اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

منبع تغذیه سوییچینگ یا ترانسفورماتور کاهنده؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    منبع تغذیه سوییچینگ یا ترانسفورماتور کاهنده؟

    من قبلا مطلبی نوشتم درمورد موتور دی سی ۱۲ ولت ۱۰ آمپر که چندتا موضوع رو اونجا سوال کردم فقط یکنفر جواب داد که خیلی به نتیجه نرسیدم. کسی بمن گفت که برای کاربرد مورد نظر (قطع و وصل مکرر موتور توسط کلید فشاری) سوییچینگ خواهد سوخت. حالا برای اینکه تغذیه دورموتور فراهم بشه و اینکه جریان بالایی هم برای راه اندازی نیاز داره بهتره از چه منبعی استفاده بشه؟ درصورت استفاده از ترانس کاهنده ۲۲۰ به ۱۲ ولت چه پل دیودی با چه آمپر و ولتاژی نیاز هست تا جریان دی سی تولید بشه؟ و آیا باز هم نیاز به خازن برای تامین جریان اولیه موتور نیاز هست؟ اگر بله ظرفیت و ولتاژ خازن؟ درصورت استفاده از همون کلید فشاری مذکور کجای مدار باید قرار بگیره (بافرض استفاده از خازن) نزدیک به ترانس یا نزدیک به موتور؟ در نهایت این قطع و وصلها و استفاده مداوم آسیبی به موتور و ترانس میزنه؟ و آیا ولتاژ و آمپراژ ترانس بعد از چندساعت استفاده باز هم ثابت میمونه.
    جدیدترین ویرایش توسط cena1991; ۰۱:۱۸ ۱۳۹۹/۰۷/۲۶.

    #2
    پاسخ : منبع تغذیه سوییچینگ یا ترانسفورماتور کاهنده؟

    نوشته اصلی توسط cena1991 نمایش پست ها
    من قبلا مطلبی نوشتم درمورد موتور دی سی ۱۲ ولت ۱۰ آمپر که چندتا موضوع رو اونجا سوال کردم فقط یکنفر جواب داد که خیلی به نتیجه نرسیدم. کسی بمن گفت که برای کاربرد مورد نظر (قطع و وصل مکرر موتور توسط کلید فشاری) سوییچینگ خواهد سوخت. حالا برای اینکه تغذیه دورموتور فراهم بشه و اینکه جریان بالایی هم برای راه اندازی نیاز داره بهتره از چه منبعی استفاده بشه؟ درصورت استفاده از ترانس کاهنده ۲۲۰ به ۱۲ ولت چه پل دیودی با چه آمپر و ولتاژی نیاز هست تا جریان دی سی تولید بشه؟ و آیا باز هم نیاز به خازن برای تامین جریان اولیه موتور نیاز هست؟ اگر بله ظرفیت و ولتاژ خازن؟ درصورت استفاده از همون کلید فشاری مذکور کجای مدار باید قرار بگیره (بافرض استفاده از خازن) نزدیک به ترانس یا نزدیک به موتور؟ در نهایت این قطع و وصلها و استفاده مداوم آسیبی به موتور و ترانس میزنه؟ و آیا ولتاژ و آمپراژ ترانس بعد از چندساعت استفاده باز هم ثابت میمونه.
    جریان دائمی موتور 10 آمپر هست؟
    یکی از گزینه های پیشنهادی، منابع تغذیه سوئیچینگ 12 ولت 30 آمپر بدنه فلزی هست. گزینه ی بعدی هم منابع تغذیه سوئیچینگ مخابراتی هست که شاید بتونین تو شهر خودتون دست دوم اونها رو پیدا کنین که معمولا جریان های بالایی رو میتونن تامین کنن (در حد 40-50 آمپر)
    برای قطع و وصل کردنش هم اگه کلید استفاده کنین، با توجه به جریان مصرفی نسبتا بالا، با قطع و وصل مکرر، کنتاکت های کلید خیلی زود فرسوده خواهد شد. بهتره از کلید به عنوان محرک استفاده کنین و جریان اصلی از طریق یه ترانزیستور یا ماسفت قطع و وصل بشه.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : منبع تغذیه سوییچینگ یا ترانسفورماتور کاهنده؟

      نوشته اصلی توسط شاهرخ مستقیمی نمایش پست ها
      جریان دائمی موتور 10 آمپر هست؟
      یکی از گزینه های پیشنهادی، منابع تغذیه سوئیچینگ 12 ولت 30 آمپر بدنه فلزی هست. گزینه ی بعدی هم منابع تغذیه سوئیچینگ مخابراتی هست که شاید بتونین تو شهر خودتون دست دوم اونها رو پیدا کنین که معمولا جریان های بالایی رو میتونن تامین کنن (در حد 40-50 آمپر)
      برای قطع و وصل کردنش هم اگه کلید استفاده کنین، با توجه به جریان مصرفی نسبتا بالا، با قطع و وصل مکرر، کنتاکت های کلید خیلی زود فرسوده خواهد شد. بهتره از کلید به عنوان محرک استفاده کنین و جریان اصلی از طریق یه ترانزیستور یا ماسفت قطع و وصل بشه.
      بله موتور قوی هست زیر بار جریان زیادی میکشه البته بطور مداوم تست نشده شاید کمتر باشه ولی سوییچینگ آمپر بالاتر یعنی مشکل رو حل میکنه و تغذیه با قطع و وصل نمیسوزه؟ و نیازی به خازن در مدار یا استفاده از ترانس نیست؟ البته اون فردی که گفت از ترانس استفاده کن گفت اصلا آمپر تغذیه مهم نیست چون زیاد قطع و وصل میشه میسوزه
      فرسوده شدن کلید مهم نیست میشه دوباره جایگزین بشه چون قطع و وصل باید توسط اپراتور انجام بشه بصورت دستی (یا پدال پا) چون وسیله برای حکاکی هست. البته من سررشته ای از مباحث الکترونیکی تخصصی ندارم وطبعا هرچی مدار ساده تر باشه بهتره...
      جدیدترین ویرایش توسط cena1991; ۱۰:۲۱ ۱۳۹۹/۰۷/۲۶.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : منبع تغذیه سوییچینگ یا ترانسفورماتور کاهنده؟

        نوشته اصلی توسط cena1991 نمایش پست ها
        بله موتور قوی هست زیر بار جریان زیادی میکشه البته بطور مداوم تست نشده شاید کمتر باشه ولی سوییچینگ آمپر بالاتر یعنی مشکل رو حل میکنه و تغذیه با قطع و وصل نمیسوزه؟ و نیازی به خازن در مدار یا استفاده از ترانس نیست؟ البته اون فردی که گفت از ترانس استفاده کن گفت اصلا آمپر تغذیه مهم نیست چون زیاد قطع و وصل میشه میسوزه
        فرسوده شدن کلید مهم نیست میشه دوباره جایگزین بشه چون قطع و وصل باید توسط اپراتور انجام بشه بصورت دستی (یا پدال پا) چون وسیله برای حکاکی هست. البته من سررشته ای از مباحث الکترونیکی تخصصی ندارم وطبعا هرچی مدار ساده تر باشه بهتره...
        سلام،گزینه های بسیار زیادی وجود داره که یکی از
        ساده ترینشون ،استفاده از پاور کامپیوتر +یه مقاومت آجری
        برا اینکه پاور خاموش نشه هستش.
        مگر نه گزینه دوم شما استفاده از یه منبع تغذیه سویچینگ
        ۲۰ یا برای اطمینان ۳۰ آمپری هستش و در اینصورت نیازی
        به وسیله جانبی نیستش.
        موفق باشین
        مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
        https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : منبع تغذیه سوییچینگ یا ترانسفورماتور کاهنده؟

          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
          سلام،گزینه های بسیار زیادی وجود داره که یکی از
          ساده ترینشون ،استفاده از پاور کامپیوتر +یه مقاومت آجری
          برا اینکه پاور خاموش نشه هستش.
          مگر نه گزینه دوم شما استفاده از یه منبع تغذیه سویچینگ
          ۲۰ یا برای اطمینان ۳۰ آمپری هستش و در اینصورت نیازی
          به وسیله جانبی نیستش.
          موفق باشین
          سلام،
          یعنی مشکل از قطع و وصل موتور نیست پس؟
          مقاومت با پاور پی سی چجوری یعنی؟ البته اون کانکتور زیاد داره باید برق مثبت و منفی رو پیدا کرد.فک کنم علاوه بر ۱۲ پنج و سه ولت هم بشه ازش گرفت
          جدیدترین ویرایش توسط cena1991; ۱۱:۱۴ ۱۳۹۹/۰۷/۲۶.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : منبع تغذیه سوییچینگ یا ترانسفورماتور کاهنده؟

            نوشته اصلی توسط cena1991 نمایش پست ها
            سلام،
            یعنی مشکل از قطع و وصل موتور نیست پس؟
            مقاومت با پاور پی سی چجوری یعنی؟ البته اون کانکتور زیاد داره باید برق مثبت و منفی رو پیدا کرد.فک کنم علاوه بر ۱۲ پنج و سه ولت هم بشه ازش گرفت
            با کلیدی که تو پدال هست به بیس یه ترانزیستور فرمان میدی، ترانزیستور موتور رو قطع و وصل میکنه.
            پاور کامپیوتر هم گزینه ی مناسبی هست. یه دونه سیم سبز داره، میزنی به یکی از سیم های سیاه؛ پاور روشن میشه. سیم زرد مثبت 12 و سیم سیاه هم منفی هست.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : منبع تغذیه سوییچینگ یا ترانسفورماتور کاهنده؟

              نوشته اصلی توسط شاهرخ مستقیمی نمایش پست ها
              با کلیدی که تو پدال هست به بیس یه ترانزیستور فرمان میدی، ترانزیستور موتور رو قطع و وصل میکنه.
              پاور کامپیوتر هم گزینه ی مناسبی هست. یه دونه سیم سبز داره، میزنی به یکی از سیم های سیاه؛ پاور روشن میشه. سیم زرد مثبت 12 و سیم سیاه هم منفی هست.
              چون یکم پیچیده شد میپرسم. خود پاور پی سی مگه از نوع سوییچینگها حساب نمیشه؟ پس چه فرقی داره؟ یعنی صرفا اگر مشکل از قطع و وصل باشه باز مثه هم عمل میکنن چون آمپراژ پاور هم فک میکنم حدود ۲۰ آمپر باشه معمولا... میشه نوع دقیق ترانزیستور و دیاگرامش رو خیلی ساده ترسیم و ذکر کنید؟
              پس ترانسفورماتور بالکل منتفیه؟

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : منبع تغذیه سوییچینگ یا ترانسفورماتور کاهنده؟

                نوشته اصلی توسط cena1991 نمایش پست ها
                چون یکم پیچیده شد میپرسم. خود پاور پی سی مگه از نوع سوییچینگها حساب نمیشه؟ پس چه فرقی داره؟ یعنی صرفا اگر مشکل از قطع و وصل باشه باز مثه هم عمل میکنن چون آمپراژ پاور هم فک میکنم حدود ۲۰ آمپر باشه معمولا... میشه نوع دقیق ترانزیستور و دیاگرامش رو خیلی ساده ترسیم و ذکر کنید؟
                پس ترانسفورماتور بالکل منتفیه؟
                ترانس نمیخواد. همون پاور کافیه. این هم نقشه
                Click image for larger version

Name:	Motor_PWM.jpg
Views:	1
Size:	58.1 کیلو بایت
ID:	1125385
                این مدار رو میبندین، به جای این شماره ترانزیستور، یه ترانزیستور قوی تر باید بذارین یا ماسفت استفاده کنین. کلید پدال هم که دو تا سر داره. درست؟ حالا اون سر مقاومت R1 که آزاد هست، وصل میشه به یه سر کلید پدال. اون یکی سر کلید پدال هم وصل میشه به 12 ولت. اینجوری کلید ترانزیستور رو روشن و خاموش میکنه و ترانزیستور هم موتور رو خاموش و روشن میکنه.
                اون دیود هم بهتره باشه تا ترانزیستور دهنش سرویس نشه! دیود هم بهتره شاتکی جریان بالا باشه( حدود همون جریانی که موتور میکشه)

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : منبع تغذیه سوییچینگ یا ترانسفورماتور کاهنده؟

                  نوشته اصلی توسط شاهرخ مستقیمی نمایش پست ها
                  ترانس نمیخواد. همون پاور کافیه. این هم نقشه
                  [ATTACH=CONFIG]10168[/ATTACH]
                  این مدار رو میبندین، به جای این شماره ترانزیستور، یه ترانزیستور قوی تر باید بذارین یا ماسفت استفاده کنین. کلید پدال هم که دو تا سر داره. درست؟ حالا اون سر مقاومت R1 که آزاد هست، وصل میشه به یه سر کلید پدال. اون یکی سر کلید پدال هم وصل میشه به 12 ولت. اینجوری کلید ترانزیستور رو روشن و خاموش میکنه و ترانزیستور هم موتور رو خاموش و روشن میکنه.
                  اون دیود هم بهتره باشه تا ترانزیستور دهنش سرویس نشه! دیود هم بهتره شاتکی جریان بالا باشه( حدود همون جریانی که موتور میکشه)
                  خیلی ممنون. رو کاغذ هم میکشیدید کافی بود.
                  (منظورم این بود بجای ترانس همون سوییچینگ مورد نظر کافی بود فقط با آمپر بالاتر و ترانزیستور جایگزین شدن)
                  پاور منظور سوییچینگه یا فرق ندارن در هر حال تغذیه ۲۰ کافیه؟
                  یه زحمت دیگه البته من عجله ندارم لیست قطعات رو برای اینکه چیز دیگه باشتباه استفاده نشه از خود فروشگاه سایت لینک بدید. من بخش ترانزیستورها و ماسفتها رو دیدم چیز زیادی متوجه نشدم خصوصا ماسفت که تمامی اطلاعات ارائه شده تخصصی بود (حتی بیس رو هم که گفتید بعدا جستجو کردم که بیس و امیتر و کالکتور هست اون سه تا پایه). الان اینجا قاعدتا کلید تو مسیر سیم قرمز یعنی مثبته. اونیکی پایه ترانزیستور که زمین شده به کجا وصل میشه؟ اون سر باز بالا که از موتور اومده در واقع سیم مشکی و سر منفی سوییچینگه؟
                  من جهت اطلاع خودم سوال میکنم فرق این مدار در کاربرد با حالت عادی بدون تمامی اینها چیه؟ یعنی تو عمر و مداوم کاری موتور و سوییچینگ، کنترل جریان و عدم افت ولتاژ نقش داره؟ و تفاوت استارت و توقف موتور (از نظر زمان) با استفاده از ترانزیستور چیه؟
                  و اینکه اهم اون مقاومت بالا نیست؟ یعنی با چه جریانی محدود میشه و چقدره ولتاژ؟
                  جدیدترین ویرایش توسط cena1991; ۲۰:۵۱ ۱۳۹۹/۰۷/۲۶.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : منبع تغذیه سوییچینگ یا ترانسفورماتور کاهنده؟

                    نوشته اصلی توسط cena1991 نمایش پست ها
                    سلام،
                    یعنی مشکل از قطع و وصل موتور نیست پس؟
                    مقاومت با پاور پی سی چجوری یعنی؟ البته اون کانکتور زیاد داره باید برق مثبت و منفی رو پیدا کرد.فک کنم علاوه بر ۱۲ پنج و سه ولت هم بشه ازش گرفت
                    یعنی مشکل از قطع و وصل موتور نیست
                    پس؟؟
                    ببخشید،منظورتون رو متوجه نشدم.
                    مقاومت با پاور پی سی چجوری یعنی؟؟
                    دلیلش اینه که بعضی پاور ها اگه از خروجی 5ولتش هیچ جریانی نکشی،
                    خود بخود خاموش میشن پس به همین دلیل یه مقاومت آجری
                    2.2اهم 10وات لازمه تا به خروجی 5ولت پاور ببندین
                    البته اون کانکتور زیاد داره باید برق مثبت و منفی رو پیدا کرد
                    .فک کنم علاوه بر۱۲ پنج و ۳ولت هم بشه ازش گرفت.
                    زیاد
                    هم پیچیده نیستش
                    رنگ سیاه منفی و زرد ۱۲ ولت و نارنجی ۳.۳ولت
                    و قرمز ۵ ولت و سبز هم برای روشن کردن پاور ببندی
                    به یکی از سیم های سیاه ببندی.
                    ۵–ولت هستش و آبی هم ۱۲–ولت.
                    موفق باشید
                    مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                    https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : منبع تغذیه سوییچینگ یا ترانسفورماتور کاهنده؟

                      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                      ببخشید،منظورتون رو متوجه نشدم.

                      دلیلش اینه که بعضی پاور ها اگه از خروجی 5ولتش هیچ جریانی نکشی،
                      خود بخود خاموش میشن پس به همین دلیل یه مقاومت آجری
                      2.2اهم 10وات لازمه تا به خروجی 5ولت پاور ببندین
                      زیاد
                      هم پیچیده نیستش
                      رنگ سیاه منفی و زرد ۱۲ ولت و نارنجی ۳.۳ولت
                      و قرمز ۵ ولت و سبز هم برای روشن کردن پاور ببندی
                      به یکی از سیم های سیاه ببندی.
                      ۵–ولت هستش و آبی هم ۱۲–ولت.
                      موفق باشید
                      منظورم از قطع و وصل این بود اونیکه بمن گفت سوییچینگ استفاده نکن جاش ترانس و پل دیود بذار (که باعث شد تاپیک بزنم اصلا) گفت چون قطع و وصل زیاد قراره انجام بشه با کلید این منجر میشه تغذیه سوییچینگ بسوزه و مهم نیس آمپر تغذیه چی هست و بعد از نظرات شما دوستان (چون پاور پی سی هم نوعی سوییچینگه) و اینکه ذکر کردید آمپر سوییچ بالاتر هم مشکل رو حل میکنه برای همین پرسیدم پس مشکل از قطع و وصل کردن مکرر موتور نیست؟ که اون دوستمون زحمت کشید مدار رو طراحی کرد منتهی نکات تخصصی داخلش هست که من متوجه نشدم خصوصا نوع دقیق قطعات رو
                      من حدود چهارده پونزده سالی میشه که با پی سی دیگه به اون شکل سر و کار نداشتم منتهی رفتم یه سرچ کردم پین آوت سیمها بود ولی بازم اون بخش سبز و سیاه رو که هردوی شما ذکر کردید رو متوجه نشدم. مگه پاور پشتش یه سیم سه شاخ برق ای سی نداره؟ و از سیمهایی که به کاربر میده به سه پنج و دوازده ولت دی سی تبدیل میکنه؛ غیر اینه؟

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : منبع تغذیه سوییچینگ یا ترانسفورماتور کاهنده؟

                        نوشته اصلی توسط cena1991 نمایش پست ها
                        منظورم از قطع و وصل این بود اونیکه بمن گفت سوییچینگ استفاده نکن جاش ترانس و پل دیود بذار (که باعث شد تاپیک بزنم اصلا) گفت چون قطع و وصل زیاد قراره انجام بشه با کلید این منجر میشه تغذیه سوییچینگ بسوزه و مهم نیس آمپر تغذیه چی هست و بعد از نظرات شما دوستان (چون پاور پی سی هم نوعی سوییچینگه) و اینکه ذکر کردید آمپر سوییچ بالاتر هم مشکل رو حل میکنه برای همین پرسیدم پس مشکل از قطع و وصل کردن مکرر موتور نیست؟ که اون دوستمون زحمت کشید مدار رو طراحی کرد منتهی نکات تخصصی داخلش هست که من متوجه نشدم خصوصا نوع دقیق قطعات رو
                        من حدود چهارده پونزده سالی میشه که با پی سی دیگه به اون شکل سر و کار نداشتم منتهی رفتم یه سرچ کردم پین آوت سیمها بود ولی بازم اون بخش سبز و سیاه رو که هردوی شما ذکر کردید رو متوجه نشدم. مگه پاور پشتش یه سیم سه شاخ برق ای سی نداره؟ و از سیمهایی که به کاربر میده به سه پنج و دوازده ولت دی سی تبدیل میکنه؛ غیر اینه؟
                        درود.
                        در پاور کامپیوتر رومیزی!! چند عدد سیم خروجی آمده است که به ترتیب طبق استاندارد :
                        سیم زرد +12 ولت!! سیم نارنجی +3.3 ولت !! و سیم قرمز +5 ولت است و سیم مشکی هم منفی مشترک است!!! و یک عدد سیم سبز هم در بین این سیم های خروجی وجود دارد که اگر ما آن سیم سبز را لخت کنیم و به یکی از سیم های مشکی بزنیم پاور روشن خواهد شد و ولتاژ 12 ولت و 3.3 ولت در خروجی ظاهر میگردد!!!!
                        اوباش مجازی یا ترول به انگلیسی):Troll) در گفتمان اینترنتی به افرادی گفته می*شود؛ که با رفتار مخرب در فضای وب به دنبال جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب محرک و توهین*آمیز هستند.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : منبع تغذیه سوییچینگ یا ترانسفورماتور کاهنده؟

                          نوشته اصلی توسط cena1991 نمایش پست ها
                          منظورم از قطع و وصل این بود اونیکه بمن گفت سوییچینگ استفاده نکن جاش ترانس و پل دیود بذار (که باعث شد تاپیک بزنم اصلا) گفت چون قطع و وصل زیاد قراره انجام بشه با کلید این منجر میشه تغذیه سوییچینگ بسوزه و مهم نیس آمپر تغذیه چی هست و بعد از نظرات شما دوستان (چون پاور پی سی هم نوعی سوییچینگه) و اینکه ذکر کردید آمپر سوییچ بالاتر هم مشکل رو حل میکنه برای همین پرسیدم پس مشکل از قطع و وصل کردن مکرر موتور نیست؟ که اون دوستمون زحمت کشید مدار رو طراحی کرد منتهی نکات تخصصی داخلش هست که من متوجه نشدم خصوصا نوع دقیق قطعات رو
                          من حدود چهارده پونزده سالی میشه که با پی سی دیگه به اون شکل سر و کار نداشتم منتهی رفتم یه سرچ کردم پین آوت سیمها بود ولی بازم اون بخش سبز و سیاه رو که هردوی شما ذکر کردید رو متوجه نشدم. مگه پاور پشتش یه سیم سه شاخ برق ای سی نداره؟ و از سیمهایی که به کاربر میده به سه پنج و دوازده ولت دی سی تبدیل میکنه؛ غیر اینه؟
                          دوست من، شما دنبال راه حل هستی یا دنبال طرح مسئله و بحث و بررسی علل انتخاب کدوم قطعه و...؟ هیچ کدوم از این دو حالت بد نیست ولی اگه دنبال راه حل هستی:
                          یک عدد پاور کامپیوتر (بعد از وصل برق پاور، برای به کار افتادن پاور، باید سیم سبز رنگ به یکی از سیم های مشکی وصل بشه و تمام. کار دیگه ای لازم نیست)
                          یک عدد سوئیچ قدرت مثل ماسفتIRFP064 (ترانزیستورهای BJT فروشگاه رو نگاه کردم، برای جریان 10 آمپر مناسب نبودن)
                          یک عدد دیود شاتکی جریان بالا که قراره با موتور موازی بشه مثل TSF20H100C
                          دو تا مقاومت، یکی حدود 20-30 اهم، و یکی هم حدود 2.2 کیلو یا 3.3 کیلو، یا حداکثر 4.7 کیلو
                          نحوه اتصال مثل همون نقشه که فرستادم هست، فقط به جای مقاومت R1 که تو عکس بود، مقاومت حدود 20-30 اهم میذاری. گیت رو هم با همون مقاومت حدود 3-4 کیلو اهم به زمین وصل میکنی.
                          بازم اگه مشکلت حل نشد، بهم پیام بده. دیگه همه چی رو واضح شرح دادم

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : منبع تغذیه سوییچینگ یا ترانسفورماتور کاهنده؟

                            نوشته اصلی توسط شاهرخ مستقیمی نمایش پست ها
                            دوست من، شما دنبال راه حل هستی یا دنبال طرح مسئله و بحث و بررسی علل انتخاب کدوم قطعه و...؟ هیچ کدوم از این دو حالت بد نیست ولی اگه دنبال راه حل هستی:
                            یک عدد پاور کامپیوتر (بعد از وصل برق پاور، برای به کار افتادن پاور، باید سیم سبز رنگ به یکی از سیم های مشکی وصل بشه و تمام. کار دیگه ای لازم نیست)
                            یک عدد سوئیچ قدرت مثل ماسفتIRFP064 (ترانزیستورهای BJT فروشگاه رو نگاه کردم، برای جریان 10 آمپر مناسب نبودن)
                            یک عدد دیود شاتکی جریان بالا که قراره با موتور موازی بشه مثل TSF20H100C
                            دو تا مقاومت، یکی حدود 20-30 اهم، و یکی هم حدود 2.2 کیلو یا 3.3 کیلو، یا حداکثر 4.7 کیلو
                            نحوه اتصال مثل همون نقشه که فرستادم هست، فقط به جای مقاومت R1 که تو عکس بود، مقاومت حدود 20-30 اهم میذاری. گیت رو هم با همون مقاومت حدود 3-4 کیلو اهم به زمین وصل میکنی.
                            بازم اگه مشکلت حل نشد، بهم پیام بده. دیگه همه چی رو واضح شرح دادم
                            آیا هر دو مشکلی داره؟ اینکه کسی بدنبال فهم علت باشه از نظر شما مشکلی داره ایرادی بهش وارد هست؟ بنده سوالی پرسیدم و بعد از اون برای بالا بردن اطلاعاتم همونطور که گفتم دلایلش رو پرسیدم و گفتم تاثیر قطعات در عمل چی هست.
                            حتما دوستان دیگه انقدر متخصص و متبحر هستن که نیازی به طرح پرسش ندارن.
                            ممنون از وقتی که گذاشتید

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : منبع تغذیه سوییچینگ یا ترانسفورماتور کاهنده؟

                              نوشته اصلی توسط cena1991 نمایش پست ها
                              منظورم از قطع و وصل این بود اونیکه بمن گفت سوییچینگ استفاده نکن جاش ترانس و پل دیود بذار (که باعث شد تاپیک بزنم اصلا) گفت چون قطع و وصل زیاد قراره انجام بشه با کلید این منجر میشه تغذیه سوییچینگ بسوزه و مهم نیس آمپر تغذیه چی هست و بعد از نظرات شما دوستان (چون پاور پی سی هم نوعی سوییچینگه) و اینکه ذکر کردید آمپر سوییچ بالاتر هم مشکل رو حل میکنه برای همین پرسیدم پس مشکل از قطع و وصل کردن مکرر موتور نیست؟ که اون دوستمون زحمت کشید مدار رو طراحی کرد منتهی نکات تخصصی داخلش هست که من متوجه نشدم خصوصا نوع دقیق قطعات رو
                              من حدود چهارده پونزده سالی میشه که با پی سی دیگه به اون شکل سر و کار نداشتم منتهی رفتم یه سرچ کردم پین آوت سیمها بود ولی بازم اون بخش سبز و سیاه رو که هردوی شما ذکر کردید رو متوجه نشدم. مگه پاور پشتش یه سیم سه شاخ برق ای سی نداره؟ و از سیمهایی که به کاربر میده به سه پنج و دوازده ولت دی سی تبدیل میکنه؛ غیر اینه؟
                              درود.
                              قطع و وصل مکرر میتونه باعث آسیب بشه ولی اگه
                              از پاور پی سی استفاده کنین و از یه دیود شاتکی
                              هم بهره بگیرین،این آسیب تقریبا به صفر میرسه.

                              بله درست میگین ولی اگه بخوایین پاورتون رو روشن کنین،
                              باید سیم سبز رو به سیم سیاه وصل کنین و در غیر
                              اینصورت شما فقط میتونین از خروجی ۵ ولت استند
                              بای استفاده کنین
                              مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                              https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X