روشن نگه داشتن یک سوئیچ در یک بازو به جای خاموش کردن هر دو سوئیچ متقابل، یک روش کاملا شناخته شده و مرسوم است که مثلا در درایورهای موتور در جای خود از آن استفاده می شود. به عنوان یک نمونه در ترکیب L297-L298 هر یک از دو روش برای ثابت نگه داشتن جریان و فرمان به ترانزیستورها از طریق ورودی control در L297 قابل فعال سازی است. در متون st برای روش خاموش کردن هر دو سوئیچ (در پاسخ به فیدبک جریان) اصطلاح inhibit chopping و برای وضعیت روشن نگه داشتن یک سوئیچ، اصطلاح one phase chopping به کار رفته است. با توجه به تفاوت امپدانس دیده شده توسط موتور در هر یک از این دو روش، نرخ تغییرات جریان در هر یک متفاوت است و به خصوص در بارهای سلفی بزرگ، روش نگه داشتن یک سوئیچ به دلیل امپدانس بزرگی که در مقابل بار قرار می گیرد، در مواردی جواب نمی دهد. در یکسری از IC های درایور موتور هم ترکیب این دو روش بصورت هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد (که خارج از بحث این تاپیک است).
اما در مورد درایورهایی مثل Ir2113 که از خازن برای تغذیه سوئیچ بالا استفاده می شود، روشن نگه داشتن دائمی سوئیچ دارای یک محدودیت زمانی است و بعد از مدت زمانی(بیش از چند صد میلی ثانیه)، به دلیل تخلیه خازن تغذیه کننده درایور high side، عملا سوئیچ بالا خاموش خواهد شد. این مشکل در کاربردهای dc یا مواردی که pwm فقط در یک جهت اعمال می شود، خود را نشان می دهد. بنابراین روشن شدن سوئیچ پائینی هر بازو، برای سوئیچ بالایی جنبه Refresh کردن ولتاژ تغذیه آن را دارد و در روشن نگه داشتن طولانی سوئیچ های بالایی باید به این مسئله تخلیه شارژ خازن تغذیه توجه شود. مواردی را که توضیح دادم در طول سال ها طراحی درایورهای موتور مختلف به دفعات مشاهده کرده ام که بدون توجه به مسئله بار محدود موجود در دو سر خازن سوئیچ های بالا و روشن نگه داشتن طولانی مدت آن، به دلیل از کار افتادن درایور سوئیچ بالا مشکلات مختلفی را ایجاد می کند. اگر روشن نگه داشتن، به جای سوئیچ های بالا به سوئیچ های پائین هم اعمال شود، بدون توجه به مسئله شارژ خازن های تغذیه بخش بالا، مشکل می تواند همچنان برقرار باشد. در L298 هم علتی که چنین مشکلی ایجاد نمی شود، عدم وجود مکانیزم دیود-خازن برای تغذیه درایور سوئیچ های بالایی است.
اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد
با تشکر از جناب طراح ونکته مفیدشون میشه بفرمایید که دقیقا چه مشکلی پیش میاد اگه سویچ پایینی روشن بمونه و عرض پالس های ساید تغییر کنه?
نظر شما راجع به مشکل اتصال کوتاه که جناب جبراییلی فرمودن چیه؟
ممنون.
ببخشید این ای سی ولتاژ و جریان تغذیه گیت موسفتهارو از 600V تامین میکنه؟ oo:
نه تغذیه ایسی 15 ولته ولی این ایسی گراند رو توسط خازن بوت استراپ شیفت میده روی امیتر ترانزیستور بالایی.در کل برای روشن شدن ترانزیستور میبایست ولتاژ بیس(گیت) نسبت به امیتر(سورس) مثبت بشه.امیتر ترانزیستور پایینی و زمین مدار کنترلت یکیه و میتونی بیس رو مثبت کنی ولی امیتر ترانزیستور بالایی شناوره و به زمین مدارت وصل نیست.حالا تو روش بوت استراپ گراند رو با خازن شیفت میدیم تا بتونیم ترانزیستور رو روشن کنیم.حله؟
نه تغذیه ایسی 15 ولته ولی این ایسی گراند رو توسط خازن بوت استراپ شیفت میده روی امیتر ترانزیستور بالایی.در کل برای روشن شدن ترانزیستور میبایست ولتاژ بیس(گیت) نسبت به امیتر(سورس) مثبت بشه.امیتر ترانزیستور پایینی و زمین مدار کنترلت یکیه و میتونی بیس رو مثبت کنی ولی امیتر ترانزیستور بالایی شناوره و به زمین مدارت وصل نیست.حالا تو روش بوت استراپ گراند رو با خازن شیفت میدیم تا بتونیم ترانزیستور رو روشن کنیم.حله؟
اِی یعنی این خازن و دیدود فقط برای اینکه زمین دومی از شناوری در بیاد هستش؟
اره دیگه اروین.....یه کم با دقت به نقشه نگاه کنی متوجه میشی
هقتی ترانزیستور پایینی روشن میشه گراند رو به منفی خازن وصل میکنه و باعث شارژ خازن میشه...حالا خازن یه منبع تغذیه 15 ولته که منفیش هم به امیتر ترانزیستور بالایی...و به راحتی میشه با این شارژ ترانزیستور رو روشن کرد البته تا زمانی که شارژ خازن تموم بشه و ترانزیستور هم خاموش بشه...البته معمولا کار به اینجا نمیرسه و قبل از اینکه این اتفاق بیفته نوبت روشن شدن ترانزیستور پایینی میرسه و دوباره خازن شارژ میشه(همون نکته ای که جناب طراح گفتن)
با تشکر از جناب طراح ونکته مفیدشون میشه بفرمایید که دقیقا چه مشکلی پیش میاد اگه سویچ پایینی روشن بمونه و عرض پالس های ساید تغییر کنه؟
اگر منظور شما را درست برداشت کرده باشم، در شرایطی که سوئیچ پائین در یک بازو بصورت دائمی روشن باشد و در بازوی مقابل به سوئیچ بالایی پالس اعمال شود، مسئله تخلیه خازن تغذیه برای این سوئیچ هم برقرار است. مثلا مطابق شکلی که در ابتدای تاپیک قرار داده شده، اگر S4 روشن باشد و پالس به فرمان S1 اعمال شود، با فرض خاموش بودن مداوم S2 بعد از مدت زمانی خازن تغذیه کننده درایور S1 تخلیه خواهد شد. به غیر از بحث خازن تغذیه، مسئله مهم بعدی این است که در زمان خاموش بودن S1، جریان بار از S4 و دیود موازی S2 می گذرد و در شرایطی که لازم باشد جریان بار با شیب مشخصی کاهش پیدا کند، امپدانس دیده شده توسط بارهای سلفی بزرگ در این شرایط ممکن است جوابگوی کاهش جریان مورد نظر نباشد و نتواند شکل موج دلخواه را دنبال کند.
نوشته اصلی توسط SUNMOON
جناب کی نژاد یه توضیحی هم در مورد سازوکار سویچ توی l298 می دین
در دیتاشیت L298، بلوک دیاگرام آن نمایش داده شده که برای هرپل شامل 4 ترانزیستور است. تغییر level با توجه به محدودیت 40 ولتی برای تغذیه این IC با روش خازن و دیود انجام نشده و در نتیجه مشکل تخلیه خازن وجود ندارد. بنابراین از این IC می توان در کاربرد های DC هم که سوئیچ ها برای مدت طولانی در یک جهت روشن باشند، استفاده کرد. (هر چند که تجربه شخصی استفاده از بیش از 2000 عدد از این IC نشان می دهد که به خصوص در ولتاژهای تغذیه بالا، استفاده از آن برای محیط های صنعتی چندان مناسب نیست و درصد سوختن آن در طولانی مدت بسیار زیاد است).
اوژن: به معنای افکننده و شکست دهنده است
دانایی، توانایی است-Knowledge is POWER
برای حرفه ای شدن در الکترونیک باید با آن زندگی کرد
وضعمان بهتر می شود، اگر همه نسبت به جامعه و اطراف خود مسوول باشیم و نگوئیم به ما چه
قوی شدن و خوب ماندن - خوبی کردن به دیگران یک لذت ماندگار است
اگر قرار باشد نفت و منابع خام را بدهیم و چرخ بگیریم، بهتر است چرخ را از نو اختراع کنیم
ساعت کار بدن اکثر انسان ها کمتر از 800000 ساعت است و بعد از آن از کار می افتد
دیدگاه