اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

ساخت دوچرخه برقی با موتور تکفاز به چه درایوری نیاز داره؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    ساخت دوچرخه برقی با موتور تکفاز به چه درایوری نیاز داره؟

    سلام
    اول اینکه اصلا میشه با دینام کولر (تکفاز) دوچرخه برقی ساخت؟
    دوم موتور تکفاز قابلیت کنترل دور دقیق رو داره؟
    اگر شدنی هست چطور میشه برق 24 یا 48 ولت مستقیم رو به برق تکفاز با تنظیم دور تبدیل کرد؟
    چیز آماده ای تو بازا هست؟
    ممنون از راهنماییتون

    #2
    پاسخ : ساخت دوچرخه برقی با موتور تکفاز به چه درایوری نیاز داره؟

    موتور تکفاز کولر به هزار و یک دلیل قابل استفاده در وسیله نقلیه نیست ( حتی اگر مثل قطار و اوتوبوس های برقی اتصال دائمی با برق شبکه داشت )

    این موتورها توان مخصوصشون خیلی پایینتر از دانسیته انرژی مورد نیاز در وسایل نقلیه است .
    راندمانشون پایینه ( معمولا رنج ۵۰ درصده ) .
    از نظر مکانیکی قابل استفاده در وسیله نقلیه نیستن .
    انواع تنش مکانیکی و محیطی جزو لاینفک وسایل نقلیه است .
    در رنج دما و شرایط محیطی outdoor مجددا غیر قابل استفاده هستن ...
    موتور وسایل نقلیه زمینی سوای موارد فوق چند پیش شرط دیگه هم داره که موتورهای معمولی نمیتونن پاس کنن ( قابلیت تغییر سریع توان ، سرعت ، گشتاور و و و )

    در وسایل نقلیه برقی موتور باید بتونه ژنراتور هم بشه ( برای بازیافت انرژی در شرایط overrun ، ترمز الکتریکی و ... استفاده میشه )
    وسایل نقلیه باتری دار به شکل ذاتی معضل وزن و ظرفیت پایین حمل انرژی بخاطر مشکل باتریهای شیمیایی دارن ... هر ۱ ژول انرژی در این شرایط تعیین کننده میشه ، دست طراح اونقدر باز نیست که موتورش به تنهایی ۵۰ درصد انرژی این باتریهای ضعیف رو هدر بده ( رنج وسیله نقلیه وابسته به انرژی باتریها و راندمان تبدیل کل هست ) .
    جاییکه منبع انرژی ما فرضا سوختهای رایج با دانسیته انرژی حدود ۴۵ مگاژول بر کیلوگرمه اینقدر انرژی در اختیار داریم که اگر راندمان فرضا موتور درونسوزمون بین ۲۰ تا ۴۰ درصد باشه ( فاصله بین موتورهای اتو تا دیزل ) کماکان در مشخصات کاری وسیله نقلیه این راندمان پایین خودش رو نشون نده ( فقط هزینه عملیاتی و آلایندگی رو بالا میبره ) .

    وقتی منبع انرژی باتری شیمیایی با دانسیته انرژی زیر ۱ مگاژول بر کیلوگرمه ( معادل بهترین باتریهای تجاری فعلی یعنی لیتیومی ) سیستم در عمق فاجعه است ، موتور فرضا راندمانش ۱۰۰ در صد هم باشه باز همیشه کسری انرژی و وزن مرده داریم .
    آلایندگی چاه تا چرخمون هم بسیار بالاست .

    دیگه جایی برای دو برابر خراب تر کردن این پارامترهای ضعیف باقی نمیمونه

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : ساخت دوچرخه برقی با موتور تکفاز به چه درایوری نیاز داره؟

      خیلی ممنون
      واقعا توضیح خوبی بود
      موتور سه فاز چی؟
      سه فاز ایرانی الان بازده حدود 85% داره
      توی 500 وات هم چندان تفاوت وزنی با براشلس دیده نمیشه
      اما اختلاف قیمت سه فاز و براشلس جوریه که براشلس نشدیه
      حالا سوال اینه که سه فاز شدنی هست؟

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : ساخت دوچرخه برقی با موتور تکفاز به چه درایوری نیاز داره؟

        نوشته اصلی توسط looking_for نمایش پست ها
        خیلی ممنون
        واقعا توضیح خوبی بود
        موتور سه فاز چی؟
        سه فاز ایرانی الان بازده حدود 85% داره
        توی 500 وات هم چندان تفاوت وزنی با براشلس دیده نمیشه
        اما اختلاف قیمت سه فاز و براشلس جوریه که براشلس نشدیه
        حالا سوال اینه که سه فاز شدنی هست؟
        دوست عزیز براشلس های وسایل نقلیه هم سه فازه ،
        شما ظاهرا مطلب رو کامل نخوندین ، مساله فقط راندمان پایین موتور نبود ( راندمان یکی از مجموعه مشکلات بود ... )
        بقیه مسائلی که گفتم پیش نیاز موتور وسائل نقلیه است راجع به موتور سه فاز مد نظر شما صدق میکنن ؟
        صد در صد خیر

        تفاوت قیمت موتور براشلس وسیله نقلیه با سه فاز معمولی آسنکرون بخاطر این موارده ( ضمنا غیر ممکنه وزن موتور سه فاز براشلس مثلا ۵۰۰ وات وسیله نقلیه با سه فاز معمولی یه رنج باشه ، وزن موتور وسیله نقلیه بین ۱۰ تا بیش از ۳۰ برابر سبک تر از موتور معمولی و صنعتیه ... شک دارید لینک دو تا موتور از هر دو خانواده رو قرار بدید متوجه عمق تفاوتها میشید ... موتور سه فاز ۵۰۰ وات ebike و اسکوتر و مشابهاتش زیر ۷۰۰ گرمه ، مجموعه موتور و هاب و چرخ و ترمز و درایور و اتصالات به شکل یکپارچه حدود ۳ کیلوگرمه ... موتور سه فاز آسنکرون ۵۰۰ وات رنج بالای ۵۰ کیلوگرمه ! شما چطور حساب کردید که چندان متفاوت در نیومدن ؟

        لینک یک نمونه سه فاز کلاچ دار :
        Three phase asynchronous motor online for sale, 500W rated output, 3.6Nm rated torque, and rated voltage 380V 50Hz. Low price 3-phase asynchronous motor is designed with optimum structure, high reliability, low noise and convenient to operate.

        )

        اونطور که من برداشت کردم بغیر از قیمت موتور شما هیچ تعریفی از پیش نیازهای طرح مد نظرتون ندارید .

        در وسیله نقلیه برقی اونقدر چالش و بخشهای هزینه بر داریم که قیمت موتور اصلا توی سایر هزینه ها گم میشه .
        اصل قیمت وسیله نقلیه برقی باتریها ، بعدش شاسی ، بعدش سیستم کنترل و درایور ، بعدش بخشهای مرتبط با ایمنی و و و هست که یک تحقیق جمعا ۱۰ دقیقه ای بفرمایید متوجه کلیات موضوع میشید .

        موتور ۵۰ کیلوگرمی آسنکرون سه فاز شما ( که هیچکدوم از پیش نیازهای موتور وسیله نقلیه رو نداره به محظ برخورد با اولین چاله آب یا نم بارون باعث برق گرفتگی یا آتشسوزی خواهد شد .. در خوش بینانه ترین فرمش موتور و درایور میسوزن ، کار به سایر مسائل کاری مربوطه نمیرسه ) این موتور حداکثر سرعتش ۳۰۰۰ دوره ... تا بیاد به چرخ منتقل بشه حداقل ۳۰ -۴۰ کیلوگرم دیگه وزن گیریکس و اتصالات و کلاچ میتراشه ( موتور آسنکرون مد نظر شما باید دائم روشن باشه مثل سایر موتورهای آسنکرون وگرنه قابل استفاده نیست ... تلفات این سیستم انتقال قدرت حداقل ۱۵ درصده )

        وزن باتری ها و شاسی و سیستم کنترل و اینورتر رو حساب کنید وزن این دوچرخه ب بسم الله بیشتر از وزن خیلی از موتورسیکلت‌های ۲ تا ۴ سیلندر ۷۵۰ سی سی میشه .
        موتورسیکلتهای مذکور متوسط 60 تا 90 کیلوولت قدرت و ۵۰۰- ۶۰۰ کیلومتر برد عملیاتی دارن .

        دوچرخه شما با این وزن و این میزان قدرت خودشم نمیتونه حرکت بده ، سرنشین و بار که دیگه موضوعیت نداره !

        شما یک خلاصه وضعیت از محاسبات اولیه ات ارائه بده اگر روی کاغذ این وسیله با این تکنیک اجرا تونست کار کنه و ۲۰ کیلومتر برد داشته باشه بعد میگیم روی کاغذ حداقل ممکنه کار کنه .
        ( محاسبات رو انجام بدی در بهترین حالت میرسید به تخمینهای اولیه ای که من بدون محاسبات خدمتتون گفتم ) .

        بدون محاسبات پایه صرف اینکه قیمت فلان موتور ارزونتر به نظر میرسید یه آدم ناشی هم در جواب به سوال شما دو مدل اینورتر معرفی میکرد اگر تشریف میبردید جفتش رو میخریدین ، بعد میرسیدی به باتری و سایر ملزومات مثل باتلاق کم کم مجبور میشدی معادل قیمت ۲ تا ماشین هزینه مالی و زمان بگذاری بعد مثلا ۹ ماه که این فرضا دوچرخه تکمیل شد تازه در عمل ببینی وضعیتش یه چیزی بدتر از همونی شده که خدمتت گفتم ، اگر اول کار چند ساعت وقت گذاشته بودی تحقیق و محاسبه انجام میدادی باندازه ۹ ماه و چند صد میلیون جلوتر میفتادی !

        اینطوری که کار طراحی و اجرای پروتوتایپ انجام نمیدن ...

        شما کلا یک خلاصه وضعیت از تخمینهای اولیه ات بده بعد بگو طبق فلان دلایل و برآوردها به این نتیجه رسیدم چنین طرحی ممکن الوجود محسوب شده .
        این دوچرخه فرضی با این وضعیت اگر ساخته بشه و بتونه فقط حرکت کنه تخمینی خدمتتون میگم در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر هزینه شارژ باتریهاش حداقل ۵ برابر هزینه های مصرفی یک اتوموبیل ۱.۵ تنی میشه !

        محاسبات رو انجام دادید سوالی بود در خدمتم
        جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۱۲:۴۵ ۱۴۰۲/۰۱/۰۲.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : ساخت دوچرخه برقی با موتور تکفاز به چه درایوری نیاز داره؟

          ممنون بابت وقتی که میذارید و راهنمایی میکنید.
          این الان موتور سه فازو زده 9 کیلو:


          این موتور براشلس رو زده 5 کیلو:
          موتور و کنترلر براشلس 500 وات 24VDC نماموتور پیشران موتور-درایو بدون جاروبک 500 وات با تغذیه 24 ولت مستقیم


          یک باتری ماشین 100 آمپر هم 1200 وات ساعت انرژی ذخیره میکنه با وزن 20 کیلو که اگر به فرض محال از کل ظرفیت موتور استفاده کنیم میتونیم میتونه بیشتراز 2 ساعت دوچرخه رو حرکت بده

          وزن سیستم رانش براشلس میشه 25 کیلو ولی سیستم سه فاز صنعتی میشه 29 کیلو

          با ضریب درگ 1.2 و وزن 150 کیلو (با سرنشین) میشه با سرعت 30 کیلومتر حرکت کرد (با 400 وات)
          یعنی 60 کیلومتر برد با هر شارژ
          طبق این محاسبه گر: https://www.electromotive.eu/?page_id=12&lang=en

          موتور صنعتی هم درجه حفاظت داره میشه ضد آب و بارون و ... تهیه کرد.

          با توجه به محیط چرخ سرعت 1000 دور برای رسیدن به سرعت 30 کیلومتر در ساعت لازمه (پس گیربکس هم نمیخواد چون موتور القایی 1000 دور هم موجوده)

          البته مبدونم حساب خونه و بازار فرق میکنه ولی میخوام بگم که منم رو هوا حرف نزدم حساب کردم رو کاغذ

          اینی که شما فرستادید چیه که 40 میلیون تومن قیمتشه و 55 کیلوگرم وزنشه؟ چه ویژگی ای داره؟

          اگه محاسبات من ایرادی داره بگید و اینکه میشه مداری برای کنترل دور موتور سه فاز ایرانی ساخت؟
          و از همه مهم تر بر عکس کردن جهت چرخش!
          جدیدترین ویرایش توسط looking_for; ۱۶:۳۹ ۱۴۰۲/۰۱/۰۴.

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : ساخت دوچرخه برقی با موتور تکفاز به چه درایوری نیاز داره؟

            نوشته اصلی توسط looking_for نمایش پست ها
            ممنون بابت وقتی که میذارید و راهنمایی میکنید.
            این الان موتور سه فازو زده 9 کیلو:


            این موتور براشلس رو زده 5 کیلو:
            موتور و کنترلر براشلس 500 وات 24VDC نماموتور پیشران موتور-درایو بدون جاروبک 500 وات با تغذیه 24 ولت مستقیم


            یک باتری ماشین 100 آمپر هم 1200 وات ساعت انرژی ذخیره میکنه با وزن 20 کیلو که اگر به فرض محال از کل ظرفیت موتور استفاده کنیم میتونیم میتونه بیشتراز 2 ساعت دوچرخه رو حرکت بده

            وزن سیستم رانش براشلس میشه 25 کیلو ولی سیستم سه فاز صنعتی میشه 29 کیلو

            با ضریب درگ 1.2 و وزن 150 کیلو (با سرنشین) میشه با سرعت 30 کیلومتر حرکت کرد (با 400 وات)
            یعنی 60 کیلومتر برد با هر شارژ
            طبق این محاسبه گر: https://www.electromotive.eu/?page_id=12&lang=en

            موتور صنعتی هم درجه حفاظت داره میشه ضد آب و بارون و ... تهیه کرد.

            با توجه به محیط چرخ سرعت 1000 دور برای رسیدن به سرعت 30 کیلومتر در ساعت لازمه (پس گیربکس هم نمیخواد چون موتور القایی 1000 دور هم موجوده)

            البته مبدونم حساب خونه و بازار فرق میکنه ولی میخوام بگم که منم رو هوا حرف نزدم حساب کردم رو کاغذ

            اینی که شما فرستادید چیه که 40 میلیون تومن قیمتشه و 55 کیلوگرم وزنشه؟ چه ویژگی ای داره؟

            اگه محاسبات من ایرادی داره بگید و اینکه میشه مداری برای کنترل دور موتور سه فاز ایرانی ساخت؟
            و از همه مهم تر بر عکس کردن جهت چرخش!
            خواهش

            از همه مهمتر جهت چرخش موتور نیست ، شناختن پارامتر و خصوصیات هر قطعه است .

            دوست عزیز این محاسبات کلا غلطه .

            شما اون موتور نهایی که قراره به چرخ نهایی ( با هر مکانیزمی ، میگید گیربکس و کلاچ نمیخواد ، فرض میکنیم درسته که نیست ... اونی که قراره نهایتا ضد آب و با فلنچ و تسمه یا هر مکانیزم انتقال قدرت مد نظرتون روی شاسی بره و به چرخ وصل بشه و غیره رو ارائه بدید یا لینک طرح خام بدین . یدونه موتور خالی که همینجوری موتور وسیله نقلیه نمیشه ، اونی که لینک دادم موتور آسنکرون کلاچ دار با تورک کانورتور بود که حداقل پیش نیاز برای استفاده از موتور آسنکرون در وسیله نقلیه است ، وگرنه موتورت رو مستقیم به چرخ وصل کنی موتور آسنکرون ۶ تا ۱۰ برابر جریان نامی اش جریان استارت میکشه ! موقع استارت مدار خاص داره اول اتصال رو ستاره میکنن جریان بیاد پایین راه اندازی بشه به دور که رسید تازه میره روی مود مثلث ، با تمام این تفاسیر گشتاورش اونقدر پایینه که در فاز استارت خودش به زور درایو میشه بعد که به دور نامی رسید تازه گشتاور نامی اش رو میشه ازش گرفت و زیر بار بردش ، موتور آسنکرون زیر بار اصلا راه نمیفته ... شما موتورت هنوز وضعیت راه اندازیش معلوم نشده دنبال تغییر جهتشی ؟
            دیگه حداقل باید مشخصات موتور مد نظر با رفتار عملی اش رو بشناسی ، تغییر حوزه استفاده بماند )

            موتور براشلسی که قرار دادید موتور با کاربری وسیله نقلیه نیست ( در برگه مشخصات موتور حوزه استفاده اش ذکر شده ) شما موتور ۱۵۰۰ دور BLDC رو موتور وسیله نقلیه فرض کردید .

            موتور وسیله نقلیه دور و فرکانس بالاست بخاطر اینکه دانسیته توانش باید بالا باشه وزن و ابعادش پایین باشه ...
            قبلا خدمتتون گفتم موتور ژنراتور ۳ فاز براشلس دوچرخه و اسکوتر رنج ۰.۵ کیلووات به زحمت ۷۰۰ گرمه ... هاب کاملش ( شامل موتور ، درایور ، چرخ و رینگ و اتصالات کینگ پین و ترمز و بلبرینگ و غیره حدود ۳ کیلوگرمه ... بر خلاف موتور آسنکرون مد نظرتون از سرعت صفر تا ماکزیمم سرعت نامی زیر بار میتونه راه اندازی بشه در دور پایین گشتاورش چند برابر گشتاور نامیه، منحنی توان موتور مشابه سایر موتورهای الکتریکی وسیله نقلیه کاملا فلته )

            در ماشینهای الکتریکی ( از ترانس و موتور تا ژنراتور ) تجهیز بجای ۵۰ هرتز مثلا ۴۰۰ هرتز باشه ( این ۴۰۰ هرتز استاندارد قدیمه ، استانداردهای جدید به ۱ کیلوهرتز هم میرسن )
            علی ایحال تجهیز ۴۰۰ هرتز نسبت به ۵۰ هرتز ابعاد و وزنش ۶۴ برابر در توان برابر پایین میاد که بگذریم ( این موارد همه اش فرمول فیزیکی و محاسبات مهندسی داره )

            باتری ۱.۲ کیلوات استارتر اسیدی خودرویی بعنوان منبع تغذیه وسیله نقلیه ؟!!!

            یعنی دانسیته انرژی ۱۸۰ کیلوژول بر کیلوگرم ؟

            تخمینهای کامنت قبلی من با باتری حدود ۱ مگاژول بر کیلوگرم بود و سیستم ضعف داشت ( حدود ۶ برابر دانسیته انرژی بیشتر از باتری مد نظر شماست )
            باتریهای تخمینی قبلی لیتیومی با سیکل مفید شارژ دشارژ ۱۰۰ درصد ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سیکل بودن و مقرون به صرفه نبود ...
            باتری با زیر ۳۰ سیکل استفاده که یعنی ماهی یک بار باید باتری تعویض بشه !

            شما با باتری ۶ برابر سنگین تر چطور رنج بدست آوردید ؟!

            باتری استارتر مد نظرتون رو تشریف ببرید ۲۰ بار شارژ و دشارژ تا رنج حدود ۳۰ درصد انجام بدید کلا از کار میفته ! یعنی صفحاتش مشابه باتری ۳ سال کارکرده میشه و یه لایه سولفات سخت روشون رو گرفته ( باتری استارتر رو ۵۰ یا ۳۰ درصد ظرفیت تخلیه اش کنید عمرش به زحمت به ۳۰ سیکل برسه )

            باتریهای سربی اسیدی که بتونن تا حداکثر ظرفیت تخلیه بشن باتری دیپ سایکله که در وسایلی مثل ups و ویلچر و چراغ شارژی های ارزانقیمت و ماشینهای زمین گلف قدیمی و مشابهاتشون استفاده میشدن .
            قیمت دیپ سایکل ۲ تا ۳ برابر باتری استارتر با ظرفیت مشابه هست .
            باتری استارتر باتری جریان بالای با ضریب تخلیه پایینه ( معمولا زیر ۱۰ درصد هرچقدر از این عدد بریم بالاتر عمر باتری استارتر تصاعدی کم میشه ) چون باتری استارتر همیشه زیر شارژ نزدیک صد درصد هست فقط زمان استارت به مدت چند ثانیه با جریان بالا ( ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی ) وارد مدار میشه طی هر استارت زیر ۱ درصد ظرفیتش تخلیه میشه ، موتور که روشن شد باتری مجددا میره زیر شارژ طی چند ثانیه تا نهایت ۲ دقیقه به ظرفیت اولیه ۱۰۰ درصد میرسه.
            ساختار داخلی باتری استارتر با باتری دیپ سایکل زمین تا آسمون فرق میکنه که استارتر میتونه جریانهای چند C برای زمان کوتاه ارائه بده ، دیپ سایکل میتونه جریان تا 1C رو برای زمان طولانی ( تخلیه تا حدود ۷۵ درصد ظرفیت ) ارائه کنه .

            برای مطالعه سطحی :



            منحنی های عمر مفید در برابر عمق دشارژ باتری اسیدی :



            محاسبات انرژی پیش رانتون هم غلطه ( متناسب با ضربب درگ ۱.۲ ؟! این ضریب cd غلطه ... ضریب درگ وسیله نقلیه ای مثل دوچرخه یه چیزی رنج ۰.۲۵ تا نهایتا ۰.۴۵ میشه ... ضریب درگ یک یعنی یک صفحه مربع شکل رو مستقیم در جهت حرکت جریان هوای روبرو قرار بدیم ! که کلا ایرودینامیک نیست دیگه ، بادبانه ... ضریب درگ بالای ۱ فقط در ترمزهای هوایی خیلی قوی که هدف ایجاد حداکثر توریولانس و حداکثر خاصیت ترمزی هست تعریف میشه ... وسیله نقلیه زمینی برقی ضریب درگش زیر ۰.۵ هست ، در کامیونها و اتوبوس و مشابهاتش با طول زیاد غیر برقی که مشکل تامین انرژی ندارن بعضا تا ۰.۸ هم میرن که نمونه های برقیش رو نگاه کنید سطوح آیرودینامیک بخاطر مشکل رنج پایین باتری کامل تغییر میکنن و دیگه سطوح صاف نیست و درگ میاد زیر ۰.۵ ، در هواپیماها میره اوردر صدم که باز بگذریم ...
            طبق محاسبه گر آنلاین با اعداد پیش فرض بدون دونستن معنی و رنج پارامترها شما نمیتونی کار طراحی انجام بدی ، باید تمام پارامترها رو بشناسی تا بتونی فرمولها رو برای وسیله واقعی عدد گذاری کنی ، اونجایی هم که طرحت مشکل داره اصلاحش کنی )

            در هر صورت محاسبات نیروی پسا و مقاومت چرخها رو انجام نداده چطور نیروی مورد نیاز در سرعت ۳۰ کیلومتر و رنج براش محاسبه کردید ؟ ( اینایی که میپرسم فرمولهای ساده هر کدوم نهایتا نصف خطی هستن ، انجام نداده بجاش عدد گذاری کردید ؟ )

            سرعت چرخ مجددا محاسبات غلط ... 1000 RPM با سایز چرخ ۲۴ تا ۲۶ اینچی دوچرخه یعنی ۳۰ کیلومتر ؟
            چرخ اتوموبیلهای متداول با رینگ ۱۵ اینچ و احتساب دو تا فاق لاستیک حدود ۶۰ سانتیمتر قطر و محیط حدود ۲ متری دارن ( ۱۵ سانت اینور و اونور ) .
            در ۱۰۰۰ دور بر دقیقه سرعت حرکت این چرخها حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت میشه .

            چرخ متوسط ۲۵ اینچ با محیط ۲ برابر چرخ اتوموبیل چطور در ۱۰۰۰ دور بر دقیقه سرعتش یک چهارم شده ؟!
            بعد این چرخها ( صرفنظر از اشتباه بودن محاسبات سرعت ) همیشه قراره با حداکثر سرعت بچرخن ؟
            یعنی شما از حالت سکون میخوای راه بیفتی یک دفعه چرخ با ۳۰ کیلومتر بر ساعت میچرخه ؟ اونم با موتوری که منحنی توان فلت نداره در سرعت پایین گشتاورش نزدیک صفره ... حد بین سکون تا حداکثر سرعت هم برای این وسیله نقلیه تعریف نشده ؟!
            دوچرخه ای که انسان داره کار موتورش رو انجام میده و کنترل کامل روی سرعت و گشتاور داره تا ۲۴ یا ۳۲ دنده داره ، سیستم موتوری شما صفر و یکی کنترل میشه ؟ یا خاموشه یا حداکثر سرعت ؟
            با این سیستم به شیب مثلا ۱۰ درصد رسیدیم تکلیف چیه ؟

            اینا دیگه مشکل طراحی و محاسباتی نیست عدم دقت به طرز کار وسایل روزمره است ... که ممکنه ناراحت بشی ولی تمامش سوالات اولیه مرتبط با موضوعه که به مرور بریم جلو معلوم میشه چقدر ندید گرفتید .

            صد البته وظیفه من نوعی نیست اشتباهات محاسباتی شما رو اصلاح کنم و اطلاع بدم ... وقتی رفتید عملا ساختید فیزیک و قوانینش بهتون نشون میده چقدر اشتباه طراحی داشتید ، ولی در هر صورت طی روند بررسی روی کاغذ ایرادات محاسباتی رو خدمتتون میگم که مجبور به تجربه عملی و هزینه نشی ...اگر روی کاغذ اصلاح شد ( بعضیاش با این سبک نگرش به وسیله نقلیه اصلا قابل رفع نیست ) بعد دیگه موقع اجرا اگر از محاسبات اولیه خارج شدید حداقل میدونید چی رو کجا و چقدر نسبت به ارقام تئوریک در عمل از دست دادید ، اصلاحش میشه تکنیک اجرا نه اشتباه محاسباتی یا از قلم انداختن حداقل پیش نیازها ...
            ( ۸۰ - ۹۰ درصد کار ساخت نمونه اولیه هر چیزی بخش طراحی و محاسباته ، باقیمونده اش تست و اصلاحاته که هر چقدر در فاز طراحی دقیق تر کار کرده باشی فاز تست و اصلاحات و اعتبار سنجی کوتاه تر میشه ... نمونه که عملیاتی نهایی شد دیگه مهم نیست ۲ تا باشه یا ۲۰ میلیون بقیه کپی همون پروتوتایپ اولیه است که تولید انبوه میشه )
            کلا یک مبنا از محاسباتت با فرمولهاش بگذاری ، پارامترها و منحنی مشخصه اجزای انتخابیت هم همراهشون قرار بدی میشه گفت در هر بخش چند تا اشتباه محاسباتی داشتید ، چه چیزایی رو در نظر نگرفتید ، کدوم بخشها اشتباه برآورد شده و ...‌
            بعدا اگر علاقه داشتید و محاسبات اولیه و تخمینها درست شد تازه TRL1 و 2 رو پاس کردید .‌
            بعد نمونه موجود خدمتتون لینک میدم ببینید چقدر خارج از رنج طراحی کردید و تا رسیدن به TRL 7 و 8 چه مراحلی نیازه .

            طبقه بندی و تعاریف بلوغ فنی TRL :

            جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۱۹:۱۸ ۱۴۰۲/۰۱/۰۴.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : ساخت دوچرخه برقی با موتور تکفاز به چه درایوری نیاز داره؟

              بازم ممنون
              واقعا زحمت کشیدید
              الان اگه موتور براشلس بشه و باتری دیپ سایکل بشه شدنی هست یا کلن موضوع ردّه؟
              اگر شدنی باشه تو ایران کسی هست موتور براشلس بسازه یا باید کامل خرید؟ (هرچند که دیگه صرف نمیکنه)

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : ساخت دوچرخه برقی با موتور تکفاز به چه درایوری نیاز داره؟

                نوشته اصلی توسط looking_for نمایش پست ها
                بازم ممنون
                واقعا زحمت کشیدید
                الان اگه موتور براشلس بشه و باتری دیپ سایکل بشه شدنی هست یا کلن موضوع ردّه؟
                اگر شدنی باشه تو ایران کسی هست موتور براشلس بسازه یا باید کامل خرید؟ (هرچند که دیگه صرف نمیکنه)
                اول محاسبات بعدا تصمیم گیری میشه چه چیزی حداقل پیش نیازه .
                بدون طرح اولیه و محاسبات که کسی دست به کاری نمیزنه .

                فرضا من شنیدم هواپیما موتور و بال و چرخ و چند تا سیستم هیدرولیک و الکتریک و اویونیک داره .
                با دیدن لینک دو تا موتور جت و ورق آلومینیوم و تایر و ژنراتور و پمپ هیدرولیک که من طراح هواپیما نمیشم ...
                کلی پیش نیاز لازمه تا من نوعی بتونم فقط هواپیما رو تعریف کنم و بگم پیش نیاز قطعات مجزا و ترکیب شده اش چیه که فقط بتونه از زمین بلند بشه ...

                اینکه هر بار من به یک مساله اشاره کنم شما یک بخش از طرحت رو تغییر بدی روش طراحی نیست ... روش اجرا که اصلا نیست .

                مهم نیست در ایران چی گیر میاد یا گیر نمیاد ... کسی دنبال چیزی باشه و بدونه کجا باید دنبالش بگرده همه چیز گیر میاد . اینجا گیر نیاد از خارج سفارش میدی زیر ۲ هفته دستت میرسه .

                منتهی اول باید بدونی چی نیاز داری و چقدر هزینه اش میشه بعد مقایسه کنی ببینی توجیه فنی و اقتصادی داره یا نه .

                خیلی از ابزارها برای نمونه سازی توجیه ندارن ( ابزار آماده تولید انبوه که تمام مراحل تحقیق توسعه تست و گواهی عملکرد رو پاس کرده مسلما از نمونه تکی خیلی ارزون تره ، خیلی مطمئن تره ، کلیات و کیفیتش هم خیلی بالاتره ... تمام قطعاتش هم موجوده ، لازم نیست برای ساختن یدونه پیچ یا یک اتصال بری ده بار پیش تراشکار و معادل ۵۰۰ تا اتصال آماده یا فلان قطعه تجاری فقط دستمزد بدی بعد معلوم بشه آلیاژ یا پروسه ساخت ایراد داشته از نو همین رو تکرار کنی ( طرح مکانیکی یک قطعه و دو قطعه نیست ممکنه چند ده تا چند صد قطعه خاص انحصاری برای اون کار نیاز باشه ... بخصوص در مورد شاسی که حتما اینطوره سوای اینکه طراحی شاسی و پیشرانه خودش مجموعه چند تا تخصص مکانیکه و خیلیا در جریان نیستن ما در ایران طراح شاسی حتی در صنایع انبوه سازی مثل اتوموبیل نداریم ! مجبوریم بخاطر شاسی روی پلتفورمهای ۵۰ سال قبل با تغییر ظاهر و بدنه مانور بدیم ، کسی بتونه شاسی دوچرخه طراحی کنه شاسی اتوموبیل رو حتما میتونه طراحی کنه ، از دید عموم شاسی چون در دید مستقیم نیست یه بخش ساده است که اصلا بهش فکر نمیکنن و توی محاسبات نمیارن وقتی وسیله رو ساختن تازه معلوم میشه وسیله نقلیه اصلی ترین بخش یعنی ستون فقرات یا همون شاسی رو نداره ، منظور از شاسی استراکچر استاندارده که واقعا شاسی باشه و بتونه شرایط عملیاتی وسیله نقلیه رو برای حداقل مسافت و شرایط تعریف شده پاس کنه )

                در هر صورت اگر طرحی حاوی توجیه فنی و نوآوری یا مزیت اقتصادی و چیزی فراتر از اونکه تکنولوژی رایج بازار هست رو داشته باشه ( همه اینا در فاز طراحی و محاسبات معلوم میشه ) بعدا با حساب کردن هزینه تحقیق توسعه و برآورد بازار هدف و تقسیم هزینه های اولیه بر مقیاس تولیدی معلوم میشه به هر دستگاه چقدر هزینه تحقیق توسعه و سرمایه اولیه و خط تولید و مواد و سرمایه در گردش خورده ( هر چقدر مقیاس تولید بزرگتر باشه سرشکن هزینه های اولیه کوچکتر میشه ) نهایتا قبل از اینکه یدونه پیچ بسته بشه روی کاغذ معلومه طرح با یه تلرانس حدود ۱۰-۱۵ درصدی توجیه ساخت تجاری داره یا نه .

                توجیه داشته باشه و منابع تامین باشه ( که کلا یک مبحث مجزاست ) شروع به ساخت پروتوتایپ و سرمایه کذاری برای فازهای بعدی میکنن ، توجیه نداشته باشه قضیه میشه اختراع مجدد چرخ که از اولش اشتباه بوده .


                اگر علاقه به طراحی داری با برخورد به چند تا چالش اولیه که نباید کنار بکشی ، برای تمرین و یاد گرفتن هم که شده باید روند طراحی ات رو تکمیل کنی ، شاید ارزش ابزاری نداشته باشه ولی ارزش آموزشی ۱۰۰ درصد داره .

                برای شروع یک نگاهی به محصولات مشابه آماده بازار بنداز ببین چی دارن و چیا بینشون مشترکه ( این میشه بیس کار و آشنایی با آنچه موجوده )
                بعد بررسی کن میتونی در یک یا چند بخش مزیت نسبی ایجاد کنی یا نه .

                این میشه قدم اول در فاز کانسپت

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : ساخت دوچرخه برقی با موتور تکفاز به چه درایوری نیاز داره؟

                  اینو ببینید:


                  نوشته موتور 1000 وات
                  وزن 330 کیلو
                  باتری سربی اسیدی
                  من نیازی نیست از اول پروژه تعریف کنم
                  دوچرخه فرسوده که دارم. فقط کافیه بدونم چه نوع موتوری و چه نوع باتری ای

                  قرار نیست تولید انبوه کنم و بفروشم که استاندارد باشه.
                  تازه اولویت با ارزون بودنشه. وگرنه انجامش صرف نمیکنه
                  اصلا اگه بشه میخوام یه رنو 5 بخرم واسه خودم برقی کنم. همین کارایی که هندیا میکنن میذارن تو یوتیوب!

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : ساخت دوچرخه برقی با موتور تکفاز به چه درایوری نیاز داره؟

                    دوست عزیز
                    شما میخوای با ۲۰۰ دلار دوچرخه برقی بسازی ؟
                    اولویتت قیمته ؟ بعد از کارای هندیا توی یوتیوب الهام میگیری ؟

                    شرمنده اتم حوزه کاری و تخصصی من نیست ، اون تعریفی که ما از وسیله نقلیه داریم با اینی که مد نظر شماست فرق میکنه . شاید سایر دوستان بتونن کمکتون کنن .

                    من میدونم دوچرخه استاندارد چیه ، قیمت غیر برقی اش تا رنج چند هزار دلار بعضا میره ، اصول و پیش نیازهای فنی و مهندسی داره و غیره ...
                    مثل بقیه ابزارها طبق قواعد مهندسی و محاسبات طراحی میشه نهایتا معادل حداقلهای تعریف شده در استانداردها تست عملکرد باید داشته باشه...

                    نمونه های برقی فعلی اش مشابه محصولات پایین تعریف و طبقه بندی میشن :



                    پ.ن : موتور و سیستم انتقال قدرت و نسبت نیرو به وزن و سایر موارد مطرح شده در خلال این تاپیک مطابق متدهای رایج در این حوزه که چکیده اش با توضیحات در لینک پایین قابل مطالعه است ارائه شدن ، اینا وضعیت رایج فعلیه که دنبال تغییرشن ، توان موتور حدود ۶۵۰ وات ، وزن مجموعه موتور و درایور و سیستم انتقال قدرت با چرخ زیر ۴ کیلوگرم ، وزن باتری ها در همین حدود ۴ کیلوگرم ... وزن دوچرخه بدون موتور بین ۱۱ تا ۱۳ کیلوگرم با احتساب موتور و باتری لیتیومی و سیستم انتقال قدرت و غیره جمعا دوچرخه حدود ۲۰ کیلوگرم ، که این ۸ کیلوگرم اضافه بخش الکتریکی در مورد دوچرخه زیادی سنگین محسوب میشه و وزن مرده است ... هدف رسوندنش به زیر ۵ کیلوگرمه ...

                    با چنین چالشهایی چه شکلی میشه وسیله ای با فرضا ۲۰ کیلو باتری ، ۲۰ کیلو موتور و ۳۰ کیلو درایور و ۱۰ کیلو مکانیزم انتقال قدرت رو دوچرخه برقی محسوب کرد ؟
                    من نمیدونم ، شاید هندی ها هر کدومشون معادل چند اسب بخار قدرت دارن ۷۰ -۸۰ کیلو اضافه وزن دوچرخه براشون چیزی محسوب نمیشه ( بقیه دنیا با ۸ کیلو اضافه وزن فعلی مشکل دارن )



                    موفق باشید
                    جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۰۱:۱۳ ۱۴۰۲/۰۱/۰۶.

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : ساخت دوچرخه برقی با موتور تکفاز به چه درایوری نیاز داره؟

                      کماکان ممنون
                      اینی که فرستادید 20 تا از بهترین دوچرخه های دنیاست
                      توشون 33 کیلو گرمی هم هست
                      سنگینن در عوض موتورشون 750 واته
                      دوچرخه من میشه 45 کیلو (15 بدنه + 15 باتری دیپ 65 آمپر + 15 موتور)
                      10 کیلو اضافه وزن داره که من خودم کمبود وزن دارم
                      کم بیاره (برای شتاب و شیب) رکاب هم میزنم
                      اینی که شما میگید یه جورایی کمال گراییه
                      اما یه درایور 30 کیلویی گفتید. اون چیه و چکار میکنه؟
                      من دنبال همونم که احتمالا شما میدونید
                      بگید قول میدم قبل از اقدام کل طرح رو بذارم اینجا (ینی میدونم از سر خیر خواهی این حرفا رو زدید)

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : ساخت دوچرخه برقی با موتور تکفاز به چه درایوری نیاز داره؟

                        نوشته اصلی توسط looking_for نمایش پست ها
                        کماکان ممنون
                        اینی که فرستادید 20 تا از بهترین دوچرخه های دنیاست
                        توشون 33 کیلو گرمی هم هست
                        سنگینن در عوض موتورشون 750 واته
                        دوچرخه من میشه 45 کیلو (15 بدنه + 15 باتری دیپ 65 آمپر + 15 موتور)
                        10 کیلو اضافه وزن داره که من خودم کمبود وزن دارم
                        کم بیاره (برای شتاب و شیب) رکاب هم میزنم
                        اینی که شما میگید یه جورایی کمال گراییه
                        اما یه درایور 30 کیلویی گفتید. اون چیه و چکار میکنه؟
                        من دنبال همونم که احتمالا شما میدونید
                        بگید قول میدم قبل از اقدام کل طرح رو بذارم اینجا (ینی میدونم از سر خیر خواهی این حرفا رو زدید)

                        ببینید دوست عزیز این موارد رو پیرو مسائل پیش نیاز قضیه و تجربیاتی که هم نسلهای من مستقیما با موضوع داشتن خدمتتون گفتم .

                        تست پایین رو انجام بدید متوجه میشید فرق عملی موضوع با پیش ذهنیت در دنیای مجازی چقدره ...

                        دوران ما متاسفانه یا خوشبختانه اینجوری بود که با هر سه مدل وسایل نقلیه دوچرخ ( دوچرخه ، دوچرخه موتوری mopad که زمان ما بهش میگفتن موتور گازی و موتورسیکلت ) اکثر نوجوانان و جوانان برخورد عملی و روزمره داشتن ... محاسن و معایب هر سه طرح صرفنظر از مسائل مهندسی پشتش رو اکثرا در دنیای واقعی تجربه میکردن .

                        دوچرخه که تکلیفش معلوم بود ، ساده ترین این سه نوع بود ، هرچقدر وزن بدنه دوچرخه پایین میومد عملکردش تصاعدی بالا میرفت و سریعا متوجه اش میشدی ( بهترین انواعش دوچرخه های ریس معروف به کورسی بود ... مدلهای آفرود ملقب به کوهستان هم بودن که اونزمان بر خلاف الآن چندان طرفدار نداشت ، دوچرخه اون دوره واقعا وسیله نقلیه بود )

                        موتورسیکلت یک وسیله خیلی سنگین تر و در عین حال خیلی قویتر بود که وزنش بغیر از موقع هدایت و هندلینگ و جابجایی مشکلی ایجاد نمیکرد و اونم تکلیفش معلوم بود .

                        بین این دو تا دوچرخه mopad ملقب به موتور گازی قرار داشت .
                        موتور گازی های اون دوره ترکیب یک دوچرخه سنگین ( پدال و بند و بساط مشابه دوچرخه داشتن ، یک موتور حجم پایین تک سیلندر دوزمانه با باک سوخت حدود ۳ تا ۷ لیتری و سیستم الکتریکی برای احتراق و روشنایی پایه ، مکانیزم انتقال قدرت این موتورها بوسیله کلاچهای عموما گریز از مرکز اتوماتیک مجتمع شده با هرزگرد پدالها بود ، دینام هم داخل همین مجموعه قرار داشت )
                        موتور گازی ها از بین سه طبقه بندی فوق بدترینشون محسوب میشد ! ( وجه تسمیه اش این بود که تنها مکانیزم کنترلش اهرم گاز روی فرمان بود ، مثل موتورسیکلت دنده و هندل و کلاچ نداشت ... به این دلیل بهشون میگفتن موتور گازی ، به موتورسیکلت معمولی میگفتن موتور یا موتور دنده ای )

                        موتور گازی ها عموما دنده و کنترل گشتاور درست و درمون نداشتن ، تک سرعته بودن تنها کنترلی که روی نیروی خروجی داشتی وضعیت گاز بود و اگر موتور کشش نداشت تنها گزینه ات این بود که میتونستی پدال هم بزنی ، یه مقدار به کشش ضعیف موتور کمک میکرد ( دو سه مدل داشتیم که مکانیزم دنده اتومات ۲ یا ۳ دنده روی سیستم انتقال قدرت یکپارچه با هاب عقب موتور گازی نصب بود مثل پیاجیو براوو ساخت ایران دوچرخ و نیرومحرکه ...یک مدل ایتالیایی که اسمش رو فراموش کردم ، بقیه که اکثرا پژو بودن همون فاجعه بالایی تک سرعته بودن زیر بار یا به شیب ملایم میرسیدی موتور حدود ۱.۵ تا ۲ اسبی با افزایش میزان لغزش کلاچش بیشتر درگیر میشد سوای گرم کردن موتور و کلاچ که گشتاور انتقالی بیشتر افت میکرد موتور نمیتونست به دورهای بالاتر که توان بیشتر موتور رو داریم برسه و عملا یه جایی مرز بین گشتاور کلاچ و توان پایین رنج زیر ۰.۵ اسب قفل میشد ، اینجا برای بالابردن کشش مجبور میشدی پدال بزنی بعد تازه متوجه میشدی پدال زدن روی یک دوچرخه سنگین یعنی چی ! بعد از کار معدن یکی از سخت ترین کارهای دنیا حرکت دادن موتور گازی به وسیله پدال بود ! در مسیر شیبدار یا اگر خدایی نکرده موتورت بنزین نداشت ... حالا به هردلیل روشن نمیشد اسما میشد با پدال هم حرکت کنی کما اینکه مکانیزم استارت این موتورها این مدلی بود که اولش پدال میزدی یا اگر وسیله به یه سرعت مشخص میرسید موتور میتونست این مدلی استارت بشه ... همین پروسه استارت کردنش اگر کاربراتور یکم از تنظیم خارج بود فاجعه میشد ... استفاده مداوم از پدال که بماند )

                        در هر صورت در عمل بغیر از چند نمونه معدود فوق که دنده اتومات بودن تقرببا بغیر براوو و رکس بقیه این موتور گازی ها اونقدر اذیت میکردن که دوچرخه های معمولی حتی سنگین ( غیر ریس ، دوچرخه های ریس اونزمان حدود ۱۰ کیلو و نمونه های تاپ زیر ۵ کیلو هم داشتیم ، قیمتشون در حد نصف یک اتوموبیل بود )
                        دوچرخه فاقد موتور ارجحیت داشت به موتور گازی بدون دنده ...
                        از نظر سرعت ، از نظر چابکی و نیروی مورد نیاز و خستگی در استفاده عملی ، از نظر سروصدا و آلایندگی و غیره یک دوچرخه متوسط خیلی بهتر از موتور گازی اسما ۱ تا ۲ اسبی بود .

                        اینی که شما الان میگی با فرضیات موتور فلان قدر کیلو باتری اسیدی فلان و فلان بخش اینقدر و اونقدر و ... جمعا مثلا ۴۵ کیلو ( عملا خیلی بیشتره که فعلا بگذریم ) و مشکلی ندارم پدال میزنم !
                        احتمالا پیرو زیادی فیلم و کلیپ هندی دیدن فرض کردید که زور توی بازوهاتون گندیده ( این اصطلاح هم مربوط به همدوره های من میشه ، استعاره از تخیل قدرت اضافی داشتن به فرم کنایه ای بود ) ...
                        روی دوچرخه این زور اضافی رو استفاده میکنم ! خستگی هم نداره ...

                        برای تستش برو معادل همین وزن تخمینی ات باضافه ۵۰ درصد ( این ۵۰ درصد رو ضریب خطای محاسباتتون پیرو عدم انجام و در نظر گرفتن سایر پارامترهای مربوطه در نظر گرفتم ) رو بگذار ترک دوچرخه ... بعد نیم ساعت پدال بزن ببین اصلا میتونی یا نه !

                        اگر تونستی معادل تخمینت ( مثلا ۶۰ کیلو ) وزن اضافه روی دوچرخه رو در مسیر عادی ( شیبدار بماند ) با دوچرخه تک دنده ( اگر دوچرخه ات دنده داره همون دنده ای که در شرایط عادی بدون بار اضافی رو انتخاب میکنی استفاده کن ) ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت رکاب بزنی بعد عملا متوجه میشید معنی « کم بیاره رکاب میزنم » در مورد دوچرخه سنگین یعنی چی .

                        همین تست رو میتونی بری اگر جایی موتور گازی گیرت اومد ( هنوز تک و توک بعضیا خارج شهر دارن ، استفاده ازشون بخاطر موتور دو زمانه ممنوع شده ولی در هر صورت اطراف شهر میشه نیم ساعت موتورگازی رو با موتور خاموش بوسیله رکاب زدن تست کرد .

                        اگر با این تست مشکل نداشتی بعدا درایور و اینورتور و سیستم انتقال قدرت و سایر حداقل مخلفات پیش نیاز دوچرخه برقی مد نظرتون رو معرفی میکنم برید ببندید و استفاده کنید ، نیازی نیست اینجا هم نتیجه عملی اش رو اطلاع رسانی کنی ، وضعیتش پیشاپیش تئوریک و عملی معلومه .

                        پ.ن : وزن موتور گازی های پژو و رکس حدود ۵۵ کیلو ، براوو حدود ۴۸ کیلو، رنج قدرت موتور حدود ۱.۵ تا ۲ اسب معادل ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ وات بود .
                        عملا نسبت به دوچرخه های برقی خیلی قویتر و سبک تر بودن ، ولی بدون گیربکس در حد دوچرخه بدون موتور عملکرد نداشتن بخاطر همین وزن بالا .
                        حالا نمونه فاقد دنده با موتور برقی یک سوم اون توان ، با این باتریهای ضعیف و سنگین و موتور چند برابر سنگین تر چی تحویل میده معلومه... ( وزن کل باک و سوخت موتور گازی متوسط ۵ کیلو و دانسیته انرژی بنزین ۴۵ مگاژول بر کیلوگرمه درسته راندمان موتورهای درونسوز پایینه ولی با راندمان موثر حدود ۲۰ درصد موتورهای دو زمانه انرژی مفید حدود ۸ تا ۱۰ مگاژول بر کیلوگرم رو روی چرخ تحویل میدادن ، باتری و موتور حدود ۱۰۰ کیلوژول روی چرخ یعنی یک صدم موتور گازی !! دیگه واقعا شوخیه نه وسیله نقلیه .
                        آدم واقعا ناراحت میشه وقتی این وضعیت رو میبینیم که برای نسلهای بعد پیرو یه سری شعار بدون پشتوانه و توجیه فنی جا انداختن وسیله نقلیه الکتریکی و آلایندگی صفر ، یعنی فقط هدف خالی کردن جیب جامعه با تعاریف از رده خارج و تبدیلشون به قانونه ، مشکل هم در سطح جهانیه ... خیلیا نمیدونن وسایل نقلیه برقی چند دهه قبل از وسایل نقلیه درونسوز اختراع و عملیاتی شدن تا مدت ها تعریف وسیله نقلیه مثل اتومپبیل و مشابهاتش وسیله برقی با همین باتریهای سربی اسیدی بود ، بعدها موتورهای درونسوز اختراع شد و مزایای نسبی اشون رو در سطح کلان طی چند دهه نشون دادن به مرور برقی ها با فاصله جا موندن و از رده خارج شدن ، چند ساله با شعارهای زیست محیطی ، تکنولوژی فاقد مزیت نسبی دو قرن پیش رو میخوان به سیستم حمل و نقل زور قالب کنن ... اونم با این شرایط و قیمتهای مسخره )
                        جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۲۲:۱۲ ۱۴۰۲/۰۱/۰۶.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : ساخت دوچرخه برقی با موتور تکفاز به چه درایوری نیاز داره؟

                          سلام مجدد
                          اینجا یه موضوع جدید طبق راهنمایی های شما ایجاد کردم
                          سلام یه پروژه تئوری دارم که میخوام هر کس فرصت داره ایراداتش رو بگه موضوع پروژه موتور سه چرخ برقی هست. دلیل انتخاب موتور سه چرخ هم اینه که تقریبا وزنش نصف ماشینه از طرفی تبدیلش هم راحته چون دیفرانسیل داره. کافیه موتور برقی رو وصل کنیم به میل گاردان. ضریب دیفرانیسل هم از 3.7:1 تا 5:1 قابل تغییره اول وزن قطعات رو می نویسم: شاسی و

                          خوشحال میشم بازم راهنمایی کنید

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : ساخت دوچرخه برقی با موتور تکفاز به چه درایوری نیاز داره؟

                            نوشته اصلی توسط looking_for نمایش پست ها
                            سلام مجدد
                            اینجا یه موضوع جدید طبق راهنمایی های شما ایجاد کردم
                            سلام یه پروژه تئوری دارم که میخوام هر کس فرصت داره ایراداتش رو بگه موضوع پروژه موتور سه چرخ برقی هست. دلیل انتخاب موتور سه چرخ هم اینه که تقریبا وزنش نصف ماشینه از طرفی تبدیلش هم راحته چون دیفرانسیل داره. کافیه موتور برقی رو وصل کنیم به میل گاردان. ضریب دیفرانیسل هم از 3.7:1 تا 5:1 قابل تغییره اول وزن قطعات رو می نویسم: شاسی و

                            خوشحال میشم بازم راهنمایی کنید
                            درود

                            تاپیک رو دیدم ، نسبت به کانسپت قبلی اتون روند کار رو به مثبته ( حداقل محاسبات اولیه اش انجام شده ، فعلا بررسی مزایا و معایب رو فاکتور میگیریم ... )

                            نقد و بررسی اش رو میگذاریم برای چند روز بعد ... اساتید دیگه نظراتشون رو مطرح کنن .

                            تا اون موقع پیشنهاد میکنم یک بررسی کلی روی این ۳ تا خودروی آیکونیک قرن بیستمی داشته باشید ، جزو نمادهای تاریخ اتوموبیل هستن ... از نظر تیراژ و مدت تولید و موفقیت رده های خیلی بالا ( ۳-۴ مقام اول ) رو دارن .
                            طراحانشون چندین جایزه بین المللی بردن دلیلش قابلیتهای گسترده و اطمینان پذیر در منتهی سادگی و قیمتهای خیلی پایین بود .
                            الان انتظار نمیره طرح کانسپت شما هم رنج کلی این طرحها باشه ، منتهی در هر حوزه ای باید نگاه به همرده های تاریخی قضیه داشت .
                            این چند خودرو از نظر وزن همرده طرح شما هستن ... تکنیک های اجرا و عملکرد رو مقایسه کنید ( از نوع پیشرانه فاکتور میگیریم ... طرح شما نیاز به شاسی داره که بغیر از نوع چرخ اشاره ای به بقیه اجزا و کلیات پلتفورم شاسی نکردید )
                            بعدا در همون تاپیک مبسوط طرحتون رو بررسی میکنیم .‌‌

                            ۳ خودروی مد نظر :
                            ۱ - سیتروئن 2CV ( در ایران نمونه دایان تحت عنوان ژیان مونتاژ می شد ) با وزن ۵۹۰ کیلوگرم

                            ۲ - BMC mini مارک ۱ ( ملقب به مینی ماینر ) با وزن ۵۸۰ کیلوگرم
                            ۳ - فیات ۱۲۶ ( یا جد بزرگش فیات ۵۰۰ ) با وزن حدود ۵۸۰ کیلوگرم

                            یه نگاهی هم به فولکس بیتل تایپ ۱ با وزن حدود ۸۰۰ کیلو بندازید ..‌‌. ( تجمیعا دومین پرتیراژ تاریخ با مقیاس تولید حدود ۲۰ میلیون دستگاه ، طراح دکتر فردیناند پورشه مربوط به دوران قبل جنگ جهانی دوم و بعدها بیس سایر انواع پورشه )

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : ساخت دوچرخه برقی با موتور تکفاز به چه درایوری نیاز داره؟

                              قبلا هم در مورد شاسی گفته بودید
                              متوجه منظورتون نمیشم
                              موتور سه چرخ مگه شاسی نیست؟
                              عکس زیر رو بدون بخش بار تصور کنید
                              میشه شاسی دیگه
                              بعد اتاقک فایبر گلاس دور تجهیزات عقب میکشیم که بالای باتری ها میشه فضای بار

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X