اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کنترل موتورAC

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    کنترل موتورAC

    با سلام
    کنترل دور موتور AC به روش PWM با استفاده از میکروکنترلر 8051
    برنامه به زبان C 8051
    مدار شامل تاکومتر (دورسنج)
    کلیدهایی برای کم و زیاد کردن فرکانس
    LCD برای نمایش دور و فرکانس
    قدرت 1500,وات
    لینک زیر شامل شماتیک مدار و برنامه c میکرو می باشد.
    فایل های پیوست شده
    دود اگر بالا نشیند کسر شآن شعله نیست.
    جای چشم ابرو نگیرد گرچه او بالاتر است.

    #2
    کنترل موتورAC

    خیلی ممنون دوست عزیز.....

    موفق باشید.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : کنترل موتورAC

      یه مدار راه انداز نرم برای موتور AC سراغ دارین :question:
      رزام چاخرلو

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : کنترل موتورAC

        سلام دوست عزیز
        این سوالتون رو بهتره تو قسمت الکترونیک صنعتی مطرح کنید
        در دیر مغان آمد یارم قدحی در دست
        مست از می می خواران از نرگس مستش مست

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : کنترل موتورAC

          منظورتون از راه انداز چیه؟؟؟ برای چه نوع موتورac؟؟؟؟

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : کنترل موتورAC

            نوشته اصلی توسط فرزام
            یه مدار راه انداز نرم برای موتور AC سراغ دارین :question:
            با سلام
            اگر برای راه اندازی از این مدار می خواهید استفاده کنید .
            بطور پیش فرض در استارت اولیه فرکانس مدار 50 هرتز می باشد که شما می توانی با تغییراتی در برنامه راه اندازی زا از صفر و یا یک فرکانس پایین شروع کنید وبا یک تایمر تا فرکانس دلخواه افزایش دهید معمولآ فرکانس پایین را 10 هرتز و فرکانس بالا را 50 در نظر گرفته و با تایم 100 میلی ثانیه یک پله یک پله فرکانس را زیاد می کنند بعد از رسیدن به فرکانس 50 شما می توانید خروجی مدار را با برق شهر تعویض کنید و موتور بعد از رسیدن به دور نامی تغذیه خود را از یک مدار دیگر که اصطلاحآ مدار shoort می گویند تآمین کند.
            دود اگر بالا نشیند کسر شآن شعله نیست.
            جای چشم ابرو نگیرد گرچه او بالاتر است.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : کنترل موتورAC

              راستی این را هم بگم که برای موتورهای روتور قفسی معمولآ از این گونه مدارت استفاده میشه .
              که بهتره برای موتورهای روتور سیم پیچی شده از راه اندازهای مقاومتی که بین سیم پیچهای روتور قرار میدن استفاده بشه.
              در آخر برای جابجایی تغذیه موتور از برق کنورتور با برق شهر حتمآ می بایست به جهت چرخش دور موتور توچه داشت .
              دود اگر بالا نشیند کسر شآن شعله نیست.
              جای چشم ابرو نگیرد گرچه او بالاتر است.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : کنترل موتورAC

                با تشکر از مهندس مهدی ساکی اقا تر خدا ما را به شاگردی خودت قبول کن واقعا ما توی این سایت به مهندسهایی مثل اقای ساکی احتیاج داریم واقعا از نوع برنامه نویسیتون لذت میبرم بسیار حرفه ای برنامهاتونو مینویسی خیلی خیلی باعث افتخار این انجمن که مهندسی مثل شما در اون فعالیت میکنه منتظر برنامه های دیگر شما هستیم مهندس تا بیشتر مطلب یاد بگیریم یا علی
                فهبني صبرت علی عذابک فکیف اصبرعلی فراقک
                گیرم که برعذاب توصبر کنم ،چگونه بر جدایی ات شکیبایی ورزم

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : کنترل موتورAC

                  سلام آقا هادی از لطف شما متشکرم
                  این پروژه هایی که فرستادم بیشتر آنها را در زمان دانشجویی انجام دادم . العان کمتر با میکرو کار می کنم چون وقتش ندارم در محیط کارم بیشتر PLC زیمنس کار می کنم.
                  بیشتر کارم برنامه نویسی PLC و WINCC که فکر کنم چون افراد سایت کمتر با صنعت درگیر هستند اگر توضیحاتی برای آنها قرار بدم بدردشون نخوره ( چون نیاز به سخت افزار PLC دارن )
                  اگر کسی در مورد مدارات صنعتی(کنترول کننده های موتورهای AC - ابزار دقیق - اتوماسیون سئوالی داشته باشه در خدمتم اگر هم جوابی ندانستم کسانی را در صنعت دارم که بپرسم)
                  دود اگر بالا نشیند کسر شآن شعله نیست.
                  جای چشم ابرو نگیرد گرچه او بالاتر است.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : کنترل موتورAC

                    سلام آقای ساکی
                    از اینکه لطف دارید و اطلاعاتتون رو اختیار بقیه قرار می دید ممنون،امیدوارم بتونیم از حضور شما در این انجمن به بهترین نحو استفاده کنیم.
                    در دیر مغان آمد یارم قدحی در دست
                    مست از می می خواران از نرگس مستش مست

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : کنترل موتورAC

                      با سلام مجدد خدمت آقای ساکی
                      آقای ساکی اگه میشه لطف کنید و در باره بازار کار یه سری اطلاعات به ما بدید،مثلا اینکه برای اینکه بیایم توی صنعت چه اطلاعات یا مهارتهایی باید داشته باشیم؟
                      و همین طور راجع به درآمدش هم یه مختصر توضیح بدید،که چه کاری در آمد بهتری داره و ...
                      لطف کنید توی این لینک جواب بدید
                      http://www.eca.ir/forum2/index.php/topic,3923.0.html
                      ممنون
                      در دیر مغان آمد یارم قدحی در دست
                      مست از می می خواران از نرگس مستش مست

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : کنترل موتورAC

                        از دوستان به خصوص آقای ساکی نهایت تشکر رو دارم ،ولی من روز یکشنبه باید یه کنفرانس در مورد راه انداز نرمsoft start برای موتور ac باید بدم.اگه می تونید مطالب ومنابع کاملتری رو معرفی کنید. :cry:کمک کنید خیلی :cry:ضروریه
                        رزام چاخرلو

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : کنترل موتورAC

                          با سلام
                          در مورد منابع لاتین اگه خودت واژه soft start را search کنی منابع زیادی را می تونی پیدا کنی .
                          در مورد منابع فارسی کتاب ماشین های الکتریکی پ-س-سن فصلهای آخرش در مورد الکترونیک قدرت و راه ازدازهای AC صحبت کرده و کتاب الکترونیک قدرت ( به اسم الکترونیک صنعتی هم این کتاب در بازار هست) پروفسور محمد هارون رشید . فصلهای آخرش در مورد Driver های AC توضیح داده .
                          من خودم چند نمونه براتون توضیح میدم .
                          1- برای موتورهای روتور سیم پیچی شده از راه اندازهای مقاومتی استفاده میشه .

                          این راه اندازهای مقاومتی خدشون چند دسته اند .
                          برای موتورهای توان پایین از مقامتهای خشک استفاده می کنند .
                          این را هم بگم که با افزایش مقاومت روتور گشتاور راه اندازی زیاد و جریان راه اندازی و سرعت موتور کم می شود.
                          برای موتورهای توان بالا ( از 500 کیلووات به بالا ) از مقاومتهای آبی استفاده می شود .
                          طبق شکل بالا سیم پیچهای روتور را که به رینگ و از رینگ به وسیله زغال و جاروبک به وسیله کابل به صفحه های زیر starter وصل میکنن .
                          داخل این مخزن محلول سود صنعتی و آب وجود دارد . در بالای مخزن یک موتور کوچک می باشد که به صورت چپ گرد - راست گرد بسته شده با فرمان دادن به این موتور شما می توانید فاصله صفحه هات را زیاد و یا کم کنید .
                          که با افزایش فاصله مقاومت روتور زیاد و با کاهش فاصله مقاومت روتور کم می شود .
                          برای راه اندازی دو عدد لیمیت سوئیچ در بالا و پایین استارتر قرار می دهند که هنگام استارت موتور بدانیم حتمآ استارتر بالا (مقاومت ماکزیمم )است و بعد از پایین آوردن صفحه ها کلید پایین یک کنتاکت به ما می دهد که از این کنتاکت برای Short کردن مدار استفاده می کنیم ( مدار Short یک کنتاکتور است که راه انداز را از روتور جدا کرده و سرهای کابلی را که به روتور وصل می باشد به هم وصل می کند).
                          ممکن این سئوال پیش بیاد هنگامی که از این نوع استارتر استفاده میشه احتمال برق گرفتگی با وجود آب نیست باید بگم که ولتاژ روتور ولتاژ القا شده است و ولتاژ آن کم ولی جریان زیادی دارد.
                          نمونه دیگری از این راه اندازها وجود داره که به استارترهای روغنی معروفند.
                          در این نوع از استارترها داخل یک مخزن مقاومت خشک وجود داره و برای جلوگیری از گرما در روغن آنها را قوطه ور می کنن .
                          این مقاومتها بصورت سری به هم متصلند و در هر مرحله از تعداد آنها بنا به احتیاج کم یا زیاد می گردد ( آنها را اتصال کوتاه می کنند با مداراتی که معمولآ روی خود استارتر هست)
                          2- از راه اندازهای مقاومتی که بگذزیم به راه اندازی با کنترل ولتاژ استاتور می رسیم .
                          در این روش ولتاژ استاتور به وسیله ترانس یا مقاومت کنترل می شود ( در لحظه راه اندازی ولتاژ کم و بعد از راه اندازی ولتاژ را افزایش مید هند )
                          در بعضی موارد از اتوترانس نیز استفاده می شود. که ولتاژ موتور را با آن کنترل میکنند.
                          از روشهای فوق به خاطر حجم مدارات - اتلاف انرژی کمتر استفاده می کنند.ولی از لحاظ قیمت اقتصادی ترند.
                          3- با استفاده از کنترل فرکانس.
                          که این روش برای هر دو نوع موتورهای روتور قفسی و روتور سیم پیچی مورد استفاده قرار می دهند.
                          در این روش ولتاژ استاتور را به وسیله کانورتورها کنترل می کنند.
                          در لحظه استارت فرکانس را پایین و بعد از استارت موتور فرکانس را افزایش می دهند و بعد از رسیدن به فرکانس 50 هرتز soft start از مدار جدا شده و ولتاژ موتور از شبکه تآمین می شود.
                          4- مدار ستاره به مثلث نیز برای موتورهای روتور قفسی یک مدار راه انداز به شمارمی آید که در لحظه استارت موتور در حالت ستاره که جریان راه اندازی کمتری می کشد استارت شده و بعد از چند ثانیه به حالت مثلث می رود .
                          5- مدارات دیگری هستند که روی بار موتور تآثیر می گذارند مثلآ در لحظه راه اندازی بار از موتور جدا شده و بعد از راه اندازی به موتور وصل می شوند. در مدارات قدیمی بار به وسیله یک کلاج (مثل دیسک و کلاج ماشین) به موتور وصل می شود.
                          در بعضی از بارهای خاص مثل موتورهای فن در لحظه راه اندازی به وسیله یک دریچه مسیر هوا را می بندند و بعد از راه اندازی مسیر هوا را باز می کنند.
                          من سعی کردم زیاد وارد جزئیات نشوم با خواندن منابعی که نام بردم اگه باز هم سئوالی داشتید در خدمتیم.
                          دود اگر بالا نشیند کسر شآن شعله نیست.
                          جای چشم ابرو نگیرد گرچه او بالاتر است.

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : کنترل موتورAC

                            باسلام
                            لینک بالا مشکل داشت از لینک زیر نقشه و برنامه را Download کنید.

                            http://www.4shared.com/dir/1605943/a9599d29/arshad_azad.html
                            دود اگر بالا نشیند کسر شآن شعله نیست.
                            جای چشم ابرو نگیرد گرچه او بالاتر است.

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : کنترل موتورAC

                              با سلام
                              می بخشید که دیر اصلاح شد.
                              دود اگر بالا نشیند کسر شآن شعله نیست.
                              جای چشم ابرو نگیرد گرچه او بالاتر است.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X