اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

نسلآ‌جدیدآ‌ راکتآ‌ها آ‌و آ‌آغاز آ‌خصوصیآ‌سازی آ‌سفرهایآ‌ فضاییآ‌

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    نسلآ‌جدیدآ‌ راکتآ‌ها آ‌و آ‌آغاز آ‌خصوصیآ‌سازی آ‌سفرهایآ‌ فضاییآ‌

    اگر قرار باشد تنها نام یک نفر را به عنوان حامی اصلی و غیرقابل انکار خصوصیآ‌سازی سفر به فضا مطرح کنیم، رنه آنسلمو نامزد شماره یک خواهد بود. وی که در سال 1995چشم از جهان
    فروآ‌بست، با پایهآ‌گذاری شرکت PanAmSat نظام قطبی شده و انحصار دولتی ارتباطات ماهوارهآ‌ای را در هم شکسته و مقدمات باز شدن پای شرکتآ‌ها و موسسات خصوصی به عرصه هیجانآ‌برانگیز سفرهای فضایی را باز کرد.

    در حقیقت وی برای اینآ‌که اعتراض خود به انحصارطلبی دولتآ‌ها در عرصه سفرهای فضایی را به وضوح نشان دهد، طرح گرافیکی را نیز روی ماهواره ساخت شرکت خود درج کرد و با پرتاب ماهواره خودبه فضا، آن را به جهانیان عرضه نمود.

    این نگرش جاهآ‌طلبانه و صد البته جسورانه، سرآغازی امیدوارکننده برای ظهور پیشگامانی در این عرصه بود. برت روتمان ابداعآ‌کننده SpacShipOne ، الون ماسک رئیس Space X و سر ریچارد برانسون رئیس مبتکر گروه شرکتآ‌هایی که مالکیت Virgin Galactic را در اختیار دارند، از جمله این پیشگامان بودهآ‌اند که هر یک برای خصوصیآ‌سازی تجارت و نقل و انتقال کالاها و علاقهآ‌مندان به فضا به خارج از مرزهای زمین، تلاش قابل توجهی به خرج دادهآ‌اند. یکی از دلایل عمده این افراد در خصوص تلاش برای خصوصیآ‌سازی سفرهای فضایی این است که دولتآ‌های آمریکا، روسیه و اروپایی طی 5 دهه گذشته درخصوص کاهش هزینهآ‌های سفر به فضا و طراحی و ساخت سیستمآ‌های ویژه حمل و نقل فضایی ناکام بودهآ‌اند. بیآ‌شک تصور پرداخت بیش از 20 میلیون دلار برای حضور یک هفتهآ‌ای در فضا چندان ساده هم نیست و به نظر میآ‌رسد تنها از عهده شمار بسیار محدودی از صاحبان صنایع و روِسای شرکتآ‌های بزرگ بینآ‌المللی برآید. پس نمیآ‌توان گفت که چنین سفرهایی شکل تحقق یافتهآ‌ای از خصوصی سازی سفر به فضا باشد.

    28 سپتامبر، SpaceX در قالب چهارمین تلاش خود برای شکستن مرزهای فضا، راکت فالکن1 را به مدار زمین پرتاب کرد. این راکت، نخستین راکت سوخت مایع طراحی و ساخته شده به وسیله یک شرکت خصوصی است که توانسته خود را به مدار تعیین شده برساند و صدالبته این مأموریت مهم را با هزینهآ‌ای کمتر از 10 میلیون دلار انجام دهد. این رقم معادل کمتر از نصف هزینهآ‌ای است که هم اکنون برای طراحی و ساخت ارزان قیمتآ‌ترین راکتآ‌های فعلی در سازمانآ‌ها و مراکز دولتی صرف میآ‌شود. از این رو الون ماسک امیدوار است این راکت و پرتاب موفقیتآ‌آمیز آن، اقتصاد و ساختار پرتاب ماهوارهآ‌های کوچک را متحول کند. این خبر خوشحالآ‌کنندهآ‌ای برای شرکت GeoOptics در پاسادنای کالیفرنیاست. این شرکت نیز در نظر دارد تا مشاهدات همیشگی زمین از فضا را به فرآیندی تجاری تبدیل کند. موفقیت به دست آمده در پرتاب راکت فالکن1 مقامات این شرکت را بر آن داشته است بودجه قابل توجهی را برای طراحی، ساخت و پرتاب 24 ماهواره در نظر بگیرد. این ماهوارهآ‌ها هریک بالغ بر 30 کیلوگرم وزن دارند و نکته مهم این است که در جریان پرتاب هر یک از این راکتآ‌ها میآ‌توان تا چندین دستگاه از این ماهوارهآ‌ها را نیز به همراه آن به مدار زمین ارسال کرد. در صورتیآ‌که این نوع همکاری تحقق یابد میآ‌توان پیشآ‌بینی کرد یکی از منحصر بهآ‌فردآ‌ترین و در عین حال کلانآ‌ترین همکاریآ‌های فضایی بدون استفاده از بودجهآ‌ها و منابع دولتی تحقق یابد. مغزها و متفکرانی نظیر ماسک در بازه زمانی طولانی مدتآ‌تر و به رغم پرتاب انبوهی از ماهوارهآ‌ها، تلاش میآ‌کنند خانواده جدیدی از پرتابآ‌کنندهآ‌های فضایی را با الهام گرفتن از فالکن1 بسازند. در نتیجه این فرآیند، هزینهآ‌ها کاهش یافته و اعتماد مردم به این سیستمآ‌های فضایی برای سفر به فضا تا دهآ‌ها برابر بیشتر خواهد شد. برنامه شرکت SpaceX شامل انتقال تجهیزات و محمولهآ‌ها در کنار خدمه به ایستگاه فضایی بینآ‌المللی تا سال 2010 میلادی خواهد بود.

    شرکت Virgin Galactic نیز خبرهای خاص خود را دارد. در جریان برگزاری کنگره بینآ‌المللی فضانوردان که چندی پیش و در گلاسکوی اسکاتلند برگزار شد، این شرکت سیر استراتژیک جدید درخصوص طراحی، ساخت و پرتاب سیستمآ‌های حمل و نقل فضایی ویژه مدار پایین زمین را ارائه کرد. چندی پس از آن بود که اعلام شد پروازهای آزمایشی ویژه سازمان ملی اقیانوس و اتمسفر شناسی آمریکا درخصوص استفاده از این سیستمآ‌ها آغاز میآ‌شود. البته به نظر میآ‌رسد این شرکت برنامه خاصی برای در هم شکستن انحصارطلبی دولتی در زمینه سفرهای فضایی نداشته باشد، چون سایر شرکتآ‌های صاحب فناوری و متخصص در این زمینه از چندی پیش پرتاب و پروازهای آزمایشی مشابه بدون سرنشین را آغاز کردهآ‌اند. از این رو تلاش اصلی این شرکت کاهش هرچه بیشتر هزینهآ‌ها و ارائه تسهیلات بیشتر برای علاقهآ‌مندان به سفرهای فضایی است.

    دو سیستم فضایی این شرکت که یکی راکت و دیگری هواپیمای مخصوص آن است، با هدف انتقال گردشگران فضایی به ارتفاع 110 کیلومتری زمین ساخته شدهآ‌اند. این ارتفاع معادل تعریف ارائه شده از فضاست. اما این دستاورد بزرگ درهای تازهآ‌ای را به سوی هدف استراتژیکی نظیر تجاریآ‌سازی سفرهای فضایی میآ‌گشاید. در این فرآیند با آموزش فضانوردان و انجام آزمایشآ‌های مختلف فضایی و موارد دیگر نظیر آن میآ‌تواند به درآمدزایی این صنعت کمک قابل توجهی کند.

    هدف عمده این شرکت جمعآ‌آوری اطلاعات لازم درخصوص وضعیت و توزیع گازهای تاثیرگذار در تغییرات جوی مدار زمین است. این تحقیقات میآ‌تواند به ارائه مدلآ‌های رایانهآ‌ای دقیقآ‌تر از تغییرات متوالی جوی و در نتیجه تجزیه و تحلیل شرایط برای پرتاب یا عدم پرتاب سیستمآ‌های حمل و نقل فضایی خصوصی کمک قابل توجهی کند. نکته جالب دیگر آن است که سازمان ملی اقیانوس و اتمسفرشناسی آمریکا در نظر دارد تا از سیستم حمل و نقل فضایی ساخت شرکت خصوصی Virgin Galactic برای انتقال محموله فضایی موسوم به AirCore به فضا استفاده کند. این محموله شامل لولهآ‌ای ویژه به طولآ‌ 150 متر با یک انتهای باز است. قرار است این لوله مخصوص از ارتفاع تعیینآ‌شدهآ‌ای رها شود تا ستونی حاوی نمونهآ‌های ارزشمند از هوای اطراف زمین جمع آوریآ‌شود.

    با این حال و بر اساس مقررات حاکم در آمریکا، فعلا این شرکت خصوصی دستمزد قابل توجهی از دولت آمریکا دریافت نخواهد کرد، اما بیآ‌شک این اقدام میآ‌تواند سرآغازی امیدوارکننده برای تحقق ایدهآ‌های رنه آنسلمو باشد.


    منبع:

    روزنامه جام جم
    **همیشه به این فکر کن که خداوند با توست**
لطفا صبر کنید...
X