اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

عرصه رباتیک کشور نیازمند جهتآ‌گیری مشخص و سرمایهآ‌گذاری کلان است

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    عرصه رباتیک کشور نیازمند جهتآ‌گیری مشخص و سرمایهآ‌گذاری کلان است

    عرصه رباتیک کشور نیازمند جهتآ‌گیری مشخص و سرمایهآ‌گذاری کلان است

    عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: نداشتن یک جهتآ‌گیری مشخص و نبود سرمایهآ‌گذاری کلان، رشد جامعه علمی کشور را در زمینه رباتیک کند کرده است.

    به گزارش ایرنا، دکتر سعید باقری شورکی در حاشیه نمایشگاه هفته فناوری دانشگاه صنعتی شریف به خبرنگاران افزود: این دو عامل در کنار نبود متولی خاص و همچنین عدم ریسک پذیری و خلاقیت باعث شده آنگونه که مورد انتظار است نتوان در زمینه رباتیک کشور شاهد موفقیتآ‌های چشمگیری بود.

    به گفته شورکی علاوه بر این، طرز تلقی جامعه از ربات یک مفهوم فانتزی و گاهی اوقات حتی در حد اسباب بازیآ‌های پیشرفته است که متاسفانه بعضی رویکردهای نادرست رسانهآ‌ای نیز به این مساله دامن زده است.

    دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه شریف این تصور نادرست را تنها به عموم مردم محدود ندانست و افزود: بخش صنعت نیز برداشتآ‌های سطحی از تواناییآ‌های کشور در زمینه رباتیک دارد، ضمن اینکه به جای حمایت از توان داخلی صرفا تمایل به استفاده از تولیدات خارجی دارد که این رهیافت ضربه مهلکی بر پیکره جامعه علمی رباتیک کشور وارد کرده است.

    وی با انتقاد از حرکت بعضی از دانشگاهها در این عرصه گفت: فعالیت برخی دانشگاهآ‌ها سبب تقویت نگاه نادرست صنعت و جامعه نسبت به این مقوله شده به گونهآ‌ای که موجبات تضعیف هرچه بیشتر رباتیک کشور را به دنبال داشته است.

    باقری شورکی افزود: از سوی دیگر همچنان که تصویر روشنی از علم و دانش و البته صنعت کشور وجود ندارد نمیآ‌توان چشم انداز صحیحی برای آینده رباتیک کشور متصور بود.

    وی اظهار داشت: عرصه رباتیک کشور نیز از عوارض فرهنگی جامعه در امان نمانده است، چنانچه در این زمینه هم کمتر شاهد خلاقیت و ابتکار هستیم؟ ضمن اینکه عادت نکردهآ‌ایم برای پیشبرد بهتر روی یک مساله خاص تمرکز کنیم .

    طراح و سازنده ربات ستون پیما افزود: در مسیر الگوریتمآ‌های پردازش گام های مثبتی برداشته شده، اما برای رسیدن به جایگاه مطلوب در فناوری ساخت رباتآ‌ها از جمله استفاده از آلیاژها و سنسورهای مناسب تر نیاز به تلاش و همت بیشتری است.

    وی کمبود منابع مالی را بزرگترین مشکل موجود در جهت پیشرفت مورد انتظار در ساخت رباتآ‌ها دانست و خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر موفق به طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی ربات حشره نما شده ایم، اما به دلیل عدم حمایت لازم به مرحله اجرا درنیامد این در حالی است که یکی از دانشگاهآ‌های آمریکا دو سال پس از آن، رباتی مشابه ربات ما طراحی و به بازار عرضه کرد.

    این استاد دانشگاه اظهار داشت: در حال حاضر در حال تکمیل طرح رباتهای سگوی هستیم که مرحله اول آن با موفقیت صورت گرفته و تحقیقات در راستای توسعه و بهبود عملکرد آن در حال انجام است.

    وی افزود: سرعت بخشیدن به این تحقیقات ، نیازمند حمیاتآ‌های بیشتر مادی و معنوی است.

    نمایشگاه هفته فناوری دانشگاه صنعتی شریف از 17 تا 19 آذرماه در محل این دانشگاه برپاست.

    منبع : ایرنا
    هرکه را اسرار حق آموختند
    مهر کردند و دهانش دوختند
لطفا صبر کنید...
X