اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

قطعه ناشناس

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    قطعه ناشناس

    سلام خدمت اساتید
    واقعا شرمنده عجله دارم
    میبخشید دوستان دیشب جاروبرقی خراب شد بازش کردم همه چی اوکی بود فقط ایراد از کیتش بود که برقو نمیداد به موتور با گشتی که زدم یه قطعه ای پیدا کردم که نمیدونم چیه ولی میدونم مشکل از همونه !
    توی استارتای لامپ مهتابی رو اگه باز کرده باشید یه لامپ مانند دراز هست داخلش ؟ کلا یه سانته . این چیه ؟! چیکار میکنه ؟ الان این سفید شده ارتباطشم قطعه یعنی سوخته ؟ با چی جایگزینش کنم ؟ با یه تیکه سیم معمولی میشه ؟ اصلا این واسه چیه ؟

    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

    منظورم اینه : (اون قطعه ای که شکل لامپه) . البته مال جاروبرقی کاملا دوده سفید داخخلش زده بود اصلا شفاف نبود

    #2
    پاسخ : قطعه ناشناس

    سلام من خودم جارو برقی تعمیر کردم.
    ولی همچین چیزی ندیدم.
    از برد به صورت کامل عکس اپلود کن ببینیم چیه.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : قطعه ناشناس

      نوشته اصلی توسط Reza Azimy_RW نمایش پست ها
      توی استارتای لامپ مهتابی رو اگه باز کرده باشید یه لامپ مانند دراز هست داخلش
      استارت مهتابی لامپ خالی نیست یه لامپ سویچه . جایگزین نکنیش یوقت. ولی یه جاهایی تو کارهای ابتکاری خیلی قطعه ارزون و خوب و دم دستیه خود لامپش یه طرف اون (قوطی گرد پایه دارش) یه طرف
      جدیدترین ویرایش توسط kamy007; ۱۴:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۰۳.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : قطعه ناشناس

        نوشته اصلی توسط Reza Azimy_RW نمایش پست ها
        سلام خدمت اساتید
        واقعا شرمنده عجله دارم
        میبخشید دوستان دیشب جاروبرقی خراب شد بازش کردم همه چی اوکی بود فقط ایراد از کیتش بود که برقو نمیداد به موتور با گشتی که زدم یه قطعه ای پیدا کردم که نمیدونم چیه ولی میدونم مشکل از همونه !
        توی استارتای لامپ مهتابی رو اگه باز کرده باشید یه لامپ مانند دراز هست داخلش ؟ کلا یه سانته . این چیه ؟! چیکار میکنه ؟ الان این سفید شده ارتباطشم قطعه یعنی سوخته ؟ با چی جایگزینش کنم ؟ با یه تیکه سیم معمولی میشه ؟ اصلا این واسه چیه ؟

        دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

        منظورم اینه : (اون قطعه ای که شکل لامپه) . البته مال جاروبرقی کاملا دوده سفید داخخلش زده بود اصلا شفاف نبود
        با سلام:
        کاربر گرامی، قطعه ایکه درجارو برقی ها قرار می گیرد و شبیه سویچ حرارتی داخل استارت مهتابی است، لامپ نئون است که در صورت قرار گرفتن ولتاژ بالاتر از80 الی 90 ولت روشن شده و وجود برق 220 ولت را در دستگاه جارو برقی نشان می دهد. اگر شما ان را اهم چک کنید مدار باز یا OPEN نشان می دهد. اگر کلا سیم پایه های لامپ نئون بریده و خراب باشد این لامپ نئون با دو سیم خارج شده از لامپ به همین صورت در بازار موجود است می توانید تهیه کنید و سپس تعویض کنید. اما بخاطر خرابی لامپ جارو برقی از کار نمی افتد مسیر برق جارو را بوسیله اهمتر از دو شاخه تا سر کلید روشن خاموش و وسر سیم های قرقره جمع کن امتحان کنید.
        علم را در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
        نابغه بودن 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : قطعه ناشناس

          نوشته اصلی توسط Reza Azimy_RW نمایش پست ها
          سلام خدمت اساتید
          واقعا شرمنده عجله دارم
          میبخشید دوستان دیشب جاروبرقی خراب شد بازش کردم همه چی اوکی بود فقط ایراد از کیتش بود که برقو نمیداد به موتور با گشتی که زدم یه قطعه ای پیدا کردم که نمیدونم چیه ولی میدونم مشکل از همونه !
          توی استارتای لامپ مهتابی رو اگه باز کرده باشید یه لامپ مانند دراز هست داخلش ؟ کلا یه سانته . این چیه ؟! چیکار میکنه ؟ الان این سفید شده ارتباطشم قطعه یعنی سوخته ؟ با چی جایگزینش کنم ؟ با یه تیکه سیم معمولی میشه ؟ اصلا این واسه چیه ؟

          دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

          منظورم اینه : (اون قطعه ای که شکل لامپه) . البته مال جاروبرقی کاملا دوده سفید داخخلش زده بود اصلا شفاف نبود
          مطمئن باشید توی جاروبرقی چنین مدل لامی وجود نداره. لامپ مورد اشاره شما یا رید رله هستش و یا لامپ نئون
          یه عکس ازش بزارید بهتر میشه نظر داد

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : قطعه ناشناس

            سوییچ جیوه ای نیستش؟

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : قطعه ناشناس

              این قطعه درون استارتر مهتابی ها، اسمش بی متال Bi Metal است که در لینک زیر، داده های سودمند بیشتری پیرامون آن، آورده شده است:



              تصویر :

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : قطعه ناشناس

                ممنون از راهنمایی همه دوستان با این تفاصیر همون لامپ نئونه چون شکستمش به بی متال نمیخورد دوما ا صلا چنین قطعه ای لازم نمیشه
                دمتون گرم واسم ناآشنا بود گیجم کرده بود که چیه اتصال کوتاهشم کردم راه نیفتاد برد ساده ایه خودم تستش میکنم اگه نشد عکسشو میزارم .
                چچون قدرت جاروبرقی با یه پتاسیومتر کشویی و تریاک تنظیم میشد و تریاک خیلی داغ کرده بود به اون شک کردم ولیسالم بود . دیاک هم همینطور موتور هم با برق 12 راه افتاد برق ورودی هم به مدار وارد میشه چیز خاص دیگه ای نداره الان یکی یکی قطعاتو تست میکنم ببینم چی میشه
                خیلی خیلی ممنون از راخنمایی دوستان
                (فقط شنیده بودم تریاک(دیمر) واسه موتور ای سی خوب نیست ولی خیلی جاها استفاده میکنن حتی مثلا همین جارو برقی پاناسونیک ! جریان چیه ؟! )

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : قطعه ناشناس

                  نوشته اصلی توسط Reza Azimy_RW نمایش پست ها
                  ممنون از راهنمایی همه دوستان با این تفاصیر همون لامپ نئونه چون شکستمش به بی متال نمیخورد دوما ا صلا چنین قطعه ای لازم نمیشه
                  دمتون گرم واسم ناآشنا بود گیجم کرده بود که چیه اتصال کوتاهشم کردم راه نیفتاد برد ساده ایه خودم تستش میکنم اگه نشد عکسشو میزارم .
                  چچون قدرت جاروبرقی با یه پتاسیومتر کشویی و تریاک تنظیم میشد و تریاک خیلی داغ کرده بود به اون شک کردم ولیسالم بود . دیاک هم همینطور موتور هم با برق 12 راه افتاد برق ورودی هم به مدار وارد میشه چیز خاص دیگه ای نداره الان یکی یکی قطعاتو تست میکنم ببینم چی میشه
                  خیلی خیلی ممنون از راخنمایی دوستان
                  (فقط شنیده بودم تریاک(دیمر) واسه موتور ای سی خوب نیست ولی خیلی جاها استفاده میکنن حتی مثلا همین جارو برقی پاناسونیک ! جریان چیه ؟! )
                  با سلام:
                  ترایک در کنترل دور موتور ها با توان کم ماننده جارو برقی ، پنکه سقفی و ... بخاطر وات کم تر از2000 وات مورد استفاده قرار می گیرد، اما در موتور های صنعتی با توان زیاد از دستگاه اینورتر استفاده می کنند.
                  علم را در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
                  نابغه بودن 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : قطعه ناشناس

                    ممنون عزیز بحث وات نیست بحث اینه که موتور ac مگه نباید شکل موج کامل باشه تا دور کامل بزنه ؟ اگه موج شکسته بشه ( مثل کاری که تریاک میکنه ) تو کار موتور AC مشکل پیش میاد و بیشتر داغ میکنه مگه اینطور نیست ؟ کلا تریاک واسه بارای مقاومتیه دیگه ؟
                    البته شایدم موتور DC باشه بعد از تریاک مستقیم شه بره تو موتور ؟!
                    فعلا وقت نکردم نگاش کنم فقط یه نگاه به جلدش کرم متوجه شدم قطعه ناشناس همون لامپ هشدار پر شدن کیسه بوده

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : قطعه ناشناس

                      نوشته اصلی توسط Reza Azimy_RW نمایش پست ها
                      ممنون عزیز بحث وات نیست بحث اینه که موتور ac مگه نباید شکل موج کامل باشه تا دور کامل بزنه ؟ اگه موج شکسته بشه ( مثل کاری که تریاک میکنه ) تو کار موتور AC مشکل پیش میاد و بیشتر داغ میکنه مگه اینطور نیست ؟ کلا تریاک واسه بارای مقاومتیه دیگه ؟
                      البته شایدم موتور DC باشه بعد از تریاک مستقیم شه بره تو موتور ؟!
                      فعلا وقت نکردم نگاش کنم فقط یه نگاه به جلدش کرم متوجه شدم قطعه ناشناس همون لامپ هشدار پر شدن کیسه بوده
                      با سلام:
                      کاربر گرامی، در مدار کنترل دور موتور خیلی از جاروبرقی ها از ترایاک استفاده می شود و موتور آن ها a.c مهم ی باشد. اما در موتور با توان های بالاتر از مدار اینورتر استفاده می شود.
                      علم را در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
                      نابغه بودن 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : قطعه ناشناس

                        کاربر گرامی، در مدار کنترل دور موتور خیلی از جاروبرقی ها از ترایاک استفاده می شود و موتور آن ها a.c مهم ی باشد. اما در موتور با توان های بالاتر از مدار اینورتر استفاده می شود.
                        ممنون از راهنمایی
                        میدونم استفاده میشه ولی واسم سوال بود چرا با توجه به این نکته این کارو میکنن
                        در مورد جاروبرقی متوجه شدم یه اپتوکوپتر به شماره tlp5600 سوخته که تنها اطلاعاتی که ازش در دسترس بود همین عکس بود تو نت (!) :

                        الان من نمیدونم آیا اپتوکوپترها با هم فرق دارن ؟ آیا مثل ترانزیستور معمولی ولتاژش باید کالیبره شه یا وقتی ولتاژ ورودی رو دادیم خروجی مثل یه کلید یا رله کاملا وصل میشه ؟
                        میخام اگه قضیه کالیبره سازی مهم نیست یه ماسفت بهش وصل کنم ؟
                        طبق برسی که کردم این کیت فقط یه رله دیجیتاله و کارای معمولی مثل کلید روشن خاموش و ...
                        ممنون میشم راهنمایی کنین
                        جدیدترین ویرایش توسط Reza Azimy_RW; ۲۳:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۰۶.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : قطعه ناشناس

                          یعنی کلا اپتوکولرها با هم فرقی ندارن ؟ تنها تفاوت توی ولتاژ و جریان ساپورتیه ؟ بنابر این میتونم با یه اپتوکوپلر 220 ولت دیگه جایگزین کنم ؟ چون دقیقا همین قطعه گیر نمیاد توی سایتای خارجی هم به زور بود

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : قطعه ناشناس

                            نوشته اصلی توسط Reza Azimy_RW نمایش پست ها
                            ممنون از راهنمایی
                            میدونم استفاده میشه ولی واسم سوال بود چرا با توجه به این نکته این کارو میکنن
                            در مورد جاروبرقی متوجه شدم یه اپتوکوپتر به شماره tlp5600 سوخته که تنها اطلاعاتی که ازش در دسترس بود همین عکس بود تو نت (!) :

                            الان من نمیدونم آیا اپتوکوپترها با هم فرق دارن ؟ آیا مثل ترانزیستور معمولی ولتاژش باید کالیبره شه یا وقتی ولتاژ ورودی رو دادیم خروجی مثل یه کلید یا رله کاملا وصل میشه ؟
                            میخام اگه قضیه کالیبره سازی مهم نیست یه ماسفت بهش وصل کنم ؟
                            طبق برسی که کردم این کیت فقط یه رله دیجیتاله و کارای معمولی مثل کلید روشن خاموش و ...
                            ممنون میشم راهنمایی کنین
                            با سلام:
                            قطعه فوق اوپتو ترایاک می باشد. یعنی زمانی که پایه 1 و 2 دیود درگرایش مستقیم ( FORWARD BIAS) شود نور مادون قرمز به گیت ترایاک می رسد ( گیت رسم نشده است چون اوپتو است) و در نتیجه جریان متناوب از پایه 4 و 6 عبور کرده و باعث حرکت موتور جارو برقی می شود. بله اوپتو ها با هم فرق دارند. اوپتو کوپلر ترانزیستوری، اوپتو کوپلر ترایاکی، اوپتو کوپلر تریستوری یا S.C.R و ...

                            دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                            نوشته اصلی توسط Reza Azimy_RW نمایش پست ها
                            یعنی کلا اپتوکولرها با هم فرقی ندارن ؟ تنها تفاوت توی ولتاژ و جریان ساپورتیه ؟ بنابر این میتونم با یه اپتوکوپلر 220 ولت دیگه جایگزین کنم ؟ چون دقیقا همین قطعه گیر نمیاد توی سایتای خارجی هم به زور بود
                            باسلام:
                            بله اوپتوکوپلر ها با هم فرق دارند. شما باید دنبال یک آپتو ترایاک دیگر بگردید که از نظر پایه ها با شکل پایه های ارسالی شما هماهنگی داشته باشد. در ایران انواع اوپتو ترایاک گیر می آید باید در سایت ها جستو جو کنید حتما به نتیجه می رسید.
                            علم را در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
                            نابغه بودن 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : قطعه ناشناس

                              واقعا ممنون داداش درسته بعد متوجه شدم اپتوترایاکه منظورم از تفاوت مثل بهره ترانزیستورها بود که اینطور که شما گفتین تفاوتی از این نظر نیست . پس الان میتونم به جاش از یه تریاک استفاده کنم پایه A1 , A2 به جای پایه های4.6 ای سی و گیت به پایه 1 و یه دیود معمولی هم از 1 به طرف 2 ببندم درسته ؟
                              عکس برد رو هم گرقتم کلا یه دیمر دیجیتاله :
                              اون آی سی سفید رنگ اپتوتیراک سوختس که تو مسیر پایه پالس ای سی تایمرشه :


                              جدیدترین ویرایش توسط Reza Azimy_RW; ۱۶:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۰۷.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X