اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

راهنمایی در مورد مدار یکسوساز

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    راهنمایی در مورد مدار یکسوساز

    با سلام و آرزوی سلامتی و بهروزی
    بنده یک ترانسفورماتور ۲۲۰ به۲۴ ولت دارم که میخوام براش یک مدار یکسو ساز برای شارژ باتری ماشین بسازم اگه ۲۴ ولت هم بشه میتونم ازش استفاده کنم ، امکانش هست که در مورد مدار و مشخصات المانهاش بنده رو راهنمائی بفرمائید، مدار یکسوساز تمام موج با خازن و مقاومت و.. که خودم ساختم دوام نیاورد و دیودهاش ترکید. ممنون میشم پاسخ بدین

    #2
    پاسخ : راهنمایی در مورد مدار یکسوساز

    درود . جریان ترانس شما چند آمپر هست ؟ اگر اطلاع ندارید ابعاد هسته فلزی ترانس رو در سه بعد اندازه گیری کرده و اعلام کنید تا بهتر بشه راهنمایی کرد

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : راهنمایی در مورد مدار یکسوساز

      ابعاد هسته دور سیم پیچ۱۰*۸*۶(طول، عرض، ارتفاع)و سیم پیچ تقریبا 9.5*4.5*6 سانتی متره، ولی این ابعد سیم پیچ فقط برای ۲۲۰ ولت نیست دو تا ورودی دیگه هم برای ۲۴۰ و ۲۶۰ ولت داره. یعنی این ابعاد برای هرسه ولتاژ ورودی انقدره.
      جدیدترین ویرایش توسط amin.raamia; ۰۳:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۳.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : راهنمایی در مورد مدار یکسوساز

        نوشته اصلی توسط amin.raamia نمایش پست ها
        با سلام و آرزوی سلامتی و بهروزی
        بنده یک ترانسفورماتور ۲۲۰ به۲۴ ولت دارم که میخوام براش یک مدار یکسو ساز برای شارژ باتری ماشین بسازم اگه ۲۴ ولت هم بشه میتونم ازش استفاده کنم ، امکانش هست که در مورد مدار و مشخصات المانهاش بنده رو راهنمائی بفرمائید، مدار یکسوساز تمام موج با خازن و مقاومت و.. که خودم ساختم دوام نیاورد و دیودهاش ترکید. ممنون میشم پاسخ بدین
        با سلام:
        باتری های خودرو 12 ولت نامی می باشند، لذا استفاده از ترانس 24 ولت 10 ولت ولتاژ اضافه R.M.S دارد. حدود چند دور از سیم پیچ ثانویه کم کنید تا ولتاژشما به 14 ولت برسد. سپس از یک پل دیود متناسب با آمپر خروجی ترانس استفاده کنید. ولتاژ یکسو شده احتیاجی به خازن فیلترینگ ندارد. چون باتری خودرو خودش ماننده یک خازن با ظرفیت ده ها فارادی عمل می کند. !!!
        علم را در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
        نابغه بودن 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)

        دیدگاه


          #5
          Re: راهنمایی در مورد مدار یکسوساز

          نوشته اصلی توسط amin.raamia نمایش پست ها
          با سلام و آرزوی سلامتی و بهروزی
          بنده یک ترانسفورماتور ۲۲۰ به۲۴ ولت دارم که میخوام براش یک مدار یکسو ساز برای شارژ باتری ماشین بسازم اگه ۲۴ ولت هم بشه میتونم ازش استفاده کنم ، امکانش هست که در مورد مدار و مشخصات المانهاش بنده رو راهنمائی بفرمائید، مدار یکسوساز تمام موج با خازن و مقاومت و.. که خودم ساختم دوام نیاورد و دیودهاش ترکید. ممنون میشم پاسخ بدین
          شما بعد از یکسوسازی مستقیم به باتری ماشین وصل میکند؟
          اگر این کار رو انجام میدهید مطمئن باشید که دیود ها میسوزند
          چون دارید 24 ولت (10 ولت اضافه ولتاژ) به باتری میدهید
          ولتاژ شارژ باتری ماشین 13.8 الی 14.2 هست و بیشتر از این نباید به باتری ماشین داد تا شارژ شود
          در صورت دادن 24 ولت به باتری ، باتری خراب خواهد شد و عمر آن بسیار کوتاه میشود
          شما باید از یک مدار کاهنده ولتاژ و محدود کننده جریان استفاده کنید تا ولتاژ و جریان بیش از حد به باتری ندهید (جریان زیاد باعث کم شدن عمر باتری میشود)
          برای یکسو سازی شما از چه دیودی استفاده میکنید؟ به نظر من بهتر است از پل دیود جریان بالا مانند

          یا

          استفاده کنید
          اگر میتوانید نقشه شماتیک مداری که استفاده میکردید رو بگذارید تا بتوانیم کمک بیشتری کنیم
          این مشکل رو تجربه کردم
          یا اینکه از نزدیک دیدم و دارم نظر میدم
          بعضی ها به اشتباه فکر میکنن من تعمیر کارم و دارم راه حل میگم

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : Re: راهنمایی در مورد مدار یکسوساز

            با سلام، بله باتری ماشین ۱۲ ولته ولی قبل از اینکه مدار رو به باتری وصل کنم و میخواستم ولتاژشو اندازه بگیرم دیودها ترکیدند، از مدار یکسو ساز تمام موج ( پل دیویدی با خازن و مقاومت استفاده کردم ، دیود ها 1N4001 و خازن ۲۲۰میکرو و مقاومت 10 کیلو استفاده کردم که جواب نداد، بنظرتون مشکل از خازن نبوده؟

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : Re: راهنمایی در مورد مدار یکسوساز

              نوشته اصلی توسط amin.raamia نمایش پست ها
              با سلام، بله باتری ماشین ۱۲ ولته ولی قبل از اینکه مدار رو به باتری وصل کنم و میخواستم ولتاژشو اندازه بگیرم دیودها ترکیدند، از مدار یکسو ساز تمام موج ( پل دیویدی با خازن و مقاومت استفاده کردم ، دیود ها 1N4001 و خازن ۲۲۰میکرو و مقاومت 10 کیلو استفاده کردم که جواب نداد، بنظرتون مشکل از خازن نبوده؟
              با سلام:
              دوست عزیز، مدار شارژر اصلا احتیاجی به خازن ندارد. شما باید اول ولتاژ خروجی ترانس 24 ولت را با کم کردن چند دور سیم به 14 ولت برسانید. سپس خروجی را به یک پل دیود 4 آمپری وصل کنید. چون اطلاعی ازجریان خروجی ترانس ندارید. و سپس خروجی پل دیود را با توجه به قطب ها یعنی علامت مثبت پل دیود به قطب مثبت باتری وعلامت منفی پل دیود، به قطب مثبت وصل کنید . مطمئن باشید با درست وصل کردن هیچ گاه دیود شما نخواهد ترکید. فقط دوست عزیزاگر صد تا سوال هم بپرسی من و یا سایر کاربران جواب شما را خواهند داد تا با راهنمایی کامل شما این شارژر را بسازید. فقط در پست مشابه دیگر به شما تذکر داده شد است که پست اضافی نزنید. دوستان قصد جسارت نداشتند و فقط از باب تذکر بوده است. با آرزوی موفقیت برای شما.
              علم را در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
              نابغه بودن 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : راهنمایی در مورد مدار یکسوساز

                همون طور که جناب تحیری گفتند باید چند دور از روی سیم پیچ ثانویه باز کنید. ضمنا به یاد داشته باشید اگر ما یک ولتاژ متناوب یا AC را با استفاده از یک پل دیود یکسو کنیم مقدار ولتاژ یکسو شده 1.4 برابر مقدار ولتاژ AC خواهد بود. یعنی اگر ولتاژ شارژ باتری 14 ولت DC هست شما باید ترانستون توی خروجیش 10 ولت AC بدهد که پس از یکسو سازی مقدار ولتاژیکسو شده برابر 14 ولت می شود
                گویند سنگ لعل شود در مقام صبر اری شود ولی به خون جگر شود
                همیشه آخر همه چیز خوبه، اگر هم هنوز خوب نشده پس هنوز آخرش نشده(چارلی چاپلین)

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : راهنمایی در مورد مدار یکسوساز

                  بله ممنون از راهنمایی شما، من قصد داشتم دوتا باطری سری رو به شارژر وصل کنم که هم نیازی به کم کردن ولتاژ خروجی نداشته باشم و هم سریعتر بتونم عمل شارژ رو انجام بدم. حالا اگه۱۶.۵ یا ۱۷ ولت برای باتری ۱۲ ولت زیاده چون ترانسم دارای ۳ ولتاژ ورودی برای ۲۲۰ و۲۴۰ و۲۶۰ ولته و امکان دسترسی به سیم پیچ ثانویه اش بخاطر شکل خاص و هسته و قابش نیست باید روش دیگه ای برای کم کردن ولتاژش امتحان کنم که هم مقرون به صرفه وهم کاربردی و عملی تر باشه، با این قیمت بالای ۷۰۰ هزار تومن باطری اگه آسیبی به باطری بزنم که بجای ابرو چشمشو درآوردم.

                  دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                  نوشته اصلی توسط Masood Ashoori نمایش پست ها
                  درود . جریان ترانس شما چند آمپر هست ؟ اگر اطلاع ندارید ابعاد هسته فلزی ترانس رو در سه بعد اندازه گیری کرده و اعلام کنید تا بهتر بشه راهنمایی کرد
                  ابعاد هسته دور سیم پیچ۱۰*۸*۶(طول، عرض، ارتفاع)و سیم پیچ تقریبا 9.5*4.5*6 سانتی متره، ولی این ابعد سیم پیچ فقط برای ۲۲۰ ولت نیست دو تا ورودی دیگه هم برای ۲۴۰ و ۲۶۰ ولت داره. یعنی این ابعاد برای هرسه ولتاژ ورودی انقدره.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : راهنمایی در مورد مدار یکسوساز

                    سلام
                    ببخشید من فکر میکردم شارژر های باتری ماشین ولتاژACدارند
                    چون من خودم یکی دارم مولتی مترو روحالتDCولتاژ تنظیم کردم
                    بعد وصل کردم به شارژر دیدم ولتاژ نشون نمیده هر کاری کردم
                    نشد مولتی متر رو بردم رو حالت ACدیدم ولتاژ ۱۲اومد رو صفحه
                    نمایشگر حالا بنظر شما شارژر خرابه شارژرم اژ این مدل هایی هست که
                    پلمپ کارخونه هست به نظر شما دیگه به باتری وصلش نکنم

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : راهنمایی در مورد مدار یکسوساز

                      نوشته اصلی توسط amin.raamia نمایش پست ها
                      با سلام و آرزوی سلامتی و بهروزی
                      بنده یک ترانسفورماتور ۲۲۰ به۲۴ ولت دارم که میخوام براش یک مدار یکسو ساز برای شارژ باتری ماشین بسازم اگه ۲۴ ولت هم بشه میتونم ازش استفاده کنم ، امکانش هست که در مورد مدار و مشخصات المانهاش بنده رو راهنمائی بفرمائید، مدار یکسوساز تمام موج با خازن و مقاومت و.. که خودم ساختم دوام نیاورد و دیودهاش ترکید. ممنون میشم پاسخ بدین
                      سلام. دوست عزیز برای شارژ باتری خودرو شما نیازمند تامین جریان بالایی هستید. بنابراین ترانس شما باید جریان خروجی بالایی داشته باشه و دیودهاتون هم باید پرقدرت باشن. ولتاژ خازن هم 35 باشه کافیه.

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : راهنمایی در مورد مدار یکسوساز

                        سلام دوست عزیز، تمامی شارژرهای باتری ماشین DC هستن و اختلافشون یه مقدار ناچیز در ولتاژ و تفاوت اصلیشون در مقدار آمپر اونهاست، اگر شارژر شما باطری ۱۲ ولت ماشینو شارژ کرده و میکنه حتما ایراد از میتر شماست.

                        دیدگاه

                        لطفا صبر کنید...
                        X