اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

موتور های قفس سنجابی القایی- استفاده در دوچرخه

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    موتور های قفس سنجابی القایی- استفاده در دوچرخه

    با سلام خدمت اساتید گرامی.
    ۱-میشه برای حرکت یک دوچرخه با سرنشین هفتاد کیلویی با شیب پنج درجه و حداکثر سرعت سی کیلومتر بر ساعت از
    موتور القایی تک فاز یک اسب بخار به همراه اینورتر تغییر فرکانس و تغییر ولتاژ(برای تغییر فرکانس و بار و داغ تکردن سیم پیچ هنگام کاهش فرکانس) استفاده کرد؟
    ۲-آیا میشه سیم پیچ موتور تک فاز یا سه فاز رو برای ولتاژ پایین تر(مثلا ۴۸ ولت متناوب)
    با حفظ قدرت تغییر داد؟
    ۳-فرق موتور تک فاز و سه فاز یک اسب بخار در راندمانشونه؟ اگه آره چقدر این فرق محسوسه
    ۴-آیا برای تغییر دور موتور تک فاز کاهش فرکانس و ولتاژ کافیه؟ یا باید ظرفیت خازن تغییر کنه؟
    ۵-تا اونجایی که اطلاع دارم میشه موتور تک فاز رو با موج مربعی(شبه سینوسی) راه اندازی کرد ولی خب صدای پنجاه هرتز رو میشه راحت تر شنید(چون لبه های موج تیزه ) ) آیا میشه موتور سه فاز رو هم با سه موج مربعی با اختلاف فاز ۱۲۰ درجه روشن کرد؟(قدرت کم میشه؟)
    .
    جدیدترین ویرایش توسط Amir Zia; ۰۱:۰۱ ۱۳۹۷/۰۷/۲۳.






    امیرحسین ضیا

    #2
    پاسخ : موتور های قفس سنجابی القایی- استفاده در دوچرخه

    نوشته اصلی توسط azjaguar نمایش پست ها
    با سلام خدمت اساتید گرامی.
    ۱-میشه برای حرکت یک دوچرخه با سرنشین هفتاد کیلویی با شیب پنج درجه و حداکثر سرعت سی کیلومتر بر ساعت از
    موتور القایی تک فاز یک اسب بخار به همراه اینورتر تغییر فرکانس و تغییر ولتاژ(برای تغییر فرکانس و بار و داغ تکردن سیم پیچ هنگام کاهش فرکانس) استفاده کرد؟
    ۲-آیا میشه سیم پیچ موتور تک فاز یا سه فاز رو برای ولتاژ پایین تر(مثلا ۴۸ ولت متناوب)
    با حفظ قدرت تغییر داد؟
    ۳-فرق موتور تک فاز و سه فاز یک اسب بخار در راندمانشونه؟ اگه آره چقدر این فرق محسوسه
    ۴-آیا برای تغییر دور موتور تک فاز کاهش فرکانس و ولتاژ کافیه؟ یا باید ظرفیت خازن تغییر کنه؟
    ۵-تا اونجایی که اطلاع دارم میشه موتور تک فاز رو با موج مربعی(شبه سینوسی) راه اندازی کرد ولی خب صدای پنجاه هرتز رو میشه راحت تر شنید(چون لبه های موج تیزه ) ) آیا میشه موتور سه فاز رو هم با سه موج مربعی با اختلاف فاز ۱۲۰ درجه روشن کرد؟(قدرت کم میشه؟)
    .
    سلام،
    سوالاتت بعضا اساسی و دقیق هستند و باز کردن هر کدومش به کلی مطلب و بحث نیاز داره!
    حالا من با دو انگیزه با جوابهای مختصر بحث رو ادامه میدم: 1- کاچی به از هیچیه 2- یکی که جواب بده، بقیه دوستان هم سر ذوق میان!
    ...
    1- میشه .....؟ به کمک مکانیزم گیربکس تقریبا با هر موتوری میشه هر باری رو جابه جا کرد!! (البته بحث زمان انجام کار پیش میاد که در مورد کاربرد شما، برای حرکت پایدار دوچرخه نیاز به یک حداقل سرعت هست، و محاسبات داره!) در کل حدس میزنم بشه و مشکلی نداره البته اگه بتونی انرژیش رو تامین کنی!
    2- تغییر سیم پیچ .....؟ بله، میشه! (استارت ماشین رو نگاه کن، فقط چند دور سیم داره!!)
    3- فرق ..... ؟ حدود 15 درصد! (البته به شدت به نوع موتور تک فاز وابسته است!)
    4- خازن .....؟ تغییر ولتاژ و فرکانس کافیه! (در کل بستگی به نوع موتورت داره ، خازن راه انداز، خازن دائمکار، بدون خازن، ....)
    5- موج مربعی .....؟ اگه به قول خودتون مربعی شبه سینوسی باشه، بله، میشه! مشکلی نداره ! البته مسلما راندمانش قدری کمتر میشه و بیشتر داغ میکنه! (هر دو به علت وجود هارمونیکها)

    - در کل انتخاب موتور DC و پس از اون موتور سه فاز گزینه های بهتری هستند!
    - برای برآوردهای انرژی میتونی از بررسی موتور سیکلت کمک بگیری! (یعنی ببینی یه باک پر از بنزین چقدر انرژی داره و با اون انرژی چه وزنی رو (وزن موتور + سرنشین) تا چه مسافتی حمل میکنه!)
    ◙◙◙◙◙ میخوام به دوستان یه کتاب معرفی کنم! وقت کردید، بخونید - اسمش هست قرآن، سال نشر 10، نویسنده: خدا . ◙◙◙◙◙

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : موتور های قفس سنجابی القایی- استفاده در دوچرخه

      واقعا ازت مچکرم دوست عزیز من ابتدای امر میخواستم با یک میکرو کنترلر و تولید سه تا پالس pwm (یا ۶ تا) اینورتر سه فاز بسازم که دی سی دریافت میکنه و سینوسی میده بیرون بعد دیدم باید تصحیح فاز و سینک کردن فرکانس های تایمر های مختلف رو انجام بدم بیخیال شدم و گفتم از موتور دی سی استفاده کنم یا از موتور القایی که با پالس مربعی راهش بندازم. فقط مشکلم بحث راندمان هست / میخوام اینورترم در ساده ترین حالت ممکن باشه س اگه بشه تک فاز استفاده کرد خیلی بهتره ولی خب علاقم به موتور سه فاز بیشتره (تسلا طور تره ) ) اگه یکی کمکم کنه بگه که چگونه باید با پالس مربعی موتور سه فاز رو ران کنم ممنون میشم. دوستان عزیز من قطعا از چرخ دنده استفاده خواهم کرد پس دور موتور مهم نیست
      .






      امیرحسین ضیا

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : موتور های قفس سنجابی القایی- استفاده در دوچرخه

        نوشته اصلی توسط azjaguar نمایش پست ها
        واقعا ازت مچکرم دوست عزیز من ابتدای امر میخواستم با یک میکرو کنترلر و تولید سه تا پالس pwm (یا ۶ تا) اینورتر سه فاز بسازم که دی سی دریافت میکنه و سینوسی میده بیرون بعد دیدم باید تصحیح فاز و سینک کردن فرکانس های تایمر های مختلف رو انجام بدم بیخیال شدم و گفتم از موتور دی سی استفاده کنم یا از موتور القایی که با پالس مربعی راهش بندازم. فقط مشکلم بحث راندمان هست / میخوام اینورترم در ساده ترین حالت ممکن باشه س اگه بشه تک فاز استفاده کرد خیلی بهتره ولی خب علاقم به موتور سه فاز بیشتره (تسلا طور تره ) ) اگه یکی کمکم کنه بگه که چگونه باید با پالس مربعی موتور سه فاز رو ران کنم ممنون میشم. دوستان عزیز من قطعا از چرخ دنده استفاده خواهم کرد پس دور موتور مهم نیست
        .
        برای ساخت دوچرخه برقی با توجه به بحث رانمان و میزان سرعت باید به سراغ موتورهای براشلس رفت.
        در تاپبک های زیر به طور مفصل دراین باره بحث شده .

        ساخت یک دو چرخه ی الکترونیکی و یک اتوموبیل الکترونیکی

        ساخت یک دوچرخه ی الکترونیکی و اتوموبیل الکترونیکی ( بخش سوال و جواب و نظرات )

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : موتور های قفس سنجابی القایی- استفاده در دوچرخه

          دقیقا درسته ولی من میخوام از موتور القایی سه فاز استفاده کنم. به همین دلیل سوال پرسیدم و میخوام ببینم آیا کسی اینکارو کرده/ راندمان موتور های القایی هم بالاست ( همانطور که براشلس ها راندمان بالایی دارن)






          امیرحسین ضیا

          دیدگاه

          لطفا صبر کنید...
          X