اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

هاور کرافت

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    هاور کرافت


    هاورکرافت که امروزه با نام آن آشنا هستیم حدود نیم قرن، یعنی از دهه 1950 پا به عرصه وجود نهاده ، اما به دلایلی هنوز به جرگه اصلی یگان حمل و نقل نپیوسته است.
    دلایلی چند برای این مسئله وجود دارد. ناتوانی آن در اجرای مانورهای صحیح و سطح بسیار بالای امر تعمیر و نگهداری ان در مقایسه با اتومبیل به اندازه کافی برای عدم فایق آمدن بر این مشکلات کافی بوده است. مشکلاتی از قبیل باقی ماندن اینگونه وسایل (وسایل نقلیه مجهز به بالشتک هوا) در حواشی عرصه نوین حمل ونقل.
    با اینحال در طول این پنجاه سال و بعد از انتخاب اتومبیل (سواری، کامیون، وسایل نقلیه تفریحی و غیره) به عنوان ابزار استاندارد برای حمل و نقل به خوبی توانسته است با شرایط سازگار باشد.
    هاورکرافت وسیله ای است که بر روی هر سطحی اعم از خشکی، آب، یخ و هر چیز دیگری که بتوان هوارا با آن به تله انداخت، حرکت می کند. از هاورکرافتها به عنوان وسایل نقلیه دوزیست یاد می شود.
    یک هاورکرافت برای کنده شدن از روی زمین بر فشار هوا تکیه می کند. همان نیرویی که در هواپیماها و هلیکوپترها در قالب علم آیرودینامیک از آن یاد می شود یا نیروی Thrust (نیروی جلو برنده) که راکتها را از زمین می کند. هاورکرافت می تواند در ارتفاعی به میزان 5 درصد طولش حرکت کند، به عبارتی اگر طول هاورکرافت 7/4 متر باشد، به میزان 8 اینچ.
    مکانیزم برا در یک هاور کرافت بایستی هوای کافی ذخیره کند تا:
    1. هوا را به میزان کافی در زیر هاورکرافت فشرده سازد تا بتواند وسیله را از زمین بلند کند.
    2. هوای خروجی به زیر هاورکرافت را طوری ذخیره کند که همواره در داخل بالشتکها هوای کافی موجود باشد.
    اصول هاورکرافت:
    هاورکرافت یک وسیله حمل و نقل دوزیست است که بایک بالشتک محتوی هوای سبک فشرده شده پشتیبانی می شود. علیرغم اینکه اغلب از آن به عنوان یک وسیله حمل و نقل پیچیده، پردردسر و حتی عجیب و غریب یاد می شود، اما حقیقت آن است که ساختار هاورکرافت بسیار ساده است. برای فهمیدن شیوه کار هاورکرافت، لازم است بدانیم که مسئله دینامیک در وسایل پرنده بسیار دخیل تر است، تا اینکه در قایقهای و اتومبیلها باشد. با توجه به شکل زیر شما می توانید به شیوه کار یک هاور کرافت پی ببرید.

    هاور کرافت بر روی یک بالشتک حاوی هوا حرکت می کند. این هوا درون بالشتک به وسیله یک فن به زیر هاور کرافت فرستاده می شود. این امر باعث کنده شدن هاور کرافت از زمین می شود. مقدار این ارتفاع می تواند، با توجه به مقیاس هاورکرافت تغییر کند. مثلاً 6 اینچ تا 108 اینچ (443/2 میلی متر تا 152 میلی متر). مقدار وزنی که یک هاور کرافت می تواند جابجا کند برابر است با فشار بالشتک ضرب در مساحت زیرین هاورکرافت. برای کارآمدتر ساختن این وسیله ضروری است که از فرار کردن این هوا جلوگیری کنیم. بنابراین هوا به وسیله ابزاری به نام S***t محدود می شود. این ها اغلب جنس پارچه ای دارند. اسکرت های هاور کرافتها برای جدا ساختن بخشهای کوچکی به نام Segment (قطعات بسیار کوچک) به کار می روند و به همین خاطر از نظر شکلی بسیار متفاوت با یکدیگر می باشند. اغلب هاور کرافتهای Neoteric از سیستم Segmented S***t بهره می گیرند، زیرا هر کدام از این Segmentها به تنهایی قادر است هنگام عبور از موانع منعطف گردد، بنابراین هنگام عبور از سطوح ناهموار هوای بسیار کمی از دست می رود.

    اجزای یک هاورکرافت:


    1.قسمت کنترل و کابین مسافر
    2.پرانه تولید کننده نیروی برا
    3.ورودی هوا
    4.موتور پیشرانه
    5.پروانه پیشرانه
    6.رادر Rudder
    7.گیربکس و موتور جلوبرنده
    8.مخزن سوخت
    9.رینگهای حلقوی + نازلهای هوای خروجی
    10.موتور ایجاد کنده نیروی برا
    11. محفظه حاوی هوا

    فشار هوا و نیروی برا (تاثیرات زمینی)
    اساس کلی کار یک هاورکرافت این است که بر روی لایه ای از هوا حرکت می کند. این کار با استفاده از یک پروانه محقق می شود که هوای بیرونی را به درون محفظه هوا می کشد و سپس آن هوا را از طریق نازلهایی که بر روی رینگهای حلقوی در سرتاسر کفه مسطح هاورکرافت سوار شده ا ند به بیرون می راند. این هوای خروجی سپس به زمین برخورد می کند و در نیتجه و آنگاه از لبه های اطراف هاورکرافت فرار می کند. استفاده از این پروانه موجب پیدایش یک ناحیه با فشار هوای کم در بالای هاورکرافت و یک ناحیه با فشار هوای بیشتر در زیر هاورکرافت می شود. این اختلاف فشار باعث تولید نیروی بالا برنده می شود. از آنجائیکه هوا درست به سمت زمین رانده می شود این حالت تاثیرات زمینی نامیده می شود.

    اصطکاک و هاور کرافت:
    اصطکاک نیرویی است که در تماس دو جسم با یکدیگر واقع می شود. اصطکاک در جهت جلوگیری از حرکت عمل می کند و قبل از اینکه جسم بتواند حرکت کند باید بر اصطکاک موجود غلبه کرد. انرژی ای را که می توان از آن برای به حرکت در آوردن وسیله استفاده کرد، در عوض برای غلبه بر اصطکاک استفاده می شود و به گرما تبدیل می شود. برای کاهش اصطکاک یک جسم باید تا حد امکان صاف و مسطح باشد، یا تلاش کنیم تا مقدار سطح در تماس با زمین به حداقل برسد. در یک هاورکرافت لایه هوای زیر وسیله و هوای خروجی وسیله را از زمین بلند می کند و این بدان معنا است که هیچ تماسی وجود ندارد و در نتیجه اصطکاک وجود ندارد.


    گردش پروانه ها و راندن یک هاورکرافت:
    هاورکرافت به وسیله یک پروانه که توسط یک موتورر تغذیه می شود، به جلو رانده می شود. پروانه هاورکرافت درست مانند پروانه هواپیما کار می کند. هر کدام از لبه های پروانه به شکل یک بال هواپیما میباشد. مادامی که پره های می چرخند، میان جلو و عقب پروانه یک اختلاف فشار هوا بوجود می آید. در نتیجه یک نیروی جلو برنده تولید می شود و هاور کرافت می تواند به جلو حرکت کند. با استفاده از رادر می توانیم جریان هوای تولید توسط پروانه را تغییر دهیم و در نتیجه هاورکرافت می تواند به سمت چپ یا راست حرکت کند. رادر در پشت پروانه قرار داد، و با کنترل گیربکس یا موتور خودش حرکت می کند. اگر در به سمت راست چرخانده شود هاورکرافت به سمت چپ رانده می شود. راندن یک هاور کرافت در مقایسه با راندن یک ماشین یک قایق و یا یک هواپیما بسیار نادقیق تر است، زیرا در وسایل نقلیه مذکور برای حرکت بر اصطکاک با هوا، آب یا زمین استفاده می شود. یک هاور کرافت بر روی لایه ای از هوا شناور است و بنابراین چیزی وجود ندارد که به آن فشار آوریم تا بتوانیم کنترل دقیق داشته باشیم.

    متوقف کردن هاورکرافت (فایق آمدن بر اینرسی بدون استفاده از اصطکاک):
    اینرسی تمایلی است که جسم در حالت سکون، ساکن بماند، یا جسم متحرک به حرکت خود ادامه دهد. اغلب وسایل نقلیه که در حال حرکت هستند (ماشینها یا قایقها) عاقبت خواهند ایستاد، زیرا بدون صرف انرژی برای غلبه بر اصطکاک، مختوم به خودی خود به گرما تبدیل می شود و از بین می رود. از آنجائیکه هاورکرافت تماس اصطکاکی با زمین ندارد، تنها راه نگاهداشتن آن استفاده از مقاومت هوا است (تماس اصطکاکی با هوا) تنها دو راه برای متوقف کردن یا کاهش سرعت هاورکرافت وجود دارد. یکی اینکه حرکت پروانه را معکوس کنیم و دوم اینکه جریان هوای عبوری از پروانه را تغییر دهیم و در اینصورت با حرکت رو به جلوی هوا یک نیروی ترمز ایجاد کنیم.

    از واژه های هواناوسازی:

    Thrust پیشرانه
    Seat صندلی
    Fan blade تیغه پروانه
    Fan duct پروانه گاه
    Hovering برایستایی
    S***t دامن
    Air cushion بالشتک
    Lift برآ
    Lift air هوای برآ
    Lift-thrust divider جداگر برآ-پیشران
    Steering هدایت
    Steering cord طناب هدایت
    Towing cord طناب کشش
    Guard پوشه، محافظ
    exhaust اگزوز
    Rubber لاستیک ها




    در این شکل مسیر حرکت هوا و جریان یافتن آن را میبینید.شاخهای از این جریان به قسمت زیرین هاورکرافت منتقل میشود و موجب پیدایش یک اختلاف فشار بین قسمت زیرین و بالای


    اور کرافت میشود.در نتیجه این اختلاف فشار نیروی رو به بالایی ایجاد شده و هاور کرافت را به آرامی از زمین جدا میکند.این نیروی رو به بالا همان نیروی برا یا lift میباشد.

    برای حرکت رو به جلو شاخه دیگری از جریان از درون رادر به عقب هاور کرافت میرود و با کمک نیروی thrust وسیله به جلو حرکت میکند.قبلا گفتیم که بر اثر نیروی lift وسیله کمی بالاتر از سطح زمین قرار می گیرد.در نتیجه وسیله ما روی لایه ای از هوا به نام(Air cushion) یا بالشتک هوا قرار میگیرد و حرکت میکند.هنگام حرکت بر روی هوا ما کمترین نیروی اصطکاک ممکن را داریم.در نتیجه وسیله ما با سرعت روی لایهای از هوا حرکت میکند.منتها تنها ایراد آن کنترل پذیری آن میباشد.زیرا همانند هلیکوپتر دارای 6 درجه آزادی می باشد.



    این حالت مربوط به نحوه نگه داشتن هاورکرافت میشود.به جریان هوا دقت کنید.....




    Technical Data داده های فنی
    Verwalt F2 Race-version فروالت اف ۲، گونه مسابقاتی
    Lengt 3 meter/ With 1.80 meter درازا ۳ متر / پهنا ۱.۸۰ متر
    Fandiameter 90cm, قطر ملخ ۹۰ سانت
    6 blades داراری شش تیغه
    Multiwing, چندباله ای
    3000 سه هزار دور در ساعت
    41 pitch بازه چرخش ۴۱

    Motor 500cc, 55 bhp two-stroke موتور ۵۰۰ سی سی، دوضربه
    Hoverheight max 20cm بیشینه بلندای برایستایی (بلند شدن در هوا) ۲۰ سانت
    craft weight aprox 140 Kg وزن ناو پیرامون ۱۴۰ کیلوگرم
    Speed aprox +90Km/h سرعت پیرامون ۹۰ ک.س
    Pay load ~200 Kg وزن بهره ده پیرامون ۲۰۰ ک.







    منبع: http://aerospacetalk.com

    نویسنده : tigerwood


    #2
    پاسخ : هاور کرافت

    سلام فرشاد جان
    گفتم حالا که شما زحمت کشیدی، یه پروژه ساخت هاورکرافت با میکرو هم بذاریم که کامل بشه
    اطلاعات کامل را از اینجا دانلود کنید:

    http://www.4shared.com/file/5783081/f9ce7e89/autonomous_hovercraft_-_the_power_of_neural_nets.html

    در دیر مغان آمد یارم قدحی در دست
    مست از می می خواران از نرگس مستش مست

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : هاور کرافت

      ممنون.........
      میشه بیشتر توضیح بدید در مورد این پروژه؟؟؟؟
      در واقع در چه سطحیه؟؟؟؟ فقط کنترل سرعت ملخها و یا اینکه برای کنترل کل هاورکرافت (منظورم حفظ تعادل!!!)


      البته عکسش که خیلی باحاله!!! این پروژه رو خود شما کار کردی؟؟؟؟
      چون یه سوال برام اینجا خیلی مهمه ... من یه بار با یکسری از دوستان یه نمونه درست کردیم ... بزرگترین مشکلمون بلند کردن اون بود.. موتوری رو نداشتیم که بتونه قدرت زیادی بده در مقابل حجم باطری که داشت... فقط روی زمین کشیده می شد
      ولی خیلی با این هاورکرافت حال می کنم... واسه خودش عالمیه!!!

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : هاور کرافت

        سلام فرشاد جان
        از اونجایی که این پروژه خیلی خفنه  :evil: ،من یه نگاه بهش کردم (بگذریم که چیزی نفهمیدم :icon_razz از قرار کنترل کل هاورکرافت هست،سکان،ملخ و ارتفاع(یه همچی چیزی) مثل اینکه توش شبکه عصبی هم بکار بردن :eek:
        فرشاد جان اصلا به قیافه ما میخوره از این چیزها بسازیم
        در دیر مغان آمد یارم قدحی در دست
        مست از می می خواران از نرگس مستش مست

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : هاور کرافت

          نوشته اصلی توسط Mohammad6490
          فرشاد جان اصلا به قیافه ما میخوره از این چیزها بسازیم
          مگه ماها چمونه عزیز؟؟؟؟ به خدا اگر سرمایه وجود داشته باشه و توی ایران بیشتر به اینجور سرمایه گذاری بکنند ، بچه های ایرانی دنیارو دست به دهن میکنن!!! این ترم ما یه درس داریم به اسم کار آفرینی و پروژه... بحث از فرار مغزها و اینجور حرفا شد و طبق معمول همیشه به آمریکا بحث کشیده شد... استاد که خودشون دکتر هستند و یلی توی اینجور کارا دادن ...یه چیزی گفت که برق از سرم پرید.. گفتش که طبق آمار 5 سال پیش از هر 10 نفر پسر آمریکائی 1 نفر میتونه بره خدمت سربازی!!! 9 نفر دیگه یا معلولن یا معلول میشن و یا اینکه میکیرن یا معتاد میشن!!!!
          تمامی کسانی که آمریکا رو به پیشرفت رسوندن از کگشورهای دیگه بودن ... همونجا اسم چند نفر ایرانی برد که سازنده قلب مصنوعی و ناسا و .... کار می کردند و گفت اگر بخواید جلسه بعد یه تومار ایرانی میارم که ببینید آمریکا چقدر از ایرانی هارو جذب خودش کرده!!! گفت حالا ایرانی اینقدره و ببینید از کشورهای دیگه چقدر توی آمریکا هستند!!!!
          فقط تنها کاری که آمریکا کرده بهشون ارزش داده و امکانات و امتیازات بهشون داده!!!!
          ================================================== ========
          حالا سوای این حرفها می خواستم در مورد هاورکرافتی که با دوستانم 5 سال پیش درست کردیم صحبت کنم!!!
          ما 4 نفر بودیم و قرار شد که با هم برای جشنواره خارزمی یه مدل هاورکرافت درست کنیم(البته متحرکش)
          مدل اولیه اینقدر سنگین بود که از جاش نمی تونست حرکت بکنه!!!! مجبور شدیم از چوب بالسا استفاده بکنیم . این چوب سبکترین چوب دنیاست و ما اونو از یه شرکت ماکتسازی تهیه کردیم... خیلی فرق کرد ولی بازهم اونطوری که می خواستیم از روی زمین بلند بشه نشد!!!!
          یه عالمه دوندگی و بدو اینور و اونور تا آخرش همونجائی که ازش چوبهای بالسا رو خرید کرده بودیم از طرحمون خوشش اومد و بهمون یه موتور احتراقی هواپیماهای مدل همراه ملخ و یه کنترل از راه دور هواپیما با کل تشکیلاتش قرض داد.. به پول اونزمون طرفای 400هزار تومن بود... ما دیگه داشتیم از خوشحالی بال در می آوردسم... طرح تموم شد و توی اولین آزماش 5 سانتیمتر هم از روی زمین بلند شد... من که داشتم از خوشحالی سکته میکردم... ولی تازه مشکلاتش رو شد!!! حالا که از زمین بلند شده بود مشکل حفظ تعادلشو داشتیم!!! چون حالا که از زمین بلند شده بود هم باید وزن تمام نقاط اون یکی می شد و هم توضیع باد زیر بالشتکش هم باید به طو ر مساوی می شد... خلاصه با هزار بار آزمایش و خطا و یه عالمه سوراخسنبه اینور اونور گذاشتنش تونستیم تکمیل تکمیلش کنیم به طری که به راحتی می تونست حرکت کنه و زود تعادلشو از دست نده!!!
          اینم بگم که توی اون از میکرو کنترلر استفاده نشده بود .. فرستنده رو که توی تلوزیون حتما تا به حال دیدید!!! گیرندش هم یه جعبه کوچیک سیاه رنگ بود که چند تا ورودی خروجی داشت .. یکی به انتن و یکی به منبع تغذیش و مرتبط با کنترل لاین اصلی که چند تا فرمان داشت سروو موتورهای کوچیک وصل می شد... این موتورها کوچیک بودند و چون توشون یه عالمه چرخ دنده بود می تونستن با 5 ولت وزن زیادی را حرکت بدن ..از اونا برای کنترل گاز موتور و دریچه های هوا و سبکان استفاده می شد... موتور هم چون دیزلی باد باید لحظه اول یه هندل دستی بهش می زدیم تا راه می افتاد!!!! (سیستم کاریش دیزلی بود) این موتورهای کوچیک دیزلی فایده ای که دارند بعد از راهاندازی میشه باطری رو از دو سر شمعها برداشت و موتور به راحتی به کار خودش ادامه میداد(اصول کار موتورها دیزلی)
          بعد از یه عالمه سعی و تلاش نمایش آخر فرارسید... توی حیاط همون شرکت ماکت سازی بودیم.. من و دوستام و یه تعداد ی از صاحبای شرکت...
          موتورش رو روشن کردیم و .... یه نمایش واقعا عالی و جذاب .. چون تا ارتفاع 5سانتیمتری بلند میشد .. از روی موانع به اندازه 5 سانتیمتر به راحتی عبور میکرد ... کنترلر هم دست من بود و چون بیشتر از همه باهاش کار کرده بودم به راحتی می تونستم کنترلش کنم و هی مانور می دادم .... از روی آبی که توی یه چاله بچه ها جمع کرده بودن و از روی سنگها همه جا عبورش دادم... دیگه همه کف کرده بودند ... بردمش تو محوطه خاکی ....که همون جا یهو اون مسئول شرکت داد زد که اونجا نرووووووووو ..... وتا من اومدم به خودم جلوی چشمامون اون هاورکرافت منفجر شد.... تیکه تیکه شد... داشتم دیوونه میشدم .. نه تنها من ، همه مات و مبهوت مونده بودن!!!! به خدا خیال می کردم که دارم خواب می بینم ... باورتون نمیشه همچین مات مونده بودم که فکر می کردم اونقسمت رو مین گذاری کرده بودن....

          فکر می کنید چرا ترکید.... اون موتو رکار دستمون داد!!!! چون باید لحظه اول به صورت هندلی (دستی ) روشنش می کردیم .. به خمین علت زیر شکم هاورکرافت هیچ حفظی نذاشته بودیم ... یعنی قرار بود بزاریم ولی چون این یه نمایش آزمایشی بود ... بله... اونجا یه تعداد شاخه و از اینجور چیزا بودن.. ومن وقتی هاورکرافت رو به اون قسمت بردم شاخه ها به زیر بالشتک گیر کردن و .... توی موتور رفتن و موتور هم که با سرعت و قدرت خیلی خیلی زیاد می چرخید و بدنه هم سبک سبک و بدون هیچ شاسی... و تمام اینا دست به دست هم دادن تا یه انفجار جالب و دیدینی رو بوجود بیارن.....
          موتور سالم موند چون از فولاد بود و فقط ملخش و تعداری از گیرنده ها از بین رفتند... از این پروژه چیزی بجا نموند بجز نفری 10 هزار تومن خسارت .... مسئول ماکت سازی واقعا بهمون حال داد چون خسارت خیلی بیشتر از اینی بودکه ما باید می دادیم....
          ================================================== ====================
          شرمنده که سر همگی رو درد آوردم..بیشتر می خواستم سیستمشو رو توضیح بدم ولی هر موقع که یاد اون مدل می افتم دیونه میشم....

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : هاور کرافت

            سلام فرشاد جان
            واقعا که درد ناک بود :frown:
            اما یه سوال این هاورکرافتتون چه سنسورهایی داشت؟
            در دیر مغان آمد یارم قدحی در دست
            مست از می می خواران از نرگس مستش مست

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : هاور کرافت

              اونموقع من اینقدر از الکترونیک سر در نمی آوردم!!!!
              یعنی هیچکدوممون اینقدر بلد نبودیم!!! ماکت هم چون گنده بود 80*40 (یه چند سانت اینور اونور) راحتتر می شد روش مانور داد!!!!
              فقط تنها چیزی که استفاده شد یه تعداد کلید جیوه ای بود ... توی 6 قسمت گذاشته بودیم... اینا به شیرهای متصل می شدن ازشون هوا رد میشد به صورت لحظه ای و تعادل هاورکرافت رو بدست می اومد... البته اینم بگم که ما یه بالشتک بزرگ براش برداشته بودیم و اون هم هوای زیادی جمع می کرد و هم خیلی به حفظ تعدل کمک می کرد...
              چون قطعات الکترونیکی آنچنان استفاده نرکرده بودیم ... همونطور که قبلا گفتم بیشتر مراحل با آزمایش و خطا بود.... به خیلی یچزا بستگی داره .... مثلا اونقدر باید دقیق می شد وقتی اونوتوی مرکز ثقلش گذاشتیم به هچ طرفی کج نشه ... و یا هون شیرها ... چون خیلی حساس نبودن ، بعضی وقتا یهو می شد که عوض اینکه تعادل بوجود بیارن بیشتر باعث عدم تعادل میشدن!!!
              این مدلی که توی بالا گذاشتین از اونائیه که روی زمین خودشو میکشه!!! اگر واقعا بلند بشه ... تنظیم تعادلش برای خودش مکافات عملیه!!!
              البته اینم بگم که الان بعد از گذشت چند سال ... هزار تا ایراد توی طراحی براش در آوردم!!!!

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : هاور کرافت

                سلام دوستان

                من از این سیستم های ملخ پیشران می خوام.گیرم نمیاد. چکار کنم؟

                http://www.roboeq.ir/uploads/images/shop/products/L1340758264827971.jpg

                دیدگاه

                لطفا صبر کنید...
                X