اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

چه شدت جریانی از ولتاژ ۲۲۰ ولت DC بی خطر است

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : چه شدت جریانی از ولتاژ ۲۲۰ ولت DC بی خطر است

    نوشته اصلی توسط کاکو نمایش پست ها
    با درود
    جهت استفاده از کلید محافظ جان در منزل ، ابتدا باید نوع شبکه توزیع داخلی ( یا همان شبکه ارتینگ ) مشخص شود. این مورد در کشور ما عمدتا بصورت TN-S انجام می شود یعنی در ترانس توزیع ، نول را زمین میکنند که در اینصورت در خانه های اطراف اختلاف پتانسیل ارت به نول نزدیک است.
    در مرحله بعدی باید خود ساختمان نیز ارت مناسب و واقعی داشته باشد. باید توجه داشته باشید در ساختمانی که ارت نداشته باشد ، حتی در صورت استفاده از کلید محافظ جان در ساختمان ، بازهم خطر برق گرفتگی و مرگ و میر ناشی از آن وجود دارد.
    در ساختمانی که ارت مناسب نداشته باشد ، اگر تماس مستقیم با فاز بوجود بیاید ( مثلا خدای نکرده کودکی به فاز پریز دست بزند ) کلید محافظ جان با دقت 99% عمل کرده و مدار را قطع می کند ، اما در مقابل نشتی و تماس غیر مستقیم ، هیچگونه حفاظتی اعمال نمیشود و متاسفانه برق گرفتگی ایجاد می شود ( مثلا اگر بدنه ماشین ظرفشوئی یا یخچال برق دار شده باشد و با آن تماس برقرار شود). در اینحالت برای عملکرد کلید محافظ جان ، سیستم حتما باید دارای ارت صحیح و اصولی باشد که کلید محافظ نشتی جریان جریان نشتی را تشخیص داده و عمل کند.
    پس می توان گفت با اینکه خود کلید محافظ جان به ارت متصل نمیشود ( فقط فاز و نول دارد ) اما برای عملکرد صحیح ( بخصوص در حالت نشتی غیر مستقیم ) نیاز است که بدنه تجهیزات ( از قبیل یخچال و ماشین ظرفشوئی و … ) ارت شده باشد و اختلاف پتانسیل ارت به نول نزدیک باشد . ( ارتینگ صحیح و مناسب)

    در صورت وجود ارتینگ مناسب ، دیگر چه نیازی به کلید محافظ جان داریم؟
    اگر بدنه تجیزات ارت باشد و آن وسیله نشتی جریان داشته باشد ، درست است که جریان نشتی به زمین می رود و دفع می شود ، اما ممکن است بر اثر دست زدن و تماس بدن افراد ، تقسیم جریان ایجاد شده و این جریان از آستانه برق گرفتگی بدن ( 30 میلی امپر در بیش از بیست میلی ثانیه ) بیشتر شده و شخص دچار برق گرفتگی شود.
    بهترین نقطه برای نصب کلید محافظ جان ، در ورودی شبکه و بلافاصله بعد از فیوز مینیاتوری پریز ها می باشد . چنانچه پریزهای قسمتهای مختلف دارای فیوز مینیاتوری مجزا باشد


    برداشت من این هست که فیوز جریان خطا، نشتی جریان را تشخیص میده، یعنی نا برابر بودن جریان رفت فاز و برگشت نول،حالا این جریان از هر جا نشت کنه تفاوتی نداره چه فاز چه بدنه دستگاه یا به قول شما غیر مستقیم چون همون برق بدنه دستگاه هم داره از فاز میاد،با تحلیل من تفاوتی بین این چیزی که شما به مستقیم و غیر ستقیم نامگذاری کردی وجود نداره،در هر دو حالت جریان نشتی وجود داره و مساوی بودن جریان رفت فاز با برگشت نول بهم میخوره و فیوز عمل میکنه
    من که فیوز با حساسیت 10 میلی آمپر کیفیت بالا نصب کردم، به نظر من که برای نشتی که شما میگی غیر مستقیم هم عمل میکنه و نیازی به ارت نیست، باز به نظر من خطر جایی هست که فاز و نول به صورت همزمان شخص رو بگیره و شخص روی یه صفحه عایق باشه و هیچ جریان نشتی به زمین اتفاق نیفته. حالا اگه جایی را من اشتباه تحلیل کردم، شما برام توضیح بده لطفا؟
    جدیدترین ویرایش توسط invlover; ۱۱:۴۷ ۱۴۰۱/۱۱/۱۲.

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : چه شدت جریانی از ولتاژ ۲۲۰ ولت DC بی خطر است

      این پایین فیلمی میزارم که کابل ولتاژ بالا افتاده رو زمین و ظاهرا هم خطری وجود نداره و موتور سوار بی دقتی میکنه،البته این سیم مربوط به شبکه توزیع برق شهری هست و نهایتا 11000 تا 20000 ولت برق داره،احتمالا فیوز مربوط به سیم عمل میکنه و گرنه نفر دوم هم که میومد کمک برق می‌گرفت،مواردی بوده که شخص دچار برق گرفتگی شانس این موتور سوار رو نداشته و طرف متاسفانه کامل سوخته و جزغاله شده،بدن آنقدر میسوزه تا زغال بشه و طرف تیکه تیکه بشه تا جریان برق دیگه نتونه عبور کنه.

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : چه شدت جریانی از ولتاژ ۲۲۰ ولت DC بی خطر است

        نوشته اصلی توسط invlover نمایش پست ها
        من که فیوز با حساسیت 10 میلی آمپر کیفیت بالا نصب کردم، به نظر من که برای نشتی که شما میگی غیر مستقیم هم عمل میکنه و نیازی به ارت نیست،
        بله با این حساسیت مشکلی نیست
        ولی حساسیت 30 به بالا میتونه مشکل ایجاد کنه
        اون مستقیم و غیر مستقیم هم من تعریف نکردم یه مقاله در سطح نت بود که کپی کردم .. که تایپ نکنم
        فیلم ها رو هم مشاهده نکردم چون نت ضعیف و ای کاش فقط فیلترشکن ضعیف بود



        دیدگاه


          #19
          پاسخ : چه شدت جریانی از ولتاژ ۲۲۰ ولت DC بی خطر است

          نوشته اصلی توسط Electr0nics نمایش پست ها
          چرا بعضی ها دست به فاز می زنن و اونا رو برق نمی گیره ولی ما رو دقیقا با همون شرایط می گیره?
          این موارد رو که طرف برق نگرفته،کفش‌هایی دارن که مخصوص برق کاری هستن که خیلی عایق هستن و حرفه ای هستن، باز خیلی کار خطرناکی هست،همون موقع نفر بغل دستی دستشو بزاره رو شونه کسی که به فاز وصله جفتشون را برق میگیره، هیچ وقت از این کارا نکنید، یه خونه ای روز بارونی سیم برق 220 ولت خونه اتصال کرده بود به بند رخت آویز، سه نفر از اون خونه رو کشت،وقتی برق کسی رو میگیره عضلات منقبض میشن و کنترلی بر عضلات نداره دیگه،حتی بعضی مواقع نمیتونه فریاد بزنه و کمک بخواد،شاید نفر بغل دستش هم متوجه نشه برق گرفتتش، خیلی احتیاط کنید، این ویدئو پایین را میزارم که ببینید جوان را برق میگیره و احتمالا میکشتش اما حتی نفر بغل دستش متوجه نمیشه
          جدیدترین ویرایش توسط invlover; ۱۰:۳۹ ۱۴۰۱/۱۱/۱۴.

          دیدگاه

          لطفا صبر کنید...
          X