اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

درخواست راهنمایی جهت فعال کردن فن دوم هنگام از کار افتادن فن اول

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    درخواست راهنمایی جهت فعال کردن فن دوم هنگام از کار افتادن فن اول

    سلام
    یک سیستم خنک کننده ای هستش که دارای 2 موتور فن است . فن اولی توسط دستوری که ازNTC فرمان میاد در هنگام بالارفتن دما به کار می افتد.
    موتور فن دوم بیکاره . من میخوام . موتور فن دوم را هنگامیکه موتور فن اولی چه به دلیل از کار افتادن مقاومت R1 و چه خرابی رله . با تاخیر 1 تا 3 ثانیه ای به کار بیافته .
    برای بهتر متوجه شدن این مدار رو روی پروتیوس کشیدم
    [IMG][/IMG]

    البته تغذیه فن که ارتباطش رو از رله میگیره جدا میاد . من اینجا یکی کردم . که شلوغکاری نشه
    لطفا راهنمایی کنید چه راه کارهایی دارم برای این که وقتی مقاومت خراب شد و یا رله خراب شد . به صورت اتوماتیک فن دوم برای محافظت به کار بیافته . ضمنا به بخش سیمکشی بعد از مقاومت دسترسی بسیار سخته
    ناگفته نماند مدار 12 ولت و آمپر مورد نیاز برای راه اندازی فن حدود 15 آمپر میباشد
    با تشکر
    جدیدترین ویرایش توسط hamed-pc; ۰۲:۴۳ ۱۳۹۶/۰۶/۰۶.
    ارائه سرویسهای اینترنت WiFi , ADSL ویژه مجتمع های مسکونی و اداری

    #2
    پاسخ : درخواست راهنمایی جهت فعال کردن فن دوم هنگام از کار افتادن فن اول

    سلام
    اگر میخوایید کار حرفه ایی باشه باید مداری بسازید که تشخیص بده که فن اول خاموش هست یا خراب. که برای مواردی که فن اول رو خاموش میکنید، فن دوم بی جهت روشن نشه.
    به نظر من از میکرو کنترلر استفاده کنید.
    تعریف کنید براش که اگر خروجیntc فعال شد، یعنی دما بالا رفته و فن 1 روشن شود.
    اگر، ntc خروجیش فعال شد و دما پایین نیامد، بعد از 3 دقیقه ،فن 2 روشن شود.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : درخواست راهنمایی جهت فعال کردن فن دوم هنگام از کار افتادن فن اول

      نوشته اصلی توسط Saman.m.s نمایش پست ها
      سلام اگر میخوایید کار حرفه ایی باشه باید مداری بسازید که تشخیص بده که فن اول خاموش هست یا خراب. که برای مواردی که فن اول رو خاموش میکنید، فن دوم بی جهت روشن نشه. به نظر من از میکرو کنترلر استفاده کنید. تعریف کنید براش که اگر خروجیntc فعال شد، یعنی دما بالا رفته و فن 1 روشن شود. اگر، ntc خروجیش فعال شد و دما پایین نیامد، بعد از 3 دقیقه ،فن 2 روشن شود.
      سلام ممنونم مورد اولتون اگر با مدار بشه این کار رو انجام داد خیلی خوب میشه .دقیقا درست فرمودید در زمانیکه فن اول توسط دستور اصلی از کار افتاد ( نه به علت خرابی ) دیگه نیاز به روشن شدن فن دوم نباشه . اگر فکر میکنید راهی وجود داره که در صورتیکه مقاومت از کار افتاد بشه تشخیص داد و فن دوم به کار بیافته . خیلی عالی میشه اما در صورتیکه نشد . اگر بخواهیم از میکرو استفاده کنیم اتفاقا اوردینو دم دستم هستش . منتها در صورت استفاده کردم از میکرو . نمیخوام بر اساس NTC و گرما فعال بشه . میخوام به محض قطع شدن فن اول و خرابی مقاومت و یا رله . حداکثر پس از 3 ثانیه فرمان به رله فن دوم بده . حالا اینکه مشگل اصلی چگونه تشخصی خرابی مقاومت فن و یا رله فن بده مهمه . بعد از مقاومت مهمتره چون اگر رله هم سالم باشه مقاومت خراب بشه فن از کار می افته .
      ارائه سرویسهای اینترنت WiFi , ADSL ویژه مجتمع های مسکونی و اداری

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : درخواست راهنمایی جهت فعال کردن فن دوم هنگام از کار افتادن فن اول

        سلام
        چرا خرابی رله رو تشخیص بدی؟؟؟؟چه کاریه خوب یه سنسور دیجیتال دما ds18b20 بزار وقتی دما به مقدار مورد نظرت رسید فن اول روشن بشه بعد بنویس واسش اگر دما 3درجه یا 5 درجه بیشتر از دمای مورد نظر شد فن دوم هم روشن بشه اینجوری بهتره بخوای خرابی تشخیص بدی کار یکم زیاد میشه
        موفق باشید
        Proudly @real_ahmadi
        #real_ahmadi

        واسه اسمت بجنگ

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : درخواست راهنمایی جهت فعال کردن فن دوم هنگام از کار افتادن فن اول

          نوشته اصلی توسط مهندس احمدی نمایش پست ها
          سلام
          چرا خرابی رله رو تشخیص بدی؟؟؟؟چه کاریه خوب یه سنسور دیجیتال دما ds18b20 بزار وقتی دما به مقدار مورد نظرت رسید فن اول روشن بشه بعد بنویس واسش اگر دما 3درجه یا 5 درجه بیشتر از دمای مورد نظر شد فن دوم هم روشن بشه اینجوری بهتره بخوای خرابی تشخیص بدی کار یکم زیاد میشه
          موفق باشید
          سلام . ممنونم .
          اتفاقا مشگل همینجا هستش . امکان نصب سنسور دما رو ندارم . ببینید در واقع موضوع موتور پراید هستش که از نوع فن های تک دور بوده . و فن های دو دور نصب شده . اما ECU امکان کنترل دور کند و تند رو نداره و فقط میتونه یک دور رو کنترل کنه . از اونجاییکه فن های دو دور توسط یک مقاومت به دور تند تبدیل میشه .و امکان خرابی این مقاومت وجود داره . و اگر خراب بشه موتور داغ میشه . و چون ECU قابلیت فعال کردن دور تند را نداره مانند مدلهای جدید . به همین عنوان . میخواستم توسط روشی که گفتم به محض خرابی مقاومت و یا رله ( مقاومت مهمتره ) بشه با روشی دور تند رو مثلا با تاخیر یک ثانیه و یا نهایت 3 ثانیه فعال کرد
          ارائه سرویسهای اینترنت WiFi , ADSL ویژه مجتمع های مسکونی و اداری

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : درخواست راهنمایی جهت فعال کردن فن دوم هنگام از کار افتادن فن اول

            نوشته اصلی توسط hamed-pc نمایش پست ها
            سلام . ممنونم .
            اتفاقا مشگل همینجا هستش . امکان نصب سنسور دما رو ندارم . ببینید در واقع موضوع موتور پراید هستش که از نوع فن های تک دور بوده . و فن های دو دور نصب شده . اما ECU امکان کنترل دور کند و تند رو نداره و فقط میتونه یک دور رو کنترل کنه . از اونجاییکه فن های دو دور توسط یک مقاومت به دور تند تبدیل میشه .و امکان خرابی این مقاومت وجود داره . و اگر خراب بشه موتور داغ میشه . و چون ECU قابلیت فعال کردن دور تند را نداره مانند مدلهای جدید . به همین عنوان . میخواستم توسط روشی که گفتم به محض خرابی مقاومت و یا رله ( مقاومت مهمتره ) بشه با روشی دور تند رو مثلا با تاخیر یک ثانیه و یا نهایت 3 ثانیه فعال کرد
            اتفاقا بنده هم زیاد تو این فکر بودم چون اون مقاوت پشت فن پراید زیاد واسم درد سر ایجاد کرده تاحالا
            ولی دور تند هم داره یه پراید 87 داریم یه بار رفتم بیارمش داخل خونه امپر ابش یکم از وسط رد شده بود فن با سرعت زیادی داشت می چرخید صدای زیادی میداد جوری که من فک کردم یه مشکلی پیش اومده ولی وقتی امپر یکم پایین تر اومد سرعتش کم شد و وقتیم خنک شد خاموش شد
            من زیاد از مکانیک و ماشین و ...سر در نمیارم محدوده دمای این رادیاتور چقدره؟ مثلا وقتی امپر میاد وسط اگر بیشتر 110 تا 120 درجه نشه سنسور دیجیتالی که گفتم بهترین گزینه هستش.
            چون واسه اون کاری که شما میخواین انجام بدید چیزی به ذهن بنده نمی رسه که متوجه بشیم مقاومت خراب شده یا رله
            حالا بازم صبر کن ببین دوستان چی میگن شاید نظر بهتری داشته باشن
            موفق باشید
            Proudly @real_ahmadi
            #real_ahmadi

            واسه اسمت بجنگ

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : درخواست راهنمایی جهت فعال کردن فن دوم هنگام از کار افتادن فن اول

              مقاومت R1 واقعا مقدارش 1K هست؟

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : درخواست راهنمایی جهت فعال کردن فن دوم هنگام از کار افتادن فن اول

                با یک سنسور جریان .. جریان خط را کنترل کن
                اگه رله وصل باشه و جریان کشیده بشه یعنی سالمه
                اگه رله وصل بشه و سنسور جریان رو تشخیص نده یعنی مصرف کننده تومدار نیست
                همیشه سعی کنید میکروکنترلر آخرین انتخاب باشه..

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : درخواست راهنمایی جهت فعال کردن فن دوم هنگام از کار افتادن فن اول

                  نوشته اصلی توسط مهندس احمدی نمایش پست ها
                  اتفاقا بنده هم زیاد تو این فکر بودم چون اون مقاوت پشت فن پراید زیاد واسم درد سر ایجاد کرده تاحالا
                  ولی دور تند هم داره یه پراید 87 داریم یه بار رفتم بیارمش داخل خونه امپر ابش یکم از وسط رد شده بود فن با سرعت زیادی داشت می چرخید صدای زیادی میداد جوری که من فک کردم یه مشکلی پیش اومده ولی وقتی امپر یکم پایین تر اومد سرعتش کم شد و وقتیم خنک شد خاموش شد
                  من زیاد از مکانیک و ماشین و ...سر در نمیارم محدوده دمای این رادیاتور چقدره؟ مثلا وقتی امپر میاد وسط اگر بیشتر 110 تا 120 درجه نشه سنسور دیجیتالی که گفتم بهترین گزینه هستش.
                  چون واسه اون کاری که شما میخواین انجام بدید چیزی به ذهن بنده نمی رسه که متوجه بشیم مقاومت خراب شده یا رله
                  حالا بازم صبر کن ببین دوستان چی میگن شاید نظر بهتری داشته باشن
                  موفق باشید
                  سلام
                  ماشین شما که دور تند کار کرده . احتمالا فند دور کند عمل نکرده و وقتی ودمای آب رادیات به 95 درجه میرسه دور تند فعال میشه . برای همین صداش هم هستش که من مستقیم به دور تند متصل نمیتونم بکنم یه وقت نصفه شب آدم میاد ماشینو بیاره پارکینگ کل صداش همرو از خواب بیدار میکنه
                  من فکرم این بود که توسط مدار ساده مثل رله این کار انجام بشه . اما اگر نشه فکر کنم گزینه استفاده از سنسور جریان که با اثر هال باشه میشه مقدار جریان رو زیر نظر داشت

                  دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                  نوشته اصلی توسط M16A2 نمایش پست ها
                  مقاومت R1 واقعا مقدارش 1K هست؟
                  سلام نخیر من خودم همینطوری انتخاب کردم مقاومت اصلی R1 بنا به گفته اصلی کاتالوگ شرکت حدود 0.33ohm هستش
                  [IMG][/IMG]
                  ارائه سرویسهای اینترنت WiFi , ADSL ویژه مجتمع های مسکونی و اداری

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : درخواست راهنمایی جهت فعال کردن فن دوم هنگام از کار افتادن فن اول

                    نوشته اصلی توسط hamed-pc نمایش پست ها
                    سلام
                    ماشین شما که دور تند کار کرده . احتمالا فند دور کند عمل نکرده و وقتی ودمای آب رادیات به 95 درجه میرسه دور تند فعال میشه . برای همین صداش هم هستش که من مستقیم به دور تند متصل نمیتونم بکنم یه وقت نصفه شب آدم میاد ماشینو بیاره پارکینگ کل صداش همرو از خواب بیدار میکنه
                    من فکرم این بود که توسط مدار ساده مثل رله این کار انجام بشه . اما اگر نشه فکر کنم گزینه استفاده از سنسور جریان که با اثر هال باشه میشه مقدار جریان رو زیر نظر داشت

                    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم


                    سلام نخیر من خودم همینطوری انتخاب کردم مقاومت اصلی R1 بنا به گفته اصلی کاتالوگ شرکت حدود 0.33ohm هستش
                    [IMG][/IMG]
                    سلام مجدد
                    بله بنده هم تو فکر سنسور جریان بودم ولی اون تاخیر نداره مگر این که یه ای سی 555 بزاری فک کنم بشه
                    موفق باشی
                    Proudly @real_ahmadi
                    #real_ahmadi

                    واسه اسمت بجنگ

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : درخواست راهنمایی جهت فعال کردن فن دوم هنگام از کار افتادن فن اول

                      نوشته اصلی توسط yousef55 نمایش پست ها
                      با یک سنسور جریان .. جریان خط را کنترل کن
                      اگه رله وصل باشه و جریان کشیده بشه یعنی سالمه
                      اگه رله وصل بشه و سنسور جریان رو تشخیص نده یعنی مصرف کننده تومدار نیست
                      همیشه سعی کنید میکروکنترلر آخرین انتخاب باشه..
                      سلام
                      ممنونم از راهنماییتان . من تنها فکریکه به ذهنم رسید به جهت اینکه سیمکشی را دستکاریی نکنم و با مدار اندازه گیری جریان سزی نشه . فکر کنم همین ماژول یا سنسور جریان اثر هال هستش . اما نمیدونم کارکردش چطوری میشه . یعنی میشه بهش اعتماد کرد یا نه . چون محیط موتور پر از نویز هستش .
                      در ضمن اینکه فرمودید همیشه آخرین راه استفاده از میکروکنترلر باشه منظورتون چی بود ؟
                      ارائه سرویسهای اینترنت WiFi , ADSL ویژه مجتمع های مسکونی و اداری

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : درخواست راهنمایی جهت فعال کردن فن دوم هنگام از کار افتادن فن اول

                        سلام
                        "برق سیم پیچ رله فن دوم "را از خروجی "رله اول" بگیر و "فن دوم" را وصل کن به "نرمالی کلوز" رله دوم
                        این جوری اگر رله اول از کار بیفته رله دوم فن دوم را خود به خود روشن میکنه بدون هیچ مداری

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : درخواست راهنمایی جهت فعال کردن فن دوم هنگام از کار افتادن فن اول

                          نوشته اصلی توسط مهندس احمدی نمایش پست ها
                          اتفاقا بنده هم زیاد تو این فکر بودم چون اون مقاوت پشت فن پراید زیاد واسم درد سر ایجاد کرده تاحالا
                          ولی دور تند هم داره یه پراید 87 داریم یه بار رفتم بیارمش داخل خونه امپر ابش یکم از وسط رد شده بود فن با سرعت زیادی داشت می چرخید صدای زیادی میداد جوری که من فک کردم یه مشکلی پیش اومده ولی وقتی امپر یکم پایین تر اومد سرعتش کم شد و وقتیم خنک شد خاموش شد
                          من زیاد از مکانیک و ماشین و ...سر در نمیارم محدوده دمای این رادیاتور چقدره؟ مثلا وقتی امپر میاد وسط اگر بیشتر 110 تا 120 درجه نشه سنسور دیجیتالی که گفتم بهترین گزینه هستش.
                          چون واسه اون کاری که شما میخواین انجام بدید چیزی به ذهن بنده نمی رسه که متوجه بشیم مقاومت خراب شده یا رله
                          حالا بازم صبر کن ببین دوستان چی میگن شاید نظر بهتری داشته باشن
                          موفق باشید
                          با سلام:
                          خدمت مهندس احمدی عزیز. فن رادیاتور پراید در دمای 91الی 93 شروع به کار می کند ( بسته به مقدار مخلوط آب و ضد یخ ) و با پائین آمدن دما , در دمای حدود 83 الی 85 قطع می شود.سرعت موتور فن تک دور پراید با سرعت فن دور بالای پراید یکی می باشد اما سرعت دور موتور کم فن, فقط با یک مقاومت آجری کم می شود.
                          علم را در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
                          نابغه بودن 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : درخواست راهنمایی جهت فعال کردن فن دوم هنگام از کار افتادن فن اول

                            نوشته اصلی توسط kamy007 نمایش پست ها
                            سلام
                            "برق سیم پیچ رله فن دوم "را از خروجی "رله اول" بگیر و "فن دوم" را وصل کن به "نرمالی کلوز" رله دوم
                            این جوری اگر رله اول از کار بیفته رله دوم فن دوم را خود به خود روشن میکنه بدون هیچ مداری
                            سلام
                            بله رله را میشه این روش رو به کار برد . اما در صورت خرابی مقاومت . چه کار باید کرد . مشگل ما بیشتر خرابی مقاومت هستش

                            دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                            دوستان بالاخره یه راهکار مناسب بدهند که من بتونم پیاده کنم .
                            توی این مدل از ماژول شدت جریان حتما باید یک سیم متصل به فن را از بخش خروجی ماژول متصل کنید که این کار شدنیه و احتمالا کار میکنه. منتها اونوقت میشه دستکاری در سیمکشی یعنی باید یک سیم را قطع کرده و دو سر را به مازول متصل کنیم . حالا میخوا ببینم این مدل ماژول طوری باشه که به جای قطع سیم خود فن . بشه توسط سنسور اثر هال مقدار جریان را همیشه توسط میکرو زیر نظر بگیریم . شبیه این کار در اهم متر های کلمپی هستش . دقیقا من هم میخوام مثل گیره کلمپی فقط سیم از مجاور سنسور عبور کنه



                            دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                            داستان شد ,
                            اینو پیدا کردم منتها هم آمپرش کمه برای کار ما . و هم یه جایی شکافی نداره که سیم بره داخل مجبور نشیم سیمو قطع کنیم
                            [IMG][/IMG]
                            ارائه سرویسهای اینترنت WiFi , ADSL ویژه مجتمع های مسکونی و اداری

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : درخواست راهنمایی جهت فعال کردن فن دوم هنگام از کار افتادن فن اول

                              پست طرح معمای منو را پاک کردید چرا؟ معمای خوبی بود . خودم فردا جوابش را میگفتم.
                              دلیل پاک کردن را بگید ممنون میشوم

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X