اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

ECU

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    ECU

    سلام
    برای یک پروژه لازم دارم که اطلاعات ecu ماشین رو بخونم، چند تا تاپیک در این مورد بود اما چون قدیمی بودن و یه سری از سایت ها و مطالبی که دوستان گذاشته بودن حذف شده بود این تاپیک رو زدم.
    چیزایی که تا الان فهمیدم رو پست می کنم تا دوستانی که اطلاعاتشون کمتر هست آشنا بشن و اگر موضوعی رو اشتباه متوجه شدم ممنون میشم دوستان کمک کنند تا تصحیح بشه

    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

    اولین موضوع شبکه ارتباطی ecu ها ست که خلاصه ش این میشه:
    ﺗﻌﺪاد زﯾﺎدی ﺷﺒﮑﻪ ﻣﺨﺼﻮص ﺧﻮدرو ﻃﺮاﺣﯽ و از ﻃﺮف ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﻣﻄﺮح دﻧﯿﺎ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪه اﻧﺪ. از ﺟﻤﻠﻪ اﯾﻦ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎ میﺗﻮان ﺑﻪ ﮔﺬرﮔﺎهﻫﺎی CAN, VANو Abus اﺷﺎره ﮐﺮد.ﮐﺸﻮر ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ و ﻧﺎم ﻫﺎی ﺧﺎﺻﯽ را ﺑﺮای ﮐﺎرﺑﺮد اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎ ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ ﮐﻪ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻌﺮوﻓﺘﺮﯾﻦ آﻧﻬﺎ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ :
    • استانداردCAN : ﺳﺎﺧﺖ آﻟﻤﺎن ﮐﻪ در ﺧﻮدرو ﻫﺎی ﺑﻨﺰ ب . ام . داﺑﻞ ﯾﻮ و ﻓﯿﺎت و وﻟﻮو ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ رود
    • استاندارد VAN: ﺳﺎﺧﺖ ﮐﺸﻮر ﻓﺮاﻧﺴﻪ و روی ﻣﺤﺼﻮﻻت رﻧﻮ و ﭘﮋو اﯾﻦ ﮐﺸﻮر ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده اﺳﺖ
    • استاندارد J1850 : ﺳﺎﺧﺖ ﮐﺸﻮر آﻣﺮﯾﮑﺎ ﮐﻪ ﺑﺮ روی ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﺮاﯾﺴﻠﺮ ﻓﻮرد و ﺟﯽ ام ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ
    • استاندارد proprietary: ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﺸﻮر ژاﭘﻦ ﮐﻪ ﺑﺮ روی ﻣﺤﺼﻮﻻت اﯾﻦ ﮐﺸﻮر ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ
    • استاندارد Abus : ﻣﺤﺼﻮل آﻟﻤﺎن و ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺮ روی ﻣﺤﺼﻮﻻت ﮔﺮوه ﻓﻮﻟﮑﺲ واﮔﻦ اﺳﺖ

    در خودرو های امروزی بیشتر ECU ها از طریق گذرگاه CAN ( استاندارد ISO 11898) به دیگر قسمت های شبکه متصل می شوند.

    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

    خب از اونجا که CAN معروفترین نوع هستش سراغ نوع تبادل پیام توی این شبکه رفتم.
    در شبکه CAN پیام ها در 4 قالب ارسال می شوند:
    1. قالب داده
    اﻃﻼﻋﺎت در ﻓﺮﯾﻢ ﻫﺎی داده از ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه ﺑﻪ ﮔﯿﺮﻧﺪه ارﺳﺎل ﻣﯽﺷﻮد. ﻓﺮﯾﻢ داده دارای دو ﻓﺮﻣﺖ اﺻﻠﯽ ﺑﺮای ارﺳﺎل ﭘﯿﻐﺎم اﺳﺖ:
    - فرمت پایه(2.0.A) که طول شناسه آن 11 بیت است.
    - فرمت گسترش یافته (2.0.B) که طول شناسه آن 29 بیت است.




    در حالت پایه فریم داده شامل اطلاعات زیر است:
    Field طول (بیت) توضیحات
    بیت شروع 1 اﺑﺘﺪای ﻓﺮﯾﻢ اﻃﻼﻋﺎت را ﻋﻼﻣﺖ ﮔﺬاری ﻣﯽ کند و برابر 0 است
    شناسه 11
    درخواست انتقال remote (RTR) 1 برای فریم انتقال داده 0 (dominate) و برای فریم remote 1
    بیت توسعه شناسه (IDE) 1 در فریم پایه برابر 0 است
    بیت رزرو (R0) 1 رزرو
    کد طول داده (DLC) 4 تعداد بایت داده
    داده 0-64 طول داده با توجه به نوع دستور متغییر است
    CRC 15 شناسایی خطا
    ACK 2 برای تایید دریافت دیتا توسط گیرنده
    EOF 7 پایان فریم
    IFS 3 ﻓﯿﻠﺪ ﺗﻨﻔﺲ ﺣﺪاﻗﻞ ﻓﻀﺎی ﺑﯿﻦ اﻃﻼﻋﺎت ﻓﺮﯾﻢ remote را ﺑﯿﺎن ﻣﯽﮐﻨﺪ

    2. قالب remote
    این فریم مشابه فریم داده است اما دو تفاوت دارد:
    1. به عنوان فریم remote نشانه گذاری شده است به این معنی که بیت RTR در آن 1 (recessive) است.
    2. فیلد داده در آن وجود ندارد.
    فریم remote برای درخواست ارسال اطلاعات استفاده می شود. به عنوان مثال اگر گره a رشته ای با شناسه 234 ارسال کند، آنگاه گره b که برای این کار مقدار دهی شده است اقدام به ارسال اطلاعات با شناسه 234 در فریم داده می کند.
    3. قالب خطا
    هنگامی که یک گره خطا را شناسایی می کند اقدام به گزارش این خطا می کند. فریم خطا با فریم های دیگر متفاوت است. این فریم شامل Error Flag ، با طول 6 بیت و مقادیر یکسان، و Error Delimiter ، با طول 8 بیت و مقدار 1 (recessive) است.
    4. قالب اضافه بار (Overload)
    این فریم فرمتی مشابه فریم خطا دارد. در حال حاضر با ارتقا سیستم ها به ندرت استفاده می شود. می توان گفت تنها کنترلری که از این فرمت استفاده می کند کنترلر 82526 است.

    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

    خب حالا همین شبکه CAN چند تا استاندارد داره که برای استفاده توی صنایع مختلف مثل دریانوردی و صنایع نظامی و رباتیک و .... استفاده میشه. یکی از این استاندارد ها j1939 هستش که برای اتوبوس ها و تراکتورها طراحی شده.این استاندارد نحوه نام گذاری ecu ها و اینکه هر شناسه نشون دهنده چه چیزی هست و دیتامون چی رو نشون میده، مقیاس و آفست اون چقدره و .... تا جایی که من دیدم فایل ها رایگان نبودند و باید اونها رو از شرکت می خریدی. اگه از دوستان کسی آدرس سایتی رو داره که تعدادی از این پارامترها رو رایگان گذاشته باشه ممنون میشم معرفی کنه.

    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

    اصل موضوع اینجاست که من با همین ترتیب استانداردهای CAN رو که برای کارم مناسب بود خوندم و رفتم جلو. اما به غیر از CAN پروتکل های دیگه هم هستن که تو سایتای مختلف آورده شدن و من بین این همه استاندارد گم شدم مثل ISO 9141 و KWP2000 و SEA J1850 VPW یا SEA J1850 PWM . سوالم اینه که CAN کجای این موضوعه؟ این همه استاندارد هر کدومش یه فریم داده داره و کلی چیز دیگه از کجا باید شروع کنم؟ اصلا اینا به درد می خورن؟ obd2 کجای کاره؟برای خوندن اطلاعات از روی شبکه به صورت بیسیم کدوم استانداردها کاربرد داره؟ از کجا بفهمم که هر ماشین از چه استانداردی استفاده کرده؟

    #2
    پاسخ : ECU

    سلام
    تا اونجایی که من میدونم OBDII مخفف On-Board Diagnostic II و یک پروتکل برای خطایابی و رفع خطا در خودرو هست
    CAN یا CAN BUS -
    Controller Area Network
    یک گذرگاه انتقال داده بین ECU های مختلف در خودرو هست و تعداد سیم کشی را برای خودرو به حداقل میرسونه
    و اون استاندارها هم هر شرکتی برای خودش توسعه داده و استاندارهای ارتباطی هستند
    در خودروهای جدید معمولا از سیستم CAN استفاده شده چون باعث کاهش سیم کشی در خودرو میشه ولی از اون طرف باعث بالا رفتن پیچیدگی در خودرو میشه و مثل قبل نمیتونید در سیم کشی ماشین تغییراتی بدید چون عملا باعث از کار افتادن خودرو میشوید


    جدیدترین ویرایش توسط پشه 007; ۱۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰.
    نوفن پردازش هوشمند

    دیدگاه

    لطفا صبر کنید...
    X