اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

ساخت مدار چاپی متالیزه همراه با چاپ سبز و چاپ راهنما

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    پاسخ : ساخت مدار چاپی متالیزه همراه با چاپ سبز و چاپ راهنما

    داخل خود سایتش چیزی در رابطه از درصد خلوص و واحدش چیزی نگفته ولی به دلاره
    http://www.mesghal.ir/index.php

    دیدگاه


      #17
      پاسخ : ساخت مدار چاپی متالیزه همراه با چاپ سبز و چاپ راهنما

      اون رشوای دیگه چیه ؟ بگو ما هم استفاده کنیم :mrgreen: من شخصا (البته کاملاش شخصا :rolleyes فکر می کنم اگه میشد یه پکیج شامل یه CNC خونیگ درست حسابی و مدار لازم رو فراهم کرد و فروخت هم پول خوبی توش هست هم دیگه فیبر سازا جیب مردم رو خالی نمی کردن که پول مغازه 30 متریشون با چندتا منشی شیک تو امجد رو در بیارند. :NO:
      شایدم یه روز خودم ساختم :mrgreen:
      راجع به گرافیت فکر کنم فقط یه بخش کاره و فقط واسه ایجاد ارتباط الکتریکی بین دو صفحه برای برقراری جریان از داخل ویا ها استفاده میشه تا عمل آبکاری انجام بشه.
      Gracias A La Vida
      [glow=red,2,300]ساخت فرز CNC[/glow]
      http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=56308.0
      http://up9.iranblog.com/images/4xd21f8vemt8g46011fx.jpg
      زمین سفت است و آب شلست و هوا نرم است و همه چیز عالیست در این حوالی...

      دیدگاه


        #18
        پاسخ : ساخت مدار چاپی متالیزه همراه با چاپ سبز و چاپ راهنما

        درمورد قیمت . خوب از پلاتین حتما ارزونتره!! :mrgreen: اما من تو سایت های خارجی راجع به آبکاری روی غیر فلزات که خوندم متاسفانه دیدم از محلول نانو پالادیوم استفاده می کنند که اگر برای کاربرد مورد نظر محلول نانو ذرات پالادیوم استفاده بشه این به معنی اینه که داستان رو ببوسیم بگذاریم کنار چون ما فقط تو خبر های تخیلی و اختراعات توهمیمون بتن با مثلا نان تویوپ های کربن میسازیم و داد میزنم آی هوار ما بتن نانو ساختیم! من خودم به طور اتفاقی در سر یکی از این آزمایش های توهمی بودم و نتایجش هم بعد از طی آزمایش بعد ها فهمیدم یه مشت چاخان تحویل دادند!(من تو نمونه سوم به عنوان رهگزر بودم. قبلیا رو میگفتن یه بار 8 ساعت در آب فلان درجه نبوده! بعدیشم گفتند نمونه تو میدان نبوده! و... )
        قیمت چند سی سی (خیلی کم بود اونچیزی که دیدم. )محلول نانو تیوپ کربن 24 هزار تومن خریده بودن (محلول تیره ای بود با در صد بینهایت ناچیزی از اون ماده. کلا جک بود ولی تو خبرا هم گفتن

        در مجموع اگر محلول ذرات نانوش مد نظر باشه که فکر می کنم همین طوره وحشتناک گرونه! :cry2: فکر کنم موقع قیمت گرفتن قرص های زیر زبونی رو باید دم دست نگه داشت
        فکر کنم یه 3-4 تا صفر ناقابل میاد جولوی قیمت!
        Gracias A La Vida
        [glow=red,2,300]ساخت فرز CNC[/glow]
        http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=56308.0
        http://up9.iranblog.com/images/4xd21f8vemt8g46011fx.jpg
        زمین سفت است و آب شلست و هوا نرم است و همه چیز عالیست در این حوالی...

        دیدگاه


          #19
          پاسخ : ساخت مدار چاپی متالیزه همراه با چاپ سبز و چاپ راهنما

          نوشته اصلی توسط محمدرضا حسینی
          من بالاخره تونستم با سیلک مدارچاپی بزنم و همراه با سولدر ماسک و مار کاژ(چاپ سبز و چاپ راهنما)
          فقط الان مشکله من اینه که هنوز به یک روش خوب برای ساخت برد های متالیزه نرسیدم
          تنها روشی که پیدا کردم استفاده از گرافیت که یک نوع کربن می باشد به عنوان هادی برای اتصال via های مدار
          فعلا من به این ماده دسترسی ندارم و نمی دونم باید از کجا بخرم و اگر کسی میدونه بگه که باید از کجا بخریمش و مراحل کار روهم نمی دونم دوستانی که یاد دارن لطف کنن اطلاعات کاملی در این مورد قرار بدن
          مثله این که اسپری گرافیت توی بازار موجوده دوستانی که داخله تهران هستن یه سوالی بکنن ببینن پیدا می کنن
          سلام استفاده از گرافیت یا همان کربن مایع چیز جالب اما بی ارزشی است :NO:قیمت نوع ماژیکی کوچک آن3500تومان است :eek: ودر مشهد خیابان سعدی پاساژمهتاب فروشگاه بهنام کیت موجود می باشد :nice:موفق باشید :applause:
          هنگامي که چيزي مينويسي، کاري نکن تنها کسي که از مغزش استفاده کرده باشد ،مدادت باشد .

          \|/_\/_

          دیدگاه


            #20
            پاسخ : ساخت مدار چاپی متالیزه همراه با چاپ سبز و چاپ راهنما

            آخرشم بحث به نتیجه نرسید که! منم الان بدجوری نیاز به ارتباط دوطرف برد دارم. ولی متالیز پتالیز بلد نیستم!...
            بالاخره باید یه روش دست-کم ابتکاری وجود داشته باشه! من اینا رو نفهمیدم چیه ن؟ via و pad؟ via همون لوله های ریز دو سر پخ هست که دوطرف برد رو به هم وصل میکنه؟؟ پد چیه؟
            اینا رو جواب بدین تا بتونم سوال بعدیم رو بپرسم! آخه وابسته به جواب شماست!
            دلي دارم که از تنگي در او جز غم نمي گنجد........ غمي دارم ز دلتنگي که در عالم نميگنجد

            دیدگاه


              #21
              پاسخ : ساخت مدار چاپی متالیزه همراه با چاپ سبز و چاپ راهنما

              نوشته اصلی توسط Ma3oud
              آخرشم بحث به نتیجه نرسید که! منم الان بدجوری نیاز به ارتباط دوطرف برد دارم. ولی متالیز پتالیز بلد نیستم!...
              بالاخره باید یه روش دست-کم ابتکاری وجود داشته باشه! من اینا رو نفهمیدم چیه ن؟ via و pad؟ via همون لوله های ریز دو سر پخ هست که دوطرف برد رو به هم وصل میکنه؟؟ پد چیه؟
              اینا رو جواب بدین تا بتونم سوال بعدیم رو بپرسم! آخه وابسته به جواب شماست!
              pad محل اتصال پایه قطعات به pcb هست و via وظیفه برقراری اتصال بین لایه ها رو بر عهده داره. pad ها بزرگتر از via هستند.
              It's nice to be important but it's important to be nice!

              از اینکه نمی رسم جواب دوستان را بدم معذرت می خوام.

              دیدگاه


                #22
                پاسخ : ساخت مدار چاپی متالیزه همراه با چاپ سبز و چاپ راهنما

                سلام .برای چاپ بردهای متالایز چند روش وجود داره .روشی که من در زیر می نویسم فقط به درد چاپ بردهای نمونه و تا اندازه های 30*30 می خوره و در بازار برای چاپ برد از وسایل و وانهای بیشتری استفاده می کنند.سعی کنید مراحل رو با دقت انجام دهید .حتما خودتون می دونید که فرایندها شیمیایی به چه میزان حساسه و یک اشتباه نتیجه رو کاملا عوض می کنه.
                ابتدا باید فیلم دوروی برد رو با دستگاه فتو پلت تهیه کنید چون دو عکس باید کاملا برهم منطبق بوده و شیفت نداشته باشد.
                برد را سنباده زده. و در محلول رقیق شده اسید سلفوریک با غلظط 5% میکرو اچ می کنیم تا اکسیدها وچربیهای فیبر به طور کامل از بین برود.
                حالا باید فیبر رو سوراخ کاری کنیم . برای این کار برد را لمینیت کرده و فیلم یکی از دو رو را به دلخواه بر روی آن منتاژ کرده و به مدت دو دقیقه نور می دهیم .البته این زمان به میز نور و لامپهای به کار رفته د ر اون بستگی داره . زمان رو زیاد انتخاب کنید تا پدها تا حد امکان ریز و کوچک شوند. این کار باعث بالا رفتن دقت در سوراخ کاری می شود. حال فیبر رو در محلول کربنات ظاهر می کنیم و با دقت و با توجه به هر المان و پد تعریف شده در برنامه پروتل سوراخ مورد نظر را در فیبر ایجاد می کنیم.
                پس از سوراخ کار ی فیبر، فیبر را باید شست البته اول اطمینان حاصل کنید که سوراخی به جا نمانده باشد وگرنه تمام زحمات بی فایده خواهد بود.فیبر را در محلول سود کاملا بشویید تا تمام لمینیتها از بین برود. حالا ما یک فیبر خام با تعدادی سوراخ داریم .فراموش نکنید اصول متالایز ثابت هست یعنی ما قرار این سوراخها رو از لایه تاپ به لایه باتوم متصل کنیم حالا با چه روشی مهم نیست.
                مرحله یک رو تکرار کنید ولی دقت کنید فقط چند میکرون نه بیشتر وگرنه فیبر سوراخ میشه ساده تر از اون چیزی که فکر کنید . فیبر میکرو اچ شده رو به سرعت بشورید و در ظرف آب مقطر قراردهید تا اکسید نشه .این فیبر می تونه در 10 ثانیه کاملا اکسید شده و تغییر رنگ بده پس سرعت داشته باشید.
                محلول پالادیم رو در تشت مخصوص خودش بریزید .این ظرف باید پلاستیک باشه و قبل از هر با ر مصرف کاملا با آب مقطر شسته شه وگرنه پالادیم خراب می شه . پالادیم رو می تونید از بازار خیابون جمهوری یا از مواد شیمیایی های ناصر خسرو تهیه کنید . البته خودتونم می تونید نمکش رو بگیرید ومحلولش رو بسازید ولی من پیشنهاد نمی دم چون قیمتش بالاست و بسیار حساس به مواد شیمیایی ، آب ، نور ، خاک، هوا و هر چیز اضافی دیگه به غیر از متشکلات خودش در نسبت مشخص .این محلول در حالت سلامت مثل نوشابه مشکی می مونه که هر چی کار کنه وضعیف بشه رنگش می پره و کم کم سفید میشه که بدرد نمی خوره.
                برد رواز آب مقطر خارج کنید دقت کنید که تمام سوراخ ها تمیز شده و بدون پلیسه باشد. و از همه مهمتر اینکه اسید داخل سوراخ ها کاملا از بین رفته باشد .فراموش نکنید اگر فقط مقداری از اسید وارد پالادیم بشه در مدت 1 یا چند دقیقه مثل اب تنگ ماهی چرب و بی خاصیت می شه.
                برد رو داخل ظرف پالادیم قوطه ور کنید و اون رو با یک دستگیره یا گیره پلاستیکی طوری بالا و پاین حرکت دهید تا محلول از داخل تمام سوراخهای برد عبور کند. این کار را بسته به مرغوبیت و اکتیو بودن پالادیم از دو تا بیست دقیقه انجام دهید .اگر بعد از اتمام مراحل عمل مس نشانی شیمیایی صورت نگرفت بدونید احتمال زیاد پالادیم مرخصه البته اگه اصلا نگرفت.
                حالا برد رو از پالادیم خارج کنید و اون رو در اب مقطر کاملا بشورید. برده شسته شده رو در محلول مس شیمیایی قرار دهید . برد رو بصورتی در محلول حرکت دهید که محلول از تمام سوراخها عبور کند . هیچ چیز نباید مانع رسیدن مواد با نقاط برد شود .محلول مس شیمیایی ترکیبی از آب مقطر ، سولفات مس ، مقدار کمی اسید ، فرمالین و مقداری سود محلول در آب. برای فعال کردن این محلول از فرمالین استفاده می کنن ولی اگه در زمانی که برد در داخل محلول هست یک مقدار سود رو در آب جوش بریزید و اون رو به مواد اضافه کنید می بینید که معجزه می کنه .البته بگم این محلولها همه سمی هستند و اگر می خواید مثل من پشیمون نشید از ماسک و هود استفاده کنید. پس از 1 تا 3 دقیقه بسته به فعال بودن و میزان مس محلول در ماده رنگ برد تغییر می کند و به رنگهای مختلف در می یاد ولی بهترین حالت قهوهای سوختس که برد مثل کاکائو می شه . اگه دقت کنید نشستن مس رو روی همه جای فیبر بخصوص لبه های فیبرمیتونید ببینید. این مسها براق نیستن بیشتر اوقات قهوهای سوخته یا سیاهن . ااز روی لبه فیبر می تونید تقریبا تشخیص بدید که در داخل سوراخها چه خبره ، اگه دور فیبر مس نشسته و شما هم به درستی فیبر رو در محلول بالا و پایین برده باشید احتمالا داخل سوراخها هم مس نشسته. در اینجا مرحله مس نشانی شیمیایی به پایان می رسه.
                فیبر رو از محلول خارج کنید و اون رو کاملا بشویید سپس اون رو در گیره مخصوص وان الکترولز مس ببندید. و آن را در وان نسب کنید. حال جریان رو بسته به اندازه فیبر تنظیم کنید .این جریان می تونه از 5 تا 70 آمپر متغییر باشه البته زمان هم کمیتی که در اون نقش داره ولی به نسبت ابعاد فیبر جریان نباید از یک حد بالاتر بره چون باعث میشه ذرات مس به وضوح و مثل براده های آهن که بر روی آهن ربا قرار می گیرن .، بر روی سطح برد بشینن واون رو مثل سنباده زبر می کنن، که اصطلاحا می گن مس روی برد سوخته. مثلا برای یک فیبر 5*5 سانتی جریانی در حدود 10 آمپر در زمان 20 دقیقه کافیه البته اگه وانتون اکتیو باشه و مواد داخل اون به نسبت مناسب ترکیب شده باشه. پس از طی زمان مورد نظر برد را بیرون آورده و به سرعت بشورید .مواد داخل وان اسیدی و سمی هستن مواظب باشید. به سرعت برد رو جلوی نور لامپ قرار بدید.اگه به حد کافی سریع باشید قبل از اکسید شدن برد می تونید در یک زاویه مناسب از لامپ داخل سوراخها رو ببینید که با مس کاملا به هم وصل شده اند. این کارو سریع و با دقت زیاد انجام بدید وهمه سوراخها رو در زوایای مختلف نگاه کنید که مطمئن شوید همه متالیزه شدن . اگر در یک سوراخ حتی یک لکه تیره ببینید احتمال اینکه این پد رو از دست بدید زیاده ، یا باید دعا کنید که این پد(( وایا)) نباشه والمان در اون قرار بگیره یا اینکه همه مراحل رو تکرار کنید .البته در بردهای نمونه اگه تعداد وایاهای خراب کم باشه میشه اون رو با یه سیم نازک به هم وصل کرد.
                مرحله مس نشانی الکتریکی به پایان رسیده ، اکنون باید برد رو پس از خشک کردن سنباده بزنید تا اکسید آن کاملا از بین برود وکاملا سیقلی شود . از دست زدن روی برد جدن خودداری کنید چون چرب شدن برد می تونه همه زحمات رو از بین ببره . دو طرف برد رو لمینیت کنید و فیلمها رو روی اون منتاژ کنید.فیلمها باید با دستگاه فتو پلت تهیه بشن چون شیفت دستگاه های پرنتر معمولی در دو لایه فیبر فاحش به نظر می یاد . به نوشته های روی فیلم دقت کنید چون احتمال برعکس مونتاژ کردن فیلم بسیار زیاده. معمولا بر روی فیلم R نوشته می شه . در مونتاژ فیلم دقت کنید برای این کار می تونید از سوراخهای ریز برد استفاده کنید . اگر کمی شیفت بدید و دو لایه رو درست منطبق نکنید در پایان کار دو لایه بر روی هم نیست و سوراخها در مرکز پد قرار نمی گیره. میزان زمان نور دهی رو بسته به فاصله و اندازه پهنای ترکها باید تغییر داد اما در حالت کلی این زمان به نوع میز نور و لامپهای به کار رفته تو اون بستگی داره. مثلا برای یک میز نور با 6 لامپ فلورسنت مخصوص به رنگ بنفش مدت زمانی از 15 تا 40 ثانیه کافیه . هر چی زمان نور دهی رو زیاد کنیم ترکها نازکتر و زوایا تمیز تر میشن اما زیادی نور می تونه باعث قطع شدن ترک بشه و در مقابل کم بودن زمان هم اتصالی در مدار به وجود می یاره.
                پس از نور دهی دو لایه برد فیلمهارو از روی برد بردارید و لایه محافظ لمینیت رو جداکنید و برد رو در محلول کربنات ظاهر کنید . با یک دستمال پارچه ای روی ترکه بکشید تا کاملا از ژلاتین های اضافی پاک بشن . برد رو بشورید و اجازه بدید تا کاملا خشک بشه.
                اکنون وقت رتوش کردن برده . هر لکه اضافی در میان ترکها به معنی قطع شدن ترک در پایان کاره و هر بلند شدگی و پریدگی لمینیت به معنی اتصالی در مداره ، برای رتوش کردن نیاز به یک ماژیک زد اسید دارید.
                برد رو بر روی گیره مخصوص وان قلع ببندید و اون رو در وان الکترولز قلع نصب کنید. زمان رو بسته به جریان انتخابی ومیزان فعال بودن مواد داخل وان الکترولز بین 30 تا 1 ساعت تنظیم و جریان را بسته به ابعاد برد از یک تا 10 آمپر تنظیم کنید .به عنوان مثال برای یک برد 5* 5 جریان 2 آمپر در مدت زمان 30 دقیقه برای یک وان معمولی بد نیست . زیادی جریان باعث سوختگی و بی کیفیتی قلع و زیادی مدت زمان باعث زیاد شدن مقدار قلع نشسته برروی فیبر و تاول زدن ترکها در انتهایا بلند شدن لمینیت از روی برد واتصالی در برد میشه. کم بودن مقدار قلع هم می تونه با عث قطع شدن ترکها بشه.
                برد رو از وان خارج کرده و پس از شستن فیبر اون رو در محلول سود بشورید تا لمینیت ها کاملا پاک شن .برای این کار از دستکش استفاده کنید چون سود می تونه ناخنها رو بسیار سخت و نشکن کنه .تا اینجاش بد نیست ولی بدی اون زمانی معلوم میشه که ناخنتون به یه جا بخوره اون موقع جای شکستن درد اون رو تا استخون کتفتون حس می کنید.
                برد رو داخل محلول رقیق شده اسید سلفوریک بندازید .برای این کار مثلا یک لیتر آب مقطر رو با 100 سی سی اسید قاطی کنید . در هنگام مخلوط کردن اسید در آب واقعا دقت کنید چون در لحظه ورود اسید در آب نقطه برخورد می جوشه و ممکن باعث پرتاب اسید به روی شما بشه. پس از اینکه اسید را در آب مخلوط کردی صبر کنید تا محلول خنک بشه . سپس برد رو در اون قرار بدید. معولا سرعت اچ کردن اسید سلفوریک نسبت به جوهر نمک خیلی کنده ولی جوهر نمک هم مس و هم قلع رو می خوره ولی سولفوریک فقط مس رو می خوره . برای بالا برد واکنش مقدار50 سی سی آب اکسیژنه که معمولا به اسم تجاری اکسیدان میشناسید به اون اضافه کنید. این کار واکنش رو به حدی سریع می کنه که اسید و آب جوش میاد ، حتما می دونید که در این حالت خورش بسیار کم می شه پس مقدار اکتیویتور ( آب اکسیژنه ) رو طوری تنظیم کنید که محلول به جوش نیاد. صبر کنید تا مس کاملا از روی فیبر از بین برود و ترکهای قلع اندود شده باقی بماند. برد تقریبا حاضره و فقط یک مرحله دیگه باقی مونده.
                اگه الون سعی کنید برد رو مونتاژ کنید خواهید دید که بسیار سخت قلع رو به خودش می گیره . پس ابتدا برد رو با یه سنباده بسیار نرم و مقداری محلول غلیظ سود پوست می زنیم تا اکسید قلع آن از بین بره. اما هنوز تموم نشده .برد رو باید در روغن ریفلو که در حال جوشیدن است ودمایی در حدود 300 درجه سانتیگراد داره قرار می دیم . این کار باعث می شه که قلع نشسته بر روی برد مذاب شده و تمام سوراخها براق می شن . حالا برد حاظره فقط مواظب باشید برد رو تو روغن نسوزونید.
                خودمم خسته شدم اینقدر این پروسه طولانیه تازه این در حد برد نمونس اگه بخواد تیراژ بشه چند مرحله اضافه می شه البته بیس کار یکیه . در هر صورت ببخشید امیدوارم بدردتون بخوره .اگه غلط املایی داشتم ببخشید وفقط بخندید تا شاد باشید چون خودمم وقت نکردم بخونم چی نوشتم چون الون تو شرکتم و دارم از ساعت ناهاریم استفاده می کنم. اگه سوالی بود در خدمتم.
                خدایا به من توفیق تلاش در شکست ، صبر در نا امیدی ، دین بی دنیا ، عظمت بی نام و عشق بی حوس عطا کن

                دیدگاه


                  #23
                  پاسخ : ساخت مدار چاپی متالیزه همراه با چاپ سبز و چاپ راهنما

                  نوشته اصلی توسط پژوهان
                  منم مشتاقم بدونم چجوری چاپ سبز و مارکاژ می زنند. من خودم اسپری میزنم (اسپری پلاستیکی اونم فقط واسه عایق شدن روش ) :job:
                  راستش اگه یه مهندس شیمی پیدا بشه آبکاری غیر فلزات کار کرده باشه که خیلی عالیه :rolleyes:اما بدبختانه وضع دانشگاه های دولتی خرابه وای به حاله... من خودم تو دانشگاه از بچه های شیمی پرسیده بودم واسم فرمول شیمیایی نوشتن
                  سلام.
                  من خودم PCB میسازم.برای چاپ سبز هم که میگی با اسپری پلاستیکی میزنی.من هرمغازه رنگ فروشئ رفتم میگه اسپره پلاستیک وجود نداره : :NO:
                  میشه بیشتر راهنمایی کنی؟ oo:
                  تازه اگرم رنگ بزنیم به خاطر غلیظت رنگ.نوارهای مسی به سختی قابل رویت میباشند.به نظر من بهتراست کمی رنگ سبز مایع را با شارلاک مخلوط کنیم وبعد با قلمو پشت فیبر بکشیم :mrgreen: :nice:
                  هنگامي که چيزي مينويسي، کاري نکن تنها کسي که از مغزش استفاده کرده باشد ،مدادت باشد .

                  \|/_\/_

                  دیدگاه


                    #24
                    پاسخ : ساخت مدار چاپی متالیزه همراه با چاپ سبز و چاپ راهنما

                    میتونی از اسپری کیلر ( براق کننده ) هم به جای پلاستیک استفاده کنی
                    A-Hosseini

                    دیدگاه


                      #25
                      پاسخ : ساخت مدار چاپی متالیزه همراه با چاپ سبز و چاپ راهنما

                      سلام . خسته نباشین . وقت بخیر. یک سئوال داشتم : برد متالیزه دو رو فرقی نمیکنه از کدوم طرف قطعات رو لحیم کنی ؟

                      دیدگاه


                        #26
                        پاسخ : ساخت مدار چاپی متالیزه همراه با چاپ سبز و چاپ راهنما

                        سلام
                        چرا هرچی درباره آبکاری برد مطلب هست ناقصه و اصلا چیزه بدر بخوری توی این سایتای ایرانی پیدا نمیکنی ؟
                        یا مطلب طرح شده ولی ناقص مونده یا یکی میاد یه طوری توضیح میده که بده خدا اون کسی که می خواد یه کار مفیدی بکنه اصلا کلا پشیمون میشه تورو خدا بررسی کنید نزارید یه مطلب ناتموم بمونه.

                        دیدگاه


                          #27
                          پاسخ : ساخت مدار چاپی متالیزه همراه با چاپ سبز و چاپ راهنما

                          نوشته اصلی توسط mojarabm2
                          سلام .برای چاپ بردهای متالایز چند روش وجود داره .روشی که من در زیر می نویسم فقط به درد چاپ بردهای نمونه و تا اندازه های 30*30 می خوره و در بازار برای چاپ برد از وسایل و وانهای بیشتری استفاده می کنند.سعی کنید مراحل رو با دقت انجام دهید .حتما خودتون می دونید که فرایندها شیمیایی به چه میزان حساسه و یک اشتباه نتیجه رو کاملا عوض می کنه.
                          ابتدا باید فیلم دوروی برد رو با دستگاه فتو پلت تهیه کنید چون دو عکس باید کاملا برهم منطبق بوده و شیفت نداشته باشد.
                          برد را سنباده زده. و در محلول رقیق شده اسید سلفوریک با غلظط 5% میکرو اچ می کنیم تا اکسیدها وچربیهای فیبر به طور کامل از بین برود.
                          حالا باید فیبر رو سوراخ کاری کنیم . برای این کار برد را لمینیت کرده و فیلم یکی از دو رو را به دلخواه بر روی آن منتاژ کرده و به مدت دو دقیقه نور می دهیم .البته این زمان به میز نور و لامپهای به کار رفته د ر اون بستگی داره . زمان رو زیاد انتخاب کنید تا پدها تا حد امکان ریز و کوچک شوند. این کار باعث بالا رفتن دقت در سوراخ کاری می شود. حال فیبر رو در محلول کربنات ظاهر می کنیم و با دقت و با توجه به هر المان و پد تعریف شده در برنامه پروتل سوراخ مورد نظر را در فیبر ایجاد می کنیم.
                          پس از سوراخ کار ی فیبر، فیبر را باید شست البته اول اطمینان حاصل کنید که سوراخی به جا نمانده باشد وگرنه تمام زحمات بی فایده خواهد بود.فیبر را در محلول سود کاملا بشویید تا تمام لمینیتها از بین برود. حالا ما یک فیبر خام با تعدادی سوراخ داریم .فراموش نکنید اصول متالایز ثابت هست یعنی ما قرار این سوراخها رو از لایه تاپ به لایه باتوم متصل کنیم حالا با چه روشی مهم نیست.
                          مرحله یک رو تکرار کنید ولی دقت کنید فقط چند میکرون نه بیشتر وگرنه فیبر سوراخ میشه ساده تر از اون چیزی که فکر کنید . فیبر میکرو اچ شده رو به سرعت بشورید و در ظرف آب مقطر قراردهید تا اکسید نشه .این فیبر می تونه در 10 ثانیه کاملا اکسید شده و تغییر رنگ بده پس سرعت داشته باشید.
                          محلول پالادیم رو در تشت مخصوص خودش بریزید .این ظرف باید پلاستیک باشه و قبل از هر با ر مصرف کاملا با آب مقطر شسته شه وگرنه پالادیم خراب می شه . پالادیم رو می تونید از بازار خیابون جمهوری یا از مواد شیمیایی های ناصر خسرو تهیه کنید . البته خودتونم می تونید نمکش رو بگیرید ومحلولش رو بسازید ولی من پیشنهاد نمی دم چون قیمتش بالاست و بسیار حساس به مواد شیمیایی ، آب ، نور ، خاک، هوا و هر چیز اضافی دیگه به غیر از متشکلات خودش در نسبت مشخص .این محلول در حالت سلامت مثل نوشابه مشکی می مونه که هر چی کار کنه وضعیف بشه رنگش می پره و کم کم سفید میشه که بدرد نمی خوره.
                          برد رواز آب مقطر خارج کنید دقت کنید که تمام سوراخ ها تمیز شده و بدون پلیسه باشد. و از همه مهمتر اینکه اسید داخل سوراخ ها کاملا از بین رفته باشد .فراموش نکنید اگر فقط مقداری از اسید وارد پالادیم بشه در مدت 1 یا چند دقیقه مثل اب تنگ ماهی چرب و بی خاصیت می شه.
                          برد رو داخل ظرف پالادیم قوطه ور کنید و اون رو با یک دستگیره یا گیره پلاستیکی طوری بالا و پاین حرکت دهید تا محلول از داخل تمام سوراخهای برد عبور کند. این کار را بسته به مرغوبیت و اکتیو بودن پالادیم از دو تا بیست دقیقه انجام دهید .اگر بعد از اتمام مراحل عمل مس نشانی شیمیایی صورت نگرفت بدونید احتمال زیاد پالادیم مرخصه البته اگه اصلا نگرفت.
                          حالا برد رو از پالادیم خارج کنید و اون رو در اب مقطر کاملا بشورید. برده شسته شده رو در محلول مس شیمیایی قرار دهید . برد رو بصورتی در محلول حرکت دهید که محلول از تمام سوراخها عبور کند . هیچ چیز نباید مانع رسیدن مواد با نقاط برد شود .محلول مس شیمیایی ترکیبی از آب مقطر ، سولفات مس ، مقدار کمی اسید ، فرمالین و مقداری سود محلول در آب. برای فعال کردن این محلول از فرمالین استفاده می کنن ولی اگه در زمانی که برد در داخل محلول هست یک مقدار سود رو در آب جوش بریزید و اون رو به مواد اضافه کنید می بینید که معجزه می کنه .البته بگم این محلولها همه سمی هستند و اگر می خواید مثل من پشیمون نشید از ماسک و هود استفاده کنید. پس از 1 تا 3 دقیقه بسته به فعال بودن و میزان مس محلول در ماده رنگ برد تغییر می کند و به رنگهای مختلف در می یاد ولی بهترین حالت قهوهای سوختس که برد مثل کاکائو می شه . اگه دقت کنید نشستن مس رو روی همه جای فیبر بخصوص لبه های فیبرمیتونید ببینید. این مسها براق نیستن بیشتر اوقات قهوهای سوخته یا سیاهن . ااز روی لبه فیبر می تونید تقریبا تشخیص بدید که در داخل سوراخها چه خبره ، اگه دور فیبر مس نشسته و شما هم به درستی فیبر رو در محلول بالا و پایین برده باشید احتمالا داخل سوراخها هم مس نشسته. در اینجا مرحله مس نشانی شیمیایی به پایان می رسه.
                          فیبر رو از محلول خارج کنید و اون رو کاملا بشویید سپس اون رو در گیره مخصوص وان الکترولز مس ببندید. و آن را در وان نسب کنید. حال جریان رو بسته به اندازه فیبر تنظیم کنید .این جریان می تونه از 5 تا 70 آمپر متغییر باشه البته زمان هم کمیتی که در اون نقش داره ولی به نسبت ابعاد فیبر جریان نباید از یک حد بالاتر بره چون باعث میشه ذرات مس به وضوح و مثل براده های آهن که بر روی آهن ربا قرار می گیرن .، بر روی سطح برد بشینن واون رو مثل سنباده زبر می کنن، که اصطلاحا می گن مس روی برد سوخته. مثلا برای یک فیبر 5*5 سانتی جریانی در حدود 10 آمپر در زمان 20 دقیقه کافیه البته اگه وانتون اکتیو باشه و مواد داخل اون به نسبت مناسب ترکیب شده باشه. پس از طی زمان مورد نظر برد را بیرون آورده و به سرعت بشورید .مواد داخل وان اسیدی و سمی هستن مواظب باشید. به سرعت برد رو جلوی نور لامپ قرار بدید.اگه به حد کافی سریع باشید قبل از اکسید شدن برد می تونید در یک زاویه مناسب از لامپ داخل سوراخها رو ببینید که با مس کاملا به هم وصل شده اند. این کارو سریع و با دقت زیاد انجام بدید وهمه سوراخها رو در زوایای مختلف نگاه کنید که مطمئن شوید همه متالیزه شدن . اگر در یک سوراخ حتی یک لکه تیره ببینید احتمال اینکه این پد رو از دست بدید زیاده ، یا باید دعا کنید که این پد(( وایا)) نباشه والمان در اون قرار بگیره یا اینکه همه مراحل رو تکرار کنید .البته در بردهای نمونه اگه تعداد وایاهای خراب کم باشه میشه اون رو با یه سیم نازک به هم وصل کرد.
                          مرحله مس نشانی الکتریکی به پایان رسیده ، اکنون باید برد رو پس از خشک کردن سنباده بزنید تا اکسید آن کاملا از بین برود وکاملا سیقلی شود . از دست زدن روی برد جدن خودداری کنید چون چرب شدن برد می تونه همه زحمات رو از بین ببره . دو طرف برد رو لمینیت کنید و فیلمها رو روی اون منتاژ کنید.فیلمها باید با دستگاه فتو پلت تهیه بشن چون شیفت دستگاه های پرنتر معمولی در دو لایه فیبر فاحش به نظر می یاد . به نوشته های روی فیلم دقت کنید چون احتمال برعکس مونتاژ کردن فیلم بسیار زیاده. معمولا بر روی فیلم R نوشته می شه . در مونتاژ فیلم دقت کنید برای این کار می تونید از سوراخهای ریز برد استفاده کنید . اگر کمی شیفت بدید و دو لایه رو درست منطبق نکنید در پایان کار دو لایه بر روی هم نیست و سوراخها در مرکز پد قرار نمی گیره. میزان زمان نور دهی رو بسته به فاصله و اندازه پهنای ترکها باید تغییر داد اما در حالت کلی این زمان به نوع میز نور و لامپهای به کار رفته تو اون بستگی داره. مثلا برای یک میز نور با 6 لامپ فلورسنت مخصوص به رنگ بنفش مدت زمانی از 15 تا 40 ثانیه کافیه . هر چی زمان نور دهی رو زیاد کنیم ترکها نازکتر و زوایا تمیز تر میشن اما زیادی نور می تونه باعث قطع شدن ترک بشه و در مقابل کم بودن زمان هم اتصالی در مدار به وجود می یاره.
                          پس از نور دهی دو لایه برد فیلمهارو از روی برد بردارید و لایه محافظ لمینیت رو جداکنید و برد رو در محلول کربنات ظاهر کنید . با یک دستمال پارچه ای روی ترکه بکشید تا کاملا از ژلاتین های اضافی پاک بشن . برد رو بشورید و اجازه بدید تا کاملا خشک بشه.
                          اکنون وقت رتوش کردن برده . هر لکه اضافی در میان ترکها به معنی قطع شدن ترک در پایان کاره و هر بلند شدگی و پریدگی لمینیت به معنی اتصالی در مداره ، برای رتوش کردن نیاز به یک ماژیک زد اسید دارید.
                          برد رو بر روی گیره مخصوص وان قلع ببندید و اون رو در وان الکترولز قلع نصب کنید. زمان رو بسته به جریان انتخابی ومیزان فعال بودن مواد داخل وان الکترولز بین 30 تا 1 ساعت تنظیم و جریان را بسته به ابعاد برد از یک تا 10 آمپر تنظیم کنید .به عنوان مثال برای یک برد 5* 5 جریان 2 آمپر در مدت زمان 30 دقیقه برای یک وان معمولی بد نیست . زیادی جریان باعث سوختگی و بی کیفیتی قلع و زیادی مدت زمان باعث زیاد شدن مقدار قلع نشسته برروی فیبر و تاول زدن ترکها در انتهایا بلند شدن لمینیت از روی برد واتصالی در برد میشه. کم بودن مقدار قلع هم می تونه با عث قطع شدن ترکها بشه.
                          برد رو از وان خارج کرده و پس از شستن فیبر اون رو در محلول سود بشورید تا لمینیت ها کاملا پاک شن .برای این کار از دستکش استفاده کنید چون سود می تونه ناخنها رو بسیار سخت و نشکن کنه .تا اینجاش بد نیست ولی بدی اون زمانی معلوم میشه که ناخنتون به یه جا بخوره اون موقع جای شکستن درد اون رو تا استخون کتفتون حس می کنید.
                          برد رو داخل محلول رقیق شده اسید سلفوریک بندازید .برای این کار مثلا یک لیتر آب مقطر رو با 100 سی سی اسید قاطی کنید . در هنگام مخلوط کردن اسید در آب واقعا دقت کنید چون در لحظه ورود اسید در آب نقطه برخورد می جوشه و ممکن باعث پرتاب اسید به روی شما بشه. پس از اینکه اسید را در آب مخلوط کردی صبر کنید تا محلول خنک بشه . سپس برد رو در اون قرار بدید. معولا سرعت اچ کردن اسید سلفوریک نسبت به جوهر نمک خیلی کنده ولی جوهر نمک هم مس و هم قلع رو می خوره ولی سولفوریک فقط مس رو می خوره . برای بالا برد واکنش مقدار50 سی سی آب اکسیژنه که معمولا به اسم تجاری اکسیدان میشناسید به اون اضافه کنید. این کار واکنش رو به حدی سریع می کنه که اسید و آب جوش میاد ، حتما می دونید که در این حالت خورش بسیار کم می شه پس مقدار اکتیویتور ( آب اکسیژنه ) رو طوری تنظیم کنید که محلول به جوش نیاد. صبر کنید تا مس کاملا از روی فیبر از بین برود و ترکهای قلع اندود شده باقی بماند. برد تقریبا حاضره و فقط یک مرحله دیگه باقی مونده.
                          اگه الون سعی کنید برد رو مونتاژ کنید خواهید دید که بسیار سخت قلع رو به خودش می گیره . پس ابتدا برد رو با یه سنباده بسیار نرم و مقداری محلول غلیظ سود پوست می زنیم تا اکسید قلع آن از بین بره. اما هنوز تموم نشده .برد رو باید در روغن ریفلو که در حال جوشیدن است ودمایی در حدود 300 درجه سانتیگراد داره قرار می دیم . این کار باعث می شه که قلع نشسته بر روی برد مذاب شده و تمام سوراخها براق می شن . حالا برد حاظره فقط مواظب باشید برد رو تو روغن نسوزونید.
                          خودمم خسته شدم اینقدر این پروسه طولانیه تازه این در حد برد نمونس اگه بخواد تیراژ بشه چند مرحله اضافه می شه البته بیس کار یکیه . در هر صورت ببخشید امیدوارم بدردتون بخوره .اگه غلط املایی داشتم ببخشید وفقط بخندید تا شاد باشید چون خودمم وقت نکردم بخونم چی نوشتم چون الون تو شرکتم و دارم از ساعت ناهاریم استفاده می کنم. اگه سوالی بود در خدمتم.
                          سلام mojarabm2 روغن ریفلو که توی این اموزش گفتین چیه ؟ایا همون روغن لحیمه؟ لطفا کمک کنید
                          با تشکر

                          دیدگاه


                            #28
                            پاسخ : ساخت مدار چاپی متالیزه همراه با چاپ سبز و چاپ راهنما

                            سلام و وروز بخیر
                            من یک برد دارم که با گرافیت ، مقاومت متغیر درست کرده و الان مسیر این گرافیت کنده شده و می خوام درستش کنم.از صحبتهای این سایت درباره محلول گرافیت / اسپری گرافیت خوندم
                            حالا می خوام بدونم با این محلول میشه مسیر گرافیتی روی برد رو ترمیم کرد؟
                            من بخوام از این برد چند نمونه بزنم باید چکار کنم واسه این قسمت؟؟
                            جایی هست که چاپ کنه گرافیت رو روی برد؟؟
                            سوال مهمترم اینکه چه میزان باید گرافیک تو مسیر مربوطه اش ریخت که همون رنچ مقاومتی رو درست کنه؟؟
                            ممنونم

                            دیدگاه


                              #29
                              پاسخ : ساخت مدار چاپی متالیزه همراه با چاپ سبز و چاپ راهنما

                              نوشته اصلی توسط armstk نمایش پست ها
                              من بالاخره تونستم با سیلک مدارچاپی بزنم و همراه با سولدر ماسک و مار کاژ(چاپ سبز و چاپ راهنما)
                              فقط الان مشکله من اینه که هنوز به یک روش خوب برای ساخت برد های متالیزه نرسیدم
                              تنها روشی که پیدا کردم استفاده از گرافیت که یک نوع کربن می باشد به عنوان هادی برای اتصال via های مدار
                              فعلا من به این ماده دسترسی ندارم و نمی دونم باید از کجا بخرم و اگر کسی میدونه بگه که باید از کجا بخریمش و مراحل کار روهم نمی دونم دوستانی که یاد دارن لطف کنن اطلاعات کاملی در این مورد قرار بدن
                              مثله این که اسپری گرافیت توی بازار موجوده دوستانی که داخله تهران هستن یه سوالی بکنن ببینن پیدا می کنن
                              سلام. میشه روش چاپ سیلک را با تمام جزیات همراه عکس و مواد مصرفی و چگونگی تهیه آنها اینجا توضیح بدی. حقیقتا چند بار خواستم انجام بدم نشد. یعنی دقیقا نفهمیدم چه چیزهایی لازم داره

                              دیدگاه


                                #30
                                پاسخ : ساخت مدار چاپی متالیزه همراه با چاپ سبز و چاپ راهنما

                                من این آموزش چند سال پیش از یه جایی دانلود کردم
                                ولی تست نکردم
                                آپلود عکس، فایل، آهنگ و فیلم رایگان و با لینک مستقیم و ماندگاری دائمی و سرعت بالا در آپلود سنتر عکس و فایل یو آپلود

                                دیدگاه

                                لطفا صبر کنید...
                                X