اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

باتری ماشین در نقش خازن صافی در مدار

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    باتری ماشین در نقش خازن صافی در مدار

    سلام بر دوستان، وقت بخیر. در شارژهای ماشین بعد از دیود پل یکسوساز از خازن الکترولیت استفاده نمیشود. چون می*گویند که خود باتری ماشین در نقش خازن صافی عمل میکند
    این حرف درست است؟؟ و چقدر باتری ماشین در صاف کردن ولتاژ اعمالی از طرف ترانس 15 ولتی که توسط دیود پل یکسوسازی شده اما خازن صافی ندارد موثر است؟ آیا 100 ریپل را میگیرد؟ حقیقتا چون اسیلوسکوپ ندارم سوال کردم. به این دلیل این سوال را کردم چون میخواهم پایه ای مثبت باتری را به ورودی op-amp در حالی که ترانس به باتری متصل است اعمال کنم. حالا اگر ریپل داشته باشه اپ امپ دچار اشتباه میشود.
    جدیدترین ویرایش توسط mehrannohtanipour; ۱۲:۰۴ ۱۴۰۱/۰۳/۰۸.

    #2
    پاسخ : باتری ماشین در نقش خازن صافی در مدار

    باتری اسیدی زیاد به این موضوع حساس نیست ( نه به ریپل نه به سطح دقیق ولتاژ )

    ولی باتری نقش خازن رو بازی نمیکنه ... بخصوص اگر نسبت جریان نامی باتری کوچکتر از ۱۰برابر جریان شارژر باشه .

    در ژنراتور خودرویی سیستم سه فاز با فرکانس بالاست ۶ تا دیود خروجی جریان ac آلترناتور رو dc میکنن .
    بدلیل ماهیت ۳ فاز سیستم ریپل ها بسیار کوچکتر از پل دیود ترانسفورماتور تک فاز هستن و هیچوقت هم سطحشون مثل پل تک فاز بین صفر تا پیک بازی نمیکنه .

    با تمام این اوصاف در مورد آلترناتور خودرویی هم اگر تجهیزات حساس باشن ( مثل آمپلی فایر و رادیو پخش ) و در ورودیشون فیلتر*های مربوطه نصب نشه یا درست نصب نشه به وضوح میشه وجود ریپل در تغذیه رو تشخیص داد ( در سیستمهای صوتی به صورت نویزی که فرکانسش هم گام با سرعت موتور کم و زیاد میشه به گوش میرسه )

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : باتری ماشین در نقش خازن صافی در مدار

      نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
      باتری اسیدی زیاد به این موضوع حساس نیست ( نه به ریپل نه به سطح دقیق ولتاژ )

      ولی باتری نقش خازن رو بازی نمیکنه ... بخصوص اگر نسبت جریان نامی باتری کوچکتر از ۱۰برابر جریان شارژر باشه .

      در ژنراتور خودرویی سیستم سه فاز با فرکانس بالاست ۶ تا دیود خروجی جریان ac آلترناتور رو dc میکنن .
      بدلیل ماهیت ۳ فاز سیستم ریپل ها بسیار کوچکتر از پل دیود ترانسفورماتور تک فاز هستن و هیچوقت هم سطحشون مثل پل تک فاز بین صفر تا پیک بازی نمیکنه .

      با تمام این اوصاف در مورد آلترناتور خودرویی هم اگر تجهیزات حساس باشن ( مثل آمپلی فایر و رادیو پخش ) و در ورودیشون فیلتر*های مربوطه نصب نشه یا درست نصب نشه به وضوح میشه وجود ریپل در تغذیه رو تشخیص داد ( در سیستمهای صوتی به صورت نویزی که فرکانسش هم گام با سرعت موتور کم و زیاد میشه به گوش میرسه )
      سلام. ببینید من از خروجی پایه مثیت باتری که زیر شارژ است یه ورودی اپ امپ متصل است تا با ان کنترل شارژ باتری را داشته باشم. یکی از اساتید دانشگاه میگفت در اینجا باتری در نقش خازن صافی است

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : باتری ماشین در نقش خازن صافی در مدار

        توضیح دادم که ... در شارژرهای ارزانقیمت و جریان پایین باری که باتری روی خروجی میندازه اونقدر بزرگ هست ( بخصوص باتری خودرویی که باتری استارتره ) که ریپل ۱۰۰ هرتز تقریبا محو میشه ( تقریبا که میگم به این معنی نیست که واقعا ریپل نداریم ... اسکوپ بگذارید در حد چند ده میلی ولت ریپل داره )

        اکثر اپ امپهای امروزی psrr رنج بیش از ۷۰ دسی بل دارن که چند ده میلی ولت توی ۱۳.۶ ولت قسمتکوچکی میشه ( اگر اپ امپ گین بالا بسته شده باشه و تغذیه اش رو فیلتر مناسب نکنید همین چند ده میلی ولت هم تو خروجی میتونه مقدار قابل توجهی بشه )

        در ژنراتور خودرویی با جریانهای معمولا بیش از ۵۰ آمپر تا نزدیک ۱۰۰ آمپر سرو کار داریم که اونجا وجود یا عدم وجود باتری اثر چندانی نداره و ریپل ۳فاز خروجی آلترناتور کاملا اثر گذاره .

        برای کنترل شارژ باتری پایه ای که میخواید باهاش ولتاژ باتری رو مانیتور کنید ( که معمولا یک مقسم مقاومتیه ) یک فیلتر پایین گذر یا انتگرال گیر بسازید ( در اصل یک خازنه که با مقاومت های ساید مقسم فرکانس قطع فیلتر باید حدود یا پایین تر از فرکانس ریپل اتون باشه )
        جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۲۰:۵۲ ۱۴۰۱/۰۳/۰۸.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : باتری ماشین در نقش خازن صافی در مدار

          نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
          توضیح دادم که ... در شارژرهای ارزانقیمت و جریان پایین باری که باتری روی خروجی میندازه اونقدر بزرگ هست ( بخصوص باتری خودرویی که باتری استارتره ) که ریپل ۱۰۰ هرتز تقریبا محو میشه ( تقریبا که میگم به این معنی نیست که واقعا ریپل نداریم ... اسکوپ بگذارید در حد چند ده میلی ولت ریپل داره )

          اکثر اپ امپهای امروزی psrr رنج بیش از ۷۰ دسی بل دارن که چند ده میلی ولت توی ۱۳.۶ ولت قسمتکوچکی میشه ( اگر اپ امپ گین بالا بسته شده باشه و تغذیه اش رو فیلتر مناسب نکنید همین چند ده میلی ولت هم تو خروجی میتونه مقدار قابل توجهی بشه )

          در ژنراتور خودرویی با جریانهای معمولا بیش از ۵۰ آمپر تا نزدیک ۱۰۰ آمپر سرو کار داریم که اونجا وجود یا عدم وجود باتری اثر چندانی نداره و ریپل ۳فاز خروجی آلترناتور کاملا اثر گذاره .

          برای کنترل شارژ باتری پایه ای که میخواید باهاش ولتاژ باتری رو مانیتور کنید ( که معمولا یک مقسم مقاومتیه ) یک فیلتر پایین گذر یا انتگرال گیر بسازید ( در اصل یک خازنه که با مقاومت های ساید باید فرکانس قطع فیلتر باید پایین تر از فرکانس ریپل اتون باشه )
          ممنون. اپ امپ من آی سی lm358 است و به شکل اشمیت تریگر بسته شده است. و تغذیه اپ امپ با یک دیود بعد از خروجی 4 تا دیود پل جدا شده و خازن صافی و رگولاتور هم دارد.
          ورودی اپ امپ هم که از باتری میاد به پایه منفی و بدون تقسیم مقاومتی است.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : باتری ماشین در نقش خازن صافی در مدار

            ?????

            lm358 معمولی اپ امپ ریل تو ریل نیست ... شما مستقیم وصلش کردی به باتری ؟
            ( اپ امپ ریل تو ریل هم بود حداقل یک طبقه سیگنال کاندیشنر و فیلتر و پروتکشن لازمه )

            برای کاربرد به شکل اشمیت تریگر و تعریف آستانه پایین و بالا بهتره بجای اپ امپ از comparator استفاده کنید و ...

            موفق باشید

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : باتری ماشین در نقش خازن صافی در مدار

              ولتاژ تغذیه اپ امپ 12 ولت رگوله شده است. و خروجی را با یک مقاومت به بیس ترانزیستور تحریک کننده رله اعمال کردم. در چنین حالتی مهم نیست که خروجی اپ امپ ریل تو ریل نباشه.
              بله من پایه منفی ورودی اپ امپ را مستقیم به باتری وصل کردم

              دیدگاه

              لطفا صبر کنید...
              X