اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

منبع تغذیه سویچینگ با ریپل زیاد اونم با MC34063A

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    منبع تغذیه سویچینگ با ریپل زیاد اونم با MC34063A

    سلام


    فکر کنم عنوان کاملا مشخصه مشکل چیه! :biggrin:

    یه عکس براتون از ریپلش میزارم ببینید چطوریه خیلی آشفته هستش

    در کل یه مدار برای گرفتن ریپل منابع تغذیه سویچینگ میخام مال خودشو (اونی که تو دیتا شیته )وصل کردم زیاد مال نبود.! :NO:



    #2
    پاسخ : منبع تغذیه سویچینگ با ریپل زیاد اونم با MC34063A

    این روی 24 ولت تنظیم شده ورودیشم 12 هستت 16 ولتم بهش دادم :rolleyes:

    اینم عکساش







    اینم عکس خودش :biggrin:







    دیدگاه


      #3
      پاسخ : منبع تغذیه سویچینگ با ریپل زیاد اونم با MC34063A

      دوتا مد کاری برای مدارتون هست :
      پیوسته و ناپیوسته

      اول باید سلف و خازن اصلی رو طبق جدول داخل دیتا شیت یا محاسبه ی خودت طوری انتخاب کنی که مدار در مد پیوسته کار کنه. دوم هم فرکانس کاری رو تا حد ممکن زیاد انتخاب کنی. سوم یه Post Filter بزاری که شامل یه سلف کوچیک و یک خازن بزرگه.

      چهارم هم اینکه این عکسها اندازه ای رو نشون نمیده!!!
      با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : منبع تغذیه سویچینگ با ریپل زیاد اونم با MC34063A

        نوشته اصلی توسط ahmadmn
        دوتا مد کاری برای مدارتون هست :
        پیوسته و ناپیوسته

        اول باید سلف و خازن اصلی رو طبق جدول داخل دیتا شیت یا محاسبه ی خودت طوری انتخاب کنی که مدار در مد پیوسته کار کنه. دوم هم فرکانس کاری رو تا حد ممکن زیاد انتخاب کنی. سوم یه Post Filter بزاری که شامل یه سلف کوچیک و یک خازن بزرگه.

        چهارم هم اینکه این عکسها اندازه ای رو نشون نمیده!!!
        بله خیلی ممنون از توجهتون

        راستش هرچی خازن رو زیاد میکردم بهتر میشد ولی سلف 1 میکرو هانی که میزاشتم ( تو یتا شیت گفته بود) هیچ تاثیری نداشت! oo: منم حذفش کردم.

        فرکانسو نمیشه تنظیم کرد!

        آره ببخشید مقدار دامنه این ریپلها 300 حدود میلی ولته :rolleyes: البته زیر بار بدون بار که باشه مدار ریپلش از 1 میلی ولت کمتر

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : منبع تغذیه سویچینگ با ریپل زیاد اونم با MC34063A

          خازن بین پایه 3 و زمن رو 470 پیکوفاراد بزار. زیاد کردن خازن اصلی زیاد خوب نیست چون باعث ناپایداری فیدبک میشه. مقدار سلف اصلیت باید با جدول بخونه. مقدار سلف پوست فیلتر رو 10 میکرو هانری بزار و بعد یه خازن بزرگ بزار تا اثر این خازن بزرگ به مدار فیدبک برنگرده.
          با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : منبع تغذیه سویچینگ با ریپل زیاد اونم با MC34063A

            سلام

            یه مشکل جدید دارم


            همونطور که تو عکس مشاهده میکنید من از یه موسفت گردن کلفت ( 200V - 33A N-channel) برای کشیدن آمپر بالاتر استفاده کردم (طبق دیتا شیت) ولی فکر کنم مناسب نیستش! چون تا حالا 2 دفه سوخته! معمولا" هم وقتی اتفاق می افته که ولتاژ رو زیاد میکنم! مقدار مقاومت رو زیاد کردم بهتر شد ولی دفه دوم که سوخت وقتی بود که ولتاژ رو بالابردم!

            به دیتا شیتa نگاه کنید.





            دیدگاه


              #7
              پاسخ : منبع تغذیه سویچینگ با ریپل زیاد اونم با MC34063A

              :eek:
              ماسفت 33 آمپر گذاشتی؟ مگه 24 ولت چند آمپر می خوای؟ توی عکس که ترانزیستور معمولیه؟

              تازه MC34063 واسه تحریک مستقیم ماسفت مناسب نیست و یه ماسفت درایور هم بینشون لازمه. ولتاژ تحرک گیتش هم نباید بالای 20 ولت بره. تازه مدار آمپر بالا روی برد بورد؟
              با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : منبع تغذیه سویچینگ با ریپل زیاد اونم با MC34063A

                نوشته اصلی توسط ahmadmn
                :eek:
                ماسفت 33 آمپر گذاشتی؟ مگه 24 ولت چند آمپر می خوای؟ توی عکس که ترانزیستور معمولیه؟

                تازه MC34063 واسه تحریک مستقیم ماسفت مناسب نیست و یه ماسفت درایور هم بینشون لازمه. ولتاژ تحرک گیتش هم نباید بالای 20 ولت بره. تازه مدار آمپر بالا روی برد بورد؟

                آقا ببخشید واقعا" شرمنده :cry: آخه نمیدونستم که ! :biggrin:

                خوب پس کلی مشکل دارم! :mrgreen:

                ماسفت دیگه ای نداشتم آخه 2 تا شم سوزوندم! خدا میدونه چند خریده بودمشون! خیلی ناز بودن ... :cry:

                24 ولت مخام یه الکتروماتور 0.3 آمپری رو راه بندازم( روی بار که میره به 4 آمپر هم میرسه جریانش ! که فکر کنم به باطری ماشین که وصلش کنم بیشترم بشه چون میخام توی ماشین ازش استفاده کنم!) ولی من معمولا خیلی بالاتر میگیرم که از شر هیت سینک و فن و استرس های ناخاسته خلاص بشم!

                تهریک کننده ماسفت دیگه چیه؟ میشه کمی توضیح بدی

                خوب مگه چشه؟! این برد برده برد برد که اوناس که پلاستیکیه! یا من اشتباه گرفتم! راستش همونطور که میبینی جاهایی که احتیاج به آمپر بالا بوده از سیم های 3 آمپری استفاده کردم! :biggrin: به مشکل هم بر نخوردم ولی ولتاژ پایین میاد وقتی بشتر از 1 آمپر مصرف کننده بهش وصل میکنم اینم نمیدونم برای چیه!

                راستی من یه کار کردم برای ماسفته یه دیود بایاس مکوس گزاشتم این موردی ایجاد نمیکنی؟

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : منبع تغذیه سویچینگ با ریپل زیاد اونم با MC34063A

                  ورودی ماسفتها یه خازن داره این هوا. هرچی ماسفت گردن کلفت تر باشه این خازنه هم گنده تر میشه.

                  پس همینجوری اضافه گرفتنش کلی ضرر داره. اگه می خوای راجع به درایوش یاد بگیری تون نت Mosfet driver سرچ کن. یا به آی سی ICL7667 نگاهی بنداز

                  پس می خوای 24 ولت 5 آمپر بسازی که موتور رو باهاش بگردونی؟

                  آخه گل پسر منبع تغذیه با موتور درایور فرق داره. منابع برای بارهای اهمی خازنی مناسبند و تو بارای سلفی ناپایدار می شن.

                  اگه می خوای درایو موتور بسازی بگو تا مسیرو عوض کنیم و بیراهه نری
                  با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : منبع تغذیه سویچینگ با ریپل زیاد اونم با MC34063A

                    نوشته اصلی توسط ahmadmn
                    ورودی ماسفتها یه خازن داره این هوا. هرچی ماسفت گردن کلفت تر باشه این خازنه هم گنده تر میشه.

                    پس همینجوری اضافه گرفتنش کلی ضرر داره. اگه می خوای راجع به درایوش یاد بگیری تون نت Mosfet driver سرچ کن. یا به آی سی ICL7667 نگاهی بنداز

                    پس می خوای 24 ولت 5 آمپر بسازی که موتور رو باهاش بگردونی؟

                    آخه گل پسر منبع تغذیه با موتور درایور فرق داره. منابع برای بارهای اهمی خازنی مناسبند و تو بارای سلفی ناپایدار می شن.

                    اگه می خوای درایو موتور بسازی بگو تا مسیرو عوض کنیم و بیراهه نری

                    باشه برم ببینم چیه این درایورش!

                    آره آره 12 ولت ماشین باید بشه 24 ولت با آمپر فراوان... :nerd:

                    اه خوب اینم یادگرفتم نمیدونستم ! میگم چرا وقتی اسکپش کردم انقدر ریپل داشت! ریپلشم خیلی خیلی خفنه اینی که گزاشتم کمترینه!

                    موتوردرایور منظورت چیه؟!من فقط یه الکترو موتور DC دارم که میخام با میکرو به 1 جهت بچرخه فقط 1 جهت برای عقب بردن کلاج ماشین لازمش دارم! خود کلاچ برمیگرده سرجاش... حالا نمودونم بازم دارم اشتباه میکنم؟ :sad:

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : منبع تغذیه سویچینگ با ریپل زیاد اونم با MC34063A

                      تا بحال از این روش برای تحریک موتور استفاده نشده. اما ممکنه ایده ی بدی هم نباشه. اگه موتور 12 ولت انتخاب می کردی این دردسرها رو نداشتی.
                      باید روش کار کنیم تا ببینم بار سلفی رو میشه با استپ پ راه انداخت یا نه.

                      این ریپلها کاملا منطقیه. برای تست از مقاوت ، لامپ یا سیم المنت استفاده کن تا مطمئن شی درست بستی.

                      بجای MC34063 می تونی از UC3843 که مستقیم ماسفت رو درایو می کنه استفاده کنی. البته نه ماسفت های گردن کلفت را. ماسفت ها ارزونن و نیاز به نگرانی نیست
                      با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : منبع تغذیه سویچینگ با ریپل زیاد اونم با MC34063A

                        نوشته اصلی توسط ahmadmn
                        تا بحال از این روش برای تحریک موتور استفاده نشده. اما ممکنه ایده ی بدی هم نباشه. اگه موتور 12 ولت انتخاب می کردی این دردسرها رو نداشتی.
                        باید روش کار کنیم تا ببینم بار سلفی رو میشه با استپ پ راه انداخت یا نه.

                        این ریپلها کاملا منطقیه. برای تست از مقاوت ، لامپ یا سیم المنت استفاده کن تا مطمئن شی درست بستی.

                        بجای MC34063 می تونی از UC3843 که مستقیم ماسفت رو درایو می کنه استفاده کنی. البته نه ماسفت های گردن کلفت را. ماسفت ها ارزونن و نیاز به نگرانی نیست
                        ایدهی زیاد خوبی هم نیست! چون خیلی قدرتش زیاد نمیشه فقط دورش میره بالا توی آمپر بالا ( وقتی دور موتور هم کم میشه) ولتاژ هم پایین میاد

                        متعصفانه برای این قدرتی که من می خام ( عقب بردن کلاج ماشین ) الکترو موتوری با این مشخصات و قدرت با 12 ولت وجود ندارد...

                        میدونستید برای عقب بردن کلاج یه وزنه 15 کیلویی لازمه؟! :NO: تازه این موتور رو هم با هزار جور کلک دارم قوی میکنم که بشه این کلا ج رو عقب بکشه.! وکر نه همین جوری نمیتونه! 70 هزار تومنم هستش...

                        باشه برم تست کنم ببینم چی میشه...
                        نه دیکه حوصله عوض کردن مداررو ندارم :cry2: یه موسفت درایور بزارم راحت ترم...

                        ببینم اگر از ترانزیستور استفاده کنم چی ؟ قیمتش بالاتر میره؟ یه ترانزیستور 6 آمپری... :question:



                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : منبع تغذیه سویچینگ با ریپل زیاد اونم با MC34063A

                          اینکه 15 کیلوگرم نیرو لازمه بی معنی و باید معلوم بشه با چه سرعتی قراره اینکار انجام بشه چون P=F.V توان

                          از چه مکانیزم مکانیکی استفاده می کنی؟ لنگ؟ بال اسکرو؟ درنده شونه؟

                          چرا از کلاچ برقی آماده استفاده نکردی؟

                          کلاچت سیمیه که قراره سیمش کشیده بشه؟

                          پروژه برای اتوماتیک کردن دنده است؟

                          اگه موتورت کد یا مشخصاتی داره یا در سایتی معرفی شده بفرست.

                          اگه توان موتور بالا باشه نمیشه با این روش ولتاژ رو زیاد کنی و باید از سوئیچینگ با ترانس فریت استفاده کنی.

                          موتور 12 ولت قوی موتور استارت ماشینه که قیمتشم مناسبه.

                          امیدوارم بتونم در اتمامش کمکت کنم



                          با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : منبع تغذیه سویچینگ با ریپل زیاد اونم با MC34063A

                            نوشته اصلی توسط ahmadmn
                            اینکه 15 کیلوگرم نیرو لازمه بی معنی و باید معلوم بشه با چه سرعتی قراره اینکار انجام بشه چون P=F.V توان

                            از چه مکانیزم مکانیکی استفاده می کنی؟ لنگ؟ بال اسکرو؟ درنده شونه؟

                            چرا از کلاچ برقی آماده استفاده نکردی؟

                            کلاچت سیمیه که قراره سیمش کشیده بشه؟

                            پروژه برای اتوماتیک کردن دنده است؟

                            اگه موتورت کد یا مشخصاتی داره یا در سایتی معرفی شده بفرست.

                            اگه توان موتور بالا باشه نمیشه با این روش ولتاژ رو زیاد کنی و باید از سوئیچینگ با ترانس فریت استفاده کنی.

                            موتور 12 ولت قوی موتور استارت ماشینه که قیمتشم مناسبه.

                            امیدوارم بتونم در اتمامش کمکت کنم



                            15 کیلو رو راست میگید ولی من این مقدار نیرو رو برای نگه داشتنش تا ته گفتم... ولی یه دفه حساب کردم 4 نیوتون باید گشتاورش باشه یه همچین موتوری نیست و باید یه موتور با گریبکس مخصوص انتخاب میکردم که گریبکس ها خیلی با این چیزی که من می خاستم فرق میکرد! بنابر این خودم دارم یه گریبکس طراحی میکنم!

                            این مکانیزم ها رو من تاحالا نشنیدم ولی دارم حدودی یه چرخ دنده بزرگتر با موتور ( 4 برابر شعاع شفت موتور) که نیرو رو 4 برابر میکنه استفاده میکنم اینو باید بزرام توی یه جعبه که همین فکر کنم 2 ماهی وقتمو بگیره!

                            آخه مگه کلاچ برقی آماده هم هست! :eek: تورو خدا بگو چیه اینو لازم دارم این اگه باشه خیلی جلو می افتم... چه شکلیه!

                            کلاچ پیکان رو برای شروع دارم کار میکنم که استاندارد بیشتر ماشینهای ایران اینطوریه. می خام یه سیم وصل کنم به پدال و اونسر سیم رو به الکترو موتورم وصل میکنمو الباقی

                            پروژه راستش برای اتوماتیک کردم کلاجه نه دنده دنده خیلی زشت میشه و خیلی هم پیچیده چون خیلی جاش بده باید یه مجموعه سیم براش بزای و کلی اتصالات وحشت ناک و بزرگ که از خیرش گذشتم بیشتر می خام توی ترافیک از شر نیم کلاج راحت بشم و در نهایته هم می خام با یه سنسور اولتراسونیک ماشین جلویی رو دونبال کنم.!

                            طرز کارش اهم اینطوریه که با حدود 5-6 تا سنسور سرعت ماشین رو با دور موتور و مکان گاز و کلاج رو میگیره و نسبت به اونا موقیت کلاچ رو در بهترین وضعیت قرار میده این پروژه اولش خیلی ساده بود ولی الان دارم روی حالتهای مختلف فکر میکنم به خیلی حالتها دارم میرسم... که خیلی پیچیدش کرده ولی درکل قابل اجراست و نتیجش خیلی خوب خواهد بود...

                            موتور رو من 3 سال پیش گرفتم 15 تومن ولی الان رفتم یه بگیرم میگفت 70 تومن مثل اینکه موتور خوبیه خیلی هم ازش داشت مشخصاتشم اینطوریه

                            3300 دور در دقیقه
                            2.4 آمپر
                            24 V
                            یه عکس ازش میزارم براتون یه چیزیم داره تهش وصلش کردم به اسکپ دیدم موتورو که میچرخونی پالس میده(که با سرعت موتور رابطه مستقیم داره) فکر کنم برای موقیت موتوره نمیدونم چیه ولی خیلی حساسه شما میدونی چیه؟

                            راستش من به یه آدابتور 16 ولتی وصلش میکنم بهتر زور میزنه تا وقتی که این مدار 24 ولت رو سر راهش میزارم( 16 ولت میدم به مدار Step-up یعنی از همون آداپتور استفاده میکنم و لی زورش بنظر کمتره ولی با یه دورستج که دورشو گرفتم دو برابر شده بود دورش البته اون موقع با 12 ولت ورودی و 24 ولت تست کردم) این ترانس فریت چیه ترانس افزاینده چیزییه؟ همون سیم پیچه؟

                            خاک به سرم راست میگی ! :cry2:البته جوسشم باید مناسب باشه ها ! برم بیینم چه اندازه هست!

                            اگه کمک کنی که عالیه هیچ کیو ندارم خودم تنهام... من تهران هستم

                            در ضمن
                            با تشکر از زحمات و پیگیری هاتون

                            آروین

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : منبع تغذیه سویچینگ با ریپل زیاد اونم با MC34063A

                              کلاچ برقی آماده هست که مغناطیسی عمل می کنه. چند سال قبل من 3 مدل مختلفشو از سعدی خریدم و عالی بودن. حتی نیم کلاچ هم میشد باهاشون گرفت. ولی گرون هستند و شاید مجبور شی از همین روش خودت بری

                              اونی که پشت موتوره معمولا انکودره. اگه مشکی کوچولو با چهار پایه است. عکس که نزاشتی.

                              موتورت هم خیلی ضعیفه. قیمتش هم 70 نیست . من 5 آمپرشو خریدم 35 تومن.

                              موتورهای شیشه بالابر مکانیزم سم جمع کن بهشون وصله و زور بیشتر از 15 کیلو دارن.

                              فکر کنم هم باید کلاچ رو کنترل کنی هم ترمز چون کلاچ تنها که نمیشه!!!

                              اگه امشب هستی مفصل با هم گپ می زنیم شاید کارت جلو بیفته.
                              با عرض پوزش خدمت دایی های عزیزم تا اطلاع ثانوی به اینترنت دسترسی ندارم.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X