اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

    سلام
    یک یخچال سفری دارم که دو ورودی برق دارد. یک ورودی آن مخصوص 220 ولت متناوب است. ورودی دیگر آن مخصوص 12/24 ولت مستقیم است. متأسفانه فرد بی*دقتی ورودی 12/24 ولت را به پریز 220 ولت شهری زده است و باعث آسیب به دستگاه شده است. در تصویر زیر ورودیها و برد اصلی دستگاه را مشاهده فرمایید.


    آیا این نوع آسیب (آسیب دیدن مدار 12/24 ولت مستقیم بر اثر ورود برق 220 ولت متناوب به آن)، قابل رفع است؟
    آیا می*توان این دستگاه را به*نحوی تعمیر کرد که قسمت 12/24 ولت آن احیا شود؟
    جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۰۹:۵۸ ۱۴۰۱/۰۷/۱۶.

    #2
    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

    نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
    سلام
    یک یخچال سفری دارم که دو ورودی برق دارد. یک ورودی آن مخصوص 220 ولت متناوب است. ورودی دیگر آن مخصوص 12/24 ولت مستقیم است. متأسفانه فرد بی*دقتی ورودی 12/24 ولت را به پریز 220 ولت شهری زده است و باعث آسیب به دستگاه شده است. در تصویر زیر ورودیها و برد اصلی دستگاه را مشاهده فرمایید.


    آیا این نوع آسیب (آسیب دیدن مدار 12/24 ولت مستقیم بر اثر ورود برق 220 ولت متناوب به آن)، قابل رفع است؟
    آیا می*توان این دستگاه را به*نحوی تعمیر کرد که قسمت 12/24 ولت آن احیا شود؟
    درود، اینطور که به نظر میرسه ، منبع تغذیه این مدار نیم پل هست و کنترلر 494 یا 7500 داره.
    آیا منبع تغذیه خروجی داره؟
    فن ها و المان های خنک کننده رو تست کردین ؟
    آیا با 220 ولت کار میکنه؟
    مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
    https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

      مدار شما یه ترانفسفورمر فریت کوچک ایزو کوپلینگ دارد ویه ترانسفورمر فریت بزرگ مبدل اصلی 220 به 12 مثل پاور کامپیوتره پس تو همین انجمن تعمیر پاور کامپیوتر را سرچ و بیشتر عیب یابی را ببرید سمت 12 ولت

      دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم
      جدیدترین ویرایش توسط saeidssm; ۲۱:۴۰ ۱۴۰۱/۰۷/۱۹.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

        نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
        درود، اینطور که به نظر میرسه ، منبع تغذیه این مدار نیم پل هست و کنترلر 494 یا 7500 داره.
        آیا منبع تغذیه خروجی داره؟
        فن ها و المان های خنک کننده رو تست کردین ؟
        آیا با 220 ولت کار میکنه؟
        سلام
        1. مشخصات دقیق آی*سی قابل مشاهده در تصویر اینهاست:
        34CCHKK
        TL494CN
        2. ولتاژ ندادم تا حتی الامکان گرفتار خازنهای شارژشده نشوم. به نظر می*رسد خروجی منبع تغذیه، همان سیمهای سبز و زرد است. درست است؟ خروجی را از این دو سیم بررسی کنم؟
        3. آیا منظورتان این است که فنها کار می*کنند؟ منظورتان از المانهای خنک*کننده، رادیاتر زیر فنهاست؟ اگر بله، چگونه آن را تست کنم؟
        4. ولتاژ ندادم تا حتی الامکان گرفتار خازنهای شارژشده نشوم.
        جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۲۰:۱۶ ۱۴۰۱/۰۷/۲۰.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

          نوشته اصلی توسط saeidssm نمایش پست ها
          مدار شما یه ترانفسفورمر فریت کوچک ایزو کوپلینگ دارد ویه ترانسفورمر فریت بزرگ مبدل اصلی 220 به 12 مثل پاور کامپیوتره پس تو همین انجمن تعمیر پاور کامپیوتر را سرچ و بیشتر عیب یابی را ببرید سمت 12 ولت

          دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم
          در پست اول، عمدتاٌ بر قسمت 12/24 تأکید کرده*ام.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
            سلام
            1. مشخصات دقیق آی*سی قابل مشاهده در تصویر اینهاست:
            34CCHKK
            TL494CN
            2. ولتاژ ندادم تا حتی الامکان گرفتار خازنهای شارژشده نشوم. به نظر می*رسد خروجی منبع تغذیه، همان سیمهای سبز و زرد است. درست است؟ خروجی را از این دو سیم بررسی کنم؟
            3. آیا منظورتان این است که فنها کار می*کنند؟ منظورتان از المانهای خنک*کننده، رادیاتر زیر فنهاست؟ اگر بله، چگونه آن را تست کنم؟
            4. ولتاژ ندادم تا حتی الامکان گرفتار خازنهای شارژشده نشوم.
            1:پس حدسم درست بود.
            2: بله، سیم های سبز و زرد یا سیاه و قرمز
            3: ال مان های خنک کننده منظورم المان های
            TEC هستند که زیر حرارت گیر ها قرار دارن و
            سرما سازی میکنن.
            4:درک نمیکنم منظورتون از خازن های شارژ شده
            چیست.
            مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
            https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
              1:پس حدسم درست بود.
              2: بله، سیم های سبز و زرد یا سیاه و قرمز
              3: ال مان های خنک کننده منظورم المان های
              TEC هستند که زیر حرارت گیر ها قرار دارن و
              سرما سازی میکنن.
              4:درک نمیکنم منظورتون از خازن های شارژ شده
              چیست.
              2. سیمهای سیاه و قرمز، ورودی 12ولت/24ولت به مدار است (دو سیم زرد، ورودی 220ولت به مدار است). بنابراین به نظر می*رسد سیمهای زرد و سبز، خروجی مدار باشد چون به بردهای بعدی وصل می*شود.
              3. اگر مدار خروجی نداشته باشد، آیا بازهم لازم است در این مرحله المانهای خنک*کننده را تست کنم؟
              4. وقتی به مدار ولتاژ داده می*شود، خازنها شارژ می*شوند و خطرناک هستند. قبل از انجام کار تعمیراتی روی برد، باید یا آنها را تخلیه کرد و یا مدار را مدتی کنار گذاشت تا خازنها تخلیه شوند.
              4 -1. آیا می*شود اول تست قطعات را انجام داد، و بعد به مدار ولتاژ داد و ولتاژ قسمتهای مورد نظر را تست کرد؟
              جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۹:۳۸ ۱۴۰۱/۰۷/۲۲.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                2. سیمهای سیاه و قرمز، ورودی 12ولت/24ولت به مدار است (دو سیم زرد، ورودی 220ولت به مدار است). بنابراین به نظر می*رسد سیمهای زرد و سبز، خروجی مدار باشد چون به بردهای بعدی وصل می*شود.
                3. اگر مدار خروجی نداشته باشد، آیا بازهم لازم است در این مرحله المانهای خنک*کننده را تست کنم؟
                4. وقتی به مدار ولتاژ داده می*شود، خازنها شارژ می*شوند و خطرناک هستند. قبل از انجام کار تعمیراتی روی برد، باید یا آنها را تخلیه کرد و یا مدار را مدتی کنار گذاشت تا خازنها تخلیه شوند.
                4 -1. آیا می*شود اول تست قطعات را انجام داد، و بعد به مدار ولتاژ داد و ولتاژ قسمتهای مورد نظر را تست کرد؟
                ۲-صحیح
                ۳-قطعا، آلمان های خنک کننده رو به ۱۲ ولت dc
                وصل کنید، حداقل باید ۳ آمپر بکشن و سرما سازی
                کنن.
                ۴-خازن ها رو میشه با مقاومت ۱ کیلو اهم یا لامپ ۱۰۰
                وات رشته ای تخلیه کرد.
                ۵-بله که میشه تست قطعات انجام داد.
                مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                  نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                  ۵-بله که میشه تست قطعات انجام داد.
                  3. لطفا به عکس زیر نگاه کنید.

                  به نظر می*رسد دو سرفیش سفید، برق اصلی دو المان خنک*کننده هستند. دو سیمی که با فلش به آنها اشاره کرده*ام به برد تنظیم*کننده می*روند که در گوشه*ی راست پایین عکس دیده میشود می*روند. آیا به هرکدام از دو سرفیش 12ولت دی*سی وصل کنم و به دو سیمی که به برد تنظیم*کننده می*روند کاری نداشته باشم؟ این کار ایمن است و آسیبی نمی*زند؟

                  5. پس قبل از این که به ورودی 12/24ولت، ولتاژ بدهم، بپردازیم به تست قطعاتی از مدار 12/24ولت که معمولاً از ورود 220ولت آسیب می*بینند.
                  موافق هستید؟ اگر بله، روی عکس مشخص بفرمایید کدام قطعات را تست کنم (اگر لازم است بفرمایید عکس جدید بفرستم).
                  جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۹:۰۶ ۱۴۰۱/۰۷/۲۵.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                    نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                    5. پس قبل از این که به ورودی 12/24ولت، ولتاژ بدهم، بپردازیم به تست قطعاتی از مدار 12/24ولت که معمولاً از ورود 220ولت آسیب می*بینند.
                    موافق هستید؟ اگر بله، روی عکس مشخص بفرمایید کدام قطعات را تست کنم (اگر لازم است بفرمایید عکس جدید بفرستم).
                    قطعاتی که میتوانند با اعمال 220 به خروجی آسیب ببینند:
                    1- دیود شاتکی متصل به حرارت گیر
                    2- دیود زنر
                    3- دو عدد ترانزیستور C1815 یا C945
                    4- TL494 که راه تست ساده ای ندارد و باید تعویض شود.
                    مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                    https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                      نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                      قطعاتی که میتوانند با اعمال 220 به خروجی آسیب ببینند:
                      1- دیود شاتکی متصل به حرارت گیر
                      2- دیود زنر
                      3- دو عدد ترانزیستور C1815 یا C945
                      4- TL494 که راه تست ساده ای ندارد و باید تعویض شود.
                      (قبل از این که سوالی را درباره*ی این پاسخ شما مطرح کنم، یادآور می*شوم که بعد از ارسال این پاسخ توسط شما، من شماره*ی 3 را به پست 9 افزودم. لطفاً به آن نگاه کنید.)

                      1. آیا دیود شاتکی، همان قطعه*ی متصل به حرارت*گیر شماره*ی 1 است که من روی تصویر زیر مشخص کرده*ام؟
                      2. آیا دیودهای زنری که می*توانند آسیب دیده باشند، شماره*های 2 و 3 هستند که من روی تصویر زیر مشخص کرده*ام؟
                      3. آیا ترانزیستورهایی که می*توانند آسیب دیده باشند، شماره*های 4 و 5 هستند که من روی تصویر زیر مشخص کرده*ام؟
                      جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۰۹:۲۳ ۱۴۰۱/۰۷/۲۸.

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                        (قبل از این که سوالی را درباره*ی این پاسخ شما مطرح کنم، یادآور می*شوم که بعد از ارسال این پاسخ توسط شما، من شماره*ی 3 را به پست 9 افزودم. لطفاً به آن نگاه کنید.)

                        1. آیا دیود شاتکی، همان قطعه*ی متصل به حرارت*گیر شماره*ی 1 است که من روی تصویر زیر مشخص کرده*ام؟
                        2. آیا دیودهای زنری که می*توانند آسیب دیده باشند، شماره*های 2 و 3 هستند که من روی تصویر زیر مشخص کرده*ام؟
                        3. آیا ترانزیستورهایی که می*توانند آسیب دیده باشند، شماره*های 4 و 5 هستند که من روی تصویر زیر مشخص کرده*ام؟
                        بله، میتونید با رعایت قطبین ۱۲ ولت DC را به خود آلمان
                        های خنک کننده متصل کرده ، باید تا ۱۰ ثانیه دیواره درون
                        یخچال خنک شده و حرارت گیر ها داغ کنند،
                        در این صورت آلمان های خنک کننده سالم هستند.
                        نشانه دیگر ، کشیدن جریانی بین 5 تا 10 آمپر می*باشد.
                        ( هر آلمان خنک کننده حدود ۳ آمپر میکشد.)
                        جواب هر سه سوال هم بله می*باشد.
                        مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                        https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                          بله، میتونید با رعایت قطبین ۱۲ ولت DC را به خود آلمان
                          های خنک کننده متصل کرده ، باید تا ۱۰ ثانیه دیواره درون
                          یخچال خنک شده و حرارت گیر ها داغ کنند،
                          در این صورت آلمان های خنک کننده سالم هستند.
                          نشانه دیگر ، کشیدن جریانی بین 5 تا 10 آمپر می*باشد.
                          ( هر آلمان خنک کننده حدود ۳ آمپر میکشد.)
                          هریک از دو المان را جداگانه تست کردم.
                          با منبع تغذیه*ی کامپیوتر، 12.08 ,ولت به هر کدام از دو المان خنک*کننده وصل کردم. ولتاژ را در سرفیش اندازه گرفتم که به 10.70 افت می*کرد. دیواره*ی داخل یخچال در زیر آن المان خنک می*شد.
                          جریانی که کشیده می*شد در حدود 230 تا 240 میلی*آمپر (0.230 تا 0.240 آمپر) بود.

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                            هریک از دو المان را جداگانه تست کردم.
                            با منبع تغذیه*ی کامپیوتر، 12.08 ,ولت به هر کدام از دو المان خنک*کننده وصل کردم. ولتاژ را در سرفیش اندازه گرفتم که به 10.70 افت می*کرد. دیواره*ی داخل یخچال در زیر آن المان خنک می*شد.
                            جریانی که کشیده می*شد در حدود 230 تا 240 میلی*آمپر (0.230 تا 0.240 آمپر) بود.
                            یک جای کار می*لنگد.
                            اینکه میگویید به دو سر فیش 10.7 ولت میرسد،
                            و ا لمان تنها 240 میلی آمپر جریان میکشد
                            ( که تنها 2.5 وات میشود! )
                            و از طرفی سرما سازی هم وجود دارد،
                            یا سیم ها حدود 5 اهم مقاومت داشته!
                            که از سیم های آلومینیومی هم بعید است
                            یا اینکه اندازه گیری جریان مشکل داشته.
                            مورد دوم محتمل تر می*باشد.
                            اما اگر سرما سازی به اندازه کافی است، میرویم
                            سراغ تست و آزمایش قطعات برد.
                            مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                            https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر برد یخچال سفری

                              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                              یک جای کار می*لنگد.
                              اینکه میگویید به دو سر فیش 10.7 ولت میرسد،
                              و ا لمان تنها 240 میلی آمپر جریان میکشد
                              ( که تنها 2.5 وات میشود! )
                              و از طرفی سرما سازی هم وجود دارد،
                              یا سیم ها حدود 5 اهم مقاومت داشته!
                              که از سیم های آلومینیومی هم بعید است
                              یا اینکه اندازه گیری جریان مشکل داشته.
                              مورد دوم محتمل تر می*باشد.
                              اما اگر سرما سازی به اندازه کافی است، میرویم
                              سراغ تست و آزمایش قطعات برد.
                              منظورتان از «مورد دوم» کدام است؟ مشکل در اندازه*گیری جریان؟ جریان را به صورت قرار دادن مولتیمتر به*صورت سری بین مثبت منبع تغذیه و مثبت المان اندازه گرفتم.

                              نمی*توانم با اطمینان بگویم که سرماسازی به*اندازه*ی کافی بود.
                              آیا المانهای خنک*کننده به مرور ضعیف نمیشوند؟
                              جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۶:۱۷ ۱۴۰۱/۰۸/۰۳.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X