اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

موتور القایی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    موتور القایی

    با سلام.
    1-در موتور های القایی (اسنکرون) چه موقع گشتاور نوسانی داریم؟(اگر رابطه ای داره ممنون میشم راهنمایی کنید-- یا یک کتاب معرفی کنید)

    2-در موتور های القایی اگر به جای ولتاژ سینوسی ولتاژ مربعی بدهیم چه اتفاقی می افتد؟

    ممنون .

    #2
    پاسخ : موتور القایی

    نوشته اصلی توسط saati.sms نمایش پست ها
    با سلام.
    1-در موتور های القایی (اسنکرون) چه موقع گشتاور نوسانی داریم؟(اگر رابطه ای داره ممنون میشم راهنمایی کنید-- یا یک کتاب معرفی کنید)

    2-در موتور های القایی اگر به جای ولتاژ سینوسی ولتاژ مربعی بدهیم چه اتفاقی می افتد؟

    ممنون .
    سلام،
    این دوتا سوالت، دقیقا جواب هم دیگه اند !!
    ...
    مهم ترین دلیل ایجاد گشتاور نوسانی، وجود درصد بالای هارمونیکهاست!
    و موج مربعی یعنی درصد خیلی زیادی از هارمونیکها (مخصوصا هارمونیکهای ذوج)! (که علاوه بر گشتاور نوسانی (و لرزش موتور) موجب ایجاد حرارت اضافی و بالا رفتن دمای موتور میشه!)
    ◙◙◙◙◙ میخوام به دوستان یه کتاب معرفی کنم! وقت کردید، بخونید - اسمش هست قرآن، سال نشر 10، نویسنده: خدا . ◙◙◙◙◙

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : موتور القایی

      نوشته اصلی توسط ubub نمایش پست ها
      سلام،
      این دوتا سوالت، دقیقا جواب هم دیگه اند !!
      ...
      مهم ترین دلیل ایجاد گشتاور نوسانی، وجود درصد بالای هارمونیکهاست!
      و موج مربعی یعنی درصد خیلی زیادی از هارمونیکها (مخصوصا هارمونیکهای ذوج)! (که علاوه بر گشتاور نوسانی (و لرزش موتور) موجب ایجاد حرارت اضافی و بالا رفتن دمای موتور میشه!)
      ممنون.
      اگر امکان داره کتابی رو معرفی کنید که فرمول ها داخلش باشه ممنون میشم.
      در مورد موتور های القایی یعنی اگر حتی توزیع سیم پیچ ها به صورت سینوسی باشد باز هم اون موج مربعی باعث ایجاد ترم های نوسانی میشود؟(منظورم اینه که اگر سیم پیچ ها رو به طور متمرکز ببندیم و یا اینکه سیم پیچ ها رو به طور گسترده ببندیم تفاوتی میکند یا نه؟؟؟(البته با ورودی مربعی))

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : موتور القایی

        نوشته اصلی توسط saati.sms نمایش پست ها
        ممنون.
        اگر امکان داره کتابی رو معرفی کنید که فرمول ها داخلش باشه ممنون میشم.
        در مورد موتور های القایی یعنی اگر حتی توزیع سیم پیچ ها به صورت سینوسی باشد باز هم اون موج مربعی باعث ایجاد ترم های نوسانی میشود؟(منظورم اینه که اگر سیم پیچ ها رو به طور متمرکز ببندیم و یا اینکه سیم پیچ ها رو به طور گسترده ببندیم تفاوتی میکند یا نه؟؟؟(البته با ورودی مربعی))
        در این زمینه من فقط دوتا کتاب معروف ماشینهای الکتریکی چاپمن و P.C SEN رو میشناسم!
        البته از قبل یادمه که کتابهای ماشین، ارشد و همینطور کاردانی به کارشناسی مدرسان شریف جامع بود، حداقل به همه موارد اشاره ای کرده بود!
        ...
        راجع به هامونیکها چندتا نکته رو برات توضیح میدم:
        - اول اینکه اگه دقیق بخواهی بدونی هارمونیک چی هست باید مبحث سری فوریه رو بخونی، (من احتمال میدم که بدونی)!
        - دوم همیشه در نظر داشته باشی که هارمونیکها رو باید هم برای شکل موج جریان بررسی کنید و هم برای شکل موج ولتاژ!!! (اگر چه این دو، تا حدودی بر یکدیگر تأثیر میگذارند!!)
        _سوم برای اینکه گشتاور روی موتور کاملا یکنواخت باشه! (با فرض یکنواخت بودن اثر بار مکانیکی!) باید هم ولتاژ اعمالی به موتور سینوسی کامل باشه و هم ساختار موتور به گونه ای باشه که جریان رو به صورت سینوسی کامل مصرف کنه!
        - حالا اعمال ولتاژ مربعی به موتور، مربوط به "هارمونیک در ولتاژ" میشه! (که سوای ساختار موتور باید به حداقل برسه!)
        - و ساختار موتور مربوط به "هارمنیک در جریان" میشه! که معمولا سازندگان موتورها سعی میکنند که با توزیع سیم پیچها و کج کردن شیارها و سایر روشها اونها رو به حداقل برسونند!
        ...
        اگر به مبحث هارمونیکها علاقه مندی و یا در حال یه تحقیق در این باره هستی، حتما رابطه توان رو در موتورها به خوبی تحلیل و درک کن و همه فرضیاتت رو توی متلب شبیه سازی و تست کن!! (حداقل در حوزه زمان!) منظورم استفاده صرف از سیمولینکش نیست! توی همون کامند انواع (سه) دسته موج رو اعمال کن و با هم جمع کن! تا نوسانات توان و گشتاور رو به چشم ببینی!!
        ◙◙◙◙◙ میخوام به دوستان یه کتاب معرفی کنم! وقت کردید، بخونید - اسمش هست قرآن، سال نشر 10، نویسنده: خدا . ◙◙◙◙◙

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : موتور القایی

          نوشته اصلی توسط ubub نمایش پست ها
          در این زمینه من فقط دوتا کتاب معروف ماشینهای الکتریکی چاپمن و P.C SEN رو میشناسم!
          البته از قبل یادمه که کتابهای ماشین، ارشد و همینطور کاردانی به کارشناسی مدرسان شریف جامع بود، حداقل به همه موارد اشاره ای کرده بود!
          ...
          راجع به هامونیکها چندتا نکته رو برات توضیح میدم:
          - اول اینکه اگه دقیق بخواهی بدونی هارمونیک چی هست باید مبحث سری فوریه رو بخونی، (من احتمال میدم که بدونی)!
          - دوم همیشه در نظر داشته باشی که هارمونیکها رو باید هم برای شکل موج جریان بررسی کنید و هم برای شکل موج ولتاژ!!! (اگر چه این دو، تا حدودی بر یکدیگر تأثیر میگذارند!!)
          _سوم برای اینکه گشتاور روی موتور کاملا یکنواخت باشه! (با فرض یکنواخت بودن اثر بار مکانیکی!) باید هم ولتاژ اعمالی به موتور سینوسی کامل باشه و هم ساختار موتور به گونه ای باشه که جریان رو به صورت سینوسی کامل مصرف کنه!
          - حالا اعمال ولتاژ مربعی به موتور، مربوط به "هارمونیک در ولتاژ" میشه! (که سوای ساختار موتور باید به حداقل برسه!)
          - و ساختار موتور مربوط به "هارمنیک در جریان" میشه! که معمولا سازندگان موتورها سعی میکنند که با توزیع سیم پیچها و کج کردن شیارها و سایر روشها اونها رو به حداقل برسونند!
          ...
          اگر به مبحث هارمونیکها علاقه مندی و یا در حال یه تحقیق در این باره هستی، حتما رابطه توان رو در موتورها به خوبی تحلیل و درک کن و همه فرضیاتت رو توی متلب شبیه سازی و تست کن!! (حداقل در حوزه زمان!) منظورم استفاده صرف از سیمولینکش نیست! توی همون کامند انواع (سه) دسته موج رو اعمال کن و با هم جمع کن! تا نوسانات توان و گشتاور رو به چشم ببینی!!

          خیلی ممنون از راهنمایی خوبتون.

          دیدگاه

          لطفا صبر کنید...
          X