اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

چگونگی ایجاد آمپر بالا برای تست فیوز خودرو

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    چگونگی ایجاد آمپر بالا برای تست فیوز خودرو

    سلام.سوالم شاید عجیب به نظر برسه(شایدم ساده لوحانه)،(در زمینه الکترونیک حرفه ای نیستم)،سناریو به این شکله که من قصد دارم برای تست کیفیت فیوز خودرو مثلاً یه فیوز 10 آمپر خودرو رو تحت فشار بذارم ببینم دقیقاً وقتی مقدار بیشتری آمپر ازش کشیده بشه میسوزه یا نه.حالا دقیقا چطور این سناریو رو اجرایی کنم؟میخوام برق رو از دو سر باتری ماشین بگیرم،فیوز رو در مسیر سیم مثبت قرار بدم،حالا چطور آمپر بالاتر از ظرفیت فیوز رو ازش عبور بدم؟

    #2
    پاسخ : چگونگی ایجاد آمپر بالا برای تست فیوز خودرو

    نوشته اصلی توسط Krezaei نمایش پست ها
    سلام.سوالم شاید عجیب به نظر برسه(شایدم ساده لوحانه)،(در زمینه الکترونیک حرفه ای نیستم)،سناریو به این شکله که من قصد دارم برای تست کیفیت فیوز خودرو مثلاً یه فیوز 10 آمپر خودرو رو تحت فشار بذارم ببینم دقیقاً وقتی مقدار بیشتری آمپر ازش کشیده بشه میسوزه یا نه.حالا دقیقا چطور این سناریو رو اجرایی کنم؟میخوام برق رو از دو سر باتری ماشین بگیرم،فیوز رو در مسیر سیم مثبت قرار بدم،حالا چطور آمپر بالاتر از ظرفیت فیوز رو ازش عبور بدم؟
    خب سناریوت درسته
    یه سیم از مثبت باتری و یک سیم از منفی باتری و هر دوی این سر ها رو به دو پایه فیوز وص کن
    دیگه نیاز نیست کاری کنی و اگه فیوزت یکبار مصرف میسوزه و همه با هم میخندیم
    نیاز نیست تو امپر بالا ببری خودش اونقدر زیاد میشه که فیوزت بسوزه
    چون مدار تو مقاومتی نداره البته خطرناک هم هست و انکان داره به باتریت اسیب بزنه
    ولی نهایتش میسوزه

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : چگونگی ایجاد آمپر بالا برای تست فیوز خودرو

      نوشته اصلی توسط کاکو نمایش پست ها
      خب سناریوت درسته یه سیم از مثبت باتری و یک سیم از منفی باتری و هر دوی این سر ها رو به دو پایه فیوز وص کن دیگه نیاز نیست کاری کنی و اگه فیوزت یکبار مصرف میسوزه و همه با هم میخندیم نیاز نیست تو امپر بالا ببری خودش اونقدر زیاد میشه که فیوزت بسوزه چون مدار تو مقاومتی نداره البته خطرناک هم هست و انکان داره به باتریت اسیب بزنهولی نهایتش میسوزه
      سلام این راحت ترین کاره ولی باید پر نظر داشته باشید که جون باطری ماشین آمپرش بالاس حتی میشه باش خوش داد ولی به قیمت انالله و انا الیه راجعون باطری تو این اوضاع خلاصه مواظب باش کار درست نده یه یسم نازک رسته بردار که یه مقاومت هر چند کوچیک ولی کاچی بز هبچی

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : چگونگی ایجاد آمپر بالا برای تست فیوز خودرو

        نوشته اصلی توسط عمیدی نمایش پست ها
        سلام این راحت ترین کاره ولی باید پر نظر داشته باشید که جون باطری ماشین آمپرش بالاس حتی میشه باش خوش داد ولی به قیمت انالله و انا الیه راجعون باطری تو این اوضاع خلاصه مواظب باش کار درست نده یه یسم نازک رسته بردار که یه مقاومت هر چند کوچیک ولی کاچی بز هبچی
        اره درسته امکان داره باتریش اسیب ببینه و یا اصلا خودش اسیب ببینه
        ولی خود فیوز بلافاصله میسوزه و جریان قطع میکنه
        حالا باید دید فیوزش چند امپری
        مثلا 10 امپریه باید یه مقاومت 1 اهم با فیوز سری کنه که 12 امپر ازش میگذره و فیوز هم میسوزه و اگر توان مقاومت هم بالا نباشه اونم ششاید بسوزه
        یا از سیم نازک و بلند استفاده کنه حداقل

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : چگونگی ایجاد آمپر بالا برای تست فیوز خودرو

          خب راهی هست بدون اتصال کوتاه مقدار مشخصی آمپر بکشم از باتری؟ چون با اتصال کوتاه هر نوع فیوزی باشه میسوزه.هدف اصلی اینجاست چطوری مثلا با یه مدار ساده از باتری ماشین مقدار مشخصی آمپر عبور بدم از فیوز.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : چگونگی ایجاد آمپر بالا برای تست فیوز خودرو

            نوشته اصلی توسط Krezaei نمایش پست ها
            خب راهی هست بدون اتصال کوتاه مقدار مشخصی آمپر بکشم از باتری؟ چون با اتصال کوتاه هر نوع فیوزی باشه میسوزه.هدف اصلی اینجاست چطوری مثلا با یه مدار ساده از باتری ماشین مقدار مشخصی آمپر عبور بدم از فیوز.
            سادست و قبلا امتحان کردم
            یک عدد سیم المنت 220 ولت تهیه کن
            تقریبا یک پانزدهم سیم مذکور مناسبه برای 12 ولت. اگه خوب سرخ نشد و زیر 10A جریان می کشید، یواش یواش طولش رو کمتر کن تا به مقصودت برسی
            المنت چون داغ میشه بهتره مستقیم نچسبونی به دو سر باتری. از سیم رابط ضخیم استفاده کن
            اینکه آمپر عبوری بیش از 10A رو هم بخوای اندازه بگیری نیاز به آمپرمتر کلمپی dc داری
            جدیدترین ویرایش توسط eca.ir/forums; ۰۵:۲۸ ۱۳۹۹/۰۶/۲۱.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : چگونگی ایجاد آمپر بالا برای تست فیوز خودرو

              نوشته اصلی توسط Krezaei نمایش پست ها
              سلام.سوالم شاید عجیب به نظر برسه(شایدم ساده لوحانه)،(در زمینه الکترونیک حرفه ای نیستم)،سناریو به این شکله که من قصد دارم برای تست کیفیت فیوز خودرو مثلاً یه فیوز 10 آمپر خودرو رو تحت فشار بذارم ببینم دقیقاً وقتی مقدار بیشتری آمپر ازش کشیده بشه میسوزه یا نه.حالا دقیقا چطور این سناریو رو اجرایی کنم؟میخوام برق رو از دو سر باتری ماشین بگیرم،فیوز رو در مسیر سیم مثبت قرار بدم،حالا چطور آمپر بالاتر از ظرفیت فیوز رو ازش عبور بدم؟
              برادر پس دیتاشیت محصول برای چی هست؟ کارخونه اینا رو تست میکنه تا شما مجبور نباشید به قیمت خراب کردن باتری فیوز تست کنید! لینک به دیتاشیت.
              داخل فیوز یک رشته سیم هست که وقتی جریان زیاد بکشید داغ و در نهایت آب میشه، خب فاکتوری که روی این تاثیر میزاره دمای محیط هست، مثلا فرض کنید در دمای منفی ۲۰ درجه تبریز فیوز دیرتر داغ میشه و تحمل جریان بیشتری داره تا در دمای ۴۰ درجه اهواز.

              یعنی اگه دمای محیط سرد باشه و چه میدونم باد هم بیاد و فیوز با PCB تماس داشته باشه که حرارت رو انتقال بده فیوز ۱۰ آمپر شما، ۱۰ آمپر رو خیلی راحت برای مدت طولانی تحمل می کنه.

              کلا فیوز طراحی شده برای مواقع اضطراری، مثلا مدار اگر ناگهان اتصال کوتاه شد و ۱۰۰ آمپر خواست جریان بکشه فیوز میپره و از آتش سوزی جلوگیری میشه، اگه میخواهید دقیقا در ۱۰ آمپر مدار رو قطع کنید باید از رگلاتور جریان استفاده کنید.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : چگونگی ایجاد آمپر بالا برای تست فیوز خودرو

                نوشته اصلی توسط eca.ir/forums نمایش پست ها
                سادست و قبلا امتحان کردم
                یک عدد سیم المنت 220 ولت تهیه کن
                تقریبا یک پانزدهم سیم مذکور مناسبه برای 12 ولت. اگه خوب سرخ نشد و زیر 10A جریان می کشید، یواش یواش طولش رو کمتر کن تا به مقصودت برسی
                المنت چون داغ میشه بهتره مستقیم نچسبونی به دو سر باتری. از سیم رابط ضخیم استفاده کن
                اینکه آمپر عبوری بیش از 10A رو هم بخوای اندازه بگیری نیاز به آمپرمتر کلمپی dc داری
                ممنون.دقیقاً دنبال همچین راه حلی بودم
                یه سوال،اگه دو سر باطری رو به یه مقاوت اتصال بدیم چه اتفاقی میوفته؟ یعنی منظورم اینه که میشه با قرار دادن مقاومت به جای المنت همچین شرایطی رو امتحان کرد؟

                دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                نوشته اصلی توسط J35U51510V3 نمایش پست ها
                برادر پس دیتاشیت محصول برای چی هست؟ کارخونه اینا رو تست میکنه تا شما مجبور نباشید به قیمت خراب کردن باتری فیوز تست کنید! لینک به دیتاشیت.
                داخل فیوز یک رشته سیم هست که وقتی جریان زیاد بکشید داغ و در نهایت آب میشه، خب فاکتوری که روی این تاثیر میزاره دمای محیط هست، مثلا فرض کنید در دمای منفی ۲۰ درجه تبریز فیوز دیرتر داغ میشه و تحمل جریان بیشتری داره تا در دمای ۴۰ درجه اهواز.

                یعنی اگه دمای محیط سرد باشه و چه میدونم باد هم بیاد و فیوز با PCB تماس داشته باشه که حرارت رو انتقال بده فیوز ۱۰ آمپر شما، ۱۰ آمپر رو خیلی راحت برای مدت طولانی تحمل می کنه.

                کلا فیوز طراحی شده برای مواقع اضطراری، مثلا مدار اگر ناگهان اتصال کوتاه شد و ۱۰۰ آمپر خواست جریان بکشه فیوز میپره و از آتش سوزی جلوگیری میشه، اگه میخواهید دقیقا در ۱۰ آمپر مدار رو قطع کنید باید از رگلاتور جریان استفاده کنید.
                حرف شما کاملاً صحیح.البته برای فیوزهای استاندارد.در زمینه خودرو مخصوصاً جنسهایی مثل فیوز که تو بازار ایران برندهای معتبر نمیشه پیدا کرد صحبتهای زیادی شده در مورد اتصال کوتاه هایی که منجر به آتشسوزی مثلاً کاسه چراغ شده ولی فیوز عمل نکرده بوده.
                اگه دسترسی به فیوزهای معتبر داشتم حرف شما کاملاً درسته ولی خب یه مشت فیوز تهیه کردم و میخاستم که مثلاً تو شرایط آزمایشگاهی تعیین کنم استاندارد لازم رو دارند یا نه.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : چگونگی ایجاد آمپر بالا برای تست فیوز خودرو

                  نوشته اصلی توسط Krezaei نمایش پست ها
                  حرف شما کاملاً صحیح.البته برای فیوزهای استاندارد.در زمینه خودرو مخصوصاً جنسهایی مثل فیوز که تو بازار ایران برندهای معتبر نمیشه پیدا کرد صحبتهای زیادی شده در مورد اتصال کوتاه هایی که منجر به آتشسوزی مثلاً کاسه چراغ شده ولی فیوز عمل نکرده بوده.
                  اگه دسترسی به فیوزهای معتبر داشتم حرف شما کاملاً درسته ولی خب یه مشت فیوز تهیه کردم و میخاستم که مثلاً تو شرایط آزمایشگاهی تعیین کنم استاندارد لازم رو دارند یا نه.
                  حتی اگه آزمایش کنید، آزمایش های شما تنها در محیط، دما و شرایط آزمایشتون معتبر هست و خارج از اون شرایط به نتایج آزمایش اعتباری نیست.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : چگونگی ایجاد آمپر بالا برای تست فیوز خودرو

                    اگه دو سر باطری رو به یه مقاوت اتصال بدیم چه اتفاقی میوفته؟ یعنی منظورم اینه که میشه با قرار دادن مقاومت به جای المنت همچین شرایطی رو امتحان کرد؟
                    اولا مقاومت و المنت از نظر الکتریکی یک کار می کنن اما المنت به خلاف مقاومت ساخته شده برای تحمل دماها بالا. پس برای کار شما مقاومت بدرد نمی خوره
                    دوما شما المنت رو میتونی تنظیم کنی که جریان دلخواه ازش بگذره ولی با یک مقاومت معمولی امکان اینکار نیست و حتی رئوستا (مقاومت متغیر) هم برای کار شما مناسب نیست و ممکنه بسوزه

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : چگونگی ایجاد آمپر بالا برای تست فیوز خودرو

                      سلام.
                      میتونی از load های الکتریکی استفاده کنی، توی این load ها میتونی پارامتر های مختلف رو کنترل و تعیین کنی، مثلا گی جریان 10 آمپر باشه، اما قیمت زیادی هم دارند متاسفانه!
                      شایدم بتونی از ترانس با توان های مختلف استفاده کنی، مثلا یک ترانس بگیری که جریانش خروجی مثلا 5 آمپر باشه، وقتی اتصال کوتاهش کنی، خود ترانس اشباع میشه و جریان، خیلی از جریان نامیش بیشتر نمیشه ( حالا فرض میکنم خود جریان رو هم یکسو کردی و DC شده باشه ).
                      توی کانال یوتیوب من قراراه طراحی انواع بردهای الکترونیکی مثل بردهای تک لایه، دو لایه یا به طور کلی بردهای چند لایه، بردهای مبتنی بر میکروکنترلر، بردهای صنعتی، بردهای الکترونیک قدرت و بردهای فرکانس بالارو یاد بگیریم.
                      همینطور کدنویسی انواع میکروکنترلرهای 8 بینی مثل میکروکنترلرهای خانواده AVR-STM8، میکروکنترلرهای میبتی بر معماری ARM مثل STM32 و پردازنده های مخصوص اینترنت اشیاء مثل ESP32-ESP8266 و DSPها یاد میگیریم.
                      https://www.youtube.com/@aKaReZa75​

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : چگونگی ایجاد آمپر بالا برای تست فیوز خودرو

                        نوشته اصلی توسط akaReza نمایش پست ها
                        سلام.
                        میتونی از load های الکتریکی استفاده کنی، توی این load ها میتونی پارامتر های مختلف رو کنترل و تعیین کنی، مثلا گی جریان 10 آمپر باشه، اما قیمت زیادی هم دارند متاسفانه!
                        شایدم بتونی از ترانس با توان های مختلف استفاده کنی، مثلا یک ترانس بگیری که جریانش خروجی مثلا 5 آمپر باشه، وقتی اتصال کوتاهش کنی، خود ترانس اشباع میشه و جریان، خیلی از جریان نامیش بیشتر نمیشه ( حالا فرض میکنم خود جریان رو هم یکسو کردی و DC شده باشه ).
                        در واقع جریان دهی ترانس با اتصال کوتاه محدود نمیشه
                        با اتصال کوتاه شدن ترانس و عبور جریان زیاد به مقاومت سیم ترانس افزوده میشه و اونو تقریبا به یک المنت تبدیل میکنه
                        و مقاومت سیم پیچ تنها مقاومت ما در این مدار میشه و همه توانی که ایجاد میشه توی خود سیم پیچ تلف میشه
                        حالا سوال اینجاست ؟ با اتصال کوتاه شدن ترانس جریان محدود میشه ؟ بنظر من نمیشه و مطمئنا بیشتر از توان مجاز سیم ها میشه
                        و همین باعث سوختن سیم ترانس میشه در واقع سوختن لاکش و یا قطع شدنش
                        در واقع خروجی ترانس رو ما باید محدود کنیم وگرنه اون بیچاره انقدر جریان میده تا بسوزه

                        ؟ نظر شما چیه دوست گرامی
                        جدیدترین ویرایش توسط کاکو; ۲۰:۳۸ ۱۳۹۹/۰۶/۲۲.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : چگونگی ایجاد آمپر بالا برای تست فیوز خودرو

                          بهترین کار همون سیم ها یالمنتی هست با توان حراراتی بالا.
                          تصور کنید یه مقاوت 0.25وات چطوری میتونه در شرایط تست فیوز دوام بیاره.به نطر میاد چنین مثاومتهایی زدتر از دیود می سوزند.
                          دوسنت عزیز مون هم اشاره کردن.از المنت یک مقاومت متغییر بساز.به کم و زیاد کردن وطل المنت میتونی به نقطه اهمی مورد نظرت برسی.
                          برای اینکه بشه به صورت کنترل شده اون فیوز رو بسوزونی (خدایی فک نمی کردم سوزاندن یک قطعه این همه چالش داشته باشه.)
                          یه المنت سفالی بخاری برقی بخر.قیمتشون هم 5تومنه.
                          سیم و از سفال جدا کن.
                          سیم xبه طول 30 سانت جدا کن و سیم y به طول 50 سانت .
                          سیم xرا با فیوز مورد نظرت سری کن.و مجموعه این دوتا را با سیم y موازی کن.
                          حالا با کاهش طول سیم x فیوز میسوزه.
                          البتته میتونی سیم yرو نذاری ولی بهترین روش همینه.
                          بسوزن و لذت ببر
                          eshop-hodhod.ir

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : چگونگی ایجاد آمپر بالا برای تست فیوز خودرو

                            نوشته اصلی توسط Namvar14 نمایش پست ها
                            بهترین کار همون سیم ها یالمنتی هست با توان حراراتی بالا.
                            تصور کنید یه مقاوت 0.25وات چطوری میتونه در شرایط تست فیوز دوام بیاره.به نطر میاد چنین مثاومتهایی زدتر از دیود می سوزند.
                            دوسنت عزیز مون هم اشاره کردن.از المنت یک مقاومت متغییر بساز.به کم و زیاد کردن وطل المنت میتونی به نقطه اهمی مورد نظرت برسی.
                            برای اینکه بشه به صورت کنترل شده اون فیوز رو بسوزونی (خدایی فک نمی کردم سوزاندن یک قطعه این همه چالش داشته باشه.)
                            یه المنت سفالی بخاری برقی بخر.قیمتشون هم 5تومنه.
                            سیم و از سفال جدا کن.
                            سیم xبه طول 30 سانت جدا کن و سیم y به طول 50 سانت .
                            سیم xرا با فیوز مورد نظرت سری کن.و مجموعه این دوتا را با سیم y موازی کن.
                            حالا با کاهش طول سیم x فیوز میسوزه.
                            البتته میتونی سیم yرو نذاری ولی بهترین روش همینه.
                            بسوزن و لذت ببر
                            حالا ما میخوایم به این پتانسیمتر ساخته شده از سیم المنت چه ولتازی بدیم ؟ 220 یا 12 باتری ؟
                            اگه 12 ولت بدیم که جریان زیادی ازش عبور نمیکنه با توجه به مقاومت سیم المنت
                            و اگر 220 بدیم با کاهش سیم و کم کردن توان اون المنت از مقاومتش میکاهیم و سیم المنت خواهد سوخت و با گذر زمان گرم تر و گرم تر و سوختن

                            و اگر ما از 12 ولت استفاده کنیم تقریبا به 10/6 یا ده ششم این الممنت نیاز داریم یا بهتر به دو تا از این المنت ها نیاز داریم
                            و هر کدوم به 6 قسمت تقسیم میکنیم و و شش تای یکی رو با 4 تای دیگری موازی میکنیم
                            اینجوری تقریبا 12 امپر از خودش عبور میده در صورتی که توان مجاز این المنت های موازی به 1200 واتی میرسه و هر گز نخواند سوخت

                            اگه محاسباتم اشتباه شده است عذر میطلبم ..

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : چگونگی ایجاد آمپر بالا برای تست فیوز خودرو

                              نوشته اصلی توسط کاکو نمایش پست ها
                              در واقع جریان دهی ترانس با اتصال کوتاه محدود نمیشه
                              با اتصال کوتاه شدن ترانس و عبور جریان زیاد به مقاومت سیم ترانس افزوده میشه و اونو تقریبا به یک المنت تبدیل میکنه
                              و مقاومت سیم پیچ تنها مقاومت ما در این مدار میشه و همه توانی که ایجاد میشه توی خود سیم پیچ تلف میشه
                              حالا سوال اینجاست ؟ با اتصال کوتاه شدن ترانس جریان محدود میشه ؟ بنظر من نمیشه و مطمئنا بیشتر از توان مجاز سیم ها میشه
                              و همین باعث سوختن سیم ترانس میشه در واقع سوختن لاکش و یا قطع شدنش
                              در واقع خروجی ترانس رو ما باید محدود کنیم وگرنه اون بیچاره انقدر جریان میده تا بسوزه

                              ؟ نظر شما چیه دوست گرامی
                              نه عزیزم، هسته ترانس اشباع میشه و جریان محدود میشه.
                              وگرنه شما اگه تو خونه خودت فاز و نول رو بهم وصل کنی باید کل شبکه اتصال بشه ( یکی از کاربرد های ترانس های توزیع همین محدود سازی جریان اتصال کوتاه هستش).
                              توی کانال یوتیوب من قراراه طراحی انواع بردهای الکترونیکی مثل بردهای تک لایه، دو لایه یا به طور کلی بردهای چند لایه، بردهای مبتنی بر میکروکنترلر، بردهای صنعتی، بردهای الکترونیک قدرت و بردهای فرکانس بالارو یاد بگیریم.
                              همینطور کدنویسی انواع میکروکنترلرهای 8 بینی مثل میکروکنترلرهای خانواده AVR-STM8، میکروکنترلرهای میبتی بر معماری ARM مثل STM32 و پردازنده های مخصوص اینترنت اشیاء مثل ESP32-ESP8266 و DSPها یاد میگیریم.
                              https://www.youtube.com/@aKaReZa75​

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X