اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

داغ کردن ترانزیستور در کویل تسلا

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    داغ کردن ترانزیستور در کویل تسلا

    سلام دوستان
    من یک کویل تسلا ساختم با تعداد اولیه 5 و ثانویه 500 و مدارش رو هم مدار زیر گذاشتم:

    این مدار اصلش از ترانزیستور BD135 و برای نسبت 5 به 350 و تغذیه 9 ولت بوده و من اینطوری تغییرش دادم.
    ولی این مدار خیلی خیلی سریع داغ می کنه و تا الان 4 5 تا ترانزیستور سوزوندم :biggrin: می دونم یک راه حل اینه که تعداد سیم پیچ اولیه رو کم کنم ولی خوب جرقه هاش کمتر میشه اینطوری!
    فرکانس مدار رو هم که اندازه گرفتم تقریبا 1 مگاهرتز هست برای این کار فک کنم بهتر باشه از ماسفت استفاده کنم!
    حالا دو تا راه دارم برای طراحی یکی این که مثله این مدار از تخلیه ی خازن تسلا(که به صورت ذاتی ایجاد میشه) برای کنترل فرکانس استفاده کنم که خوبی این روش اینه که یه جورایی فرکانس رو اتوماتیک تنظیم می کنه یه راه هم ایننه که با مثلا NE555 یه فرکانس نزدیک 1 مگ تولید کنم و به ماسفت بدم.
    به نظرتون کدوم بهتره؟
    و برای این کار ماسفت IRF540n خوبه؟

    ممنون از وقت گذاشتنتون

    #2
    پاسخ : داغ کردن ترانزیستور در کویل تسلا

    سلام
    فرکانس ترانزیستور MJE30 در حدود 3MHz هست. پس مشکلی نیست.
    اما با توجه به تغییر بتا و ولتاژ بایاس آیا مقاومت روی بیس نباید تغییر کنه؟؟ بتای MJE30 از بتای BD135 کوچکتر هست.
    همچنین به تفاوت جریان های کلکتور دو ترانزیستور توجه کنید.
    فکر می کنم بهترین روش برای تغییر مدار، مهندسی معکوس باشه. ینی به کمک دیتاشیت، مقادیر جریان و ولتاژ در نقاط مورد نیاز رو محاسبه کنید و سپس ترانزیستور جدید را طوری بایاس کنید که همان ولتاژ ها و جریان ها را در نقاط مربوطه داشته باشید.
    ترانزیستور ها در مدارات سوییچینگ باید در ناحیه ی قطع و اشباع کار کنند تا تلفات توان در آن ها حداقل گردد. به نظر میاد ترانزیستور شما به طور کامل به اشباع نمیره و توان تلفاتی روی اون بیش از حد تحمل ترانزیستور هست.
    بنده در مورد تخلیه ی خازن تسلا و نوسانی که به مدار اعمال میشه اطلاعاتی ندارم و اگر خودم می خواستم این مدار رو تغییر بدم، از مدارات مولتی ویبراتور استابل (قابل ساخت با 555) استفاده می کردم.
    *** يا راهي خواهم يافت، يا راهي خواهم ساخت ... ***

    دیدگاه


      #3
      پاسخ : داغ کردن ترانزیستور در کویل تسلا

      ممنون،
      مقاومتش تقریبا باید 1 کیلو باشه؟

      دیدگاه


        #4
        پاسخ : داغ کردن ترانزیستور در کویل تسلا

        نوشته اصلی توسط smehdia
        ممنون،
        مقاومتش تقریبا باید 1 کیلو باشه؟
        مقاومت بیس با توجه به جریان کلکتور و بتای ترانزیستور تعیین میشه. باید بدونید چه جریانی قراره از کلکتور عبور کنه. MJE30 (اگر اسمش درست باشه و شماره اش فقط همین باشه) دارای بتای مینیمم 15 هست.
        در ضمن من نمیدونم ثانویه ی ترانس چه تأثیری روی بیس خواهد داشت. به نظرم شاید بهتر باشه از 555 برای ایجاد نوسان و عمل سوییچینگ استفاده کنید.
        این مدار شما بیشتر شبیه یه بخشی از مدار های شوکر هست!!
        تاپیک زیر رو هم یک نگاهی بندازید لطفاً..
        http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=114195.0
        *** يا راهي خواهم يافت، يا راهي خواهم ساخت ... ***

        دیدگاه


          #5
          پاسخ : داغ کردن ترانزیستور در کویل تسلا

          یعنی خروجی 555 رو به بیس یک ماسفت قدرت بدم؟
          چه ماسفتی خوبه برای این کار؟
          (ببخشید که دیر جواب میدم دیگه دانشگاه ها شروع شده و ... :icon_razz: :read

          دیدگاه


            #6
            پاسخ : داغ کردن ترانزیستور در کویل تسلا

            نوشته اصلی توسط smehdia
            یعنی خروجی 555 رو به بیس یک ماسفت قدرت بدم؟
            چه ماسفتی خوبه برای این کار؟
            (ببخشید که دیر جواب میدم دیگه دانشگاه ها شروع شده و ... :icon_razz: :read
            عرض کردم BJT در فرکانسی که گفتین کفایت می کنه.
            ماسفت هم با توجه به ولتاژ درین سورس و جریان درین انتخاب میشه. باید مدار اولیه رو تحلیل کنید ببینید ولتاژ ها و جریان ها در نقاط مورد نظر چقدر هست. یا اینکه از ابتدا خودتون طراحی کنید.
            *** يا راهي خواهم يافت، يا راهي خواهم ساخت ... ***

            دیدگاه


              #7
              پاسخ : داغ کردن ترانزیستور در کویل تسلا

              سلام
              ترانزیستور چجوری سوییچ میزنه اینجا ؟

              برای ماسفت ماسفت ارزون و همه فن حریف irfz44 بدرد کارتون میخوره. یک نگاهی به دیتا بنداز ببین میتونه تا این فرکانس کار کنه ؟
              زکات علم نشر آن است
              بیشتر با من اشنا بشین :
              http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=1721.375
              ساخت منبع تغذیه ازمایشگاهی :
              http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=110170.0

              دیدگاه


                #8
                پاسخ : داغ کردن ترانزیستور در کویل تسلا

                نوشته اصلی توسط smehdia نمایش پست ها
                سلام دوستان
                من یک کویل تسلا ساختم با تعداد اولیه 5 و ثانویه 500 و مدارش رو هم مدار زیر گذاشتم:

                این مدار اصلش از ترانزیستور BD135 و برای نسبت 5 به 350 و تغذیه 9 ولت بوده و من اینطوری تغییرش دادم.
                ولی این مدار خیلی خیلی سریع داغ می کنه و تا الان 4 5 تا ترانزیستور سوزوندم :biggrin: می دونم یک راه حل اینه که تعداد سیم پیچ اولیه رو کم کنم ولی خوب جرقه هاش کمتر میشه اینطوری!
                فرکانس مدار رو هم که اندازه گرفتم تقریبا 1 مگاهرتز هست برای این کار فک کنم بهتر باشه از ماسفت استفاده کنم!
                حالا دو تا راه دارم برای طراحی یکی این که مثله این مدار از تخلیه ی خازن تسلا(که به صورت ذاتی ایجاد میشه) برای کنترل فرکانس استفاده کنم که خوبی این روش اینه که یه جورایی فرکانس رو اتوماتیک تنظیم می کنه یه راه هم ایننه که با مثلا NE555 یه فرکانس نزدیک 1 مگ تولید کنم و به ماسفت بدم.
                به نظرتون کدوم بهتره؟
                و برای این کار ماسفت IRF540n خوبه؟

                ممنون از وقت گذاشتنتون
                نقشه مدارت باز نمی شود.
                علم را در آزمایشگاه باید یاد گرفت نه در دانشگاه
                نابغه بودن 99 درصد با پشتکار و یک درصد با الهام است. (ادیسون)

                دیدگاه


                  #9
                  پاسخ : داغ کردن ترانزیستور در کویل تسلا

                  سلام دوست عزیز شما که تسلا با ولتاژ کم رو ساختین میشه کمک کنید من هم بسازم خیلی دلم میخواد بسازم اما بلد نیستم
                  اگر میشه حتما کمکم کنید ممنون میشم

                  این شمارمه ************با همین شماره تلگرام هم دارم اگر میشه لطفا کمک کنید مرسی



                  تذکر : نوشتن شماره تلفن و ارجاع پاسخ گویی به خارج از انجمن ممنوع میباشد
                  جدیدترین ویرایش توسط اشکان غفارزاده; ۲۳:۲۹ ۱۳۹۵/۰۴/۲۸.

                  دیدگاه

                  لطفا صبر کنید...
                  X