اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

انتخاب موتور dc

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    انتخاب موتور dc

    با سلام
    مدتیه توی سایت های فارسی درباره نحوه انتخاب موتور dc جستجو میکنم ولی تکراری و بی استفاده هست
    برای انتخاب موتور یک چرخ دوار که بصورت افقی از سطح زمین قرار هست دوران کند باید از چه موتوری که قابلیت کنترل سرعت رو هم داشته باشه و نسبت به بقیه هزینه مناسبتری داشته باشه استفاده کرد؟
    وزن این چرخ نزدیک 15 کیلوگرم و نهایت سرعت مورد نظر 60rpm -وزن چرخ هم روی موتور نیست
    ممنون میشم از دوستانی که اصول کلی انتخاب موتور رو بگن و کمکم کنند

    #2
    پاسخ : انتخاب موتور dc

    نوشته اصلی توسط behrang73 نمایش پست ها
    با سلام
    مدتیه توی سایت های فارسی درباره نحوه انتخاب موتور dc جستجو میکنم ولی تکراری و بی استفاده هست
    برای انتخاب موتور یک چرخ دوار که بصورت افقی از سطح زمین قرار هست دوران کند باید از چه موتوری که قابلیت کنترل سرعت رو هم داشته باشه و نسبت به بقیه هزینه مناسبتری داشته باشه استفاده کرد؟
    وزن این چرخ نزدیک 15 کیلوگرم و نهایت سرعت مورد نظر 60rpm -وزن چرخ هم روی موتور نیست
    ممنون میشم از دوستانی که اصول کلی انتخاب موتور رو بگن و کمکم کنند
    با سلام:
    شما باید ازیک موتور، گیربکس دار ( سرو موتور) استفاده کنید .چون موتور های معمولی A.C یا D.C معمولا دارای دور موتور 1000 الی 2000 دور دقیقه یا R.P.M می باشند، یعنی سرعت زیاد تر ولی قدرت کم تر. حلا در بازار بگردید یک موتور گیربکس دار 60 دور در دقیقه A.C یا D.C متناسب نیاز خودپیداکنید. اگر تهران هستید، این گونه موتور ها را حدود خیابان سعدی جنوبی می توانید پیدا کنید. فقط تنها چیزی را که باید توضیح دهید، آیا این موتور قرار است این چرخ دوار را با تسمه، زنجیر یا نوک شفت موتور مستقیم در مرکز چرخ دوار قرار گیرد یا موارد دیگری.؟
    علم را در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
    نابغه بودن 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : انتخاب موتور dc

      نوشته اصلی توسط علی تحیری نمایش پست ها
      با سلام:
      شما باید ازیک موتور، گیربکس دار ( سرو موتور) استفاده کنید .چون موتور های معمولی A.C یا D.C معمولا دارای دور موتور 1000 الی 2000 دور دقیقه یا R.P.M می باشند، یعنی سرعت زیاد تر ولی قدرت کم تر. حلا در بازار بگردید یک موتور گیربکس دار 60 دور در دقیقه A.C یا D.C متناسب نیاز خودپیداکنید. اگر تهران هستید، این گونه موتور ها را حدود خیابان سعدی جنوبی می توانید پیدا کنید. فقط تنها چیزی را که باید توضیح دهید، آیا این موتور قرار است این چرخ دوار را با تسمه، زنجیر یا نوک شفت موتور مستقیم در مرکز چرخ دوار قرار گیرد یا موارد دیگری.؟
      ممنونم
      با نوک شفت موتور در مرکز چرخ
      با چه توان و گشتاوری باید تهیه کنم؟

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : انتخاب موتور dc

        با سلام
        موتور با قابلیت کنترل سرعت، یا باید از نوع دی سی باشه به همراه درایو و یا از نوع سه فاز به همراه اینورتر و هر دوی این موارد چون از درایو استفاده میشه دست کم دوبرابر قیمت موتور باید پول برای درایو بدید.
        در هر صورت شما حتما از گیربکس که باید استفاده بکنید. بنظرم یه بررسی مجدد بکنید که اگه 60 دور با گیربکس بدست بیاد آیا باز هم نیازی به استفاده از درایو هست یا خیر؟ یعنی آیا ممکنه بعضی اوقات مقلا روی 50 دور کار کنین یا نه همیشه همون 60 دور نیاز هست؟
        با قطعی شدن نتیجه ی این بررسی، تقریبا بخش مهمی از پروسه ی انتخاب موتور انجام شده. یعنی اگه موتورتون کنترل دور نخواد میشه حتی از موتور تکفاز استفاده کردکه توی دور نامیش کار کنه و تو خروجی گیربکسش هم 60 دور با گشتاور خوب بده که از نظر هزینه بسیار به صرفه تر از سایر روشهاست.
        کمترین توقع از یک فرد تحصیلکرده، دانستن املای صحیح کلمات است.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : انتخاب موتور dc

          نوشته اصلی توسط نو رسیده نمایش پست ها
          با سلام
          موتور با قابلیت کنترل سرعت، یا باید از نوع دی سی باشه به همراه درایو و یا از نوع سه فاز به همراه اینورتر و هر دوی این موارد چون از درایو استفاده میشه دست کم دوبرابر قیمت موتور باید پول برای درایو بدید.
          در هر صورت شما حتما از گیربکس که باید استفاده بکنید. بنظرم یه بررسی مجدد بکنید که اگه 60 دور با گیربکس بدست بیاد آیا باز هم نیازی به استفاده از درایو هست یا خیر؟ یعنی آیا ممکنه بعضی اوقات مقلا روی 50 دور کار کنین یا نه همیشه همون 60 دور نیاز هست؟
          با قطعی شدن نتیجه ی این بررسی، تقریبا بخش مهمی از پروسه ی انتخاب موتور انجام شده. یعنی اگه موتورتون کنترل دور نخواد میشه حتی از موتور تکفاز استفاده کردکه توی دور نامیش کار کنه و تو خروجی گیربکسش هم 60 دور با گشتاور خوب بده که از نظر هزینه بسیار به صرفه تر از سایر روشهاست.
          سلام ممنونم ازتون
          سرعت ثابت نیست و قراره در حین کار تغییر کنه ضمن اینکه باید معکوس هم بشه

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : انتخاب موتور dc

            نوشته اصلی توسط behrang73 نمایش پست ها
            سلام ممنونم ازتون
            سرعت ثابت نیست و قراره در حین کار تغییر کنه ضمن اینکه باید معکوس هم بشه
            خب پس استفاده از موتور تکفاز و بدون درایو امکان نداره.
            مرحله ی بعدی بررسی میزان گشتاور مورد نیازتون هست.
            که ابتدا باید ماکزیمم گشتاور راه اندازی رو بدست بیارید و بعدش هم بارهای دینامیکی و لحظه ای رو در نظر بگیرین که ممکنه حین کار سیستم اتفاق بیفته.
            اعداد بدست اومده ی تخمینی و اندازه گیری شده رو در عدد 1.2 ضرب کنین. موتور انتخابیتون گشتاورش نباید از این مقدار بدست اومده کمتر باشه.
            کمترین توقع از یک فرد تحصیلکرده، دانستن املای صحیح کلمات است.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : انتخاب موتور dc

              نوشته اصلی توسط نو رسیده نمایش پست ها
              خب پس استفاده از موتور تکفاز و بدون درایو امکان نداره.
              مرحله ی بعدی بررسی میزان گشتاور مورد نیازتون هست.
              که ابتدا باید ماکزیمم گشتاور راه اندازی رو بدست بیارید و بعدش هم بارهای دینامیکی و لحظه ای رو در نظر بگیرین که ممکنه حین کار سیستم اتفاق بیفته.
              اعداد بدست اومده ی تخمینی و اندازه گیری شده رو در عدد 1.2 ضرب کنین. موتور انتخابیتون گشتاورش نباید از این مقدار بدست اومده کمتر باشه.
              ممکنه تو بدست اوردن گشتاور منو کمک کنین ؟

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : انتخاب موتور dc

                نوشته اصلی توسط behrang73 نمایش پست ها
                ممکنه تو بدست اوردن گشتاور منو کمک کنین ؟
                ساده ترین راه تجربیش اینه که اون چرخ خروجی رو تو سخت ترین موقعیت ممکن راه اندازی قرار بدین. بعد دور اون چرخ یه نخ مقاوم و مناسب ببندین و سر نخ یا طناب رو هم وصل کنین به قلاب یه نیروسنج یا ب***** دستی دیجیتال قلابدار که الان زیاد هست.
                بعد با اون ب***** بکشینش تا حرکت کنه و پیشنهاد میکنم حداقل یه دور کامل با این روش حرکتش بدین. در حین این کارحواستون به عددی که ب***** نشون میده هم باشه و ماکزیممش رو ثبت کنین.
                ماکزیمم عدد ب***** میشه ماکزیمم نیرویی که توی اون شعاع شما برای حرکت دادن چرختون بهش احتیاج دارید. این عدد رو تبدیل به واحد نیوتن کنین و شعاع چرخ رو هم برحسب متر در اون ضرب کنین.
                گشتاور خروجی مورد نیاز بر حسب نیوتن متر بدست میاد.
                حالا از هر گیربکس کاهنده ای که استفاده میکنین، این عدد رو بر نسبت دور ورودی به خروجیش تقسیم کنین، این میشه حداقل گشتاور مورد نیاز موتور. بطور تجربی 1.2 برابر این مقدار رو برای انتخاب موتور در نظر داشته باشین.
                اگه شرایط چرخش اون چرخ یکنواخت نیست و در برخی مواقع ممکنه بسته به نوع بار، فشارهای لحظه ای هم بهش وارد بشه باید اونها رو هم اندازه گیری و در محاسبات وارد کنین. یا اینکه بسته به نیاز، اون ضریب 1.2 نهایی رو افزایش بدین.

                پی نوشت: اون جاهایی که سایت ستاره گذاشته، منظور ب ا س ک و ل بوده.
                جدیدترین ویرایش توسط نو رسیده; ۱۲:۲۷ ۱۳۹۷/۰۹/۱۲.
                کمترین توقع از یک فرد تحصیلکرده، دانستن املای صحیح کلمات است.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : انتخاب موتور dc

                  نوشته اصلی توسط نو رسیده نمایش پست ها
                  ساده ترین راه تجربیش اینه که اون چرخ خروجی رو تو سخت ترین موقعیت ممکن راه اندازی قرار بدین. بعد دور اون چرخ یه نخ مقاوم و مناسب ببندین و سر نخ یا طناب رو هم وصل کنین به قلاب یه نیروسنج یا ب***** دستی دیجیتال قلابدار که الان زیاد هست.
                  بعد با اون ب***** بکشینش تا حرکت کنه و پیشنهاد میکنم حداقل یه دور کامل با این روش حرکتش بدین. در حین این کارحواستون به عددی که ب***** نشون میده هم باشه و ماکزیممش رو ثبت کنین.
                  ماکزیمم عدد ب***** میشه ماکزیمم نیرویی که توی اون شعاع شما برای حرکت دادن چرختون بهش احتیاج دارید. این عدد رو تبدیل به واحد نیوتن کنین و شعاع چرخ رو هم برحسب متر در اون ضرب کنین.
                  گشتاور خروجی مورد نیاز بر حسب نیوتن متر بدست میاد.
                  حالا از هر گیربکس کاهنده ای که استفاده میکنین، این عدد رو بر نسبت دور ورودی به خروجیش تقسیم کنین، این میشه حداقل گشتاور مورد نیاز موتور. بطور تجربی 1.2 برابر این مقدار رو برای انتخاب موتور در نظر داشته باشین.
                  اگه شرایط چرخش اون چرخ یکنواخت نیست و در برخی مواقع ممکنه بسته به نوع بار، فشارهای لحظه ای هم بهش وارد بشه باید اونها رو هم اندازه گیری و در محاسبات وارد کنین. یا اینکه بسته به نیاز، اون ضریب 1.2 نهایی رو افزایش بدین.

                  پی نوشت: اون جاهایی که سایت ستاره گذاشته، منظور ب ا س ک و ل بوده.
                  ممنونم ازتون خیلی مفید و جالب بود تو فکر فرمول های ریاضی بودم
                  از اینکه وقت گذاشتین و نوشتین ممنونم ازتون

                  دیدگاه

                  لطفا صبر کنید...
                  X