اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

توان مصرفی موتور یونیورسال در ساعات پایانی شب (اثر فرانتی)

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    توان مصرفی موتور یونیورسال در ساعات پایانی شب (اثر فرانتی)

    سلام و احترام خدمت همه عزیزان انجمن.
    یه سوال مهم برام پیش اومده بود که ممنون میشم جواب بدید.
    میدونیم که ساعات پایانی شب به دلیل اثر فرانتی سطح ولتاژ برای مدتی بالا میره و در مثلا در حدود یک ساعت بیشتر از 220 ولت قرار داره.
    اگه توی این بازه زمانی موتور یونیورسالی مثل سشوار یا جاروبرقی رو به برق بزنیم و استفاده کنیم و سرعتش رو روی حداکثر بذاریم، آیا نسبت به ساعات معمولی روز (برق 220 فرض کنید و از اختلافات طول روز فرضا چشم پوشی کنیم) توان بیشتری مصرف میکنه؟
    ساده تر بخوام سوالم رو بگم؛ اگه یک موتور یونیورسال رو یک بار به برق 220 ولت و یک بار به برق 225 ولت وصل کنیم آیا توان دریافتی بیشتر میشه؟
    خوب حالا حالت های مختلفش:
    1. توان دریافتی بیشتر نشه، یعنی با افزایش ولتاژ جریان پایین بیاد و توان ثابت بمونه
    2. با بالا رفتن ولتاژ، به طبع اون جریان هم زیاد بشه (طبعیت از قانون اهم V=RI) و در نتیجه اش توان مصرفی بره بالا
    3. فقط ولتاژ زیاد میشه وجریان ثابت میمونه و باز هم توان بالا میره
    4. حالت دیگه ای که من نگفتم.
    .
    .
    .
    از این جهت سوال برام مهمه چون با یکی بحث علمی کردیم سر این موضوع و من یه حرفی زدم. حالا اگه اشتباه گفته باشم باید برم اصلاح کنم حرفم رو.
    ممنونم
    جدیدترین ویرایش توسط elendil322; ۱۹:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸.

    #2
    پاسخ : توان مصرفی موتور یونیورسال در ساعات پایانی شب (اثر فرانتی)

    نوشته اصلی توسط elendil322 نمایش پست ها
    سلام و احترام خدمت همه عزیزان انجمن.
    یه سوال مهم برام پیش اومده بود که ممنون میشم جواب بدید.
    میدونیم که ساعات پایانی شب به دلیل اثر فرانتی سطح ولتاژ برای مدتی بالا میره و در مثلا در حدود یک ساعت بیشتر از 220 ولت قرار داره.
    اگه توی این بازه زمانی موتور یونیورسالی مثل سشوار یا جاروبرقی رو به برق بزنیم و استفاده کنیم و سرعتش رو روی حداکثر بذاریم، آیا نسبت به ساعات معمولی روز (برق 220 فرض کنید و از اختلافات طول روز فرضا چشم پوشی کنیم) توان بیشتری مصرف میکنه؟
    ساده تر بخوام سوالم رو بگم؛ اگه یک موتور یونیورسال رو یک بار به برق 220 ولت و یک بار به برق 225 ولت وصل کنیم آیا توان دریافتی بیشتر میشه؟
    خوب حالا حالت های مختلفش:
    1. توان دریافتی بیشتر نشه، یعنی با افزایش ولتاژ جریان پایین بیاد و توان ثابت بمونه
    2. با بالا رفتن ولتاژ، به طبع اون جریان هم زیاد بشه (طبعیت از قانون اهم V=RI) و در نتیجه اش توان مصرفی بره بالا
    3. فقط ولتاژ زیاد میشه وجریان ثابت میمونه و باز هم توان بالا میره
    4. حالت دیگه ای که من نگفتم.
    .
    .
    .
    از این جهت سوال برام مهمه چون با یکی بحث علمی کردیم سر این موضوع و من یه حرفی زدم. حالا اگه اشتباه گفته باشم باید برم اصلاح کنم حرفم رو.
    ممنونم
    سلام. در جاروبرقی و ... و وسایلی که ساده هستن و مقاومتی هستن با افزایش ولتاژ جریان میره بالا و بله مصرف میره بالا(توان بیشتری مصرف میکنن)
    ولی در آداپتور های سوییچینگ مثل شارژ ها و مبدل ها با افزایش ولتاژ جریان ورودی کاهش پیدا میکنه(به دلیل داشتن فید بک)






    امیرحسین ضیا

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : توان مصرفی موتور یونیورسال در ساعات پایانی شب (اثر فرانتی)

      نوشته اصلی توسط Amir Zia نمایش پست ها
      سلام. در جاروبرقی و ... و وسایلی که ساده هستن و مقاومتی هستن با افزایش ولتاژ جریان میره بالا و بله مصرف میره بالا(توان بیشتری مصرف میکنن)
      ولی در آداپتور های سوییچینگ مثل شارژ ها و مبدل ها با افزایش ولتاژ جریان ورودی کاهش پیدا میکنه(به دلیل داشتن فید بک)
      آخه موتور رو نمیتونیم عنصری مقاومتی در مدار فرض کنیم؛ یه عنصر موتوری با یه مقاومت معادل فرضش کنیم بهتره که اون مقاومت معادل هم نمیدونم خطی هست یا نه؟ اصلا مقاومت معادلش رو چطور بدست بیاریم؟ (معادله کلی مقاومتش که تاثیر دما و توش باشه)

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : توان مصرفی موتور یونیورسال در ساعات پایانی شب (اثر فرانتی)

        نوشته اصلی توسط elendil322 نمایش پست ها
        سلام و احترام خدمت همه عزیزان انجمن.
        یه سوال مهم برام پیش اومده بود که ممنون میشم جواب بدید.
        میدونیم که ساعات پایانی شب به دلیل اثر فرانتی سطح ولتاژ برای مدتی بالا میره و در مثلا در حدود یک ساعت بیشتر از 220 ولت قرار داره.
        اگه توی این بازه زمانی موتور یونیورسالی مثل سشوار یا جاروبرقی رو به برق بزنیم و استفاده کنیم و سرعتش رو روی حداکثر بذاریم، آیا نسبت به ساعات معمولی روز (برق 220 فرض کنید و از اختلافات طول روز فرضا چشم پوشی کنیم) توان بیشتری مصرف میکنه؟
        ساده تر بخوام سوالم رو بگم؛ اگه یک موتور یونیورسال رو یک بار به برق 220 ولت و یک بار به برق 225 ولت وصل کنیم آیا توان دریافتی بیشتر میشه؟
        خوب حالا حالت های مختلفش:
        1. توان دریافتی بیشتر نشه، یعنی با افزایش ولتاژ جریان پایین بیاد و توان ثابت بمونه
        2. با بالا رفتن ولتاژ، به طبع اون جریان هم زیاد بشه (طبعیت از قانون اهم V=RI) و در نتیجه اش توان مصرفی بره بالا
        3. فقط ولتاژ زیاد میشه وجریان ثابت میمونه و باز هم توان بالا میره
        4. حالت دیگه ای که من نگفتم.
        .
        .
        .
        از این جهت سوال برام مهمه چون با یکی بحث علمی کردیم سر این موضوع و من یه حرفی زدم. حالا اگه اشتباه گفته باشم باید برم اصلاح کنم حرفم رو.
        ممنونم
        در این موتورها سرعت چرخش رابطه مستقیم با ولتاژ داره ..
        بر عکس موتور قفسه سنجابی مثل کولر
        حتی اگه جریان تغییری نکنه .. که در عمل زیاد میشه..
        به علت افزایش ولتاژ روی مصرف کننده توان مصرفی افزایش پیدا میکنه

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : توان مصرفی موتور یونیورسال در ساعات پایانی شب (اثر فرانتی)

          نوشته اصلی توسط yousef55 نمایش پست ها
          در این موتورها سرعت چرخش رابطه مستقیم با ولتاژ داره ..
          بر عکس موتور قفسه سنجابی مثل کولر
          حتی اگه جریان تغییری نکنه .. که در عمل زیاد میشه..
          به علت افزایش ولتاژ روی مصرف کننده توان مصرفی افزایش پیدا میکنه
          آها...
          خیلی ممنونم

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : توان مصرفی موتور یونیورسال در ساعات پایانی شب (اثر فرانتی)

            نوشته اصلی توسط elendil322 نمایش پست ها
            آخه موتور رو نمیتونیم عنصری مقاومتی در مدار فرض کنیم؛ یه عنصر موتوری با یه مقاومت معادل فرضش کنیم بهتره که اون مقاومت معادل هم نمیدونم خطی هست یا نه؟ اصلا مقاومت معادلش رو چطور بدست بیاریم؟ (معادله کلی مقاومتش که تاثیر دما و توش باشه)
            سلام. عزیز جان من نگفتم موتور رو مقاومتی فرض کنین گفتم در جارو برقی و .... و چیزایی که مقاومتی هستن. موتور های یونیورسال رو اگه مثل موتور دی سی تصور کنین و از خیلی چیز ها صرف نظر کنین در نهایت به بک ایام اف و مقاومت آرمیچر میرسین. مقاومت آرمیچر رو هم ثابت در نظر بگیرین. هر چقدر سرعت روتور پایین تر باشه در نهایت بک ای ام اف پایین تر هست و ولتاژی که دو سر مقاومت آرمیچر میفته بیشتر و در نهایت جریان و توان بیشتر. حالا فرض کنین ولتاژ ترمینال افزایش پیدا کنه. ولتاژی که دو سر مقاومت آرمیچر میفته بیشتر خواهد شد و موتور به سمتی میره که سرعتش بیشتر بشه ولی چون بار موتور هوا هست و با بیشتر شدن سرعتش بارش هم به صورت تصاعدی بیشتر میشه بنابر این توان بیشتری مصرف میکنه






            امیرحسین ضیا

            دیدگاه

            لطفا صبر کنید...
            X