اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

    به طور کلی کنترل موتور مهمترین وظیفه ی سیستم کامپیوتری موجود در خودرو است. از این رو واحد کنترل موتور یا ECU قدرتمندترین کامپیوتر موجود در خودرو است. (لازم به ذکر است که واژه ی "کامپیوتر"ی که در اینجا از آن استفاده می کنیم به معنای آن کامپیوتری که الان شما از آن این مطالب را می خوانید نیست بلکه از این کامپیوتر ها در فرهنگ الکترونیک به Embedded System یا سیستم های جاسازی شده یاد می شود.) روش کنترلی که ECU از آن استفاده می کند، Closed Loop Control نام دارد. در مورد این روش کنترل کافی است بدانید که به سیستم هایی که از خروجی خود برای کنترل سیستم نمونه برداری می کنند، کنترل حلقه بسته یا Closed Loop Control می گویند. ECU برای استفاده از این روش کنترل، از طریق تعداد زیادی سنسور، اطلاعات زیادی از وضعیت قسمت های مختلف (مثل دمای سیستم خنک کننده یا مقدار اکسیژن در اگزوز) بدست می آورد. ECU با استفاده از این اطلاعات بدست آمده و قرار دادن آن در تعداد زیادی فرمول، بهترین زمان جرقه در موتور و مدت زمان باز بودن پاشنده ی سوخت (Fuel Injector) را تعیین می کند. در واقع ECU این کار را برای به کمینه رساندن مقدار مصرف سوخت انجام می دهد
    منبع ایردیاگ

    #2
    دیاگ چیست.و عیب چگونه بوجود میآید


    دیاگ در انگلیسی همتراز کلمه عیب میباشد و دستگاه دیاگ وسیله ای است که عیبهای بوجود آمده در خودرو را آشکار مینماید و خطاها را پاک میکند بر اثر عمل نکردن یا ناقص عمل کردن یک یا تعدادی از سنسورها که با ECU(واحد پردازش الکترونیکی خودرو) در ارتباط هستند خطاهای بوجود آمده در آن ذخیره میآ‌شود که باعث بد کار کردن خودرو میشودکه باید بررسی و معایب برطرف گردد، که این عمل با دستگاه عیبآ‌یابی (دیاگ ) امکانآ‌پذیر میآ‌باشد. که بعد از وصل کردن خودرو به عیب یاب که به دو صورت انجام میگیرد .روش اول به صورت سیمی و روش دوم بدون سیم .که در روش دوم به بلوتوث و یا وارلیس معروف است انجام میگیرد

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

      سلام
      میشه انواع پروتکل های عیب یابی رو توضیح بدید ؟
      و انواع ecu رو ؟ :applause:
      نوفن پردازش هوشمند

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

        نوشته اصلی توسط پشه 007
        سلام
        میشه انواع پروتکل های عیب یابی رو توضیح بدید ؟
        و انواع ecu رو ؟ :applause:
        ایول با با پروفشنال
        میدونم خودت اینکاره ای حالا که یه همکار هم برات پیدا شده دوتایی ما صفر کیلومتر ها رو به یه جایی برسونین.
        یه جوری مارو به این ecu وصل کنین
        پیشاپیش از همه تون متشکرم

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

          سلام به دوستان
          پیشنهاد میکنم اون تاپیکی در مورد obdii هست با این تاپیک یا اینکه اینو با اون تاپیک ادغام
          کنید.
          افتادگی آموز اگر طالب علمی
          هرگز نخورد آب زمینی که بلند است

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

            با سلام به دوستان
            به صورت کلی عیب یابی از دو استاندارد KWP2000 و OBD پیروی می کنند.
            در KWP2000 به دو صورت k & l line می باشد که امروزه فقط از خط k-line در عیب یابی استفاده می شود

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

              با سلام دوباره.
              در مورد اینترفیس دستگاه دیاگ،
              جونم براتون بگه که، به جز بحث استانداردهای مربوطه که به اونها اشاره کوتاهی شد، شرکتهای سازنده دیاگ برای قفل نمودن نرم افزارهای خود علاوه بر روش های معمول نرم افزاری، به اینترفیس پناه آورده اند.
              چه بسیار شرکتهایی که نرم افزار عیب یاب به بازار ارائه دادند، ولی پس از اندی نرم افزار آنها توسط اساتید محترم کپی برداری شده.
              به خاطر همین شرکتها به کمک میکروکنترلرها، اینترفیس ها را علاوه بر اینترفیس سخت افزاری، به اینترفیس نرم افزاری نیز تبدیل کرده اند.
              یعنی نرم افزار عیب یاب برای بحث عیب یابی دیگر مستقیما با کنترل کننده های الکترونیکی خودرو (ECU) مستقیما ارتباط برقرار نمی کنند.
              بلکه دستوراتی به میکرو داخل اینترفیس داده و این میکروست که با ECU های خودرو ارتباط برقرار می کند.
              پس دیگر کپی برداری نرم افزار عیب یاب سودی نخواهد داشت. :icon_razz:

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

                با سلام به دوستان عزیز
                بابا چرا همون اول کار موضوع چسبید به آخر کار ؟
                چرا کپی؟
                اساتید بشینید یک تحلیل اساسی و بعد یک طراحی اساسی بکنید ،
                ماهم اینجا هستیم!! :rolleyes:
                من هم با این سیستهما آشنا هستم مشکل اینجاست که سازندگان
                ECU ها یا خودشون دیاگ ساز هستن یا اینکه با بعضی از شرکتهای
                بزرگ سازنده دیاگ قرارداد دارن و اطلاعاتشون رو به این راحتی نمیشه
                بدست آورد والا در عمل طراحی و ساختن دیاگ خیلی راحتتر از اونه که
                بنظر میاد . :agree:
                افتادگی آموز اگر طالب علمی
                هرگز نخورد آب زمینی که بلند است

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

                  میشه بیشتر بگین
                  بحث جالبیه
                  علم چندانکه بيشتر خواني چون عمل در تو نيست ناداني

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

                    درود به همه دوستان.
                    در مورد عیب یاب، در سالهای 1985 و 1989 استانداردهای OBD I و OBD II در آمریکا تدوین شدند، که مطابق این استانداردها خودروسازان ملزم به هماهنگ نمودن نحوه عیب یابی در کنترل کننده ها شده اند.
                    لذا در تمام ECU های موجود در خودرو، عیب یابی از استانداردهای جهانی خاصی پیروی می کنند. لذا عیب یابی و دستگاه عیب یاب چیزی فراتر از brand خاص خودروسازی می باشد.
                    پس با دست رسی به این استانداردها می توان به راحتی عیب یاب را ساخت.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

                      ناقلا ، مشخصه که میدونی و بروز نمی دی ! :mrgreen:

                      It's not the Strongest that Survive, Nor the Most Intelligence, But the ones Most Responsive to Change
                      گونه هایی که شانس بقا دارند ، نه قویترین هستند و نه باهوشترین بلکه آنهایی هستند که بیشترین آمادگی تغییرات را دارند !
                      چارلز داروین - بنیانگذار نظریه تکامل

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

                        نوشته اصلی توسط darvish59
                        درود به همه دوستان.
                        در مورد عیب یاب، در سالهای 1985 و 1989 استانداردهای OBD I و OBD II در آمریکا تدوین شدند، که مطابق این استانداردها خودروسازان ملزم به هماهنگ نمودن نحوه عیب یابی در کنترل کننده ها شده اند.
                        لذا در تمام ECU های موجود در خودرو، عیب یابی از استانداردهای جهانی خاصی پیروی می کنند. لذا عیب یابی و دستگاه عیب یاب چیزی فراتر از brand خاص خودروسازی می باشد.
                        پس با دست رسی به این استانداردها می توان به راحتی عیب یاب را ساخت.
                        با سلام خدمت اساتید گرامی .
                        جسارت کردم ، وارد این بحث سنگین شدم ، شرمنده ، روم سیاه .
                        قبل از شروع ، عرض کنم ، هنوز برام مبهمه که قراره در این تاپیک ، فقط با واژه ها ، اصطلاحات و مفاهیم این قضیه ( ECU - DIAG ) آشنا بشیم !! یا اینکه قراره که یک عیب یاب موتور خودرو انژکتوری بسازیم و یا !!
                        در مورد اول ، دوست شریفمون SAMIN2007 بصورت جسته گریخته ، مطالبی رو به نقل از منابعی ، اینجا و در چند تاپیک دیگه قرار دادند .و چه بهتر بود که قبل از درج این مطالب ، یه پیش زمینه ای برای آشنایی مقدماتی توسط این دوست گرامی عنوان میشد .
                        و اما در مورد قسمت دوم ، عرض کنم ، برای درک عملکرد مو به موی موجودی بنام ECU باید بغیر از الکترونیک ، کامپیوتر ، برنامه نویسی ، میکرو کنترولر و هر آنچه از این دست ،، مقدار بسیار زیادی اطلاعات از طریقه کارکرد قسمتهای مختلف یک موتور خودرو داشت ،بعبارتی ، برای طراحی و ساخت یک ECU و یا یک دستگاه عیب یاب DIAG ، باید بدانیم که اصولا موتور خودرو چگونه کار میکند ؟ کاربراتور چیست ؟ انژکتور کدام است ؟ زوایای مختلف میل لنگ به چه دردی میخورد ؟ میزان و زمان جرقه شمع و پاشش سوخت سوزنهای انژکتور چه مقدار است ؟؟ و و و و و .......
                        این مقدمه را عرض کردم که ، در این تاپیک ، اولا بحث به انحراف کشیده نشه ، و ثانیا ، اینکه ، فرق بسیار زیادی است بین طراحی یک دما سنج با میکرو ،، و طراحی یک ECU ، هر چند که سنجش دمای آب در موتور ، یکی از آیتمهای بسیار حساس ورودی ECU برای تنظیم مقدار پاشش سوخت میباشد ، ولی این کجا و آن کجا !!!!
                        در رابطه با طراحی دستگاه DIAG نیز وضع به همین منوال است ، یعنی اینکه یک طراح DIAG باید علاوه بر موارد فوق ، جداول مورد استفاده و کد های ECU های مختلف را بشناسدو بتواند تفسیر نماید .
                        بهر حال ، خواهش میکنم ، وضعیت این تاپیک را در وهله اول مشخص بفرمایید ، تا از اطلاعات یکپارچه اساتید ، مستفیض شویم .

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

                          درود بر دوست گرامی امیر معیری و سایر دوستان.
                          خوب من خیلی تبحری در مکانیک ندارم. ولی آنچه در این سالها از اساتید محترم کسب کرده ام را سعی می کنم به صورت خلاصه و مفید انتقال دهم.
                          بلکه بتونم بخشی از سوالهای دوست خوبمون، امیر را جواب دهم.
                          اگر اساتید محترم اصلاح و تکمیلی بر نوشته های من بدهند بسیار سپاس گذار می شوم.

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

                            دوستان عزیز همونطور که مطلع هستید، هدف از یک موتور احتراق داخلی (Internal Combustion Engine) تولید نیروی مکانیکی از انرژی شیمیایی موجود در سوخت است. موتورهای احتراق داخلی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند: احتراق جرقه ای (Spark Ignition) و احتراق تراکمی (Compression Ignition) که معروف به موتورهای دیزلی می باشند تقسیم می شوند.
                            پیدایش موتورهای احتراقی برمی گرده به قرن 19 توسط Otto و دوستانش.... :nerd:

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : اینترفیسهای عیب یابی خودروهای انژکتوری توسط میکرو کنترلر

                              یکی از پیشنهادهای جالب Otto برای بهینه کردن موتورهای احتراق داخلی، ایجاد چهار مرحله مکش (intake)، تراکم (compression)، احتراق (ignition) و تخلیه (expansion) است که امروزه نیز موتورهای احتراق داخلی بر این اساس کار می کنند.
                              موتور به صورت کلی از یک یا چندین سیلندر تشکیل یافته. یک سیلندر محفظه ای استوانه ایست که شیستون در داخل آن جابجا می شود. زمانیکه پیستون در بالاترین نقطه خودش در سیلندر است، آنرا نقطه مرگ بالا (top Death Center) یا TDC گویند و نقطه مقابل ان نقطه مرگ پایین یا BDC می باشد. فاصله بین این دو نقطه را کورس پیستون می گویند و حجم انرا اصطلاحا حجم جاروب پیستون میگند.
                              حجم محفظه بالای TDC را حجم محفظه احتراق یا حجم تراکم میگند.
                              مجموع این دو حجم، یعنی تراکم و جاروب پیستون حجم سیلندر را تشکیل می دهند.
                              اگر این حجم را ضرب در تعداد سیلندرها کنید، حجم موتور بدست میاد. :applause:

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X