و باید و نباید مدل های پروازی در ایران

    باید ها و نباید های پرواز پهپاد در ایران :: پاسخ به 10 سوال متداول
    سوال مهمی که ذهن بسیاری از دانشجویان هوافضا و علاقه مندان پرنده های هدایت پذیر از دور نوع UAV در ایران را مشغول کرده این است که پرواز چه نوع پهپادی در ایران مجاز است و در این مورد مجوز پرواز لازم است یا ضرورت ندارد، و یا چه نوع پهپادی غیر مجاز است و در این صورت چه تبعاتی دارد.

    ما در این تاپیک قصد داریم تا به این سوالات متداول پاسخ دهیم:




    سوال متداول 1 : آیا در ایران محدودیتی در مورد پرواز پهپادها وجود دارد ؟
    پاسخ :


    بله، اخیرا محدودیت هایی در مورد پرواز پهپاد در ایران به صورت قانونی تحت نظر پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران پیگیری می شود و فعالیت های پروازی تماما رصد و ردیابی می شوند.



    سوال متداول 2 : قوانین و محدودیت های پهپادی دقیقا به چه مواردی اشاره دارند ؟
    پاسخ :


    این قوانین مستقیما مربوط به تایپ پرنده، ارتفاعی که پهپاد در آن قرار گرفته یا سعی در قرارگیری در آن ارتفاع داشته و نوع فرستنده ی دستورات پروازی ایستگاه زمینی می شوند.




    سوال متداول 3 : تایپ پهپاد مجاز که نیاز به مجوز نداشته باشد چیست ؟
    پاسخ :


    مطمئنا نباید قابلیت حمل تسلیحات را داشته باشد.

    پرنده های پهپادی نوع مالتی روتور (تریپل، کوئاد، پنتا، اکتا و ...) با هر نوع فرمیشن در پیکربندی در صورتی که پیلود نظامی را همراه نداشته باشند کاملا مجاز می باشند. البته استفاده ی آن ها در شهر در صورتی که مزاحمت تلقی شود مورد پیگرد پلیس قرار می گیرد.

    پهپادهای مینیاتوری و میکروپهپادها نیز در گام اول برای پرواز و تست هایی در شعاع محدود و نسبتا کوتاه و ارتفاع نه چندان زیاد، مجاز می باشند.
    پهپادهای کلاس بالگرد نیز شرط بالا را دارند در صورتی که نیمه مینیاتوری باشند و یا اندازه ی بسیار بزرگ نداشته باشند.

    پهپادهای کلاس بال ثابت اما چالش پذیر هستند، عرف این است که در صورتی که طول نهایی آن ها در محور X ها (مجموعه ی طول Fuselage، طول پایدارکننده های استاتیکی بدنه ای، دم عمودی و در کل اندازه ای که از نمای بالای پهپاد از نوک لوله ی پیتوت روی دماغه یا اولین نقطه ای که پهپاد روی زمین آن را موازی با زمین اشغال می کند تا آخرین نقطه ای که از نمای بالا موازی با سطح زمین در پشت پهپاد دیده می شود) از 1.5 متر بیشتر شود نیاز به هماهنگی هایی جهت پرواز دارد.




    سوال متداول 4 : محدودیت های مرتبط به ارتفاع چه چیزهایی هستند ؟
    پاسخ :


    پس از ناآرامی های امنیتی در کشور اکراین، عراق و سوریه، ترافیک پروازی در آسمان جمهوری اسلامی ایران بسیار گسترده شده است بطوری که در برخی نقاط همزمان بیش از 11 خط بخار سرد شده ی تازه از موتورهای توربوفن هواپیمای تجاری/مسافربری در یک بخش از آسمان دیده می شود.
    این ترافیک به دلیل عبور ایمن به سمت شرق و غرب دنیا از امن ترین کشور خاورمیانه یعنی جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد.
    به همین دلیل نیز برای حمایت از پرواز ایمن ارلاین های داخلی و حجم گسترده ی پروازهای ارلاین های خارجی در فضای ایران، رصد بسیار سختگیرانه ای در مورد پرواز پهپادها صورت می گیرد.

    عدد دقیقی برای این محدودیت در نظر گرفته نشده است، اما کاربر می بایست با کنترل کردن اپلیکیشن های بروز مرتبط با ترافیک پروازی، منطقه ای را برای پرواز انتخاب کند که بدون ترافیک یا بسیار کم ترافیک باشد و همینطور برای پروازهای داخلی، شرایط آسمان را طی یک هفته در نظر بگیرد و الگویی را برای امن بودن یا نبودن برای پروازهای ارلاین ها انتخاب کند تا از ایجاد هرگونه خطری برای آن ها دوری کند. چه در این صورت و چه در غیر این صورت، الزام آور است که بسیار پایین تر از ارتفاع پروازی خطوط مسیر هواپیماهای غیرنظامی پرواز کند.

    پروازهایی تا سقف 100 متر از سطح زمین الگویی کاملا امن محسوب می شوند. البته ارتفاع هایی بسیار بالاتر از این ارتفاع نیز بسته به شرایط محیطی و مهارت برنامه ریزی کاربر در انتخاب محدوده ی ایمن می باشد.

    عموما بهتر است برای پرواز در ارتفاعات بالای 1000 پا هماهنگی هایی با مراکز نظامی مرتبط به سایت های پدافندی اطراف انجام شود.




    سوال متداول 5 : محدودیت های مرتبط به تایپ فرستنده های فرمان رادیوای و اطلاعات ناوبری و کنترلی یعنی چه ؟
    پاسخ :


    این مورد بسیار حساس است زیرا برد عملیاتی پهپاد شما را تعیین می کند، چنانچه 2 مورد قبل در سوال های 4 و 5 نیز رعایت شود، عدم رعایت این مورد بسیار نامطلوب خواهد بود.

    معمولا پهپادها چه تماما خودکار و از پیش برنامه ریزی شده باشند و چه نیمه خودکار و چه تماما آنالوگ باشند، در هر سه حالت نیاز به فرستنده های زمینی برای تغییر برنامه یا هدایت پذیری وسیله دارند.
    این فرستنده ها در قالب مودم و یا آنتن های پارابولیک و ... عرضه می شوند و جدا از آنتن های گیرنده ی اطلاعات از قبیل موقعیت جغرافیایی و اطلاعات دید اول شخص قرار می گیرند.

    استانداردها و قوانینی در این مورد در ایران و جهان تعریف شده است که آن را مختصرا با کاربران محترم به اشتراک می گذاریم :

    1) محدوده ی فرکانسی تا 6.795 معمولا در ایران کاربری محلی دارند و نیازی به تاییدیه ی خاصی ندارند.
    2) فرکانس های متداولی با پهنای باند 14 کیلوهرتزی با فرکانسی حدودا 14 مگاهرتزی، پهنای باند 40 کیلوهرتز با فرکانسی حدودا 40 مگاهرتزی و پهنای باند 326 کیلوهرتز با فرکانس 26 تا 27.5 مگاهرتزی نیز معمولا مشکل خاصی را به همراه ندارند.
    3) محدوده ی فرکانسی 433.050 مگاهرتز تا 434.790 با پهنای باند 1.74 مگاهرتز صرفا در محدوده ی قاره ی اروپا، قاره ی آفریقا و غرب خاورمیانه از کشور عراق و از غربی ترین نقطه ی خلیج فارس تا غرب خاورمیانه در شهر غزه مجاز می باشد و در سایر نقاط جهان مجاز نمی باشد.
    4) محدوده ی فرکانس اطراف 915 مگاهرتز با پهنای باند 26 مگاهرتز در قاره های آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی را به همراه بخش های شمالی ای در ایرلند نزدیک به قطب شمال (شامل منطقه ی خودمختار گرینلند) مجاز می باشد و بجز این مناطق، این محدوده در هیچ کجای جهان مجاز نمی باشد و پرواز بدون مجوز غیرقانونی محسوب می شود.
    5) این محدوده ها به طور کلی در جهان برای کاربری های نظامی و غیرنظامی رسمی تایید شده و مورد استفاده قرار می گیرند : فرکانس اطراف 2.450 گیگاهرتز با پهنای باند 100 مگاهرتز، فرکانس اطراف 5.800 گیگاهرتز با پهنای باند 150 مگاهرتز، فرکانس اطراف 24.125 گیگاهرتز با پهنای باند 250 مگاهرتز.
    6) این فرکانس ها و پهناهای باند متداول در ایران اکیدا نیاز به مجوز رسمی دارند : فرکانس محدوده ی 61 گیگاهرتز با پهنای باند 500 مگاهرتز، فرکانس 122.500 گیگاهرتز با پهنای باند 1 گیگاهرتز و فرکانس 245 گیگاهرتز با پهنای باند 2 گیگاهرتز.




    سوال متداول 6 : در صورت تخطی از موارد بالا چه اتفاقی می افتد ؟
    پاسخ :


    بستگی دارد. اگر تایپ پهپادی شما غیر مجاز باشد و پیلوئد نظامی بدون مجوز حمل کند، پهپاد شما ضبط می شود و شما بازداشت می شوید و ممکن است به اتهام تهدید علیه امنیت ملی، مجازات زندان توسط سیستم دادگستری و قضایی ایران برای فرد خاطی تعیین شود.

    اگر هم مورد بعدی یعنی ارتفاع را رعایت نکردید ممکن است به صورت نامحسوس تحت بازرسی قرار بگیرید، مورد دوم احتمال این است که در همان صحنه ی وقوع جرم، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران تذکر شفاهی دریافت کنید و یا بازداشت شوید و پس از نوشتن تذکر کتبی آزاد شوید اما پهپاد شما ضبط می گردد.

    اما مورد آخر یعنی تخلف در ایستگاه زمینی و فرستنده هایی با فرکانس و پهنای باند غیر مجاز، تمامی فرکانس ها و امواج ارسالی شما توسط سیستم های اطلاعاتی و امنیتی ایران دائما به نوعی در حال شنود و ردیابی هستند، چنانچه شما امواجی با فرکانس ها و پهناهای باند غیر مجاز از آنتن های فرستنده ارسال کنید، به طور قطع، شنود می شود. در صورتی که مراکز نظامی و امنیتی-اطلاعاتی تشخیص دهند که فرستنده ها و کاربر آن ها در حال اجرای نقشه ای غیرقانونی و تهدیدآمیز است سریعا وارد کار می شوند و فرد خاطی را دستگیر می کنند و بسته به اطلاعات پس از دستگیری، مجازات ها ممکن است متفاوت باشد. البته در صورتی که شما یک علاقه مند هوافضایی ساده باشید و صرفا از روی کنجکاوی و ناآگاهی چنین کاری را کرده باشید، ضمن ثبت مورد تخلف در پرونده ی امنیتی خود و امضای تعهدنامه ی عدم تکرار تخلف در فاصله ی کمتر از چند ساعت پس از بازداشت یا بازجویی، آزاد می شوید.

    یکی از هدف های این تاپیک نیز آگاهی دادن به کاربران پروازی پهپادها در ایران می باشد که در هنگام پرواز دادن، مشکلی برای خود و سایرین به وجود نیاورند.



    سوال متداول 7 : آیا امکان درگیری هوایی و زمینی توسط جنگنده و پدافند با پهپاد شما وجود دارد ؟
    پاسخ :


    به احتمال 99% خیر.

    سامانه های پدافندی ضد پهپاد تقریبا در همه ی مناطق ایران وجود دارند و هر لحظه آماده ی درگیری با اهداف متخاصم هستند. اگر پهپادی در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران وارد مرز و حریم هوایی کشور شود، ابتدا مسیر و عملیات پهپاد را کشف می کنند و سپس محل مناسب درگیری را تعیین می کنند و در نقطه ای امن هدف را منهدم می کنند. اما اگر شما به عنوان کاربر در داخل ایران چنین کاری را کنید در صورتی که از سایت های حساس و استراتژیک کشور فاصله داشته باشید هیچ جنگنده ای برای شما به پرواز در نخواهد آمد و هیچ موشک ضد RPV علیه پهپاد شما شلیک نخواهد شد و صرفا در صورت لزوم پهپاد را پایین می آورند و ضبط می کنند و همزمان با یک یا دو اتومبیل نظامی به محل ارسال فرمان حضور می یابند و شما را دستگیر می کنند.

    اما اگر شما چنین کاری را در داخل شهرها انجام دهید، علی الخصوص شهر تهران، ممکن است توپ های ضد هوایی به اشتباه با پرنده ی شما درگیر شوند که احتمالش زیر 1% است.



    سوال متداول 8 : من یک هواپیمای مدل ساخته ام، آیا نیاز به مجوز خاصی برای پرواز دارم ؟
    پاسخ :


    هواپیماهای مدل به طور کلی در محدوده ی تعریفی پهپاد قرار نمی گیرند.
    نوع هدایت این وسایل با استفاده از کنترل رادیوای است و کاربری آن ها تفریحاتی و سرگرمی می باشد. به همین دلیل برای کنترل و لذت بردن از این وسیله نیاز به دید بصری می باشد، در این صورت فرستنده های مورد استفاده در کنترلرهای دستی اغلب ضعیف هستند و نیازی به تقویت کننده ی خاصی ندارند، همینطور تقویت کننده های اضافی مورد استفاده نیز زیاد قوی نیستند.
    ضمنا تقویت کننده ها تماما اختیاری هستند و نهایتا در صورت خرید، لازم است تقویت کننده ای خریداری شود که صرفا تا محدوده ی دید بصری شما را پوشش دهد و نه بیشتر.
    در ضمن پرواز هواپیمای مدل از آنجایی که وسیله ی سرگرمی و تفریحی محسوب می شود و در محدوده ی تعریفی پهپادها قرار نمی گیرد به هیچ گونه مجوزی برای پرواز نیاز ندارد و همینطور کار علمی ای محسوب نمی شود و ارزش علمی یا نظامی ندارد.



    سوال متداول 9 : حمل و نقل پهپاد توسط هواپیمای غیرنظامی مقدور است ؟
    پاسخ :


    تقریبا خیر، در مورد فرودگاه ها و حمل و نقل هوایی هر گونه پرواز در منطقه ی فرودگاهی غیرمجاز می باشد و پیگرد قانونی دارد و همینطور حمل و نقل پهپاد توسط ارلاین ها فقط و فقط تحت مجوز رسمی از نهادهای نظامی و امنیتی آن هم با درصد احتمال 50% ممکن است. در غیر این صورت به احتمال 60% توسط پلیس در ورودی فرودگاه اجازه ی داخل شدن پهپاد (حتی در حالت اکسپند شده) داده نخواهد شد و بازگردانده خواهد شد و در صورت گذشتن، پهپاد بدون مجوز شما به احتمال 100% توسط سپاه پاسداران ضبط خواهد شد و به احتمال 99.9% بازگردانده نخواهد شد.



    سوال متداول 10 : آیا سوابق تخلف توسط کاربر غیرنظامی در ایران وجود داشته است؟
    پاسخ :


    بله اما بسیار محدود و به ندرت اتفاق افتاده است. معمولا تولید پهپادهای غیرمجاز بسیار گران قیمت هستند و هزینه ی ساخت هر فروند عموما در گستره ی نرخ بالای 100 میلیون تومان قرار دارد و به ندرت پهپادهای غیرمجاز ساخته می شوند به همین دلیل نیز موارد تخلفی کم بوده است. اما پهپادهایی که با هزینه های پایین 10 میلیون تومان نیز ساخته می شوند بعضا دارای خواص غیر مجاز ذکر شده در این تاپیک نیز هستند و بهتر است در صورتی که جزو طبقه بنده ها و خواص مجاز قرار نمی گیرند، برای رفع غیرقانونی بودن پرواز بهتر است که مجوز یا مجوزهای لازمه اخذ شوند.


    امیدوارم کاربران غیرنظامی آینده در ایران با مطالعه ی این تاپیک اطلاعات اولیه ی مورد نیاز خود را کسب کرده باشند و از بروز هر گونه مشکل برای خود و یا دیگران جلوگیری شود.




    منبع

    #2
    پاسخ : [مقاله]قوانین و باید و نباید مدل های پروازی در ایران

    با سلام و درود
    ممنونم که این مطلب را به اشتراک گذاشتید.

    نقل تجربیات:
    بنده چند بار برای سفرهای هوایی ربات پرنده ی دست ساز را نیز به همراه داشته ام و بدون ایجاد شدن مشکلی آن را داخل جعبه گذاشته ام و به قسمت بار هواپیما فرستاده ام و یا اینکه با باز کردن وسایلش، بدنه ی ربات را با خود داخل هواپیما برده ام.
    البته گاهی اوقات در مورد وسیله سوال می شود که چیست و گاهی نیز بررسی می گردد اما اشکالی پیش نیامده است.(حضور در چند فرودگاه بین المللی)
    بنده همیشه باتری ها را داخل چمدان قرار می دهم و به بار می فرستم تا هنگام ورود به هواپیما مشکلی ایجاد نشود.
    همچنین دو بار فرستنده همراه خود داشتم و بدون مشکل همراه خود داخل هواپیما بردم.
    برای اطمینان بیشتر می توان قبل از ورود به فرودگاه در این مورد سوال پرسید و از تغییر قوانین مطلع شد.



    برای جلوگیری از بالا رفتن ربات پرنده از یک محدوده ی خاص می توان از قابلیت برخی مدیریتگرهای پرواز مثل ArduPilot استفاده کرد که با تنظیم کردن حداکثر ارتفاع مجاز، کاری می کنند که ربات پرنده از آن ارتفاع بالاتر نرود.



    جهت آشنایی بیشتر با قوانین مخابراتی می توان به پایگاه مجازی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مراجعه نمود:
    cra.ir
    جدیدترین ویرایش توسط فکر; ۰۷:۵۰ ۱۳۹۵/۰۷/۲۰.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : [مقاله]قوانین و باید و نباید مدل های پروازی در ایران

      با سلام،
      با اطمینان عرض می کنم که در ایران، هنوز هیچ قانون مدونی در این خصوص در دولت یا مجلس؛ تدوین، تصویب و ابلاغ نشده است ( این نوع قوانین حتی در کشورهای پیشرفته هم نسبتا جدید و درحال تکامل هستند ). اما با توجه به سوابق عملکرد سیستم قضائی و امنیتی ما، حواستان باشد که اگر روزی هر مشکلی پیش بیاید، بالاخره یک ماده قانونی باستانی از یک جا پیدا می کنند که با استناد به آن برای شما دردسر درست شود.
      بنابراین، خودتان باید برخی الزامات روشن را رعایت کنید؛ مثلا نزدیک فرودگاهها ، روی محوطه پالایشگاهها، پتروشیمیها، پمپ بنزینها، شبکه لوله های انتقال مواد هیدروکربوری و تلمبه خانه ها، مخازن نگهداری سوخت، پایانه های بارگیری سوخت، کشتیهای حمل LNG و نفت کش ها، سکوهای استخراج نفت و گاز، پستهای برق فشار قوی، دکلهای انتقال برق و مراکز حساس نظامی، استادیومهای روباز و ... پرواز نداشته باشید.
      همچنین برای رادیو کنترل و دریافت داده های FPV، از باندهای اعلام شده فرکانسی آماتوری مجاز استفاده کنید.به جز این؛ سعی شود که در صورت قطع ارتباط اوپراتور با Drone، سیستم در حافظه خود، دارای یک Plan یا Flight Route از پیش برنامه ریزی شده برای بازیابی مطمئن باشد.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : [مقاله]قوانین و باید و نباید مدل های پروازی در ایران

        با سلام و درود
        در پایگاه مجازی "اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران" بخشی به نام "کارگروه صنایع هوایی بدون سرنشین" وجود دارد که متنی با این عنوان درج شده است:
        اقدام فوری جهت ثبت وسیله پرنده و اخذ مجوز و پلاک از مرکز ساماندهی پهپاد های غیر نظامی کشور
        از: مرکز ساماندهی پهپاد های غیر نظامی کشور
        به : کلیه همکاران فعال در بخش های خرید، فروش، واردات، ساخت، پرواز، آموزش، تعمیر و خدمات هوایی پهپاد و روباتهای پرنده و مجموعه های مرتبط با هلی شات و نقشه برداری هوایی
        ادامه این متن در صفحه مربوطه آماده است: کارگروه صنایع هوایی بدون سرنشین


        اگر شخصی تجربه دریافت چنین مجوزهایی دارد لطفاً تجربه خود را بیان نماید.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : [مقاله]قوانین و باید و نباید مدل های پروازی در ایران

          درحال حاضر عضویت در کلوپ های پروازی هر شهر ایمن ترین راه برای لذت بردن از پرواز مدل هست. چون این کلوپ ها پرواز ها را با برنامه و تحت نظر ناظر کلوپ انجام میدن و زمین های پروازی انتخابیشون هم جز زمین مجاز هستن.مثلا در شیراز زمین های مجاز شامل فرودگاه زرقان،زمین پرواز شهرک گلستان و صدرا و دریاچه نمک هستن.

          الان با گوشی هستم.به محض دسترسی به کامپیوتر بیشتر توضیح میدم

          فرستاده شده از C1605ِ من با Tapatalk
          جدیدترین ویرایش توسط اشکان غفارزاده; ۰۴:۱۰ ۱۳۹۵/۰۶/۱۳.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : [مقاله]قوانین و باید و نباید مدل های پروازی در ایران

            نوشته اصلی توسط اشکان غفارزاده نمایش پست ها
            درحال حاضر عضویت در کلوپ های پروازی هر شهر ایمن ترین راه برای لذت بردن از پرواز مدل هست. چون این کلوپ ها پرواز ها را با برنامه و تحت نظر ناظر کلوپ انجام میدن و زمین های پروازی انتخابیشون هم جز زمین مجاز هستن.مثلا در شیراز زمین های مجاز شامل فرودگاه زرقان،زمین پرواز شهرک گلستان و صدرا و دریاچه نمک هستن.

            الان با گوشی هستم.به محض دسترسی به کامپیوتر بیشتر توضیح میدم

            فرستاده شده از C1605ِ من با Tapatalk
            با سلام و درود
            مسئله اینجاست که تعداد قابل توجهی از شهرها مخصوصاً شهرهای کوچک از زمین پرواز برخوردار نیستند.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : [مقاله]قوانین و باید و نباید مدل های پروازی در ایران

              یکی دیگه از راه های لذت بردن از پرواز هواپیما های مدل اینه که با هماهنگی با مسئولان مانور هایی که هر چند وقت یکبار در خارج از هر شهر اجرا میشه__اجازه ی پرواز بگیرید

              این که میگم رو قبلا دیدم ولی نفهمیدم چرا اخر سر سازنده هواپیماشو اتیش زد

              در کل اینم یه روشه که محدودیت کمتری داره و تازه اخرش بهتون سه چار تا تیر هم میدن که دلتون شاد شه!

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : [مقاله]قوانین و باید و نباید مدل های پروازی در ایران

                ببخشید یک سوال
                اگه پرنده ما در مناطق مرزی کشور در حال پرواز باشه بهش گیر نمیدن ؟

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : [مقاله]قوانین و باید و نباید مدل های پروازی در ایران

                  سلام دوستان !!
                  برای اطلاعات بیشتر درباره زمین پرواز هر شهر میتونید به سایت r30.irمراجعه کنید!
                  قسمت های جالبی داره .
                  موفق باشید

                  دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                  نوشته اصلی توسط alireza00981 نمایش پست ها
                  ببخشید یک سوال
                  اگه پرنده ما در مناطق مرزی کشور در حال پرواز باشه بهش گیر نمیدن ؟
                  سلام دوست عزیز پرواز در مناطقی که نزدیک به مرز هست ممنوعه البته منظورتون از مناطق مرزی رو درست و کامل متوجه نشدم و به صورت کلی بستگی به ارتفاع پرواز و محل پرواز بستگی داره!
                  موفق باشید

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : [مقاله]قوانین و باید و نباید مدل های پروازی در ایران

                    سلام بر دوستان
                    مطالبی که در پست اول گذاشتم در واقع حاصل تجربیات افراد مختلف هست و به صورت کتبی در جایی نوشته نشده
                    در اصل هنوز قانونی برای مدلر های ایران وجود نداره. اگر هم موجود باشه خیلی جدی گرفته نمیشن ، دلیلش هم خیلی سادس اونم اینه که بسیاری از افراد مجری قانون به دلیل کم بودن فعالیت مدلر ها در ایران آشنایی چندانی با اون ندارن
                    تا قبل از تصرف RQ-170 آمریکایی تصور بدی در رابطه با مدل های پروازی وجود نداشت و فقط در مناطق ممنونه با مدل های پروازی برخورد میشد و ته این برخورد به یک تعهد کتبی میرسید
                    متاسفانه دقیقا بعد از این ماجرا نیروی های انتظامی همه رو به ظن بد نگاه میکنند و در صورت مشاهده هر شی پرنده اون رو پهپاد جاسوسی میپندارن
                    بدبختی ما از روزی شروع شد که واژه پهپاد به دهن مردم افتاد و دیگه کم مونده به هواپیمای مسافربری هم پهپاد بگن
                    همین چند وقت پیش بود که توی یه محفل دوستانه حرف از خریدهای نظامی ایران از روسیه شد که در کمال ناباوری یکی از دوستان همکار گفت که "خبر دارین ایران میخواد از روسیه پهپاد su35 بخره!!!؟؟؟؟" (اشاره به مذاکرات خرید su35 از روسیه)

                    بارها هنگام پرواز حتی در زمین های اختصاصی با نیروی های انتظامی مواجه شدیم که به محض مشاهده پرنده های سایز بزرگ مخصوصا مدل های جت ، پرنده ها ضبط شدن و دیگه به صاحبشون برگردونه نشدن

                    در آبادان هم یک تیم مدلر به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی چند روزی بازداشت بودن (مربوط به پاییز 1934) فقط به خاطر پرواز اون هم داخل زمین ها فرودگاه که قبلا با مسئولین فرودگاه هماهنگ شده بودن

                    حتی الامکان برای پرواز با پاسگاه های منطقه هماهنگی کنید
                    قبل از هرگونه پرواز از وضعیت منطقه آگاه باشید تا مبادا جزو مناطق ممنوعه مانند مناطق مرزی یا نظامی نباشد


                    جدیدترین ویرایش توسط اشکان غفارزاده; ۱۷:۳۲ ۱۳۹۵/۰۶/۲۹.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : [مقاله]قوانین و باید و نباید مدل های پروازی در ایران

                      لطفا به هواپیمای مدل پهپاد نگید
                      این دو فرق بسیاری دارن که باعث ایجاد حساسیت از طرف دولت ما به مدل میشود که تعدادی از فرق های اساسی رو براتون میزارم
                      1-پهپاد برد بالای 3 کیلومتر داره ولی هواپیما مدل بالای 1.5 کیلومتر برد نداره مگر اینکه از تقویت کننده استفاده کنید که ممنوع و غیر مجاز هست
                      2-پهپاد دارای اتوپایلوت حرفه ای و جی پی اس هست ولی هواپیمای مدل اتوپایلوت و جی پی اس نداره و نیازی نداره
                      3-پهپاد دارای سیستم ارسال تصویر برد بالا و دوربین تصویربرداری با کیفیت بالا هست ولی هواپیمای مدل به ارسال تصویر و دوربین تصویر برداری نیازی نداره و نصب آن هم غیر قانونی هست
                      4-پهپادها معمولا رادار گریز هست ولی هواپیمای مدل رادار گریز نیست
                      5-پهپادها به تجهیزات نظامی مجهز هستند مانند اسلحه و ... ولی هواپیمای مدل این قابلیت را ندارند و نیازی هم ندارند
                      6-پهپاد برای جاسوسی و عملیات های نظامی استفاده میشه ولی با هواپیماهای مدل نمیتوان عملیات های نظامی انجام داد و در 95 درصد مواقع هواپیمای مدل توان انجام عملیات های نظانی و جاسوسی رو ندارد
                      7-پهپاد ها طول بالی بالای 2.5 متر دارن و وزن انها بالای 40 کیلو میباشد ولی هواپیماهای مدل به طور متوسط طول بال 150 دارند و وزنی حدود 5 کیلو و به ندرت طول بال انها بالای 2.5 متر و وزن انها به 20 کیلو میرسد.(به غیر از جتهای مدل با موتور توربین)
                      لطفا انتشار دهید که کسی اشتباه نکند و حساسیت ایجاد نشود









                      منبع: گروه مدلرهای تهران
                      جدیدترین ویرایش توسط اشکان غفارزاده; ۲۰:۴۶ ۱۳۹۵/۰۶/۲۹.

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : [مقاله]قوانین و باید و نباید مدل های پروازی در ایران

                        نوشته اصلی توسط alireza00981 نمایش پست ها
                        ببخشید یک سوال
                        اگه پرنده ما در مناطق مرزی کشور در حال پرواز باشه بهش گیر نمیدن ؟
                        ما میریم تو پیست رسمی مدل ک ب رسمیت ثبت شده میپریم از پدافند میان گیر میدن حالا چ برسه ب نقاط مرزی!!
                        عزیزان دقت کنید پسورد تمامی فایلها و پروژه های من، در تاپیکشون موجوده(صفحات آخر) لطفا برای رمز فایلا پیام ندید!! چون خیلی دیر ب دیر میام انجمن و پیام چک نمیکنم
                        مخترع برتر شمال غرب سال 96
                        مدیر سابق منابع تغذیه انجمن ECA

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : [مقاله]قوانین و باید و نباید مدل های پروازی در ایران

                          نوشته اصلی توسط armin_gera نمایش پست ها
                          ما میریم تو پیست رسمی مدل ک ب رسمیت ثبت شده میپریم از پدافند میان گیر میدن حالا چ برسه ب نقاط مرزی!!
                          اگه بخام عضو پیست رسمی شم باید چیکار کنم؟
                          چه مشخصاتی رو باید داشته باشه؟

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : [مقاله]قوانین و باید و نباید مدل های پروازی در ایران

                            نوشته اصلی توسط saeed under line نمایش پست ها
                            اگه بخام عضو پیست رسمی شم باید چیکار کنم؟
                            چه مشخصاتی رو باید داشته باشه؟
                            تا جایی ک من اطلاع دارم تنها پیست رسمی و ثبت شده هواپیمای مدل در شعهر صوفیان نزدیک تبریز هست و برای عضو شدنش چیز خاصی نمیخواد کپی کارت ملی و فک کنم ی 20 تومن حق عضویت (البته الان دقیق اطلاع ندارم) ولی این در صورتیه ک بخواین بیاین اینجا بپرین ک میگم اینجا هم پدافند و نمیدونم سامانه رادار و... خیلی میان گیر میدن میگن میوفته تو رادامون
                            عزیزان دقت کنید پسورد تمامی فایلها و پروژه های من، در تاپیکشون موجوده(صفحات آخر) لطفا برای رمز فایلا پیام ندید!! چون خیلی دیر ب دیر میام انجمن و پیام چک نمیکنم
                            مخترع برتر شمال غرب سال 96
                            مدیر سابق منابع تغذیه انجمن ECA

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : [مقاله]قوانین و باید و نباید مدل های پروازی در ایران

                              تهران یا یزد محلش کجاست؟
                              یا استان دیگه ای هم هست که کمتر گیر بدن؟
                              من شنیدم یزد کمتر گیر میدن چون پدافند هواییش کلا خیلی یه جوریه

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X