اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

[آموزش] خلاصه برنامه نویسی و ساخت فلاشر تابلو LED ثابت(لینک ها اصلاح شد)

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    [آموزش] خلاصه برنامه نویسی و ساخت فلاشر تابلو LED ثابت(لینک ها اصلاح شد)

    با سلام،

    دانلود هر 3 قسمت آموزش های فلاشر + آموزش محاسبه متراژ محیطی در کورل در یک فایل ZIP :
    http://s4.picofile.com/file/81718597...t_123.zip.html
    در 29 بهمن 93 اصلاح شد.

    با توجه ب اصلاح نشدن فایل ها برای مدت طولانی، ی سری از اصلاحات رو همین جا به مرور ذکر میکنم:
    اصلاحیه1: ظرفیت بالای خازن ها ی ورودی و خروجی رگولاتور، برای اطمینان از عدم تاثیر نویز ترانس های نئون بوده است.
    استفاده از 2 خازن عدسی 100 نانو در ورودی و خروجی رگوله + یک عدد 100 میکرو در خروجی، برای 99 درصد موارد کافی است.
    داغ کردن رگوله با استفاده ی 1 تا 3 دیود یکسوساز 1n4007 یا 1n4148 سری برای پایین آوردن ولتاژ ورودی رگوله، برطرف میشود.
    اصلاحیه 2: از تمامی پایه های پورت های AT8 به جز پایه ی C6 میتوان استفاده کرد (مجموعن 22 پایه).
    اصلاحیه 3: برای دقت بالای زمان های داخل برنامه، (ک بنده هیچ لزومی نمی بینم!) از یک کریستال خارجی 8مگ با 2 خازن 22پیکو استفاده کنید.

    مطرح نمودن سوال و کمک گرفتن از افراد با تجربه تر و اساتید: http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=61260.0

    #2
    پاسخ : آموزش خلاصه برنامه نویسی و ساخت فلاشر تابلو LED

    سلام مجدد،
    ضمن عذر خواهی به خاطر وقفه ی طولانی که به خاطر مشغله ی درسی و مشکلات نت بوجود آمد،
    قسمت اوّل آموزش ساخت فلاشر/یرد افکت/درایور تابلو LED ثابت به شرح زیر تقدیم می گردد.
    کلّ آموزش احتمالآ حدود 5 قسمت خواهد بود که سعی می کنم تا آخر اسفند اسفند تکمیل بشه و امیدوارم موفق باشین...

    >>با توجه به امکان حذف تصاویر و مزایای PDF،می تونین فایل pdf رو از انتهای متن هر قسمت دریافت کنین...


    دیدگاه


      #3
      پاسخ : آموزش خلاصه برنامه نویسی و ساخت فلاشر تابلو LED

      با سلام.
      قسمت 1 از مجموعه مختصر_ آموزشی فلاشر/برد افکت/درایور تابلو های LED ثابت:
      معرفی:
      هدف از اتصال فلاشر به تابلو ی LED در واقع فلاش زدن یا بعبارتی تغییرات منظم و دلخواه و ضمنن زمان بندی شده ی نور کانال ها ست.
      برای ساخت گزینه های زیادی موجود هستند، که ما بطور سلیقه ای از میکروی AVRسری ATMEGA8 و یا ATMEGA16 استفاده میکنیم. تفاوت های اصلی،
      در حافظه ی برنامه(بترتیب 8 کیلوبایت و 16 کیلوبایت) ، تعداد حداکثر کانال های در دسترس(14 کانال و 22 کانال) و در نهایت قیمت(بترتیب 4ت و 8ت- اسفند91) هستند.
      در واقع یک سری اطلاعات برنامه ریزی شده بصورت زیر:
      حرف اوّل 1 را روشن کن.
      1 ثانیه صبر کن.
      حرف دوم را روشن کن.
      2 ثانیه صبر کن...
      ولی نوشته شده با کد های مختصر و خاصّ زبان برنامه نویسی مورد نظر (BASIC) در داخل میکرو ذخیره شده و حرف ها یا کلمات کار من و شما را روشن و خاموش یا کم نور و ... می کنند.

      >>مثلن فرض کنید که یک تابلو به شکل : فــروش تلــفن را داریم.
      برای این که بتوانیم هر یک از حرف ها را بصورت مجزا خاموش و روشن و کنترل کنیم، یک فلاشر 8 کانال لازم داریم. (فـ+ر+و+ش+ تـ+لـ+فـ+ن ) پس یک عدد ATMEGA8 (حداکثر ساپورت 14 کانال) تهیه می کنیم. آیسی 28 پایه است و احتمالن 2 پایه طبق معمول مربوط به + و - تغذیه هستند. تعدادی هم پایه ی خروجی بایستی وجود داشته باشند که با روشن کردن میکرو و شروع کار، طبق برنامه ی ما، قطع و وصل شوند و الی آخر...
      از داخل کتابچه ی راهنمای میکرو (بصورت PDF) یا همان Datasheet ، این عکس را بیرون می کشیم که بیانگر مشخصات و محل پایه های مورد نظر ماست. (بخش Pin Configuration)



      علامت گذاری پایه ها، یک حالت بصورت شماره ای است. که بایستی میکرو را مطابق با شکل در دست بگیرید و پایه ها را بشمارید. مثلن پایه ی 7 تغذیه است. یعنی به +5 ولت متصل می شود. پایه های 8 و 22 ابتدا به یکدیگر و سپس به منفی تغذیه متصل می شوند و ...

      **پایه های خالی در شکل را مورد استفاده قرار نمی دهیم، به استثنای پایه ی ریست، یعنی 1 .
      و حالت دیگر بر حسب مشخصه و وظیفه ی هر پایه است که بر اساس تقسیم بندی داخلی و از دید عملکرد نامگذاری صورت گرفته.
      در ATMEGA8 اجزای مورد نیاز ما به شرح زیر هستند. (در شکل نیز مشخص شده اند)
      1- 2 عدد پایه ی GND که بهم وصل و به منفی تغذیه میروند. شماره 8 و 22 (چرا 2 تا ؟ فهمیدید، بنده را نیز بی خبر نگذارید...)
      2- پایه ی Vcc که به مثبت تغذیه می رود.
      3- پورت D : شامل 8 پایه ی در دسترس: D0=2 / D1=3 / D2=4 / D3=5 / D4=6 / D5=11 / D6=12 / D7 = 13
      4- پورت C : در اینجا شامل 6 پایه ی در دسترس: C0=23 / … / C5=28

      سوال: پورت بندی و اسم گذاشتن چه فایده ای دارد؟؟
      جواب: فرض کنید در میانه ی برنامه می نویسیم:
      portD.1 = 1
      wait 1
      portD.1= 0
      اولآ بهمین سادگی توانستیم پایه ی 3 را یک ثانیه روشن نگه داشته و سپس خاموش کنیم.(روانی و آسانی BASIC را حال کردید؟)
      حالا آمدیم و برنامه طولانی شد، خواستیم روی یک ATMEGA16 اجرایش کنیم. اگر با شماره پایه آدرس داده بودیم، عملآ برنامه ی نوشته شده مان، بعنوان Trash محسوب میشد، اما حال، علاوه بر روانی و خوانایی نرم افزاری برنامه وسهولت کاری، بدون مشکل، برنامه را روی یک میکروی 40 پایه میریزیم، مشکلی پیش نمی آید و پورت D سر جایش هست، فقط شماره ی پایه موقع لحیم کاری تغییر می کند که مسلّم است. البته این تنها اندکی از فواید آن است...

      سوال: منظور از روشن و خاموش یا 0 و 1 در پایه های Micro چیست؟؟
      جواب: وقتی پایه ای از میکرو به دلخواه برنامه نویس روشن یا 1 می شود،(مثلن11 یا PortD.5) یعنی پایه ی مورد نظر نسبت به زمین ولتاژ تقریبآ 5 ولت را نشان میدهد و سر مثبت یک LED سری شده با مقاومت(مثلن 330 اهم) را اگر به پایه ی 11 وصل کنیم و سر منفی هم زمین، بایستی روشن شود.

      سوال: پاور یا منبع تغذیه خریداری شده، 12 ولت است. 5 ولت میکرو را چطوری تاُمین کنیم؟؟
      جواب: از یک آیسی رگولاتور 7805 بصورت مدار زیر استفاده می کنیم. ورودی مقداری بین 7.2 تا 22 و خروجی همواره 5 ولت دقیق.



      >> سمت شماره دار آیسی رگولاتور را روبروی خود بگیرید، ترکیب پایه ها مثل شکل است.منفی خازن ها از روی خط سفید روی بدنه خازن بالای پایه ی منفی ، مشخص است و منفی دیود هم همان نوار سفید رنگ روی آن است.
      >> آیسی رگولاتور به گرماگیر/هیت سینک نیازی ندارد. اما حداکثر جریان قابل تامین توسط آن بدون هیت سینک کمتر از نیم آمپر است. البته مصرف خود مدار فلاشر با 8 کانال در حدود 100 میلی آمپر خواهد بود. (جریان کشی میکرو 10 میلی و جریان دهی هر پایه حداکثر 20 میلی بصورت امن)

      >>>>> در صورتی که بعد از تکمیل کار تابلو، با اثر گذاری آن روی دیگر وسایل الکتریکی/الکترونیکی و یا اختلال پالس های مزاحم دیگر وسایل الکتریکی(مثل لامپ مهتابی) روی آن مواجه شدید، (که به ندرت اتفاق می افتد)، افزایش ظرفیت خازن ورودی (4700u یا بالاتر) و استفاده از خازن بزرگ تر در خروجی (1000 یا 2200u) می تواند تا حدودی تاثیرگذار باشد. ضمنن استفاده از منابع تغذیه غیر استاندارد نیز تا حدودی در بوجود آوردن این مشکلات سهیم است.


      >>> قسمت بعدی تا 2 روز آینده...

      تاریخ انتشار: 19م اسفند 91 - ویرایش در 22 اسفند

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : آموزش خلاصه برنامه نویسی و ساخت فلاشر تابلو LED

        اقا بازم دم تو گرم که داری وقت میذاری و اموزش میدی ؛نه مثل بعضی ها که .... ,بماند

        واقعا ممنون اما تو قسمت تبدیل 12به5 یه مشکل بزرگ داره مدارت ؛اونم اینه که بعد از رگولاتور نباید خازن بزرگ داشته باشی یه خازن درحد 10میکرو کافیه
        چون وقتی برق از ورودی 7805 جدا میشه هنوز خازن خروجی شارژه و باعث به وجود اومدن جریان برگشتی معکوس تو ای سی میشه و بعد از 2و3 بار ای سیت میسوزه .

        اما بقیش عالی بود ,ممنون

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : آموزش خلاصه برنامه نویسی و ساخت فلاشر تابلو LED

          نوشته اصلی توسط saeed.v
          اقا بازم دم تو گرم که داری وقت میذاری و اموزش میدی ؛نه مثل بعضی ها که .... ,بماند

          واقعا ممنون اما تو قسمت تبدیل 12به5 یه مشکل بزرگ داره مدارت ؛اونم اینه که بعد از رگولاتور نباید خازن بزرگ داشته باشی یه خازن درحد 10میکرو کافیه
          چون وقتی برق از ورودی 7805 جدا میشه هنوز خازن خروجی شارژه و باعث به وجود اومدن جریان برگشتی معکوس تو ای سی میشه و بعد از 2و3 بار ای سیت میسوزه .

          اما بقیش عالی بود ,ممنون
          حرف شما از لحاظ تئوری و روی کاغذ درسته دوست عزیز،
          ولی متاسفانه در عمل خازن کوچک تو قسمت خروجی رگولاتور، باعث حساسیت مدار AVR به پالس های ناخواسته شده و بعضی موارد، با روشن کردن یک لامپ مهتابی، مدار هنگ می کنه و...
          در اصل از 1000 میکرو تو قسمت خروجی استفاده می کنیم، ولی اگه مشکل نویز باشه، از 2200 میکرو.
          این کاملآ تجربی و ثابت شده س. برای بیشتر از 50 موردی که دوستان تا الان ساختن، هیچ مشکلی پیش نیومده...

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : آموزش خلاصه برنامه نویسی و ساخت فلاشر تابلو LED

            در کل یکی از دوستان می تونه وظیفه ی این خازن بعد از مدار رگولاتور رو توضیح بده چون من از خازن در مداراتم استفاده نمی کنم ومشکلی هم پیش نیومده؟؟؟
            Esmaeili_led@yahoo.com

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : آموزش خلاصه برنامه نویسی و ساخت فلاشر تابلو LED

              نوشته اصلی توسط مجتبی1368
              در کل یکی از دوستان می تونه وظیفه ی این خازن بعد از مدار رگولاتور رو توضیح بده چون من از خازن در مداراتم استفاده نمی کنم ومشکلی هم پیش نیومده؟؟؟
              وظیفش یه جورایی نویز گیر یا همون فیلتر پایین گذره ؛شما نذاشتی هم نذاشتی مهم نیست ,مهم بخش اصلی کاره

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : آموزش خلاصه برنامه نویسی و ساخت فلاشر تابلو LED

                سلام_ مجدّد،
                قسمت دوّم شامل بخش های زیر آماده شد.

                >>ساخت یک برد تست 8 کانال
                >>کار با BascomAVR
                >>بخش اوّل برنامه نویسی
                >>نوشتن یک برنامه ی کامل و ساده
                >>پروگرم کردن میکرو و دیدن نتیحه ی کار در عمل

                ضمن عذرخواهی بابت تآخیر،

                دریافت قسمت دوّم: http://zakartstudio.ir/led/up/SLED-2.pdf

                تاریخ انتشار: 24م اسفند ماه
                م.ر. ارغوانی

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : آموزش خلاصه برنامه نویسی و ساخت فلاشر تابلو LED

                  سلام
                  آقای [glow=red,2,300]mr.prm [/glow] خسته نباشید
                  گفتم حالا که آقای mr.prm دارن زحمت میکش و آموزش کاملی رو تهیه میکنن من هم گفتم کمکی باشم.
                  از آنجایی که برنامه توضیح داده شده به زبان بسکام هست، من کل برنامه رو به زبان C ترجمه کردم که اونهایی که بسکام بلد نیستن و C کار میکنن هم یاد بگیرن.

                  http://mkbup.vvs.ir/do.php?filename=13632669761.rar
                  دودمانم بر باد رفت

                  دیدگاه


                    #10
                    پاسخ : آموزش خلاصه برنامه نویسی و ساخت فلاشر تابلو LED

                    میشه درخواست کنم یکیpcb 8کاناله یا هر کاناله ای که دوست دارین رو بزارین با اسم ترانزیستوری که بتونه بیشترین ledرو تحمل کنه خیلی خیلی ممنون میشم توpcb بدحور گیرم :cry: :cry:
                    a happy person is one who wants happiness for other

                    دیدگاه


                      #11
                      پاسخ : آموزش خلاصه برنامه نویسی و ساخت فلاشر تابلو LED

                      دوست عزیز،
                      به خاطر انعطاف پذیری ابعاد و ضمنن مدار بسیار ساده ای که فلاشر ها دارن، ما به شخصه از فیبر سوراخدار (سرهم بندی سلیقه ای و سریع) استفاده می کنیم.
                      ضمنن هزینه ی پایین تری داره و محدودیتی برای گسترش کار و فشرده سازی ابعاد نداره.
                      اگه برسم، ی چند تا عکس از فلاشر های روی کار و مدار اونها(اگر چه که به خاطر فشردگی سیم کشی شاید مشخص نباشه) میذارم.

                      ولی در کل، کار ساختش، از اون چیزی که فکر می کنین، (یا بنظرتون میاد) ساده تر هست...

                      TIP41C ،می تونه تا 6 آمپر بکشه، (یکی از دوستان اصرار داشت که 4 آمپر حداکثر در عمل) که مقدار خیلی بالایی هست.
                      (اغلب دوستان در مورد انتخاب ترانزیستور وسواس دارند، ولی فکر کردن به این مساله که با فرض 10 کاناله بودن کار، هر کانال را که 4 آمپر حتی فرض کنید، جریان کشی کلّ کار می شود 40 آمپر :smile: بعدن می بینند که جریان کشی همه ی تابلو شده مثلن 5 آمپر و تنها هزینه ی اضاف و...)

                      BD139 هم که حدود 1 آمپر بصورت امن جوابگوست...

                      دیدگاه


                        #12
                        پاسخ : آموزش خلاصه برنامه نویسی و ساخت فلاشر تابلو LED

                        TIP41 رو میشه مستقیم وصل کرد به میکرو یا باید اون رو هم با یه ترانزیستور دیگه ای راه انداخت؟
                        دودمانم بر باد رفت

                        دیدگاه


                          #13
                          پاسخ : آموزش خلاصه برنامه نویسی و ساخت فلاشر تابلو LED

                          نوشته اصلی توسط mr.prm
                          دوست عزیز،
                          به خاطر انعطاف پذیری ابعاد و ضمنن مدار بسیار ساده ای که فلاشر ها دارن، ما به شخصه از فیبر سوراخدار (سرهم بندی سلیقه ای و سریع) استفاده می کنیم.
                          ضمنن هزینه ی پایین تری داره و محدودیتی برای گسترش کار و فشرده سازی ابعاد نداره.
                          اگه برسم، ی چند تا عکس از فلاشر های روی کار و مدار اونها(اگر چه که به خاطر فشردگی سیم کشی شاید مشخص نباشه) میذارم.

                          ولی در کل، کار ساختش، از اون چیزی که فکر می کنین، (یا بنظرتون میاد) ساده تر هست...

                          TIP41C ،می تونه تا 6 آمپر بکشه، (یکی از دوستان اصرار داشت که 4 آمپر حداکثر در عمل) که مقدار خیلی بالایی هست.
                          (اغلب دوستان در مورد انتخاب ترانزیستور وسواس دارند، ولی فکر کردن به این مساله که با فرض 10 کاناله بودن کار، هر کانال را که 4 آمپر حتی فرض کنید، جریان کشی کلّ کار می شود 40 آمپر :smile: بعدن می بینند که جریان کشی همه ی تابلو شده مثلن 5 آمپر و تنها هزینه ی اضاف و...)

                          BD139 هم که حدود 1 آمپر بصورت امن جوابگوست...
                          ممنون مهندس به قولت خیلی اسونه ولی نمیتونم ریسک کنم بسازم فقط میخوام یه نمونه ببینم من تو بردبورد واسسه تعداد کم ledامتحان کردم ولی تو بیشتر شدن led مشکل خوردم که اونم بخاطر ترانزیستور یه مشکل دیگه هم میخوام کمترین حجمو داشته باشه یه چیز تمیزی باشه
                          a happy person is one who wants happiness for other

                          دیدگاه


                            #14
                            پاسخ : آموزش خلاصه برنامه نویسی و ساخت فلاشر تابل

                            سلام به دوستان
                            tip41درسته تا 6 آمپر میتونه جریان بده اما به شرطی که شما جریان مورد نظر بیس را تامین کنید تا ترانزیستور در حالت سویچ قرار بگیره.با تجربه ای که من در ساخت فلاشر دارم بهترین گزینه برای قسمت سویچ فلاشر ماسفت هست.هم جریان راه اندازی کمی نیاز داره و هم اختلاف ولتاژ دو سرش خیلی کم هست و باعث کم نور شدن کانال نمیشه
                            هر گاه خداوند تو را به لبه پرتگاه هدايت کرد به خدا اطمينان کن،يا تو را از پشت خواهد گرفت يا به تو پرواز کردن خواهد آموخت.

                            دیدگاه


                              #15
                              پاسخ : آموزش خلاصه برنامه نویسی و ساخت فلاشر تابل

                              نوشته اصلی توسط ehsanarn
                              سلام به دوستان
                              tip41درسته تا 6 آمپر میتونه جریان بده اما به شرطی که شما جریان مورد نظر بیس را تامین کنید تا ترانزیستور در حالت سویچ قرار بگیره.با تجربه ای که من در ساخت فلاشر دارم بهترین گزینه برای قسمت سویچ فلاشر ماسفت هست.هم جریان راه اندازی کمی نیاز داره و هم اختلاف ولتاژ دو سرش خیلی کم هست و باعث کم نور شدن کانال نمیشه
                              salam
                              از چه ماسفتی میشه استفاده کرد
                              قیمت اون؟
                              جریانی که تحمل میکنه چقدره؟
                              نورپردازان باران نور شهرستان آران وبیدگل
                              barannoor69@yahoo.com

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X