اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

    با درود خدمت اعضای انجمن
    من یک مشکلی مواجه شدم
    اومدم لامپهای رشته ای راهنمای ماشین رو با LED عوض کردم ولی سرعت نواخت لامپها بعلت مقاومت کمترشون رفته بالا
    اتومات راهنما که در عکس پایین می بینید

    رو یک اصلاحاتی شامل تغییر بعضی خازن ها و مقاومتها دادم بهتر شد ولی بازم نواختش در هوای سرد با هوای گرم تفاوت داره که فکر کنم بعلت تاثیر دما روی مقاومت LED ها باشه
    میخوام بجاش کلا یک اتومات ساده ی راهنما رو از صفر طراحی کنم که مقاومت لامپ و مدار و هیچی نتونه روی کار و نواخت اون اثر بذاره و خیلی راحت با یک پتانسیومتر بتونم نواخت اون رو دستی تنظیم کنم
    دوستان چه پیشنهادی دارید ضمنا من خیلی حرفه ای نیستم که میکرو و اینها استفاده کنم با تشکر

    #2
    پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

    با سلام به شما
    این طرحی که شما لازم دارید با جوری باشه که زمان روشن
    ....بودن و زمان خاموش بودن لامپ یا LED را تنظیم کنه. یعنی باید
    دوتا ولوم تنظیم داشته باشه ....چنین مداری را چند سال پیش
    ساختم و خیلی هم خوب کار می کنه. ....یک مدار فلیپ فلاپ با دوتا ولوم و از کلکتور یکی از ترانزیستو رها برای
    تقویت به بیس ترانزیستور قدرت وصل میشه...( در این طرح با هر دو ولوم به اصطلاح... دیوتی *سایکل... را
    تغییر می دهیم.)... البته در اینترنت چنین نقشه هایی زیاد است
    اما اگر خواستی نقشه ام را .... لطفا اگر خواستی شماره خود را قرار بده تا برایتان بفرستم زیرا که کامپیوتر متاسفانه ندارم
    تا نقشه را در eca,قراربدهم.....ممنون و متشکر.
    جدیدترین ویرایش توسط فرزاد الکترونیک; ۱۰:۴۴ ۱۴۰۰/۰۲/۱۷.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

      با سلام
      این مدار شما با یک آی سی 555 که در حالت بی استابل کار کند و بیک رله فرمان دهد قابل ساخت است زمانهای روشن ماندن و خاموش ماندن هم کاملا مستقل از یکدیگر قابل تنظیم است من خودم این مدار را برای راه اندازی تایمر برف پاک کن اتوموبیل ساخته ام خوبی 555 اینستکه جریان خروجیش بالا است و میتواند مستقیما رله را راه اندازی کند .
      به مدارات بی استابل توسط 555 در وب مراجعه نمایید.مثلا لینک زیر :
      https://www.elprocus.com/bistable-mu...sing-555-timer
      /

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

        با سلام به دوستان
        ....به نظرم اگر از رله استفاده نشود خیلی بهتر است
        ...معایب رله این است که عمر کمی دارد در مقایسه با ترانزیستور
        ....و جرقه هم دارد..دوسر کنتاکت هایش.......به هر حال نظر سازنده مهم است....با تشکر...

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

          نوشته اصلی توسط فرزاد الکترونیک نمایش پست ها
          با سلام به شما
          این طرحی که شما لازم دارید با جوری باشه که زمان روشن
          ....بودن و زمان خاموش بودن لامپ یا LED را تنظیم کنه. یعنی باید
          دوتا ولوم تنظیم داشته باشه ....چنین مداری را چند سال پیش
          ساختم و خیلی هم خوب کار می کنه. ....یک مدار فلیپ فلاپ با دوتا ولوم و از کلکتور یکی از ترانزیستو رها برای
          تقویت به بیس ترانزیستور قدرت وصل میشه...( در این طرح با هر دو ولوم به اصطلاح... دیوتی *سایکل... را
          تغییر می دهیم.)... البته در اینترنت چنین نقشه هایی زیاد است
          اما اگر خواستی نقشه ام را .... لطفا اگر خواستی شماره خود را قرار بده تا برایتان بفرستم زیرا که کامپیوتر متاسفانه ندارم
          تا نقشه را در eca,قراربدهم.....ممنون و متشکر.
          بله دوست عزیز بی زحمت بفرستید لازم دارم
          البته یک خوبی رله چه نوع قدیمی سیم پیچی چه جدیدها که حالت جامدند اینست تق تق می کنه و آدم میفهمه راهنما روشنه
          جدیدترین ویرایش توسط Electr0nics; ۱۳:۵۴ ۱۴۰۰/۰۲/۱۸.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

            ضمنا دوستان ممکنست در تصویر اتومات راهنما بگویید مثبت و منفی ورودی کدامیک از این سه پایه هستند و خروجی کدامست و آیا مثبت است یا منفی ممنون

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

              نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
              با درود خدمت اعضای انجمن
              من یک مشکلی مواجه شدم
              اومدم لامپهای رشته ای راهنمای ماشین رو با LED عوض کردم ولی سرعت نواخت لامپها بعلت مقاومت کمترشون رفته بالا
              اتومات راهنما که در عکس پایین می بینید

              رو یک اصلاحاتی شامل تغییر بعضی خازن ها و مقاومتها دادم بهتر شد ولی بازم نواختش در هوای سرد با هوای گرم تفاوت داره که فکر کنم بعلت تاثیر دما روی مقاومت LED ها باشه
              میخوام بجاش کلا یک اتومات ساده ی راهنما رو از صفر طراحی کنم که مقاومت لامپ و مدار و هیچی نتونه روی کار و نواخت اون اثر بذاره و خیلی راحت با یک پتانسیومتر بتونم نواخت اون رو دستی تنظیم کنم
              دوستان چه پیشنهادی دارید ضمنا من خیلی حرفه ای نیستم که میکرو و اینها استفاده کنم با تشکر
              سلام و درود،
              اکثر فلشر های آماده و حتی اکثر مدارات اینترنت،عیب اونها
              این هست که با تغییر جریان کششی ،سرعت چشمک زدن هم تغییر میکنه.
              البته راه حل ساده و کار آمدی که وجود داره اینه که با چراغ راهنمای راست و چراغ راهنمای چپ، یدونه مقاومت 100 اهم 3 وات موازی کنین.( یعنی با چراغ راهنمای راست یدونه و با چراغ چپ هم یدونه دیگه). اینجوری سرعت چشمک زدن به وضع عادی میرسه.
              مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
              https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                بفرمایید اینم یه مدار بسیار ساده و کار آمد:


                https://s19.picofile.com/file/843299...B%B5%DB%B9.jpg
                MG]
                خازن مورد نیاز 25 ولت 10 میکرو فاراد ،دیود های مورد نیاز 1N4007 و رله مورد نیاز هم 12 ولتی هست.
                سوالی بود در خدمتم.
                موفق و پیروز باشید.
                جدیدترین ویرایش توسط HS1386; ۰۱:۳۸ ۱۴۰۰/۰۲/۱۸.
                مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                  با سلام به دوستان
                  ...این مدار خیلی خوب است فقط اشکالی که داره این است
                  که با تغییر ولوم فرکانس چشمک زدن لامپ تغییر می کند
                  اما دیوتی سایکل ...یعنی زمان روشن بودن و زمان خاموش بودن
                  لامپ را چگونه تغییر می دهید؟.....
                  لطفأ کاملش کنید....خیلی ممنون..

                  دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم
                  جدیدترین ویرایش توسط فرزاد الکترونیک; ۱۰:۰۱ ۱۴۰۰/۰۲/۱۸.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                    سلام مجدد،طبق پیشنهاد دوستمون جناب
                    « فرزاد الکترونیک» این هم مدارات کامل تر و بهبود یافته:


                    https://s18.picofile.com/file/843303...B%B1%DB%B6.jpg
                    قابلیت تغییر دایوتی سیکل: بله
                    قابلیت تغییر سرعت چشمک زدن:خیر
                    و

                    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم


                    https://s18.picofile.com/file/843303...B%B3%DB%B4.jpg
                    قابلیت تغییر سرعت:بله
                    قابلیت تغییر دایوتی سیکل: بله

                    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم


                    https://s18.picofile.com/file/843304...B%B1%DB%B3.jpg
                    قابلیت تغییر سرعت:بله
                    قابلیت تغییر دایوتی سیکل:بله


                    لازم به ذکر هست که قطعات تمام مدارات یکی هست.
                    مقدار پتانسیومتر هم 100 کیلو اهم هست.

                    دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                    اینم دیتاشیت NE555:

                    https://wle.ir/wp-content/uploads/20...-IC-Pinout.png
                    منبع دیتاشیت:
                    https://wle.ir/107/ic-ne555.html
                    باز هم سوالی بود درخدمتم.
                    موفق و پیروز باشید.
                    مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                    https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                      سلام
                      وقت بخیر
                      نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
                      با درود خدمت اعضای انجمن
                      من یک مشکلی مواجه شدم
                      اومدم لامپهای رشته ای راهنمای ماشین رو با LED عوض کردم ولی سرعت نواخت لامپها بعلت مقاومت کمترشون رفته بالا
                      اتومات راهنما که در عکس پایین می بینید

                      رو یک اصلاحاتی شامل تغییر بعضی خازن ها و مقاومتها دادم بهتر شد ولی بازم نواختش در هوای سرد با هوای گرم تفاوت داره که فکر کنم بعلت تاثیر دما روی مقاومت LED ها باشه
                      میخوام بجاش کلا یک اتومات ساده ی راهنما رو از صفر طراحی کنم که مقاومت لامپ و مدار و هیچی نتونه روی کار و نواخت اون اثر بذاره و خیلی راحت با یک پتانسیومتر بتونم نواخت اون رو دستی تنظیم کنم
                      دوستان چه پیشنهادی دارید ضمنا من خیلی حرفه ای نیستم که میکرو و اینها استفاده کنم با تشکر

                      راه و روشی که برای برطرف کردن ایراد سرعت فلاشر راهنما (در موارد استفاده از لامپ ال ای دی بجای لامپ فیلامانی ) ، در اکثر موارد اجرا میشه ، تنها موازی کردن یک مقاومت (50 وات - 6 اهم ) با خط راهنما هست .
                      بدون کمترین دستکاری در قطعات الکترونیکی و یا سیم کشی برقی خودرو .

                      با احترام
                      00/2/18

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                        با سپاس از همه ی دوستانی که همیاری کردن
                        نوشته اصلی توسط amir_moayeri نمایش پست ها
                        سلام
                        وقت بخیر


                        راه و روشی که برای برطرف کردن ایراد سرعت فلاشر راهنما (در موارد استفاده از لامپ ال ای دی بجای لامپ فیلامانی ) ، در اکثر موارد اجرا میشه ، تنها موازی کردن یک مقاومت (50 وات - 6 اهم ) با خط راهنما هست .
                        بدون کمترین دستکاری در قطعات الکترونیکی و یا سیم کشی برقی خودرو .

                        با احترام
                        00/2/18
                        چه جالب
                        فقط اگر زحمتی نیست تئوری قضیه رو هم توضیح بدین که چطوری میتونه اثر خودش رو بذاره
                        چون قیمتش هم کم نیست (حدود 170 هزار) و ممکنه اونم محدودیتهایی درست کنه ...
                        ضمنا علاوه بر ماجرای تغییر نواخت راهنما، یک اتفاق عجیبی دیگه که افتاده اینه که جفت راهنما (فلاشر) هم تقریبا بحال روشن دراومده و شاید هر 20-30 ثانیه خاموش و روشن میشه بعبارتی نواختش بسیار کند شده
                        جالب اینه که یونیت دزدگیر که در مواقع مختلف مثل احساس خطر و یا موقع باز کردن دربها میتونه باعث فعال شدن فلاشر بشه کار خودش رو درست انجام میده منظورم اینه ال ای دی شدن راهنماها روی نواخت فلاشری که اون روشن میکنه هیچ تاثیری نداشته. معلومه مدار هوشمند یونیت دزدگیر تاثیری از تغییر مقاومت راهنماها نمی گیره

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                          نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
                          با سپاس از همه ی دوستانی که همیاری کردن

                          چه جالب
                          فقط اگر زحمتی نیست تئوری قضیه رو هم توضیح بدین که چطوری میتونه اثر خودش رو بذاره
                          چون قیمتش هم کم نیست (حدود 170 هزار) و ممکنه اونم محدودیتهایی درست کنه ...
                          ضمنا علاوه بر ماجرای تغییر نواخت راهنما، یک اتفاق عجیبی دیگه که افتاده اینه که جفت راهنما (فلاشر) هم تقریبا بحال روشن دراومده و شاید هر 20-30 ثانیه خاموش و روشن میشه بعبارتی نواختش بسیار کند شده
                          جالب اینه که یونیت دزدگیر که در مواقع مختلف مثل احساس خطر و یا موقع باز کردن دربها میتونه باعث فعال شدن فلاشر بشه کار خودش رو درست انجام میده منظورم اینه ال ای دی شدن راهنماها روی نواخت فلاشری که اون روشن میکنه هیچ تاثیری نداشته. معلومه مدار هوشمند یونیت دزدگیر تاثیری از تغییر مقاومت راهنماها نمی گیره
                          سلام مجدد،
                          این مقاومت به عنوان بار مصنوعی عمل میکنه،یعنی جریان کششی رو افزایش میده.
                          و فلشر رو گول میزنه که انگار لامپ فابریک رشته ای استفاده شده.
                          موفق و پیروز باشید.
                          مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                          https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                            سه تا پرسش
                            من یه دنیا مقاومت از یک چهارم تا فکر کنم 20 وات دارم ولی این حتما باید مقاومتش 50W باشه؟
                            ضمنا من الیدی گذاشتم تا مصرف بیاد پایین ولی با تلفاتی که این مقاومت داره نقض غرض نمیشه؟
                            بعد آیا برای راهنمای راست و چپ هر کدوم یدونه مقاومت باید بست؟ و هیچ فرقی نمیکنه به چراغ راهنمای جلو باشه یا عقب؟
                            با سپاس

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : کمک برای طراحی مدار اتومات راهنمای خودرو

                              سلام
                              وقت بخیر
                              نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
                              با سپاس از همه ی دوستانی که همیاری کردن
                              چه جالب
                              # فقط اگر زحمتی نیست تئوری قضیه رو هم توضیح بدین که چطوری میتونه اثر خودش رو بذاره
                              چون قیمتش هم کم نیست (حدود 170 هزار) و ممکنه اونم محدودیتهایی درست کنه ...
                              ## ضمنا علاوه بر ماجرای تغییر نواخت راهنما، یک اتفاق عجیبی دیگه که افتاده اینه که جفت راهنما (فلاشر) هم تقریبا بحال روشن دراومده و شاید هر 20-30 ثانیه خاموش و روشن میشه بعبارتی نواختش بسیار کند شده
                              جالب اینه که یونیت دزدگیر که در مواقع مختلف مثل احساس خطر و یا موقع باز کردن دربها میتونه باعث فعال شدن فلاشر بشه کار خودش رو درست انجام میده منظورم اینه ال ای دی شدن راهنماها روی نواخت فلاشری که اون روشن میکنه هیچ تاثیری نداشته. معلومه مدار هوشمند یونیت دزدگیر تاثیری از تغییر مقاومت راهنماها نمی گیره


                              سه تا پرسش
                              ### من یه دنیا مقاومت از یک چهارم تا فکر کنم 20 وات دارم ولی این حتما باید مقاومتش 50W باشه؟
                              #### ضمنا من الیدی گذاشتم تا مصرف بیاد پایین ولی با تلفاتی که این مقاومت داره نقض غرض نمیشه؟

                              ##### بعد آیا برای راهنمای راست و چپ هر کدوم یدونه مقاومت باید بست؟ و هیچ فرقی نمیکنه به چراغ راهنمای جلو باشه یا عقب؟
                              با سپاس
                              # همانطور که دوستان فرمودند ، این مقاومت ، نقش لامپ مجازی برای ، بورد الکترونیکی رله راهنما، رو بازی میکنه .

                              ## این مورد بدلیل این هست که فرکانس فلاشر در سیستم دزدگیر ، کاملا مجزا و متفاوت با رله فلاشر راهنمای خودرو هست و کارکرد فلاشر دزدگیر و رله راهنمای خودرو ، با هم ، اختلالاتی رو در روشن و خاموش شدن لامپ راهنما ایجاد میکنه .


                              ### مشخصات استاندارد لامپ راهنمای خودرو 12 ولت / 21 وات هست ، که برای هر طرف(به ازاء سه لامپ فیلامانی ) میشه حدود 50 وات ، (دوعدد 12 ولت 21 وات برای راهنمای جلو عقب و یک عدد 12 ولت 8 یا 10 وات برای روی گلگیر " برای یک طرف ")


                              #### معمولا سرعت عملکرد (روشن / خاموش) ، شدت نور بیشتر ، و زیبایی و جذابیت در منبع نور ال ای دی ، ملاک تعویض با نوع لامپی هست (چه برای راهنما و چه برای سایر منابع نوری خودرو ، از جمله چراغهای عقب - جلو - داخل اطاق )، میزان مصرف در اولویت های بعد قرار میگیره .

                              ##### برای هر خط راهنما ، یک مقاومت (کلا دو عدد)

                              با احترام
                              00/2/20
                              جدیدترین ویرایش توسط amir_moayeri; ۲۰:۱۷ ۱۴۰۰/۰۲/۲۰.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X