اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

حوضچه قلع

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : حوضچه قلع

    بردتون میشه 9*15 یه وان حدودا 16*10 بگیرید .
    ازتون بسیار معذرت میخوام ها . ولی به گفته خودتون وقتی اندازه بردم شد 15*9 واندازه وانم بشه 10*16 این برد بیچاره که دیگه اونجا جایی برای تکان خوردن و حرکت شبیه نشستن و برخاستن هواپیما نداره که!
    امیدوارم فکر نکنید دارم بهانه بنی اسرائیلی میگیرم.

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : حوضچه قلع

      راست میگی منم حواسم به حرکتش نبود. طولش رو باید بیشتر بزاری.
      البته این حرکتی رو که گفتم رو فقط مونتاژ کارای حرفه ای که باهاشون صحبت می کردم پیشنهاد می دادن مابقی میزدن وسریع در میاوردن.( ایراد بنی اسرائیلی چیه دیگه هرچی دوست داری بپرس ، منم آدمم اشتباه میکنم :redface: :redface: :biggrin: :biggrin: )
      A-Hosseini

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : حوضچه قلع

        نوشته اصلی توسط feredi
        بردتون میشه 9*15 یه وان حدودا 16*10 بگیرید .
        ازتون بسیار معذرت میخوام ها . ولی به گفته خودتون وقتی اندازه بردم شد 15*9 واندازه وانم بشه 10*16 این برد بیچاره که دیگه اونجا جایی برای تکان خوردن و حرکت شبیه نشستن و برخاستن هواپیما نداره که!
        امیدوارم فکر نکنید دارم بهانه بنی اسرائیلی میگیرم.
        feredi جان تو همون فضای کوچیک هم میشه. نیازی نیست بورد مثل هواپیما کل طول باند رو طی کنه. کافیه از یه طرف وارد بشه و رو سطح مذاب حرکت کنه تا آروم آروم همه بورد روی قلع بشینه و بعد از همون طرفی که وارد شده خارج بشه.
        در ضمن برای بهتر شدن کیفیت لحیم کاری پیشنهاد میکنم از فلاکسهای توی بازار استفاده کنید و چند لحظه قبل از وارد کردن بورد به قلع کف بورد رو وارد فلاکس کنید تا هم سطوح مس و هم پایه ها تمیز بشن. موقع خرید هم حتما قابل شستشوش رو بخرید تا زیاد کثیف کاری نشه. البته کیفیتش نسبت به غیر قابل شستشو کمتره اما کافیه. درضمن برای گرفتن بورد هم میتونی از گیره های مخصوصی که تو جمهوری پیدا میشه استفاده کنی. (ای بابا همه امکانات برای شما تهرانیهاست.) در ضمن همونطوری که قبلا بهت کفتم میتونی موقع سفارش ساخت بورد بگی چندتا رو چسبیده بهم بزنه و بینشون شیار بندازه تاهم مونتاژ و هم لحیمکاری سریعتر و دقیقتر انجام بشه. بعد از زدن پایه های اضافی بوردها از روی شیارها خیلی راحت جدا میشن.

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : حوضچه قلع

          akazemin عزیز پس اول سیم چینی میکنیم بعد بردهامون رو وارد حوضچه قلع میکنیم؟
          اخه قبلا اونطوری که از حرفهای electronet_ir استنباط کرده بودم ، بعد از مونتاژ ،اول بردهامون رو وارد وان قلع میکنیم. و در آخر هم سیم چینی.
          نکنه علت اینکه این نکته برام مبهمه دلیلش این باشه که چون من از دستگاه FORMING برای حالت دادن و کوتاه کردن پایه ها استفاده نمیکنم،پس من یه مرحله سیم چینی هم دارم که این مرحله تو روش دوستان وجود نداره و چون تو بحث اونا مطرح نمیشه،من هم سردر گم میشم که توی مونتاژ به روش خودم ، بعد از مونتاژ قطعات با پایه های درسته ، اول از وان قلع استفاده کنم بعد سیم چینی با سیم چین دستی ، یا بعد از مونتاژ قطعات ، با سیم چین دستی ،سیم چینی کنم ، بعد از وان قلع استفاده کنم؟

          ببخشید که یه کار خیلی ساده برای شماها ، اینهمه برام ابهام داره !

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : حوضچه قلع

            قطع کردن پایه ها دو مرحله داره :
            1. کوتاه کردن
            از علل کوتاه کردن:
            A. خلوت شدن برد که در نتیجه این عمل جلو گیری از اتصالی ، تعمیرت بعد از مونتاژ ، و کمتر مصرف شدن قلع
            B. عمق کمتر در وان قلع ( در نظر بگیر اگر یه قطعه مثل مقاومت با پایه های اصلی خودش مونتاز بشه چه طول پایه ای داره واگه همون مقاومت بخاد پایه هاش کوتاه بشه چه عمقی از وان رو اشغال میکنه )
            2. چیدن نهاییی
            ( تو پستهای قبلی گفتم )

            پیشنهاد : میتونی یه سری از قطعات رو پایه خم خرید کنی بعضی از فروشگاهها این کارو برات انجام میدن ، یا این که دستگاهشو تهیه کنی و خودت این کارو انجام بدی

            A-Hosseini

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : حوضچه قلع

              آقای feredi
              ببخشید دیر شد و جوابتون رو ندادم.
              توضیحات دوستمون کامله. من پیشنهاد نمیکنم پایه خم کرده بخری. چون بالاخره تو این مرحله که فروشنده کار برات انجام میده ممکنه بی دقتی بشه و خرابی داشته باشی.(تجربه کردم) بعلاوه شما که تیراژت بالاست ارزش تهیهآ‌ی یه دستگاه 200هزارتومنی رو داره. هم پولش برمیگرده (چون دیگه قطعه رو خودت آماده میکنی و پولش میمونه توی جیبت.) و هم می تونی رو کیفیت کار نظارت داشته باشی.

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : حوضچه قلع

                با سلام حضور تمامی دوستان
                من هم به سهم خودم لازم دونستم نکاتی رو یاد اور بشم،امیدوارم کمکی باشه:
                1-فلاکسی که بعضی از تولید کنندگان مدارچاپی روی بردها استفاده میکنند ،صرفا جهت جلوگیری از اکسید شدن پدها می باشد و در فرایند مونتاژ مدارچاپی نقش بسزائی ندارد.برای اینکه بتوانید عملیات قلع کاری را به خوبی انجام دهید،می بایست از فلاکسهای قلع کاری استفاده کنید این محلولها
                یه جورائی مثل کاتالیزور میمونند و سه نوع از اونها تو بازار ایران پیدا میشه:الف)فلاکس الکل شور که بعد از عملیات قلع کاری و سرد شدن مدارچاپی باید
                سطح قلع کاری شده با الکل ایزو پروپیل شسته شوند. ب)فلاکس آب شور که به اون هم بعد از قلع کاری باید با آب شسته بشه البته باید مراقب باشید که قطعه ای نداشته باشید که اب خرابش کنه ج)فلاکس No clean این فلاکس غیر قابل شستشو نیست در واقع اصلا نیازی به شستشو ندارد.
                از لحاظ کیفیت قلع کاری و تمیزی کار هم به ترتیب نوشتم یعنی مورد اول بهترینشونه.

                2-مدت زمان غوطه وری مدارچاپی در حوض قلع 3-2 ثانیه کافیه

                3-برای انجام عمل قلع کاری، سطحی رو که قراره قلع کاری بشه از یک طرف با شیب 30 درجه وارد حوض قلع کرده و با همان شیب هم خارج کنید.

                4-دمای مناسب قلع کاری 230-220 درجه میباشد(سعی کنید حوضچه های قلعی که دارای ترموستات و نشانگر دیجیتال هستند استفاده کنید.

                5-قبل از عملیات قطعه چینی پایه های قطعات را با دستگاه های فرمینگ قطعات خم کرده و تا 1 سانتی متر کوتاه کنید این عمل علاوه بر اینکه
                از اتصال پایه ها و مصرف قلع اضافی جلوگیری میکند ،عملیات قطعه چینی را تسریع و تسهیل میکنه.

                6-برای چیدن پایه های اضافی بعد از مونتاژ می توانید از سیم چینهای بادی هم استفاده کنید اما اگر توانائی هزینه کردن رو دارید بهتره که از دستگاه
                lead cutter wire یا به قول دوست عزیزمون کف چینی استفاده کنید اما خواهش میکنم از دستگاه های غیر استاندارد و من در آوردی استفاده نکنید
                خطر قطع شدن انگشتهای دست یه خطر جدیه(البته خدا نکنه)

                7-نکات مهم:
                الف-بهتر است بعد از فلاکس زنی و قبل از عملیات قلع کاری یک مرحله پیش گرم هم داشته باشید
                ب-روش فلاکس زدن هم مٍثل روش قلع کاری میمونه(غوطه ور کردن از یک طرف با شیب 30 درجه و خروج از طرف دیگر با همان شیب)
                ج-بعضی ها در هنگام فرمینگ و کوتاه کردن پایه ها انقدری کوتاه میکنند که بعد از عملیات قلع کاری نیازی به سیم چینی مجدد ندارند. اینجوری یه مرحله حذف میشه ولی قطعه گذاری کندتر و مشکلتر میشود.
                د-انبر نگهدارنده مدارچاپی برای عملیات قلع کاری رو میتوانید با ورق استیل نگیر (جذب اهنربا نشود) خودتون درست کنید ولی آماده اون هم هست.
                ذ-برای قسمت قطعه گذاری حتما از یک ریل که بتونید بردها رو به صورت کشوئی در اون حرکت بدهید ،استفاده کنید.در ابتدای این ریل از قطعات خوابیده مثل مقاومت و دیود شروع کنید بعد به ترتیب قطعات بزرگتر.
                ر-از اونجائی که سرعت قلع کاری از سرعت قطعه چینی بیشتر میباشد بهتر است از یک انبار یا رک جهت چیدن بردها و انبار آنها قبل از عملیات قلع کاری استفاده کنید.

                در ضمن شرکت هائی هستند که میتونند همه این تجهیزات رو به همراه آموزش رایگان در اختیارتون بگذارند.اگر مایل بودید میتونم راهنمائی و معرفیتون کنم.

                ببخشید که طو لانی شد.موفق باشید
                زکات علم،نشر و پخش آن است.
                {خلاف قوانین - پاک شد }

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : حوضچه قلع

                  باسلام دوباره
                  چند تا مطلب مهم یادم رفت:
                  1-حتما بالای حوضچه قلع یک تهویه مثل هود درست کنید،که دود و بخارهای متصاعد شده از تبخیر فلاکس ،در محیط نباشد.

                  2-سعی کنید از قلع بدون سرب استفاده کنید،همه میدونیم سرب جزء فلزات سنگین و قانون منع استفاده از اونها سالهاست در کشورهای پیشرفته رعایت میشه استانداردROHS

                  3-قلع و یا قلع-سرب مذاب در مجاورت هوا سریعا اکسید میشوند،لذت جهت قلع کاری بهتر زمانی که این اکسید کدر را دیدید سطح حوضچه را برای جمع کردن این اکسید ها با یک کارتک چوبی(MDF(جارو کنید.بهد از هر 20 ثانیه یکبار.این اکسید را در گوشه وان جمع کرده و بعد از اتمام قلع کاری آن را در یک ظرف نگهداری کنید تا بعدا بتوانید آن را به عنوان ضایعات فلزی بفروشید.
                  زکات علم،نشر و پخش آن است.
                  {خلاف قوانین - پاک شد }

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : حوضچه قلع

                    سلام بر دوستان
                    karapcb جان میشه در مورد سیمآ‌چین بادی و lead cutter wire یکم بیشتر توضیح بدی؟ چی هستن؟ چه شکلین؟ طرز کارشون چطوریه؟ قیمت؟ از کجا میشه تهیه کرد؟ بسه دیگه خیلی شد.

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : حوضچه قلع

                      سلام
                      سیم چینهای بادی شبیه سیستم معمولی می باشد با این تفاوت که پنوماتیک است و شما نیاز به یک دستگاه کپرسور باد هم دارید و مناسب کسانی است
                      نه کار تیراژ دارند نه کار کم.اما بدلیل مشکلات و آلودگی صوتی که ایجاد میکنند خیلی انتخاب مناسبی نیست.و از فروشگاه هائی که تجهیزات صنعتی و ابزارآلات میفروشند میتوانید تهیه کنید.در مورد قیمتش کمکی نمیتونم بکنم.توی تهران میتونی تهیه کنی.
                      دستگاه lead cutter wireهم یک دستگاه مجهز به یک دیسک گردان به صورت افقی است و دارای یک ریل هست که مدارچاپی مونتاژ شده در ان قرار میگیردو از روی این دیسک حرکت میکند پایه های اضافی پس از برخورد با این دیسک گردان چیده میشوند.شما میتوانید ارتفاع مورد نیاز رو هم با اون تنظیم کنید.در مورد حرکت ریل هم دو نوع است ریل مکانیکی که با نیروی دست حرکت میکند(شبه هندل زدن ماشینهای قدیمی)و ریل برقی که خودش مدارچاپی رو حرکت میده.قطر تیغه هم معمولا 200میلیمتر و 250میلیمتر است.قیمتش بستگی به کشور سازندش داره
                      زکات علم،نشر و پخش آن است.
                      {خلاف قوانین - پاک شد }

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : حوضچه قلع

                        نوشته اصلی توسط Ma3oud
                        electronet جان!
                        من کل تخیلم رو بکار بردم، ولی بازم نفهمیدم چی میگی! (امان از خنگی! :mrgreen بخصوص از این قضیه باند فرود!
                        این ریل رو که گفتی دیدم که برد خیلی آروم روی سطح حوضچه قلع شناور میشه و زیرش روی قلع مذاب کشیده میشه. ولی خب اونجا با ریل نگه داشتنش.
                        توی کار با دست، چجوری میشه تو این حالت نگه داشتش؟ که هم زیر برد کاملاً رو مایع شناور باشه ولی روش حتی یک قطر قلع هم نیاد!
                        اگه بتونی یه عکسی بکشی که نحوه کار رو نشون بده خیلی خوب میشه.
                        منظورت اینجوریه؟ اون پایین قلع مذابه.
                        با سلام.
                        ضمن تشکر از آقای کارا پی سی بی
                        من مطالب آقای الکترونت_آی آر و آقای آ کاظمین و آقای کارا پی سی بی را با جزییات بیشتر درج می کنم ، در صورت نیاز ، تصحیح فرمایید.

                        الف - پایه های قطعات را تا حدی که بیشتر از 1 سانتی متر از زیر برد بیرون نباشد کوتاه کنید. سپس مونتاژ کنید.
                        ب - فلاکس را در ظرف مستطیل ریخته و زیر برد را در آن غوطه ور کنید سپس برد را در جایی که لبه های برد را بالاتر از سطح میز نگه می دارد به مدت حداقل1 دقیقه خشک کنید.
                        ج- دمای وان قلع باید حدود 250 درجه باشد ( 10 درجه بالاتر و پایینتر مجاز است)
                        د- سطح وان را با کاردک به یک سمت تمیز کنید تا دقیقا شبیه آینه تصویر را منعکس کند.

                        1- برد را با زاویه مثلا 10 تا 30 در جه نسبت به سطح افقی از یک لبه برد و از یک سمت وان قلع مستطیل شکل ( مثلا سمت چپ ) به آرامی وارد کرده و ضمن حرکت برد به
                        سمت راست ، زاویه را به صورت افقی تر درآورید تا تمام برد به صورت افقی در وان قرار گیرد.(قلع نباید به بالای برد بیاید.)
                        2- برد را به سمت راست حرکت دهید و همان لبه ای که اول وارد وان نمودید ، به آرامی و میلیمتری از سطح قلع جدا کرده و در ادامه حرکت به سمت راست زاویه جدایش برد
                        از سطح قلع افزایش داده و با زاویه حدود 10 تا 30 درجه از وان جدا کنید.
                        3- زمان تماس برد با قلع مذاب کمتر از 7 ثانیه مناسب است.
                        4- برد می تواند در سطح قلع شناور باشد ، پس نگران غرق شدگی نباشید.( اگر قطعات سنگین مثل ترانس نداشته باشد)
                        5- فشار به لبه برد به سمت پایین نیاز نیست، مقدار محدودی به نحوی که قلع از لبه برد بالاتر نرود کافی می باشد.
                        6- هر گیره یا دم باریک سر کج که دو لبه متقابل برد را بتوان گرفت و افقی نگه داشت مناسب است.
                        7- برد در اثر دمای قلع مذاب ، نرم می شود و انحنا می یابد. پس به لبه های آن نیروی اضافی وارد نکنید.
                        8- پس از خروج از وان قلع ، حدود 10 ثانیه برای خنک شدن و جامد شدن لحیم نیاز است، پس باید برد را در هوا نگه دارید تا خنک شده وقطعات مستقر شوند.
                        9-کف چینی نهایی پایه ها از بالای مخروط قلع هر پایه
                        10- هویه کاری پایه های قلع نگرفته و رفع اتصالیها
                        11- شستشوی احتمالی....

                        با سپاس
                        گشتی در لاله زار
                        http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76138.0

                        http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=76141

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : حوضچه قلع


                          - زمان تماس برد با قلع مذاب کمتر از 7 ثانیه مناسب است.
                          7ثانیه زیاده مخصوصا اگه دما بالا باشه مسها رو از سطح بورد جدا میکنه. پایه ها تو یه لحظه قلع رو به خودشون میگیرن.

                          برد می تواند در سطح قلع شناور باشد ، پس نگران غرق شدگی نباشید.
                          میتونه شناور باشه ولی احتیاط شرط عقله.

                          فشار به لبه برد به سمت پایین نیاز نیست
                          اصلا یاز نیست.

                          هر گیره یا دم باریک سر کج که دو لبه متقابل برد را بتوان گرفت و افقی نگه داشت مناسب است.
                          گیره آماده و مناسب با قیمت مناسب توی بازار هست. دم باریک یه کمی خطرناکه و یه کمی هم کارکردن باهاش سخته.

                          برد در اثر دمای قلع مذاب ، نرم می شود و انحنا می یابد.
                          عزیزم بورد نرم نمیشه!!!!!!!!!!!!!!!! مسهای پشت بورد منبسط میشه و بورد رو خم میکنه (مثل ترموکوپل)

                          س از خروج از وان قلع ، حدود 10 ثانیه برای خنک شدن و جامد شدن لحیم نیاز است
                          10ثانیه هم زمان زیادیه ونیاز نیست. اگه بورد رو از روی وان کنار بگیرید قلعها فورا منجمد میشه. غیر حالتی که قطعه بزرگ و نامتعادل باشه (مثل خازنهای بزرگ) و پدهای اون هم بزرگ درنظر گرفته شده باشه و دیر قلع اون سرد بشه که باید کمی صبر کرد تا مطمئن بشین اونها هم بطور کامل مستقر شدند. (اما بازم 10ثانیه زیاده)

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : حوضچه قلع

                            نوشته اصلی توسط karapcb
                            در ضمن شرکت هائی هستند که میتونند همه این تجهیزات رو به همراه آموزش رایگان در اختیارتون بگذارند.اگر مایل بودید میتونم راهنمائی و معرفیتون کنم.
                            میتونید در این رابطه من را راهنمایی نمایید و این شرکت ها را معرفی کنید؟! خیلی ممنون میشم

                            دیدگاه


                              #29
                              پاسخ : حوضچه قلع

                              نوشته اصلی توسط fazel459 نمایش پست ها
                              سلام
                              ضمن تشکر
                              این حوضچه قلع به انگلیسی چی میشه
                              عکسی از این وسیله داری؟
                              کف چین چه شکلیه؟
                              باز هم ممنون
                              سلام.
                              می شود solder bath

                              دیدگاه

                              لطفا صبر کنید...
                              X