اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

راهنمایی: صدای دینام و روشن نشدن چراغ دینام؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    راهنمایی: صدای دینام و روشن نشدن چراغ دینام؟

    سلام دوستان
    من دو روز پیش باتری نو گذاشتم روی ماشین که البته نسبتا فول شارژ بود (ولتاژش 12.49 بود) و رفتم بیرون ی نیم ساعتی مداوم هم کارکرد و مطمعنن به شارژ صد در صد رسیده بوده ، اما بعد از اون چند جای متفاوت رفتم و توقف کردم و بعد حرکت کردم
    اخر کار 2 ساعت ی جا بودم بعد روشن کردم هیچ مشکلی نبود دو دقیقه رانندگی کردم ی جای دیگه برای 10 دقیقه توقف کردم بعد که روشن کردم ماشین ی صدای قیژ داد انگار دوتا اهن رو روی هم بکشیم و خب با دورموتور بالاتر صدا متفاوت تر میشد
    حرکت نکردم فقط چند بار روشن خاموش کردم دیدم صدا هست، دست زدم به دینام دیدم داغه حدس زدم دینام مشکلی داره، اولش میخواستیم فیوز یا کابلی از دینام قطع کنیم و با استفاده از باتری بریم بعد گفتیم تسمه ی دینام رو ببریم و دست به سیم های ماشین نزنیم
    وقتی که تسمه رو بریدیم صدا قطع شد اما توقع داشتم چراغ دینام روشن شه اما نه در حالت روشن بودن ماشین و نه در حالت باز بودن سوییچ این چراغ روشن نمیشه
    به نظرتون مشکله دینام چی هست؟ ی دفعه سال 94 بلبرینگش تعویض شده
    پراید 83 هست(CLC) با 120 هزار کارکرد، دینام 45 امپر
    ویرایش:ی نکته هم اضافه کنم دیروز خواستم ی تست بکنم باتری رو دیدم ولتاژش اومده پایینتر چک کردم 1.7 امپر ماشین برق دزدی پیدا کرده و دینام گرمه فهمیدم برق از باتری به سمت دینام میره که بست باتری رو جدا کردم تا برای باتری مشکلی پیش نیاد و باتری رو شارژ کردم

    #2
    پاسخ : راهنمایی: صدای دینام و روشن نشدن چراغ دینام؟

    نوشته اصلی توسط amirpcp30 نمایش پست ها
    سلام دوستان
    من دو روز پیش باتری نو گذاشتم روی ماشین که البته نسبتا فول شارژ بود (ولتاژش 12.49 بود) و رفتم بیرون ی نیم ساعتی مداوم هم کارکرد و مطمعنن به شارژ صد در صد رسیده بوده ، اما بعد از اون چند جای متفاوت رفتم و توقف کردم و بعد حرکت کردم
    اخر کار 2 ساعت ی جا بودم بعد روشن کردم هیچ مشکلی نبود دو دقیقه رانندگی کردم ی جای دیگه برای 10 دقیقه توقف کردم بعد که روشن کردم ماشین ی صدای قیژ داد انگار دوتا اهن رو روی هم بکشیم و خب با دورموتور بالاتر صدا متفاوت تر میشد
    حرکت نکردم فقط چند بار روشن خاموش کردم دیدم صدا هست، دست زدم به دینام دیدم داغه حدس زدم دینام مشکلی داره، اولش میخواستیم فیوز یا کابلی از دینام قطع کنیم و با استفاده از باتری بریم بعد گفتیم تسمه ی دینام رو ببریم و دست به سیم های ماشین نزنیم
    وقتی که تسمه رو بریدیم صدا قطع شد اما توقع داشتم چراغ دینام روشن شه اما نه در حالت روشن بودن ماشین و نه در حالت باز بودن سوییچ این چراغ روشن نمیشه
    به نظرتون مشکله دینام چی هست؟ ی دفعه سال 94 بلبرینگش تعویض شده
    پراید 83 هست(CLC) با 120 هزار کارکرد، دینام 45 امپر
    ویرایش:ی نکته هم اضافه کنم دیروز خواستم ی تست بکنم باتری رو دیدم ولتاژش اومده پایینتر چک کردم 1.7 امپر ماشین برق دزدی پیدا کرده و دینام گرمه فهمیدم برق از باتری به سمت دینام میره که بست باتری رو جدا کردم تا برای باتری مشکلی پیش نیاد و باتری رو شارژ کردم
    سلام داداش از این مسائل سر در نمیارم،ولی میدونم قطعه ی مثل دیود بین باتری و دینام وجود داره این قطعه کارش شبیه شیر یکطرفه هستش،یعنی برقه تولید شده به باتری میده،ولی نمی زاره برق از باتری به دینام بره اگه این وسیله نباشه همه ماشین ها موقعی خاموشن برق میره داخل سیمهای دینام تلف میشه،از شمام بنظرم صدرصد اون قطعه خراب شده،صدای قیژ قیژ مطمئنم بلبرینگها لقی پیداکرده روتور دینام چند میلی انحراف کرده به دیواره بالشتک های کلاف سیما مالیده میشوند،کار خوبی کردی تسمه دینامو برداشتی در غیر این صورت بجایی میرسید کلا جام میکرد،پول یه دینام رو دستت میافتاد،الان دوسر پوش دینامو بازکن ببر تراشکاری جای بلبرینگو پرکنن بعد تراش بدن یجفت بلبرینگ به شماره بلبرینگی که رو دینام بوده بخر با چکش چوبی جابزن بعد گریس نسوز هم بلبرینگو چرب کن،دینام عین نو میشه اگه سایش سیمای کلاف رو لخت یا پاره نکرده باشه،اونم باطری سازیا با اهمتر سیمای بالشتک رو تست میکنن که سالمه یا نه،استادانی که بیشتر میدونندوستمون رو یاری کنن،بابت برگشت برق به دینام،اسم قطعه رو نمیدونم،فقط میدونم کارش شبیه دیود هستش،توضیح بدید
    همیشه در قلبم زنده ی استاد تحیری

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : راهنمایی: صدای دینام و روشن نشدن چراغ دینام؟

      نوشته اصلی توسط pika3 نمایش پست ها
      سلام داداش از این مسائل سر در نمیارم،ولی میدونم قطعه ی مثل دیود بین باتری و دینام وجود داره این قطعه کارش شبیه شیر یکطرفه هستش،یعنی برقه تولید شده به باتری میده،ولی نمی زاره برق از باتری به دینام بره اگه این وسیله نباشه همه ماشین ها موقعی خاموشن برق میره داخل سیمهای دینام تلف میشه،از شمام بنظرم صدرصد اون قطعه خراب شده،صدای قیژ قیژ مطمئنم بلبرینگها لقی پیداکرده روتور دینام چند میلی انحراف کرده به دیواره بالشتک های کلاف سیما مالیده میشوند،کار خوبی کردی تسمه دینامو برداشتی در غیر این صورت بجایی میرسید کلا جام میکرد،پول یه دینام رو دستت میافتاد،الان دوسر پوش دینامو بازکن ببر تراشکاری جای بلبرینگو پرکنن بعد تراش بدن یجفت بلبرینگ به شماره بلبرینگی که رو دینام بوده بخر با چکش چوبی جابزن بعد گریس نسوز هم بلبرینگو چرب کن،دینام عین نو میشه اگه سایش سیمای کلاف رو لخت یا پاره نکرده باشه،اونم باطری سازیا با اهمتر سیمای بالشتک رو تست میکنن که سالمه یا نه،استادانی که بیشتر میدونندوستمون رو یاری کنن،بابت برگشت برق به دینام،اسم قطعه رو نمیدونم،فقط میدونم کارش شبیه دیود هستش،توضیح بدید
      سلام مجدد
      ممنون از توضیحاتتون
      اینطور که فهمیدم افتامات (رگولاتور) دینام باید جلوی برق رو بگیره که برق از سمت باتری به دینام وارد نشه
      خب از من همین افتامات سوخته بود که هم جلوی برق رو نمیگرفت و هم چراغ دینام روشن نمیشد که مشخص شه دینام کار نمی کنه (وقتی که تسمه رو بریده بودم) حتی در حالت سوییچ باز هم چراغ دینام روشن نمیشد
      بالاخره دیروز رفتم باتری سازی و این قطعه رو تعویض کرد (مارک ELEPA خریدم و تنها موجودیش همین مارک بود) ، وقتی که دینام رو روی ماشین گذاشت ، روی دورموتور 1000 ولتاژ زیر 13 بود ،گفت احتمالا این افتاماته مشکل داره رفتم فروشگاه پس دادم یکی دیگه گرفتم باز همین مشکل بود ، بازم دینام رو باز کرد و دیود رو چک کرد که یکی از دیود ها مشکل داشت و ی ست دیود خریدم و خب خداروشکر مشکل حل شد
      اما ی نکته، ی صدای سوت هنوز دینام داره و وقتی دور موتور به 3000 نزدیک میشه بیشتر میشه ، به نظرتون از بلبرینگ دینامه؟ اخه اون صدایی که در پست اول گفتم و دینام به مشکل خورد فک نکنم ربطی نه به افتامات داشته باشه و نه دیود، اصلا چطور ی دفعه به صدا اومد و دیود و افتامات سوخت رو من ربطشون رو به هم متوجه نمیشم
      میتونه این صدا از چیز دیگه ای باشه و یا حتما همون بلبرینگه برم عوضش کنم؟ یا اگه مشکل ایجاد نمی کنه میتونم بیشتر باهاش برم تا صداش بیشتر شه و بهتر معلوم شه از چی هست چون خارج از ماشین دینام بدون مشکل میچرخید و صدایی نداشت
      ی سوال ، این قطعه اگه اشتباه نکنم کلکتور هست که زغال روی اون قرار میگیره: (عکس از نت برداشته شده)

      ی پسر بچه بود دیروز که دینام رو با دست چرخوند بعد ی سمباده گذاشت روی این ، البته زیاد فشار نیارود اما میخواستم بپرسم روی کارکرد میتونه تاثیر داشته باشه یا فقط زودتر کلکتور ساییده میشه؟
      با سپاس

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : راهنمایی: صدای دینام و روشن نشدن چراغ دینام؟

        سلام، اصطلاح دینام مربوط به ماشین های قدیمی هست ( خیلی قدیمی ) که برای تولید برق از یک ژنراتور دی سی استفاده میکردن که بهش دینام میگن مثل دینام دوچرخه که اونم خروجیش dc هست ولی دینام ها یک مشکلی دارن اونم اینه که دور موتور که بالا میره یا کم میشه چون سرعت چرخش روتور این دینام کم و زیاد میشه، ولتآژ خروجی هم کم و زیاد میشه که اصلا مطلوب ما نیست، شما تو همون دینام های دوچرخه که دقت کنی هرچی تند تر بری چراغی که به دینام وصله نورش بیشتر میشه،اما راه حل تثبیت ولتاژ برای دور های مختلف استفاده از چاپر های dc هست که برای جریان های بالا داستان داریم.
        اما راه حلی درست حسابی ترش چی شد؟ اومدن بجای استفاده از یک ژنراتور dc از یک ژنراتور ac استفاده کردن، که دیگه دینام بهش نمیگن بلکه بهش آترناتور میگن! و دیگه خروجیش بجای dc میشه ac که اون a همون آلترناتور هست. برای اینکه خروجی dc بشه از یک پل دیود استفاده میکنن که همون دیود هایی هستن که میگین.
        اما مزیت یک ژنراتور ac چی بود که بجای دینام ازش استفاده کردن؟ مزیت اینجاست که وقتی دور موتور بالا میره بجای ولتاژ، فرکانس کم و زیاد میشه. خب چونن پل دیود داریم اون میاد ac رو به dc برای ما تبدیل میکنه و دیگه تاثیر کم و زیاد شدن فرکانس رو نمیبینیم.
        اما احتمالا شنیدین که میگن موقعی که ماشین روشنه، سر باتری رو جدا نکیند، این دلیل داره، ماشین های سنکرون یک سیم پیچ dc هم دارند روی خودشون، این سیم پیچ dc میتونه از جای مختلفی تغذیه بشه که یکی از راحترین کار ها استفاده از باتری هست، حتی میشه بعد اینکه ماشین راه افتاد از خروجی dc شده خود ژانراتور یا همون آلترناتور استفاده کنه، اما از باتری میگیره، حالا این سیم پیچ dc که از باتری داره تغذیه میکنه کارش چیه؟ کارش اینه که ولتاژ خروجی رو کنترل میکنه. یعنی با مقدار جریانی که به این سیم پیچ میدیم، ولتاژ خروجی تغییر میکنه، که راحت میشه با کنترل این جریان، ولتاژ خروجی رو کنترل کرد، این طوری با هر دور موتور که ماشین داره، ولتاژ خروجی ما dc و در یک سطح ثابتی قرار میگیره.
        خب حالا اینی که شما میگی برق از طرف باتری نیاد تو دینام، خب اشتباس، دقیقا باید برق بیاد، اما بره تو سیم پیچ های تحریک آلترناتور.
        دوما اون چیزی که تو عکس مشخص کردین، اونا اسلیپ رینگ هستن که میاد و سیم پیچ تحریکی که توضیح دادم رو تحریک میکنه، چون تنها راه برقراری جریان برای هر چیز متحرکی استفاده از اسلیپ رینگه.
        امیدوارم توضیحات مفید بوده باشن، موفق باشید.
        توی کانال یوتیوب من قراراه طراحی انواع بردهای الکترونیکی مثل بردهای تک لایه، دو لایه یا به طور کلی بردهای چند لایه، بردهای مبتنی بر میکروکنترلر، بردهای صنعتی، بردهای الکترونیک قدرت و بردهای فرکانس بالارو یاد بگیریم.
        همینطور کدنویسی انواع میکروکنترلرهای 8 بینی مثل میکروکنترلرهای خانواده AVR-STM8، میکروکنترلرهای میبتی بر معماری ARM مثل STM32 و پردازنده های مخصوص اینترنت اشیاء مثل ESP32-ESP8266 و DSPها یاد میگیریم.
        https://www.youtube.com/@aKaReZa75​

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : راهنمایی: صدای دینام و روشن نشدن چراغ دینام؟

          با سلام
          اگر چه توضیحات دوستمون بسیار کامل و مفید بود ولی فکر نکنم مشکل صدای دینام شما را
          حل کرده باشه ببنید صدا دادن دینام یک مشکل مکانیکیه و ربطی به دیود یا آفتامات و .... نداره
          اگرچه بصورت اتفاقی در این مورد دیود هم اشکال داشته ولی شما حتما دوباره دینام را نشان یک
          باطری ساز خودرو بدهید احتمالا بلبرینگها هم معیوب است.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : راهنمایی: صدای دینام و روشن نشدن چراغ دینام؟

            نوشته اصلی توسط akaReza نمایش پست ها
            سلام، اصطلاح دینام مربوط به ماشین های قدیمی هست ( خیلی قدیمی ) که برای تولید برق از یک ژنراتور دی سی استفاده میکردن که بهش دینام میگن
            سلام مجدد
            بله در جریان اسمشون هستم اما ی مطلب ی بار میخوندم میگفت که قدیما دینام ژنراتور بود حالا دینام آلترناتور ، یعنی در هر دو حالت اسم دینام روش هست برای همین هم من اسم عمومیش که دینام هست رو گفتم
            خب حالا اینی که شما میگی برق از طرف باتری نیاد تو دینام، خب اشتباس، دقیقا باید برق بیاد، اما بره تو سیم پیچ های تحریک آلترناتور.
            اگه اشتباه نکنم باید زمانی این اتفاق بیافته که سوییچ بازه ، اما در حالتی که ماشین خوابیده بود داشت 1.7 امپر برق از باتری میکشید یعنی من در 18 ساعتی که از ماشین استفاده نکردم 30 امپر از باتری استفاده شده (قبل از این داستانا ی بار همینطوری برق دزدی ماشین رو تست کرده بودم که فقط 23 میلی امپر بود)
            امیدوارم توضیحات مفید بوده باشن، موفق باشید
            ممنون از لطفتون
            نوشته اصلی توسط nimdar نمایش پست ها
            با سلام
            اگر چه توضیحات دوستمون بسیار کامل و مفید بود ولی فکر نکنم مشکل صدای دینام شما را
            حل کرده باشه ببنید صدا دادن دینام یک مشکل مکانیکیه و ربطی به دیود یا آفتامات و .... نداره
            اگرچه بصورت اتفاقی در این مورد دیود هم اشکال داشته ولی شما حتما دوباره دینام را نشان یک
            باطری ساز خودرو بدهید احتمالا بلبرینگها هم معیوب است.

            دقیقا سوال من همین هست که چطور چنین اتفاقی افتاده ، من صدایی که شنیدم باعث شد برم تسمه دینام رو بچینم (که چراغ دینام روشن نشد) و باتری سازی که رفتم معلوم شد افتامات و دیود مشکل پیدا کردن ، اما چطور افتامات و دیود و بلبرینگ با هم خراب شدن؟ خیلی عجبیه برام که کدوم زده مابقی رو داغون کرده
            الان ی صدای سوت داره که احتمالا همون بلبرینگ دینامه ولی باتری ساز میگفت بلبرینگت سالمه با دست هم چرخوند هیچ صدایی نمیداد ، البته خب تحت بار هم نبود
            اینکه بخوام بگم شاید از واتر پمپ باشه مطمعنن چنین چیزی نیست چون دینام به مشکل خورده با اون صدا قطعا این صدا هم باید از بلبرینگ دینام باید باشه مگر اینکه ی قطعه ی دیگه ای هم در دینام باشه که بتونه در ایجاد صدا دخیل باشه
            حالا به نظرتون خودم میتونم بلبرینگ رو عوض کنم یا حتما بهتره باتری ساز اینکار رو بکنه؟ میشه از خرابیش با کار خاصی مطمعن شد؟ مثلا به نظرتون کار درستیه که ی کم از شارژ باتری رو کم کنم بعد ماشین رو روشن کنم و چراغ هم روشن کنم دینام بره تحت فشار ببینم چی میشه یا احتمال داره بلبرینگ ی دفعه گریپاژ کنه ؟ صدای سوت کمه و عموما در دور نزدیک به 3000 میشه فهمید
            ممنون از شما
            جدیدترین ویرایش توسط amirpcp30; ۱۶:۴۱ ۱۳۹۹/۰۴/۲۷.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : راهنمایی: صدای دینام و روشن نشدن چراغ دینام؟

              نوشته اصلی توسط amirpcp30 نمایش پست ها
              سلام مجدد
              ممنون از توضیحاتتون
              اینطور که فهمیدم افتامات (رگولاتور) دینام باید جلوی برق رو بگیره که برق از سمت باتری به دینام وارد نشه
              خب از من همین افتامات سوخته بود که هم جلوی برق رو نمیگرفت و هم چراغ دینام روشن نمیشد که مشخص شه دینام کار نمی کنه (وقتی که تسمه رو بریده بودم) حتی در حالت سوییچ باز هم چراغ دینام روشن نمیشد
              بالاخره دیروز رفتم باتری سازی و این قطعه رو تعویض کرد (مارک ELEPA خریدم و تنها موجودیش همین مارک بود) ، وقتی که دینام رو روی ماشین گذاشت ، روی دورموتور 1000 ولتاژ زیر 13 بود ،گفت احتمالا این افتاماته مشکل داره رفتم فروشگاه پس دادم یکی دیگه گرفتم باز همین مشکل بود ، بازم دینام رو باز کرد و دیود رو چک کرد که یکی از دیود ها مشکل داشت و ی ست دیود خریدم و خب خداروشکر مشکل حل شد
              اما ی نکته، ی صدای سوت هنوز دینام داره و وقتی دور موتور به 3000 نزدیک میشه بیشتر میشه ، به نظرتون از بلبرینگ دینامه؟ اخه اون صدایی که در پست اول گفتم و دینام به مشکل خورد فک نکنم ربطی نه به افتامات داشته باشه و نه دیود، اصلا چطور ی دفعه به صدا اومد و دیود و افتامات سوخت رو من ربطشون رو به هم متوجه نمیشم
              میتونه این صدا از چیز دیگه ای باشه و یا حتما همون بلبرینگه برم عوضش کنم؟ یا اگه مشکل ایجاد نمی کنه میتونم بیشتر باهاش برم تا صداش بیشتر شه و بهتر معلوم شه از چی هست چون خارج از ماشین دینام بدون مشکل میچرخید و صدایی نداشت
              ی سوال ، این قطعه اگه اشتباه نکنم کلکتور هست که زغال روی اون قرار میگیره: (عکس از نت برداشته شده)

              ی پسر بچه بود دیروز که دینام رو با دست چرخوند بعد ی سمباده گذاشت روی این ، البته زیاد فشار نیارود اما میخواستم بپرسم روی کارکرد میتونه تاثیر داشته باشه یا فقط زودتر کلکتور ساییده میشه؟
              با سپاس
              سلام داداش،آها دیود خراب بوده که برق برمیگشته،صدای سوت چندعامل بستگی داره اگه از لقی بلبرینگهای دوسره دینام(ببخشید اسم قدیمیشومیگم چون سرزبونم افتاده)باید صدای یکم چندشی باشه،صدای فلز روفلز مالیده میشه میده قیس قیس صداکه،علت دوم بیشتر دینامها پشتشون یه پره فن رو شفت کوبل شده که پنکه یکم ازاد شده در دوربالا صدای صوت میده صدای زیری داره،علت سوم،من هرسه علت اتفاق افتاده برام بر روی ماشین پدرم،یه تابستون بود موتور ماشین پدرم داغ میکرد،گفتن رادیات رسوب گرفته،اوضاع اقتصادیمون خراببود فکرکردم اگه پروانه ی بزاریم هوای بیشتری میده به رادیات رادیات خنک بشه شاید،فککنم پروانه 8پر خریدیم،پروانه ی که تعداد پره هاش زیاد بود خریدیم بستیم،تا روشن شد دیدیم ای وای چه صدایی،عین صدای پاترول چهاردر شده بودصداش داخل ماشین بودیم صدای همدیگرو نمیشنیدیم،،ولی جواب میداد ماشین داغ نکرد،ولی بدتر ازهمه اینه مو قعی گاز زیاد یا باسرعت زیاد میراندیم صدای فش فش وهم همه تبدیل میشد به صدای سوت خیلی بلندخیلی اذیت میکرد،حالا ببین پروانه ت چندپره،ببین زاویه پولی ها درسته شاید از سایش تسمه پروانه چنین صدایی میده،یا شاید اینکه پروانه یکی از پره هاش بجای مالیده میشه که باسرعت زیاد تبدیل بصوت میشه،حالافککنم ازاین عواملی که گفتم یکیش باشه

              دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

              نوشته اصلی توسط amirpcp30 نمایش پست ها
              سلام مجدد
              ممنون از توضیحاتتون
              اینطور که فهمیدم افتامات (رگولاتور) دینام باید جلوی برق رو بگیره که برق از سمت باتری به دینام وارد نشه
              خب از من همین افتامات سوخته بود که هم جلوی برق رو نمیگرفت و هم چراغ دینام روشن نمیشد که مشخص شه دینام کار نمی کنه (وقتی که تسمه رو بریده بودم) حتی در حالت سوییچ باز هم چراغ دینام روشن نمیشد
              بالاخره دیروز رفتم باتری سازی و این قطعه رو تعویض کرد (مارک ELEPA خریدم و تنها موجودیش همین مارک بود) ، وقتی که دینام رو روی ماشین گذاشت ، روی دورموتور 1000 ولتاژ زیر 13 بود ،گفت احتمالا این افتاماته مشکل داره رفتم فروشگاه پس دادم یکی دیگه گرفتم باز همین مشکل بود ، بازم دینام رو باز کرد و دیود رو چک کرد که یکی از دیود ها مشکل داشت و ی ست دیود خریدم و خب خداروشکر مشکل حل شد
              اما ی نکته، ی صدای سوت هنوز دینام داره و وقتی دور موتور به 3000 نزدیک میشه بیشتر میشه ، به نظرتون از بلبرینگ دینامه؟ اخه اون صدایی که در پست اول گفتم و دینام به مشکل خورد فک نکنم ربطی نه به افتامات داشته باشه و نه دیود، اصلا چطور ی دفعه به صدا اومد و دیود و افتامات سوخت رو من ربطشون رو به هم متوجه نمیشم
              میتونه این صدا از چیز دیگه ای باشه و یا حتما همون بلبرینگه برم عوضش کنم؟ یا اگه مشکل ایجاد نمی کنه میتونم بیشتر باهاش برم تا صداش بیشتر شه و بهتر معلوم شه از چی هست چون خارج از ماشین دینام بدون مشکل میچرخید و صدایی نداشت
              ی سوال ، این قطعه اگه اشتباه نکنم کلکتور هست که زغال روی اون قرار میگیره: (عکس از نت برداشته شده)

              ی پسر بچه بود دیروز که دینام رو با دست چرخوند بعد ی سمباده گذاشت روی این ، البته زیاد فشار نیارود اما میخواستم بپرسم روی کارکرد میتونه تاثیر داشته باشه یا فقط زودتر کلکتور ساییده میشه؟
              با سپاس
              سلام داداش،آها دیود خراب بوده که برق برمیگشته،صدای سوت چندعامل بستگی داره اگه از لقی بلبرینگهای دوسره دینام(ببخشید اسم قدیمیشومیگم چون سرزبونم افتاده)باید صدای یکم چندشی باشه،صدای فلز روفلز مالیده میشه میده قیس قیس صداکه،علت دوم بیشتر دینامها پشتشون یه پره فن رو شفت کوبل شده که پنکه یکم ازاد شده در دوربالا صدای صوت میده صدای زیری داره،علت سوم،من هرسه علت اتفاق افتاده برام بر روی ماشین پدرم،یه تابستون بود موتور ماشین پدرم داغ میکرد،گفتن رادیات رسوب گرفته،اوضاع اقتصادیمون خراببود فکرکردم اگه پروانه ی بزاریم هوای بیشتری میده به رادیات رادیات خنک بشه شاید،فککنم پروانه 8پر خریدیم،پروانه ی که تعداد پره هاش زیاد بود خریدیم بستیم،تا روشن شد دیدیم ای وای چه صدایی،عین صدای پاترول چهاردر شده بودصداش داخل ماشین بودیم صدای همدیگرو نمیشنیدیم،،ولی جواب میداد ماشین داغ نکرد،ولی بدتر ازهمه اینه مو قعی گاز زیاد یا باسرعت زیاد میراندیم صدای فش فش وهم همه تبدیل میشد به صدای سوت خیلی بلندخیلی اذیت میکرد،حالا ببین پروانه ت چندپره،ببین زاویه پولی ها درسته شاید از سایش تسمه پروانه چنین صدایی میده،یا شاید اینکه پروانه یکی از پره هاش بجای مالیده میشه که باسرعت زیاد تبدیل بصوت میشه،حالافککنم ازاین عواملی که گفتم یکیش باشه
              همیشه در قلبم زنده ی استاد تحیری

              دیدگاه

              لطفا صبر کنید...
              X