با درود و سلام
در دورهای بالای یک موتور فرقی بین 3 نظام و 4 نظام از نظر کم بودن لرزش شفت داریم؟
لرزش ارتباطی به نوع موتور یا نوع اتصالات نداره ( اتصالات اینجا سه نظام ... اتصالات ممکنه فلنچ ، انواع جوینت مثل یونیورسال ، cv یا کشویی ، شفت سالید ، شفت فلکس و غیره باشه )
لرزش بدلیل عدم بالانس مجموعه های فوق ایجاد میشه .
عدم بالانس ممکنه بدلیل توزیع نامتقارن وزن شعاعی ، انحراف از مرکز ، انحراف از محور و سایر موارد ایجاد بشه .
هر جسم گردان در دنیای واقعی مقداری عدم بالانس در چند بخش از موارد فوق داره . بسته به تلرانس مورد استفاده میشه این مقادیر رو کم کرد ولی نمیشه صفر مطلق بدست آورد .
بدلیل وجود آنبالانسی هر جسم یا مجموعه گردان یک یا چند سرعت بحرانی داره ، در این سرعت ها برآیند نیروهای وارده که منجر به ارتعاش میشه همدیگه رو تقویت میکنن و مجموعه گردان در حالت رزنانس قرار میگیره که گذشته از تشدید تصاعدی ارتعاشات نهایتا استرس داخلی منجر به آسیب ساختاری دائم میشه .
در طراحی و اجرا سرعت کاری سیستم طوری باید در نظر گرفته بشه که این مناطق رزنانس یا در دورهای خیلی پایین تر یا خیلی بالاتر از بازه سرعت کاری سیستم باشه .
دیدگاه