اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

استفاده از سیلندر گاز r22 بعنوان یه پیک نیک

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    استفاده از سیلندر گاز r22 بعنوان یه پیک نیک

    با سلام
    بنده یه سیلند مخصوص گاز r22g دارم که روش یه شیر پیک نیکی گزاشتم توشو گاز مایع lpg پر کردم و ازش بعنوان یه پیک نیکی دارم استفاده میکنم...
    ایا این موضوع خطر ناک هستش ؟
    کپسول قابل شارژ گاز یخچال های صنعتی بوده که توش گاز معمولی پیک نیک پر کردم...
    تصاویرشو قرار میدم ببینید الان اوکی هست و داره کار میکنه اما نمیدونم خطر داره یا خیر !





    #2
    پاسخ : استفاده از سیلندر گاز r22 بعنوان یه پیک نیک

    سلام دوست عزیز
    از نظر کاربردی میشه استفاده کرد ولی ضخامت دیواره پیکنیک با این کپسول گاز یخچال تفاوت داره و مقداری ضخیم تره
    و نکته اینجاست که پیکنیک تو ضربه مقاومت بیشتری داره ولی اینی که شما درست کردید سعی کنید ضربه ای به دیوارش وارد نشه مثلا بندازید رو زمین که اگه پر گاز باشه و بیفته روی شعی نوک تیز ممکنه سوراخ بشه
    رعایت نکان ایمنی بد نیست
    سعی کنید حداکثر تا نصفه گاز توش نگه دارید
    موفق باشید

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : استفاده از سیلندر گاز r22 بعنوان یه پیک نیک

      ممنونم از پاسختون....اما اگر قطر بدنه با پایه و دستگیره بالای کپسول هم ضخامت باشه... من با کولیس اندازه گرفتم 2 دهم دستگیره و پایه این کپسول از پایه و بدنه پیکنیکیه 5 کیلویی ضخیم تر بود...
      البته برای نکانت ایمنی که فرمودید واسش یه لباسی تهیه میکنم که کمی خیالم راحت تر باشه...
      البته نمیدونم سایز این تو بازار هست یا نه اگر پیدا کنم یه شیر سیلندر صنعتی ازین افقی ها قرار میدم.... که روی کپسول های اکسیژن - co2 و این جور چیزا هستش...
      اما رگلاتور که واجب نیست واسش درسته ؟
      تشکر...

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : استفاده از سیلندر گاز r22 بعنوان یه پیک نیک

        نوشته اصلی توسط leksoz نمایش پست ها
        ممنونم از پاسختون....اما اگر قطر بدنه با پایه و دستگیره بالای کپسول هم ضخامت باشه... من با کولیس اندازه گرفتم 2 دهم دستگیره و پایه این کپسول از پایه و بدنه پیکنیکیه 5 کیلویی ضخیم تر بود...
        البته برای نکانت ایمنی که فرمودید واسش یه لباسی تهیه میکنم که کمی خیالم راحت تر باشه...
        البته نمیدونم سایز این تو بازار هست یا نه اگر پیدا کنم یه شیر سیلندر صنعتی ازین افقی ها قرار میدم.... که روی کپسول های اکسیژن - co2 و این جور چیزا هستش...
        اما رگلاتور که واجب نیست واسش درسته ؟
        تشکر...
        دوست گرامی ضخامت اون دسته که در بالا جوش دادن بالاست ولی ضخامت خود دیواره کپسول خیلی نازکه چون من خودم قبلا خواستم بسازم همینجوری برای امتحان خیلی خیلی راحت تونستم با قیچی ورق بری بدنشو پاره کردم و ضخامتش حدود 7 دهم میلیمتر بود که خیلی کمه در مقابل ضخامت خود پیکنیک و با تراش کار هم مشورت کردم گفتن این کپسول ها تو فشار زیاد خطرناکه بعدشم خطر گاز بوتان با گاز یخچال در هنگام پارگی دیواره خیلی متفاوته
        لباسم نمیخواد اگه جایی قراره ثابت باشه برای استفاده
        در کل خطریه زیاد توش گاز نگه ندارین

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : استفاده از سیلندر گاز r22 بعنوان یه پیک نیک

          گرچه فشار گاز کلروفلورو اتان (R22) برابر ۹۰۸ و فشار گاز پروپان برابر ۸۵۳ هست ولی اولی قابل اشتعال نیست و دمای خود انفجاری اش ۱/۵ برابر بالاتر از دومیه از این گذشته کپسول پیک نیک برای تحمل فشارهای بسیار بالاتر ساخته شده
          پیشنهاد می کنم با جان خود و اطرافیان بازی نفرمایید

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : استفاده از سیلندر گاز r22 بعنوان یه پیک نیک

            سلام
            یه سوال مشابه داشتم
            میشه از کپسول های پودری اتش نشانی به عنوان پیک نیک استفاده کرد ؟

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : استفاده از سیلندر گاز r22 بعنوان یه پیک نیک

              نوشته اصلی توسط pat&mat نمایش پست ها
              سلام
              یه سوال مشابه داشتم
              میشه از کپسول های پودری اتش نشانی به عنوان پیک نیک استفاده کرد ؟
              کپسول پیک نیک که قیمتی نداره بخاطرش شما اونکارو بکنی! خطر داره نکنی یه وقت

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : استفاده از سیلندر گاز r22 بعنوان یه پیک نیک

                نوشته اصلی توسط eca.ir/forums نمایش پست ها
                کپسول پیک نیک که قیمتی نداره بخاطرش شما اونکارو بکنی! خطر داره نکنی یه وقت
                چرا همه اینقدر از این کارا میترسن !!
                راستش یکم دیر شده ! دیگه تصمیمم رو گرفتم و میخوام اینکار رو انجام بدم !
                لازم به توضیحه که کپسول پیک نیک به دلیل گرد بودن به کارم نمیومد و من یه تانک استوانه ای میخواستم . لذا نزدیکترین گزینه به نیاز من ، کپسول اتش نشانی با ورک پرژور ۱۷.۵ بار و تست پرژور ۳۵ بار بود که در مورد سیلندر های lpg هم همین اعداد صادق هستند. بعد از تحقیقات در زمینه هر ۲ مدل سیلندر ، یعنی سیلندر های lpg و سیلندر های پودر گاز متوجه شدم که فولاد استفاده شده در تانک های lpg از جنس sg255 بوده که ۳۵ کیلو بر میلیمتر مربع فشار کششی رو تحمل میکنه و این در مورد سیلندر های اتش نشانی بیش از ۳۰ کیلو بر میلیمتر برای فولاد st۱۳ گزارش شده. از منظر خورندگی هم باید بگم که جنس سیلندر های اتشنشانی مقاوم تر هستند . در زمینه تغییر کاربری سیلندر ها هم یک استاندارد پیدا کردم که طبق اون استاندارد دارم پیش میرم. اصلا همه اینا به کنار ، گاز lpg یا همون پروپان به صورت مایع داخل سیلندر ذخیره میشه یعنی تغییرات فشار تابع دمای سیلندر و محتواش هست ، نه مقدار گاز موجود در سیلندر ! فشار مایع پروپان توی دمای اتاق یا همون ۲۵ درجه سانتی گراد حدود ۴ بار هست. یعنی تا وقتی که دمای سیلندر ۲۵ درجه باشه فشار گاز همون ۴ بار هست و هست ! مگر اینکه سیلندر رو داغ کنین و با افزایش دما فشار بخار مایع پروپان متناظر با اون دما بره بالا ؛ برای مثال اگه دمای سیلندر و محتواش رو به ۵۰ درجه سانتیگراد برسونین فشار بخار یا همون فشار داخل سیلندر به حدود ۷ الی ۸ بار میرسه (این اطلاعات رو میتونین از نمودار log ph پروپان که همون r600a هست ، استخراج کنین ) . بخاطر همینه که میشه پروپان یا همون lpg رو توی مخازن پلاستیکی مثل فندک هم ذخیره کرد و حتی بهش میگن گاز فندک و الزاما نیازی به مخازن فولادی ضخیم نداره . و حتی دیدین که گاز فندک رو توی کپسول های قوطی شکل با ورق نازک هم ذخیره و حمل میکنن! بدون خطر(!). تنها دلیل اینکه برای مخازن بزرگتر ، ضخامت بیشتر انتخاب میشه ، افزایش احتمال تنش های محیطی و مکانیکی مثل ضربه ها هستن . این نکته رو هم باید اضافه کنم که استاندارد ضخامت سیلندر های اتشنشانی ۱.۵ میلیمتر تعیین شده .
                بگذریم . تا اینجا فشاری که روی سیلندر های lpg بود حدود ۴ بار بود . ولی برای سیلندر های اتشنشانی پودر گاز این فشار حدود ۱۷.۵ بار هست ! تنها مشکلی که واسه تغییر کاربری پیش رو دارم اینه که رزوه بوشن جوش شده رو سیلندر اتشنشانی با رزوه شیر کپسول های lpg فرق میکنه ! اونم نه یکم ! خیلیی!! واسه اینکار باید یه چاره ای بیاندیشیم! البته ۲ راه بیشتر نداریم . یا یه بوشن فولادی جوش بشه روی سیلندر ، یا هم که یه تبدیل برنجی تراشکاری بشه ! که روش اول منتفیه! تصمیم دارم روش دوم رو انجام بدم .
                با تمام تواضع بگم اگه توی هر کاری علم اون کار رو داشته باشیم ، دیگه از اون کار نمیترسیم !
                با تشکر از وقتی که برای خوندن متن این حقیر گذاشتین .

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : استفاده از سیلندر گاز r22 بعنوان یه پیک نیک

                  نوشته اصلی توسط pat&mat نمایش پست ها
                  چرا همه اینقدر از این کارا میترسن !!
                  راستش یکم دیر شده ! دیگه تصمیمم رو گرفتم و میخوام اینکار رو انجام بدم !
                  لازم به توضیحه که کپسول پیک نیک به دلیل گرد بودن به کارم نمیومد و من یه تانک استوانه ای میخواستم . لذا نزدیکترین گزینه به نیاز من ، کپسول اتش نشانی با ورک پرژور ۱۷.۵ بار و تست پرژور ۳۵ بار بود که در مورد سیلندر های lpg هم همین اعداد صادق هستند. بعد از تحقیقات در زمینه هر ۲ مدل سیلندر ، یعنی سیلندر های lpg و سیلندر های پودر گاز متوجه شدم که فولاد استفاده شده در تانک های lpg از جنس sg255 بوده که ۳۵ کیلو بر میلیمتر مربع فشار کششی رو تحمل میکنه و این در مورد سیلندر های اتش نشانی بیش از ۳۰ کیلو بر میلیمتر برای فولاد st۱۳ گزارش شده. از منظر خورندگی هم باید بگم که جنس سیلندر های اتشنشانی مقاوم تر هستند . در زمینه تغییر کاربری سیلندر ها هم یک استاندارد پیدا کردم که طبق اون استاندارد دارم پیش میرم. اصلا همه اینا به کنار ، گاز lpg یا همون پروپان به صورت مایع داخل سیلندر ذخیره میشه یعنی تغییرات فشار تابع دمای سیلندر و محتواش هست ، نه مقدار گاز موجود در سیلندر ! فشار مایع پروپان توی دمای اتاق یا همون ۲۵ درجه سانتی گراد حدود ۴ بار هست. یعنی تا وقتی که دمای سیلندر ۲۵ درجه باشه فشار گاز همون ۴ بار هست و هست ! مگر اینکه سیلندر رو داغ کنین و با افزایش دما فشار بخار مایع پروپان متناظر با اون دما بره بالا ؛ برای مثال اگه دمای سیلندر و محتواش رو به ۵۰ درجه سانتیگراد برسونین فشار بخار یا همون فشار داخل سیلندر به حدود ۷ الی ۸ بار میرسه (این اطلاعات رو میتونین از نمودار log ph پروپان که همون r600a هست ، استخراج کنین ) . بخاطر همینه که میشه پروپان یا همون lpg رو توی مخازن پلاستیکی مثل فندک هم ذخیره کرد و حتی بهش میگن گاز فندک و الزاما نیازی به مخازن فولادی ضخیم نداره . و حتی دیدین که گاز فندک رو توی کپسول های قوطی شکل با ورق نازک هم ذخیره و حمل میکنن! بدون خطر(!). تنها دلیل اینکه برای مخازن بزرگتر ، ضخامت بیشتر انتخاب میشه ، افزایش احتمال تنش های محیطی و مکانیکی مثل ضربه ها هستن . این نکته رو هم باید اضافه کنم که استاندارد ضخامت سیلندر های اتشنشانی ۱.۵ میلیمتر تعیین شده .
                  بگذریم . تا اینجا فشاری که روی سیلندر های lpg بود حدود ۴ بار بود . ولی برای سیلندر های اتشنشانی پودر گاز این فشار حدود ۱۷.۵ بار هست ! تنها مشکلی که واسه تغییر کاربری پیش رو دارم اینه که رزوه بوشن جوش شده رو سیلندر اتشنشانی با رزوه شیر کپسول های lpg فرق میکنه ! اونم نه یکم ! خیلیی!! واسه اینکار باید یه چاره ای بیاندیشیم! البته ۲ راه بیشتر نداریم . یا یه بوشن فولادی جوش بشه روی سیلندر ، یا هم که یه تبدیل برنجی تراشکاری بشه ! که روش اول منتفیه! تصمیم دارم روش دوم رو انجام بدم .
                  با تمام تواضع بگم اگه توی هر کاری علم اون کار رو داشته باشیم ، دیگه از اون کار نمیترسیم !
                  با تشکر از وقتی که برای خوندن متن این حقیر گذاشتین .
                  اطلاعات خوبی جمع کردی ایول . شما میخوای توش پروپان کنی یا بوتان؟ چون معمولا lpg به بوتان میگن
                  شاید از این لحاظ لازم باشه توی محاسباتت تجدید نظر کنی یه وقت مثل pat و mat نزنی خونه رو ببری روی هوا
                  من دستگاههای آسیاب صنعتی رو توی یوتیوب دیدم که تکه های فلزات و حتی خودروی درسته و موتور ماشین رو توش میندازن مثل بیسکوییت آسیاب میکنه وقتی کپسول گاز r22 رو توش مینداختن دیدم دیوارش مثل حلب نازک بود ولی دیواره ی کپسول پیکنیک نسبت به اون خیلی مقاومتره کپسول آتش نشانی هم اگه دی اکسید کربن باشه قطوره ولی پودری نازکه
                  جدیدترین ویرایش توسط eca.ir/forums; ۰۸:۱۳ ۱۳۹۹/۰۵/۱۷.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : استفاده از سیلندر گاز r22 بعنوان یه پیک نیک

                    نوشته اصلی توسط eca.ir/forums نمایش پست ها
                    اطلاعات خوبی جمع کردی ایول . شما میخوای توش پروپان کنی یا بوتان؟ چون معمولا lpg به بوتان میگن
                    شاید از این لحاظ لازم باشه توی محاسباتت تجدید نظر کنی یه وقت مثل pat و mat نزنی خونه رو ببری روی هوا
                    من دستگاههای آسیاب صنعتی رو توی یوتیوب دیدم که تکه های فلزات و حتی خودروی درسته و موتور ماشین رو توش میندازن مثل بیسکوییت آسیاب میکنه وقتی کپسول گاز r22 رو توش مینداختن دیدم دیوارش مثل حلب نازک بود ولی دیواره ی کپسول پیکنیک نسبت به اون خیلی مقاومتره کپسول آتش نشانی هم اگه دی اکسید کربن باشه قطوره ولی پودری نازکه
                    ارهه !درسته ! خرد کن های صنعتی ! اونا خیلی قوی ان !
                    توش قوطی های شارژ گاز فندک رو هم میندازن! نظر شما در مورد خرد شدن اون دسته از مخازن lpg چطوره ؟ ایا قویتر از کپسول های اتش نشانی هستن ؟!
                    گاز مایع یا lpg به بوتان و یا پروپان و یا ترکیب این دو گفته میشه . این ۲ گاز مشخصات خیلی نزدیک به همی دارن بخاطر همین میتونن در اکثر موارد به جای همدیگه استفاده بشن و در همین راستا در اکثر موارد برای عموم مردم این ۲ گاز یکی هستن ! ولی در اصل گاز پروپان نسبت به بوتان دمای شعله بالاتری داره . در عین حال نقطه جوش پایینتری هم داره . بهمین دلیل در فصل سرما کپسول های بوتان در گازدهی دچار مشکل میشن ولی کپسول های پروپان نه !همین چند دلیل باعث میشه پروپان محبوبیت بیشتری داشته باشه. در ضمن درسته سیلندر های نگهداری این ۲ گاز بخاطر کاهش هزینه های تولید انبوه یکی هستن ولی نوع شیر این ۲ گاز با همدیگه فرق میکنن . خروجی شیر بوتان توپیچ ولی پروپان رو پیچ هست . نقطه جوش بالاتر بوتان نسبت به پروپان باعث میشه در دمای یکسان بوتان نسبت به پروپان فشار بخار کمتری داشته باشه ( فشار بوتان در دمای اتاق حدود ۳ بار و برای پروپان حدود ۴ بار ) یعنی اگه بخوام بوتان ذخیره کنم شرایط پیش رو سازگاری بیشتری هم داره .
                    فکر کنم از دیدن اینکه یه پت و مت این همه مطالعه داشته کلی تعجب کردین!
                    در مورد سیلندر های گاز های مبرد R همونطور که دوستان اینجا گفتند منم باید اضافه کنم که این گاز ها انفجاری نیستن و فشار بخار اکثرشون هم پایین هست . به همین خاطر و به دلیل پایین بودن درجه اهمیت ایمنی نسبت به گاز های قابل انفجار ،ضخامت سیلندرهای نگهداری و حملشون پایین هست . ( تا جایی که من با مبرد ها سروکله زدم از بین همشون مبرد R410a بیشترین فشار بخار یعنی حدود ۱۶ بار در دمای اتاق رو داشته پس اگه دوستان میخوان پیکنیکی مبردی بسازن (!)بهتره اول یه نگاهی به سیلندر های ۴۱۰ بندازن ولی بعید میدونم فرقی بینشون باشه اونم بخاطر هزینه های تولید . اینو نمیدونم باید بررسی بشه )
                    در مورد گاز co2 هم که جز گاز های پرفشاره داستان ذخیره سازیشون فرق میکنه و سیلندر هاش ضخیم با روش تولید خاص . این مقوله دیگه خارج از حوصله این تاپیکه !
                    یسری مواد نمد مانند هم هست که داخل بعضی از مخازن lpg دیدم واسه جذب گاز مایع میذارن . مزیت این نمد اینه که در مواقعی که کپسول اسیب ببینه مانع از نشت کل گاز به صورت آنی میشه . خیلی چیز جالبیه ! اگه اینو گیر بیارم حتما سیلندرم رو بهش مجهز میکنم اینطوری واقعا خیالم راحت میشه .
                    نظر شما چیه ؟ چیزیو جا ننداختم ؟ بهرحال مسئله حساسیه . ادم اگه عاقل باشه نظر بقیه هم رو میشنوه ! خدارو چه دیدی ! یهو دیدی با در نظر گرفتن این همه مطالب بازم رفتم رو هوا

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : استفاده از سیلندر گاز r22 بعنوان یه پیک نیک

                      ببین همه اینا درست ولی مبردها چون عموما خاصیت انفجار و آتشسوزی ندارن طبعا استاندارد ساخت مخزنشون هم پایینتره نسبت به مخازن گاز مایع. از طرفی مبردها معمولا زود به زود مخازنشون خالی میشه و احتمالا میرن به بازیافت. پس استاندارد خوردگی و زنگ زدگی اونا بالا نیست . اگه lpg جا کنی حتی %1 هم احتمال نشتی اونا بازم یعنی بمب
                      اما کپسول دی اکسید کربن یا کپسول هوا قضیه شون متفاوته. من یه کپسول هوای فشرده برای تفنگ pcp دارم که شبیه کپسول آتش خاموش کن دی اکسید کربنی هست و همین هفته ی قبل با فشار 300 بار دادم شارژش کردن خیلی مقاوم و مطمئن تر هستن نسبت به مخزن مبردها

                      دیدگاه

                      لطفا صبر کنید...
                      X