اطلاعیه

Collapse
No announcement yet.

تشریح کار مدار لامپ کم مصزف

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • Show
Clear All
new posts

    #31
    پاسخ : تشریح کار مدار لامپ کم مصزف

    میتونه از خازن کوچیک الکترو لیت داخل مدار لامپ باشه البته در لامپ های کوچک و وات پایین

    دیدگاه


      #32
      پاسخ : تشریح کار مدار لامپ کم مصزف

      نوشته اصلی توسط علی تحیری نمایش پست ها
      با سلام :
      در این تاپیک یک پست آموزشی از عمل کرد و طرز کار یک لامپ کم مصرف برای کاربران عزیز و علاقه مند قرار می دهم، امید است که مورد توجه علاقه مندان قرار گیرد.





      لامپ ها از دو قسمت تشکیل می شود
      1- قسمت حباب (شیشه ) که داخلش مواد فلورسنت است (مانند لامپ مهتابی)
      2- قسمت سویچینگ
      بخش اول توضیحات:
      ولتاژ 220ولت بعد از ورودی به مدار به وسیله یک پل دیود و خازن یکسو و صاف شده و به310 ولت dc تبدیل و به دو ترانزیستور سویچینگ اعمال می شود این ترانزیستور ها به صورت پوش پول بسته شده اند دوعدد ترانزیستور های سویچینگ، این ولتاژ دی سی را به ولتاژ acتقریبا مربعی با فرکانس بالا تبدیل می کنند. سپس این ولتاژ به یک سلف اعمال می گردد در لحظه اول ولتاژ زیادی بوجود می آید این ولتاژ به سیم های حباب اعمال شده و باعث فعال شدن مواد فلور سنت می شود بعد از یک زمان بسیار کوتاه که سلف میرا شد همه چیز به حالت عادی برمی گردد و لامپ روشن می ماند. بعد از این زمان عملکرد مدار مانند مهتابی عادی است.


      بخش دوم:
      ولتاژ 220 ولت از طریق فیوز F1 و سلف L2 به یک پل دیود اعمال تا یکسوشود، نقش فیوز حفاظت از لامپ در برابر ولتاژ اضافه هست و نقش سلف نیز حذف نویز های است که توسط ترانزیستور ها روی شکل موج جریان برق شهر ایجاد می شود (معمولا یک خازن نیز با ورودی موازی می کنند، این خازن و سلف تشکیل یک فیلتر به نام EMI را تشکیل می دهند که باعث می شود توان غیر مصرفی ( یا راکتیو) از شبکه کشیده نشود. خازن بعد از پل دیود نقش صاف کردن ولتاژ را دارد. ولتاژ دو سر خازن 310 ولت DC می باشد. نقش دیود های D2 وD3 فقط محافظت از ترانزیستور های Q1 و Q2 در برابر ولتاژ برگشتی سلف است. در لحظه اول ولتاژ صفر می باشد، لامپ خاموش و همه خازن ها دشارژ هستند. به محض این که شما لامپ را به برق متصل می کنید ولتاژ از صفر ولت به 310 ولت dc می رسد ( یک پالس ایجاد می شود)، پالس فقط می تواند از طریق C2 و R6 و دیاک به بیس Q2 برسد همین پالس ترانزیستور Q2 را روشن می کند، روشن شدن Q2 باعث القا شدن یک پالس در سیم پیچ می شود. سیم پیچ یک ترانس افزاینده است که ولتاژ زیادی در سر دیگرش ایجاد می شود، همین ولتاژ باعث می شود تا لامپ یونیزه و روشن شود از آن جایی که پالس باعث میرا شدن سیم پیچ می شود، ترانزیستور Q1 مدام روشن می ماند و تغذیه لامپ از طریق آن تامین می شود R6 C2 وDIAC برای تولید پالس و اعمال به بیس Q2 و دیود D1 برای حفاظت از Q2 می باشد. و هم چنین مقاومت های R1 R2 R3 R5 برای بایاس کردن ترانزیستور می باشد و دیود هایD3 D2 برای حفاظت از مدار می باشد.



      از لحاظ طراحی مدار، اشکال مختلفی دارند ولی از یک اصول کلی پیروی می کنند. اصول کلی این هست که به یک طریقی ماده یا همون گاز فسفرسانس داخلی لوله (لامپ)استارت خوره یا در واقع گرم و راه اندازی شود همین که فسفر سانس استارت خورد شود با ولتاژ یا فرکانس آن را روشن نگه داشت. ولتاژ مثل لامپ مهتابی های چوک دار. در مهتابی های دارای ترانس. ابتدا لامپ با ولتاژ بالا و فرکانس پائین(همان 50 هرتز شهر) استارت می خورد و وقتی لامپ استارت خورد ولتاژ ترانس به حدود 80 تا 90 ولت کاهش پیدا می کند و از این به بعد لامپ با آن ولتاژ و فرکانس روشن می ماند. اما لامپ کم مصرف با ولتاژ و فرکانس بالا سوئیچ می شود بعد از راه اندازی ولتاژ کاهش یافته اما لامپ با فرکانس بالایی در حالت روشن باقی می ماند، به همین دلیل که می گویند کم مصرف چون بیش تر زحمت را فرکانس می کشد نه ولتاژ. از لحاظ طراحی مدار اشکال مختلفی دارند ولی از یک اصول کلی پیروی می کنند.اصول کلی این هست که به یک طریقی ماده یا همان گاز فسفرسانس داخلی لوله (لامپ)استارت خورده یا در واقع گرم و راه اندازی شود، همین که فسفر سانس استارت خورد می شود با ولتاژ و فرکانس آن را روشن نگه داشت. ولتاژ مثل لامپ مهتابی های چک دار(ترانس دار) در مهتابی های دارای ترانس ابتدا لامپ با یک ولتاژ بالا و فرکانس پایین(همان 50 هرتز شهر) استارت می خورد و وقتی لامپ استارت خورد ولتاژ ترانس به حدود 80 تا 90 ولت کاهش پیدا می کند و از این به بعد لامپ با آن ولتاژ و فرکانس روشن می ماند.
      آقای تحریری درود
      جواب لازمه رو گرفتم ممنون که اطلاعاتتان را به اشتراک می گذارید
      زکات علم نشر آن است
      جدیدترین ویرایش توسط mehdi.dehghani; ۱۸:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۰۲.
      جاده ی موفقیت سر راست نیست
      پیچی وجود دارد به نام شکست
      دور برگردانی به نام سردر گمی
      سرعت گیر هایی بنام دوستان
      چراغ قرمز هایی بنام دشمنان
      چراغ احتیاط هایی بنام خانواده
      تایر های پنچری خواهید داشت به نام شغل
      اما اگر یدکی بنام عزم داشته باشید
      موتوری به نام استقامت
      و راننده ای بنام خدا
      به جایی خواهید رسید که موفقیت نام دارد . . .

      دیدگاه


        #33
        پاسخ : تشریح کار مدار لامپ کم مصزف

        سلام آقای مهندس آیا من با تغیر سیم پیچی ترانس لامپ کم مصرف میتونم هویه درست کنم ممنون میشم جوابم رو بدید اگه میشه چگونه؟

        دیدگاه

        لطفا صبر کنید...
        X