اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

انواع خرابی لامپ ال ای دی و نحوه رفع آن ( من و چالش*های واحد تعمیر)

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    انواع خرابی لامپ ال ای دی و نحوه رفع آن ( من و چالش*های واحد تعمیر)

    سلام
    روز و شب شما بخیر
    من سید وحید صادقی هستم و در حال حاضر سمت رئیس کنترل کیفیت یک کارخانه مونتاژ و تولید لامپ*های کم*مصرف رو بر عهده دارم.
    روزانه تعداد زیادی گزارش از واحد تعمیرات یا تولید به دست من میرسه که ایرادهای مشابهی باعث از کار افتادن بخشی یا تمام یک لامپ شده.
    خود من تحصیلاتم مهندسی اپتیک و لیزر گرایش اپتوالکترونیکه اما متاسفانه دانش فنی الکترونیکی ندارم. یادمه حدود دو سال پیش به اینجا مراجعه کردم و کمک بسیاری به من شد. بی تعارف میگم که برای بحث چالش های موجود هم جایی بهتر از اینجا به ذهنم نرسید و بسیار امیدوارم که مثل همیشه اینجا کمک کننده خواهد بود.
    به همین دلیل، قصد دارم به طور مدون، ایرادهایی که باهاش روبرو میشم از ریزترین ایراد تا درشت ترینش رو در اینجا مطرح کنم.
    من قبل ادمین تالار بودم... و امیدوارم که ادمین های عزیز در این بخش تعمیرات یک زیر شاخه مربوط به تعمیرات لامپ های کم مصرف ( ال ای دی و سی اف ال) برای من ایجاد کنند تا هر چالش رو در پستی جداگونه مطرح کنم.
    اینجوری هم فال هست هم تماشا.
    م من به راهکارهای رفع مشکلات پی میبرم و هم برای شما عزیزان تمرین و ازفایش دانش ممکنه باشه.
    بهرحال، از لطف همگی شما ممنونم.

    میخوام پست رو شروع کنم با یک ایراد موجود که همین دیروز واحد تعمیرات باهاش مواجه بود.
    یه حجم نمونه 90 تایی لامپ 9 وات مرجوعی که به واحد تعمیرات اومده بود رو بررسی کردم و دیدم که از این 90 تا، 50 عدد با تعویض (آیسی+ترانس+سیم فیوز) تعمیر شدند و 40 عدد هم با تعویض (همون آسی و ترانس و سیم فیوز + خازن + دیودها)

    مدار درایورهای لامپ های ال ای دی تو همین سایت هست، چیز سخت و پیچیده ای نیست.
    اما چون میخوام به تامین کننده چینی قطعات گزارش بدم و حتی ازش بابت این مشکلات خسارت بگیرم، لازم دارم بدونم به نظرتون بهم بگید که چی باعث میشه این قطعات اینطور زنجیره وار از کار بیفتند؟

    فقط برای روشن سازی ماجرا عرض مکنم که ما این لامپ ها رو به صورت 3 یا 5 تکه وارد میکردیم. تکه ها عبارتند از: (سرپیچ+بدنه+درایور)+ماژول ال ای دی+ کاور یا همون حباب لامپ


    ممنون از این که صحبت های طولانی من رو تحمل کردید.
    خوشحال میشم ازتون کمک بگیرم.


    (نتونستم تگ گذاری کنم، مدام خطا میداد)
    جدیدترین ویرایش توسط svsadeghi; ۱۱:۱۰ ۱۳۹۹/۰۲/۰۸.

    #2
    Re: من و چالش های واحد تعمیرات کارخانه ( لامپ ال ای دی)

    دوستان ممکنه مشارکت کنید لطفا؟

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : من و چالش های واحد تعمیرات کارخانه ( لامپ ال ای دی)

      سلام دوست عزیز. من اطلاعاتم کافی نیست در این زمینه ولی نوسانات برق معمولا هست و چاره ای جز طراحی مجدد مدار و اضافه کردن قطعات اضافی و یا تغییرات جزیی در پی سی بی برای هندل کردن این وضعیت نیست.






      امیرحسین ضیا

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : من و چالش های واحد تعمیرات کارخانه ( لامپ ال ای دی)

        نوشته اصلی توسط Amir Zia نمایش پست ها
        سلام دوست عزیز. من اطلاعاتم کافی نیست در این زمینه ولی نوسانات برق معمولا هست و چاره ای جز طراحی مجدد مدار و اضافه کردن قطعات اضافی و یا تغییرات جزیی در پی سی بی برای هندل کردن این وضعیت نیست.
        یه نفر هست که منابع تغذیه خیلی خوش ساختی درست میکنه (قیمت مناسبی هم داشتن) و تو فروشگاه هم برا فروش گذاشته. محصولاتش به اسم BMC هست. راه ارتباطی باهاشو پیدا کنید و بردا رو بدین اون طراحی کنه.
        یه برد با طراحی بهینه و خوب، ماگزیمم 30 درصد قیمت بیشتری داشته باشه نسبت به بردای چینی. در عوض عمر بیشتر و آبرومندانه تر.
        Si vis pacem, para bellum

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : Re: من و چالش های واحد تعمیرات کارخانه ( لامپ ال ای دی)

          نوشته اصلی توسط svsadeghi نمایش پست ها
          دوستان ممکنه مشارکت کنید لطفا؟
          نوشته اصلی توسط tiranoid نمایش پست ها
          یه نفر هست که منابع تغذیه خیلی خوش ساختی درست میکنه (قیمت مناسبی هم داشتن) و تو فروشگاه هم برا فروش گذاشته. محصولاتش به اسم BMC هست. راه ارتباطی باهاشو پیدا کنید و بردا رو بدین اون طراحی کنه.
          نوشته اصلی توسط tiranoid نمایش پست ها
          یه برد با طراحی بهینه و خوب، ماگزیمم 30 درصد قیمت بیشتری داشته باشه نسبت به بردای چینی. در عوض عمر بیشتر و آبرومندانه تر.

          اشتباه منشن کردی دوست من






          امیرحسین ضیا

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : Re: من و چالش های واحد تعمیرات کارخانه ( لامپ ال ای دی)

            نوشته اصلی توسط svsadeghi نمایش پست ها
            دوستان ممکنه مشارکت کنید لطفا؟

            دوست عزیز
            فرموده بودید که لامپها از قطعات سرپیچ+بدنه+درایور)+ماژول ال ای دی+ کاور تشکیل شده با توجه به نمونه نقایص احتمالا مشکل اصلی در ماژول درایور با عث بروز نقص میشه ....
            میتوانید از طرف چینی بخواهید از کیفیت بالاتری در ساخت اسفاده کنه که قاعدتا قیمت بیشتری مطالبه میکنه و برای شرکت شما مقرون به صرفه نیست ....بنا بر این شاید کار شما کمی دشوار باشه ....یعنی ایجاد تعادل بین کیفیت و سودآوری
            میتوایند درایور را در ایران بسازید ولی خیلی بعید میدانم اقتصادی باشه پس شاید بشه اینطور نتیجه گرفت بهتره قبل از مونتاژ کلیه بردهای درایور تست بشوند که با توجه به نیروی کار ارزان ایرانی شاید بهترین روش باشه .... اطمینان داشته باشید که بالا بردن کنترل کیفی ارزش کمی هزینه اضافه را داره و اصلا با گارانتی و تعمیرات بعد از فروش قایل مقایسه نیست
            پاره ای از رویکردهای دفاعی

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : من و چالش های واحد تعمیرات کارخانه ( لامپ ال ای دی)

              نوشته اصلی توسط svsadeghi نمایش پست ها
              سلام
              روز و شب شما بخیر
              من سید وحید صادقی هستم و در حال حاضر سمت رئیس کنترل کیفیت یک کارخانه مونتاژ و تولید لامپ*های کم*مصرف رو بر عهده دارم.
              روزانه تعداد زیادی گزارش از واحد تعمیرات یا تولید به دست من میرسه که ایرادهای مشابهی باعث از کار افتادن بخشی یا تمام یک لامپ شده.
              خود من تحصیلاتم مهندسی اپتیک و لیزر گرایش اپتوالکترونیکه اما متاسفانه دانش فنی الکترونیکی ندارم. یادمه حدود دو سال پیش به اینجا مراجعه کردم و کمک بسیاری به من شد. بی تعارف میگم که برای بحث چالش های موجود هم جایی بهتر از اینجا به ذهنم نرسید و بسیار امیدوارم که مثل همیشه اینجا کمک کننده خواهد بود.
              به همین دلیل، قصد دارم به طور مدون، ایرادهایی که باهاش روبرو میشم از ریزترین ایراد تا درشت ترینش رو در اینجا مطرح کنم.
              من قبل ادمین تالار بودم... و امیدوارم که ادمین های عزیز در این بخش تعمیرات یک زیر شاخه مربوط به تعمیرات لامپ های کم مصرف ( ال ای دی و سی اف ال) برای من ایجاد کنند تا هر چالش رو در پستی جداگونه مطرح کنم.
              اینجوری هم فال هست هم تماشا.
              م من به راهکارهای رفع مشکلات پی میبرم و هم برای شما عزیزان تمرین و ازفایش دانش ممکنه باشه.
              بهرحال، از لطف همگی شما ممنونم.

              میخوام پست رو شروع کنم با یک ایراد موجود که همین دیروز واحد تعمیرات باهاش مواجه بود.
              یه حجم نمونه 90 تایی لامپ 9 وات مرجوعی که به واحد تعمیرات اومده بود رو بررسی کردم و دیدم که از این 90 تا، 50 عدد با تعویض (آیسی+ترانس+سیم فیوز) تعمیر شدند و 40 عدد هم با تعویض (همون آسی و ترانس و سیم فیوز + خازن + دیودها)

              مدار درایورهای لامپ های ال ای دی تو همین سایت هست، چیز سخت و پیچیده ای نیست.
              اما چون میخوام به تامین کننده چینی قطعات گزارش بدم و حتی ازش بابت این مشکلات خسارت بگیرم، لازم دارم بدونم به نظرتون بهم بگید که چی باعث میشه این قطعات اینطور زنجیره وار از کار بیفتند؟

              فقط برای روشن سازی ماجرا عرض مکنم که ما این لامپ ها رو به صورت 3 یا 5 تکه وارد میکردیم. تکه ها عبارتند از: (سرپیچ+بدنه+درایور)+ماژول ال ای دی+ کاور یا همون حباب لامپ


              ممنون از این که صحبت های طولانی من رو تحمل کردید.
              خوشحال میشم ازتون کمک بگیرم.


              (نتونستم تگ گذاری کنم، مدام خطا میداد)
              سلام دوست عزیز ،

              در مراحل تولید موارد بسیار زیادی دخیل هستند که باید رعایت بشه ، من جمله رعایت استاندارد های نگهداری قطعات ،
              من به شخصه از صحبت ها شما چنین حد میزنم که ممکنه یکی یا ترکیبی از مشکلات زیر باشه :
              1-عدم رعایت استاندارد MSL ، که اگر کار مونتاژ درایور و قطعات بر عهده ی شماست باید این استاندارد که مربوط به رطوبت قطعات میشه رعایت بشه ،
              2-عدم رعایت موارد ایمنی همچون آنتی استاتیک ، قطعات الکترونیکی ماننده آیسی ها و ماسفت و ..... به ESD حساسیت زیادی دارند ، برخی ها ممکنه در بعضی از پین ها و یا تمام پین ها محافظت ESD داشته باشند
              3- هنگام لحیم کاری سیم ها سرپیچ و ماژول LED به برد درایور به علت نشتی زیاد هویه قطعات آسیب میبینند ، برای تست هویه مولتی متر رو در رنج مگااهم قرار بدید و همزمان از هر دو سیم دوشاخه به نوک هویه اهم گیری کنید ، مقاومت باید بیشتر از 40 مگا اهم باشد ،
              4-خرابی درایور ها به علت مونتاژ بد و یا قطعات نامرغوب

              موفق باشید
              به امید روزی که شما رو بر بالاترین نقطه ی علم الکترونیک ببینم . زنده باد ECA.
              الکترونیک قدرت
              الکترونیک آنالوگ
              طراحی و تولید انواع مدارات الکترونیک در تیراژ انبوه
              ---------------------BMCELEC@-------------------
              ------------www.hoseyniemeni.ir-----------
              ---------------www.bmc-elec.com--------------
              ---------------www.bmc-elec.ir--------------

              دیدگاه


                #8
                Re: پاسخ : Re: من و چالش های واحد تعمیرات کارخانه ( لامپ ال ای دی)

                نوشته اصلی توسط emitor نمایش پست ها
                دوست عزیز
                فرموده بودید که لامپها از قطعات سرپیچ+بدنه+درایور)+ماژول ال ای دی+ کاور تشکیل شده با توجه به نمونه نقایص احتمالا مشکل اصلی در ماژول درایور با عث بروز نقص میشه ....
                میتوانید از طرف چینی بخواهید از کیفیت بالاتری در ساخت اسفاده کنه که قاعدتا قیمت بیشتری مطالبه میکنه و برای شرکت شما مقرون به صرفه نیست ....بنا بر این شاید کار شما کمی دشوار باشه ....یعنی ایجاد تعادل بین کیفیت و سودآوری
                میتوایند درایور را در ایران بسازید ولی خیلی بعید میدانم اقتصادی باشه پس شاید بشه اینطور نتیجه گرفت بهتره قبل از مونتاژ کلیه بردهای درایور تست بشوند که با توجه به نیروی کار ارزان ایرانی شاید بهترین روش باشه .... اطمینان داشته باشید که بالا بردن کنترل کیفی ارزش کمی هزینه اضافه را داره و اصلا با گارانتی و تعمیرات بعد از فروش قایل مقایسه نیست
                ممنون از همه دوستان بابت مشارکت
                در مورد فرمایش شما لازمه بگم که تمامی لامپ ها چند مرحله تست میشند و در واقع لامپ خاموش خارج نمیشه از کارخانه.
                تست ایجینگ یکی از سنگین ترین تست هاست که من به سنگین ترین حالت ممکنش انجامش میدم.
                منتها برای من سوال پیش اومده که اصلا چرا این قطعات باید با هم بسوزه؟
                کدوم قطعه اول میسوزه که به بقیه قطعات فشار میاره و اونها رو میسوزونه؟
                مثلا تجربه اپراتور تعمیر میگه که معمولا وقتی smd میسوزه، IC هم میسوزه.
                ایده طراحی و ساخت دریاور در داخل رو ما سعی کردیم پیاده کنیم اما راستش خیلیییییییییییییییییییییییییییییییییییی بالاتر از چینی درمیاد.

                دیدگاه


                  #9
                  Re: پاسخ : من و چالش های واحد تعمیرات کارخانه ( لامپ ال ای دی)

                  نوشته اصلی توسط emitor نمایش پست ها
                  دوست عزیز
                  نوشته اصلی توسط emitor نمایش پست ها
                  فرموده بودید که لامپها از قطعات سرپیچ+بدنه+درایور)+ماژول ال ای دی+ کاور تشکیل شده با توجه به نمونه نقایص احتمالا مشکل اصلی در ماژول درایور با عث بروز نقص میشه ....
                  میتوانید از طرف چینی بخواهید از کیفیت بالاتری در ساخت اسفاده کنه که قاعدتا قیمت بیشتری مطالبه میکنه و برای شرکت شما مقرون به صرفه نیست ....بنا بر این شاید کار شما کمی دشوار باشه ....یعنی ایجاد تعادل بین کیفیت و سودآوری
                  میتوایند درایور را در ایران بسازید ولی خیلی بعید میدانم اقتصادی باشه پس شاید بشه اینطور نتیجه گرفت بهتره قبل از مونتاژ کلیه بردهای درایور تست بشوند که با توجه به نیروی کار ارزان ایرانی شاید بهترین روش باشه .... اطمینان داشته باشید که بالا بردن کنترل کیفی ارزش کمی هزینه اضافه را داره و اصلا با گارانتی و تعمیرات بعد از فروش قایل مقایسه نیست


                  ممنون از همه دوستان بابت مشارکت
                  در مورد فرمایش شما لازمه بگم که تمامی لامپ ها چند مرحله تست میشند و در واقع لامپ خاموش خارج نمیشه از کارخانه.
                  تست ایجینگ یکی از سنگین ترین تست هاست که من به سنگین ترین حالت ممکنش انجامش میدم.
                  منتها برای من سوال پیش اومده که اصلا چرا این قطعات باید با هم بسوزه؟
                  کدوم قطعه اول میسوزه که به بقیه قطعات فشار میاره و اونها رو میسوزونه؟
                  مثلا تجربه اپراتور تعمیر میگه که معمولا وقتی smd میسوزه، IC هم میسوزه.
                  ایده طراحی و ساخت دریاور در داخل رو ما سعی کردیم پیاده کنیم اما راستش خیلیییییییییییییییییییییییییییییییییییی بالاتر از چینی درمیاد.

                  دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                  نوشته اصلی توسط emitor نمایش پست ها
                  دوست عزیز
                  نوشته اصلی توسط emitor نمایش پست ها
                  فرموده بودید که لامپها از قطعات سرپیچ+بدنه+درایور)+ماژول ال ای دی+ کاور تشکیل شده با توجه به نمونه نقایص احتمالا مشکل اصلی در ماژول درایور با عث بروز نقص میشه ....
                  میتوانید از طرف چینی بخواهید از کیفیت بالاتری در ساخت اسفاده کنه که قاعدتا قیمت بیشتری مطالبه میکنه و برای شرکت شما مقرون به صرفه نیست ....بنا بر این شاید کار شما کمی دشوار باشه ....یعنی ایجاد تعادل بین کیفیت و سودآوری
                  میتوایند درایور را در ایران بسازید ولی خیلی بعید میدانم اقتصادی باشه پس شاید بشه اینطور نتیجه گرفت بهتره قبل از مونتاژ کلیه بردهای درایور تست بشوند که با توجه به نیروی کار ارزان ایرانی شاید بهترین روش باشه .... اطمینان داشته باشید که بالا بردن کنترل کیفی ارزش کمی هزینه اضافه را داره و اصلا با گارانتی و تعمیرات بعد از فروش قایل مقایسه نیست


                  ممنون از همه دوستان بابت مشارکت
                  در مورد فرمایش شما لازمه بگم که تمامی لامپ ها چند مرحله تست میشند و در واقع لامپ خاموش خارج نمیشه از کارخانه.
                  تست ایجینگ یکی از سنگین ترین تست هاست که من به سنگین ترین حالت ممکنش انجامش میدم.
                  منتها برای من سوال پیش اومده که اصلا چرا این قطعات باید با هم بسوزه؟
                  کدوم قطعه اول میسوزه که به بقیه قطعات فشار میاره و اونها رو میسوزونه؟
                  مثلا تجربه اپراتور تعمیر میگه که معمولا وقتی smd میسوزه، IC هم میسوزه.
                  ایده طراحی و ساخت دریاور در داخل رو ما سعی کردیم پیاده کنیم اما راستش خیلیییییییییییییییییییییییییییییییییییی بالاتر از چینی درمیاد.

                  دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                  نوشته اصلی توسط hoseyni emeni نمایش پست ها
                  سلام دوست عزیز ،
                  نوشته اصلی توسط hoseyni emeni نمایش پست ها

                  در مراحل تولید موارد بسیار زیادی دخیل هستند که باید رعایت بشه ، من جمله رعایت استاندارد های نگهداری قطعات ،
                  من به شخصه از صحبت ها شما چنین حد میزنم که ممکنه یکی یا ترکیبی از مشکلات زیر باشه :
                  1-عدم رعایت استاندارد MSL ، که اگر کار مونتاژ درایور و قطعات بر عهده ی شماست باید این استاندارد که مربوط به رطوبت قطعات میشه رعایت بشه ،
                  2-عدم رعایت موارد ایمنی همچون آنتی استاتیک ، قطعات الکترونیکی ماننده آیسی ها و ماسفت و ..... به ESD حساسیت زیادی دارند ، برخی ها ممکنه در بعضی از پین ها و یا تمام پین ها محافظت ESD داشته باشند
                  3- هنگام لحیم کاری سیم ها سرپیچ و ماژول LED به برد درایور به علت نشتی زیاد هویه قطعات آسیب میبینند ، برای تست هویه مولتی متر رو در رنج مگااهم قرار بدید و همزمان از هر دو سیم دوشاخه به نوک هویه اهم گیری کنید ، مقاومت باید بیشتر از 40 مگا اهم باشد ،
                  4-خرابی درایور ها به علت مونتاژ بد و یا قطعات نامرغوب

                  موفق باشید


                  ممنون از شما
                  پاسخ هاتونو موردی میدم. با همون شماره..

                  1- درایور کامل و مونتاژ شده میاد.
                  و تقریبا بدون مکث تولید شروع میشه. یعنی در انبار نمیمونه که تحت تاثیر شرایط محیطی قرار بگیره.
                  قطعات الکترونیکی هم که شامل ماژولهای درایور و smd میشه، از طریق هوایی میاد و رطوبت کانتینر و حمل دریایی رو نمیبینه...
                  3- اطلاعاتی در این مورد که میگید ندارم. اگر میشه بیشتر توضیح بدید.
                  مورد 3- درایور با قطعات سیم یعنی با فاصله به ماژول متصل میشه. و اتصال مستقیم نیست که حرارتی ببینه. حال اون که ماژول smd که مستقیما در معرض لحیم کاری هست اصلا حرارت زیادی رو جز در نقطه اتصال دریات نمیکنه.
                  مورد4- در اصل گیر من همینه... که بفهمم منشا این ایرادها کجاست؟ اپراتور؟ فرایند تولید؟ مواد اولیه و یا حتی شیوه استفاده مصرف کننده؟
                  چطور میتونم بفهمم منشا کار و ایراد کجاست؟

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : Re: پاسخ : من و چالش های واحد تعمیرات کارخانه ( لامپ ال ای دی)

                    نوشته اصلی توسط svsadeghi نمایش پست ها

                    ممنون از همه دوستان بابت مشارکت
                    در مورد فرمایش شما لازمه بگم که تمامی لامپ ها چند مرحله تست میشند و در واقع لامپ خاموش خارج نمیشه از کارخانه.
                    تست ایجینگ یکی از سنگین ترین تست هاست که من به سنگین ترین حالت ممکنش انجامش میدم.
                    منتها برای من سوال پیش اومده که اصلا چرا این قطعات باید با هم بسوزه؟
                    کدوم قطعه اول میسوزه که به بقیه قطعات فشار میاره و اونها رو میسوزونه؟
                    مثلا تجربه اپراتور تعمیر میگه که معمولا وقتی smd میسوزه، IC هم میسوزه.
                    ایده طراحی و ساخت دریاور در داخل رو ما سعی کردیم پیاده کنیم اما راستش خیلیییییییییییییییییییییییییییییییییییی بالاتر از چینی درمیاد.

                    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم



                    ممنون از همه دوستان بابت مشارکت
                    در مورد فرمایش شما لازمه بگم که تمامی لامپ ها چند مرحله تست میشند و در واقع لامپ خاموش خارج نمیشه از کارخانه.
                    تست ایجینگ یکی از سنگین ترین تست هاست که من به سنگین ترین حالت ممکنش انجامش میدم.
                    منتها برای من سوال پیش اومده که اصلا چرا این قطعات باید با هم بسوزه؟
                    کدوم قطعه اول میسوزه که به بقیه قطعات فشار میاره و اونها رو میسوزونه؟
                    مثلا تجربه اپراتور تعمیر میگه که معمولا وقتی smd میسوزه، IC هم میسوزه.
                    ایده طراحی و ساخت دریاور در داخل رو ما سعی کردیم پیاده کنیم اما راستش خیلیییییییییییییییییییییییییییییییییییی بالاتر از چینی درمیاد.

                    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم



                    ممنون از شما
                    پاسخ هاتونو موردی میدم. با همون شماره..

                    1- درایور کامل و مونتاژ شده میاد.
                    و تقریبا بدون مکث تولید شروع میشه. یعنی در انبار نمیمونه که تحت تاثیر شرایط محیطی قرار بگیره.
                    قطعات الکترونیکی هم که شامل ماژولهای درایور و smd میشه، از طریق هوایی میاد و رطوبت کانتینر و حمل دریایی رو نمیبینه...
                    3- اطلاعاتی در این مورد که میگید ندارم. اگر میشه بیشتر توضیح بدید.
                    مورد 3- درایور با قطعات سیم یعنی با فاصله به ماژول متصل میشه. و اتصال مستقیم نیست که حرارتی ببینه. حال اون که ماژول smd که مستقیما در معرض لحیم کاری هست اصلا حرارت زیادی رو جز در نقطه اتصال دریات نمیکنه.
                    مورد4- در اصل گیر من همینه... که بفهمم منشا این ایرادها کجاست؟ اپراتور؟ فرایند تولید؟ مواد اولیه و یا حتی شیوه استفاده مصرف کننده؟
                    چطور میتونم بفهمم منشا کار و ایراد کجاست؟
                    3-منظور از نشتی ، نشتی الکتریکی بود ، نه گرمایی .

                    به نظر من درایور های شما از نوع non-isolated هستند ، در اینطورت سوختن آیسی و یا وجو اتصالی در ماژول میتونه مشکل اصلی باشه ،

                    معمولا سیم پیچ سلف این درایور ها هم به روی هم پیچیده شده و تست HiPot رو پاس نمیکنن که این خودش میتونه باعث سوختن درایو بشه ،

                    با این توضیحات شما انگشت اتهام بیشتر به سمت کیفیت کم درایور میره ، حالا اینکه کدوم قطعه ، من خ.وودم بیشتر به خازن و ترانس مشکوک هستم ، بهتره به یک متخصص بدید تا موارد ایمنی و طراحی رو کاملا بررسی کنن. و اگر در کارخانه لوازم و مهارت کافی ماننده اسیلوسکوپ ، پاورمتر و واریاک و دارید من کمکتون میکنم
                    به امید روزی که شما رو بر بالاترین نقطه ی علم الکترونیک ببینم . زنده باد ECA.
                    الکترونیک قدرت
                    الکترونیک آنالوگ
                    طراحی و تولید انواع مدارات الکترونیک در تیراژ انبوه
                    ---------------------BMCELEC@-------------------
                    ------------www.hoseyniemeni.ir-----------
                    ---------------www.bmc-elec.com--------------
                    ---------------www.bmc-elec.ir--------------

                    دیدگاه


                      #11
                      Re: پاسخ : Re: پاسخ : من و چالش های واحد تعمیرات کارخانه ( لامپ ال ای دی)

                      نوشته اصلی توسط hoseyni emeni نمایش پست ها
                      3-منظور از نشتی ، نشتی الکتریکی بود ، نه گرمایی .

                      به نظر من درایور های شما از نوع non-isolated هستند ، در اینطورت سوختن آیسی و یا وجو اتصالی در ماژول میتونه مشکل اصلی باشه ،

                      معمولا سیم پیچ سلف این درایور ها هم به روی هم پیچیده شده و تست HiPot رو پاس نمیکنن که این خودش میتونه باعث سوختن درایو بشه ،

                      با این توضیحات شما انگشت اتهام بیشتر به سمت کیفیت کم درایور میره ، حالا اینکه کدوم قطعه ، من خ.وودم بیشتر به خازن و ترانس مشکوک هستم ، بهتره به یک متخصص بدید تا موارد ایمنی و طراحی رو کاملا بررسی کنن. و اگر در کارخانه لوازم و مهارت کافی ماننده اسیلوسکوپ ، پاورمتر و واریاک و دارید من کمکتون میکنم
                      ممنون
                      ببخشید متوجه منظورتون نشده بودم.
                      بذارید به حساب دانش کم من تو الکترونیک
                      من دیروز چند تا هویه رو تست کردم.
                      اهم بین دو تا شاخ دو شاخه 1 کیلو اهم بود
                      و از دوسر دوشاخه تا سر هویه.. مقدار نا معلومی بود. گاهی OL میشد گاهی 5 مگا اهم.. گاهی 10 و گاهی 40...
                      راستش گیج شدم روشون..
                      فقط یه چیزی رو که تجربه کردم و لحیم کارها گفتند اینه که در موقع لحیم کاری، بعضی اوقات با نزدیک شدن هویه به ماژول، حتی قبل از اتصال درایور به ماژول ال ای دی، ال ای دی ها روشن میشدند. من راستش به قانون لنز ربطش دادم. اشتباه که نکردم؟ رو حساب وجود سیم پیچ درون هویه اینو گفتم.

                      در مورد تست ابزار، راستش دسترسی به اسیلوسکوپ و.. ندارم..
                      و البته همیشه هم برام چالش بوده که چجوری میتونم بفهمم قطعات یک درایور خوبه یا بده.
                      تنها تست موجود هم در اصل تست های موجود برای لامپ کامله، اعم از ایج و کلید زنی و..
                      تست مجزایی برای درایور ندارم که بکنم.
                      اگر بهم بتونید بفهمونید که چجور میشه فرق بین قطعات خوب و بد رو فهمید عالی میشه..
                      میدونم همین حرف من نیازمند چندین سال تجربه ست.. اما خب گاهی راه هایی فوری وجود داره.. من فعلا اونها رو هم بدونم خیلی خوبه..
                      مثلا من نفهمیدم اصطلاح هایی که برای سیم پیچ به کار بردید. سرچ هم کردم نفهمیدم.. متاسفانه.
                      ایزوله بودن درایور رو چجور میشه فهمید؟
                      باز هم تکرار میکنم که 100درصد لامپ ها، تست های عملکردی روشون انجام میشه و اگر پاس کنند بسته بندی میشند و به انبار محصول مرند.. اما خب بعضیا به دلایل مختلف این تست ها رو رد نمیکنند و میرند به واحد تعمیرات.

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : Re: پاسخ : Re: پاسخ : من و چالش های واحد تعمیرات کارخانه ( لامپ ال ای دی)

                        نوشته اصلی توسط svsadeghi نمایش پست ها
                        ممنون
                        ببخشید متوجه منظورتون نشده بودم.
                        بذارید به حساب دانش کم من تو الکترونیک
                        من دیروز چند تا هویه رو تست کردم.
                        اهم بین دو تا شاخ دو شاخه 1 کیلو اهم بود
                        و از دوسر دوشاخه تا سر هویه.. مقدار نا معلومی بود. گاهی OL میشد گاهی 5 مگا اهم.. گاهی 10 و گاهی 40...
                        راستش گیج شدم روشون..
                        فقط یه چیزی رو که تجربه کردم و لحیم کارها گفتند اینه که در موقع لحیم کاری، بعضی اوقات با نزدیک شدن هویه به ماژول، حتی قبل از اتصال درایور به ماژول ال ای دی، ال ای دی ها روشن میشدند. من راستش به قانون لنز ربطش دادم. اشتباه که نکردم؟ رو حساب وجود سیم پیچ درون هویه اینو گفتم.

                        در مورد تست ابزار، راستش دسترسی به اسیلوسکوپ و.. ندارم..
                        و البته همیشه هم برام چالش بوده که چجوری میتونم بفهمم قطعات یک درایور خوبه یا بده.
                        تنها تست موجود هم در اصل تست های موجود برای لامپ کامله، اعم از ایج و کلید زنی و..
                        تست مجزایی برای درایور ندارم که بکنم.
                        اگر بهم بتونید بفهمونید که چجور میشه فرق بین قطعات خوب و بد رو فهمید عالی میشه..
                        میدونم همین حرف من نیازمند چندین سال تجربه ست.. اما خب گاهی راه هایی فوری وجود داره.. من فعلا اونها رو هم بدونم خیلی خوبه..
                        مثلا من نفهمیدم اصطلاح هایی که برای سیم پیچ به کار بردید. سرچ هم کردم نفهمیدم.. متاسفانه.
                        ایزوله بودن درایور رو چجور میشه فهمید؟
                        باز هم تکرار میکنم که 100درصد لامپ ها، تست های عملکردی روشون انجام میشه و اگر پاس کنند بسته بندی میشند و به انبار محصول مرند.. اما خب بعضیا به دلایل مختلف این تست ها رو رد نمیکنند و میرند به واحد تعمیرات.
                        روشن شدن الیدی به خاطر نشتی الکتریکی هویه ها هست (که براحتی میتونه به خاطر ولتاژ بالایی که داره هر قطعه الکتریکی رو بسوزونه ، بهتره از هویه ها یسرامیکی و یا سولدراستیشن ها استفاده کنید ،
                        برای تست نیاز به ابزار آزمایشگاهی و دانش کافی دارید که توضیحش در اینجا نمیگنجه . اما خب از شرکت سازنده ی درایور بخواهید که بهتون test report بده.

                        درایور های ایزوله خرووجیشون با برق شهر ارتباط نداره و به عبارتی هیچ ارتباط گالوانیک بین ورودی وخروجی وجود نداره ، پس با مولتی متر به راحتی میشه این موضوع رو تست کرد ، هر چند اگر کمی وارد باشید با یه عکس و یه نگاه میشه فهمید ،
                        به امید روزی که شما رو بر بالاترین نقطه ی علم الکترونیک ببینم . زنده باد ECA.
                        الکترونیک قدرت
                        الکترونیک آنالوگ
                        طراحی و تولید انواع مدارات الکترونیک در تیراژ انبوه
                        ---------------------BMCELEC@-------------------
                        ------------www.hoseyniemeni.ir-----------
                        ---------------www.bmc-elec.com--------------
                        ---------------www.bmc-elec.ir--------------

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : انواع خرابی لامپ ال ای دی و نحوه رفع آن ( من و چالش*های واحد تعمیر)

                          با سلام
                          میخوام تجربه چند ساله خودمو براتون به اشتراک بزارم البته بنده رو تعمیرات لامپ های کم مصرف کار میکردم و با چندین کارگاه و کارخانه استان جهت تعمیرات بورد های برگشتی کار میکردم.
                          سعی میکنم تا جایی که امکان داره موضوع رو ساده توضیح بدم که بهتون در روند کار کمک کنه.
                          شما فرموردین که به دو شکل بورد ها میسوزند و دنبال دلیل اون میگردین:
                          مهمترین دلایلی که در سوختن بورد ها زمانی که در حال استفاده توسط مصرف کننده هست بدین شکل هستش :
                          1- نوسانات برق
                          2- کیفیت پایین قطعات و ضعیف بودن طراحی بورد و نبودن مدار های محافظتی
                          معمولاً بورد هایی که از چین میاد و شما بورد رو نگاه میکنید متوجه میشوید که یک سری جاهای خالی روی بورد هستش که هیچ قطعه ای در اونجا سوار نیست. این اولین دلیل رو بهتون نشون میده! بوردی که شما خریدین (بدلیل پایین تر بودن قیمت) یک سری بخش های محافظتی همچون سلف و خازن های فیلتر، PTC و NTC ها و... رو نداره. نبود این قطعات در روند کار لامپ تاثیر نداره اما اگر نباشن با کوچکترین تغییرات در مقدار ولتاژ این فشار برروی سایر قطعات اصلی بورد وارد میشه و مسلما اون بورد وقطعه میسوزه پس اگر میخواین مشکل رو از ریشه حل کنید پیشنهاد من خرید بورد با کیفیت تر هستش.
                          پس نتیجه اول : برای داشتن خرابی کمتر بورد با کیفیت تر بخرید

                          حالا فرض میگیریم میخواید همین بورد رو تحلیل کنید. برای اینکه بفهمید کیفیت قطعات همین بورد های شما به چه شکل هستش چند راه وجود داره : 1- همونطور که دوستمون اشاره کردن تست ریپورت کارخانه رو بگیرین 2- قطعات اکتیو بورد همچون ترانزیستور ها و آی سی ها "دیتاشیت" دارند شما روی قطعه رو بخونید که معمولاً از 2 بخش تشکیل شده : نام قطعه و آرم شرکت سازنده. اونو با این عبارت در اینترنت سرچ کنید : "نام قطعه" "نام کارخانه" datasheet pdf برای مثال ترانزیستور 13009 رو که از کارخانه ST هستش به این صورت سرچ کنید : transistor 13009 ST datasheet pdf
                          در دیتاشیت شما میتونید مشخصات و میزان تحمل قطعه رو ببینید و با روشن کردن لامپ و بررسی اون مقادیر بر روی پایه های قطعه میتونید بفهمید که آیا طراحی مدار طوری هست که از مشخصات دیتاشیت فراتر میره یا نه؟ البته نکته قابل ذکر در این مورد این هستش که بطور کلی شما اگر بخواید همین الان هم به بازار مراجعه کنید و قطعه ای رو خریداری کنی معمولاً 5% این قطعات دارای مشکل هستند پس انتظار نداشته باشید همه ی قطعات بصورت مطلق سالم باشند.
                          در مورد مقاومت ها معمولاً خیلی کم پیش میاد بوردی که تازه وارد کارخانه شما شده مشکل داشته باشه
                          در مورد خازن ها میتونه بعضیاشون همون اول مشکل داشته باشه که مسلما در هنگام تست شما این مشکل خودشو نشون میده
                          مورد بعدی که میتونه در مدت زمان براتون مشکل ساز بشه جنس لحیم کاری و نحوه لحیم کاری کارخانه مبدا هستش که اگر جنس لحیم کاری اگر خوب نباشه میتونه باعث ایجاد قلع مردگی در قطعه بشه و شما مسلما چون تست تکنیکال بر روی موارد تعمیریتون انجام نمیدین فقط برای یک قلع مردگی ساده هم میاین حداقل 3 قطعه رو تعویض میکنید.
                          ضربه خوردن در حین حمل و نقل از کارخانه شما تا دست مصرف کننده و پکیجینگ ضعیف میتونه باعث بشه اتصالاتی که ضعیف هستند هم از روی بورد کنده بشن.
                          ضعیف بودن اتصالات پایه ای همچون پایه ترانس، پایه اتصال به حباب یا ال ای دی هم میتونه در حمل و نقل مشکل ایجاد کنه.
                          نوسانات برق در حین مصرف که مسلما دست شما نیست اما اگر بورد با قطعات محافظتی و با طراحی بهتر اگر در اختیار داشتید تعداد خرابی های برگشتی به طرز چشمگیری کاهش پیدا میکرد
                          نتیجه این بخش : موارد مختلفی میتونه برروی خود قطعات تاثیر گذار باشه و میتونید با توضیحاتی که دادم اونهارو بررسی و مشکل رو حل کنید.

                          حال با فرض اینکه این مراحل هم گذروندین میخوایم بفهمیم چرا به اونصورت که فرمودین قطعات خراب میشن؟
                          ببینید اولین مورد در مورد سیم فیوز صحبت میکنیم:
                          سیم فیوز جهت حفاظت از سیستم سیم کشی برق مصرف کننده!!!! تعبیه شده نه برای محافظت از بورد شما!
                          چون مقدار فیوز همیشه بیشتر از مقدار محافظتی بورد شماست لذا کارخانه اون فیوز رو برای این گذاشته که اگر لامپ به درستی کار نکرد باعث آتش سوزی نشه و از اونجا که مشکلات لامپ ها بدون مدار های محافظ هستند برای همین همیشه قطعه ای اول میترکه و خراب میشه و بعد فیوز برای اینکه آتش سوزی پیش نیاد میپره (مگر اینکه بر اثر ضربه بورد خراب شود)
                          برای همین سیم فیوز در هر دو حالتی که فرمودین میسوزه
                          میرسیم به قطعات دیگر :
                          در مورد مدل سوختن خازن (5 حالته) که فرمودین: خازن در بخش تغذیه مدار قرار گرفته و دیود ها هم همراه با خازن در این بخش قرار گرفتند وقتی نوسانی روی لامپ میاد که از قدرت تحمل خازن شما خارجه، باعث میشه ساختار خازن بشکنه و اتصال کوتاه بوجود بیاد. از اونجا که خازنی در مدار نیست، نوسان برق مستقیم برروی قطعات اصلی وارد میشه و باعث سوختن آیسی و ترانس میشه (بدلیل نوسان ولتاژ و جریان) و
                          ازونجا که جریان اتصال کوتاه از جریان تحمل دیود بیشتره دیود میسوزه در آخر فیوز برای اینکه آتش سوزی رخ نده میسوزه (دلیل دیر سوختن فیوز هم گفتم اون فیوز صرفاً برای محافظت سیستم سیم کشی قرار گرفته و کیفیت پایینی داره)
                          در مورد سوختن آی سی (3 حالته) : بدلیل نوسان برق و کیفیت پایین آی سی و ایجاد مشکل در آی سی باعث سوختنش میشه (بخش کیفیت قطعات رو بررسی کنید) و این سوختن باعث ایجاد اضافه بار و فشار آوردن برروی ترانس میشه و باعث سوختنش میشه و در آخر این بار اضافی برروی فیوز قرار میگیره و باعث سوختنش میشه.

                          نتیجه کلی : در آخر باید خدمتتون بگم که این مورد مقصر کارخانه سازنده نیست چون کارخانه سازنده با توجه به سفارشی که شما میدین به همون میزان براتون قطعات و محافظت میزاره! کارخونه هایی که من باهاشون کار میکردم مدل های مختلفی رو از چین سفارش میدادن یک سری بورد های با کیفیت سفارش میدادن به همون نسبت خرابی کمتری داشتند یک سری هم بورد های بدون محافظ سفارش میدادن و سعی میکردن با خدمات دادن به مشتری، چرخه فروش رو نگه دارند. اگر میخواین مشکلتون از ریشه حل بشه بهتره در نوع بوردی که خریداری میکنید تجدیدنظر کنید.
                          در آخر هم باید این نکته رو در نظر داشته باشید هیچ قطعه ای 100% مطلق سالم نیست پس در هر چرخه تولید باید حداقل 5% خرابی برگشتی رو در نظر بگیرید.
                          امیدوارم مفید بوده باشه براتون
                          اگر هم نیازمند اطلاعات تخصصی تر هستین خوشحال میشم بتونم با مجموعه شما هم همکاری داشته باشم.

                          دیدگاه


                            #14
                            Re: پاسخ : انواع خرابی لامپ ال ای دی و نحوه رفع آن ( من و چالش*های واحد تعمیر)

                            نوشته اصلی توسط kinortechla نمایش پست ها
                            با سلام
                            میخوام تجربه چند ساله خودمو براتون به اشتراک بزارم البته بنده رو تعمیرات لامپ های کم مصرف کار میکردم و با چندین کارگاه و کارخانه استان جهت تعمیرات بورد های برگشتی کار میکردم.
                            سعی میکنم تا جایی که امکان داره موضوع رو ساده توضیح بدم که بهتون در روند کار کمک کنه.
                            شما فرموردین که به دو شکل بورد ها میسوزند و دنبال دلیل اون میگردین:
                            مهمترین دلایلی که در سوختن بورد ها زمانی که در حال استفاده توسط مصرف کننده هست بدین شکل هستش :
                            1- نوسانات برق
                            2- کیفیت پایین قطعات و ضعیف بودن طراحی بورد و نبودن مدار های محافظتی
                            معمولاً بورد هایی که از چین میاد و شما بورد رو نگاه میکنید متوجه میشوید که یک سری جاهای خالی روی بورد هستش که هیچ قطعه ای در اونجا سوار نیست. این اولین دلیل رو بهتون نشون میده! بوردی که شما خریدین (بدلیل پایین تر بودن قیمت) یک سری بخش های محافظتی همچون سلف و خازن های فیلتر، PTC و NTC ها و... رو نداره. نبود این قطعات در روند کار لامپ تاثیر نداره اما اگر نباشن با کوچکترین تغییرات در مقدار ولتاژ این فشار برروی سایر قطعات اصلی بورد وارد میشه و مسلما اون بورد وقطعه میسوزه پس اگر میخواین مشکل رو از ریشه حل کنید پیشنهاد من خرید بورد با کیفیت تر هستش.
                            پس نتیجه اول : برای داشتن خرابی کمتر بورد با کیفیت تر بخرید

                            حالا فرض میگیریم میخواید همین بورد رو تحلیل کنید. برای اینکه بفهمید کیفیت قطعات همین بورد های شما به چه شکل هستش چند راه وجود داره : 1- همونطور که دوستمون اشاره کردن تست ریپورت کارخانه رو بگیرین 2- قطعات اکتیو بورد همچون ترانزیستور ها و آی سی ها "دیتاشیت" دارند شما روی قطعه رو بخونید که معمولاً از 2 بخش تشکیل شده : نام قطعه و آرم شرکت سازنده. اونو با این عبارت در اینترنت سرچ کنید : "نام قطعه" "نام کارخانه" datasheet pdf برای مثال ترانزیستور 13009 رو که از کارخانه ST هستش به این صورت سرچ کنید : transistor 13009 ST datasheet pdf
                            در دیتاشیت شما میتونید مشخصات و میزان تحمل قطعه رو ببینید و با روشن کردن لامپ و بررسی اون مقادیر بر روی پایه های قطعه میتونید بفهمید که آیا طراحی مدار طوری هست که از مشخصات دیتاشیت فراتر میره یا نه؟ البته نکته قابل ذکر در این مورد این هستش که بطور کلی شما اگر بخواید همین الان هم به بازار مراجعه کنید و قطعه ای رو خریداری کنی معمولاً 5% این قطعات دارای مشکل هستند پس انتظار نداشته باشید همه ی قطعات بصورت مطلق سالم باشند.
                            در مورد مقاومت ها معمولاً خیلی کم پیش میاد بوردی که تازه وارد کارخانه شما شده مشکل داشته باشه
                            در مورد خازن ها میتونه بعضیاشون همون اول مشکل داشته باشه که مسلما در هنگام تست شما این مشکل خودشو نشون میده
                            مورد بعدی که میتونه در مدت زمان براتون مشکل ساز بشه جنس لحیم کاری و نحوه لحیم کاری کارخانه مبدا هستش که اگر جنس لحیم کاری اگر خوب نباشه میتونه باعث ایجاد قلع مردگی در قطعه بشه و شما مسلما چون تست تکنیکال بر روی موارد تعمیریتون انجام نمیدین فقط برای یک قلع مردگی ساده هم میاین حداقل 3 قطعه رو تعویض میکنید.
                            ضربه خوردن در حین حمل و نقل از کارخانه شما تا دست مصرف کننده و پکیجینگ ضعیف میتونه باعث بشه اتصالاتی که ضعیف هستند هم از روی بورد کنده بشن.
                            ضعیف بودن اتصالات پایه ای همچون پایه ترانس، پایه اتصال به حباب یا ال ای دی هم میتونه در حمل و نقل مشکل ایجاد کنه.
                            نوسانات برق در حین مصرف که مسلما دست شما نیست اما اگر بورد با قطعات محافظتی و با طراحی بهتر اگر در اختیار داشتید تعداد خرابی های برگشتی به طرز چشمگیری کاهش پیدا میکرد
                            نتیجه این بخش : موارد مختلفی میتونه برروی خود قطعات تاثیر گذار باشه و میتونید با توضیحاتی که دادم اونهارو بررسی و مشکل رو حل کنید.

                            حال با فرض اینکه این مراحل هم گذروندین میخوایم بفهمیم چرا به اونصورت که فرمودین قطعات خراب میشن؟
                            ببینید اولین مورد در مورد سیم فیوز صحبت میکنیم:
                            سیم فیوز جهت حفاظت از سیستم سیم کشی برق مصرف کننده!!!! تعبیه شده نه برای محافظت از بورد شما!
                            چون مقدار فیوز همیشه بیشتر از مقدار محافظتی بورد شماست لذا کارخانه اون فیوز رو برای این گذاشته که اگر لامپ به درستی کار نکرد باعث آتش سوزی نشه و از اونجا که مشکلات لامپ ها بدون مدار های محافظ هستند برای همین همیشه قطعه ای اول میترکه و خراب میشه و بعد فیوز برای اینکه آتش سوزی پیش نیاد میپره (مگر اینکه بر اثر ضربه بورد خراب شود)
                            برای همین سیم فیوز در هر دو حالتی که فرمودین میسوزه
                            میرسیم به قطعات دیگر :
                            در مورد مدل سوختن خازن (5 حالته) که فرمودین: خازن در بخش تغذیه مدار قرار گرفته و دیود ها هم همراه با خازن در این بخش قرار گرفتند وقتی نوسانی روی لامپ میاد که از قدرت تحمل خازن شما خارجه، باعث میشه ساختار خازن بشکنه و اتصال کوتاه بوجود بیاد. از اونجا که خازنی در مدار نیست، نوسان برق مستقیم برروی قطعات اصلی وارد میشه و باعث سوختن آیسی و ترانس میشه (بدلیل نوسان ولتاژ و جریان) و
                            ازونجا که جریان اتصال کوتاه از جریان تحمل دیود بیشتره دیود میسوزه در آخر فیوز برای اینکه آتش سوزی رخ نده میسوزه (دلیل دیر سوختن فیوز هم گفتم اون فیوز صرفاً برای محافظت سیستم سیم کشی قرار گرفته و کیفیت پایینی داره)
                            در مورد سوختن آی سی (3 حالته) : بدلیل نوسان برق و کیفیت پایین آی سی و ایجاد مشکل در آی سی باعث سوختنش میشه (بخش کیفیت قطعات رو بررسی کنید) و این سوختن باعث ایجاد اضافه بار و فشار آوردن برروی ترانس میشه و باعث سوختنش میشه و در آخر این بار اضافی برروی فیوز قرار میگیره و باعث سوختنش میشه.

                            نتیجه کلی : در آخر باید خدمتتون بگم که این مورد مقصر کارخانه سازنده نیست چون کارخانه سازنده با توجه به سفارشی که شما میدین به همون میزان براتون قطعات و محافظت میزاره! کارخونه هایی که من باهاشون کار میکردم مدل های مختلفی رو از چین سفارش میدادن یک سری بورد های با کیفیت سفارش میدادن به همون نسبت خرابی کمتری داشتند یک سری هم بورد های بدون محافظ سفارش میدادن و سعی میکردن با خدمات دادن به مشتری، چرخه فروش رو نگه دارند. اگر میخواین مشکلتون از ریشه حل بشه بهتره در نوع بوردی که خریداری میکنید تجدیدنظر کنید.
                            در آخر هم باید این نکته رو در نظر داشته باشید هیچ قطعه ای 100% مطلق سالم نیست پس در هر چرخه تولید باید حداقل 5% خرابی برگشتی رو در نظر بگیرید.
                            امیدوارم مفید بوده باشه براتون
                            اگر هم نیازمند اطلاعات تخصصی تر هستین خوشحال میشم بتونم با مجموعه شما هم همکاری داشته باشم.


                            سلام
                            بسیار بسیار بسیار از محبت شما سپاسگزارم.
                            بسیار عالی فرمودید و دانش شما قطعا راهگشا خواهد بود.
                            بدون شک مطلب مفصلتون به من بینش خوبی داد. ممنونم. واقعا ممنونم.

                            باز هم مزاحم شما خواهم شد.

                            دیدگاه


                              #15
                              Re: پاسخ : انواع خرابی لامپ ال ای دی و نحوه رفع آن ( من و چالش*های واحد تعمیر)

                              نوشته اصلی توسط kinortechla نمایش پست ها
                              با سلام
                              میخوام تجربه چند ساله خودمو براتون به اشتراک بزارم البته بنده رو تعمیرات لامپ های کم مصرف کار میکردم و با چندین کارگاه و کارخانه استان جهت تعمیرات بورد های برگشتی کار میکردم.
                              سعی میکنم تا جایی که امکان داره موضوع رو ساده توضیح بدم که بهتون در روند کار کمک کنه.
                              شما فرموردین که به دو شکل بورد ها میسوزند و دنبال دلیل اون میگردین:
                              مهمترین دلایلی که در سوختن بورد ها زمانی که در حال استفاده توسط مصرف کننده هست بدین شکل هستش :
                              1- نوسانات برق
                              2- کیفیت پایین قطعات و ضعیف بودن طراحی بورد و نبودن مدار های محافظتی
                              معمولاً بورد هایی که از چین میاد و شما بورد رو نگاه میکنید متوجه میشوید که یک سری جاهای خالی روی بورد هستش که هیچ قطعه ای در اونجا سوار نیست. این اولین دلیل رو بهتون نشون میده! بوردی که شما خریدین (بدلیل پایین تر بودن قیمت) یک سری بخش های محافظتی همچون سلف و خازن های فیلتر، PTC و NTC ها و... رو نداره. نبود این قطعات در روند کار لامپ تاثیر نداره اما اگر نباشن با کوچکترین تغییرات در مقدار ولتاژ این فشار برروی سایر قطعات اصلی بورد وارد میشه و مسلما اون بورد وقطعه میسوزه پس اگر میخواین مشکل رو از ریشه حل کنید پیشنهاد من خرید بورد با کیفیت تر هستش.
                              پس نتیجه اول : برای داشتن خرابی کمتر بورد با کیفیت تر بخرید

                              حالا فرض میگیریم میخواید همین بورد رو تحلیل کنید. برای اینکه بفهمید کیفیت قطعات همین بورد های شما به چه شکل هستش چند راه وجود داره : 1- همونطور که دوستمون اشاره کردن تست ریپورت کارخانه رو بگیرین 2- قطعات اکتیو بورد همچون ترانزیستور ها و آی سی ها "دیتاشیت" دارند شما روی قطعه رو بخونید که معمولاً از 2 بخش تشکیل شده : نام قطعه و آرم شرکت سازنده. اونو با این عبارت در اینترنت سرچ کنید : "نام قطعه" "نام کارخانه" datasheet pdf برای مثال ترانزیستور 13009 رو که از کارخانه ST هستش به این صورت سرچ کنید : transistor 13009 ST datasheet pdf
                              در دیتاشیت شما میتونید مشخصات و میزان تحمل قطعه رو ببینید و با روشن کردن لامپ و بررسی اون مقادیر بر روی پایه های قطعه میتونید بفهمید که آیا طراحی مدار طوری هست که از مشخصات دیتاشیت فراتر میره یا نه؟ البته نکته قابل ذکر در این مورد این هستش که بطور کلی شما اگر بخواید همین الان هم به بازار مراجعه کنید و قطعه ای رو خریداری کنی معمولاً 5% این قطعات دارای مشکل هستند پس انتظار نداشته باشید همه ی قطعات بصورت مطلق سالم باشند.
                              در مورد مقاومت ها معمولاً خیلی کم پیش میاد بوردی که تازه وارد کارخانه شما شده مشکل داشته باشه
                              در مورد خازن ها میتونه بعضیاشون همون اول مشکل داشته باشه که مسلما در هنگام تست شما این مشکل خودشو نشون میده
                              مورد بعدی که میتونه در مدت زمان براتون مشکل ساز بشه جنس لحیم کاری و نحوه لحیم کاری کارخانه مبدا هستش که اگر جنس لحیم کاری اگر خوب نباشه میتونه باعث ایجاد قلع مردگی در قطعه بشه و شما مسلما چون تست تکنیکال بر روی موارد تعمیریتون انجام نمیدین فقط برای یک قلع مردگی ساده هم میاین حداقل 3 قطعه رو تعویض میکنید.
                              ضربه خوردن در حین حمل و نقل از کارخانه شما تا دست مصرف کننده و پکیجینگ ضعیف میتونه باعث بشه اتصالاتی که ضعیف هستند هم از روی بورد کنده بشن.
                              ضعیف بودن اتصالات پایه ای همچون پایه ترانس، پایه اتصال به حباب یا ال ای دی هم میتونه در حمل و نقل مشکل ایجاد کنه.
                              نوسانات برق در حین مصرف که مسلما دست شما نیست اما اگر بورد با قطعات محافظتی و با طراحی بهتر اگر در اختیار داشتید تعداد خرابی های برگشتی به طرز چشمگیری کاهش پیدا میکرد
                              نتیجه این بخش : موارد مختلفی میتونه برروی خود قطعات تاثیر گذار باشه و میتونید با توضیحاتی که دادم اونهارو بررسی و مشکل رو حل کنید.

                              حال با فرض اینکه این مراحل هم گذروندین میخوایم بفهمیم چرا به اونصورت که فرمودین قطعات خراب میشن؟
                              ببینید اولین مورد در مورد سیم فیوز صحبت میکنیم:
                              سیم فیوز جهت حفاظت از سیستم سیم کشی برق مصرف کننده!!!! تعبیه شده نه برای محافظت از بورد شما!
                              چون مقدار فیوز همیشه بیشتر از مقدار محافظتی بورد شماست لذا کارخانه اون فیوز رو برای این گذاشته که اگر لامپ به درستی کار نکرد باعث آتش سوزی نشه و از اونجا که مشکلات لامپ ها بدون مدار های محافظ هستند برای همین همیشه قطعه ای اول میترکه و خراب میشه و بعد فیوز برای اینکه آتش سوزی پیش نیاد میپره (مگر اینکه بر اثر ضربه بورد خراب شود)
                              برای همین سیم فیوز در هر دو حالتی که فرمودین میسوزه
                              میرسیم به قطعات دیگر :
                              در مورد مدل سوختن خازن (5 حالته) که فرمودین: خازن در بخش تغذیه مدار قرار گرفته و دیود ها هم همراه با خازن در این بخش قرار گرفتند وقتی نوسانی روی لامپ میاد که از قدرت تحمل خازن شما خارجه، باعث میشه ساختار خازن بشکنه و اتصال کوتاه بوجود بیاد. از اونجا که خازنی در مدار نیست، نوسان برق مستقیم برروی قطعات اصلی وارد میشه و باعث سوختن آیسی و ترانس میشه (بدلیل نوسان ولتاژ و جریان) و
                              ازونجا که جریان اتصال کوتاه از جریان تحمل دیود بیشتره دیود میسوزه در آخر فیوز برای اینکه آتش سوزی رخ نده میسوزه (دلیل دیر سوختن فیوز هم گفتم اون فیوز صرفاً برای محافظت سیستم سیم کشی قرار گرفته و کیفیت پایینی داره)
                              در مورد سوختن آی سی (3 حالته) : بدلیل نوسان برق و کیفیت پایین آی سی و ایجاد مشکل در آی سی باعث سوختنش میشه (بخش کیفیت قطعات رو بررسی کنید) و این سوختن باعث ایجاد اضافه بار و فشار آوردن برروی ترانس میشه و باعث سوختنش میشه و در آخر این بار اضافی برروی فیوز قرار میگیره و باعث سوختنش میشه.

                              نتیجه کلی : در آخر باید خدمتتون بگم که این مورد مقصر کارخانه سازنده نیست چون کارخانه سازنده با توجه به سفارشی که شما میدین به همون میزان براتون قطعات و محافظت میزاره! کارخونه هایی که من باهاشون کار میکردم مدل های مختلفی رو از چین سفارش میدادن یک سری بورد های با کیفیت سفارش میدادن به همون نسبت خرابی کمتری داشتند یک سری هم بورد های بدون محافظ سفارش میدادن و سعی میکردن با خدمات دادن به مشتری، چرخه فروش رو نگه دارند. اگر میخواین مشکلتون از ریشه حل بشه بهتره در نوع بوردی که خریداری میکنید تجدیدنظر کنید.
                              در آخر هم باید این نکته رو در نظر داشته باشید هیچ قطعه ای 100% مطلق سالم نیست پس در هر چرخه تولید باید حداقل 5% خرابی برگشتی رو در نظر بگیرید.
                              امیدوارم مفید بوده باشه براتون
                              اگر هم نیازمند اطلاعات تخصصی تر هستین خوشحال میشم بتونم با مجموعه شما هم همکاری داشته باشم.
                              سلام و وقت بخیر
                              چند روزه دارم تلاش میکنم تا با شما ارتباط بگیرم منتها سایت برای لپ تاپ بالا نمیومد.
                              بنابراین گوشی رو امتحان کردم و شد.
                              اگر ممکنه با شما در خارج از این انجمن در ارتباط باشم*.
                              لیکن با توجه به دردسر ورودم به اینجا، اگر خود شما به بنده پیام بدید بسیار سپاسگزار خواهم بود.
                              شماره تماس من
                              ۰۹۳۰۹۲۴۰۵۸۷


                              فرمایش شما رو برای مدیریت خواندم و ایشان بسیار خوشحال شدند از این که با فردی چون شما آشنا شدم.
                              احتمال دارد در آینده زحمات و همکاری بیشتری با شما داشته باشیم.

                              با سپاس
                              سید وحید صادقی

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X