اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

محافظت از کنتاکتهای رله ر مقابل جریان های لحظه ای شدید

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    محافظت از کنتاکتهای رله ر مقابل جریان های لحظه ای شدید

    سلام خدمت متخصصین عزیز
    دوستان من یه موتور dc با ولتاژ ۱۲ ولت دارم موقع راه اندازی تا ۷ آمپر میکشه. این موتور یا یک رله ۱۲ ولتی راه میفته. چیکار کنم کنتاکتهای رله بخاطر جریان بالا آسیب نبینه؟ راهی سراغ دارید. سپاس

    #2
    پاسخ : محافظت از کنتاکتهای رله ر مقابل جریان های لحظه ای شدید

    نوشته اصلی توسط Dr_Mohammad_P نمایش پست ها
    سلام خدمت متخصصین عزیز
    دوستان من یه موتور dc با ولتاژ ۱۲ ولت دارم موقع راه اندازی تا ۷ آمپر میکشه. این موتور یا یک رله ۱۲ ولتی راه میفته. چیکار کنم کنتاکتهای رله بخاطر جریان بالا آسیب نبینه؟ راهی سراغ دارید. سپاس
    سلام،
    در این گونه کاربردها مدارات اسنابر استفاده میشه که اونها هم بیشتر در ولتاژهای AC و 220 کاربرد دارند!
    چرا از IGBT استفاده نمیکنی؟
    ◙◙◙◙◙ میخوام به دوستان یه کتاب معرفی کنم! وقت کردید، بخونید - اسمش هست قرآن، سال نشر 10، نویسنده: خدا . ◙◙◙◙◙

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : محافظت از کنتاکتهای رله ر مقابل جریان های لحظه ای شدید

      نوشته اصلی توسط Dr_Mohammad_P نمایش پست ها
      سلام خدمت متخصصین عزیز
      دوستان من یه موتور dc با ولتاژ ۱۲ ولت دارم موقع راه اندازی تا ۷ آمپر میکشه. این موتور یا یک رله ۱۲ ولتی راه میفته. چیکار کنم کنتاکتهای رله بخاطر جریان بالا آسیب نبینه؟ راهی سراغ دارید. سپاس
      سلام ، بهترین راه استفاده از ماسفت هست ، مثله irfz44 یا irf3710 یا irf3205 ،
      اما اگر راهی برای محافظت از رله میخوای بهترین راه استفاده از رله هیبرید_ ترکیب رله و ترایاک هست .
      به امید روزی که شما رو بر بالاترین نقطه ی علم الکترونیک ببینم . زنده باد ECA.
      الکترونیک قدرت
      الکترونیک آنالوگ
      طراحی و تولید انواع مدارات الکترونیک در تیراژ انبوه
      ---------------------BMCELEC@-------------------
      ------------www.hoseyniemeni.ir-----------
      ---------------www.bmc-elec.com--------------
      ---------------www.bmc-elec.ir--------------

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : محافظت از کنتاکتهای رله ر مقابل جریان های لحظه ای شدید

        ببخشید یه سوال تو این مورد نمیشه از مقاومت های دمایی+ استقاده کرد؟ مشابه اون چیزی که توی تغذیه سوءچینگ استفاده میکنن تا جریان لحظه ای زیادی نکشه؟
        رفقا مهم نیست چطوری بازی می کنید؛ اگه شروع نکنید، قطعا بازنده هستید.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : محافظت از کنتاکتهای رله ر مقابل جریان های لحظه ای شدید

          نوشته اصلی توسط pencil نمایش پست ها
          ببخشید یه سوال تو این مورد نمیشه از مقاومت های دمایی+ استقاده کرد؟ مشابه اون چیزی که توی تغذیه سوءچینگ استفاده میکنن تا جریان لحظه ای زیادی نکشه؟
          اونا اهمشون بالاست و همچنین توان تلفاتی ایجاد میکنه ، علاوه بر اون جریان لازم برای استارت موتور رو هم محدود میکنه ، البته تا حالا امتحان نکردم ،
          به امید روزی که شما رو بر بالاترین نقطه ی علم الکترونیک ببینم . زنده باد ECA.
          الکترونیک قدرت
          الکترونیک آنالوگ
          طراحی و تولید انواع مدارات الکترونیک در تیراژ انبوه
          ---------------------BMCELEC@-------------------
          ------------www.hoseyniemeni.ir-----------
          ---------------www.bmc-elec.com--------------
          ---------------www.bmc-elec.ir--------------

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : محافظت از کنتاکتهای رله ر مقابل جریان های لحظه ای شدید

            نوشته اصلی توسط hoseyni emeni نمایش پست ها
            سلام ، بهترین راه استفاده از ماسفت هست ، مثله irfz44 یا irf3710 یا irf3205 ،
            اما اگر راهی برای محافظت از رله میخوای بهترین راه استفاده از رله هیبرید_ ترکیب رله و ترایاک هست .
            چه جالب نمیدونستم اسمم دارن! 7 سال پیش یه کنترولر برای کولر آبی خونمون ساختم که خیلی عالی کار میکنه! فقط مشکلش این بود که هی رله میچسبوند!
            دهنم سرویس شده بود نمیخاستم تریاک هم استفاده کنم چون اتلاف انرژی و ایناشو نمیخاستم داشته باشم. اومدم یه تریاک BT139 با رله ها موازی کردم و موقع فرمان روشن اول تریاک رو روشن میکردم و بعد رله رو وصل میکردم و بعد از وصل رله تریاک رو قطع میکردم. برای خاموش شدن هم تریاک رو روشن میکردم رله رو قطع میکردم بعد تریاک رو قطع میکردم.
            الان 6 ساله داره کار میکنه هنوز همون 2 تا رله که 10 آمپر که گزاشته بودم روشه . فکر کردم فقط خودم میدونم

            البته ایشون ولتاژشون DC هست و نیازی به تریاک ندارن شاید موسفت بهترین انتخاب باشه....

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : محافظت از کنتاکتهای رله ر مقابل جریان های لحظه ای شدید

              نوشته اصلی توسط ubub نمایش پست ها
              سلام،
              در این گونه کاربردها مدارات اسنابر استفاده میشه که اونها هم بیشتر در ولتاژهای AC و 220 کاربرد دارند!
              چرا از IGBT استفاده نمیکنی؟
              رله با یه ترانزیستور ۵۴۷ راه اندازی میشه

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : محافظت از کنتاکتهای رله ر مقابل جریان های لحظه ای شدید

                نوشته اصلی توسط hoseyni emeni نمایش پست ها
                سلام ، بهترین راه استفاده از ماسفت هست ، مثله irfz44 یا irf3710 یا irf3205 ،
                اما اگر راهی برای محافظت از رله میخوای بهترین راه استفاده از رله هیبرید_ ترکیب رله و ترایاک هست .
                سلام دوست گلم،
                چون استارتر پست گفته جریان DC، فکر نکنم ترایاک، بتونه کمکش کنه!! (خصوصا موقع قطع کردن!)
                ماسفت هم، تلفات و افتش بالاست! کلا IGBT ها به منظور پوشش دادن همین معایب ماسفتها اومدند رو کار!
                ◙◙◙◙◙ میخوام به دوستان یه کتاب معرفی کنم! وقت کردید، بخونید - اسمش هست قرآن، سال نشر 10، نویسنده: خدا . ◙◙◙◙◙

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : محافظت از کنتاکتهای رله ر مقابل جریان های لحظه ای شدید

                  نوشته اصلی توسط pencil نمایش پست ها
                  ببخشید یه سوال تو این مورد نمیشه از مقاومت های دمایی+ استقاده کرد؟ مشابه اون چیزی که توی تغذیه سوءچینگ استفاده میکنن تا جریان لحظه ای زیادی نکشه؟
                  سلام مهندس،
                  با این روش، میشه جریان رو محدود کرد، ولی هم تلفاتش بالاست و هم نیاز به یه NTC بزرگ داره!
                  از طرفی چون ما اینجا موتور الکتریکی داریم، قائدتا نباید جریان راه اندازی اون رو محدود کنیم!
                  خصوصا اگه قرار باشه زیر بار راه اندازی بشه!
                  ...
                  توی صنعت هم یا بار مکانیکی موتور رو تغییر میدن یا در برخی موارد سافت استارتر و دربرخی موارد ستاره مثلث استفاده میکنند!
                  ...
                  البته چون ما اینجا با یک موتور DC مغناطیس دائم سرو کار داریم، راهی جز تغییر بار مکانیکی اولیه یا تأمین انرژی الکتریکی اولیه نداریم!
                  ◙◙◙◙◙ میخوام به دوستان یه کتاب معرفی کنم! وقت کردید، بخونید - اسمش هست قرآن، سال نشر 10، نویسنده: خدا . ◙◙◙◙◙

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : محافظت از کنتاکتهای رله ر مقابل جریان های لحظه ای شدید

                    نوشته اصلی توسط ubub نمایش پست ها
                    سلام دوست گلم،
                    چون استارتر پست گفته جریان DC، فکر نکنم ترایاک، بتونه کمکش کنه!! (خصوصا موقع قطع کردن!)
                    ماسفت هم، تلفات و افتش بالاست! کلا IGBT ها به منظور پوشش دادن همین معایب ماسفتها اومدند رو کار!
                    خیر
                    ماسفت ها تا جریانات زیر 40A بهترین گذینه هستن بخاطری تلفات کمتر و سرعت سویچ بالاتر ....
                    بالا 40A عملا ماسفت ها بیشتر از IGBT ها تلفات دارن و اگر فرکانس زیر 20 کیلو هست بهتره از IGBT استفاده بشه اگر نه تا 6 تا موسفت رو میشه موازی کرد...

                    برای جریان 40A و 60A محاسبات رو ببینید:

                    40A IGBT= 0.8V*40A=32W
                    40A MOSFET(IRFZ48)=0.02*40*40=32w

                    حالا برای 60A

                    60A IGBT= 0.8V*60A=48W
                    60A MOSFET(IRFZ48)=0.02*60*60=72w

                    البته ولتاژ کاری این پروژه رو لحاظ کردم برای ولاژ های بالاتر این جریان کمترم میشه چون مقاومت Rds توی ماسفت های ولتاژ بالا کلا بیشتره...

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : محافظت از کنتاکتهای رله ر مقابل جریان های لحظه ای شدید

                      نوشته اصلی توسط arvinfx نمایش پست ها
                      خیر
                      ماسفت ها تا جریانات زیر 40A بهترین گذینه هستن بخاطری تلفات کمتر و سرعت سویچ بالاتر ....
                      بالا 40A عملا ماسفت ها بیشتر از IGBT ها تلفات دارن و اگر فرکانس زیر 20 کیلو هست بهتره از IGBT استفاده بشه اگر نه تا 6 تا موسفت رو میشه موازی کرد...

                      برای جریان 40A و 60A محاسبات رو ببینید:

                      40A IGBT= 0.8V*40A=32W
                      40A MOSFET(IRFZ48)=0.02*40*40=32w

                      حالا برای 60A

                      60A IGBT= 0.8V*60A=48W
                      60A MOSFET(IRFZ48)=0.02*60*60=72w

                      البته ولتاژ کاری این پروژه رو لحاظ کردم برای ولاژ های بالاتر این جریان کمترم میشه چون مقاومت Rds توی ماسفت های ولتاژ بالا کلا بیشتره...
                      مهندس موتور و جریانش DC هست و PWM هم در کار نیست!!
                      اگه PWM داشت که دیگه نیازی به این داستانها نبود، با همون PWM سافت استارتش میکرد!
                      ...
                      وقتی هم فرکانسی نباشه، تلفات سوئیچینگی هم در کار نیست! که بخواد ماسفت رو به IGBT برتری بده!!!
                      ◙◙◙◙◙ میخوام به دوستان یه کتاب معرفی کنم! وقت کردید، بخونید - اسمش هست قرآن، سال نشر 10، نویسنده: خدا . ◙◙◙◙◙

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : محافظت از کنتاکتهای رله ر مقابل جریان های لحظه ای شدید

                        نوشته اصلی توسط ubub نمایش پست ها
                        مهندس موتور و جریانش DC هست و PWM هم در کار نیست!!
                        اگه PWM داشت که دیگه نیازی به این داستانها نبود، با همون PWM سافت استارتش میکرد!
                        ...
                        وقتی هم فرکانسی نباشه، تلفات سوئیچینگی هم در کار نیست! که بخواد ماسفت رو به IGBT برتری بده!!!
                        من دیپلمم ، مهندس نیستم

                        فرکانسی باشه یا نباشه تلفاتی که من محاسبه کردم اتفاق می افته و من جهت اطلاع مابقیه موضوع رو ادامه دادم چون شما گفته بودین برای تلفات بالا روی ماسفت ها باید از IGBT استفاده کرد که این حرف هم درسته هم غلط که توضیحاتشو در پست قبلم دادم

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : محافظت از کنتاکتهای رله ر مقابل جریان های لحظه ای شدید

                          نوشته اصلی توسط ubub نمایش پست ها
                          سلام دوست گلم،
                          چون استارتر پست گفته جریان DC، فکر نکنم ترایاک، بتونه کمکش کنه!! (خصوصا موقع قطع کردن!)
                          ماسفت هم، تلفات و افتش بالاست! کلا IGBT ها به منظور پوشش دادن همین معایب ماسفتها اومدند رو کار!
                          سلام مهندس عزیز ،
                          از ترایاک به راحتی میشه استفاده کرد ، منتها چون جریان DC هست دیگه نمیشه خاموشش کرد ، اما اگه رله رو وصل کنیم چون ولتاژ دوسر A1 A2 ترایاک نزدیک به صفر میشه ترایاک خاموش میشه ، و برای فرمان بعد منتظر بمونه ،
                          در مورد ماسفت و آی جی بی تی هم باید بگم آی جی بی تی بهترین گزینه برای کاربردهای جریان بالا-ولتاژ بالا - فرکانس پایین هستن ،
                          اما اگر قرار باشه ولتاژ پایین باشه ( مثله 12 ولت دوستمون ) کمترین تلفات رو ماسفت ها دارن ، با توجه به اینکه ماسفت هایی با مقاومت 0.002 اهم هم در ایران موجودند که خودتون محاسبه کنید و ببینید تلفات کدوم در 12 ولت 7 امپر بیشتره!!!! ،
                          یه ماسغت هم معرفی کنم که گرونه ، ولی جالبه و فک کنم بتونه جایگزین خوبی برای igbt در توان ، ولتاژ و فرکانس بالا باشن ، SCT50N120

                          نوشته اصلی توسط arvinfx نمایش پست ها
                          چه جالب نمیدونستم اسمم دارن! 7 سال پیش یه کنترولر برای کولر آبی خونمون ساختم که خیلی عالی کار میکنه! فقط مشکلش این بود که هی رله میچسبوند!
                          دهنم سرویس شده بود نمیخاستم تریاک هم استفاده کنم چون اتلاف انرژی و ایناشو نمیخاستم داشته باشم. اومدم یه تریاک BT139 با رله ها موازی کردم و موقع فرمان روشن اول تریاک رو روشن میکردم و بعد رله رو وصل میکردم و بعد از وصل رله تریاک رو قطع میکردم. برای خاموش شدن هم تریاک رو روشن میکردم رله رو قطع میکردم بعد تریاک رو قطع میکردم.
                          الان 6 ساله داره کار میکنه هنوز همون 2 تا رله که 10 آمپر که گزاشته بودم روشه . فکر کردم فقط خودم میدونم

                          البته ایشون ولتاژشون DC هست و نیازی به تریاک ندارن شاید موسفت بهترین انتخاب باشه....
                          سلام اروین خان ،اره ، اسمم دارن ، دقیقا همینوطر که شما گفتی کار میکنن ، این ترکیب رو از تو یه اپ نوت شرکت ST خوندم ،
                          جدیدترین ویرایش توسط hoseyni emeni; ۱۵:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۲.
                          به امید روزی که شما رو بر بالاترین نقطه ی علم الکترونیک ببینم . زنده باد ECA.
                          الکترونیک قدرت
                          الکترونیک آنالوگ
                          طراحی و تولید انواع مدارات الکترونیک در تیراژ انبوه
                          ---------------------BMCELEC@-------------------
                          ------------www.hoseyniemeni.ir-----------
                          ---------------www.bmc-elec.com--------------
                          ---------------www.bmc-elec.ir--------------

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : محافظت از کنتاکتهای رله ر مقابل جریان های لحظه ای شدید

                            نوشته اصلی توسط hoseyni emeni نمایش پست ها
                            ... از ترایاک به راحتی میشه استفاده کرد ، منتها چون جریان DC هست دیگه نمیشه خاموشش کرد ....
                            دوست گلم، من هم که گفتم! مشکل دقیقا همین جاست! (موقع قطع شدن!)
                            کنتاکتهای رله ها و کنتاکتورها بیشترین آسیب رو موقع قطع شدن میبینند!! خصوصا توی بارهای سلفی، مثل همین موتور!!
                            به خاطر اون ولتاژ القایی بالا و آرکی که ایجاد میشه!!
                            ...
                            پس رله هیبریدی در جریان DC چندان کارآمد نیست!
                            (میدونید که به همون دلیل قطع شدن ثانویه ترایاک، امکان تریگر مجددش و جود نداره! پس از قطع کردن رله هم، دیگه فایده ای نداره!)
                            ...
                            راجع به ماسفت هم حق با شماست! راستش رو بخواهید من به هوای RDS حدود 0.065 بودم!
                            ◙◙◙◙◙ میخوام به دوستان یه کتاب معرفی کنم! وقت کردید، بخونید - اسمش هست قرآن، سال نشر 10، نویسنده: خدا . ◙◙◙◙◙

                            دیدگاه

                            لطفا صبر کنید...
                            X