اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

همفکری برای یک پروژه تابلو LED

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : همفکری برای یک پروژه تابلو LED

    سلام
    من فرصت نکردم جوابای داده شده رو بخونم،وقتم کمه امروزم 4 ساعته دارم با کیبوردی که فارسی نداره تایپ میکنم و سرم هم درد گرفته،اگه این وقت رو برای سایتم گذاشته بودم تا الا ن....
    دریغ از امتاز اینا :mrgreen: بیخیال،واسه اینا نیومدم
    اما جواب سوالت
    لازم نیست تغذه مثبت سطر هارو با چیز خاصی بدی تا مجبور باشن جریان بدن،میتونی هر LED رو به یکی از پین های لچ ها بزنی و از اون طرف مثلا چند تا ULN2803 رو موازی کنی (پک ها رو رو هم لحیم کنی ) یا هر دارلینگتون دیگرو استفاده کنی تا جریان گیری داشته باشن !!!آ‌چی گفتم ،ولی فکر کنم متوجه شدی
    هر چند تا از لچ ها رو مجزا تغذیه کن و فقط زمین مشترک داشته باش و ترانس رو بده چند سربپیچن(مشکل منبعت هم حل میشه)کلا روش های ساده تری هم هست،اگه بازم سوالی هست خوشحال میشم جواب بدم یا اگه جوابم بی ربط بود برای این بود که وقت خوندن رو زیاد نداشتم،شرمنده ..
    من نقشه کامل چند تا تابلو از کوچولوی جیبی تا بزرگ رو اگه نفس داشته باشم(که انشالاه نداشته باشم) توو سایتم خواهم گزاشت .... تشویقم کنین،حوصله کنم تکمیلش کنم ..

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : همفکری برای یک پروژه تابلو LED

      نوشته اصلی توسط KhepeleSibilo
      سلام
      من فرصت نکردم جوابای داده شده رو بخونم،وقتم کمه امروزم 4 ساعته دارم با کیبوردی که فارسی نداره تایپ میکنم و سرم هم درد گرفته،اگه این وقت رو برای سایتم گذاشته بودم تا الا ن....
      دریغ از امتاز اینا :mrgreen: بیخیال،واسه اینا نیومدم
      اما جواب سوالت
      لازم نیست تغذه مثبت سطر هارو با چیز خاصی بدی تا مجبور باشن جریان بدن،میتونی هر LED رو به یکی از پین های لچ ها بزنی و از اون طرف مثلا چند تا ULN2803 رو موازی کنی (پک ها رو رو هم لحیم کنی ) یا هر دارلینگتون دیگرو استفاده کنی تا جریان گیری داشته باشن !!!آ‌چی گفتم ،ولی فکر کنم متوجه شدی
      هر چند تا از لچ ها رو مجزا تغذیه کن و فقط زمین مشترک داشته باش و ترانس رو بده چند سربپیچن(مشکل منبعت هم حل میشه)کلا روش های ساده تری هم هست،اگه بازم سوالی هست خوشحال میشم جواب بدم یا اگه جوابم بی ربط بود برای این بود که وقت خوندن رو زیاد نداشتم،شرمنده ..
      من نقشه کامل چند تا تابلو از کوچولوی جیبی تا بزرگ رو اگه نفس داشته باشم(که انشالاه نداشته باشم) توو سایتم خواهم گزاشت .... تشویقم کنین،حوصله کنم تکمیلش کنم ..
      سلام. خوبی مرتضی جان؟
      ممنون از لطف شما حتما مطالب مفیدی که گفتید موثر خواهد بود.
      ++
      موفق باشید.
      شأن انسان در ايمان و هجرت و جهاد است و هجرت، مقدمهآ‌ي جهاد فيآ‌سبيلآ‌الله.
      هجرت، هجرت از سنگينيآ‌هاست و جاذبهآ‌هايي كه تو را به خاك ميآ‌چسباند.
      چكمهآ‌هايت را بپوش، رهآ‌توشهآ‌ات را بردار و هجرت كن.

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : همفکری برای یک پروژه تابلو LED


        چه زود سایتمو دیدین و اسممو از اونجا پیدا کردین :mrgreen:
        هر کمکی بتونم می گم،من از سال 79 تابلوی روان می سازم
        البته نه برای فروش،برای دلم،از رنگی تا ... کلی هم از اینترنت چیز یاد گرفتم ...

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : همفکری برای یک پروژه تابلو LED

          سلام.
          مرتضی جان یه وقفه ای پیش اومد فرصت نکردم روی این پروژه کار کنم. تازه شروع کردم، یک هفته کدش نویشیش طول کشید الان روی پروتئوس کامل جواب میده. مشخصاتش رو اینجا مینویسم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

          1- تابلو 24 سطر داره و 112 تا ستون

          2- میخوام از این پک های LED که 8*8 هست استفاده کنم.

          3- میکرو کنترلرم AVR هست atmega32آ‌.

          4- ساعتش دقیقش رو هم با خود AVR درست کردم برای اینکه حافظه اش هم از بین نره متغییر ها رو توی eeprom ذخیره میکنم ( ساعت دقیق برام مهم نیست فقط تاریخ برام مهمه)

          5- میخوام از لچ 74573 استفاده کنم.

          6- زمان رفرش هر سطر هم 1میلی ثانیه هست.

          7- تابلو مداوم روشن نیست شاید کلا 5 ساعت در روز روشن باشه در بقیه حالا تابلو به صورد خودکار خاموش میشه.

          حالا سوال هام

          1- سطر ها رو با چی فعال کنم که در یک میلی ثانیه به اندازه کافی جریان بکشه که LED ها روشن بشن و از طرفی اونقدر هم نکشه که اگه در حالتی فقط یک LED ی یک سطر روشن بود اونقدر ازش جریان بگذره که بسوزه.

          2- برای کشیدن PCB اگه چیزی به ذهنتون میرسه بفرمایید.

          3- برای تغذیه چیکار کنم؟ یه برق 220 میاد داخل تابلو، ترانس رو بدم بپیچن هزینه اش چقدر میشه و از طرف دیگه بهترین راه برای رگوله کردن خروجیش چیه؟

          4- دو تا از پایه های میکرو ام با یه دارلینگتون به رله متصله، نیازی هست که از اپتوکوپلر استفاده کنم یا نه همینطوری جواب میده؟

          5- اگه چیز دیگه ای هم به ذهنتون میرسه بگید چون من تا به حال عملی نبستم همه اش شبیه سازی بوده .

          موفق باشید.
          شأن انسان در ايمان و هجرت و جهاد است و هجرت، مقدمهآ‌ي جهاد فيآ‌سبيلآ‌الله.
          هجرت، هجرت از سنگينيآ‌هاست و جاذبهآ‌هايي كه تو را به خاك ميآ‌چسباند.
          چكمهآ‌هايت را بپوش، رهآ‌توشهآ‌ات را بردار و هجرت كن.

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : همفکری برای یک پروژه تابلو LED

            راستش 2-3 بار جوابارو نوشتم،قطع شدم ...

            الان خلاصه می نویسم

            من تغذیه مثبت رو روو سطر ها می ندازم،یعنی هر پین لچ،یک led راه میندازه،...
            یک بار برای تنظیم نور بافر cmos گزاشتم،lm317 بستم،ولتاژ رو بیشتر کردم ...

            قدیما به یکی پیشنهاد دادم،طرح خیلی جالبی در اومد. PCB 2 لایه!!آ‌ دادم 2 تا PCB ساخت،عوض 2 طرفه،چون پایه ها بلند بود،2تا یک طرفه و ...

            اپتوکوپلر مفته،باشه بهتره خوب!!!آ‌ وقتی میشه گزاشت چرا ....

            اگه 2 رنگه،من اول سطر 1 قرمز،بعد سطر 1 سبز رو راه میندازم تا نارنجی بهتر دیده بشه ...

            من بعضی وقتها 2 بار قرمز 1 بار سبز رو راه می ندازم و 4-5 رنگ در میارم ...

            راستش اصول اصلی اینه که یک میکرو جاروب کنه،یکی دیگه تصویر رو حاضر کنه،توو کوچیکها میشه اینکار رو نکرد اما برای 24*112 ...

            من رم 2 طرفه 4 کیلو بایتی 3 سال پیش 14000 تومن جمهوری دیدم ... 2 باس آدرس و دیتا ...

            اونقدر اینهارو نوشتم که دیگه از نوشتن دوباره خستم،خدا کنه ارسال بسن ...

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : همفکری برای یک پروژه تابلو LED

              :wow: :wow: :wow: :wow: :wow: :wow: :wow: :wow: :wow: :wow:

              بالاخره پستم اومد ..

              راستی ایسی ساعت باطری backup دار با رم و ... حدود 10~15 تومن پیدا میشه ... 10 سالی قراره ...

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : همفکری برای یک پروژه تابلو LED

                سلام. خوبی مرتضی جان؟
                اول اینکه ممنون لطف بزرگی کردید.
                دوم اینکه اگه امکان داره و حوصله اش رو دارید این توضیحات رو یه بار دیگه کامل بنویسید و برای اینکه مطمئن بشیم که مثل دفعات قبل نمیپره برای من میل کنید mn_eca_mn@yahoo.com تا من به جای این پست فعلی اون رو قرار بدم. چون فکر میکنه با توجه به تجربه ای که شما دارید این توضیحات میتونه برای خیلی از دوستان مهم و حیاتی باشه .
                موفق باشید.
                شأن انسان در ايمان و هجرت و جهاد است و هجرت، مقدمهآ‌ي جهاد فيآ‌سبيلآ‌الله.
                هجرت، هجرت از سنگينيآ‌هاست و جاذبهآ‌هايي كه تو را به خاك ميآ‌چسباند.
                چكمهآ‌هايت را بپوش، رهآ‌توشهآ‌ات را بردار و هجرت كن.

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : همفکری برای یک پروژه تابلو LED

                  سلام آقای نحوی

                  4. سیکل های نوشتن روی eeprom محدود به 100.000 بار است و فکر می کنم اگر فقط پارامتر دقیقه رو هم در اون ذخیره کنید طی چند ماه این تعداد تمام خواهد شد.

                  5. در عمل با این زمان رفرش Flicker ایجاد خواهد شد. باید کمترش کنید که البته نور LED هم کم میشه و اونجا دیگه الگوریتم رفرش و شیفت کمک تون خواهد کرد.

                  6. من با DotMatrix کار کردم و چون میکرو ATmega128 بود زیر همون ماتریس ها جا شد و PCB خیلی کوچک شد، اما معمولا دو تا برد درست میکنند: یک برد Display که LED و Latch ها روش هست و یک برد کنترل که میکرو و IC های روش قرار میگیره. برد کنترل میتونه به صورت اسلاتی رو برد Display قرار بگیره که البته عرض تابلو رو هم زیاد میکنه.

                  1. نگران زمان نباشد در مدتی کمتر هم LED روشن خواهد شد. همون 573 خوبه.

                  2. بهترین راه اگر می خواهید بردتون بزرگ نشه اینه که کلا از یک تغذیه ی سوییچینگ که به صورت بسته ی آماده تو باز هست استفاده کنید. مثلا 3 آمپر 5 ولت تو پاساژ امجد بین 4 تا 7 هزار تومنه. اگر جریان مصرفی تون هم بیشتر از این مقدار شد یه تجدید نظر تو سخت افزارتون بکنید چون زیاده.

                  راه ارزونتر هم اینه از چند رگولاتور 7805 و یا رگولاتور قابل تنظیم روی برد اصلی استفاده کنید. دقت کنید

                  که رگولاتور Latch ها و میکرو رو باید جدا کنید و یک خازن 1000 میکرو تانتالیوم هم باید تو خروجی

                  رگولاتور میکرو بگذارید. (خازن های 100 نانوی مالتی لایر در کنار Vcc و GND همه ی IC ها هم فراموش نکنید.)
                  یک راه دیگه هم استفاده از LM350 با پکیج TO-3 (قابلمه ای) هست که Heatsink هم باید روش بگذارید.

                  از رگولاتورهای سوییچنیگ مثل LM2575 هم می تونید استفاده کنید.

                  4. اگر جریان رله بیشتر از 0.5 آمپره، اپتو بگذارید. اگرهم کمتره بهتره ایزوله اش کنید.

                  5. اگر می خواهید مصرف تون بیاد پایین از ترانزیستورهای سوییچ و Low Drop مثل D442 یا BDX53 و ... استفاده کنید. برای این ابعاد برنامه تون را باید خیلی با دقت بنوسد تا نور LED ها کم نشه.

                  موفق باشد :smile:
                  There is nothing so practical as a good theory. — Kurt Lewin, 1951

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : همفکری برای یک پروژه تابلو LED

                    نمی دونم چرا دستم به نوشتن نمی ره،هی می خوام توضیح بدم، نمیشه،اینطوری تنبلی کنم از سایت میرم ...

                    100000 روز کم نیست، فقط تاریخ رو توو eeprom نگه دار .. بازم می گم ساعت+رم باطری دار هست ... اون بهتره ... مدار تغذیه و ... هم نمی خواد ... تقویم میلادی میده و احتمالا کتابخونه خواص برای تبدیل اون ای سی ساعت یه شمسی رو پیدا کنی ...

                    راجع به تغذیه قبلا گفته بودم،ترانس چند سر و چندین تا رگلاتور بهتره،مخصوصا اگه قیمت میکرو جدا باشه و رله ها هم مثلا جدا !!آ‌ اما پاور کیس کامپیوتر که 5 ولت 20-30 آمپرمیده (اگر از بقیه جریان نکشی این رو میده ... )ارزوترین راحه .. اگه من الان بخوام تابلو بسازم 486 میخرم با پورت پرینتر کار میکنم،برق رو از پاورش میگیرم ... با فلاپی برنامه میدم هوار هوار ... کی بورد و ... هم که ردیفه ... قیمت یک سیستم 486 رو بپرسی میخندی!!آ‌ از چاپ فیبر میکرو ارزون تر در میاد !!آ‌..

                    خیلی وقته تابلو نمی سازم،قدیم هم یکی بود اون می خواست بسازه من یادش می دادم میساخت ... با 89c55wd تابلویی زدیم با تاریخ و ساعت جدا و نمایش دما و تابلو روان قابل وصل به کامپیوتر ... پس دیگه این با avr کاری نداره !!آ‌ .... اگه اون موقع هم اینهمه پین io و رم داشتم ...

                    رم 2 طرفه یک رمه که 2 سری پایه آدرس،2سری پایه دیتا داره،توو یکی از پین ها ارجحیت یک طرف رو تعیین میکنین که اگر در حالتی خواص،هر 2 طرف خواستن با یک آدرش خواص کار کنن،کدوم یکی جواب بده!!آ‌ اگه 2 کیلو آدرس بالا و پایین رو جدا کنی،توو میکرو master یک پایه به اون یکی وصل کنی،یک بودن این پایه رو معنای اینکه دارم روو 2 کیلو پایینی می نویسم،2کیلو بالایی رو نمایش بده، و 0 بودن اون رو به معنای برعکس بزاری ... می تونی 2 تا میکرو داشته باشی،یکی فقط رم رو رفرش کنه،اونیکی اطلاعات رو آماده کنه ...

                    هر2 تای 74574 یا 74573 ( من 574 چون بافر هم میشه(جای لبه به سطح حساسه) ترجیح میدم)آ‌می تونن جریان راه اندازیه یک led رو تامین کنن،پس ...

                    راستی ID من اون کناره ... حس نوشتن ندارم اما توو چت ...

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : همفکری برای یک پروژه تابلو LED

                      یک عکس از کارت isa که با لتراست چاپ کردم خواهم گزاشت(من اینجا یک البوم عکس قول دادم بزارم که اصلا حسش ...) 5-6 تا بافر و .. میخواد،برای آدرس دهی تابلو روان حرف نداره ... qbasic هم می تونی تابلو رو بسازی !!آ‌ سرعت هم اسما 8 مگابیته ... شاید کامل همین نشه اما اونقدر جواب مبگیری که تابلوی اینقدری براش کوچیکه ...

                      توو اینترنت فت و فراوون نقشه کارت ISA هست ...

                      من هیچ وقت 1 کارو 2 بار انجام نمی دم،دفعه بعد سعی میکنم یک چیز تازه برام داشته باشه ...

                      اگه رله ها اونطور که حدس زدم برای این باشه که برق صفجه نمایش رو برای ساعتهای خاموشی قطع کنه، پس قطع و وصل زیاد نداره ... شاید نویز کمتر باشه اما بازم اپتو کوپلر با تغذیه جدا از همه چیز بهتره،آ‌تغذیه جدا میتونه توو برق اضطراری هم کمک کنه ...
                      برای برق اضطراری ای سی مخصوص اومده ...

                      هر چی یادم بیاد حوصلم بکشه هی اضافه میکن،هم چیزایی که بدرد اینجا می خوره هم اضافه ....

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : همفکری برای یک پروژه تابلو LED

                        سلام خدمت دوستان
                        اگه میخواید سطرها رو با ترانزیستور سوئیچ کنید به نظر من بهترین گزینه IRF9540 هستش که توی کاتالوگش جریانشو 23 آمپر زده و حسن دیگه ای هم که داره اینه که از ورودی اش جریان خیلی کمی میکشه (در حد صفر)
                        این ترانزیستور از نوع فته و گیتش با صفر ولت فعال میشه (مشابه TIP127 ) و در صورت نیاز میتونید برای درایوش از ULN2803 استفاده کنید.
                        تنها نکته ای که در مورد درایو کردنش وجود داره اینه که گیتها حتما باید با یه مقاومت پول پ بشن(مثلا 1K)
                        موفق باشید
                        زندگي را تو بساز ،
                        نه بدان ساز که سازند و پذيري بي حرف ،
                        زندگي يعني جنگ ، تو بجنگ ،
                        زندگي يعني عشق ، تو بدان عشق بورز.

                        دیدگاه

                        لطفا صبر کنید...
                        X