اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کنترل دور فن با موتور تک فاز اکسترنال روتر بوسیله دیمر پنکه سقفی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    کنترل دور فن با موتور تک فاز اکسترنال روتر بوسیله دیمر پنکه سقفی

    عرض سلام و ادب خدمت دوستان، مهندسین و دانشجویان عزیز؛


    پیشاپیش ۱۶ آذر؛ روز دانشجو را خدمت دانشجویان عزیز تبریک عرض میکنم.


    بنده یک فن سانتریفیوژ با موتور اکسترنال روتر و تک فاز و دور ۲۲۰۰ و خازن بیرونی استوانه ای به ظرفیت چهار و نیم میکرو فاراد و توان ۱۲۵ وات و کسینوس فی ۹۵ صدم تهیه کرده ام که آنرا نصب کرده ام. مشکلی که دارم با صدایش است. ابتدا برای کاهش دور آن اقدام به قرار دادن دیمر معمولی -که برای لامپ استفاده میشود- در مسیرش کردم اما دیدم دور فن با استفاده از دیمر دورش بسختی کنترل میشود، صدای قیژ مانندی میدهد و در یک کلام بد کار میکند. پس از مراجعه به سوالاتی که دیگر دوستان در مواجهه با مساله مشابه پرسیده بودند و مطالعه پاسخ اهل فن، متوجه شدم تصور اینکه بتوان دور موتوری که با برق متناوب کار میکند را با دیمر کنترل کرد تصوری ساده انگارانه است چرا که این موتور ها بر اساس ولتاژ و فرکانس میچرخند و برای کنترل دورش میباید همزمان با کاهش ولتاژ، در تناسبِ با آن؛ فرکانس را نیز کاهش داد و وسیله ای که قادر به این کار است اینورتر نامیده میشود که بسیار گران قیمت است.


    اکنون یک دیمر مخصوص کنترل دور پنکه سقفی تهیه کردم و آنرا آزمایش نمودم. نتیجه رضایت بخش بود. این دیمر که از صفر تا پنج مدرج است، در تمام حالت ها بخوبی دور فن را کنترل میکند. حتی در درجه یک هم کمترین صدای اضافه ای از فن شنیده نمیشود.


    سوالی که از عزیزان دارم این است که اساس عملکرد دیمر های کنترل کننده پنکه سقفی چیست و چه تفاوتی با سایر دیمر ها دارد که با آنها فن بد میکرد ولی با این یکی نه؟


    آیا میتوانم دو دیمر پنکه سقفی را صورت سری به یکدیگر وصل کنم دور فن را در بیست و پنج حالت مختلف تنظیم کنم؟


    آیا کنترل دور موتور یک فن سانتریفیوژ با استفاده از دیمر مخصوص پنکه سقفی (که طبعا برای پنکه سقفی طراحی شده نه چیز دیگری) میتواند به فن بنده آسیب برساند؟ پاسخ این سوال را با در نظر داشتن این نکته مرقوم فرمایید که موتور خود یک خازن دارد و -آنطور که بنده از مندرجات روی دیمر متوجه شده ام- این دیمر پنکه سقفی هم خازن خودش را دارد.


    سوال دیگری که خدمت دوستان دارم در مورد کلید های بین راهی است. بنده از یک کلید بین راهی برای همین فن اسفاده میکردم که اکثر اوقات داغ میشد. حتی بعضی وقت ها مدام از داخلش صدای جرقه می آمد. وقتی کلید را باز کردم متوجه شدم در این کلید به جای آنکه برای نقاط اتصال از پلاتین استفاده شده باشد از ورق گالوانیزه استفاده شده. آن کلید را با کلید دیگری تعویض کردم که این یکی مشکل فوق را ندارد. ولی میخواستم دوستان راهنمایی فرمایند که بهترین برند کلید های بین راهی کدام است و آیا برندی سراغ دارید که در نقاط اتصال کلید های بین راهی تولیدی اش از پلاتین استفاده شده کند؟

    قابل ذکر است که بنده دانش پایینی در زمینه برق و الکترونیک دارم لذا خواهشمند است در حد امکان به زبان ساده و بدون استفاده از اصطلاحات علمی پیچیده پاسخ دهید.


    عکس دیمر پنکه سقفی را بپوست قرار میدهم.


    پیشاپیش از پاسخ دوستان سپاسگذارم.


    http://uupload.ir/files/craf_photo_2...3_17-43-20.jpg
    جدیدترین ویرایش توسط abtin11; ۱۷:۵۵ ۱۳۹۶/۰۹/۰۲.

    #2
    پاسخ : کنترل دور فن با موتور تک فاز اکسترنال روتر بوسیله دیمر پنکه سقفی

    سلام کسی یعنی نیست جواب این دوستمون روبده؟چون بنده کنجکاو شدم پاسخ این سوالات دوستمون چی هست. واقعا جای خالی آقای تحریری روز به روز بیشتر احساس . میشه.من فقط میتونم سوال آخر جواب بدم بهترین کلید بین راهی فیوز مینیاتوری هست صد در صد استاندارد

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : کنترل دور فن با موتور تک فاز اکسترنال روتر بوسیله دیمر پنکه سقفی

      نوشته اصلی توسط Behnamdalirei@gmail.com نمایش پست ها
      سلام کسی یعنی نیست جواب این دوستمون روبده؟چون بنده کنجکاو شدم پاسخ این سوالات دوستمون چی هست. واقعا جای خالی آقای تحریری روز به روز بیشتر احساس . میشه.من فقط میتونم سوال آخر جواب بدم بهترین کلید بین راهی فیوز مینیاتوری هست صد در صد استاندارد
      دارحمت کن استاد عزیزمون اقای تحیری اکه شمااسمشوو اوردید.
      قطعا خودندن این همه نگارش برای اعضای عزیز سخته.اولش فک کردم یه تبلغاته.
      نیاز ی نبود این هم توضیحات بذاره.یه مقدار خلاصه می کرد بهتر بود.
      تا جایی که من ازمتنش فهمیدم مشکلش این بوده ایشونن یه فن سانتریفیوژی خریداری کرده.و صدا میده.حالا میخواسته صدا فن را کم کنه.منمبع صدا ممکنه ممکنه از گیرکردن شفت و بقیه اجزای متحرک پیش بیاد.که معموولا صدای غرغر میده.اگه صدا مربوط به برخورد هوای با پره هاباشه صدای فیش فیش () میده.

      فک کنم از ایشون مدل فیش فیش باشه.یعنی چون دور فن زیاده و هوازیادی پرتاپر میشه و صدای باد هست.
      معمولا به دو روش میشه صدای فن ها را کنترل کرد.
      1-روش مکانیکی:در این حالت باید پره هارا جوری بسازیم که موقعی که هوااز دهنه فن ازاد میشه به همدیگه برخورد نکنه به عبارتی دچار اغتشاش نشه.برا یاین منظور در فن های جدید شرکت زیلابک المان اومدن پرههارا مثل دندانه های ارَه دندانه ای کردن.در این حالت باد با یک ارای خاصی از فن جا میشه و صدا نمیده.که البتهت امروزه رد موتورهای جت و هواپیماهاه هم از این تکنیک استفاده شده که تا حدودی صدا کمتر میشه.
      2-روش الکتریکی:
      در این روش با تغییر پارامترهای الکتریکی میشه دور فن را تغییر داد.ولی فن دیگه اون قابلیت قبلی خودش را ندارد.یعنی با بازدهی قبلی کارنخواهد کرد.مصلا اگر شما با گذاشتن یک اینورتر سینوسی دور موتور یک فن را تغییر دهید.در اینحالت دور فن کم میشه درسته که صدا قطع میشه یا کمتر میشه ولی خوب فن از حداکثر راندمان خود استفاده نخواهد کرد.بهتره که بریم و یه فن دور پایین بخریم.
      خوب فرمودند که اینورتر ها خیلی گرون هستند.درسته.به جاش میشه از دیمر ها استفاه کرد.ولی باید دیمر حتما از نوع رله حالت جامد باشه یا ترایاک.شما به راحتی با تغییر زاویه اتش می تونید در هر طول موج بخشی از موج سینوسی را با ترایاک حذف کنید.در این حالت ولتاز کمتر میشه بدون که به قله موج سینوسی و یا اینکه به فرکانس کاری فن آسیب برسه.یعنی درواقع ولتاژ کم میشه ولی فرکانس همون 50هرتز است.در موتورهای acفرکانس کاری خیلی مهمه و نباید تغییر کنه.چون بهترین کارکرد در همون فرکانس برق شهری است.اگر فرکانس تغییر کنه دور موتور هم تغییر میکنه.

      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

      نوشته اصلی توسط Behnamdalirei@gmail.com نمایش پست ها
      سلام کسی یعنی نیست جواب این دوستمون روبده؟چون بنده کنجکاو شدم پاسخ این سوالات دوستمون چی هست. واقعا جای خالی آقای تحریری روز به روز بیشتر احساس . میشه.من فقط میتونم سوال آخر جواب بدم بهترین کلید بین راهی فیوز مینیاتوری هست صد در صد استاندارد
      دارحمت کن استاد عزیزمون اقای تحیری اکه شمااسمشوو اوردید.
      قطعا خودندن این همه نگارش برای اعضای عزیز سخته.اولش فک کردم یه تبلغاته.
      نیاز ی نبود این هم توضیحات بذاره.یه مقدار خلاصه می کرد بهتر بود.
      تا جایی که من ازمتنش فهمیدم مشکلش این بوده ایشونن یه فن سانتریفیوژی خریداری کرده.و صدا میده.حالا میخواسته صدا فن را کم کنه.منمبع صدا ممکنه ممکنه از گیرکردن شفت و بقیه اجزای متحرک پیش بیاد.که معموولا صدای غرغر میده.اگه صدا مربوط به برخورد هوای با پره هاباشه صدای فیش فیش () میده.

      فک کنم از ایشون مدل فیش فیش باشه.یعنی چون دور فن زیاده و هوازیادی پرتاپر میشه و صدای باد هست.
      معمولا به دو روش میشه صدای فن ها را کنترل کرد.
      1-روش مکانیکی:در این حالت باید پره هارا جوری بسازیم که موقعی که هوااز دهنه فن ازاد میشه به همدیگه برخورد نکنه به عبارتی دچار اغتشاش نشه.برا یاین منظور در فن های جدید شرکت زیلابک المان اومدن پرههارا مثل دندانه های ارَه دندانه ای کردن.در این حالت باد با یک ارای خاصی از فن جا میشه و صدا نمیده.که البتهت امروزه رد موتورهای جت و هواپیماهاه هم از این تکنیک استفاده شده که تا حدودی صدا کمتر میشه.
      2-روش الکتریکی:
      در این روش با تغییر پارامترهای الکتریکی میشه دور فن را تغییر داد.ولی فن دیگه اون قابلیت قبلی خودش را ندارد.یعنی با بازدهی قبلی کارنخواهد کرد.مصلا اگر شما با گذاشتن یک اینورتر سینوسی دور موتور یک فن را تغییر دهید.در اینحالت دور فن کم میشه درسته که صدا قطع میشه یا کمتر میشه ولی خوب فن از حداکثر راندمان خود استفاده نخواهد کرد.بهتره که بریم و یه فن دور پایین بخریم.
      خوب فرمودند که اینورتر ها خیلی گرون هستند.درسته.به جاش میشه از دیمر ها استفاه کرد.ولی باید دیمر حتما از نوع رله حالت جامد باشه یا ترایاک.شما به راحتی با تغییر زاویه اتش می تونید در هر طول موج بخشی از موج سینوسی را با ترایاک حذف کنید.در این حالت ولتاز کمتر میشه بدون که به قله موج سینوسی و یا اینکه به فرکانس کاری فن آسیب برسه.یعنی درواقع ولتاژ کم میشه ولی فرکانس همون 50هرتز است.در موتورهای acفرکانس کاری خیلی مهمه و نباید تغییر کنه.چون بهترین کارکرد در همون فرکانس برق شهری است.اگر فرکانس تغییر کنه دور موتور هم تغییر میکنه.

      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

      نوشته اصلی توسط Behnamdalirei@gmail.com نمایش پست ها
      سلام کسی یعنی نیست جواب این دوستمون روبده؟چون بنده کنجکاو شدم پاسخ این سوالات دوستمون چی هست. واقعا جای خالی آقای تحریری روز به روز بیشتر احساس . میشه.من فقط میتونم سوال آخر جواب بدم بهترین کلید بین راهی فیوز مینیاتوری هست صد در صد استاندارد
      دارحمت کن استاد عزیزمون اقای تحیری اکه شمااسمشوو اوردید.
      قطعا خودندن این همه نگارش برای اعضای عزیز سخته.اولش فک کردم یه تبلغاته.
      نیاز ی نبود این هم توضیحات بذاره.یه مقدار خلاصه می کرد بهتر بود.
      تا جایی که من ازمتنش فهمیدم مشکلش این بوده ایشونن یه فن سانتریفیوژی خریداری کرده.و صدا میده.حالا میخواسته صدا فن را کم کنه.منمبع صدا ممکنه ممکنه از گیرکردن شفت و بقیه اجزای متحرک پیش بیاد.که معموولا صدای غرغر میده.اگه صدا مربوط به برخورد هوای با پره هاباشه صدای فیش فیش () میده.

      فک کنم از ایشون مدل فیش فیش باشه.یعنی چون دور فن زیاده و هوازیادی پرتاپر میشه و صدای باد هست.
      معمولا به دو روش میشه صدای فن ها را کنترل کرد.
      1-روش مکانیکی:در این حالت باید پره هارا جوری بسازیم که موقعی که هوااز دهنه فن ازاد میشه به همدیگه برخورد نکنه به عبارتی دچار اغتشاش نشه.برا یاین منظور در فن های جدید شرکت زیلابک المان اومدن پرههارا مثل دندانه های ارَه دندانه ای کردن.در این حالت باد با یک ارای خاصی از فن جا میشه و صدا نمیده.که البتهت امروزه رد موتورهای جت و هواپیماهاه هم از این تکنیک استفاده شده که تا حدودی صدا کمتر میشه.
      2-روش الکتریکی:
      در این روش با تغییر پارامترهای الکتریکی میشه دور فن را تغییر داد.ولی فن دیگه اون قابلیت قبلی خودش را ندارد.یعنی با بازدهی قبلی کارنخواهد کرد.مصلا اگر شما با گذاشتن یک اینورتر سینوسی دور موتور یک فن را تغییر دهید.در اینحالت دور فن کم میشه درسته که صدا قطع میشه یا کمتر میشه ولی خوب فن از حداکثر راندمان خود استفاده نخواهد کرد.بهتره که بریم و یه فن دور پایین بخریم.
      خوب فرمودند که اینورتر ها خیلی گرون هستند.درسته.به جاش میشه از دیمر ها استفاه کرد.ولی باید دیمر حتما از نوع رله حالت جامد باشه یا ترایاک.شما به راحتی با تغییر زاویه اتش می تونید در هر طول موج بخشی از موج سینوسی را با ترایاک حذف کنید.در این حالت ولتاز کمتر میشه بدون که به قله موج سینوسی و یا اینکه به فرکانس کاری فن آسیب برسه.یعنی درواقع ولتاژ کم میشه ولی فرکانس همون 50هرتز است.در موتورهای acفرکانس کاری خیلی مهمه و نباید تغییر کنه.چون بهترین کارکرد در همون فرکانس برق شهری است.اگر فرکانس تغییر کنه دور موتور هم تغییر میکنه.
      eshop-hodhod.ir

      دیدگاه

      لطفا صبر کنید...
      X