اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

کمک در ساخت کنترل سرعت موتور DC شنت

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    کمک در ساخت کنترل سرعت موتور DC شنت

    سلام دوستان
    بنده قصد دارم یه ماژول کنترل سرعت موتور DC شنت بسازم
    تو نت جستجو کردم و مدار زیر رو پیدا کردم



    توضیحاتی که وب*سایتش داده بود رو هم خوندم و تا حدودی فهمیدم کار هر المان چیه
    ولی مساله اینجاست که بنده زیاد از الکترونیک سر در نمیارم و میخوام مقادیر هر المان یا کدش رو بدونم
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    موتور هم ۲۲۰ ولت ۵۰ وات ۲۰۰۰ دور هست

    #2
    پاسخ : کمک در ساخت کنترل سرعت موتور DC شنت

    نوشته اصلی توسط amirzamanabadi نمایش پست ها
    سلام دوستان
    بنده قصد دارم یه ماژول کنترل سرعت موتور DC شنت بسازم
    تو نت جستجو کردم و مدار زیر رو پیدا کردم



    توضیحاتی که وب*سایتش داده بود رو هم خوندم و تا حدودی فهمیدم کار هر المان چیه
    ولی مساله اینجاست که بنده زیاد از الکترونیک سر در نمیارم و میخوام مقادیر هر المان یا کدش رو بدونم
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    موتور هم ۲۲۰ ولت ۵۰ وات ۲۰۰۰ دور هست
    با درود
    این مدار بیشتر شبیه یه دیمره
    و فکر کنم نمونه اماده اون میشه خرید و کم حجم و کوچیک

    قیمت این موتور شما چند؟ منم دنبال 220 هستم

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : کمک در ساخت کنترل سرعت موتور DC شنت

      نوشته اصلی توسط کاکو نمایش پست ها
      با درود
      این مدار بیشتر شبیه یه دیمره
      و فکر کنم نمونه اماده اون میشه خرید و کم حجم و کوچیک

      قیمت این موتور شما چند؟ منم دنبال 220 هستم
      بله، شبیه دیمره، با این تفاوت که این مدار قابلیت رگولاسیون سرعت رو با توجه به توضیحات زیر در صورت تغییرات در بار و در ولتاژ منبع تغذیه داره، نمیدونم این دیمری که گذاشتید این قابلیت رو داره یا نه!؟
      This circuit provides the automatic speed regulation against the supply and load variation.
      When the motor starts running it develops back EMF. The time required by the capacitor to charge up to the breakdown voltage of the diac will depend upon R2 and the voltage across the SCR. The voltage across SCR is the difference between the bridge output and the back EMF.

      If speed is high, back EMF will be high, and the voltage across SCR will be low. In this case, the capacitor will charge up to the diac breakdown voltage in more time. If the speed is low, back EMF will be low, so the voltage across SCR will be high and the capacitor can charge up to the diac breakdown voltage in less time.

      If the load is increased motor speed will reduce, reducing the back EMF. The voltage across SCR will increase, reducing the firing angle. If the firing angle is reduced, more voltage will be applied to the armature. So the reduction in speed will be compensated and the motor will run at the predetermined speed.

      موتور رو نخریدم، مال یه دستگاهه که باید راش بندازم

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : کمک در ساخت کنترل سرعت موتور DC شنت

        نوشته اصلی توسط amirzamanabadi نمایش پست ها
        بله، شبیه دیمره، با این تفاوت که این مدار قابلیت رگولاسیون سرعت رو با توجه به توضیحات زیر در صورت تغییرات در بار و در ولتاژ منبع تغذیه داره، نمیدونم این دیمری که گذاشتید این قابلیت رو داره یا نه!؟
        This circuit provides the automatic speed regulation against the supply and load variation.
        When the motor starts running it develops back EMF. The time required by the capacitor to charge up to the breakdown voltage of the diac will depend upon R2 and the voltage across the SCR. The voltage across SCR is the difference between the bridge output and the back EMF.

        If speed is high, back EMF will be high, and the voltage across SCR will be low. In this case, the capacitor will charge up to the diac breakdown voltage in more time. If the speed is low, back EMF will be low, so the voltage across SCR will be high and the capacitor can charge up to the diac breakdown voltage in less time.

        If the load is increased motor speed will reduce, reducing the back EMF. The voltage across SCR will increase, reducing the firing angle. If the firing angle is reduced, more voltage will be applied to the armature. So the reduction in speed will be compensated and the motor will run at the predetermined speed.

        موتور رو نخریدم، مال یه دستگاهه که باید راش بندازم
        جالبه رگلاسیون سرعت
        این دیمرا برای فرز و دریل ها بکار میرن و حجم کوچیکی دارن .. احتمالا همین گونه طراحی شدن
        ولی به صورت کامل تر باید در صورت اضافه بار جریان رو قطع کنن

        50 وات که قدرتی نداره
        500 واتشم چیزی نیست

        من در حال حاظر ذهنم دارم به رگولاسیون سرعت فکر میکنم اونم هم تغییرات بار هم تغذیه
        خب سرعت تابع ولتاز و اگر این ولتاز کم بشه چگونه سرعت حفظ میشه و کم شدن ولتاز باز توان رو کمتر میکنه یعنی جریان هم کمتر میشه
        و همچنان سرعت حفظ میشه یعنی با کم شدن ولتاز هم سرعت کم میشه هم توان و کمتر شدن توان و ناتوانیی در اداره بار میشه

        راستی من خارنجکیم ضعیف

        ؟
        این مدار تنظیم سرعت اتوماتیک را در برابر تغییرات عرضه و بار فراهم می کند.
        هنگامی که موتور شروع به کار می کند، EMF برگشتی ایجاد می کند. زمان مورد نیاز خازن برای شارژ تا ولتاژ شکست دیاک به R2 و ولتاژ دو طرف SCR بستگی دارد. ولتاژ SCR تفاوت بین خروجی پل و EMF پشتی است.


        اگر سرعت بالا باشد، EMF پشتی بالا خواهد بود، و ولتاژ در سراسر SCR پایین خواهد بود. در این حالت خازن در زمان بیشتری تا ولتاژ شکست دیاک شارژ می شود. اگر سرعت کم باشد، EMF برگشتی پایین خواهد بود، بنابراین ولتاژ در سراسر SCR بالا خواهد بود و خازن می تواند تا ولتاژ شکست دیاک در زمان کمتری شارژ شود.


        اگر بار افزایش یابد سرعت موتور کاهش می یابد و EMF عقب کاهش می یابد. ولتاژ SCR افزایش می یابد و زاویه شلیک را کاهش می دهد. اگر زاویه شلیک کاهش یابد، ولتاژ بیشتری به آرمیچر اعمال می شود. بنابراین کاهش سرعت جبران می شود و موتور با سرعت از پیش تعیین شده کار می کند.

        دلیل: ادغام دو پست برای جلوگیری از اسپم

        قطعات شبیه به این مدار هستن ولی اون قطعه تریستور و تریاک نیست چون دیسی شده
        تریستور هم باید چندین برابر ولتاز و جریان مورد نظر رو ساپورت کنه و انتخاب بشه
        حتما میگی کدوم .. T1


        دیدگاه


          #5
          پاسخ : کمک در ساخت کنترل سرعت موتور DC شنت

          درود
          بهتر است برای کنترل دور از PWM استفاده کنید.مطلب و مدار آن در نت به فارسی و انگلیسی فراوان است

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : کمک در ساخت کنترل سرعت موتور DC شنت

            نوشته اصلی توسط nimdar نمایش پست ها
            درود
            بهتر است برای کنترل دور از PWM استفاده کنید.مطلب و مدار آن در نت به فارسی و انگلیسی فراوان است
            با درود و سپاس
            در دیمر هم ما یک پی وی ام داریم که عرض پالس کم و زیاد میشه و تفاوت زیادی ایجاد نمیکنه و همچنین سادگی مدار رو داریم
            در غیر این صورت با توجه به ولتاز تغذیه نیاز به تغذیه ولتاز پایین برای ایسی کنترل کننده پی وی ام داریم و المان های سوئئچ گران قیمت تر

            در هر دو صورت حفظ سرعت کاربردی هست و توانایی مدیریت توان برای بار های متفاوت
            اگر با مداری انالوگ به این نتایج برسیم خوب

            و در هر دو گزینه کم شدن ولتاز وزودی به پایین اومدن سرعت منتهی میشه هر چند میشه توان رو مدیریت کرد

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : کمک در ساخت کنترل سرعت موتور DC شنت

              درود بر شما دوست گرامی

              تحلیل اولیه ای که ارائه دادید خوب بود و داشتید خوب پیش میرفتید باید ادامه اش بدید با این تبصره ها :
              نقش اون سلف در تحلیل باید حتما منظور بشه ( قطعه کلیدی این مداره که کلا قضیه ای رو از دیمرهای معمولی متفاوت میکنه )
              علیرغم اینکه ممکنه پل دیود باعث تصور دی سی بودن سیستم بشه سیستم واقعا دی سی نیست و داره با ورودی ac کار میکنه ، باید از تحلیل ac استفاده کنید .
              این سیستم فقط با بارهای القایی مثل موتور قابل استفاده است .
              تاثیر افت ولتاژ در این نوع مدارات خیلی کمتر از تاثیر افت ولتاژ مدارات دی سی هست .

              باز علیرغم اینکه ممکنه در نگاه اول کنترل pwm و کموتاسیون ac مشابه بنظر برسن ولی واقعا اینطور نیست ، عبارت pwm فقط در حالت دی سی معتبر و قابل استفاده است .

              در دیمرها رابطه بین ولتاژ یا توان اعمالی به بار با pwm کاملا متفاوته .
              برای مثال سعی کنید نقاط توان ۲۰٪ ، ۴۰٪ و ۵۰٪ برای دیمر و pwm رو همزمان رسم کنید .

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : کمک در ساخت کنترل سرعت موتور DC شنت

                نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
                درود بر شما دوست گرامی

                تحلیل اولیه ای که ارائه دادید خوب بود و داشتید خوب پیش میرفتید باید ادامه اش بدید با این تبصره ها :
                نقش اون سلف در تحلیل باید حتما منظور بشه ( قطعه کلیدی این مداره که کلا قضیه ای رو از دیمرهای معمولی متفاوت میکنه )
                علیرغم اینکه ممکنه پل دیود باعث تصور دی سی بودن سیستم بشه سیستم واقعا دی سی نیست و داره با ورودی ac کار میکنه ، باید از تحلیل ac استفاده کنید .
                این سیستم فقط با بارهای القایی مثل موتور قابل استفاده است .
                تاثیر افت ولتاژ در این نوع مدارات خیلی کمتر از تاثیر افت ولتاژ مدارات دی سی هست .

                باز علیرغم اینکه ممکنه در نگاه اول کنترل pwm و کموتاسیون ac مشابه بنظر برسن ولی واقعا اینطور نیست ، عبارت pwm فقط در حالت دی سی معتبر و قابل استفاده است .

                در دیمرها رابطه بین ولتاژ یا توان اعمالی به بار با pwm کاملا متفاوته .
                برای مثال سعی کنید نقاط توان ۲۰٪ ، ۴۰٪ و ۵۰٪ برای دیمر و pwm رو همزمان رسم کنید .
                با درود و سپاس از توضیحات شما دوست گرامی
                راستش مدار اولیه رو نتونستم تحلیل کنم فقط گذرا بهش پرداختم و متوجه اون سلف شدم و عملکرذدشم نتونستم بفهمم
                ولی از اینکه از ترستور استفاده شده بود متعجب شدم و میدونستم باید مسلح بشه
                الان نقش اون سلف یا اینکه این مدار مناسب بار سلفی رو کمی بیشتر متوجه میشم که برای مسلح مردن نریستور
                ولی خب باز میگم خب چرا از ترایاک استفاده نشده ..

                شما راجب پی وی ام درست میفرمایید و من به شبیه بودن اشاره کردم .. و نمیدونم چرا همچنان فکر میکنم تفاوت اساسی بینشون نیست
                هر دو دارن در بازه یک سیکل عرض پالس رو تغییر میدن و ولتاز ماکزیمم با یک عرض متغیر به بار تحویل میدن
                هر چند دی پی وی ام تر و تمیز تر هست این پاس و ثابت تر و در ای سی یکنواخت نیست

                خب معادل این دیمر میتونه این باشه ما 220 رو صاف و دیسی کنیم و 310 ولت رو با پی وی ام و با فرکانس 50 هرتز اعنال کنیم
                در این جا دقیق تر اعمال میشه و محدودیت های المان های چون ترایاک و تریستور هم نداریم
                منظور من از اینکه شبیه هم عمل میکنن همین
                البته پالس ها در دیمر معکوس میشن ولی خب پی وی ام معکوس هم میتونیم داشته باشیم

                ایا تنظیم سرعت مقوله و مداری جدا داره با تنظیم توان در برخی ادوات که از این دو پارامتر استفاده میکنن ؟
                ییا به عبارتی عکس اولیه منربوط به رگلاسیون سرعت فقط ؟
                بازم سپاس

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : کمک در ساخت کنترل سرعت موتور DC شنت

                  فکر کنم یکم قضیه مبهم شد ،

                  اون سلف ، شنت موتوره ( بخشی از ساختار موتوره )
                  این شنت بخش مغناطیسی استاتور موتور هست که تفاوتهای کاری زیادی برای موتور ایجاد میکنه ( میشه سرعت و گشتاور موتور رو مستقل از ولتاژ با نوع تحریک شنت تغییر داد )

                  برای مقایسه این منحنی مشخصه انواع رایج موتور دی سی هست ، دقت کنید موتورهای شنت افت گشتاور در برابر افزایش سرعتشون پایینه
                  سوال اینه که چرا ؟




                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : کمک در ساخت کنترل سرعت موتور DC شنت

                    نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
                    فکر کنم یکم قضیه مبهم شد ،

                    اون سلف ، شنت موتوره ( بخشی از ساختار موتوره )
                    این شنت بخش مغناطیسی استاتور موتور هست که تفاوتهای کاری زیادی برای موتور ایجاد میکنه ( میشه سرعت و گشتاور موتور رو مستقل از ولتاژ با نوع تحریک شنت تغییر داد )

                    برای مقایسه این منحنی مشخصه انواع رایج موتور دی سی هست ، دقت کنید موتورهای شنت افت گشتاور در برابر افزایش سرعتشون پایینه
                    سوال اینه که چرا ؟




                    با سپاس
                    چون که این موتور ها مناسب فن ها میباشد و وقتی که زیر بار گیر کند جریان زیادی میکشد تا دور را ثابت نگه دارد

                    خب برم یه کم سرچ کنم
                    طرز کار موتور DC باتحریک شنت

                    در موتور DC با تحریک شنت یا به طور خلاصه موتور DC شنت، مدار تحریک( سیم پیچ استاتور) با مدار آرمیچر(سیم پیچ روتور) به صورت موازی ارتباط پیدا می کند(از این رو این موتور را شنت نام گذاری می کنند). به طور کلی این نوع موتور نیازی به دو منبع تغذیه برای سیم پیچ های میدان و آرمیچر ندارد و تنها با اتصال یک منبع تغذیه مشترک به این دو سیم پیچ، موتور شروع به کار می کند. طرح ساختمانی و مدار معادل الکتریکی این نوع موتور در شکل های زیر ترسیم شده است. سیم پیچی تحریک با تعداد دور زیاد برای جریان کم به دور قطب های استاتور پیچیده شده است. سیم پیچی تحریک با سیم پیچی آرمیچر به صورت موازی متصل شده اند.

                    یژگی ها

                    • 1 - نباید تحت بار زیاد قرار گیرند.
                    • 2- مزیت استفاده از میدان تحریک شنت، توانایی درایو سرعت متغیر برای ارائه کنترل مستقل آرمیچر و میدان می باشد.

                    کاربردها

                    • 1- دمنده ها
                    • 2- هواکش های صنعتی


                      کنترل سرعت موتور DC شنت

                      الف- تنظیم مقاومت تحریک و از این طریق کنترل شار میدان

                      ب- تنظیم ولتاژ ترمینال اعمال شده به آرمیچرالف- تنظیم مقاومت تحریک و از این طریق کنترل شار میدان

                      ۱- افزایش مقاومت میدان RF جریان تحریک را کاهش می دهد (IF = VT/RF) ۲- کاهش جریان جریان تحریک IF شار میدان φ را کاهش می دهد. ۳- کاهش شار، ولتاژ نیروی محرکه داخلی تولید شده را کاهش می دهد. (EA = Kφω) ۴- کاهش EA جریان آرمیچر را افزایش می دهد. (IA = (VT – EA)/RA) ۵- تغییرات در جریان آرمیچر بر تغییر شار غالب است از اینرو ، افزایش IA گشتاور ایجاد شده را افزایش می دهد. ۶- گشتاور ایجاد شده افزایش یافته و در حال حاضر بزرگتر از گشتاور بار است ، بنابراین ، سرعت ω افزایش می یابد. ۷- افزایش سرعت نیروی محرکه داخلی تولید شده ماشین EA را افزایش می دهد. ۸- افزایش EA جریان آرمیچر IA را کاهش می دهد. ۹- کاهش IAگشتاور تولیدی را کاهش داده به نوعی که در یک سرعت بالاتر Tind = Tload شود. تاثیر افزایش دادن مقاومت میدان در حدود یک بار نرمال: از بی باری تا بار کامل افزایش در مقاومت میدان سرعت موتور را افزایش می دهد. مشاهده می شود که شیب منحنی گشتاور- سرعت با افزایش مقاومت تحریک بیشتر می شود. در یک رنج وسیعتر منحنی احتمال دارد بصورت زیر درآید.ب- تنظیم ولتاژ ترمینال اعمال شده به آرمیچر

                      شکل زیر چگونگی کنترل ولتاژ آرمیچر و منحنی های گشتاور سرعت با تغییر ولتاژ برای این روش آورده شده اند. ملاحظه می شود که در این روش شیب خط تغییرات سرعت بر اساس گشتاور بار تغییر نمی کند و فقط به سمت بالا و پایین شیفت پیدا می کند. و از این نظر مطلوب تر از روش قبلی است.

                    دیدگاه

                    لطفا صبر کنید...
                    X