اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

افزایش تایم برق ۱۲ ولت

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    افزایش تایم برق ۱۲ ولت

    سلام دوستان
    سال نو مبارک و وقت همگی بخیر
    کمک لازم دارم
    قفل مرکزی ماشین یه برق یک ثانیه ای داره و من میخوام این برق یک ثانیه ای رو با همون ولتاژ ۱۲ ولت به سه ثانیه یا دو ثانیه افزایش بدم.توو یه انجمن نوشته بودن که خازن بزارین ولی هیچ توضیح دیگه ای نبودساده ترین روش رو کسی میتونه بهم بگهو اینکه کل دانش من از الکترونیک پیدا کردن سیم منفی و مثبت با دیوده.لطفا راهنمایی کنید.

    #2
    پاسخ : افزایش تایم برق ۱۲ ولت

    اگه کل دانش شما از الکترونیک در اون حده که گفتین کار شما نیست .

    این افزایش تایم تحریک رو برای چی لازم دارید ؟

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : افزایش تایم برق ۱۲ ولت

      نوشته اصلی توسط Amie.s.m نمایش پست ها
      اگه کل دانش شما از الکترونیک در اون حده که گفتین کار شما نیست .

      این افزایش تایم تحریک رو برای چی لازم دارید ؟
      واسه استارت زدن .
      فقط یه رله رو تحریک میکنه.اینکه امپر پایین بیاد یا ولتاژ پایین بیاد زیاد مهم نیست

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : افزایش تایم برق ۱۲ ولت

        نوشته اصلی توسط Mhdrmz نمایش پست ها
        واسه استارت زدن .
        فقط یه رله رو تحریک میکنه.اینکه امپر پایین بیاد یا ولتاژ پایین بیاد زیاد مهم نیست
        دوست عزیز توضیحاتتون ناقصه و با مدار تحریک استارت موتور اتوموبیل جور در نمیاد .

        رله استارت خودروها عموما هیچ محدود کننده ای نداره .
        بعضیاشون مدار محافظت از استارت نصادفی در حالت موتور روشن دارن که با رسیدن سرعت موتور به حد مشخصی ( حدود ۵۰۰ دور به بالا ) رله استارت اتومات قطع میشه .
        در واقع خروجی تغذیه داخلی رگولاتور آلترناتور در این نوع رله ها به پایه تحریک منفی رله وصل شده وقتی آلترناتور خروجی داره ( چراغ دینام خاموش معادل موتور روشن محسوب میشه ) رله دیگه تحریک نمیشه ..‌
        حین استارت موتور به سرعت فوق برسه استارت اتوماتیک از مدار خارج میشه .

        دقیق تر توضیح بدید سیستمتون الان چه مشکلی داره که میخواهید تایمش رو تغییر بدید راحت تر میشه متوجه شد کجای کار ایراد داره و هدف نهایی شما چیه ... بقیه سیستم الکتریکی اتومپبیلها استاندارده .
        جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۰۰:۲۴ ۱۴۰۲/۰۱/۰۶.

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : افزایش تایم برق ۱۲ ولت

          بله درسته
          من برق تحریک رله رو از صندوق پران گرفتم و در واقع هر چند ثانیه که صندوق پران برق بده خودرو استارت میخوره که متاسفانه برق صندوق پران یک ثانیه هستش که من میخوام این زمان رو زیاد کنم.در مورد چراغ دینام حق با شماست.به محض خاموش شدن چراغ دینام دیگه استارت نمیخوره.
          خیلی کوتاه بخوام عرض کنم اینکه من یه برق ورودی یک ثانیه ای دارم و بدون دستکاری قفل مرکزی یا مدار رله میخوام سه یا دو ثانیه خروجی داشته باشم

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : افزایش تایم برق ۱۲ ولت

            نوشته اصلی توسط Mhdrmz نمایش پست ها
            بله درسته
            من برق تحریک رله رو از صندوق پران گرفتم و در واقع هر چند ثانیه که صندوق پران برق بده خودرو استارت میخوره که متاسفانه برق صندوق پران یک ثانیه هستش که من میخوام این زمان رو زیاد کنم.در مورد چراغ دینام حق با شماست.به محض خاموش شدن چراغ دینام دیگه استارت نمیخوره.
            خیلی کوتاه بخوام عرض کنم اینکه من یه برق ورودی یک ثانیه ای دارم و بدون دستکاری قفل مرکزی یا مدار رله میخوام سه یا دو ثانیه خروجی داشته باشم
            دزدگیر ( یا مجموعه ریموت و قفل مرکزی فابریک ) ماشین چه مدلیه ؟

            اکثر یونیتهای مذکور مود تنظیمات برای تغییر تایم تحریک رله و خروجی های جانبی ( قفل مرکزی , صندوق پران ، آنتن برقی ، aux و غیره ) دارن .

            اونجا میتونید تغییرش بدید ،

            نداشتن هم مدار تحریک های آنالوگ قدیم یه مدار RC بعنوان تایمر دارن با افزایش R یا C میشه تایم تحریک رو تغییر داد .

            به شکل عمومی شما کلا سیم کشی رو اشتباه انجام دادی ، بهتره بجای دستکاری در بخش نامرتبط برای اصلاح مشکل ، سیم کشی رو درست و مطابق استاندارد بکنی
            جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۱۸:۲۱ ۱۴۰۲/۰۱/۰۷.

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : افزایش تایم برق ۱۲ ولت

              سلام مجدد
              این منظورمه.
              گروه حفاظت و امنیت در این ساعت نحوه استارتی کردن کلیه دزدگیرها را با 4 عدد رله برای شما عزیزان آماده کرده است. در ادامه این آموزش با گروه حفاظت و امنیت همراه باشید ...

              لطف کنین پیج رو یه نگاه بندازین ممنون میشم.و اینکه شما کلا صندوق پران و ریموت و قفل و رله و همه اینها رو فراموش کنین.
              من یه برق یک ثانیه ۱۲ ولت دارم که میخوام بره توو مداری و سه ثانیه تحویل بگیرم.میتونین یه نقشه به من بدین به ساده ترین شکل

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : افزایش تایم برق ۱۲ ولت

                نوشته اصلی توسط Mhdrmz نمایش پست ها
                سلام مجدد
                این منظورمه.
                گروه حفاظت و امنیت در این ساعت نحوه استارتی کردن کلیه دزدگیرها را با 4 عدد رله برای شما عزیزان آماده کرده است. در ادامه این آموزش با گروه حفاظت و امنیت همراه باشید ...

                لطف کنین پیج رو یه نگاه بندازین ممنون میشم.و اینکه شما کلا صندوق پران و ریموت و قفل و رله و همه اینها رو فراموش کنین.
                من یه برق یک ثانیه ۱۲ ولت دارم که میخوام بره توو مداری و سه ثانیه تحویل بگیرم.میتونین یه نقشه به من بدین به ساده ترین شکل
                دوست عزیز لینک رو نگاه کردم و به قول همشهری امون واقعا قلبم گرفت ...

                اینکه فرمودید تمام این رله ها و بند و بساط رو فراموش کن باعث شد کلا شک کنم ، یعنی احتمالا این جمله رو بخاطر تواضع یا رد گم کنی اول تاپیک گفتید
                اینکه کل دانش من از الکترونیک پیدا کردن سیم منفی و مثبت با دیوده.لطفا راهنمایی کنید.
                حس میکنم شما استاد مکاترونیکی چیزی هستید دارید از ما به شکل نامحسوس سنجش صلاحیت فنی میگیرید !

                مطالب قبل از شماتیک تایمری که خواستید پیرو میزان بلوغ فنی طرح و استقبال گرم مالکین محترم اتومبیل ( که در بخش کامنتهای لینک موجوده ، اصلا اون نوشته بالای سایتشون که میگه « بهترین آموزشگاه حفاظتی و امنیتی » از فرط فروتنی شکسته نفسی کردن در ادامه اش « کهکشان راه شیری و حومه » رو نیاوردن ... این امنیت در حالیکه دامینشون http غیر secure و از دید باروزر ما ناامن بود به هر حال باروزر به هزار ترفند گول خورد با کلی تعهد مکتوب و هشدار لینک رو نهایتا باز کرد ، موفق به دیدن اصل طرح و اینکه اساتید هم ذیل مطلب اشاره کردن دیدن اسم و کارهاتون به ما حس اعتماد به نفس میده و مثل کوه پشتمون هستید برای ابداعات بیشتر ! )

                بعد از اینکه اون تایمر ۵ روز و خورده ای مونده تا فروش به قیمت پارسال تحت عنوان عیدی حفاظت و امنیت ! رو دیدیم دیگه عنان از کف برفت و باعث شد برای قدردانی از زحمات این عزیزان سایر مطالب نامرتبط با تایمر استارت رو اجمالا بنویسیم و تقدیمشون کنیم .
                به امید اینکه راه و مسلک و مرام و کلام و مقام این بزرگواران در این ایام صیام ، دوام و قوام پیدا کنه ( از اونا که ایده لاتاری مذکور رو مطرح کردن و اونایی که عیدی رو میدن تا اونا که لاتاری رو میبرن و عیدی میگیرن و خصوصا تشکر ویژه داشته باشیم از اونایی که این میزان نبوغ خالص در فرم متعالی سهل و ممتنع رو دارن بدون هیچ چشم داشتی در اختیار جامعه بشری و تشنگان امنیت میگذارن ) .

                در مورد تونستن که بله در الکترونیک هر کاری میشه کرد به ساده ترین شکل هم انجام میشه ... موضوع اینه سیم کشی رو به بدترین شکل در بیاری برات مشکلات درست میکنه اونم به سخت ترین شکل !

                سیستم مد نظرتون غیر استاندارد و مهمتر از اون خطرناک و اصلا ممنوع بسته شده ( توضیحات من بابت اینا بود وگرنه لینک انتهای پست شماتیک مونواستابله با آی سی ۵۵۵ ... کلا ۴ تا قطعه است بگیم ۳۰۰۰ تومن قیمتش بشه ، طراحی مجموعا اندازه نصف خط تایپ کردن زمان نبرده ... مونتاژش هم برای مبتدی ترین آدمها کار چند دقیقه است ،
                مساله اصلی انجام کار به روش صحیحه که خوب در ایران مثل بقیه موارد موضوعیت نداره ، ایرانی ها استعداد عجیبی در حوزه کارهای مخرب دارن ، خودشون برای خودشون به اسم راه حل مشکل میتراشن بعد برای رفع تبعات مشکل خودساخته هزار تا مشکل دیگه تراشیده میشه که نهایتا تبدیل میشن به اشتغالزایی مولد )

                حضرات نصاب و باطری ساز و کلید کپی کن و آموزشگاههای حفاظتی امنیتی داخلی مثل بقیه مملکت میان ابداع کنن ، بجاش با ۴ تا رله فعل خلق فاجعه صرف میشه !!!
                اینکه تحریک استارتر رو به این وضع دچار کنی ؟! ماشینای ایرانی که بالای سرش هستی و حواست به هزار جا هست یکدفعه دلش میخواد درها قفل میشه و آتش میگیره ، استارت از راه دور در مورد این اسباب بازیها یعنی چی ؟ یا چرا باید تغذیه استارتر از خروجی صندوق پران به توان فیوز اگزوز ! ضربدر رادیکال فرکانس بوق تقسیم بر انتگرال عمر ای سی یو از در یدک فروشی تا باتری سازی جمعا منهای اعصاب راننده گرفته بشه ؟!! واقعا همون استعداده است که اکثر دنیا ازش بی بهره موندن ...

                این طراح نماهای بیسواد خارجی نزدیک ۳۵ ساله انواع ایموبلایزر رو روی همه ماشینها نصب اجباری کردن بدون تگهای سوییچ اصلی خود سازنده هم نمیتونه موتور رو روشن کنه ، یا آپشن apu و استارت بدون کلید و پیش گرم کن و این داستانها رو کلی شرط امنیتی و ایمنی و سخت افزار براش در نظر گرفتن اگر محقق باشه و قوانین اجازه بده سیستم کنترل امکانش رو با یه کلید خاص ارائه میده ، همه اش اشتباهاتی بوده که از اولش بخاطر عدم دسترسی به تکنولوژی رله توسط این مثلا طراحان سیستم و فی الواقع گندم نماهای جو فروش پشت نقاب مهندسی الکترونیک خودرو و مکاترونیک شکل گرفته ، متخصصین داخلی با ترکیب سریالی چند تا رله استانداردهای سطوح حفاظت و امنیت و آپشن رو کندن بردن یه جای دیگه که خارجی ها حالا حالاها مونده بتونن جاش رو پیدا کنن ... درک و استفاده از این تکنولوژی بمونه واسه وقتی ناسا و ایلان ماسک ( ملعون اسمش هم به قضیه نقاب داره اشاره زیر پوستی میکنه ) اگه تونستن انسان بفرستن مریخ بعد شاید نقشه رله ها و اون کلیپ پایینش رو بهشون بدیم بعنوان آپشن روی این تسلا درپیتی هاش بجای اتودرایو و اتوپارک و سایر اتوها نصب کنه ( طی کامنتهای هموطنان پایین لینک مطلب هم به کررات اشاره شده بود ... واقعا این حجم از تشویق و قدردانی از اختراعات و ابداعات داخلی اشک شوق به چشم آدم میاره ! )
                یک دستاورد ملی دیگه روی انبوه سبد دستاوردهای بومی - ملی قبلی .

                اینم که دشمن بخواد شبهه بلا موضوع رو از فرط حسد و زبونی وارد کنه بیاد مدعی بشه کسی الفبای الکتریکی خودرو بلد باشه تغذیه تحریک استارت رو مستقیم از ورودی رله اول یا تغذیه باتری میگیره به خروجی آخر با جابجایی دو تا فیش وصل میکنه ، الفبای الکتریکی خودرو بلد نباشه با یه ابزار تخصصی بسیار کمیابی به اسم پیچ گوشتی یا ۲۰ سانت کابل خدایی نکرده آشنایی داشته باشه دو سر رله اصلی استارت رو یه سر میکنه ، باز هیچکدوم اینا رو بلد نباشه طبق غریزه تهش ماشین رو بجای استارت زدن با هل دادن روشن میکنه کل ترفند امنیتی نوابیغ داخلی طی ۱۰ ثانیه به چوخ میره ، این اختراع فضایی بغیر از اعصاب صاحب ماشین و موتور استارت و باطری و ای سی یو و ایمنی وسیله نقلیه بدون داشتن پیش نیازهای کار اتوماتیک روی هیچ کس و هیچ جای دیگه هیچ اثری نمیگذاره ! این داستانها هیچ چیزی از ارزشهای ما کم که نمیکنه برعکس باعث اثبات بیشتر حقانیت تولید علم در مملکت ماست .

                بخاطر این موهبتهای خاص ژنتیکی بقیه دنیا کف ماشیناشون از یاریس هیبریدی منطبق با استانداردهای نهایتا یکسال قبل به شکل اقساط چند ساله شروع میشه ،
                ایرانی ها موفق شدن رده خارج شده ترین اتوموبیلهای ۴۰ سال پیش با قدمتهای باستانی که دیگه توی قبرستان اتومپبیل اوراقی هاش هم کسی نمیشناسه رو به قیمتهای چند صد میلیونی با پیش پرداخت کامل و تحویل از ۲ سال بعد اونم با قرعه کشی برسونن !

                بعد که انشالله اون ماشین کذایی رو تحویل گرفتن میبرن با این تکنیکهای بومی همچین سکیوریتی رو چهار قفله و ۴ میخه میکنن که منطقا و عملا سارق باید قید نیتش رو با دیدن این سطح از پیچیدگی فنی بزنه بره سراغ تاسیس باتری سازی یا اصلاح انواع دزدگیر با اعلام خارج از رده شدن ایموبلایزر که ایموبلایزر فریبی و دامی است مرد خدا را !

                اون مدل کار کردن خروجیش این مدل صنعت و اقتصاد میشه که بگذریم ...
                در این مملکت راهنمایی درست ظاهرا اشتباه ترین کاره ...

                شماتیک پایین خدمت شما ، مدارش هم اونقدر ساده است که نیاز به توضیح نداره ، ولی جهت محکم کاری : ورودی به پایه ۲ ( تریگر ) وصل میشه خروجی از پایه ۳ گرفته میشه . تغذیه ۱۲ هم مستقیم از خروجی تحریک سوییچ باید بگیرید .
                اگر رله استارت دیود هرزگرد روش نداره یک دیود معمولی ( نوع و جریان و سرعتش مهم نیست ) رو به شکل پلاریته معکوس با بخش تحریک رله موازی کنید .
                زمان فعال بودن خروجی از طریق فرمول T=1.1RC بدست میاد که ۲ ثانیه هم به ۳ ثانیه مد نظرتون اضافه کردیم با این مقادیر خروجی حدود ۵.۲ ثانیه فعاله ( دلیل افزایش رو احتمالا وقتی باتری اتون ضعیف تر شد یا زمستان و پارک طولانی مدت خودرو و غیره ... سناریوهاش خیلی زیاده ، در هر صورت در اون موارد به ۵ ثانیه و شایدم خیلی بیشتر تایم استارت مداوم نیاز پیدا خواهید کرد )

                موفق باشید

                جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۰۳:۳۰ ۱۴۰۲/۰۱/۰۹.

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : افزایش تایم برق ۱۲ ولت

                  اول از همه بگم که کاش علم شمارو من داشتم.
                  دوم اینکه با کشیدن پای ایمولایزر و ایلان ماسک و http بدون s ، اون قضیه پیدا کردن سیمای منفی و مثبت هم منتفی شد.اونم یادم رفت.
                  یه سری چیزا شاید توو الکترونیک خیلی ساده به نظر بیاد ولی وقتی تلفیق میشه با مکانیک و قابل لمس میشه جذابیت خاص خودشو داره.واسه شما یک تاچ ساده شاید خیلی جذاب باشه وقتی میدونی پشتش چه مداری طراحی شده و چقد کد نوشتن ولی واسه بقیه یه تاچ سادست.
                  اگه حوصله بیشتر راهنمایی کردن رو داشتید باید بگم که من از مدار بالا چند تا سوال داشتم

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : افزایش تایم برق ۱۲ ولت

                    نوشته اصلی توسط Mhdrmz نمایش پست ها
                    اول از همه بگم که کاش علم شمارو من داشتم.
                    دوم اینکه با کشیدن پای ایمولایزر و ایلان ماسک و http بدون s ، اون قضیه پیدا کردن سیمای منفی و مثبت هم منتفی شد.اونم یادم رفت.
                    یه سری چیزا شاید توو الکترونیک خیلی ساده به نظر بیاد ولی وقتی تلفیق میشه با مکانیک و قابل لمس میشه جذابیت خاص خودشو داره.واسه شما یک تاچ ساده شاید خیلی جذاب باشه وقتی میدونی پشتش چه مداری طراحی شده و چقد کد نوشتن ولی واسه بقیه یه تاچ سادست.
                    اگه حوصله بیشتر راهنمایی کردن رو داشتید باید بگم که من از مدار بالا چند تا سوال داشتم
                    دوست عزیز برای کار آموزشی و مبحث علمی یا فنی من همیشه حوصله دارم .

                    برای سوالات در حیطه های بالا در خدمتم ...

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : افزایش تایم برق ۱۲ ولت

                      ممنونم
                      توو سایتی که گفتم دوتا نقشه گذاشتن
                      یکی که به اندازه تایم صندوق پران هستش یکی هم تا موقعی که چراغ دینام خاموش بشه
                      دومی موقعی که دور موتور اشتباهی پایین بیاد دوباره استارت میخوره ماشین روشن.
                      و اینکه اگه ماشین روو دنده باشه بخوای روشن کنی باز همش استارت میخوره.
                      واسه همین من میخواستم تایم صندوق پران زیاد بشه.
                      واسه همون میخوام که نه یک ثانیه باشه که کمه نه چهار پنج ثانیه که زیاده.
                      حالا سوالام
                      دیود هرزگرد همون چراغ داخل رله منظورتونه؟
                      برای 1.1rc یه مثال میشه بنویسید که من متوجه بشم
                      منظورم اینه که خازن رو کم کنم یا مقاومت رو یا فرقی نمیکنه؟
                      vcc چیه.
                      پایه پنج به چی وصل میشه
                      پیشاپیش مرسی

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : افزایش تایم برق ۱۲ ولت

                        نوشته اصلی توسط Mhdrmz نمایش پست ها
                        ممنونم
                        توو سایتی که گفتم دوتا نقشه گذاشتن
                        یکی که به اندازه تایم صندوق پران هستش یکی هم تا موقعی که چراغ دینام خاموش بشه
                        دومی موقعی که دور موتور اشتباهی پایین بیاد دوباره استارت میخوره ماشین روشن.
                        و اینکه اگه ماشین روو دنده باشه بخوای روشن کنی باز همش استارت میخوره.
                        واسه همین من میخواستم تایم صندوق پران زیاد بشه.
                        واسه همون میخوام که نه یک ثانیه باشه که کمه نه چهار پنج ثانیه که زیاده.
                        حالا سوالام
                        دیود هرزگرد همون چراغ داخل رله منظورتونه؟
                        برای 1.1rc یه مثال میشه بنویسید که من متوجه بشم
                        منظورم اینه که خازن رو کم کنم یا مقاومت رو یا فرقی نمیکنه؟
                        vcc چیه.
                        پایه پنج به چی وصل میشه
                        پیشاپیش مرسی
                        پیشاپیش خواهش ...

                        در مورد سایت و سیستم مد نظرتون که در کامنت قبلی مبسوط توضیح دادم ، به اسم آپشن فاجعه کنترلی خلق کردن ... این چند تا مشکلی که شما برخورد داشتی چند تا مورد معدود از انبوه مشکلات این قبیل کارهای غیر تخصصی بدون رعایت پیش نیازهای استاندارده .

                        من میتونم ۲۰ -۳۰ تا سناریوی عملی رو همینجوری تیتروار فهرست کنم که این آپشن با این روش اجرا منجر به خلق فاجعه میشه .

                        اگر ماشین دنده اش درگیر باشه ( اصطلاحا توی دنده باشه ) چه اتفاقی میفته ؟ ( طراح سیستم وضعیت لیور دنده و تبعاتش رو اصلا در نظر نگرفته ! )
                        جلو و عقب ماشینهای دیگه پارک باشن یا آدم به ماشین تکیه داده ، یا هزار مورد دیگه... چه بلایی سر مثلا رهگذری که بین این ماشین و دیوار یا بین دو تا ماشین ساندویچ میشه ، میاد ؟

                        اگر ریموت دست بچه بیفته و با کلیدها بازی کنه چی میشه ؟ ( شرایط تحریک ناخواسته اصلا منظور نشده )

                        ریموت داخل جیب بهش فشار وارد بشه نهایتا چه اتفاقی میفته ؟ ( مثل مورد قبل ... دکمه های ریموت مثل دزدگیر و کلا اگر کنترل از راه دور بخش حساس باشه طوری طراحی میشن که کلیدهای با فانکشن امنیتی خاص مثل غیر فعال کردن دزدگیر یا باز شدن درب ها از نظر جانمایی جایی قرار دارن که سطحش نسبت به بدنه پایین تر باشه احتمال فشرده شدن کلید و disarm شدن سیستم به صورت ناخوسته پایین بیاد ... بعضا این نوع کلیدها کاور مکانیکی دارن به سادگی در دسترس نباشه ، بعضیا هاشون نیاز به فشردن ترکیبی دارن تا اون فانکشن فعال بشه ..‌.برای کلید سوای موقعیت قرارگیری و ترکیب یا ترتیب یک حداقل زمان تحریک هم در نظر میگیرن با فشار کوتاه مدت و برخورد تصادفی سیستم فعال نشه )

                        طراح ریموت در جریان نبوده قراره اساتید داخلی بیان از صندوق پران ( کلیدی که فانکشنش حساس نیست و بدون قرار گرفتن سوییچ در موقعیت ACC کلا تغذیه نمیشه که عملگرش فعال بشه ) بعنوان یه فانکشن حساس خارج از حدود عملیاتی اصلی که کلی پیش نیاز بعنوان استارتر کیلس داره استفاده کنن ! اینه که سوییچ صندوق پران روی ریموت یه جایی قرار گرفته که راحت و تصادفی فشرده حتی حین حمل و نقل ممکنه فعال بشه ...

                        در ماشین های ایموبلایزر دار ( شامل تمام اتوموبیلهای خارجی اوایل تا اواسط دهه نود میلادی به بعد و داخلی های اواسط دهه هشتاد شمسی به بعد ) تکلیف ایموبلایزر که تا سوییچ در محدوده آنتن نباشه تگ رو نمیخونه که ای سی یو ( ها ) آنلاک بشن و موتور بتونه روشن بشه چیه ؟ ( اگر جواب اینه تگ سوییچ باید دائم در محدوده آنتن باشه یا اونطور که بعضی اساتید در بخش نظرات گفتن باید سوییچ رو داخل مغزی شکست !!! که یعنی تمام تمهیدات ضد سرقت با این اختراع حضرات بابت هیچی به چوخ میره )

                        خیلی خودروهای دنده اتومات تا پدال ترمز فشرده نشه و دنده در پوزیشن N قرار نگیره استارت نمیخورن ... لیور دنده هم بدون ترمز از جاش تکون نمیخوره ... این پیش نیاز ایمنی اجباریه که برای سناریوهای جابجایی تصادفی دنده ، عدم احتمال حرکت ناخواسته ، کاهش مصرف سوخت و استرس وارده به سیستم انتقال قدرت و نهایتا فعال نشدن موتور توسط بچه ها حین بازی با سوییچ وقتی داخل خودرو تنها هستن و مشابهاتش در نظر گرفته شده ، تکلیف اونا چیه ؟
                        معمولا این مدل آدمها وقتی به این مدل پیش نیازها برخورد میکنن راه حلشون غیر فعال کردن اون آپشنه که اسمش رو میگذارن حل مشکل ...

                        اگر موتور misfire داشته باشه و اصطلاحا ۳ کار کنه ( احتراق ناقص ممکنه بخاطر یکم تقطیر آب یا شبنم صبحگاهی ... ترک مویی شمع یا وایرهای شمع خشک تا قفل هیدرولیک لیفترهای سوپاپ و رد کردن تسمه تایم تا آسیب واشر سرسیلندر و خیلی موارد دیگه ایجاد بشه ، جزو ایرادات اساسی و اجبار استاندارده که میس فایر به محظ وقوع توسط ای سی یو باید تشخیص داده بشه ، چراغ چک روشن بشه ، سیستم کنترل روی مورد اورژانسی بره ، سوخترسانی اون سیلندر قطع بشه ، از نظر مقررات آلایندگی هم ایراد اساسی با جریمه بالاست ) هوای اضافی موجود در اگزوز طی چند دقیقه دمای کاتالیزور رو به حدود خطرناک بالای ۹۰۰ درجه میرسونه ( کاتالیزورهای یورو ۳ به بالا باید سنسور دمای کاتالیزور داشته باشن ، سنسور اکسیژن بعد کاتالیزور ( ها ) هم اجباریه ) رسیدن به این رنج دما حداقلش باعث از بین رفتن لایه های داخل کاتالیزور و در کیسهای خطرناک تر ذوب کاتالیزور ( میس فایر میتونه دمای کاتالیزور رو تا ۱۲۰۰ درجه بالا ببره ) تا آتش سوزی در بدنه و آسفالت زیر میشه ( فاصله فوم زیر بدنه تا کاتالیزور به زحمت ۱۰ سانتیمتره ... عایق بین این دو تا یک صفحه نازک تشعشعی فولادی یا آلومینیومیه ... در حالت کارکرد درجا هوا در این محدوده تهویه نمیشه ، از پایین گرما به شکل طبیعی به سمت بالا میاد در برخورد با فوم زیر بدنه اول فوم رو ذوب میکنه بعد فوم و بخشهای لاستیکی روی کاتالیزور داغ میچکه ، اونطرف بدنه کف پوش و موکتهای داخلیه که اونا هم از داخل آتش میگیرن ) .
                        در کتابچه راهنمای تمام خودروهای کاتالیزور دار به قضیه در صورت ۳ کار کردن موتور نسبت به خاموش کردن سریع موتور و مراجعه به تعمیرگاه و عدم استفاده تا رفع عیب به وضوح اشاره شده ...

                        لیست ایرادات بنیادی رو میشه تا چند صفحه دیگه ادامه داد ( بخش ایرادات فنی که ممکنه باعث آسیب به موتور و استارت و سیستم خنک کننده و بدنه و غیره بشه ... سناریوهاش خیلی زیاده رو فاکتور گرفتیم ) .

                        اضافه کردن آپشن به هر تجهیزی تعداد زیادی پیش نیاز ایمنی ، فنی ، اضطراری و غیره داره که همه اش میاد زیر مجموعه سیستم کنترل ، وقتی سیستم کنترلی وجود نداره ( یا وجود داره حضرات با عملکرداش آشنایی ندارن ) اینی که مثلا دیدن خودروهای پیشرفته تر فلان آپشن رو داشتن ، بدون اطلاع از سازوکار سیستم اومدن یه چیزی با دم دستی ترین چیزی که میشناختن سرهم کردن ( معمولا قیمتهاشون پیرو عدم آشنایی با الفبای کنترل خیلی گرون ، ابعاد سیستم خیلی بزرگ ، عملکرد هم که یا ندارن یا استاندارد نیست ) نهایتا منجر به خلق این مدل فجایع میشه .
                        با قیمت ۴ تا رله ( امروز متوسط حدود ۲۰۰ هزار تومن ) میشه هسته اصلی یک سیستم کنترل الکترونیکی کامل در حد توان پردازشی چند ده برابر ای سی یو های خودرویی با میکروهای ۳۲ بیت صنعتی - خودرویی ساخت که فرضا کل دزدگیر و تراکر و n تا آپشن اساسی امنیتی و کنترلی ارائه میده ، یکی از این چند ده فانکشن هم استارت از راه دور و تنظیم دمای داخلی اتوماتیکه ( به شکل استاندارد این نوع تجهیزات زیر مجموعه body control قرار میگیرن و bcu محسوب میشن که مثل بقیه چیزا اینجا موضوعیت نداره ... حضرات اومدن یک تحریک استارت ببندن با کلی ایراد ساختاری ۴ تا رله و چند تا سوکت و کلی کابل مصرف شده ، بخش های اصلی که ریموت کدگذاری شده و گیرنده و خروجی و عملگر و سنسورها بودن هم آماده روی تجهیز موجود بوده ، میخواستن فرضا کنترل الکترونیکی موتور و عملکردی در حد ecu و ریموت رو از بیس ارائه بدن احتمالا سایز و قیمت سیستم اندازه یک کامیون ۱۰ تن میشد ! عملکردهاش در حد چرتکه بود .

                        ماشینهای داخلی فابریک هزار تا ایراد ساختاری پیرو دور زدن حداقلهای استاندارد دارن ، بعد این دستکاری ها وضعشون چی میشه آمارش رو میتونید در نسبت سرانه سوانح خودرویی و جاده ای و سرقت ببینید ( با سالی حدود ۱۶ تا ۲۵ هزار فوتی ایران یکی از بالاترین سرانه های سوانح نسبت به جمعیت و تعداد ناوگان رو در دنیا داره ... طی همین دو هفته عید ایران متوسط حدود ۱۰۰۰ فوتی و چند برابرش مجروح و معلول بجا میگذاره )

                        از ریویوی فجایع حضرات که بگذریم پاسخ سوالاتتون :

                        ۱ - دیود هرزگرد یدونه دیوده که موازی با بار سلفی ( موتور الکتریکی ، عملگرهای مغناطیسی ، رله و مشابهاتش ) به شکل بایاس معکوس قرار میگیره ، زمان قطع تغذیه این نوع بارها فلای بک ایجاد میکنن که ولتاژ رو به شدت بالا میبره و به شکل جرقه زمان قطع تغذیه این نوع بارها دیده میشه ... دیود هرزگرد اجازه میده مدار در این شرایط تا تخلیه کامل انرژی هسته سلف بسته بمونه و فلای بک باعث آسیب به ترانزیستور های خروجی نشه .

                        ۲ - برای مثال همون مقادیر شماتیک رو عدد گذاری کنید R برابر با ۱۰۰۰۰۰ و C برابر با ۰.۰۰۰۰۴۷ و حاصل ضرب این دو تا در ۱.۱ میشه 5.17 ثانیه که گردش کردیم به ۵.۲

                        خازن رو معمولا ثابت در نظر میگیرن مقاومت رو متغیر میکنن ( پتانسیومتر ۱۰۰ کیلو راحت گیر میاد ، خازن های متغیر هم بد گیر میاد ، هم گرونه هم رنج ۴۷ میکرو نداره ( اوردر چند پیکو تا چند صد پیکو متغیر در مدارات رادیویی قدیمی استفاده میشدن ... رنج میکرو نداریم ) .

                        در این مدار مقاومت حداقل ۱ کیلو و حداکثر ۱ مگا اهم میتونه باشه ( پایین شماتیک همه اینا توضیح داده شده )

                        ۳ - VCC ولتاژ اصلی تغذیه DC هست که در اتوموبیلهای رایج اسما ۱۲ ولته ، عملا بین ۱۳.۶ تا ۱۴.۴ متغیره ... این آی سی ( ۵۵۵ ) حداکثر حدود ۱۸ ولت رو میتونه تحمل کنه بعدش خواهد سوخت .

                        پایه ۵ طبق شماتیک به یک خازن وصل شده ... این پایه اسمش کنترله که در مود مونواستابل معمولا به یک خازن ۱۰ نانو ( کدش میشه ۱۰۳ ) وصل میشه .

                        آی سی ۵۵۵ مثل بقیه آی سی ها با رنج دمای کاری متفاوت ساخته میشه ( قدمت این آی سی فکر کنم بالای ۴۵ ساله !)
                        از رنج ۰ تا ۷۰ درجه که میشه ورژن تجاری و ارزونترینش ( با کد ne555 )
                        تا رنج صنعتی - خودرویی عمومی منفی ۴۰ تا مثبت ۸۵ ( کد na555 )
                        تا رنج اکستندد خودرویی و ابتدای نظامی منفی ۴۰ تا مثبت ۱۲۵ ( کد sa555 )
                        ونهایتا ورژن نظامی اکستندد منفی ۵۵ تا مثبت ۱۲۵ ( کد se555 )موجوده .

                        بغیر از دمای کاری بقیه موارد این آی سی ها و عملکردها عین هم دیگه است .
                        قیمت ورژن صنعتی خودرویی بین ۵ تا ۲۰ برابر ورژن تجاری و قیمت اکستندد خودرویی - نظامی بین ۳۰ تا ۵۰ و اکستندد نظامی بعضا ۱۵۰ برابر نمونه تجاریه !

                        از نظر اصولی اگر اون رله کذایی قراره داخل اتاق - صندوق عقب و اینجور جاها نصب بشه ورژن منفی ۴۰ مثبت ۸۵ حداقل پیش نیازه .
                        اگر قراره در محوطه اطراف موتور ( زیر کاپوت ) نصب بشه ورژن منفی ۴۰ مثبت ۱۲۵ باید استقاده بشه ( یعنی sa555 ) .

                        حضرات داخلی یا تولیدکننده های غیر استاندارد چینی برای کاهش هزینه میان ارزونترین ورژن قطعات یعنی تجاری رو استفاده میکنن که در دمای معمولی و ۹۵ درصد شرایط ظاهرا مشکلی نداره ... وقتی دما به زیر صفر یا بالای ۷۰ درجه رسید ( که در اتوموبیل هر جای دنیا باشید حتما یه زمانی به این دماها خواهید رسید ... الان نرسید زمستون یا تابستون آینده با این دما مواجه خواهید شد ) اونوقت قطعه تجاری یا عملکرد نداره یا عملکردش پیش بینی ناپذیر میشه یا آسیب میبینه و میسوزه که در سیستم کنترل ممکنه عواقب جدی هم در پی داشته باشه !

                        اینی که میبینید فرضا تولید کننده های چینی زیر پله ای تجهیز مشابه رو به یک سوم قیمت میفروشن به این معنی نیست که معجزه میکنن یا اونجا قیمت قطعات توفیر داره و در چین قطعات خیرات میکنن .

                        تفاوت ها به این ریزه کاری های فنی برمیگرده که عموم نسبت بهش بی اطلاعن ... سیستم ارزان غیر عادی در شرایط کاری اون تجهیز عملکرد نداره با عمرش به شدت پایین میاد و غیره .
                        در کشورهایی که حداقل استانداردهای عملیاتی و تست رو دارن چنین تجهیزی حین تست رد میشه ، در چین و مشابهاتش میشه استانداردها رو ( حداقل برای بازارهای خارجی خاص ) دور زد جنس بنجل رو یک سوم قیمت فروخت ( سود تولید کننده هم حداقل دوبرابر اونیه که قطعات استاندارد استفاده میکنه )

                        هزینه نهایی سیستم غیر استاندارد ظاهرا ارزون رو مشتری که خیال میکرده زرنگه با جریمه هاش پرداخت خواهد کرد .

                        مثل معروف انگلیسی میگه :
                        اونقدر پولدار نشدم که جنس ارزان بخرم ...
                        جدیدترین ویرایش توسط Amie.s.m; ۲۰:۲۵ ۱۴۰۲/۰۱/۱۱.

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : افزایش تایم برق ۱۲ ولت

                          ممنونم از جواب کاملتون
                          قبول دارم حرف شمارو کامل
                          تنها کاری که من واسه امنیتش کردم اینه که ریموتم چهارتا دکمه داره که بازش کردم و سیمکشی کردم و برق کلید صندوق پران رو از زیر کلید چهارم رد کردم که حتما باید هم زمان دوتا کلید رو فشار داد تا قفل مرکزی برق بده.
                          قطعات رو تهیه میکنم و سرهم میکنم اگه بازم گیری داشتم زحمتتون میدم??????️
                          جدیدترین ویرایش توسط Mhdrmz; ۱۸:۴۸ ۱۴۰۲/۰۱/۱۱.

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : افزایش تایم برق ۱۲ ولت

                            نوشته اصلی توسط Mhdrmz نمایش پست ها
                            ممنونم از جواب کاملتون
                            قبول دارم حرف شمارو کامل
                            تنها کاری که من واسه امنیتش کردم اینه که ریموتم چهارتا دکمه داره که بازش کردم و سیمکشی کردم و برق کلید صندوق پران رو از زیر کلید چهارم رد کردم که حتما باید هم زمان دوتا کلید رو فشار داد تا قفل مرکزی برق بده.
                            قطعات رو تهیه میکنم و سرهم میکنم اگه بازم گیری داشتم زحمتتون میدم������️
                            You're welcome

                            به نظر من یک سیستم درست و استاندارد ببندی سوای عملکردهاش ( که قابل قیاس نیست ) جمعا خیلی ارزون تر در میاد ...

                            دیدگاه

                            لطفا صبر کنید...
                            X