اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

تعمیر برد شارژ باتری لپ تاپ

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    تعمیر برد شارژ باتری لپ تاپ

    سلام
    یه باتری لپ تاپ از برند acer دارم که نه شارژ میشه نه لپ تاپو روشن میکنه فکر کردم سلول باتری ایراد پیدا کرده باتری که باز کردم دیدم باتری های به ظاهر سالم هستن کلا 16.5~16 ولت دارن میزان ولتاژ تک تک سلول هارو برسی کردم همگی یکی بودن متوجه شدم ایراد از برد شارژ هست ولتاژ خروجی نداریم؛ تمامی قطعات روی برد که قابل تست شدن هستنو تست کردم همگی سالم هستن به دو قطعه شک دارم ای سی اصلی و فیوز؛ دیتاشیت فیوز پیدا شد پایه های 1 و 3 به هم راه نمیدن، از ای سی اصلی هیچ اطلاعاتی پیدا نکردم.
    اطلاعات برد:
    acer-AS16A8K-PCB-V4 SSW4027A4 CK 77-1 3 94V-0 E85792
    IC1 : BQ40 Z555 TI 721 C3QH
    IC2: Q5A FZ 051
    MOSFET'S : 7422E SGA7E4S

    FUSE : D6SA4 12A71A












    #2
    پاسخ : تعمیر برد شارژ باتری لپ تاپ

    دوست عزیز باتری های لپ تاپ کانتر تعداد سیکل و وضعیت دمایی و خیلی موارد دیگه دارن .

    هر کدوم از این پارامترها رد بشه اکثرا خروجی و شارژ رو دائم غیر فعال میکنن . ( پروتکل استاندارد استفاده از باتریهای لیتیومی برای محافظت از آتش سوزی و انفجاره ... اون دو تا ماسفت سوییچهای اصلی برای شارژ و دشارژه که کنترلر فعالشون میکنه )

    با بعضی برنامه ها تحت پروتکل smbus میشه ایپیرام کنترلر رو ریست کرد که دسترسی به ایپیرام مذکور و روند ریست کردنش خودش یه داستان مجزاست .

    کنترلر مثل اکثر fuel gauge های مشابه از سری BQ تکزاس اینسترومنته ( مال شما bq40z50 یا 40z651 و مشابهاتش باید باشه که عکس زیر لوپ یا ذره بین رو با نور مناسب و آی سی تمیز بگیری اون بخش بعدی bq40 هم قابل خوندن بهتر میشه ... حروف z555 نشون دهنده ورژن مدیفای شده oem هست ، کنترلر اصلی یکی از دو مدل فوقه فریمورش سفارشیه ).

    آی سی ۲ اصطلاحا آی سی تغذیه rtc هست که چند ساله در دستگاههای با باتری اینترنال بجای باتری سکه ای بک آپ این آی سی تغذیه حدود ۳ تا ۳.۳ ولتی چند میکرو آمپری مورد نیاز rtc دستگاه رو تامین میکنه .

    فیوزهای مورد استفاده در بردهای باتری فیوز حرارتی شمیایی قابل تحریک الکتریکی خارجی هست که خیلی دقت کن مدار رو اتصال کوتاه یا تحریک حرارتی ( مثل هیتر و لحیم ) یا تحریک شیمیایی نکنی ( بخش زیر کاور پلاستیکی مواد قابل احتراقه که با دستور کنترلر فعال میشه فیوز ذوب میشه ) ، سوای فیوز که میسوزه کنترلر خراب شدن بخش تحریک رو تشخیص بده فالت دائمی میندازه .

    همین وضعیت در مورد ntc ها ( هم ntc های روی سلولها هم ntc کنار ماسفتها ) برقراره ، کنترلر روشن باشه خروج از رنج این سنسورها رو تشخیص بده ( یا قطعی یا اتصال کوتاه ntc ) مجددا فالت دائم میندازه و باتری باید غیر فعال دائمی بشه
    جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۰۶:۵۰ ۱۴۰۱/۱۲/۱۲.

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : تعمیر برد شارژ باتری لپ تاپ

      سلام
      اگر از سالم بودن اون فیوز مطمئن شدی، باتری ها رو مطابق قبل به برد شارژ وصل کن.
      بعد که وصل کردی ولتاژ رو در قسمت پد های مثبت و منفی باتری بگیر ( تو عکس V- و 14V مشخص کردی) که باید حدود 14.4 تا 16.8 ولت باشه.
      حالا روی سوکت شارژ ولتاژ مثبت و منفی رو پیدا کن ( معمولا پین اول و آخر سوکت شارژ هست که در عکس شما سیم قرمز مثبت و مشکی منفی هست)
      اگر ولتاژی نبود ( با شرط سالم بودن فیوز) یه تیکه سیم بردار و یک سرشو به پد مثبت( قسمت 14 ولت) و سر دیگشو به قسمت مثبت سوکت شارژ وصل کن(سیم قرمز) وصل کن و برای حدود 5 ثانیه نگه دارحالا سیم رو جدا کن و دوباره ولتاژ خروجی سوکت شارژ رو بگیر ببین ولتاژ میاد؟
      موفق باشی

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : تعمیر برد شارژ باتری لپ تاپ

        نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
        دوست عزیز باتری های لپ تاپ کانتر تعداد سیکل و وضعیت دمایی و خیلی موارد دیگه دارن .

        هر کدوم از این پارامترها رد بشه اکثرا خروجی و شارژ رو دائم غیر فعال میکنن . ( پروتکل استاندارد استفاده از باتریهای لیتیومی برای محافظت از آتش سوزی و انفجاره ... اون دو تا ماسفت سوییچهای اصلی برای شارژ و دشارژه که کنترلر فعالشون میکنه )

        با بعضی برنامه ها تحت پروتکل smbus میشه ایپیرام کنترلر رو ریست کرد که دسترسی به ایپیرام مذکور و روند ریست کردنش خودش یه داستان مجزاست .

        کنترلر مثل اکثر fuel gauge های مشابه از سری BQ تکزاس اینسترومنته ( مال شما bq40z50 یا 40z651 و مشابهاتش باید باشه که عکس زیر لوپ یا ذره بین رو با نور مناسب و آی سی تمیز بگیری اون بخش بعدی bq40 هم قابل خوندن بهتر میشه ... حروف z555 نشون دهنده ورژن مدیفای شده oem هست ، کنترلر اصلی یکی از دو مدل فوقه فریمورش سفارشیه ).

        آی سی ۲ اصطلاحا آی سی تغذیه rtc هست که چند ساله در دستگاههای با باتری اینترنال بجای باتری سکه ای بک آپ این آی سی تغذیه حدود ۳ تا ۳.۳ ولتی چند میکرو آمپری مورد نیاز rtc دستگاه رو تامین میکنه .

        فیوزهای مورد استفاده در بردهای باتری فیوز حرارتی شمیایی قابل تحریک الکتریکی خارجی هست که خیلی دقت کن مدار رو اتصال کوتاه یا تحریک حرارتی ( مثل هیتر و لحیم ) یا تحریک شیمیایی نکنی ( بخش زیر کاور پلاستیکی مواد قابل احتراقه که با دستور کنترلر فعال میشه فیوز ذوب میشه ) ، سوای فیوز که میسوزه کنترلر خراب شدن بخش تحریک رو تشخیص بده فالت دائمی میندازه .

        همین وضعیت در مورد ntc ها ( هم ntc های روی سلولها هم ntc کنار ماسفتها ) برقراره ، کنترلر روشن باشه خروج از رنج این سنسورها رو تشخیص بده ( یا قطعی یا اتصال کوتاه ntc ) مجددا فالت دائم میندازه و باتری باید غیر فعال دائمی بشه
        بسیار سپاسگزارم از این پاسخ حرفه ای و اطلاعاتی که دادین
        در مورد فیوز داخل شماتیکش ساخت و ساز عجیبی نداشته اگر اینقدر حساس به گرما باشه پس چطور شرکت سازنده مونتاژ کرده بدون اینکه آسیب ببینه(در حال حاضر هیتر دمو دستم نیست اما می خواستم از روی برد بردارم)
        چیزی که از اطلاعات شما و دیگر عزیزان فهمیدم ای سی اصلی یه ایرادی را شناسایی کرده و طبق پروتکل که داره کل بردو از کار انداخته که اگه این ای سی پروگرام بشه اون بخش حافظش ریست بشه امکان این که دوباره کار کنه وجود داره؛ اما این که با چه سخت افزاری و با چه نرم افزاری و چه مراحلی پروگرام میشه جای سواله.
        به خاطر ای سی یه باتری نو خریده بشه واقعا ظلمه

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : تعمیر برد شارژ باتری لپ تاپ

          نوشته اصلی توسط mohammad1365 نمایش پست ها
          سلام
          اگر از سالم بودن اون فیوز مطمئن شدی، باتری ها رو مطابق قبل به برد شارژ وصل کن.
          بعد که وصل کردی ولتاژ رو در قسمت پد های مثبت و منفی باتری بگیر ( تو عکس V- و 14V مشخص کردی) که باید حدود 14.4 تا 16.8 ولت باشه.
          حالا روی سوکت شارژ ولتاژ مثبت و منفی رو پیدا کن ( معمولا پین اول و آخر سوکت شارژ هست که در عکس شما سیم قرمز مثبت و مشکی منفی هست)
          اگر ولتاژی نبود ( با شرط سالم بودن فیوز) یه تیکه سیم بردار و یک سرشو به پد مثبت( قسمت 14 ولت) و سر دیگشو به قسمت مثبت سوکت شارژ وصل کن(سیم قرمز) وصل کن و برای حدود 5 ثانیه نگه دارحالا سیم رو جدا کن و دوباره ولتاژ خروجی سوکت شارژ رو بگیر ببین ولتاژ میاد؟
          موفق باشی
          سلام
          انجام دادم اما ولتاژ نیامد
          در رابطه با فیوز

          ار نظر شما سالمه؟؟؟

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : تعمیر برد شارژ باتری لپ تاپ

            نوشته اصلی توسط fjcjghjgck نمایش پست ها
            بسیار سپاسگزارم از این پاسخ حرفه ای و اطلاعاتی که دادین
            در مورد فیوز داخل شماتیکش ساخت و ساز عجیبی نداشته اگر اینقدر حساس به گرما باشه پس چطور شرکت سازنده مونتاژ کرده بدون اینکه آسیب ببینه(در حال حاضر هیتر دمو دستم نیست اما می خواستم از روی برد بردارم)
            چیزی که از اطلاعات شما و دیگر عزیزان فهمیدم ای سی اصلی یه ایرادی را شناسایی کرده و طبق پروتکل که داره کل بردو از کار انداخته که اگه این ای سی پروگرام بشه اون بخش حافظش ریست بشه امکان این که دوباره کار کنه وجود داره؛ اما این که با چه سخت افزاری و با چه نرم افزاری و چه مراحلی پروگرام میشه جای سواله.
            به خاطر ای سی یه باتری نو خریده بشه واقعا ظلمه

            دوست عزیز اشاره کردم باتری شما به احتمال ۹۹ درصد تعداد سیکل شارژ مجازش رو رد کرده که غیر فعال شده ( روند اجباری و استاندارد باتری های لیتیومی هستش ) .

            از طریق منوی دیاگنوستیک بایوس یا battery report ویندوز میتونی مشخصات کلی باتری و به چه دلیل غیر فعال شده رو مشاهده کنی .

            اگر دستگاه بیش از دو سه سال کار کرده حتما cycle count مجازش رد شده .

            فیوز مذکور بوسیله اینفرارد نقطه ای لحیم میشه .

            اگر دو سر فیوز ( بخش جریان بالا ) اتصال کوتاه نشون میده و پایه تحریک الکتریکی در رنج چند ده اهمه ( اتصال باز نیست ) فیوز کاملا سالمه .

            اشتباه برداشت نشه بخاطر یک آی سی قرار نیست باتری عوض بشه ، باتری شما عمرش رو کرده ، wearing بالا رفته و ظرفیتش به زیر ۷۰ درصد ظرفیت نامی رسیده که کنترلر طبق روندی که براش تعریف شده باتری رو باید آفلاین دائمی کنه .

            در برابر قیمت سلولهای باتری برد کنترل قیمتی نداره و سازنده یکبار مصرف محسوبش کرده یعنی قطعه time change داره ولو سالم باید بره برای بازیافت .

            اگر سلولها رو عوض کنید ، سلول نو بگذارید بعد بخواین از این کنترلر. استفاده مجدد کنید اونوقت باید ریست بشه که یک مبحث دیگه است .
            نرم افزار و سخت افزار تکزاس اینسترومنت bqstudio چند صد دلار قیمتشه ( ورژنهای کلون چینی هم برای یکی دو تا باتری توجیه ندارن )

            Be2works با اینترفیس جنرال smbus کار میکنه ( اینترفیسش حدود ۲۰-۳۰ دلاره ) لایسنس نرم افزار هم بسته به ورژن و مدت فعال بودن از ۵ دلار برای چند ساعت تا ۵۰۰ دلار اشتراک سالیانه داره ...

            مجموعا این روند فقط برای باتری فروشها ( باتریهایی که تعداد بالا استوکی میخرن کنترلر دیپ درین تشخیص داده باتری غیر فعال شده ) و تعمیرکارهای لپ تاپ توجیه اقتصادی داره برای مصرف کننده تکی کل باتری رو یکجا بخره خیلی به صرفه تره .

            خود برد کنترلر ارزش خاصی نداره ( روند فوق یعنی تعویض سلولها و ریست cycle count و سایر فالتها در مورد دستگاههایی که باتری فابریکشون دیگه تولید نمیشه یا نایابه استفاده میشه ) .

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : تعمیر برد شارژ باتری لپ تاپ

              نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
              دوست عزیز اشاره کردم باتری شما به احتمال ۹۹ درصد تعداد سیکل شارژ مجازش رو رد کرده که غیر فعال شده ( روند اجباری و استاندارد باتری های لیتیومی هستش ) .

              از طریق منوی دیاگنوستیک بایوس یا battery report ویندوز میتونی مشخصات کلی باتری و به چه دلیل غیر فعال شده رو مشاهده کنی .

              اگر دستگاه بیش از دو سه سال کار کرده حتما cycle count مجازش رد شده .

              فیوز مذکور بوسیله اینفرارد نقطه ای لحیم میشه .

              اگر دو سر فیوز ( بخش جریان بالا ) اتصال کوتاه نشون میده و پایه تحریک الکتریکی در رنج چند ده اهمه ( اتصال باز نیست ) فیوز کاملا سالمه .

              اشتباه برداشت نشه بخاطر یک آی سی قرار نیست باتری عوض بشه ، باتری شما عمرش رو کرده ، wearing بالا رفته و ظرفیتش به زیر ۷۰ درصد ظرفیت نامی رسیده که کنترلر طبق روندی که براش تعریف شده باتری رو باید آفلاین دائمی کنه .

              در برابر قیمت سلولهای باتری برد کنترل قیمتی نداره و سازنده یکبار مصرف محسوبش کرده یعنی قطعه time change داره ولو سالم باید بره برای بازیافت .

              اگر سلولها رو عوض کنید ، سلول نو بگذارید بعد بخواین از این کنترلر. استفاده مجدد کنید اونوقت باید ریست بشه که یک مبحث دیگه است .
              نرم افزار و سخت افزار تکزاس اینسترومنت bqstudio چند صد دلار قیمتشه ( ورژنهای کلون چینی هم برای یکی دو تا باتری توجیه ندارن )

              Be2works با اینترفیس جنرال smbus کار میکنه ( اینترفیسش حدود ۲۰-۳۰ دلاره ) لایسنس نرم افزار هم بسته به ورژن و مدت فعال بودن از ۵ دلار برای چند ساعت تا ۵۰۰ دلار اشتراک سالیانه داره ...

              مجموعا این روند فقط برای باتری فروشها ( باتریهایی که تعداد بالا استوکی میخرن کنترلر دیپ درین تشخیص داده باتری غیر فعال شده ) و تعمیرکارهای لپ تاپ توجیه اقتصادی داره برای مصرف کننده تکی کل باتری رو یکجا بخره خیلی به صرفه تره .

              خود برد کنترلر ارزش خاصی نداره ( روند فوق یعنی تعویض سلولها و ریست cycle count و سایر فالتها در مورد دستگاههایی که باتری فابریکشون دیگه تولید نمیشه یا نایابه استفاده میشه ) .
              کاملا متوجه شدم سپاس گزارم برای این اطلاعات

              دیدگاه

              لطفا صبر کنید...
              X