اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

    سلام بر شما
    یکی از دوستان یک چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721) به من سپرده است برای رفع عیب.
    عیوب این چراغ موارد زیر را شامل می*شود:
    1. دیودهای ال*ای*دی (90 دیود) هنگام استفاده از باتریها (6 باتری 4ولت با ظرفیت 400/500میلی*آمپر ساعت) بسیار کم*سو هستند.
    2. دیودهای ال*ای*دی هنگام وصل بودن دستگاه به برق شهر نیز کم*سو هستند.
    3. باتری*ای که منفی آن مستقیماً به برد وصل شده است (به عکس سوم نگاه کنید)، در هنگام وصل بودن دستگاه به برق شهری، اصلاً افزایش ولتاژ پیدا نمیکند. (احتمالاً این باعث میشود که باتریهای دیگر نیز شارژ نشوند.) حتا با عوض کردن این باتری نیز مشکل حل نشد.
    عکسها (روی عکسها کلیک کنید تا نسخه*ی بسیار بزرگ آنها را در سایت میزبان ببینید):





    عیوب دستگاه ناشی از خازنی که در حال حاضر ترکیده است (و در عکس اول مشاهده میشود) نیست، زیرا دستگاه قبل از ترکیدن این خازن، همه*ی عیوب مذکور را داشت. (این خازن به این علت ترکید که در حالی که باتری مذکور در شماره*ی 3 از مدار بیرون آورده شده بود دستگاه به برق شهر زده شد.)

    پرسشها:
    به نظر شما، عیوب این دستگاه ناشی از چه عامل و یا عواملی است؟
    برای رفع عیوب آن چه اقداماتی باید انجام داد؟
    جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۳:۴۴ ۱۴۰۱/۰۹/۲۲.

    #2
    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

    نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
    سلام بر شما
    یکی از دوستان یک چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721) به من سپرده است برای رفع عیب.
    عیوب این چراغ موارد زیر را شامل می*شود:
    1. دیودهای ال*ای*دی (90 دیود) هنگام استفاده از باتریها (6 باتری 4ولت با ظرفیت 400/500میلی*آمپر ساعت) بسیار کم*سو هستند.
    2. دیودهای ال*ای*دی هنگام وصل بودن دستگاه به برق شهر نیز کم*سو هستند.
    3. باتری*ای که منفی آن مستقیماً به برد وصل شده است (به عکس سوم نگاه کنید)، در هنگام وصل بودن دستگاه به برق شهری، اصلاً افزایش ولتاژ پیدا نمیکند. (احتمالاً این باعث میشود که باتریهای دیگر نیز شارژ نشوند.) حتا با عوض کردن این باتری نیز مشکل حل نشد.
    عکسها (روی عکسها کلیک کنید تا نسخه*ی بسیار بزرگ آنها را در سایت میزبان ببینید):





    عیوب دستگاه ناشی از خازنی که در حال حاضر ترکیده است (و در عکس اول مشاهده میشود) نیست، زیرا دستگاه قبل از ترکیدن این خازن، همه*ی عیوب مذکور را داشت. (این خازن به علت زدن دستگاه به برق شهر در حالی که باتری مذکور در شماره*ی 3 جدا شده بود ترکیده است.)

    پرسشها:
    به نظر شما، عیوب این دستگاه ناشی از چه عامل و یا عواملی است؟
    برای رفع عیوب آن چه اقداماتی باید انجام داد؟
    باتری سلید اسید همیشه باید در حال شارژر و دشارژر باشه واگرنه میخوابه

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

      نوشته اصلی توسط electronium نمایش پست ها
      باتری سلید اسید همیشه باید در حال شارژر و دشارژر باشه واگرنه میخوابه
      نکته*ی شما درباره*ی باتری اسیدی درست است. اما عیوب این دستگاه ناشی از خرابی باتری نیست، به دو دلیل: ۱. حتا با عوض کردن باتری*ای که ولتاژش افزایش نمی*یافت، هیچ*کدام از عیوب دستگاه برطرف نشد. ۲. حتا وقتی دستگاه به برق شهری وصل است، ال*ای*دی*ها کم*سو هستند. دلیل اول مهمتر است.

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
        نکته*ی شما درباره‎ی باتری اسیدی درست است. اما عیوب این دستگاه ناشی از خرابی باتری نیست، به دو دلیل: ۱. حتا با عوض کردن باتری‎ای که ولتاژش افزایش نمی*یافت، هیچ‎کدام از عیوب دستگاه برطرف نشد. ۲. حتا وقتی دستگاه به برق شهری وصل است، ال‎ای‎دی‎ها کم‎سو هستند. دلیل اول مهمتر است.
        درود،
        ساز و کار این چراغ قوه ها بگونه ای است که هنگام
        متصل بودن به برق ، اجازه روشن شدن به LED ها را
        نمی*دهد.
        به نظر می*رسد هر دو خازن الکترولیت مدار ترکیده و دو
        عدد مقاومت نیز سوخته.
        شماتیک این نوع چراغ قوه ها را داشتم، اگر پیدا کردم و مناسب
        بود، ارسال میکنم.
        مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
        https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

          نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
          درود،
          ساز و کار این چراغ قوه ها بگونه ای است که هنگام
          متصل بودن به برق ، اجازه روشن شدن به LED ها را
          نمی*دهد.
          به نظر می*رسد هر دو خازن الکترولیت مدار ترکیده و دو
          عدد مقاومت نیز سوخته.
          شماتیک این نوع چراغ قوه ها را داشتم، اگر پیدا کردم و مناسب
          بود، ارسال میکنم.
          سلام و تحیت
          1. چراغ قوه نیست، بلکه همان*طور که در عنوان موضوع و متن پست اول عرض کردم، «چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)» است.
          2. این چراغ، هنگام اتصال به برق، اجازه*ی روشن شدن را به ال*ای*دی*ها میدهد. یک نمونه*ی سالم آن هم دم دستم هست و آن هم همینطور است.
          3. نوارهای رنگی مقاومتهای تیره شده، قابل تشخیص نیست. حدس میزنید چند اهم باشند؟
          جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۹:۳۰ ۱۴۰۱/۰۹/۲۳.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
            چراغ قوه نیست، بلکه همان*طور که در عنوان موضوع و متن پست اول عرض کردم، «چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)» است.

            دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم



            چراغ قوه نیست، بلکه همان*طور که در عنوان موضوع و متن پست اول عرض کردم، «چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)» است.
            صحیح می*فرمایید ، ولی از نظر مدار داخلی چراغ
            قوه و چراغ اضطراری تفاوتی ندارند.
            مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
            https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

              نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
              صحیح می*فرمایید ، ولی از نظر مدار داخلی چراغ
              قوه و چراغ اضطراری تفاوتی ندارند.
              2. این چراغ، هنگام اتصال به برق، اجازه*ی روشن شدن را به ال*ای*دی*ها میدهد. یک نمونه*ی سالم آن هم دم دستم هست و آن هم همینطور است.

              3. نوارهای رنگی مقاومتهای تیره شده، قابل تشخیص نیست. حدس میزنید چند اهم باشند؟

              4. عیوب دستگاه ناشی از خازنی که در حال حاضر ترکیده است (و در عکس اول مشاهده میشود) نیست، زیرا دستگاه قبل از ترکیدن این خازن، همه*ی عیوب مذکور را داشت. (این خازن به این علت ترکید که در حالی که باتری مذکور در شماره*ی 3 از مدار بیرون آورده شده بود دستگاه به برق شهر زده شد.)

              5. نمونه*ی دیگری از این دستگاه نزد من هست که هیچکدام از عیوب گفته*شده در پست 1 را ندارد در حالی که در آن نیز همان دو مقاومتْ تیره/سوخته شده*اند. بنابراین سوال زیر پیش می*آید:
              عیوبی که در پست 1 گفتم، آیا ,واقعاً ناشی از دو مقاومت تیره/سوخته است، و آیا تعویض دو مقاومت تیره/سوخته، آن عیوب را رفع خواهد کرد؟
              جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۹:۴۵ ۱۴۰۱/۰۹/۲۳.

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                2. این چراغ، هنگام اتصال به برق، اجازه*ی روشن شدن را به ال*ای*دی*ها میدهد. یک نمونه*ی سالم آن هم دم دستم هست و آن هم همینطور است.

                3. نوارهای رنگی مقاومتهای تیره شده، قابل تشخیص نیست. حدس میزنید چند اهم باشند؟

                4. عیوب دستگاه ناشی از خازنی که در حال حاضر ترکیده است (و در عکس اول مشاهده میشود) نیست، زیرا دستگاه قبل از ترکیدن این خازن، همه*ی عیوب مذکور را داشت. (این خازن به این علت ترکید که در حالی که باتری مذکور در شماره*ی 3 از مدار بیرون آورده شده بود دستگاه به برق شهر زده شد.)

                5. نمونه*ی دیگری از این دستگاه نزد من هست که هیچکدام از عیوب گفته*شده در پست 1 را ندارد در حالی که در آن نیز همان دو مقاومتْ تیره/سوخته شده*اند. بنابراین سوال زیر پیش می*آید:
                عیوبی که در پست 1 گفتم، آیا ,واقعاً ناشی از دو مقاومت تیره/سوخته است، و آیا تعویض دو مقاومت تیره/سوخته، آن عیوب را رفع خواهد کرد؟
                2.ترانزیستور های مدار برای این بکار رفته اند که
                جلوی روشن شدن دستگاه هنگام شارژ را بگیرند.
                3-میتوانید چراغ سالم را باز کرده و مقادیر را بدست
                آورید.
                اما مقاومت سوخته کنار خازن پلی استر میتواند بین 330 اهم
                تا 3.3 کیلو اهم متغییر باشد.
                و مقاومت سوخته کنار ترانزیستور ها میتواند بین 1 تا
                4.7 کیلو اهم متغییر باشد.
                4. یکی از مقاومت ها مربوط به چراغ شارژ شدن و دیگری
                برای جلوگیری از روشن شدن هنگام شارژ می*باشد.
                بنابراین علت روشن نشدن این چراغ میتواند ناشی از خرابی
                ترانزیستور های C945 و 8050 مدار باشد.

                دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                2. این چراغ، هنگام اتصال به برق، اجازه*ی روشن شدن را به ال*ای*دی*ها میدهد. یک نمونه*ی سالم آن هم دم دستم هست و آن هم همینطور است.

                3. نوارهای رنگی مقاومتهای تیره شده، قابل تشخیص نیست. حدس میزنید چند اهم باشند؟

                4. عیوب دستگاه ناشی از خازنی که در حال حاضر ترکیده است (و در عکس اول مشاهده میشود) نیست، زیرا دستگاه قبل از ترکیدن این خازن، همه*ی عیوب مذکور را داشت. (این خازن به این علت ترکید که در حالی که باتری مذکور در شماره*ی 3 از مدار بیرون آورده شده بود دستگاه به برق شهر زده شد.)

                5. نمونه*ی دیگری از این دستگاه نزد من هست که هیچکدام از عیوب گفته*شده در پست 1 را ندارد در حالی که در آن نیز همان دو مقاومتْ تیره/سوخته شده*اند. بنابراین سوال زیر پیش می*آید:
                عیوبی که در پست 1 گفتم، آیا ,واقعاً ناشی از دو مقاومت تیره/سوخته است، و آیا تعویض دو مقاومت تیره/سوخته، آن عیوب را رفع خواهد کرد؟
                2.ترانزیستور های مدار برای این بکار رفته اند که
                جلوی روشن شدن دستگاه هنگام شارژ را بگیرند.
                3-میتوانید چراغ سالم را باز کرده و مقادیر را بدست
                آورید.
                اما مقاومت سوخته کنار خازن پلی استر میتواند بین 330 اهم
                تا 3.3 کیلو اهم متغییر باشد.
                و مقاومت سوخته کنار ترانزیستور ها میتواند بین 1 تا
                4.7 کیلو اهم متغییر باشد.
                4. یکی از مقاومت ها مربوط به چراغ شارژ شدن و دیگری
                برای جلوگیری از روشن شدن هنگام شارژ می*باشد.
                بنابراین علت روشن نشدن این چراغ میتواند ناشی از خرابی
                ترانزیستور های C945 و 8050 مدار باشد.
                مداری ساده و عملی برای صرفه جویی در مصرف برق خانه:
                https://www.eca.ir/forums/thread89900.html

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                  نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                  سلام بر شما
                  یکی از دوستان یک چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721) به من سپرده است برای رفع عیب.
                  عیوب این چراغ موارد زیر را شامل می*شود:
                  1. دیودهای ال*ای*دی (90 دیود) هنگام استفاده از باتریها (6 باتری 4ولت با ظرفیت 400/500میلی*آمپر ساعت) بسیار کم*سو هستند.
                  2. دیودهای ال*ای*دی هنگام وصل بودن دستگاه به برق شهر نیز کم*سو هستند.
                  3. باتری*ای که منفی آن مستقیماً به برد وصل شده است (به عکس سوم نگاه کنید)، در هنگام وصل بودن دستگاه به برق شهری، اصلاً افزایش ولتاژ پیدا نمیکند. (احتمالاً این باعث میشود که باتریهای دیگر نیز شارژ نشوند.) حتا با عوض کردن این باتری نیز مشکل حل نشد.
                  عکسها (روی عکسها کلیک کنید تا نسخه*ی بسیار بزرگ آنها را در سایت میزبان ببینید):





                  عیوب دستگاه ناشی از خازنی که در حال حاضر ترکیده است (و در عکس اول مشاهده میشود) نیست، زیرا دستگاه قبل از ترکیدن این خازن، همه*ی عیوب مذکور را داشت. (این خازن به این علت ترکید که در حالی که باتری مذکور در شماره*ی 3 از مدار بیرون آورده شده بود دستگاه به برق شهر زده شد.)

                  پرسشها:
                  به نظر شما، عیوب این دستگاه ناشی از چه عامل و یا عواملی است؟
                  برای رفع عیوب آن چه اقداماتی باید انجام داد؟
                  در درجه اول خارج کردن یک باتری از مدار هیچ اتصال یا بار اضافه یی به وجود نمیاره که باعث ترکیدن خازن بشه. اتفاقا باعث میشه جریان کاهش پیدا کنه و فشار کمتری به مدار و خازن بیاد.
                  دوما، اولین کاری که میکنید اون مقاومت هایی که سیاه شدن را عوض کنید. واسه فهمیدن ظرفیتشون هم از روی مدار برشون دارین و با مولتی متر تست کنید تا بفهمید چند اهم هستن. اگر هم سوختن از اون یکی چراغ سالمی که دارین استفاده کنید تا بفهمید چند اهم هستن. واسه اینکه دوباره اینطوری سیاه نشن از مقاومت قوی تر 1 یا 0.5 وات استفاده کنید.
                  در مورد مشکل هم باید عرض کنم ، اون دو تا مقاومت سیاه شده فقط مربوط به پروسه شارژ هستن و زمانی که دستگاه به برق شهر وصل نیست اوئا اصلا تو مدار قرار ندارن. اینکه وقتی هم برق وصله بازهم چراغ روشن میشه، دلیلش سوختن اون مقاوتیه که سیاه شده و نزدیکه ال ای دیه، یا خرابی و نشتی خازن الکترولیت نزدیک ال ای دی. چون همونطور که دوستمون گفت نباید وقتی باطری ها در حال شارژ هستن چراغ روشن بشه.
                  واسه رفع مشکل هم به این ترتیب عمل کنید: برق 220 ولت را از دستگاه جدا کنید. اول باتریها را چک کنید و مطمئن بشید ولتاژ کافی را تامین میکنن. اگر ولتاژشون خیلی کم بود همه باتریها را جدا کنید و به جاش یه برق 8 ولت وصل کنید و ببینید مشکل حل میشه یا خیر. اگر با این کار مشکل حل نشد با توجه به عکسی که گذاشتم چراغ را روشن کنید(همچنان برق 220 قطع باشد) و با ولت متر اول ولتاژ بین دو نقطه قرمز را تست کنید. باید صفر ولت نشان دهد اگر عددی بیشتر از 0.1 یا 0.2 نشان داد در نتیجه کنتاکت های اون کلید نخیه اکسید شده و مشکل از اونه. اگر مشکل از اون نبود برید مرحله بعد، حین روشن بودن چراغ، یک بار ولتاژ بین نقطه زرد و آبی را تست کنید و یکبار هم ولتاژ بین نقطه زرد و سبز در حین انجام کار حالت کلید را تغییر دهید. اگر کلید سالم باشد باید نتیجه تست ها همه صفر یا در همان حد 0.1 یا 0.2 ولت باشد. اگر عدد بزرگتری رویت کردید در نتیجه این کلید خراب است. اگر خرابی از کلیدها نبود خازن الکترولیت کنار ال ای دی را چک کنید که سالم باشه و نشتی نداشته باشه. آخرین احتمال هم که البته خیلی بعیده، دو ترانزیستوری که دورتر از ال ای دی قرار گرفتن و مقاومت کنارشون هست.
                  موفق باشید.

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                    نوشته اصلی توسط HS1386 نمایش پست ها
                    2.ترانزیستور های مدار برای این بکار رفته اند که
                    جلوی روشن شدن دستگاه هنگام شارژ را بگیرند.
                    3-میتوانید چراغ سالم را باز کرده و مقادیر را بدست
                    آورید.
                    اما مقاومت سوخته کنار خازن پلی استر میتواند بین 330 اهم
                    تا 3.3 کیلو اهم متغییر باشد.
                    و مقاومت سوخته کنار ترانزیستور ها میتواند بین 1 تا
                    4.7 کیلو اهم متغییر باشد.
                    4. یکی از مقاومت ها مربوط به چراغ شارژ شدن و دیگری
                    برای جلوگیری از روشن شدن هنگام شارژ می*باشد.
                    بنابراین علت روشن نشدن این چراغ میتواند ناشی از خرابی
                    ترانزیستور های C945 و 8050 مدار باشد.
                    3. از این نوع چراغ الآن دو عدد دم دستم هست. چراغ الف، عیوب گفته*شده در پست 1 را دارد. چراغ ب، آن عیوب را ندارد و همه*ی انتظارات معمولی از این چراغ را برآورده میکند به این معنی که شارژ میشود و نورش خوب است. همانطور که عرض کردم دو مقاومت این چراغ سالم (البته اگر بتوان فرض کرد که چراغ ب سالم است) نیز تیره*شده/سوخته هستند. اگر منظور شما از چراغ سالم، این چراغ ب است، که از مطالب پستهای قبل معلوم میشود آن باز کرده بوده*ام و مقاومتهای آن نیز تیره*شده/سوخته بوده*اند. اگر منظور شما از چراغ سالم، چراغ دیگری است، که من جز این دو، چراغ مشابه دیگری ندارم.

                    آیا بین 330 اهم تا 3.3 کیلو اهم، هر مقاومتی را میتوانم جایگزین کنم؟
                    آیا بین 1 تا 4.7 کیلو اهم، هر مقاومتی را میتوانم جایگزین کنم؟

                    4. از این سه ترانزیستور، آن که نزدیک خازن است C945 است، و دو تای دیگر HSD965 هستند. تا آنجا که من جستجو کردم بیس این ترانزیستورها، پایه*ی سمت راست است.
                    این سه ترانزیستور را بیرون از برد آزمایش کردم.
                    نتیجه*ی آزمایش C945: بیس به کلکتور، و بیس به امیتر، راه نمی*دهد. (کلکتور به بیس، و امیتر به بیس، راه نمی*دهد.)
                    نتیجه*ی آزمایش دو HSD965: بیس به کلکتور، و بیس به امیتر، راه می*دهد اما مقدارشان برابر است در حالی که امیتر باید بیشتر از کلکتور باشد. (کلکتور به بیس، و امیتر به بیس، راه نمی*دهد.)
                    تا آنجا که من اطلاع دارم، این نتائج نشان*دهنده*ی معیوب بودن هر سه ترانزیستور است.
                    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــ
                    پرسشی درباره*ی وظیفه*ی سه ترانزیستور مذکور:
                    شما در ابتدا و انتهای پستتان این دو مطلب را گفته*اید: «ترانزیستور های مدار برای این بکار رفته اند که جلوی روشن شدن دستگاه هنگام شارژ را بگیرند....علت روشن نشدن این چراغ میتواند ناشی از خرابی ترانزیستور های C945 و 8050 مدار باشد.»
                    اگر درست متوجه شده باشم، شما در جمله*ی اول، وظیفه*ی سه ترانزیستور این مدار را جلوگیری از روشن شدن چراغ در حالت شارژ (وصل بودن به 220) دانسته*اید. در جمله*ی دوم، بیان می*کنید که سه ترانزیستور در روشن کردن چراغ (نیز) وظیفه*ای دارند.
                    پرسش من: آیا سه ترانزیستور، هر دوی این وظیفه*ها را دارند؟
                    جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۲:۰۲ ۱۴۰۱/۰۹/۲۶.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                      نوشته اصلی توسط mehdimirzaie نمایش پست ها
                      در درجه اول خارج کردن یک باتری از مدار هیچ اتصال یا بار اضافه یی به وجود نمیاره که باعث ترکیدن خازن بشه. اتفاقا باعث میشه جریان کاهش پیدا کنه و فشار کمتری به مدار و خازن بیاد.
                      دوما، اولین کاری که میکنید اون مقاومت هایی که سیاه شدن را عوض کنید. واسه فهمیدن ظرفیتشون هم از روی مدار برشون دارین و با مولتی متر تست کنید تا بفهمید چند اهم هستن. اگر هم سوختن از اون یکی چراغ سالمی که دارین استفاده کنید تا بفهمید چند اهم هستن. واسه اینکه دوباره اینطوری سیاه نشن از مقاومت قوی تر 1 یا 0.5 وات استفاده کنید.
                      در مورد مشکل هم باید عرض کنم ، اون دو تا مقاومت سیاه شده فقط مربوط به پروسه شارژ هستن و زمانی که دستگاه به برق شهر وصل نیست اوئا اصلا تو مدار قرار ندارن. اینکه وقتی هم برق وصله بازهم چراغ روشن میشه، دلیلش سوختن اون مقاوتیه که سیاه شده و نزدیکه ال ای دیه، یا خرابی و نشتی خازن الکترولیت نزدیک ال ای دی. چون همونطور که دوستمون گفت نباید وقتی باطری ها در حال شارژ هستن چراغ روشن بشه.
                      واسه رفع مشکل هم به این ترتیب عمل کنید: برق 220 ولت را از دستگاه جدا کنید. اول باتریها را چک کنید و مطمئن بشید ولتاژ کافی را تامین میکنن. اگر ولتاژشون خیلی کم بود همه باتریها را جدا کنید و به جاش یه برق 8 ولت وصل کنید و ببینید مشکل حل میشه یا خیر. اگر با این کار مشکل حل نشد با توجه به عکسی که گذاشتم چراغ را روشن کنید(همچنان برق 220 قطع باشد) و با ولت متر اول ولتاژ بین دو نقطه قرمز را تست کنید. باید صفر ولت نشان دهد اگر عددی بیشتر از 0.1 یا 0.2 نشان داد در نتیجه کنتاکت های اون کلید نخیه اکسید شده و مشکل از اونه. اگر مشکل از اون نبود برید مرحله بعد، حین روشن بودن چراغ، یک بار ولتاژ بین نقطه زرد و آبی را تست کنید و یکبار هم ولتاژ بین نقطه زرد و سبز در حین انجام کار حالت کلید را تغییر دهید. اگر کلید سالم باشد باید نتیجه تست ها همه صفر یا در همان حد 0.1 یا 0.2 ولت باشد. اگر عدد بزرگتری رویت کردید در نتیجه این کلید خراب است. اگر خرابی از کلیدها نبود خازن الکترولیت کنار ال ای دی را چک کنید که سالم باشه و نشتی نداشته باشه. آخرین احتمال هم که البته خیلی بعیده، دو ترانزیستوری که دورتر از ال ای دی قرار گرفتن و مقاومت کنارشون هست.
                      موفق باشید.
                      دوست عزیز از حضور شما در این موضوع، و طرح این نکات، سپاس*گزارم.

                      1. درباره*ی خارج کردن باتری از مدار و ترکیدن خازن: این رخداد نه یک بار بلکه دو بار رخ داد. کاملاً مطمئن هستم که نبودن باتری*ای که منفی آن به برد وصل میشود باعث شد که خازن بترکد. این باتری، باتری*ای است که با نبودن آن، قطب منفی از برد قطع میشود (و در نتیجه فقط قطب مثبت (توسط یک باتری دیگر) به برد وصل است). (چینش و ساختار باتریهای شش*گانه را در عکس سوم پست 1 ترسیم کرده*ام.)

                      2. درباره*ی یافتن اهم مقاومتها: همانطور که در پست 7 عرض کردم، در آن چراغ دیگر هم این دو مقاومت تیره/سوخته هستند. امیدوارم اقلاً با درآوردن آنها از مدار، اهمشان کشف شود.

                      3. از عبارت « با توجه به عکسی...» به بعد، ابهاماتی وجود دارد. ببینید آیا من منظور شما را درباره*ی آزمایش هریک از دو کلید دستگاه درست متوجه شده*ام؟
                      3-الف. آزمایش اول: کلید بنددار در حالت روشن قرار داده شود. ولتاژ بین دو نقطه*ی قرمز اندازه*گیری شود.
                      3-ب. آزمایش دوم: کلید انتخاب بین حالت کم*نور و حالت پرنور در هریک از دو حالتش آزمایش شود به این صورت که ولتاژ بین نقطه*ی زرد و آبی، و سپس ولتاژ بین نقطه*ی زرد و سبز اندازه*گیری شود.
                      جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۲۰:۳۴ ۱۴۰۱/۰۹/۲۴.

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                        نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                        دوست عزیز از حضور شما در این موضوع، و طرح این نکات، سپاس*گزارم.

                        1. درباره*ی خارج کردن باتری از مدار و ترکیدن خازن: این رخداد نه یک بار بلکه دو بار رخ داد. کاملاً مطمئن هستم که نبودن باتری*ای که منفی آن به برد وصل میشود باعث شد که خازن بترکد. این باتری، باتری*ای است که با نبودن آن، قطب منفی از برد قطع میشود (و در نتیجه فقط قطب مثبت (توسط یک باتری دیگر) به برد وصل است). (چینش و ساختار باتریهای شش*گانه را در عکس سوم پست 1 ترسیم کرده*ام.)

                        2. درباره*ی یافتن اهم مقاومتها: همانطور که در پست 7 عرض کردم، در آن چراغ دیگر هم این دو مقاومت تیره/سوخته هستند. امیدوارم اقلاً با درآوردن آنها از مدار، اهمشان کشف شود.

                        3. از عبارت « با توجه به عکسی...» به بعد، ابهاماتی وجود دارد. ببینید آیا من منظور شما را درباره*ی آزمایش هریک از دو کلید دستگاه درست متوجه شده*ام؟
                        3-الف. آزمایش اول: کلید بنددار در حالت روشن قرار داده شود. ولتاژ بین دو نقطه*ی قرمز اندازه*گیری شود.
                        3-ب. آزمایش دوم: کلید انتخاب بین حالت کم*نور و حالت پرنور در هریک از دو حالتش آزمایش شود به این صورت که ولتاژ بین نقطه*ی زرد و آبی، و سپس ولتاژ بین نقطه*ی زرد و سبز اندازه*گیری شود.
                        ۱-شما فرموده بودین فقط یک باتری را خارج کردید. ولی اگر کلا لاین منفی قطع شده، طبیعیه که خازن بسوزه.
                        ۲-اون چراغ دوم که فرمودین دارین اگر ال ای دی شارژش درست کار می*کنه ( یعنی حین شارژ چشمک میزند و پس از اتمام پروسه شارژ ثابت روشن میمونه) یعنی مقاومت سیاه شده یی که دورتر از ال ای دی قرار داره درسته و میتونید از برد خارجش کنید و اهمش را پیدا کنید. مورد بعدی، اگر حین وصل کردن برق ۲۲۰ به چراغ، نور ال ای دی ها خاموش میشه، یعنی اون مقاومتی که سیاه شده و نزدیک ال ای دیه روی برده، سالمه ولی اگر با وصل کردن برق ۲۲۰ همچنان ال ای دی های چراغ روشن میمونن، یعنی اون مقاومت سوخته.
                        ۳- درست متوجه شدین. فقط حتما برای هر ۳ آزمایش باید لامپ روشن باشد. فراموش نکنید که برق ۲۲۰ به چراغ وصل نباشد.
                        در کل به نظر من احتمال اول خرابی باتریها هست و احتمال دوم خرابی کلیدها. خیلی بعید به جز این ۲ مورد باشه.

                        دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                        واسه اینکه بفهمید مشکل از باتریها هست یا خیر، همه باتریها را از مدار خارج کنید و از یه منبع تغذیه ۸ ولت دیگر به جای باتری*ها استفاده کنید. اگر هم منبع تغذیه ۸ ولت ندارین از یک باتری کتابی ۹ ولت استفاده کنید.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                          نوشته اصلی توسط mehdimirzaie نمایش پست ها
                          ۱-شما فرموده بودین فقط یک باتری را خارج کردید. ولی اگر کلا لاین منفی قطع شده، طبیعیه که خازن بسوزه.
                          ۲-اون چراغ دوم که فرمودین دارین اگر ال ای دی شارژش درست کار می*کنه ( یعنی حین شارژ چشمک میزند و پس از اتمام پروسه شارژ ثابت روشن میمونه) یعنی مقاومت سیاه شده یی که دورتر از ال ای دی قرار داره درسته و میتونید از برد خارجش کنید و اهمش را پیدا کنید. مورد بعدی، اگر حین وصل کردن برق ۲۲۰ به چراغ، نور ال ای دی ها خاموش میشه، یعنی اون مقاومتی که سیاه شده و نزدیک ال ای دیه روی برده، سالمه ولی اگر با وصل کردن برق ۲۲۰ همچنان ال ای دی های چراغ روشن میمونن، یعنی اون مقاومت سوخته.
                          ۳- درست متوجه شدین. فقط حتما برای هر ۳ آزمایش باید لامپ روشن باشد. فراموش نکنید که برق ۲۲۰ به چراغ وصل نباشد.
                          در کل به نظر من احتمال اول خرابی باتریها هست و احتمال دوم خرابی کلیدها. خیلی بعید به جز این ۲ مورد باشه.

                          دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

                          واسه اینکه بفهمید مشکل از باتریها هست یا خیر، همه باتریها را از مدار خارج کنید و از یه منبع تغذیه ۸ ولت دیگر به جای باتری*ها استفاده کنید. اگر هم منبع تغذیه ۸ ولت ندارین از یک باتری کتابی ۹ ولت استفاده کنید.
                          2. در چراغ ب (دوم)، ال*ای*دی شارژ روشن نمیشود، و در حین وصل بودن 220 ال*ای*دی*ها خاموش نمیشوند. بنابراین، از چراغ ب نمی*توان برای پیدا کردن مقدار مقاومتها کمک گرفت.
                          دو مقاومت تیره*شده/سوخته*ی چراغ الف را درآوردم. آن مقاومتی که نزدیک ال*ای*دی شارژ است، 3.220 کیلواهم نشان میدهد. آن مقاومتی که نزدیک خازن پلی استر قرار دارد، 1.796 کیلواهم نشان میدهد.

                          3. باتری 8.36 ولتی را (از چراغ ب درآوردم و) وصل کردم به چراغ الف اما نور خوبی حاصل نشد و از همان آغاز ال*ای*دی*ها یکی یکی کم*نورتر هم شدند (در حالی که همین باتری روی چراغ ب نور خوبی میدهد و ثابت میماند).
                          ولتاژ نقاطی که فرمودید، کمتر از 0.1 یا 0.2 بود.

                          ظرفیت خازن الکترولیتی (که کنار ال*ای*دی شارژ قرار دارد) که 50 ولتی 1میکرو است، 1.3 میکروفاراد نشان میدهد. لاستیک پایین این خازن، گمی از جایش حرکت کرده است.

                          از سه ترانزیستور این برد، آن که نزدیک خازن است C945 است، و دو تای دیگر HSD965 هستند. این دو نوع خازن ان*پی*ان هستند. تا آنجا که من جستجو کردم بیس این ترانزیستورها، پایه*ی سمت راست است.
                          این سه ترانزیستور را بیرون از برد آزمایش کردم.
                          نتیجه*ی آزمایش C945: بیس به کلکتور، و بیس به امیتر، راه نمی*دهد. (کلکتور به بیس، و امیتر به بیس، راه نمی*دهد.)
                          نتیجه*ی آزمایش دو HSD965: بیس به کلکتور، و بیس به امیتر، راه می*دهد اما مقدارشان برابر است در حالی که امیتر باید بیشتر از کلکتور باشد. (کلکتور به بیس، و امیتر به بیس، راه نمی*دهد.)
                          تا آنجا که من اطلاع دارم، این نتائج نشان*دهنده*ی معیوب بودن هر سه ترانزیستور است.
                          __________________________________________________ ______
                          با توجه به این داده*ها، آیا عوض کردن ترانزیستورها دو عیب زیر را رفع خواهد کرد؟

                          1. دیودهای ال*ای*دی، کم*سو هستند.
                          2. در تصویر زیر دور یکی از باتریها خط قرمز کشیده*ام. در چراغ الف هر باتری 4ولتی که در این جایگاه قرار میدهم، در هنگام وصل بودن دستگاه به برق شهری، اصلاً افزایش ولتاژ پیدا نمیکند و شارژ نمیشود. (احتمالاً 5 باتری دیگر نیز شارژ نمیشوند.) به نظر می*رسد در این چراغ «فرایند شارژ کردن» نیز معیوب است.

                          پاسخ سوال فوق بستگی دارد به این که کار هریک از این سه ترانزیستور در این مدار چیست؟
                          جدیدترین ویرایش توسط Tanha7; ۱۲:۲۷ ۱۴۰۱/۰۹/۲۶.

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                            نوشته اصلی توسط Tanha7 نمایش پست ها
                            2. در چراغ ب (دوم)، ال*ای*دی شارژ روشن نمیشود، و در حین وصل بودن 220 ال*ای*دی*ها خاموش نمیشوند. بنابراین، از چراغ ب نمی*توان برای پیدا کردن مقدار مقاومتها کمک گرفت.
                            دو مقاومت تیره*شده/سوخته*ی چراغ الف را درآوردم. آن مقاومتی که نزدیک ال*ای*دی شارژ است، 3.220 کیلواهم نشان میدهد. آن مقاومتی که نزدیک خازن پلی استر قرار دارد، 1.796 کیلواهم نشان میدهد.

                            3. باتری 8.36 ولتی را وصل کردم به چراغ الف اما نور خوبی حاصل نشد و از همان آغاز ال*ای*دی*ها یکی یکی کم*نورتر هم شدند (در حالی که همین باتری روی چراغ ب نور خوبی میدهد و ثابت میماند).
                            ولتاژ نقاطی که فرمودید، کمتر از 0.1 یا 0.2 بود.

                            ظرفیت خازن الکترولیتی کنار ال*ای*دی شارژ که 50 ولتی 1میکرو است، 1.3 میکروفاراد نشان میدهد.

                            از سه ترانزیستور این برد، آن که نزدیک خازن است C945 است، و دو تای دیگر HSD965 هستند. این دو نوع خازن ان*پی*ان هستند. تا آنجا که من جستجو کردم بیس این ترانزیستورها، پایه*ی سمت راست است.
                            نتیجه*ی آزمایش C945 روی برد: بیس به کلکتور، و بیس به امیتر، راه نمی*دهد. (کلکتور به بیس، و امیتر به بیس، راه نمی*دهد.)
                            نتیجه*ی آزمایش دو HSD965: بیس به کلکتور، و بیس به امیتر، راه می*دهد اما مقدارشان برابر است در حالی که امیتر باید بیشتر از کلکتور باشد. (کلکتور به بیس، و امیتر به بیس، راه نمی*دهد.)
                            تا آنجا که من اطلاع دارم، این نتائج نشان*دهنده*ی معیوب بودن هر سه ترانزیستور است.

                            نظر شما چیست؟
                            نظر بنده اینه که شما اینقدر با سماجت داری کار تو دنبال میکنی این خیلی ارزشمنده و اینکه شما یه برد سالم داری ولی گویا مشخصات پنل یک با چراغ دومی متفاوته ولی مداری شبیه هم هستند و اینکه مقاومت led شارژ (قرمز) رو 1K بزار و مقاومت کلکتور و بیس دو ترانزیستور رو (1.5k , 390/470) بزار مقاومت کمتر یعنی از مثبت خازن صافی به بیس میخوره و مقاومت بیشتر از کلکتور یکی از ترانزیستور وسط به بیس ترانزیستور بعدی میخوره کار تمامه
                            جدیدترین ویرایش توسط electronium; ۱۰:۲۰ ۱۴۰۱/۰۹/۲۵.

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : درخواست راهنمایی در تعمیر چراغ اضطراری شارژی ال*ای*دی (DP LED-721)

                              نوشته اصلی توسط electronium نمایش پست ها
                              نظر بنده اینه که شما اینقدر با سماجت داری کار تو دنبال میکنی این خیلی ارزشمنده و اینکه شما یه برد سالم داری ولی گویا مشخصات پنل یک با چراغ دومی متفاوته ولی مداری شبیه هم هستند و اینکه مقاومت led شارژ (قرمز) رو 1K بزار و مقاومت کلکتور و بیس دو ترانزیستور رو (1.5k , 390/470) بزار مقاومت کمتر یعنی از مثبت خازن صافی به بیس میخوره و مقاومت بیشتر از کلکتور یکی از ترانزیستور وسط به بیس ترانزیستور بعدی میخوره کار تمامه
                              من متوجه مطالب شما نشدم.
                              اگر ممکن است مطالب را جدا جدا بیان کنید و جمله*ها را جدا جدا بنویسید.

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X