اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

اختلال در سنسورهای مغناطیسی و قطب نما در کنار موتور!

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    اختلال در سنسورهای مغناطیسی و قطب نما در کنار موتور!

    سلام!
    در مورد سنسورهای مغناطیسی که در زاویه سنجی و قطب نمای دیجیتال به کار می روند سوال داشتم. آیا موتور هایی که استفاده میشوند بهعث اختلال تو کار سنسور نمیشن؟

    #2
    پاسخ : اختلال در سنسورهای مغناطیسی و قطب نما در کنار موتور!

    چرا دوست عزیز.میدانهای الکترومغناطیسی بر روی این سنسورها اثر گذارند.برای اندازه گیری زاویه بهتره از سنسوهایی موسوم به ACCELEROMETER استفاده کنید.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : اختلال در سنسورهای مغناطیسی و قطب نما در کنار موتور!

      دوست من .. فکر نمیکنم برای اندازه گیری زاویه یا ساخت قطب نما استفاده از ACCELEROMETER (شتاب سنج ) مناسب باشه :redface:
      منظورتون اینه که با انتگرال گیری از شتاب زاویه بدست بیاد ؟
      That`s It ...I`m out of here

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : اختلال در سنسورهای مغناطیسی و قطب نما در کنار موتور!

        سلام.ممنون از اشاره به جایی که داشتید.بسیاری از دوستان دیگر رو هم دیدم که با شنیدن عنوان این سنسورها توانایی اندازه گیری زاویه رو از اونها نفی میکنند. اما اگر به Application note های اونها توجه کنید میبینید که خروجی اونها دقیقا میزان چرخش حول محورهای اصلی را نشون میده.
        یکی از معروف ترین این سنسورها ADXL202 هست که من خودم کار زاویه سنجی حول 2 محور را با اون انجام دادم.امیدوارم راهنماییم درست و کارساز باشه.
        موفق باشید.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : اختلال در سنسورهای مغناطیسی و قطب نما در کنار موتور!

          واقعا :surprised:
          اینجوری که محشره ...
          یعنی میشه باهاش سرعت رو هم اندازه گرفت ؟؟ :wow:
          That`s It ...I`m out of here

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : اختلال در سنسورهای مغناطیسی و قطب نما در کنار موتور!

            سلام جناب آقای M.M-T:
            ممکنه بیشتر توضیح بدین ؟ من یک سنسور ADXL330 دارم که خروجی اون رو تصمیم دارم در ربات با خروجی 3 سنسور GYRO ، به نام ADXRS300 ترکیب کنم ومقدار شیب و شتاب و زاویه حرکت پی ببرم این صحبت شما اگر در مورد این سنسور شتاب هم درست باشه خیلی به من کمک می کنه.

            با تشکر
            خبر آمد خبری در راه است---- خرم آندل که ازو گاهست

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : اختلال در سنسورهای مغناطیسی و قطب نما در کنار موتور!

              نوشته اصلی توسط M.M.-T
              سلام.ممنون از اشاره به جایی که داشتید.بسیاری از دوستان دیگر رو هم دیدم که با شنیدن عنوان این سنسورها توانایی اندازه گیری زاویه رو از اونها نفی میکنند. اما اگر به Application note های اونها توجه کنید میبینید که خروجی اونها دقیقا میزان چرخش حول محورهای اصلی را نشون میده.
              یکی از معروف ترین این سنسورها ADXL202 هست که من خودم کار زاویه سنجی حول 2 محور را با اون انجام دادم.امیدوارم راهنماییم درست و کارساز باشه.
              موفق باشید.
              با سلام
              دو سوال برام پیش آمد ، اگه ممکنه ، توضیح بفرمایید .
              میزان دقت adxl202 چقدره ؟ 0.1 درجه ؟ 0.05 درجه ؟ .. چه قدر ؟
              اگر وضعیت جسمی که adxl202 بااون ارتباط داره ، در یک زاویه مشخصی ( مثلا 14.55 درجه منفی ، در راستای افق ) قرار گرفته و ثابت بمونه ، آیا باز هم در خروجی adxl202 مقدار اون زاویه وجود داره و یا اینکه در حالت ثبات جسم ، adxl202 مقداری رو نشون نمیده ؟
              با تشکر

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : اختلال در سنسورهای مغناطیسی و قطب نما در کنار موتور!

                والا اگر اشتباه نکنم سنسور adxl330 مدل 3 محوره همون سنسور هست و تفاوت ساختاری نداره.
                در مورد دقت دو عامل موثر هستند.اول توانایی خود سنسور از نظر نوع ساخت و تکنولوژی بکار رفته،که برای اون طبعا باید به دیتاشیت سنسور مراجعه بفرمایید.
                عامل دوم الگوریتم اندازه گیری DUTY CYCLE هست که چقدر دقت و پایداری داشته باشه.
                و جواب سوال آخر اینه که بله خروجی دقیقا متناسب با زاویه، ثابت وجود داره و در هر لحظه قابل دسترسی هست.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : اختلال در سنسورهای مغناطیسی و قطب نما در کنار موتور!

                  دوست عزیزم M.M.T سلام.
                  مدتی است که یک پروژه صنعتی توی شرکت داریم و در اون باید زاویه انحراف رو نسبت به سطح افق اندازه گیری کنیم. به همین دلیل یک تیم قوی از بچه های شرکت روی انواع سنسورهای موجود در بازار کار کردند. یکی از این سنسورها ADXL202 بود. و چند ماهی با اون کار میکردیم. زاویه ای که توی Application note اشاره شده همه مربوط به زاویه نسبت به سطح افق است. همانطور که دوست عزیزمان اشاره کردند این سنسور یک شتاب سنجه و میتونه نیروی گرانش زمین ( که به یک معنا همون شتاب مشه ) رو اندازه گیری کنه. در نتیجه با وجود دو محور بودن سنسور ، اون فقط میتونه انحراف رو نسبت به سطح افق بده. برای درک بهتر یک صفحه رو تصور کن که در راستای سطح افق قرار گرقته، در این صورت اگر هر محور نسبت به سطح افق منحرف بشه سنسور نشون میده . اما اگر این صفحه رو نسبت به محور عمود به صفحه بچرخونی ( تغییر نسبت به قطبهای زمین ) سنسور شتاب سنج عکس العملی نشون نمیده. زیرا در این صورت در مقدار بردار g ( نیروی گرانش ) که از سطح صفحه میگذره تغییری بوجود نیومده .
                  در جواب سئوال دقت این سنسور ، ما با تلاش زیاد و بهینه کردن مداراتمون به 0.05 درجه رسیدیم!

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : اختلال در سنسورهای مغناطیسی و قطب نما در کنار موتور!

                    ممنون از توجهتون.
                    خب دوست من با استفاده از سنسور سه محوره اون هرگونه تغییر در زوایا قابل اندازه گیری هست.مثل دسته کنسولهای بازی.
                    شما از Duty Cycle استفاده کردید یا خروجی رو dc کردید و با A/D مقدار خروجی رو خوندید؟
                    آیا سنسور بهتری هم پیدا کردید؟
                    دوست عزیز یه سوال دیگه هم داشتم و اونم اینه که میشه یکسری نکات درمورد بالابردن دقت این نوع سنسورها بفرمایید.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : اختلال در سنسورهای مغناطیسی و قطب نما در کنار موتور!

                      نوشته اصلی توسط M.M.-T
                      بسیاری از دوستان دیگر رو هم دیدم که با شنیدن عنوان این سنسورها توانایی اندازه گیری زاویه رو از اونها نفی میکنند.
                      عرفان جان

                      M.M-T جان منو میگه !!! :agree: :agree:

                      آقا من تسلیمم !!!

                      من هم گول کلمه شتاب سنج رو خوردم !!!

                      از جناب M.M-T هم ممنونم .

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : اختلال در سنسورهای مغناطیسی و قطب نما در کنار موتور!

                        دوستان ممکنه کمی راجع به اندازه گیری سرعت با این سنسور ها و رابطه ی بین سیگنال خروجی این آی سی و سرعت بحث کنید تا دقیقا متوجه شیم قضیه چیه :job:
                        That`s It ...I`m out of here

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : اختلال در سنسورهای مغناطیسی و قطب نما در کنار موتور!

                          مجید جان قرار نشد تابلو کنید. :smile:
                          آقای عرفان شما هم این سایتو ببینید شاید کمکتون کنه.
                          http://www.myplace.nu/avr/accelr8/index.htm

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : اختلال در سنسورهای مغناطیسی و قطب نما در کنار موتور!

                            نوشته اصلی توسط M.M.-T
                            ممنون از توجهتون.
                            خب دوست من با استفاده از سنسور سه محوره اون هرگونه تغییر در زوایا قابل اندازه گیری هست.مثل دسته کنسولهای بازی.
                            شما از Duty Cycle استفاده کردید یا خروجی رو dc کردید و با A/D مقدار خروجی رو خوندید؟
                            آیا سنسور بهتری هم پیدا کردید؟
                            دوست عزیز یه سوال دیگه هم داشتم و اونم اینه که میشه یکسری نکات درمورد بالابردن دقت این نوع سنسورها بفرمایید.
                            سلام
                            دوست عزیزم از محور سوم و با توجه به روابط ریاضی بین محورها ، فقط برای اندازه گیری شدت نیروی گرانش استفاده میشه. مثلا یک هواپیما که داره ارتفاع میگیره اگه این موضوع رو در نظر نداشته باشه ، در حقیقت نیروی گرانش داره کم میشه اما اون فکر میکنه که در جهت هر دو محور منحرف شده است.

                            اما در مورد سئوالت ، ما از Duty Cycle استفاده کردیم. و برای بالا بردن دقت مهمترین نکته طراحی یک PCB خوبه ( که در اون محل نصب خازنها ، محل عبور Track ها ، خطوط زمین و تغذیه و... رعایت شده) . مورد بعدی استفاده از میکرو با کریستال خارجی با فرکانس زیاد و استفاده از دو عدد اینتراپت خارجی برای سنس لبه بالا رونده و پایین رونده. استفاده از کانتر میکرو ، اندازه گیری طول کل موج و بدست آوردن نسبت یک به کل موج و ...

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : اختلال در سنسورهای مغناطیسی و قطب نما در کنار موتور!

                              پس تا اینجاشو تقریبا خوب پیش رفتم
                              حالا علی آقا بعد از محاسبه این نسبت برای پایدار کردن مقدار خروجی آیا از روشهای میانگین گیری هم استفاده کردید؟
                              سوال دوم اینکه با این دقت بالا فرکانس پاسخگویی سیستم شما(نه خروجی سنسور) به تغییرات چقدر بود؟
                              سوال آخرم اینکه Shock و Vibration رو چجوری از گردش حول محورهای مختصات تفکیک کردید؟

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X