سلام.
مقاله پر محتوایی بود. دید کلی درباره ماشینهای dc و بخشهای تشکیل دهندش میده.
ماشینهای dc ماشینهای پرکاربردی هستند ولی من دوست دارم بدونم که این نوع از ماشینها چه ایرادهایی دارند؟
من کتاب پ.س.سن رو خوندم ولی کمک چندانی نکرد. اگه شما بتونید راهنماییم کنید خیلی ممنون میشم.
:smile:
سلام.
مقاله پر محتوایی بود. دید کلی درباره ماشینهای dc و بخشهای تشکیل دهندش میده.
ماشینهای dc ماشینهای پرکاربردی هستند ولی من دوست دارم بدونم که این نوع از ماشینها چه ایرادهایی دارند؟
من کتاب پ.س.سن رو خوندم ولی کمک چندانی نکرد. اگه شما بتونید راهنماییم کنید خیلی ممنون میشم.
:smile:
سلام
خب نمیشه به صورت کلی گفت ماشین های dc چه اشکالی دارند. چون باید به انواع مختلف تقسیمشون کرد و بعد به صورت جدا در مورد ایرادات و برتری های هر کدوم بحث کرد. همون طور که می دونید ما به طور کلی 3 نوع ماشین الکتریکی داریم : 1-ماشین الکتریکی گردان که ماشین های dc هم جزو همین دسته هستند همچنین ماشین القایی و سنکرون هم جزو همین دسته هستند. 2-ماشین های الکتریکی استاتیک مثل ترانسفورماتورها. 3- رله ها
حالا شما یه ژنراتور dc رو در نظر بگیرید که به انواع زیر تقسیم میشه :
1- تحریک مستقل 2-شنت(موازی) 3-سری 4-کمپوند (که از بقیه بهتره)
مثلا ما ژنراتوری می خوایم که هر چی ازش جریان می کشیم افت ولتاژ نداشته باشیم. اما ژنراتور تحریک مستقل (که خود این تحریک مستقل بودنش هم یه عیب محسوب میشه) افت ولتاژ زیاد داره. ژنراتور شنت هم افت ولتاژ داره یکی از راهکاراش اینه که مقاومت میدان رو زیاد کنیم اما باز هم ولتاژ افت داره. ژنراتور سری باز بهتره مثلا در ابتدا افت نداره اما بعد که به اشباع رفت شروع به افت می کنه. و ژنراتور کمپوند که ترکیبی از سری و شنت هستش از بقیه بهتره.
موتور های dc هم همین انواع رو دارند. مثلا قدیم از موتور های dc تو آسانسورها استفاده میشد اما حالا نمیشه چرا؟ چون ایراد داره :mrgreen:
دیدگاه